Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 394497
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 30 d’agost de 2021, relatiu a l’aprovació de la convocatòria d’ajuts al teixit empresarial 2021 (exp. 3303-2021-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El Consell Executiu de dia 14 de desembre de 2020 va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca (PES) del CIM per a l'any 2021. El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Dues de les línies de subvenció inclosa en aquest PES és l'ajut al teixit empresarial i artesanal, així com a l'associatiu de Menorca.

2. El Consell Insular de Menorca, en l'exercici de les seves competències, té com a objectius promocionar els productes agroalimentaris de Menorca i donar suport al sector industrial tradicional de Menorca i al teixit empresarial, associatiu i industrial de l'illa donant ajuts per a la seva tresoreria per pal·liar els efectes de la crisi provocada per la COVID-19 i per a la promoció, digitalització i formació, així com ajuts a l'emprenedoria.

3. L'interès públic d'aquesta convocatòria és la millora de la comercialització i la posició de les empreses, dels artesans i de les associacions de Menorca en els mercats nacional i internacional i la contribució al foment i la promoció del desenvolupament tecnològic i la innovació empresarial.

4. La convocatòria de teixit empresarial, artesanal i associatiu té dues línies diferents d'ajuts:

- Línia 1: Ajuts per al teixit empresarial i artesanal

- Línia 2: Ajuts per a les associacions empresarials

L'objecte d'aquests ajuts de minimis és donar suport al teixit empresarial, associatiu i artesanal de Menorca per a l'assistència a fires i per a la promoció dels seus productes; donar suport a les microempreses, petites empreses o mitjanes per a la transformació del model de negoci a través de la digitalització dels actius i un major ús de la tecnologia, i donar suport a la formació i a l'emprenedoria i a la reconversió industrial.

Les actuacions s'han de realitzar en el període comprès entre dia 1 de gener i dia 30 de setembre de 2021, exceptuant l'assistència a fires de la línia 1, en què el període subvencionable és de dia 1 de gener de 2020 a dia 30 de setembre de 2021.

Se subvencionaran les fires dutes a terme l'any 2020, atès que, per motiu de la crisi de la COVID-19, aquests ajuts no es varen convocar l'any 2020 i els assistents a fires professionals fora de Menorca durant l'any 2020 no varen comptar amb cap ajut del CIM.

La finalitat d'aquesta convocatòria és donar suport a la millora de la comercialització i la posició de les empreses, dels artesans i de les associacions de Menorca en els mercats nacional i internacional mitjançant una convocatòria d'ajuts de minimis. Així mateix, és la intenció del Consell Insular de Menorca contribuir al foment i la promoció del desenvolupament tecnològic i la innovació empresarial.

El crèdit pressupostari màxim per línies és:

- Línia 1: 1.080.000 € (l'ajut màxim individual serà de 30.000 €, segons el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, o de 20.000 € segons el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013)

- Línia 2: 20.000 € (l'ajut màxim individual serà de 2.000 €)

Pel que fa al crèdit pressupostari de la línia 2, si no s'exhaureix, el romanent revertirà en la línia 1.

Per tot l'exposat i de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc d'allò establert en les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració,

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori,

El Consell executiu, per unanimitat dels sis membres assistents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyor Pastrana Huguet, senyor Juaneda Mercadal, senyora Gomis Luis i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

PRIMER. Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per al teixit empresarial, artesanal i associatiu de Menorca per a l'any 2021 i els seus annexos.

SEGON. Aprovar simultàniament la convocatòria dels ajuts de minimis corresponent a l'any 2021, que es regiran per les bases esmentades anteriorment i d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s'indiquen més avall:

Partida

Quantia màxima

5.43900.4790000 Ajuts al teixit empresarial i associatiu de Menorca

1.100.000 €

L'import màxim que es destina a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) El termini de presentació de sol·licituds i de justificació finalitzarà dia 4 d'octubre de 2021.

c) L'instructor d'aquest expedient serà el senyor Elies Coll Moll.

d) Aprovar la composició de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts:

- President: Josep Pastrana Huguet, conseller executiu d'Economia i Territori

- Vocals:

