Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 348760
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 22 de juliol de 2021 per la qual es convoca els centres educatius de les Illes Balears perquè acullin alumnes en pràctiques d’estudis oficials de la Universitat de les Illes Balears
La formació permanent del professorat correspon a la Conselleria d'Educació i Formació Professional, mentre que la Universitat de les Illes Balears (UIB) proporciona formació acadèmica per obtenir les titulacions universitàries necessàries per desenvolupar la tasca docent. Ambdues institucions comparteixen l'objectiu de regular la col·laboració perquè els alumnes dels graus d'Educació Infantil, d'Educació Primària, de Pedagogia, de Psicologia i d'Educació Social, del Màster en Formació del Professorat i del Màster en Primera Infància: Perspectives i Línies d'Intervenció, puguin dur a terme les pràctiques externes que figuren en els plans d'estudis.
D'acord amb el conveni específic de col·laboració entre les dues institucions esmentades anteriorment de dia 17 d'agost de 2020, la Conselleria ha de facilitar a la Universitat els centres educatius de la comunitat autònoma necessaris perquè els alumnes d'aquests estudis oficials puguin dur-hi a terme les pràctiques. La Direcció General Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (DGPICE) ha d'aprovar i ha de publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es) les convocatòries de centres de formació en pràctiques que calguin per garantir que tots els alumnes que cursen aquests estudis puguin fer les pràctiques que els corresponen.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1.Convocar els centres educatius de les Illes Balears, sostinguts totalment o parcialment amb fons públics, o els centres privats que hagin estat reconeguts oficialment i segueixin el currículum de les Illes Balears, perquè acullin alumnes en pràctiques dels graus d'Educació Infantil, d'Educació Primària, de Pedagogia, de Psicologia i d'Educació Social, del Màster en Formació del Professorat i del Màster en Primera Infància: Perspectives i Línies d'Intervenció de la UIB, d'acord amb els criteris i normes específiques que s'adjunten com a annexos a aquesta Resolució.
2.Aprovar les bases de la convocatòria, que s'adjunten com a annexos 1, 2, 3, 4, 5 i 6 d'aquesta Resolució.
3.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució i els seus annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la DGPICE (dgpice.caib.es).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 26 de juliol de 2021
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí
ANNEX 1 Pràctiques dels estudis dels graus d'Educació Infantil i d'Educació Primària
Primer
Finalitat de la convocatòria
1..L'objectiu d'aquesta convocatòria és facilitar a la UIB una relació dels centres d'educació infantil i d'educació primària de les Illes Balears que compleixen els requisits especificats en el punt cinquè d'aquest annex i que disposen de docents per tutoritzar les pràctiques dels alumnes.
2.D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats poden sol·licitar ser considerats centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques.
3.La col·laboració entre els centres educatius i la UIB, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon
Objectius de les pràctiques
Els objectius de les pràctiques són els següents:
a)Complementar els coneixements teòrics i pràctics que els alumnes adquireixen a la Facultat d'Educació amb l'experiència pràctica en un centre educatiu.
b)Participar en les activitats d'un centre educatiu que implementa metodologies actives centrades en l'aprenentatge competencial dels alumnes.
c)Implicar els equips educatius dels centres en les pràctiques dels estudis d'Educació Infantil i d'Educació Primària perquè, a més de la relació amb el docent tutor, l'alumne en pràctiques conegui també l'organització i el funcionament general del centre.
d)Millorar la coordinació i la col·laboració entre els tutors acadèmics de les pràctiques externes de la Facultat d'Educació i els coordinadors dels centres on es duen a terme les pràctiques.
e)Facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi d'afavorir la col·laboració entre els alumnes en pràctiques, els tutors acadèmics de la Facultat d'Educació i els docents dels centres educatius.
Tercer
Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els centres d'educació infantil i d'educació primària de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats.
Quart
Presentació de les sol·licituds
Els centres educatius interessats a participar en aquesta convocatòria han d'accedir al GESTIB, a l'opció «Centre > Propostes de personal». Han de seleccionar la universitat i les pràctiques corresponents i emplenar la proposta, en els terminis següents:
Grau d'Educació Infantil:
a)Pràctiques II (3 - 6): del 30 d'agost al 15 de setembre de 2021, ambdós inclosos.
Grau d'Educació Primària:
a)Pràctiques II: del 30 d'agost fins al 15 de setembre de 2021, ambdós inclosos.
b)Pràctiques I i pràctiques de menció: del 30 d'agost fins al 15 de setembre de 2021, ambdós inclosos.
Cinquè
Admissió i selecció de centres
Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir els requisits següents:
Pel que fa als centres:
a)Han d'haver complert els compromisos adquirits en convocatòries anteriors.
b)S'ha de comptar amb l'acord favorable del claustre i haver informat el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria.
c)Hi ha d'haver docents que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs escolar.
Els centres que compleixin els requisits esmentats anteriorment quedaran ordenats segons els criteris següents:
1r.Els centres que tenguin la condició de centre col·laborador de la UIB en la formació inicial dels estudis dels graus d'Educació Infantil i d'Educació Primària.
2n.Els centres inscrits al Programa de Millora i Transformació (PMT).
3r.Els centres que hagin participat en algun programa de formació del centre (FdC), de formació en el centre (FeC) o de formació intercentres (FiC) a partir del curs 2016-2017.
4t.La resta de centres que compleixen els requisits.
Els centres seran seleccionats segons la demanda de l'alumnat de la UIB i de les necessitats dels diferents estudis.
Pel que fa als docents que han de fer de tutors:
a)En el cas dels centres públics, han de ser docents funcionaris de carrera amb una experiència mínima de tres cursos.
b)En el cas dels centres concertats i privats, han de ser docents amb una experiència mínima de tres cursos.
c)A més, en el cas de les pràctiques de menció, els tutors han de tenir una jornada mínima en l'especialitat de 12 hores setmanals al centre, excepte en casos degudament justificats.
Excepcionalment, en el cas de l'apartat a) podran exercir com a tutors docents interins amb una experiència mínima de tres cursos.
