Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 351668
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de dia 28 de juliol de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria pública d’ajudes econòmiques per a entitats que duen a terme activitats de suport als serveis socials d’atenció primària i activitats de suport per a persones amb situació d’exclusió social amb problemes afegits de salut, per l’any 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 15 de juliol de 2021, va entrar en el Servei Juridicoadministratiu un informe proposta de la Tècnica responsable de l'Àrea d'Inserció Social de l'IMAS amb el vist-i-plau del Director insular d'Inclusió Social, en què es posa de manifest la necessitat de tramitar una convocatòria pública d'ajudes econòmiques per a entitats que duen a terme activitats de suport als serveis socials d'atenció primària i activitats de suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut per a l'any 2021.

2. S'ha elaborat l'esborrany de la convocatòria, sobre la qual es demana al Servei Jurídicoadministratiu iniciar la tramitació del procediment per aprovar aquesta convocatòria.

3. Existeix crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses que genera aquesta convocatòria amb càrrec a la partida 30.23152.48000 i 30.23152.48001 del pressupost de despeses de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de SET-CENTS CINQUANTA MIL EUROS (750.000,00 €), per a la línia 1 es destinen 650.000€ i per a la línia 2a II es destinen 100.000,00€.

4. La concessió de la subvenció s'ha de regir per criteris que garanteixin els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no-discriminació i eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que la concedeix i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

El procediment de selecció de les entitats beneficiàries s'ha de fer mitjançant concurrència competitiva, en els termes que preveu l'article 21 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca i en virtut de la qual es comparen, en un únic procediment, totes les sol·licituds presentades amb la intenció d'establir-hi una prelació, a cada línia de subvenció.

5. Pel que fa al procediment, assenyalar que, un cop s'hagi aprovat la convocatòria, s'haurà de publicar el corresponent anunci en el BOIB per tal que totes les persones que estiguin interessades puguin presentar-s'hi.

Fonaments de dret:

1. Vists els Estatuts de l'IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca en data 11 de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), en especial l'establert al seu article 2, d'acord amb el qual aquest organisme té per objecte l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció menors.

2. L'IMAS en el marc de les seves competències i de l'activitat de foment pròpia de les administracions públiques, vol promoure accions dirigides a donar suport a entitats que desenvolupen activitat complementaris dels serveis socials públics.

3. D'acord amb l'article 70.4 de l'Estatut d'Autonomia, són competències pròpies dels consells els serveis socials i l'assistència social i la política de protecció i atenció a persones dependents.

4. Vista la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social, les atribuïdes per la Llei 14/2001, de 23 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials.

5.Atesa la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que estableix com a principis rectors dels sistema de serveis socials balear la descentralització i la desconcentració.

6. D'acord amb la Llei 38/2003, General de Subvencions, amb caràcter previ a l'atorgament de les subvencions, s'han d'aprovar les normes que estableixin les bases reguladores de concessió en els termes que preveu la Llei.

7.Vista l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca aprovada en sessió de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), i modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca de data 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018), en especial referència a l'establert al seu article 1 que determina que té per objecte regular el règim jurídic general de les subvencions atorgades pel Consell Insular de Mallorca, els organismes autònoms que en depenen i les entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents que atorguin subvencions dins l'exercici de potestats administratives. Així com, vist que aquesta Ordenança dóna compliment al previst al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions adequant, d'acord amb la Disposició addicional segona d'aquest Decret legislatiu, l'activitat de concessió de subvencions del Consell a l'establert a la mateixa Llei.

8. D'acord amb l'article 3 dels Estatuts de l'IMAS, aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins.

9. L'òrgan competent per aprovar les bases específiques i resoldre els procediments d'ajudes, prestacions i subvencions relatives a les competències atribuïdes a l'IMAS. és la Presidència de l'IMAS en virtut de l'article 7.2.7 dels Estatuts de l'IMAS i atès el Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca pel qual es nomena el conseller executiu de Drets Socials (BOIB núm. 92 de 9 de juliol de 2019), el qual, d'acord amb l'article 7.1 dels Estatuts de l'IMAS, exercirà també el càrrec de president de l'IMAS.

Per tot això,

Resolc

Primer. APROVAR la convocatòria pública d'ajudes econòmiques per a entitats que duen a terme activitats de suport als serveis socials d'atenció primària i activitats de suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut per a l'any 2021, d'acord amb les bases següents:

« BASES DE LA CONVOCATÒRIA D'AJUDES ECONÒMIQUES PER A ENTITATS QUE DUEN A TERME ACTIVITATS DE SUPORT ALS SERVEIS SOCIALS D'ATENCIÓ PRIMÀRIA I ACTIVITATS DE SUPORT PER A PERSONES EN SITUACIÓ D'EXCLUSIÓ SOCIAL AMB PROBLEMES AFEGITS DE SALUT PER A L'ANY 2021

1. OBJECTE

L'objecte d'aquesta convocatòria és fixar els criteris i el procediment de les ajudes econòmiques adreçades a entitats que duen a terme activitats de suport als Serveis Socials d'Atenció Primària i activitats de suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut per a l'any 2021

2. FINALITAT

Complementar els serveis socials municipals, donant suport econòmic a entitats privades sense afany de lucre dedicades a persones en risc d'exclusió social, i amb problemes afegits de salut, als barris de Ciutat i als municipis de Mallorca.

3. BENEFICIARIS

Poden sol·licitar els ajuts que s'estableixen en aquesta convocatòria amb caràcter general per al suport als serveis socials d'atenció primària i suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut, les entitats que compleixin els requisits següents:

a) Estar constituïda com a entitat privada sense ànim de lucre amb l'adopció de la forma jurídica d'associació, fundació o altres. S'exclouen d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:

Entitats que d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora, o en tot cas, es tracti d'una unió d'associacions (article 3 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).

Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tenguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

b) Estar legalment constituïdes i inscrites com a entitats prestadores de Serveis Socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013 de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i acreditació de Serveis Socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.

c) Tenir per objecte principal en els seus estatuts la realització d'activitats, serveis i programes en matèria de serveis socials adreçats a població en general i/o a aquells col·lectius de persones en risc o situació d'exclusió social.

d) Disposar de seu o delegació permanent i activa a l'illa de Mallorca.

e) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari que estableix l'art. 13 de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, General de Subvencions.

f) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries, tant estatals com autonòmiques, i amb la Seguretat Social.

Aquesta convocatòria va dirigida a entitats que realitzin o estiguin dotades d'un recurs comparable al públic però des de la iniciativa privada no lucrativa, sent entitats que treballen, des de la vessant dels serveis socials, amb les persones en situació d'exclusió social amb problemàtiques de salut a les quals l'IMAS no pot donar cobertura i que no pertanyen a la Xarxa d'inserció Social de Mallorca i/o no tenen cap tipus de contracte o ajudes de l'administració per a la realització de dites activitats.