- Pilar Pons Goñalons, directora insular d'Economia

- Elies Coll Moll, tècnic de gestió del Departament de Serveis Generals

- Gabriel Subirats Pons, tècnic de gestió a l'AGA d'Economia

- Francisca Llabrés Riudavets, tècnica de gestió a l'AGA d'Economia

- Secretari/ària: un/a funcionari/a del Departament

TERCER. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DELS AJUTS DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL TEIXIT EMPRESARIAL, ARTESANAL I ASSOCIATIU DE MENORCA

1. Objecte

L'objecte d'aquests ajuts de minimis és donar suport al teixit empresarial, associatiu i artesanal de Menorca per a l'assistència a fires i per a la promoció dels seus productes; donar suport a les microempreses, petites empreses o mitjanes per a la transformació del model de negoci a través de la digitalització dels actius i un major ús de la tecnologia, i donar suport a la formació i a l'emprenedoria i a la reconversió industrial.

Les actuacions s'han de realitzar en el període comprès entre dia 1 de gener i dia 30 de setembre de 2021, exceptuant l'assistència a fires de la línia 1, en què el període subvencionable és de dia 1 de gener de 2020 a dia 30 de setembre de 2021.

En el marc d'aquests ajuts s'estableixen dues línies:

- Línia 1: Ajuts per al teixit empresarial i artesanal

- Línia 2: Ajuts per a les associacions empresarials

2. Finalitat

El Consell Insular de Menorca, en l'exercici de les seves competències i d'acord amb els objectius fixats en el Pla Estratègic de Subvencions de l'any de la convocatòria, vol donar suport a la millora de la comercialització i la posició de les empreses, dels artesans i de les associacions de Menorca en els mercats nacional i internacional mitjançant una convocatòria d'ajuts de minimis. Així mateix és la intenció del Consell Insular de Menorca contribuir al foment i la promoció del desenvolupament tecnològic i la innovació empresarial.

3. Finançament i import màxim

Les ajudes de minimis que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran amb càrrec a les partides i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.

4. Activitats subvencionades

Seran subvencionables les activitats que es relacionen a continuació sempre que no tenguin caràcter d'inversió.

Línia 1. Ajuts per al teixit empresarial:

a. Assistència a fires professionals fora de Menorca (com a expositors o bé visitants) i prospecció de mercats exteriors.

b. Disseny, actuacions de promoció i campanyes publicitàries a través de mitjans i canals tradicionals o digitals.

c. Formació per a la millora de les competències professionals.

d. Assessorament per sol·licitar ajuts finançats amb fons europeus.

e. Incorporació a l'empresa de personal qualificat o especialitzat.

f. Implementació de solucions tecnològiques avançades.

g. Optimització de la gestió a través de la introducció/revisió de metodologies, procediments o processos productius.

h. Implantació de projectes directament relacionats amb la innovació, la qualitat o la sostenibilitat (inclou certificacions).

Línia 2. Ajuts per a les associacions empresarials:

a. Disseny, actuacions de promoció i campanyes publicitàries a través de mitjans i canals tradicionals o digitals.

b. Formació per a la millora de les competències professionals.

5. Naturalesa de l'ajut de minimis. Compatibilitat amb altres ajuts

1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases, no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar el mateix projecte que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput anual no superi el pressupost d'execució del projecte o els percentatges de limitacions establerts.

2. Depenent del sector econòmic en què operi l'entitat sol·licitant resultarà d'aplicació la regulació continguda en el Reglament de minimis 1408/2013, aplicable al sector agrari (modificat pel Reglament (UE) 2019/316, de 21 de febrer de 2019), o la continguda en el Reglament de minimis 1407/2013, aplicable a tots els sectors, d'acord amb els requisits, els límits i les definicions que s'hi recullen.

a) Estaran sotmesos als requisits i exigències del Reglament 1408/2013 (modificat pel Reglament (UE) 2019/316, de 21 de febrer de 2019) de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, tenint en compte les definicions i excepcions recollides en aquesta norma:

  • Els sol·licitants que operen en el sector de la producció primària de productes agrícoles.
  • Els sol·licitants que operen tant en el sector de la producció primària com en el de la transformació i comercialització de productes agrícoles i que no garanteixin per mitjans apropiats, com la separació d'activitats o la distinció de costos, que les activitats del sector primari no es beneficiaran dels ajuts de minimis que es puguin concedir en aplicació del Reglament 1407/2013 aplicable a tots els sectors.