Sisè
Temporització de les pràctiques
1.Segons el que preveu la UIB, les pràctiques externes s'han de dur a terme d'acord amb el calendari següent:
a)Grau d'Educació Infantil:
Pràctiques II: del 23 de febrer al 3 de juny de 2022
b)Grau d'Educació Primària:
Pràctiques I: del 21 de febrer al 27 de maig de 2022
Pràctiques II: del 4 d'octubre al 22 de desembre de 2021
Pràctiques de menció: del 25 d'abril al 3 de juny de 2022
2.Quan els estudiants en pràctiques arriben al centre educatiu, el director els ha de donar d'alta al GESTIB, a l'opció «Personal > Destinacions dels professors».
3.Entre l'1 de maig i el 30 de juny, una vegada acabat el període de pràctiques, els directors dels centres han de comunicar el nom dels tutors i coordinadors de les pràctiques que s'han fet al centre, a través del GESTIB, a l'opció «Personal > Certificació de tutors alumnes en pràctiques».
Setè
Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques
1.Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança, sigui perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.
2.D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres educatius com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
Vuitè
Compensació per la participació en les pràctiques
1.La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant i per cada crèdit de cada assignatura de pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris dels estudis del grau d'Educació Infantil i del grau d'Educació Primària. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques del grau.
2.En haver finalitzat el període de pràctiques del curs escolar, i una vegada que la direcció del centre educatiu hagi presentat un certificat en què s'acrediti que l'activitat s'ha duit a terme, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui.
3.En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat i aquest centre renunciï a rebre l'import, s'ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
4.Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret al reconeixement de 30 hores de formació permanent del professorat per curs escolar. En el cas d'haver-hi més d'un docent implicat en la tutorització d'un alumne de pràctiques I o II del grau d'Educació Primària, el director ha de certificar les hores que aquests docents hi han dedicat, a fi que puguin obtenir un certificat de formació en funció de les hores dedicades:
5.Als coordinadors de centre, se'ls reconeixeran 30 hores de formació permanent del professorat per curs escolar, per haver duit a terme les funcions de coordinació.
6.Els coordinadors i els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si el demanen a la UIB, el carnet de col·laborador de la Universitat per al curs escolar posterior al curs en què s'han duit a terme les pràctiques.
Novè
Seguiment de les pràctiques
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del Servei de Normalització Lingüística i Formació (SNLF). Les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar al SNLF.
Desè
Resolució de la convocatòria
Per a la resolució de la convocatòria, el SNLF haurà de:
a)Requerir als responsables dels centres sol·licitants, quan calgui, que emplenin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades en la sol·licitud.
b)Elaborar la proposta de resolució provisional i elevar-la a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa perquè l'aprovi. Una vegada aprovada, s'ha de publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es) i s'ha d'obrir un termini de deu dies naturals perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
c)Examinar les al·legacions presentades a la resolució provisional, formular la proposta definitiva i elevar-la a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, que ha de dictar la resolució definitiva de la convocatòria amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria d'Educació i Formació Professional posa a disposició de la UIB perquè els alumnes dels estudis dels graus d'Educació Infantil i d'Educació Primària hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es).
Onzè
Assignació d'alumnes en pràctiques als centres
1.El coordinador de pràctiques dels estudis del grau d'Educació Infantil i Educació Primària ha d'assignar els estudiants de pràctiques als centres educatius tot seguint els criteris objectius establerts per la mateixa Facultat d'Educació. Cada tutor acollirà un alumne practicant; en casos excepcionals o per situació sobrevinguda, un tutor pot ser el responsable, com a màxim, de dos alumnes.
2.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
3.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants signin un document de compromís de confidencialitat, de conformitat amb el que disposi la Llei de Protecció de Dades Personals vigent.
4.La UIB no assignarà cap alumne a un centre que no disposi dels dos documents indicats en els paràgrafs anteriors en el seu expedient acadèmic.
Dotzè
Relació de centres i alumnes en pràctiques
1.Abans de l'inici dels diferents períodes de pràctiques, el coordinador de les pràctiques del grau d'Educació Infantil i Educació Primària ha de fer arribar al SNLF una relació dels alumnes de les pràctiques externes, així com una relació dels centres educatius que tindran alumnes en pràctiques. S'hi ha d'indicar el nom dels professors de la UIB que seran tutors dels estudiants en pràctiques, i també el nom i l'especialitat dels estudiants.
2.La DGPICE ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que es duen a terme als centres educatius.
Tretzè
Funció del centre
1.La funció principal dels centres és procurar que els alumnes que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen a la Facultat d'Educació. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals de l'ensenyament. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar la participació dels alumnes en pràctiques en les activitats habituals del centre, així com habilitar-los l'accés a la xarxa wifi.
2.Quan els alumnes en pràctiques arriben al centre, els directors els han d'introduir al GESTIB.
Catorzè
Funcions del coordinador del centre
El coordinador té les funcions següents:
a)Rebre els estudiants en pràctiques; ensenyar-los el funcionament del centre (horaris, rutines, organització i metodologia); explicar-los quines actituds, compromisos i responsabilitats s'esperen d'ells, i posar-los en contacte amb el seu tutor del centre.
b)Organitzar, com a mínim, dues reunions per fer el seguiment de les pràctiques. El coordinador també és la persona de referència per als estudiants en pràctiques en cas de dubtes o problemes durant el període de pràctiques.
Quinzè
Funcions dels docents tutors
Les funcions dels tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:
a)Familiaritzar els estudiants amb la dinàmica i les tasques que han de dur a terme a l'aula, supervisar-ne el disseny i la planificació docent, orientar els alumnes sobre la seva actuació i revisar les notes d'observació i el dossier de pràctiques docents.
b)Fer un seguiment de la feina dels estudiants al centre i observar i supervisar la seva implicació i actuació en les diferents àrees de competència.
c)Emplenar l'informe d'avaluació, que ha de ser objectiu i s'ha de basar en criteris d'assoliment de competències, i fer-lo arribar al tutor acadèmic de la Facultat d'Educació.
ANNEX 2 Pràctiques dels estudis del grau de Pedagogia
Primer
Finalitat de la convocatòria
1.L'objectiu d'aquesta convocatòria és facilitar a la UIB una relació dels centres que poden acollir estudiants en pràctiques dels estudis del grau de Pedagogia d'aquesta Universitat d'acord amb el punt cinquè d'aquest annex 2 i que disposen de docents per tutoritzar les pràctiques dels alumnes.
2.D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats poden sol·licitar ser considerats centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques.