En qualsevol cas, s'exclouen d'aquesta convocatòria les entitats privades que d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora, o en tot cas, es tracti d'una unió d'associacions (article 3 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació), així com, les fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tenguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

4. ACTUACIONS, INTERVENCIONS I OBJECTIUS PER LÍNEES.

4.1 Actuacions.

a) Línia I: Actuacions de suport als serveis socials d'Atenció Primària:

Les actuacions que seran objecte de subvenció són:

Atenció directa en els barris i pobles. Treball que es fa amb professionals, bàsicament treballadors/es socials, i que realitzin les tasques d'acollida, orientació, informació, i si cal derivació cap a altres recursos.

1. Treball sobre els usuaris: l'acompanyament i seguiment dels usuaris durant tot el procés en el que s'està intervenint i la tramitació de recursos, prestacions i altres ajuts tant públics com privats.

2. Activitats de caràcter preventiu, d'informació, d'atenció i de suport social, psicològic i emocional a persones afectades per situacions que generen vulnerabilitat, dependència, risc d'aïllament, discriminació, marginació i exclusió social.

3. Activitats d'inserció, rehabilitació i integració social i/o sociolaboral de persones i/o col·lectius amb dificultats socials, més desfavorits i/o exclosos socialment; així com actuacions que complementin programes d'assistència, inserció i reinserció social de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials i/o dels serveis socials d'atenció primària que es gestionin des de l'àmbit municipal.

4. Realització de projectes sorgits de les demandes i necessitats dels usuaris atesos, amb especial atenció als col·lectius amb més risc.

Les intervencions s'han de fer amb el següent model d'intervenció:

  • Treball individual i familiar o comunitari: el treball d'atenció i seguiment a persones i famílies realitzats per professionals. Es valorarà que es desenvolupin accions i projectes de grup i comunitaris amb la intenció d'afavorir la inclusió, mobilització i participació de les persones en situació d'exclusió i/o vulnerabilitat des de la proximitat.
  • Acollida, informació i orientació general des de l'atenció directa personal o via telefònica, mitjançant la qual es facilita informació d'atenció, recursos i serveis.
  • Treball de reinserció social amb els casos derivats per serveis especialitzats.
  • L'objectiu general en aquest apartat és acollir, atendre i acompanyar els usuaris, que estan en situació de necessitat social o es troben en situació o risc d'exclusió social en el seu propi entorn; barri, poble, amb els recursos personals, familiars, comunitaris disponibles per tal de facilitar la resolució de les distintes problemàtiques, així com motivar-los perquè vulguin accedir als recursos públics més adients i oferir-los el suport necessari per tal de facilitar el procés d'inserció i normalització. També la reinserció a la comunitat dels usuaris de la Xarxa d'inserció Social de l'IMAS que facin processos positius tendents a la reincorporació a la comunitat i la seva des-institucionalització.

Els objectius a assolir són:

1. Acollir i acompanyar els usuaris durant tot l'itinerari d'accions.

2. Detectar problemàtiques socials.

3. Coordinar actuacions amb els centres municipals de serveis socials de Palma i Part Forana.

4. Oferir serveis d'ajuda bàsica tal com informació i assessorament i accés a la xarxa de prestacions i recursos socials.

5. Cobrir les necessitats bàsiques.

6. Realitzar una tasca preventiva que eviti, fins on sigui possible, el deteriorament de l'usuari del servei.

7. Iniciar una acció socioeducativa i d'orientació que permeti a la persona conèixer i potenciar les seves possibilitats i habilitats així com els recursos públics disponibles.

8. Coordinar i articular-se amb la Xarxa d'inserció Social de l'IMAS i, sobretot, amb el seu Equip de Valoració.

Elements tècnics que defineixen les actuacions que poden rebre les ajudes econòmiques on el perfil destacat de les persones beneficiàries seran:

  • Persones amb dificultats econòmiques que no poden afrontar el cost de la vida quotidiana, com habitatge, alimentació, salut, atenció als menors...
  • Persones desocupades amb problemes per trobar un treball.
  • Famílies monoparentals amb greus problemes per conciliar la vida familiar i laboral.
  • Persones que tenen sous o prestacions molt baixos que només els permeten sobreviure, amb greus dificultats, o dependents de prestacions d'altres.
  • Persones immigrants que no han pogut accedir al món laboral. Aquestes persones, cada cop amb més freqüència, tenen problemes econòmics, d'habitatge, laborals, etc... que afecten tant la seva integritat social, com a la salut física o mental.
  • Persones que havien fet un procés d'inserció sociolaboral i que havien millorat la seva situació sociofamiliar, però amb la pèrdua de treball tornen als serveis socials per noves deutes, dificultats per trobar feina, etc., i es troben en una situació de vulnerabilitat.
  • Persones en situació d'exclusió social usuàries d'algun servei de la Xarxa d'inserció Social que han fet un procés positiu cap a la seva reinserció a la comunitat.

També, totes les persones en les següents situacions:

1. Situacions de desestructuració social i/o familiar

a. Conflictivitat familiar/violència de gènere

2. Situacions de vulnerabilitat, risc exclusió social,

a. Immigrants que no han pogut trobar feina i sense suport familiar o amb menors dependents.

3. Dificultats per accedir a recursos.

4. Manca de treball o dificultats per accedir al món laboral.

a. Homes majors de 50 anys demandants de formació, orientació i intermediació laboral.

5. Manca de recursos econòmics suficients per cobrir les seves necessitats bàsiques.

a. Joves que havien iniciat el seu procés d'independència, i famílies de nova formació que tornen a la llar parental per no poder assumir els costs de la vida quotidiana.

6. Manca de xarxa familiar o relacional

a. Persones amb pensions no contributives o pensions mínimes que no arriben a cobrir necessitats bàsiques. La major part solen ser dones majors sense una xarxa relacional o familiar.

b) Línia II Actuacions de suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut

De cada vegada hi ha més persones en situació d'exclusió social que la seva situació s'ha agreujat degut a l'envelliment i al patiment de malalties, que en alguns casos, esdevenen invalidants. Aquestes persones en situació d'exclusió social no han pogut sortir de la situació tant personal com social a la que han arribat, i el fet de contreure malalties, l'ha feta empitjorar. A la Xarxa d'Inserció Social de Mallorca aquest és el problema més greu que es té detectat, per tant, qualsevol actuació envers les persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut, tant física com psíquica, són de molta ajuda ja que és un sector de població que a hores d'ara no té una cobertura total per part de l'administració.