L'aplicació d'aquest reglament implica que l'entitat beneficiaria no pot rebre, quant a activitats econòmiques sotmeses a l'esmentat reglament, en els tres darrers exercicis fiscals (2019, 2020 i 2021), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics per un import superior a 20.000 €. Així mateix, s'haurà de respectar el topall nacional indicat en l'annex de l'esmentat reglament.

b) Estan sotmesos als requisits i exigències del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis a tots els sectors, tenint en compte les definicions i excepcions recollides en aquesta norma:

  • Els sol·licitants que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles.
  • Els sol·licitants que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles i que, així mateix, operen en algun dels sectors exclosos —com ara els que es dediquen a la producció primària de productes agrícoles—, sempre que garanteixin que les activitats dels sectors exclosos no es beneficien de les ajudes de minimis concedides d'acord amb aquest reglament, per mitjans apropiats com la separació d'activitats o la distinció de costos.

L'aplicació d'aquest reglament implica que l'entitat beneficiària no pot rebre, quant a activitats econòmiques sotmeses a l'esmentat reglament tot tenint en compte les possibles acumulacions previstes en l'art. 5, en els tres darrers exercicis fiscals (2019, 2020 i 2021), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics per un import superior a 200.000 €.

3. El fet de rebre una subvenció implica l'obligació de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fons de finançament o aportar fons propis.

6. Requisits dels beneficiaris

1. Per a la línia 1: Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que tenguin el domicili fiscal i un establiment operatiu a Menorca, que siguin fabricants, productors o artesans, que responguin a la definició de persona empresària autònoma, micro, petita o mitjana empresa (PIME) i que estiguin donats d'alta de l'impost d'activitats econòmiques en les divisions 2, 3 o 4 de la secció primera o l'agrupació 86 de la secció segona del Reial decret legislatiu 1175/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aproven les tarifes i la instrucció de l'impost sobre activitats econòmiques.

Per a la línia 2: Les associacions empresarials que tinguin com àmbit d'actuació l'illa de Menorca (tota i exclusivament).

2. No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (annex II).

b) Les empreses que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

c) Les empreses que hagin rebut, en els tres darrers exercicis fiscals (2019, 2020 i 2021), ajuts públics o d'ens privats, finançats a càrrec de pressuposts públics, en concepte de minimis, per un import superior a 20.000 € o 200.000 € (segons els sigui d'aplicació l'apartat a) o b) de la base 5.2 respectivament).

d) Les entitats recollides dins la categoria d'empreses en crisi, tal com les defineix l'apartat 18 de l'article 2 del Reglament núm. 651/2014 de la Comissió. Tampoc poden ser-ne beneficiàries les empreses que estiguin subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió de la Comissió que tengui declarada una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú (annex II).

7. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es. Facultativament, i només en el cas de les persones físiques, es poden presentar presencialment d'acord amb el que estableix l'apartat 5 b d'aquesta base.

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

A. Documentació administrativa

a. Si el sol·licitant és persona física, DNI o NIE en vigor.

b. Si el sol·licitant és persona jurídica, escriptura de constitució o modificació, estatuts o reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari, de conformitat amb els estatuts, han d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.

c. Si el sol·licitant és persona jurídica, CIF del sol·licitant.

d. Documentació acreditativa de la vigència del càrrec de representant legal en virtut del qual actua qui presenta la sol·licitud i, si escau, acreditació de l'autorització corresponent i suficient, en cas que la presenti una persona diferent (annex I).

e. Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sens personalitat jurídica, han de sol·licitar l'ajut totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.

f. Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre i NIF del representant.

g. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (annex II).

h. Declaració responsable del sol·licitant o del seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).

i. Declaració responsable relativa al Reglament comunitari de minimis aplicable i als ajuts rebuts en concepte de minimis (annex III).

j. Declaració de responsable del compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.

k. Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions davant la Seguretat Social. Els sol·licitants poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social i el certificat de situació en el cens d'activitats econòmiques de l'AEAT. Aquestes comprovacions es portaran a terme en la mesura que el Consell Insular de Menorca disposi dels convenis adequats que li ho permetin (annex I).

B. Documentació específica

l. Per a la línia 1:

- Document d'alta de l'impost d'activitats econòmiques i darrer rebut de pagament o document que acrediti que està exempt del pagament.