3.La col·laboració entre els centres educatius i la UIB, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon
Objectius de les pràctiques
Els objectius de les pràctiques són els següents:
a)Complementar els coneixements teòrics i pràctics que els alumnes adquireixen en el grau de Pedagogia amb l'experiència pràctica en un centre educatiu.
b)Implicar els equips educatius dels centres en les pràctiques del grau de Pedagogia perquè, a més de la relació amb el docent tutor de les pràctiques, l'alumne en pràctiques conegui també l'organització i el funcionament general del centre.
c)Millorar la coordinació i la col·laboració entre els tutors acadèmics de les pràctiques externes del grau de Pedagogia i els responsables dels centres on es duen a terme les pràctiques.
d)Facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi d'afavorir la col·laboració entre els alumnes en pràctiques, els tutors acadèmics del grau de Pedagogia i els docents dels centres educatius.
Tercer
Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els departaments d'orientació dels centres d'educació infantil i primària, d'educació secundària, d'educació de persones adultes i d'educació especial, els equips d'orientació educativa i psicopedagògica (EOEP), els equips d'atenció primerenca (EAP) i els serveis educatius especialitzats de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats.
Quart
Presentació de les sol·licituds
Els centres educatius interessats a participar en aquesta convocatòria han d'accedir al GESTIB, a l'opció «Centre > Propostes de personal». Han de seleccionar la universitat i les pràctiques corresponents i emplenar la proposta, en el termini comprès entre el 30 d'agost i el 15 de setembre de 2021.
Cinquè
Admissió i selecció de centres
Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir els requisits següents:
Pel que fa als centres:
a)S'ha de comptar amb l'acord favorable del claustre dels centres i haver informat el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria. En el cas dels EOEP, EAP i serveis especialitzats, s'ha de comptar amb l'acord favorable de l'equip.
b)Hi ha d'haver docents que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs escolar.
Pel que fa als docents que han de fer de tutors:
a)En el cas dels centres públics, han de ser funcionaris de carrera amb una experiència mínima de tres cursos.
b)En el cas dels centres concertats i privats, han de ser docents amb una experiència mínima de tres cursos.
c)Segons la tipologia del centre, els docents tutors han de complir els requisits següents:
Excepcionalment, en el cas de l'apartat a) o b) podran exercir com a tutors docents amb una experiència inferior a tres cursos.
Sisè
Temporització de les pràctiques
1.Segons el que preveu la UIB, per a les pràctiques externes del grau de Pedagogia s'han de fer 420 hores en un centre en el període comprès entre octubre del 2021 i gener del 2022.
2.Quan els estudiants en pràctiques arriben al centre educatiu, el director els ha de donar d'alta al GESTIB, a l'opció «Personal > Destinacions dels professors».
3.Entre l'1 de maig i el 30 de juny, una vegada acabat el període de pràctiques, els directors dels centres han de comunicar el nom dels tutors i coordinadors de les pràctiques que s'han fet al centre, a través del GESTIB, a l'opció «Personal > Certificació de tutors alumnes en pràctiques».
Setè
Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques
1.Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança, sigui perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.
2.D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres educatius com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
Vuitè
Compensació per participar en les pràctiques
1.La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant i per cada crèdit de cada assignatura de pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris dels ensenyaments del grau de Pedagogia. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques.
2.En haver finalitzat el període de pràctiques del curs escolar, i una vegada que la direcció del centre educatiu hagi presentat un certificat en què s'acrediti que l'activitat s'ha duit a terme, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui.
3.En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat i aquest centre renunciï a rebre l'import, s'ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
4.Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret al reconeixement de 30 hores de formació permanent del professorat per curs escolar.
5.Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si el demanen a la UIB, el carnet de col·laborador de la Universitat per al curs escolar posterior al curs en què s'han duit a terme les pràctiques.
Novè
Seguiment de les pràctiques
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del Servei de Normalització Lingüística i Formació (SNLF). Les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar al SNLF.
Desè
Resolució de la convocatòria
Per a la resolució de la convocatòria, el SNLF haurà de:
a)Requerir als responsables dels centres sol·licitants, quan calgui, que emplenin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades en la sol·licitud.
b)Elaborar la proposta de resolució provisional i elevar-la a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa perquè l'aprovi. Una vegada aprovada, s'ha de publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es) i s'ha d'obrir un termini de deu dies naturals perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
c)Examinar les al·legacions presentades a la resolució provisional, formular la proposta definitiva i elevar-la a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, que ha de dictar la resolució definitiva de la convocatòria amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria d'Educació i Formació Professional posa a disposició de la UIB perquè els alumnes dels estudis del grau de Pedagogia hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es).
Onzè
Assignació d'alumnes en pràctiques als centres
1.El coordinador dels estudis del grau de Pedagogia ha d'assignar els estudiants als centres de formació en pràctiques d'acord amb l'especialitat dels alumnes i altres criteris objectius establerts per la mateixa Facultat d'Educació. Cada tutor acollirà un alumne practicant; en casos excepcionals o per situació sobrevinguda, un tutor pot ser el responsable, com a màxim, de dos alumnes.
2.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
3.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants signin un document de compromís de confidencialitat, de conformitat amb el que disposi la Llei de Protecció de Dades Personals vigent.
4.La UIB no assignarà cap alumne a un centre que no disposi dels dos documents indicats en els paràgrafs anteriors en el seu expedient acadèmic.
Dotzè
Relació de centres i alumnes en pràctiques
1.Abans que s'iniciï el període de pràctiques, el coordinador de les pràctiques de Pedagogia ha de fer arribar al SNLF una relació dels alumnes de les pràctiques externes del grau de Pedagogia, així com una relació dels centres que tindran alumnes en pràctiques. S'hi ha d'indicar el nom dels professors de la UIB que seran tutors dels estudiants en pràctiques, i també el nom i l'especialitat dels estudiants.
2.La DGPICE ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que es duen a terme als centres educatius.
Tretzè
Funcions dels centres
1.La funció principal dels centres és procurar que els alumnes que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen en el grau de Pedagogia de la UIB. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals de l'ensenyament. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar que els alumnes en pràctiques participin en les activitats habituals del centre, així com habilitar-los l'accés a la xarxa wifi.
2.També és funció dels centres facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi que els alumnes en pràctiques puguin participar en els projectes dels centres educatius, i la comunicació amb el tutor acadèmic.