Les activitats de suport a les persones en situació d'exclusió social són les adreçades a la cobertura de necessitats bàsiques de dites persones (allotjament, manutenció, roba, etc.), acompanyaments, suport i companyia, connexió amb els serveis de salut, així com suport psicosocial.

Les ajudes van adreçades a aquelles entitats que treballen, des de la vessant dels serveis socials, amb les persones en situació d'exclusió social amb problemàtiques de salut a les quals l'IMAS no pot donar cobertura i que no pertanyen a la Xarxa d'inserció Social de Mallorca i/o no tenen cap tipus de contracte o ajudes de l'administració per a la realització de dites activitats.

L'objectiu general d'aquest apartat és acollir, atendre i acompanyar les persones en situació clara d'exclusió social i que tenen problemes afegits de salut en el seu dia a dia, oferint-los allotjament, companyia, acompanyament i connexió amb els serveis socials que li pertoquin i, sobretot, en el seu acompanyament als serveis de salut.

Per persones en situació clara d'exclusió social s'ha d'entendre persones que tenen dificultats a nivell personal (han tingut problemes de toxicomania inclosa l'alcohòlica, tenen dèficits formatius tant educatius com d'inserció laboral, etc.), tenen dificultats per accedir a recursos, eminentment els d'accés a prestacions o pecuniaris degut, bàsicament, a les seves mancances a nivell personal, tenen dificultats o dèficits en les relacions relacionals (han perdut o no tenen família, manca de xarxa relacional, manca de referents normalitzadors a la comunitat, etc.) i no tenen sostre (i, per tant, les entitats que es presentin a aquesta convocatòria han de poder cobrir). Per últim, aquestes persones, a més, tenen greus dificultats a nivell personal, ja que tenen greus problemes de salut que agreugen la seva situació social i personal.

Per tant, les entitats susceptibles de presentar-se a aquest apartat de la convocatòria han de ser entitats que puguin donar cobertura a les necessitats bàsiques de dites persones (allotjament, manutenció i vestit), han de fer el paper de substitutiu de la família i han de fer possible que, en cada cas, puguin accedir a recursos econòmics o a prestacions.

No es poden presentar a aquesta convocatòria les entitats que tenen algun contracte de servei emmarcat dins de la Xarxa d'Inserció Social de Mallorca de titularitat de l'IMAS.

5. PRESSUPOST DE LA CONVOCATÒRIA

L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de SET-CENTS CINQUANTA MIL EUROS (750.000,00 €), del pressupost de despeses de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) de l'anualitat 2021 amb càrrec a la partida pressupostària 30.23152.48000 i 30.23152.48001. Per a la línia 1 es destinen 650.000€ i per a la línia 2a II es destinen 100.000,00€.

6. ÀMBIT TERRITORIAL D'ACTUACIÓ

Les actuacions objecte d'aquesta convocatòria s'hauran de dur a terme als municipis de Mallorca, per les entitats beneficiàries, les quals disposaran de seu o delegació permanent i activa a Mallorca.

7 EXECUCIÓ DELS PROJECTES / ACTIVITATS SUBVENCIONABLES

Són subvencionables les activitats de suport als serveis socials d'atenció primària i activitats de suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut, que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que es duguin a terme entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2021,

8. PERSONES DESTINATÀRIES DE LES ACTUACIONS OBJECTE D'AQUESTA CONVOCATÒRIA

El perfil dels usuaris de les entitats beneficiàries d'aquesta convocatòria és el següent:

- De la línia 1:

  • Persones amb dificultats econòmiques que no poden afrontar el cost de la vida quotidiana, com habitatge, alimentació, salut, atenció als menors...
  • Persones desocupades amb problemes per trobar un treball.
  • Famílies monoparentals amb greus problemes per conciliar la vida familiar i laboral.
  • Persones que tenen sous o prestacions molt baixes que només els permeten sobreviure, amb greus dificultats, o dependents de prestacions d'altres.
  • Persones immigrants que no han pogut accedir al món laboral. Aquestes persones, cada cop amb més freqüència, tenen problemes econòmics, d'habitatge, laborals, etc... que afecten tant a la seva integritat social, com a la salut física o mental.
  • Persones que havien fet un procés d'inserció sociolaboral i que havien millorat la seva situació sociofamiliar, però amb la pèrdua de treball tornen als serveis socials per noves deutes, dificultats per trobar feina, etc., i es troben en una situació de vulnerabilitat.
  • Persones en situació d'exclusió social usuaris d'algun servei de la Xarxa d'inserció Social que han fet un procés positiu cap a la seva reinserció a la comunitat.

També s'inclouen totes les persones que es trobin en les següents situacions:

- Situacions de desestructuració social i/o familiar

Conflictivitat familiar/violència de gènere

- Situacions de vulnerabilitat, risc exclusió social

Immigrants que no han pogut trobar feina i sense suport familiar o amb menors dependents.

- Dificultats per accedir a recursos.

- Manca de treball o dificultats per accedir al món laboral.

Homes majors de 50 anys demandants de formació, orientació i intermediació laboral.

- Manca de recursos econòmics suficients per cobrir les seves necessitats bàsiques.

Joves que havien iniciat el seu procés d'independència, i famílies de nova formació tornen a la llar parental per no poder assumir els costs de la vida quotidiana.

- Manca de xarxa familiar o relacional

Persones amb pensions no contributives o pensions mínimes que no arriben a cobrir necessitats bàsiques. La major part solen ser dones majors sense una xarxa relacional o familiar.

- De la línea 2:

Persones que tenen dificultats a nivell personal (han tingut problemes de toxicomania inclosa l'alcohòlica, tenen dèficits formatius tant educatius com d'inserció laboral, etc.), tenen dificultats per accedir a recursos, eminentment els d'accés a prestacions o pecuniaris degut, bàsicament, a les seves mancances a nivell personal, tenen dificultats o dèficits en les relacions relacionals (han perdut o no tenen família, manca de xarxa relacional, manca de referents normalitzadors a la comunitat, etc.) i no tenen sostre (i, per tant, les entitats que es presentin a aquesta convocatòria han de poder cobrir). Per últim, aquestes persones, a més, tenen greus dificultats a nivell personal, ja que tenen greus problemes de salut que agreugen la seva situació social i personal.

9. SOL·LICITUDS

9.1 Lloc de presentació de les sol·licituds

Les persones interessades que compleixin els requisits generals d'aquesta convocatòria en el moment de la seva publicació podran presentar les sol·licituds d'acord amb els models normalitzats relacionats en els annexos d'aquesta convocatòria que seran facilitats a les oficines de l'IMAS com a la pàgina web www.imasmallorca.net.