- Documentació relativa a la justificació de la subvenció (compte justificatiu simplificat) (vegeu base 13).

m. Per a la línia 2:

- Documentació relativa a la justificació de la subvenció (compte justificatiu simplificat) (vegeu base 13).

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a), b), c), d) i j) en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'haurà de fer constar expressament en la sol·licitud.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés; en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els punts A) i B) de l'apartat 2, s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics d'acord amb el que estableix l'art. 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.

Si algun subjecte obligat a fer la sol·licitud per mitjans electrònics presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

8. Criteris que es tenen en compte per a la concessió dels ajuts i determinació de l'import de la subvenció.

1. Sempre que es compleixin els requisits de la convocatòria s'atorgaran els ajuts sol·licitats amb els límits fixats en la convocatòria, en les presents bases i segons el crèdit disponible.

2. Si el total de l'ajut sol·licitat per línia és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants de cada una de les línies.

3. El crèdit pressupostari màxim per línies és:

- Línia 1: 1.080.000 €

- Línia 2: 20.000 €.

Pel que fa al crèdit pressupostari de la línia 2, si no s'exhaureix, el romanent revertirà en la línia 1.

4. En un primer terme, es concediran els ajuts als sol·licitants que no disposin d'un ajut nominatiu del Departament d'Economia i Territori per a aquest exercici. En cas d'existir crèdit pressupostari suficient després d'aquest primer repartiment, es concediran els ajuts a la resta de sol·licitants que ja compten amb un ajut nominatiu.

L'import de l'ajut que es concedeixi no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts i ingressos, el cost de l'activitat subvencionada.

5. En relació amb les activitats subvencionables de la línia 1, se subvencionaran amb un màxim de 30.000 € o 20.000 € (segons el reglament que li sigui d'aplicació) en total les següents despeses:

a. Assistència a fires professionals fora de Menorca (com a expositors o bé visitants) i prospecció de mercats exteriors:

Per assistir a fires, se subvenciona fins al 100 % de les despeses de transport i allotjament, i fins al 50 % del lloguer de l'espai, gestió i muntatge de l'estand o de la sala d'exposicions, ambdós conceptes amb els límits següents per fira:

- Fires que tenguin lloc a Espanya: 2.000 €.

- Fires a Europa (menys Espanya): 3.000 €.

- Fires fora d'Europa: 4.200 €.

Per prospeccionar mercats exteriors, se subvenciona fins al 100 % de les despeses de transport i allotjament, com també fins al 100 % de les despeses relatives als serveis externs d'assessorament o consultoria.

b. Disseny, actuacions de promoció i campanyes publicitàries a través de mitjans i canals tradicionals o digitals. Se subvenciona fins al 100% d'aquestes despeses.

c. Formació per a la millora de les competències professionals: se subvenciona fins al 100% de la formació, presencial o virtual, directament relacionada amb l'actualització de les competències que el mercat exigeix als perfils professionals escollits.

d. Assessorament per sol·licitar ajuts finançats amb fons europeus: se subvenciona fins al 100% de les despeses relatives als serveis externs d'assessorament o consultoria amb l'objecte de sol·licitar una subvenció provinent dels fons europeus.

e. Incorporació a l'empresa de personal qualificat o especialitzat: se subvenciona fins al 100% del cost laboral del personal que s'hagi incorporat a l'empresa amb funcions relacionades inequívocament amb les activitats esmentades en les lletres b, d, f, g i h, durant el període subvencionable.

f. Implementació de solucions tecnològiques avançades: se subvenciona fins al 100 % d'aquestes despeses mitjançant la contractació externa.

g. Optimització de la gestió a través de la introducció/revisió de metodologies, procediments o processos productius: se subvenciona fins al 100 % d'aquestes despeses relatives als serveis externs d'assessorament o consultoria.

h. Implantació de projectes directament relacionats amb la innovació, la qualitat o la sostenibilitat (inclou certificacions): se subvenciona fins al 100 % d'aquestes despeses relatives als serveis externs d'assessorament o consultoria.