Catorzè
Funcions dels docents tutors
Les funcions dels tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:
a)Familiaritzar els estudiants amb la dinàmica i les tasques que han de dur a terme, supervisar-ne el disseny i la planificació, orientar els alumnes sobre la seva actuació i revisar les notes d'observació.
b)Fer un seguiment de la feina dels estudiants al centre i observar i supervisar la seva implicació i actuació en les diferents àrees de competència.
c)Proporcionar al tutor acadèmic la informació necessària per avaluar els alumnes.
ANNEX 3 Pràctiques dels estudis del grau de Psicologia
Primer
Finalitat de la convocatòria
1.L'objectiu d'aquesta convocatòria és facilitar a la UIB una relació dels centres que poden acollir estudiants en pràctiques dels estudis del grau de Psicologia que compleixen els requisits especificats en el punt cinquè d'aquest annex 3 i disposen de docents per tutoritzar les pràctiques dels alumnes.
2.D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats poden sol·licitar ser considerats centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques.
3.La col·laboració entre els centres educatius i la UIB, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon
Objectius de les pràctiques
Els objectius de les pràctiques són els següents:
a)Complementar els coneixements teòrics i pràctics que els alumnes adquireixen en el grau de Psicologia amb l'experiència pràctica en un centre educatiu.
b)Implicar els equips educatius dels centres en les pràctiques del grau de Psicologia perquè, a més de la relació amb el docent tutor de les pràctiques, l'alumne en pràctiques conegui també l'organització i el funcionament general del centre.
c)Millorar la coordinació i la col·laboració entre els tutors acadèmics de les pràctiques externes del grau de Psicologia i els responsables dels centres on es duen a terme les pràctiques.
d)Facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi d'afavorir la col·laboració entre els alumnes en pràctiques, els tutors acadèmics del grau de Psicologia i els docents dels centres educatius.
Tercer
Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els departaments d'orientació dels centres d'educació infantil i primària, d'educació secundària, d'educació de persones adultes i d'educació especial, els equips d'orientació educativa i psicopedagògica (EOEP), els equips d'atenció primerenca (EAP) i els serveis educatius especialitzats de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats.
Quart
Presentació de les sol·licituds
Els centres educatius interessats a participar en aquesta convocatòria han d'accedir al GESTIB, a l'opció «Centre > Propostes de personal». Han de seleccionar la universitat i les pràctiques corresponents i emplenar la proposta en el termini comprès entre el 30 d'agost i el 29 d'octubre de 2021.
Cinquè
Admissió i selecció de centres
Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir els requisits següents:
Pel que fa als centres:
a)S'ha de comptar amb l'acord favorable del claustre i haver informat el consell escolar del centre de la decisió de participar en aquesta convocatòria. En el cas dels EOEP, EAP i serveis especialitzats, s'ha de comptar amb l'acord favorable de l'equip.
b)Hi ha d'haver docents que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs escolar.
Pel que fa als docents que han de fer de tutors:
a)En el cas dels centres públics, han de ser funcionaris de carrera amb una experiència mínima de tres cursos.
b)En el cas dels centres concertats i privats, han de ser docents amb una experiència mínima de tres cursos.
c)Segons la tipologia del centre, els docents tutors han de complir els requisits següents:
Excepcionalment, en el cas de l'apartat a) o b), podran exercir com a tutors docents amb una experiència inferior a tres cursos.
Sisè
Temporització de les pràctiques
1.Segons el que preveu la Universitat, per a les pràctiques externes del grau de Psicologia s'han de fer 150 hores en un centre, en els períodes següents: primer semestre, segon semestre o curs escolar.
2.Quan els estudiants en pràctiques arriben al centre educatiu, el director els ha de donar d'alta al GESTIB, a l'opció «Personal > Destinacions dels professors».
3.Entre l'1 de maig i el 30 de juny, una vegada acabat el període de pràctiques, els directors dels centres han de comunicar el nom dels tutors i coordinadors de les pràctiques que s'han fet al centre, a través del GESTIB, a l'opció «Personal > Certificació de tutors alumnes en pràctiques».
Setè
Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques
1.Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança, sigui perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.
2.D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres educatius com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
Vuitè
Compensació per participar en les pràctiques
1.La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant i per cada crèdit de cada assignatura de pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris del grau de Psicologia. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques.
2.En haver finalitzat el període de pràctiques del curs escolar, i una vegada que la direcció del centre educatiu hagi presentat un certificat en què s'acrediti que l'activitat s'ha duit a terme, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui.
3.En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat i aquest centre renunciï a rebre l'import, s'ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
4.Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret al reconeixement de 30 hores de formació permanent del professorat per curs escolar.
5.Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si el demanen a la UIB, el carnet de col·laborador de la Universitat per al curs escolar posterior al curs en què s'han duit a terme les pràctiques.
Novè
Seguiment de les pràctiques
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del Servei de Normalització Lingüística i Formació (SNLF). Les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar al SNLF.
Desè
Resolució de la convocatòria
Per a la resolució de la convocatòria, el SNLF haurà de:
a)Requerir als responsables dels centres sol·licitants, quan calgui, que emplenin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades en la sol·licitud.
b)Elaborar una proposta de resolució provisional i elevar-la a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa perquè l'aprovi. Una vegada aprovada, s'ha de publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es) i s'ha d'obrir un termini de deu dies naturals perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
c)Després d'examinar les al·legacions presentades a la resolució provisional, ha de formular la proposta definitiva i l'ha d'elevar a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, que ha de dictar la resolució definitiva de la convocatòria amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria d'Educació i Formació Professional posa a disposició de la UIB perquè els alumnes dels estudis del grau de Psicologia hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es).
Onzè
Assignació d'alumnes en pràctiques als centres
1.El coordinador acadèmic dels estudis del grau de Psicologia ha d'assignar els estudiants als centres de formació en pràctiques d'acord amb l'especialitat dels alumnes, la ubicació del centre i altres criteris objectius establerts per la Facultat de Psicologia (expedient acadèmic, curriculum vitae, i, si escau, entrevista personal). Cada tutor acollirà un alumne practicant; en casos excepcionals o per situació sobrevinguda, un tutor pot ser el responsable, com a màxim, de dos alumnes.