Per tal de facilitar la tramitació de les ajudes que figuren en aquesta convocatòria, es pot contactar amb la unitat d'Atenció al Ciutadà de l'IMAS a Palma o amb les seves delegacions d'Inca i de Manacor següents:

Carrer del General Riera, 67. C.P. 07010 Palma. Tel: 971 763 325.

Carrer General Luque, 223. 1r pavelló esquerra, 1r pis C.P. 07300 Inca. Tel: 971 880216 fax: 971 502407.

Carrer del Bon Jesús, 2. C.P.07500 Manacor. Tel: 871 986 142 fax: 871 986150

Les sol·licituds i la documentació es poden presentar presencialment a:

Registre General de l'IMAS, C/ del General Riera, 67. 07010. Palma

Centre comarcal d'Inca, C/ del General Luque, 223. 07300. Inca

Centre comarcal de Manacor, C/ del Bon Jesús, 2. 07500. Manacor

També es podem presentar a qualsevol oficina de registre insular, als registres oficials de l'Administració general de l'Estat, del Govern de les Illes Balears, dels consells insulars i dels municipis.

A més, es pot enviar documentació per correu postal, per a la qual cosa s'ha de lliurar el sobre obert, perquè es pugui indicar en el segell oficial el lloc de registre, la data i l'hora exacta de presentació, i perquè s'anoti així en el resguard justificatiu.

Mitjançant el registre electrònic de l'IMAS:

https://imas.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12092.

El registre electrònic del Consell de Mallorca :

https://cim.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12082

I també mitjançant el Registre Electrònic estatal:

https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do

En aquest darrer cas, adreçant la documentació a Instituto Mallorquín de Asuntos Sociales (en castellà).

En qualsevol cas, les sol·licituds han de contenir totes les dades necessàries per identificar la persona sol·licitant i, si escau, el seu representant legal, i han d'anar acompanyades de la resta de la documentació que s'indica al punt 9.2 següent.

9.2 Termini de presentació de sol·licituds

El termini per a la presentació de les sol·licituds és de quinze dies hàbils, comptadors a partir del següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Segons l'article 30.2 de la Llei 39/15, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'exclouen del còmput els dissabtes, els diumenges i els declarats festius. Si el darrer dia del termini fos inhàbil, s'entendrà prorrogat fins al primer dia hàbil següent.

9.3 Documentació a presentar

Documentació comuna per a les dues línies que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud

Les entitats interessades que compleixin els requisits que s'estableixen al punt 3 d'aquesta convocatòria han de presentar la sol·licitud d'acord amb el model que figura com a annex 1, que ha de signar la persona representat de l'entitat juntament amb la següent documentació:

a) Una còpia compulsada del NIF de l'entitat sol·licitant i del DNI de la persona representant legal que signa la sol·licitud.

b) Una còpia compulsada de l'acord constitutiu de l'entitat, acompanyat dels estatuts.

c) L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació...).

d) l'acreditació de la inscripció de l'entitat, en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears.

e) Sol·licitud de transferència bancaria per a pagament, acreditatiu del compte corrent on s'ha d'ingressar l'import de la subvenció. Annex 2

f) Una declaració del responsable que l'entitat sol·licitant no està inclosa en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció (annex 3).

g) Una declaració responsable de no haver sol·licitat ni haver rebut cap altre ajut per la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacionals com estrangers, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (annex 4).

h) Una declaració responsable de complir les obligacions que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, general de subvencions, així com de les obligacions que estableix aquesta convocatòria. Aquestes declaracions es presenten mitjançant els (Annexos 5 i 6) emplenats correctament.

i) Autorització expressa per tal que l'Institut Mallorquí d'Afers Socials pugui fer les comprovacions oportunes relatives al compliment de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat i l' Hisenda de la Comunitat Autònoma i de la Tresoreria General de la Seguretat (annex 7).

k) En el cas que les entitats sol·licitants hagin estat beneficiàries d'ajuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, els dos anys precedents, no resulta necessari presentar la documentació que estableixen les lletres a), b), c), d) e) i f) d'aquest apartat, per la qual cosa s'ha de presentar una declaració expressa que la documentació a què es refereix en les lletres indicades no ha sofert modificacions perquè ja obren en poder de l'Administració. (Annex 8)

A més de la documentació anterior, s'ha de presentar una memòria tècnica d'acord amb el model que figura com a (annex 9)

La presentació de la sol·licitud suposa l'autorització als serveis tècnics de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials a sol·licitar qualsevol altra documentació o demanar a altres administracions les dades i els informes complementaris adients per tramitar l'expedient.

9.4 Esmena de deficiències

Cas que la sol·licitud no reuneixi els requisits legals i els que es deriven d'aquestes bases reguladores específiques i convocatòria, des de l'IMAS es requerirà a l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 d'aquesta Llei.

10. Instrucció del procediment.

La concessió de la subvenció s'ha de regir per criteris que garanteixin els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no-discriminació i eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que la concedeix i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

En tot cas les sol·licituds hauran d'obtenir, com a mínim, vint-i-cinc punts, per poder atorgar la subvenció corresponent.

El procediment de selecció de les entitats beneficiàries s'ha de fer mitjançant concurrència competitiva, en els termes que preveu l'article 21 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca i en virtut de la qual es comparen, en un únic procediment, totes les sol·licituds presentades amb la intenció d'establir-hi una prelació, a cada línia de subvenció.

11. Òrgan Instructor.

11.1 L'òrgan competent per aprovar i resoldre la convocatòria és la direcció Insular d'Inclusió Social que ha de dur a terme totes les actuacions o els actes de tràmit necessaris per vetllar pel compliment dels requisits de la convocatòria.

L'òrgan instructor és la Direcció Insular d'Inclusió Social de l'IMAS, que ha de dur a terme les actuacions a què es refereixen l'article 24 i següents de la Llei general de subvencions, i ha de formular la proposta de resolució.

En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de l'ajut, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que transcorregut el termini d'un mes se'n produirà la caducitat. Si finalitza aquest termini i l'entitat sol·licitant no ha dut a terme les activitats necessàries per reprendre'n la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar a l'òrgan competent per resoldre, l'arxiu de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, ha de notificar-ho a la persona interessada.

L'òrgan competent per resoldre és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'art. 7.2 g) dels Estatuts, que disposa d'un termini màxim de sis mesos comptadors des de la data de publicació de la convocatòria. Les sol·licituds no resoltes en aquest termini es consideraran desestimades per silenci administratiu.

Contra les resolucions que adopta la Presidència es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de la LPAC.

La resolució ha de ser expressa i motivada d'acord amb els criteris de valoració establerts i ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

Les resolucions de concessió de les ajudes es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 45.1 de la LPAC.

Les resolucions de denegació de les ajudes s'han de notificar individualment a les entitats interessades.

Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

11.2 Comissió d'avaluació

D'acord amb el que disposa l'article 22.1 de la Llei 38/2003, general de subvencions, es constitueix la Comissió Avaluadora, que ha d'estudiar i revisar totes les sol·licituds presentades, i ha d'emetre l'informe que serveix de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.

Aquesta comissió estarà formada per els següents membres:

President

El director insular d'Inclusió Social de l'IMAS o persona en qui delegui.

Secretari:

El Secretari amb veu però sense vot, la cap del servei jurídico-administratiu, o persona que el substitueixi.

Vocals:

La directora gerent de l'IMAS o persona que la substitueixi.

El cap de la secció d'inserció Social o persona que el substitueixi.

La cap del servei de gestió econòmica l'IMAS, o persona que la substitueixi.

La tècnica jurídica de la Secció d'Inserció Social.

11.3 Examen de la documentació presentada.

Els serveis tècnics de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per tal de determinar si l'ajuda s'adequa al que estableix aquesta convocatòria. S'ha de comprovar específicament que l'entitat sol·licitant compleix els requisits generals que es preveuen a l'apartat 3, i que aporta la documentació que preveu el punt 5è d'aquesta convocatòria.

En el cas que les sol·licituds no reuneixin els requisits legals exigits en aquesta convocatòria, s'ha de requerir a l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 d'aquesta Llei.

12 Criteris de valoració

12.1 La concessió de la subvenció s'ha de regir per criteris que garanteixin els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no-discriminació i eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que la concedeix i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

En tot cas les sol·licituds hauran d'obtenir, com a mínim, vint-i-cinc punts, per poder atorgar la subvenció corresponent.

12.2 El procediment de selecció de les entitats beneficiàries s'ha de fer mitjançant concurrència competitiva, per línia, en els termes que preveu l'article 21 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca i en virtut de la qual es comparen, en un únic procediment, totes les sol·licituds presentades amb la intenció d'establir-hi una prelació, a cada línia de subvenció, a través dels criteris de valoració prevists en el punt 12.6 d'aquesta convocatòria, i d'aquesta manera concedir les subvencions a les sol·licituds que han obtingut una major puntuació, dins el límit recollits en el punts 5è, d'aquesta convocatòria i fins a l'import del crèdit pressupostari establert.

Quan el crèdit pressupostari sigui suficient, es podrà atorgar el 100% de la quantia sol·licitada, però en cas que aquest sigui inferior a la suma de les quanties sol·licitades, una vegada valorats els projectes d'acord amb els criteris de valoració esmentats al mateix punt 12.6 la quantia de la subvenció es calcula de la manera següent:

De 25 a 55 punts, entre el 35% i el 100% de la subvenció sol·licitada, d'acord amb el quadre de valoració següent:

Puntuació obtinguda

% de l'import sol·licitat

25 a 27 punts

35%

28 a 29 punts

45 %

30 a 31 punts

55%

32 a 35 punts

65 %

36 a 40 punts

75 %

41 a 45 punts

85 %

46 a 50 punts

95%

51 a 55 punts

100%

En el cas que una vegada valorats els projectes de conformitat amb el punt anterior, la suma dels imports superin el crèdit pressupostari disponible per a aquesta convocatòria , s'hauran de prorratejar els imports d'acord amb la fórmula següent:

import concedit al projecte segons valoració tècnica

________________________________________________ X import màxim de la convocatòria

suma dels imports totals concedits als projectes

12.3 Una vegada aplicats els criteris de valoració, per desempatar, tindrà preferència la sol·licitud presentada abans en el registre, segons rigorós ordre de número d'entrada en el registre, i un cop completat l'expedient, fins a exhaurir el total del crèdit assignat a cada línia.

12.4 No obstant això, no cal establir un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixen els requisits de la convocatòria, mitjançant l'aplicació del punt 12è, quan el crèdit pressupostari sigui suficient per satisfer-les, d'acord amb l'article 17.1 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.

12.5 Quan la quantia del crèdit de la convocatòria no sigui suficient per cobrir el 100% del pressupost de la convocatòria, el darrer beneficiari, segons l'ordre de prelació, rebrà com a màxim l'import romanent. En aquest supòsit, si el projecte no es justifica totalment, la subvenció concedida no es reduirà proporcionalment en funció de l'import total justificat, sempre que no impliqui superar el cost total de l'activitat o projecte, un cop deduïts els ingressos aliens o les subvencions que l'han finançat, si n'hi ha.

12.6 Els criteris per fer la valoració dels projectes, per a la línia d'ajuts a entitats que duen a terme activitats de suport als serveis socials d'atenció primària són els següents:

Bloc 1. Persones usuàries (màxim 13 punts)

1.1 Descripció acurada de característiques sociofamiliars de les persones usuàries. Nivell de suport i treball a realitzar amb dites persones (de 0 a 2 punts).

1.2 Necessitats sobre les quals es pretén actuar (de 0 a 2 punt).

1.3 Determinació del nombre total de persones usuàries directes per sexe i edat. Per a cada 1000 usuaris un punt fins un màxim de 3 (de 0 a 3 punts).

1.4 Àmbit territorial sobre al que es fan les actuacions. En un sol barri o poble 0 punts fins un màxim de 3 (de 0 a 3 punts).

1.5 Àmbit territorial sobre el que es fan les actuacions. És valorarà les actuacions a barris concrets, d'especial vulnerabilitat amb col·lectius amb risc d'exclusió social 0 punt amb un màxim de 3 ( de 0 a 3 punts).

Bloc 2. Qualitat tècnica (màxim 30 punts).

2.1. Presentació de l'objectiu general i específics (de 0 a 2 punts).

2.2. Activitats concretes que es desenvoluparan (de 0 a 4 punts).

2.3. Adequació dels objectius a les activitats plantejades. Justificació tècnica de les activitats: per què aquestes activitats són les més adients per aconseguir objectius (de 0 a 2 punts).

2.4. Mitjans tècnics, recursos humans, mitjans materials i econòmics necessaris utilitzats (de 0 a 3 punts).

2.5. Actuacions en relació a l'ocupació de les persones usuàries (de 0 a 2 punts)

2.6. Actuacions en relació a la cobertura de necessitats bàsiques (de 0 a 2 punts)

2.7. Experiència en les activitats de suport als Serveis Socials Comunitaris Bàsics i amb atenció a persones en situació d'exclusió social (1 punt per any fins un màxim de 15 punts)

Bloc 3. Avaluació de l'activitat (màxim 12 punts).