6. En relació amb les activitats subvencionables de la línia 2, se subvencionaran amb un màxim de 2.000 € en total les següents despeses:

a. Disseny, actuacions de promoció i campanyes publicitàries a través de mitjans i canals tradicionals o digitals: se subvenciona fins al 100 % d'aquestes despeses.

b. Formació per a la millora de les competències professionals: se subvenciona fins al 100 % dels costos de la formació, presencial o virtual, directament relacionada amb l'actualització de les competències que el mercat exigeix als perfils professionals escollits.

7. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (serveis o subministraments per import inferior 15.000 euros –IVA exclòs–), el beneficiari haurà de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per la prestació del servei o el lliurement del bé llevat que per les seves especials característiques no hi hagi al mercat prou entitats que el realitzin, prestin o subministrin, o llevat que la despesa s'hagués de realitzar amb anterioritat a la subvenció.

9. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable.

1. En relació amb la línia 1, són despeses elegibles i per tant subvencionables:

a. Assistència a fires professionals fora de Menorca (com a expositors o bé visitants) i prospecció de mercats exteriors:

Per assistir a fires, el lloguer o la despesa generada per l'ús de l'espai i el muntatge de l'estand, així com les despeses del muntatge de la sala d'exposicions o exposició individual o col·lectiva. Les despeses de trasllat per assistir a la fira fora de Menorca (bitllets d'anada i tornada) i l'allotjament. S'acceptaran factures i pagaments realitzats amb anterioritat a dia 1 de gener de 2020 quan corresponguin a fires efectivament realitzades en el període que comprèn de dia 1 de gener de 2020 a dia 30 de setembre de 2021.

Per prospeccionar mercats exteriors, les despeses dels trasllats fora de Menorca (bitllets d'anada i tornada) i l'allotjament, com també les relatives als serveis externs de recerca, assessorament o consultoria.

b. Disseny, actuacions de promoció i campanyes publicitàries a través de mitjans i canals tradicionals o digitals: factures corresponents a treballs de disseny, relacions públiques, propaganda i publicitat o factures per altres serveis externs que hi estiguin directament relacionats.

c. Formació per a la millora de les competències professionals: factures de matrícula, desplaçament, allotjament o material pedagògic relacionat amb la formació.

d. Assessorament per sol·licitar ajuts finançats amb fons europeus: factures corresponents a serveis externs.

e. Incorporació a l'empresa de personal qualificat o especialitzat: sous i salaris més les quotes a la Seguretat Social a càrrec de l'empresa.

f. Implementació de solucions tecnològiques avançades: factures corresponents a serveis externs de recerca, assessorament o consultoria.

g. Optimització de la gestió a través de la introducció/revisió de metodologies, procediments o processos productius: factures corresponents a serveis externs de recerca, assessorament o consultoria.

h. Implantació de projectes directament relacionats amb la innovació, la qualitat o la sostenibilitat (inclou certificacions): factures corresponents a serveis externs de recerca, assessorament o consultoria.

2. En relació amb la línia 2, són despeses elegibles i per tant subvencionables:

a. Disseny, actuacions de promoció i campanyes publicitàries a través de mitjans i canals tradicionals o digitals: factures corresponents a treballs de disseny, relacions públiques, propaganda i publicitat o factures per altres serveis externs que hi estiguin directament relacionats.

b. Formació per a la millora de les competències professionals: factures de personal docent (inclou desplaçament i allotjament), material pedagògic i lloguer d'espais formatius.

3. D'acord amb l'establert en l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es realitzi dins el termini establert en aquestes bases.

Només es pot considerar com a despesa realitzada i, per tant, subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de l'ajut i de la justificació de l'ajuda de minimis. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base catorzena, de justificació de les despeses.

4. En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable les despeses següents:

- Despeses que no compleixin els requisits de l'objecte d'aquesta convocatòria (base 1).

- Les despeses d'inversió.

- Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.

- Les despeses financeres.

- Els impostos indirectes, quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, i els impostos sobre la renda.

- Les assegurances.

- Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o d'altres semblants.

10. Comissió avaluadora dels ajuts

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució definitiva.

2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:

- President: el conseller executiu d'Econòmica i Territori

- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament

- Un nombre de vocals no inferior a tres, designats en la resolució de la convocatòria.