2.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
3.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants signin un document de compromís de confidencialitat, de conformitat amb el que disposi la Llei de Protecció de Dades Personals vigent.
4.La UIB no assignarà cap alumne a un centre que no disposi dels dos documents indicats en els paràgrafs anteriors en el seu expedient acadèmic.
Dotzè
Relació de centres i alumnes en pràctiques
1.Abans que s'iniciï el període de pràctiques, el coordinador acadèmic de les pràctiques de Psicologia ha de fer arribar a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa una relació dels alumnes de les pràctiques externes del grau de Psicologia, així com una relació dels centres que tindran alumnes en pràctiques. S'hi ha d'indicar el nom dels professors de la UIB que seran tutors dels estudiants en pràctiques, i també el nom i l'especialitat dels estudiants.
2.La DGPICE ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que es duen a terme als centres educatius.
Tretzè
Funcions del centre
1.La funció principal dels centres és procurar que els alumnes que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen en el grau de Psicologia de la UIB. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals de la psicologia en l'àmbit educatiu. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar que els alumnes en pràctiques participin en les activitats habituals del centre, així com habilitar-los l'accés a la xarxa wifi.
2.També és funció dels centres facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi que els alumnes en pràctiques puguin participar en els projectes dels centres educatius, i la comunicació amb el tutor acadèmic.
Catorzè
Funcions dels docents tutors
Les funcions dels tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:
a)Familiaritzar els estudiants en la dinàmica i les tasques que han de dur a terme, supervisar-ne el disseny i la planificació, orientar els alumnes sobre la seva actuació i revisar les notes d'observació.
b)Fer un seguiment de la feina dels estudiants al centre i observar i supervisar la seva implicació i actuació en les diferents àrees de competència.
c)Proporcionar al tutor acadèmic la informació necessària per avaluar els alumnes.
ANNEX 4 Pràctiques dels estudis del grau d'Educació Social
Primer
Finalitat de la convocatòria
1.L'objectiu d'aquesta convocatòria és facilitar a la UIB una relació dels centres que poden acollir estudiants en pràctiques dels estudis del grau d'Educació Social d'acord amb el punt cinquè d'aquest annex 4 i que disposen de docents per tutoritzar les pràctiques dels alumnes.
2.D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats poden sol·licitar ser considerats centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques.
3.La col·laboració entre els centres educatius i la UIB, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon
Objectius de les pràctiques
Els objectius de les pràctiques són els següents:
a)Complementar els coneixements teòrics i pràctics que els alumnes adquireixen al grau d'Educació Social amb l'experiència pràctica a un centre educatiu.
b)Implicar els equips educatius dels centres en les pràctiques del grau d'Educació Social perquè, a més de la relació amb el docent tutor de les pràctiques, els alumnes coneguin l'organització i el funcionament general del centre.
c)Millorar la coordinació i la col·laboració entre els tutors acadèmics de les pràctiques externes del grau d'Educació Social i els responsables dels centres on es duen a terme les pràctiques.
d)Facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi d'afavorir la col·laboració entre els alumnes en pràctiques, els tutors acadèmics del grau d'Educació Social i els docents que treballen als centres educatius.
Tercer
Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els departaments d'orientació dels centres d'educació secundària de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics que comptin amb la figura de l'educador social.
Quart
Presentació de les sol·licituds
Els centres educatius interessats a participar en aquesta convocatòria han d'accedir al GESTIB, a l'opció «Centre > Propostes de personal». Han de seleccionar la universitat i les pràctiques corresponents i emplenar la proposta en el termini comprès entre el 30 d'agost i el 8 d'octubre de 2021.
Cinquè
Admissió i selecció de centres
Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir els requisits següents:
Pel que fa als centres:
a)S'ha de comptar amb l'acord favorable del claustre i haver informat el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria.
b)Hi ha d'haver professionals que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs escolar.
Pel que fa als professionals que vulguin ser tutors de les pràctiques:
c)Educadors socials que ocupin una plaça de PTSC.
d)Educadors socials amb una vinculació contractual, a temps complet, de caràcter permanent o temporal, amb el centre educatiu.
Sisè
Temporització de les pràctiques
1.Segons el que preveu la UIB, per a les pràctiques externes del grau d'Educació Social s'han de fer 400 hores en un centre, en el període comprès entre febrer i juny del 2022.
2.Quan els estudiants en pràctiques arriben al centre educatiu, el director els ha de donar d'alta al GESTIB, a l'opció «Personal > Destinacions dels professors».
3.Entre l'1 de maig i el 30 de juny, una vegada acabat el període de pràctiques, els directors dels centres han de comunicar el nom dels tutors i coordinadors de les pràctiques que s'han fet al centre, a través del GESTIB, a l'opció «Personal > Certificació de tutors alumnes en pràctiques».
Setè
Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques
1.Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança, sigui perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.
2.D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres educatius com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
Vuitè
Compensació per participar en les pràctiques
1.La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant i per cada crèdit de cada assignatura de pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris dels ensenyaments del grau d'Educació Social. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques.
2.En haver finalitzat el període de pràctiques del curs escolar, i una vegada que la direcció del centre educatiu hagi presentat un certificat en què s'acrediti que l'activitat s'ha duit a terme, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui.
3.En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat i aquest centre renunciï a rebre l'import, s'ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
4.Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret al reconeixement de 30 hores de formació permanent del professorat per curs escolar.
5.Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si el demanen a la UIB, el carnet de col·laborador de la Universitat per al curs escolar posterior al curs en què s'han duit a terme les pràctiques.
Novè
Seguiment de les pràctiques
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del Servei de Normalització Lingüística i Formació (SNLF). Les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar al SNLF.
Desè
Resolució de la convocatòria
Per a la resolució de la convocatòria, el SNLF haurà de:
a)Requerir als responsables dels centres sol·licitants, quan calgui, que emplenin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades en la sol·licitud.
b)Elaborar la proposta de resolució provisional i elevar-la a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa perquè l'aprovi. Una vegada aprovada, s'ha de publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es) i s'ha d'obrir un termini de deu dies naturals perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
c)Examinar les al·legacions presentades a la resolució provisional, formular la proposta definitiva i elevar-la a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, que ha de dictar la resolució definitiva de la convocatòria amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria d'Educació i Formació Professional posa a disposició de la UIB perquè els alumnes dels estudis del grau d'Educació Social hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es).