3.1. Definició dels indicadors i instruments d'avaluació (de 0 a 2 punts).

3.2. Utilització de l'ítem: Enfocament de gènere de les accions previstes (de 0 a 1 punt).

3.3. Utilització de l'ítem: Ús de les noves tecnologies de la informació per part dels beneficiaris de l'activitat (de 0 a 1 punt).

3.4. Utilització de l'ítem: Prevenció de riscs laborals a les activitats desenvolupades o personal que realitza l'activitat (de 0 a 1 punt).

3.5. Previsió d'activitats per conèixer el nivell de satisfacció dels usuaris i altres persones beneficiàries indirectes (de 0 a 1 punt).

3.6. Realització de l'activitat de conformitat a criteris qualitatius, a través de la realització d'auditories externes financeres o d'auditories de certificació de qualitat referents a aquesta activitat (de 0 a 1 punts).

3.7. S'aporta en annex el model d'expedient individual (1 punt)

3.8. S'explica l'ús de l'expedient individual (1 punt)

3.9. Es compta amb programa informàtic de registre d'intervencions (1 punt).

3.10. S'usen mesures de protecció de dades (0,5 per mesura amb un màxim de 2 punts).

Criteris per fer la valoració dels projectes, per a la línia d'ajuts a entitats que duen a terme activitats de suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut, són els següents:

Bloc 1. Persones usuàries (màxim 15 punts)

1.1 Descripció de característiques socials de les persones usuàries, amb especial èmfasi en les seves característiques de salut. Nivell de suport i treball a realitzar amb dites persones (de 0 a 3 punts).

1.2 Necessitats sobre les quals es pretén actuar (de 0 a 4 punt).

1.3 Determinació del número total de persones usuàries directes (de 0 a 3 punts).

1.4 Adequació de les persones ateses a l'objecte de la convocatòria en relació al seu nivell de necessitat i/o gravetat (de 0 a 5 punts)

Bloc 2. Qualitat tècnica (màxim 33 punts).

2.1. Presentació de l'objectiu general i dels específics (de 0 a 1 punts).

2.2. Activitats concretes que es desenvoluparan (de 0 a 4 punts).

2.3. Adequació dels objectius a les activitats plantejades. Justificació tècnica de les activitats: per què aquestes activitats són les més adients per aconseguir objectius (de 0 a 3 punts).

2.4. Mitjans tècnics, recursos humans, mitjans materials i econòmics necessaris utilitzats per a la cobertura de les necessitats (de 0 a 3 punts).

2.5. Actuacions en relació a l'ocupació/inserció sociolaboral de les persones usuàries (de 0 a 4 punts)

2.6. Actuacions en relació a la cobertura de necessitats bàsiques (de 0 a 3 punts)

2.7. Experiència en itineraris d'acompanyament i suport de persones en situació d'exclusió social, amb problemes afegits de salut. (1 punt per any fins un màxim de 15 punts)

Bloc 3. Avaluació de l'activitat (màxim 7 punts).

3.1. Definició dels indicadors i instruments d'avaluació (de 0 a 2 punts).

3.2. Utilització de l'ítem: Ús de les noves tecnologies de la informació per part dels beneficiaris de l'activitat (de 0 a 1 punt).

3.3. Es té i s'explica l'ús de l'expedient individual (1 punt)

3.4. Es compta amb programa informàtic de registre d'intervencions (1 punt).

3.5. S'usen mesures de protecció de dades (0,5 per mesura amb un màxim de 2 punts).

13 OBLIGACIONS DE LES ENTITATS BENEFICIÀRIES

Les entitats beneficiàries dels ajuts econòmics han de complir les obligacions previstes d'acord amb els articles 13.2.a), 14 i 34.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; els articles 18, 20 i 21 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'article 9.e) de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017):

a) Complir l'objectiu, executar el projecte, exercir l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de les subvencions.

b) Justificar, davant l'òrgan que concedeix la subvenció o l'entitat col·laboradora, si escau, el compliment dels requisits i les condicions, i també la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, que ha d'efectuar l'òrgan que concedeix la subvenció o l'entitat col·laboradora, si escau, i qualsevol altra de comprovació i control financer que poden dur a terme els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que li requereixin en l'exercici de les actuacions anteriors.

d) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció o l'entitat col·laboradora l'obtenció d'altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades. Aquesta comunicació s'ha d'efectuar tan aviat com es conegui i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

e) Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que està al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb el Consell Insular de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

f) Disposar dels llibres comptables, els registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes que s'exigeix en la legislació mercantil i sectorial aplicable a la persona beneficiària en cada cas, així com tots els estats comptables i els registres específics exigits en la convocatòria de les subvencions, amb la finalitat de garantir l'exercici adequat de les facultats de comprovació i control.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

h) Adoptar les mesures de difusió establertes a l'art. 15 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

i) L'entitat beneficiària ha de donar publicitat adequada al caràcter públic del finançament del projecte o actuacions objecte de subvenció. Les mesures de difusió han de consistir en la inclusió de la imatge institucional de l'entitat que concedeix la subvenció, així com en llegendes relatives al finançament públic en cartells, plaques commemoratives, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals, o bé en mencions fetes en mitjans de comunicació o altres que resultin adequades a l'objecte subvencionat i d'eficàcia equivalent a les esmentades, mesures que es determinaran a la respectiva convocatòria.

Quan se'n faci publicitat, a Mallorca o qualsevol territori de parla catalana, es farà ús, com a mínim, de la llengua catalana. En cas d'utilitzar-se diverses llengües, la catalana tindrà el tractament de preferència.

Si s'incompleix l'obligació de difusió, i sens perjudici de les responsabilitats que puguin correspondre, s'apliquen les regles següents:

  • Si encara n'és possible el compliment en els termes establerts, l'IMAS ha de requerir l'entitat beneficiària, en un termini no superior a quinze dies, perquè adopti les mesures de difusió establertes, amb advertència expressa de les conseqüències que poden derivar de l'incompliment per aplicació de les causes de reintegrament de la subvenció.
  • Si no n'és possible el compliment en els termes establerts, pel fet d'haver-se dut a terme les activitats afectades per aquestes mesures, l'IMAS pot establir mesures alternatives, sempre que aquestes permetin donar la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast de les inicialment acordades. En el requeriment que l'IMAS faci a l'entitat beneficiària, s'hi ha de fixar un termini no superior a quinze dies perquè adopti aquestes mesures alternatives, amb l'advertència expressa de les conseqüències que puguin derivar de l'incompliment esmentat per aplicació de les causes de reintegrament de la subvenció.

j) Reintegrar els fons percebuts en els casos que es preveuen en l'art. 56 d'aquesta Ordenança.