11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat. Quant al sistema de selecció dels beneficiaris, s'atorgaran tots els ajuts sol·licitats que compleixin els requisits de la convocatòria, amb els límits fixats en la convocatòria i en les presents bases dins el crèdit disponible. Si el total de l'ajut sol·licitat per una línia és superior al crèdit disponible, el repartiment serà proporcional.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant, BDNS) i l'extracte de la convocatòria s'ha de publicar en Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.

3. La instrucció correspon al funcionari del Consell Insular de Menorca que es determini en la convocatòria, al qual li correspon realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades per tal de formular la proposta de resolució que ha de servir de base per dictar la resolució dels ajuts així com comprovar que aquest ajut és compatible amb altres ajuts.

4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria s'han de sotmetre a l'examen de la Comissió Avaluadora.

5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.

8. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a l'efecte de notificació (art. 45.1b de la LPACAP). S'ha d'informar el beneficiari de la quantia de minimis concedida i del seu caràcter de minimis, fent referència expressa al reglament aplicat.

12. Abonament dels ajuts

1. Els ajuts s'han d'abonar després que el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada i les despeses corresponents, de conformitat amb allò establert en aquestes bases.

2. No es pot pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, el Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social.

3. Respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'ha d'ajustar a l'establert en la base 6. No obstant això, l'entitat beneficiària pot substituir les certificacions que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida a la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11.f TRLGSIB).

4. Les subvencions que es paguen a persones físiques resten subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

5. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

13. Justificació de les despeses

1. La justificació de les despeses objecte de subvenció s'ha de presentar juntament amb la sol·licitud.

2. La justificació de la realització del projecte subvencionat ha d'acreditar la consecució dels objectius de la subvenció, així com el compliment de les obligacions que determinin les presents bases. En el supòsit d'ajuda per participació a fires, la justificació de la realització del projecte subvencionat s'ha de realitzar de forma individual per cada una de les fires subvencionades. S'ha de fer d'acord amb l'establert en l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, a través d'un compte justificatiu simplificat, que ha de tenir el contingut següent:

a. Memòria justificativa de l'ajut sol·licitat, amb indicació de les activitats realitzades per a les quals se sol·licita la subvenció i dels resultats obtinguts, amb el suport documental corresponent i altres aspectes que siguin rellevants. En relació amb els ajuts per fires, en la memòria s'han d'indicar les dates concretes en què es realitza cada una de les fires i el lloc de realització. S'ha d'adjuntar una fotografia de l'estand on s'indiqui la fira a la qual correspon i la data.

S'ha de presentar una declaració responsable del representant legal de l'entitat per la qual acredita que les despeses per les quals se sol·licita l'ajut no han estat comptabilitzades en concepte d'inversió.

b. Relació nominativa de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i document, import, data d'emissió i data de pagament (model annex IV). Els imports s'han d'indicar en euros i, si s'escau, els tipus de canvi de la divisa.

Poden ser considerats com a justificants de pagament els documents següents:

- Extracte bancari en què quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

- Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o persona responsable de l'empresa, amb capacitat de cobrament. A aquests efectes han de quedar consignats en la factura les dades següents: la data de cobrament, la identificació amb indicació del nom, NIF i firma del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa, el qual és facultatiu en cas que l'emissor sigui persona física.

- Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

- Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

No s'admeten pagaments en efectiu d'import igual o superior a 1.000 €, en els termes prevists en la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal.

c. Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i procedència (model annex IV).

d. Una declaració responsable de l'entitat beneficiària sobre el fet que la despesa justificada no té un valor superior al de mercat (art. 31.1 i 33 LGS) (model annex IV).

e. Si escau, una declaració responsable de l'entitat beneficiària que acrediti que no recupera ni compensa l'IVA (art. 31.8 LGS) (model annex IV).

f. Qualsevol altra documentació que es derivi de les bases o sigui requerida per l'entitat beneficiària amb la finalitat de comprovar la justificació econòmica del projecte subvencionat.

3. Si la sol·licitud i/o documentació presentada fos incorrecta o incompleta, es requerirà al beneficiari la rectificació o el complement necessaris, en el termini improrrogable de 10 dies hàbils.

4. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

5. En la fase de comprovació de la despesa realitzada es podrà requerir al beneficiari, mitjançant tècniques de mostreig, els justificants de despeses seleccionats.