Onzè
Assignació d'alumnes en pràctiques als centres
1.El coordinador de pràctiques dels estudis del grau d'Educació Social ha d'assignar els estudiants de pràctiques als centres educatius, tot seguint els criteris objectius establerts per la mateixa Facultat d'Educació. Cada tutor acollirà un alumne practicant; en casos excepcionals o per situació sobrevinguda, un tutor pot ser el responsable, com a màxim, de dos alumnes.
2.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
3.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants signin un document de compromís de confidencialitat, de conformitat amb el que disposi la Llei de Protecció de Dades Personals vigent.
4.La UIB no assignarà cap alumne a un centre que no disposi dels dos documents indicats en els paràgrafs anteriors en el seu expedient acadèmic.
Dotzè
Relació de centres i alumnes en pràctiques
1.Abans que s'iniciï el període de pràctiques, el coordinador de les pràctiques del grau d'Educació Social ha de fer arribar al SNLF una relació dels alumnes de les pràctiques externes, així com una relació dels centres educatius que tindran alumnes en pràctiques. S'hi ha d'indicar el nom dels professors de la UIB que seran tutors dels estudiants en pràctiques, i també el nom dels estudiants.
2.La DGPICE ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que es duen a terme als diferents centres educatius.
Tretzè
Funcions del centre
1.La funció principal dels centres és procurar que els alumnes que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen al grau d'Educació Social de la UIB. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals del camp de l'educació social. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar que els alumnes en pràctiques participin en les activitats habituals del centre, així com habilitar-los l'accés a la xarxa wifi.
2.També és funció dels centres facilitar el desenvolupament de la feina en equip a fi que els alumnes en pràctiques puguin participar en els projectes dels centres educatius, i facilitar la comunicació amb el tutor acadèmic.
Catorzè
Funcions dels docents tutors
Les funcions dels tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:
a)Familiaritzar els estudiants amb la dinàmica i les tasques que han de dur a terme, supervisar-ne el disseny i la planificació, orientar els alumnes sobre la seva actuació i revisar les notes d'observació.
b)Fer un seguiment de la feina dels estudiants al centre i observar i supervisar la seva implicació i actuació en les diferents àrees de competència.
c)Proporcionar al tutor acadèmic la informació necessària per avaluar els alumnes.
ANNEX 5 Pràctiques del Màster Universitari en Formació del Professorat
Primer
Finalitat de la convocatòria
1.L'objectiu d'aquesta convocatòria és facilitar a la UIB una relació dels centres d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, d'educació de persones adultes, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes i d'ensenyaments esportius de les Illes Balears que compleixen els requisits especificats en el punt cinquè d'aquest annex 5 i que disposen de docents per tutoritzar les pràctiques dels alumnes.
2.D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats poden sol·licitar ser considerats centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques.
3.La col·laboració entre els centres educatius i la UIB, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon
Objectius de les pràctiques
1.Participar en totes les activitats que es duen a terme en un centre educatiu i conèixer-ne l'organització i el funcionament general, a fi de desenvolupar en un context real els coneixements teòrics adquirits en els mòduls genèrics i específics del Màster.
2.Aprofitar l'experiència dels docents, dels equips directius i dels departaments, i la seva implicació en l'organització i el funcionament general del centre, per millorar el desenvolupament del Màster Universitari en Formació del Professorat.
3.Establir una coordinació eficaç entre els tutors acadèmics de la Universitat i els coordinadors i els tutors de les pràctiques dels centres.
Tercer
Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els centres d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, d'educació de persones adultes, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes i d'ensenyaments esportius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats.
Quart
Presentació de les sol·licituds
Els centres educatius interessats a participar en aquesta convocatòria han d'accedir al GESTIB, a l'opció «Centre > Propostes de personal». Han de seleccionar la universitat i les pràctiques corresponents i emplenar la proposta en el termini comprès entre el 30 d'agost i el 30 de setembre de 2021.
Cinquè
Admissió i selecció de centres
Per participar en aquesta convocatòria, s'han de complir els requisits següents:
Pel que fa als centres:
a)Han d'haver complert els compromisos adquirits en convocatòries anteriors.
b)Han de comptar amb l'acord favorable del claustre i haver informat el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria.
c)Hi ha d'haver docents que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs escolar.
Els centres que compleixen els requisits esmentats anteriorment quedaran ordenats segons els criteris següents:
1r.Els centres inscrits al Programa de Millora i Transformació (PMT).
2n.Els centres que han sol·licitat un programa de formació en el centre (FeC) o de formació intercentres (FiC) a les convocatòries del curs 2021-2022.
3r.La resta de centres que compleixen els requisits.
Pel que fa als docents que han de fer de tutors:
a)En el cas dels centres públics, han de ser funcionaris de carrera amb una experiència mínima de tres cursos.
b)En el cas dels centres concertats i privats, han de ser docents amb una experiència mínima de tres cursos.
Excepcionalment, en el cas de l'apartat a), podran exercir com a tutors docents interins amb una experiència mínima de tres cursos.
Cada tutor acollirà un alumne practicant; en casos excepcionals o per situació sobrevinguda, un tutor pot ser el responsable, com a màxim, de dos alumnes.
Sisè
Temporització de les pràctiques
1.Segons el que preveu la UIB, les pràctiques es duran a terme en dos períodes:
2.Quan els estudiants en pràctiques arriben al centre educatiu, el director els ha de donar d'alta al GESTIB, a l'opció «Personal>>Destinacions dels professors».
Setè
Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques
1.Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança, sigui perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.
2.D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres educatius com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
Vuitè
Compensacions per la participació en les pràctiques
1.La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada alumne del Màster que hi faci les pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics universitaris dels ensenyaments del Màster en Formació del Professorat. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques del Màster.
2.En haver finalitzat el període de pràctiques del curs escolar, i una vegada que la direcció del centre educatiu hagi presentat un certificat en què s'acrediti que l'activitat s'ha duit a terme, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui. Els centres han de destinar aquesta quantitat preferentment als departaments implicats en les pràctiques.
3.En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat i aquest centre renunciï a rebre l'import, s'ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
4.Els coordinadors i els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si la demanen, la targeta universitària de la UIB per al curs escolar posterior al curs en què s'han duit a terme les pràctiques.