14. Justificació econòmica i pagament de la subvenció.

L'IMAS tramitarà el pagament de l'import de la subvenció a l'entitat beneficiària, atès l'article 48 de l'Ordenança, de la manera següent:

Un 100% de l'import de la subvenció aprovada, en concepte de bestreta, que es tramita d'ofici una vegada acceptada la subvenció, d'acord amb l'establert a la clàusula onzena d'aquesta convocatòria, i sense necessitat prèvia de presentació d'aval per l'entitat d'acord amb el previst a les bases d'execució del pressupost de l'IMAS per a l'exercici 2021 i l'article 52 de l'Ordenança.

15 Terminis justificatius.

15.1 Les entitats han de presentar una JUSTIFICACIÓ FINAL, amb data límit del 15 de febrer de 2022, i que correspondrà a les activitats desenvolupades i les despeses meritades entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2021.

En cas de no justificar aquest import, s'iniciarà un procediment de reintegrament de la part no justificada.

En data 15 de febrer de 2022, com a data límit, les entitats han de presentar una justificació de l'import total concedit a la subvenció, en cas de no justificar aquest import, s'iniciarà un procediment de reintegrament.

Les entitats beneficiàries de la present subvenció queden exemptes de l'obligació de constituir garantia o aval recollida e l'article 52 de l'Ordenança General de Subvencios i al art. 25.4 de les bases d'execució del pressupost de l'IMAS.

Les entitats beneficiàries han de justificar davant l'IMAS l'aplicació dels fons percebuts i el compliment de la resta de condicions imposades a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció, d'acord amb els models que s'adjunten com a Annex 10 (A, B, C, D, E,). La justificació econòmica i tècnica a què és refereix la lletra i del punt 11 s'han de presentar conjuntament.

No s'entendrà del tot justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte d'actuació que va servir de base a la concessió de la subvenció.

En el cas que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert, encara que parcialment, la finalitat per a la qual aquesta fou concedida, s'haurà de revisar i s'haurà de minorar proporcionalment pel que fa a la part que no s'hagi justificat.

Les factures o els documents justificatius de les despeses del pressupost subvencionable executat,que han d'estar expedides a nom de la persona física o jurídica beneficiària i, a més han de tenir tots els requisits que s'exigeixen en el Reial Decret 1619/2012 de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació, i d'acord amb l'establert de l'Ordenança General de Subvencions del Consell Insular de Mallorca, de data 18 de febrer de 2017, BOIB núm. 21

L'acreditació de les despeses també es pot efectuar mitjançant factures electròniques sempre que compleixin els requisits d'acceptació exigits a l'àmbit tributari.

En el cas de les despeses de personal es presentaran els originals dels rebuts de nòmines i dels butlletins mensuals de cotització a la Tresoreria General de la Seguretat Social (TC1/TC2). Així mateix, es presentaran les declaracions trimestrals/mensuals, segons escaigui, de retencions i ingrés a compta d'IRPF (MOD. 110/111) i resum anual (MOD. 190).

En aquells supòsits que, d'acord amb la normativa vigent, no sigui necessari formalitzar la corresponent relació laboral contractual, la prestació dels serveis s'ha de justificar mitjançant l'emissió dels rebuts, amb la corresponent retenció de l'IRPF i amb expressió de la data i el concepte de l'activitat realitzada.

Les factures i/o justificants de les despeses han d'estar efectivament pagades abans de l'acabament del període de justificació. Com a màxim el 15 de febrer de 2019. La justificació del pagament es farà mitjançant la presentació d'extractes bancaris o documents de càrrec similars.

En el cas de que una despesa s'imputi parcialment, s'haurà de justificar el criteri que ha servit per determinar el percentatge d'imputació i la metodologia de càlcul aplicat. Quan no s'imputi la totalitat del cost salarial d'un treballador, el criteri a aplicar serà el resultat de quantificar la proporció de les hores setmanals dedicades a l'activitat subvencionada sobre el total d'hores setmanals per les que estigui contractat el treballador. L'informe explicatiu dels criteris d'imputació aplicables a les despeses justificades anirà subscrit pel responsable de l'Entitat beneficiària de la subvenció.

  • No són elegibles les despeses de les inversions materials en equipaments, maquinària o infraestructures, així com tampoc les despeses de creació o l'adquisició de béns de naturalesa inventariable, amb càrrec a la subvenció concedida, atès que aquesta sols finança despesa corrent. No obstant això, es podran imputar les amortitzacions corresponents al període dels elements de transport necessaris per al desenvolupament del servei, sempre i quan la seva adquisició no hagués estat íntegrament subvencionada. En cas que l'adquisició hagués estat parcialment subvencionada, es podrà imputar la amortització resultant de descomptar al cost d'adquisició la subvenció concedida. S'haurà d'aportar factura o còpia compulsada relativa a l'adquisició de l'element, el pla d'amortització calculat conforme a coeficients d'amortització fiscalment admesos i, en el cas de que l'adquisició hagués estat parcialment subvencionada, resolució de la concessió de subvenció.

Els imposts indirectes (quotes per IVA suportat) no es consideren subvencionables quan siguin susceptibles de recuperació o compensació per part de l'Entitat beneficiària. En cas contrari, l'Entitat beneficiària de la subvenció haurà d'acreditar la corresponent exempció fiscal.

Quan les activitats hagin estat finançades, a més de la subvenció, amb fons propis o altres subvencions, ingressos d'usuaris o altres recursos, s'ha d'acreditar, en la justificació, l'import, la procedència i l'aplicació d'aquests fons a les activitats subvencionades i, en cap cas, l'import de la subvenció concedida pot ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de qualsevol administració pública o d'ens públics o privats, superi el cost total de l'activitat que ha de dur a terme l'entitat beneficiària.

Així mateix, es tindrà en compte, a part del disposat a la present convocatòria, les instruccions de justificació que específicament és dictin.

16. MEMÒRIA ECONÒMICA:

Es la documentació que dona compte de les despeses d'execució del projecte realitzat i de lesdistintes fonts per finançar-lo.

Aquesta memòria consta dels documents que es regulen en l'article 39.1.2) de l'Ordenanca General de Subvencions del CIM, tenint en compte, a més:

1.- Declaració responsable de la realització de l'activitat subvencionada i del seu pressupost d'execució

2.- Relació de les despeses i dels ingressos del projecte o activitat subvencionada.