 

14. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:

a. Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b. Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment o, en tot cas, a l'hora de justificar la subvenció, la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per al mateix projecte.

c. Les entitats beneficiàries d'aquestes ajudes han de mantenir l'activitat durant un termini mínim d'un any des de la presentació de la sol·licitud; en cas contrari, se'ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.

d. Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

e. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

f. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

g. Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres de registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que la substitueixi.

h. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

i. Qualsevol publicació efectuada amb posterioritat a la concessió de la subvenció, relativa a les actuacions subvencionades, ha de fer públic el suport econòmic del Consell Insular de Menorca. Si es fan fulletons, cartells o qualsevol altre material imprès s'ha de fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

j. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

15. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments

1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

3. En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.

4. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.

5. Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM (en cas de publicacions realitzades amb posterioritat a la concessió de la subvenció), es minorarà en un 1 % l'import de la subvenció correctament justificada.

6. Manteniment d'un any de l'activitat. En cas contrari, se'ls podrà exigir la devolució parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.

7. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.

8. En cas que l'import de la suma dels ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics, per un import superior a 20.000 o 200.000 €, en funció del Reglament de minimis aplicable, en els tres darrers exercicis fiscals, l'import de revocació parcial de la subvenció ha de ser de la quantitat que excedeixi de l'import anteriorment esmentat.

9. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

10. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

16. Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és l'establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l'establert en l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.

​​​​​​​17. Tractament personal de les dades

1. En l'exercici de les competències atribuïdes al CIM i de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'únic destinatari de la informació aportada voluntàriament i responsable del tractament de les dades de les persones interessades és:

Consell Insular de Menorca. Direcció Insular d'Economia

Pl. Biosfera, 5

07703 Maó

Tel. 971 356050

Delegat de protecció de dades: protecciodades@cime.es

2. La finalitat del tractament de les dades és gestionar la convocatòria d'ajuts de minimis del CIM per al teixit empresarial, artesanal i associatiu de Menorca per donar suport a l'assistència a fires i per a la promoció dels seus productes; donar suport a les microempreses, petites empreses o mitjanes per a la transformació del model de negoci a través de la digitalització dels actius i un major ús de la tecnologia, i donar suport a la formació i a l'emprenedoria i a la reconversió industrial.

3. Les dades que es tracten emanen de la informació identificativa, bancària, fiscal i de contacte facilitada per les persones interessades.

4. El temps d'ús de les dades és el termini de vigència d'aquest expedient de subvencions, i es conservaran segons la política de gestió documental o per motiu estadístic, sempre de forma descriptiva i agregada.

5. El CIM té legitimació per al tractament de les dades en l'exercici d'una missió d'interès públic i per consentiment exprés de les persones interessades. Les dades no se cedeixen a tercers aliens al CIM, llevat que siguin sol·licitades per les Forces i Cossos de Seguretat i organismes judicials o hagin de ser comunicades a altres entitats públiques per imperatiu legal.

6. Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, limitació del tractament i portabilitat davant el CIM (pl. Biosfera, 5 - 07703 Maó) o a través de la seu electrònica (seulectronica.cime.es).

7. Si l'exercici dels drets esmentats no són degudament atesos, es pot presentar una reclamació davant el delegat de protecció de dades del CIM (protecciodedades@cime.es) i davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (c/ Jorge Juan, 6 - 28001 Madrid - seu electrònica: sedeagpd.gob.es).

18. Altres disposicions

1. Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.

2. Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
  • Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
  • Reglament UE núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013)
  • Reglament UE núm. 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 (modificat pel Reglament (UE) 2019/316, de 21 de febrer de 2019), relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013)

Consten a l'expedient:

- Annex I: Sol·licitud ajuts de minimis del CIM per al teixit empresarial, artesanal i associatiu de Menorca 2021

- Annex II: Model de declaració responsable - Ajut de minimis del Consell Insular de Menorca per al teixit empresarial, artesanal i associatiu de Menorca 2021

- Annex III: Declaracions relatives a la convocatòria d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca al teixit empresarial, artesanal i associatiu de Menorca 2021

- Annex IV: Relació nominativa de les despeses dels ajuts de minimis del CIM per al teixit empresarial, artesanal i associatiu de Menorca 2021

 

Maó, 1 de setembre de 2021

Per delegació de la presidenta, La secretària Rosa Salord Olèo (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)