5.Entre l'1 de maig i el 30 de juny, una vegada acabat el període de pràctiques, els directors dels centres han de comunicar el nom dels tutors i coordinadors de les pràctiques que s'han fet al seu centre, a través del GESTIB, a l'opció «Personal > Certificació de tutors alumnes en pràctiques».
6.D'altra banda, el director del Màster ha de remetre al SNLF una llista amb tots els coordinadors i tutors que han acabat satisfactòriament la tutoria, mentre que el coordinador de pràctiques de la UIB ha de fer arribar a aquest servei, també abans del 30 de juny, les actes d'assistència a les sessions de coordinació.
7.Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret al reconeixement de 30 hores de formació permanent del professorat per curs escolar.
8.Als coordinadors de centre, se'ls reconeixeran 30 hores de formació permanent del professorat per haver duit a terme les tasques pròpies i assistir a les sessions de coordinació.
Novè
Seguiment de les pràctiques
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ha de convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del SNLF. Les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar al SNLF.
Desè
Resolució de la convocatòria
Per a la resolució de la convocatòria, el SNLF haurà de:
a)Requerir als responsables dels centres sol·licitants, quan calgui, que emplenin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades en la sol·licitud.
b)Elaborar la proposta de resolució provisional i elevar-la a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa perquè l'aprovi. Una vegada aprovada, s'ha de publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es) i s'ha d'obrir un termini de deu dies naturals perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
c)Examinar les al·legacions presentades a la resolució provisional, formular la proposta definitiva i elevar-la a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, que ha de dictar la resolució definitiva de la convocatòria amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria d'Educació i Formació Professional posa a disposició de la UIB perquè els alumnes del Màster Universitari en Formació del Professorat hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es).
d)Si, una vegada resolta la convocatòria i seleccionats els centres educatius, el nombre de places oferides per fer-hi les pràctiques és inferior al nombre d'estudiants, la Universitat, en col·laboració amb el SNLF, pot dur a terme les actuacions necessàries per assegurar que les pràctiques es facin a centres escolars de les Illes Balears.
Onzè
Assignació d'alumnes en pràctiques als centres
1.El director del Màster i els tutors acadèmics han d'assignar els estudiants als centres educatius seleccionats d'acord amb els criteris establerts en el punt cinquè i als tutors d'acord amb la seva especialitat, la metodologia i altres criteris objectius.
2.El director del Màster ha de fer arribar al SNLF una relació dels centres i dels docents tutors que tindran alumnes en pràctiques. S'hi han d'indicar igualment els noms dels tutors acadèmics de la UIB assignats als estudiants en pràctiques, així com el nom i l'especialitat dels estudiants.
3.La Comissió Acadèmica del Màster ha de comunicar la informació esmentada en el paràgraf anterior als coordinadors de les pràctiques dels centres abans de l'inici del període de pràctiques.
4.La DGPICE ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que els alumnes del Màster duen a terme als centres educatius.
5.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
6.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants signin un document de compromís de confidencialitat, de conformitat amb el que disposi la Llei de Protecció de Dades Personals vigent.
7.La UIB no assignarà cap alumne a un centre que no disposi d'aquest dos documents en el seu expedient acadèmic.
Dotzè
Funcions de la Universitat
1.La UIB ha d'organitzar les sessions de coordinació per als coordinadors de les pràctiques als centres per facilitar-ne el bon funcionament i el seguiment dels alumnes durant el període de pràctiques.
2.Els coordinadors de les pràctiques dels centres educatius disposaran d'una guia per al desenvolupament de les pràctiques als centres i la coordinació amb els tutors acadèmics de la Universitat, a fi que els alumnes del Màster puguin fer les pràctiques d'una manera adequada.
Tretzè
Funció del centre
La funció principal dels centres és procurar que els alumnes que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen en els estudis de Màster en Formació del Professorat de la UIB. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals de l'ensenyament. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar que els alumnes en pràctiques participin en les activitats habituals del centre, així com habilitar-los l'accés a la xarxa wifi.
Catorzè
Funció del director del Màster
El director del Màster ha d'assignar a cada estudiant un tutor acadèmic de la Universitat, que és el responsable de fer el seguiment de les pràctiques de l'alumne i d'avaluar-les. En l'avaluació, ha de tenir en compte necessàriament les aportacions fetes pel centre.
Quinzè
Funcions del coordinador del centre
El coordinador de les pràctiques, preferiblement de l'equip directiu, ha de gestionar les actuacions de les pràctiques dels alumnes del Màster assignats al centre. Ha de convocar un mínim de dues reunions de seguiment amb els docents tutors.
Setzè
Funcions dels docents tutors
Les funcions dels tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:
a)Assessorar els alumnes del Màster.
b)Promoure la participació dels alumnes en les activitats que es duen a terme al centre.
c)Fomentar que els alumnes col·laborin en el màxim nombre possible de matèries relacionades amb l'especialitat cursada, així com en grups i nivells diferents.
d)Proporcionar al tutor acadèmic la informació necessària per avaluar els alumnes.
ANNEX 6 Pràctiques del Màster Universitari en Primera Infància: Perspectives i Línies d'Intervenció
Primer
Finalitat de la convocatòria
1.L'objectiu d'aquesta convocatòria és facilitar a la UIB una relació dels centres que poden acollir estudiants en pràctiques del Màster Universitari en Primera Infància: Perspectives i Línies d'Intervenció (MPIN) d'acord amb el punt cinquè d'aquest annex i que disposen de docents per tutoritzar les pràctiques dels alumnes.
2.D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats poden sol·licitar ser considerats centres formadors d'estudiants universitaris en pràctiques.
3.La col·laboració entre els centres educatius i la UIB, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon
Objectius de les pràctiques
Els objectius de les pràctiques són els següents:
a)Complementar els coneixements teòrics que els alumnes adquireixen al MPIN amb l'experiència pràctica a un centre educatiu.
b)Implicar els equips educatius dels centres en les pràctiques del MPIN perquè, a més de la relació amb els tutors de les pràctiques, els alumnes coneguin l'organització i el funcionament general del centre.
c)Millorar la coordinació i la col·laboració entre els tutors acadèmics de les pràctiques externes dels estudis del MPIN i els responsables dels centres on es duen a terme les pràctiques.
d)Facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi d'afavorir la col·laboració entre els alumnes en pràctiques, els tutors acadèmics del MPIN i els professionals que treballen als centres educatius.