Únicament seran subvencionables les despeses derivades de les activitats i del funcionament dels serveis que es detallen tot seguit:

  • Despeses de personal contractat per l'entitat i destinat a l'atenció directa dels usuaris.
  • Despeses corrents necessàries per la realització dels serveis o les activitats: telefonia (fixa i mòbil) accés a Internet, material fungible, correspondència, difusió del projecte, auditories i prevenció de riscos laborals.
  • Despeses corrents necessàries per al manteniment de local o locals on es duen a terme les activitats: lloguer, subministrament d'aigua, electricitat i gas, comunitats de propietaris, impost de béns immobles, taxes de residus sòlids i urbans, assegurances, neteja, manteniment de sistemes d'alarma i seguretat, i detecció i extinció d'incendis.
  • Despeses de personal de direcció, coordinació, administració i serveis generals de les activitats relacionades amb el projecte, aquestes despeses no podran superar el 10% de l'import del projecte aprovat.
  • Ajuts econòmics puntuals per a persones en situació de necessitat per cobrir despeses bàsiques i d'urgent necessitat, rebut detallat de l'import de l'ajuda.
  • La relació de despeses, que s'ha d'estructurar d'acord amb les despeses del pressupost presentat, ha d'indicar les següents dades de les factures o documents acreditatius: numero d'ordre, numero de factura, data d'emissió de la factura, proveïdor, NIF, concepte de la factura, import total imputat de la factura i la data de pagament. (annex 10)
  • La relació d'ingressos ha d'assenyalar les ajudes, les subvencions, els ingressos o els fons propis que han finançat el projecte subvencionat, indicant-ne l'import i la procedència. (Si no hi ha hagut altres ingressos per finançar el projecte tret de la subvenció, s'ha d'adjuntar una declaració responsable sobre aquesta circumstancia) (annex 10

Aquesta informació també caldrà enviar-la, degudament identificada, a la Secció d'Inserció Social per correu electrònic i amb format excel (.xls), a la següent adreça:

subvencionsinsercio@imas.conselldemallorca.net

17. Pèrdua del dret a cobrar la subvenció.

Serà d'aplicació el previst en l'article 58 de l'Ordenança General de Subvencions del CIM, amb les particularitats següents:

1. Si el/la beneficiari/a incompleix les obligacions contemplades en l'art. 9 de l'Ordenança General de Subvencions del CIM, o altres aspectes rellevants del projecte que s'hagin pogut tenir en compte per concedir l'ajuda, els òrgans competents han de declarar la pèrdua del dret a cobrar-la. En conseqüència, el/la beneficiari/a perdrà el dret a cobrar-la o, si ja l'ha cobrada, l'haurà de reintegrar, d'acord amb el que estableix l'article 57 de l'Ordenança General de Subvencions del CIM.

2. Si el/la beneficiari/a ha complert de forma significativa amb les seves obligacions, si de la documentació justificativa presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han assolit les finalitats de la subvenció, s'ha de declarar la pèrdua parcial del dret al cobrament de la subvenció. En conseqüència, el/la beneficiari/a perdrà el dret a cobrar, parcialment, la subvenció, d'acord amb els criteris següents:

En el cas que s'hagi realitzat o justificat parcialment el projecte, que ha de suposar com a mínim haver realitzat el 50% de les activitats previstes i haver assolit els objectius de la subvenció, quan l'import de la concessió es determini per import cert, no s'ha d'aplicar l'ajustament a la baixa de l'import de la subvenció per raó del grau d'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això no impliqui superar el cost total de l'activitat, projecte o programa seleccionat, un cop deduïts els ingressos aliens o les subvencions que l'han finançat si n'hi ha.

18. Ineficàcia sobrevinguda de la convocatòria.

Si per circumstàncies sobrevingudes d'interès públic i general, l'IMAS no pot dur endavant la tramitació d'aquesta convocatòria, l'òrgan que la va aprovar, l'ha de deixar sense efectes previ informe justificatiu dels serveis jurídics.

19. Protecció de dades de caràcter personal.

Les entitats beneficiàries facilitaran les dades necessàries per a la justificació de la despesa en els termes previstos a la present convocatòria i bases reguladores específiques tot fent cessió de les mateixes a l'IMAS per al seguiment i control dels ajuts concedits. En qualsevol cas, les dades personals facilitades compliran amb el principi de qualitat de les dades i no seran excessives per al compliment de la finalitat de seguiment i control dels ajuts.

Les entitats beneficiàries tindran a disposició de l'IMAS els documents originals necessaris per tal de poder fer-ne consulta en el cas que es consideri oportú ampliar la informació de la justificació de la despesa.

Les dades facilitades per les beneficiàries a l'IMAS seran incloses a un fitxer titularitat de l'IMAS amb la finalitat de la fiscalització i gestió de la subvenció. L'exercici dels drets d'accés, rectificació i cancel·lació es podrà realitzar davant el Registre general de l'IMAS, carrer General Riera, 67, 07010 de Palma de Mallorca.

Les entitats beneficiàries hauran de complir els requeriments previstos a la normativa vigent sobre protecció de dades personals, i en particular, a les disposicions de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal (LOPD), i al Reglament que la desenvolupa.

20. Règim d'infraccions i sancions.

L'incompliment dels requisits que preveu aquesta convocatòria dóna lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

21. Recursos.

Contra l'acord que aprova aquesta convocatòria, així com, contra els acords de concessió que se'n derivin, que no posen fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de rebre aquesta notificació o publicació. El recurs es pot interposar formalment davant el Consell executiu o davant la comissió de Govern del Consell Insular de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.

No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú.

Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

22. Normativa aplicable.

En tot allò no previst a la present convocatòria es tindran en compte la Llei 38/2003 General de Subvencions, de 17 de novembre i l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017).»

Segon. APROVAR el model de Sol·licitud d'Ajuda Econòmica (Annex 1), model de Sol·licitud de transferència bancària per a pagaments (Annex 2), model de declaració responsable de complir en les obligacions del beneficiari (Annex 3), declaració responsable de percepció o sol·licitud d'altres subvencions o ajuts (Annex 4), el model de declaració del compliment de les obligacions derivades de la normativa en matèria de subvencions (Annex 5), model de declaració responsable de no trobar-se sotmesa a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions (Annex 6), model de consentiment informat per poder consultar informació d'altres administració (Annex 7), el model de declaració responsable de vigència de la documentació presentada l'any anterior (Annex 8), el model de memòria tècnica i econòmica (Annex 9) i el model de compte justificatiu (Annex 10)

Tercer. AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per un import total de SET-CENTS CINQUANTA MIL EUROS (750.000,00€) amb càrrec a la 30.23152.48000 i 30.23152.48001 del pressupost de despeses de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS), per a la línia 1 es destinen 650.000€ i per a la línia 2a es destinen 100.000,00€. (Referències comptables 22021012233 i 22021012232).

​​​​​​​Quart. ORDENAR la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB i en la Base Nacional de Dades de Subvencions.

Cinquè. NOTIFICAR aquesta resolució a la Direcció Insular d'Inclusió Social, al servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.

 

Palma, 29 de juliol de 2021

El conseller de Drets Socials i President de l'IMAS Javier de Juan Martín

Documents adjunts