Tercer
Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són els centres d'educació infantil i el primer cicle de primària dels CEIP, els EOEP i els EAP.
Quart
Presentació de les sol·licituds
Els centres educatius interessats a participar en aquesta convocatòria han d'accedir al GESTIB, a l'opció «Centre > Propostes de personal». Han de seleccionar la universitat i les pràctiques corresponents i emplenar la proposta en el termini comprès entre l'1 i el 30 de novembre de 2021.
Cinquè
Admissió i selecció de centres
Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir els requisits següents:
Pel que fa als centres:
a)S'ha de comptar amb l'acord favorable del claustre i haver informat el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria.
b)Hi ha d'haver docents que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs escolar.
Pel que fa als docents que han de ser tutors:
a)En el cas dels centres públics, han de ser funcionaris de carrera amb una experiència mínima de tres cursos.
b)En el cas dels centres concertats i privats, han de ser docents amb una experiència mínima de tres cursos.
Excepcionalment, en el cas de l'apartat a) i b) podran exercir com a tutors docents interins amb una experiència mínima de tres cursos.
Sisè
Temporització de les pràctiques
1.Segons el que preveu la UIB, per a les pràctiques externes del MPIN s'han de fer 100 hores en un centre, en el període comprès entre gener i juny del 2022.
2.Quan els estudiants en pràctiques arriben al centre educatiu, el director els ha de donar d'alta al GESTIB, a l'opció «Personal > Destinacions dels professors».
3.Entre l'1 de maig i el 30 de juny, una vegada acabat el període de pràctiques, els directors dels centres han de comunicar el nom dels tutors i coordinadors de les pràctiques que s'han fet al centre, a través del GESTIB, a l'opció «Personal > Certificació de tutors alumnes en pràctiques».
Setè
Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques
1.Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UIB ha de subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques per als estudiants als quals no es pot aplicar aquesta assegurança, sigui perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu.
2.D'altra banda, la UIB ha de cobrir amb una assegurança la responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques per les incidències que puguin ocórrer als centres educatius com a conseqüència de la realització de les pràctiques.
Vuitè
Compensació per participar en les pràctiques
1.La UIB ha d'aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant i per cada crèdit de cada assignatura de pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d'acord amb el preu públic vigent per a la prestació de serveis acadèmics. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques.
2.En haver finalitzat el període de pràctiques del curs escolar, i una vegada que la direcció del centre educatiu hagi presentat un certificat en què s'acrediti que l'activitat s'ha duit a terme, la Universitat ha d'ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui.
3.En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat i aquest centre renunciï a rebre l'import, s'ha d'enviar a la UIB un escrit signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
4.Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret al reconeixement de 30 hores de formació permanent del professorat per curs escolar.
5.Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si el demanen a la UIB, el carnet de col·laborador de la Universitat per al curs escolar posterior al curs en què s'han duit a terme les pràctiques.
Novè
Seguiment de les pràctiques
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del Servei de Normalització Lingüística i Formació (SNLF). Les modificacions que es puguin produir abans de l'inici del període de pràctiques, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar al SNLF.
Desè
Resolució de la convocatòria
Per a la resolució de la convocatòria, el SNLF haurà de:
a)Requerir als responsables dels centres sol·licitants, quan calgui, que emplenin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades en la sol·licitud.
b)Elaborar la proposta de resolució provisional i elevar-la a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa perquè l'aprovi. Una vegada aprovada, s'ha de publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es) i s'ha d'obrir un termini de deu dies naturals perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
c)Examinar les al·legacions presentades a la resolució provisional, formular la proposta definitiva i elevar-la a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, que ha de dictar la resolució definitiva de la convocatòria amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria d'Educació i Formació Professional posa a disposició de la UIB perquè els alumnes dels estudis del MPIN hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es).
Onzè
Assignació d'alumnes en pràctiques als centres
1,El coordinador de pràctiques del MPIN ha d'assignar els estudiants de pràctiques als centres educatius, tot seguint els criteris objectius establerts en el mateix Màster. Cada tutor acollirà un alumne practicant; en casos excepcionals o per situació sobrevinguda, un tutor pot ser el responsable, com a màxim, de dos alumnes.
2.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
3.Abans de la incorporació al centre, correspon a la UIB assegurar que els estudiants signin un document de compromís de confidencialitat, de conformitat amb el que disposi la Llei de Protecció de Dades Personals vigent.
4.La UIB no assignarà cap alumne a un centre que no disposi dels dos documents indicats en els paràgrafs anteriors en el seu expedient acadèmic.
Dotzè
Relació de centres i alumnes en pràctiques
1.Abans que s'iniciï el període de pràctiques, el coordinador de les pràctiques del MPIN ha de fer arribar al SNLF una relació dels alumnes de les pràctiques externes, així com una relació dels centres educatius que tindran alumnes en pràctiques. S'hi ha d'indicar el nom dels professors de la UIB que seran tutors dels estudiants en pràctiques, i també el nom dels estudiants.
2.La DGPICE ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que es duen a terme als diferents centres educatius.
Tretzè
Funcions del centre
1.La funció principal dels centres és procurar que els alumnes que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu; per això, han de facilitar que els alumnes en pràctiques participin en les activitats habituals del centre, i els han d'habilitar l'accés a la xarxa wifi.
2.També és funció dels centres facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi que els alumnes en pràctiques puguin participar en els projectes dels centres educatius, i facilitar la comunicació amb el tutor acadèmic.
Catorzè
Funció del director del Màster
El director del Màster ha d'assignar a cada estudiant un tutor acadèmic de la Universitat, que és el responsable de fer el seguiment de les pràctiques de l'alumne, coordinar-se amb el tutor del centre i avaluar les pràctiques. En l'avaluació, ha de tenir en compte necessàriament les aportacions fetes pel centre.
Quinzè
Funcions dels docents tutors
Les funcions dels tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:
a)Assessorar els alumnes del Màster.
b)Promoure la participació dels alumnes en les activitats que es duen a terme al centre.
c)Fomentar que els alumnes col·laborin en el màxim nombre possible de matèries relacionades amb l'especialitat.
d)Coordinar-se amb el tutor de la UIB.