Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 240144
Resolució del President del IMAS de dia 10 de juny de 2021 de modificació i rectificació de la Resolució del president de l’IMAS de dia 20 d’abril de 2021, per a l’aprovació del règim regulador per a l’atorgament d’una prestació econòmica d’urgència social, modalitat d’emergència, en el marc del Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant, IMAS), dia 20 d'abril de 2021 va dictar Resolució per a l'aprovació del règim regulador per a l'atorgament d'una prestació econòmica d'urgència social, modalitat emergència, en el marc del Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears (BOIB núm. 53, de 22 d'abril de 2021).En ella es regulava l'objecte de la prestació, els criteris per la concessió , les quanties i el procediment per la concessió a les persones que es trobin en situació d'urgència social i compleixin els requisits fixats.

2. La Secció de Prestacions de l'IMAS, amb el vist-i-plau del Director Insular d'Inclusió Social, va emetre els dies 2 i 8 de juny informes proposta de rectificació d'errors i modificació del règim regulador per a l'atorgament d'una prestació econòmica d'urgència social, modalitat d'emergència, en el marc del Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears. Les modificacions propostes son les següents:

- Rectificar l'apartat b.7 en el relatiu a comptar el registre d'entrada de l'esmena com a data de presentació, sent la data d'entrada de la sol·licitud l'única que es tindrà en compte.

- Afegir un nou apartat que indiqui que la resolució de concessió de la prestació econòmica d'urgència social, modalitat emergència, que tindrà efectes de notificació tal com ve regulat en l'article 45.1 Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. El Servei Juridicoadminsitratiu ha emès l'Informe jurídic favorable corresponent

Fonaments de dret.

1. L'article 70.4 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears estableix que son competència dels Consells Insulars els «Serveis socials i assistència social. Desenvolupament comunitari i integració. Política de protecció i atenció a persones dependents. Complements de la Seguretat Social no contributiva. Voluntariat social. Polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social

2. L'article 14 de la Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix la potestat reglamentària normativa als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears.

3. L'article 37, apartat i) de la Llei 4/2009 d'11 de juny, de Serveis socials estableix que es competència dels consells insulars la concessió, gestió i tramitació de les prestacions econòmiques incloses en les competències pròpies en matèria de serveis socials, i aquelles que se'ls encomanin dins el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.

El sistema públic de serveis socials inclou, entre altres prestacions, les econòmiques, que són, d'acord amb l'article 22 de la esmentada Llei 4/2009, les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts Aquestes prestacions es poden atorgar amb caràcter d'urgència social i resten excloses de l'àmbit d'aplicació de la Llei de subvencions.

Com s'estableix a l'article 27 i a la Disposició final quarta de la Llei 4/2009, cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

4. El Decret llei 10/2020 de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, de 16 de juny de 2020, regula les prestacions socials de caràcter econòmic en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears i d'acord amb l'article 5.4 relacionat amb l'article 79.2 apartat c) de l'esmentat cos legal, les prestacions econòmiques d'urgència social «tenen la finalitat d'atendre a situacions de necessitats puntuals, urgents i bàsiques de subsistència, així com donar suport als processos personals d'inserció social» i s'atén a la tipologia d'emergència per «la situació de necessitat provocada per una emergència, generant una situació de carència en l'accés a necessitats socials bàsiques.

En el seu títol IV, es Decret llei estableix les principals característiques de les prestacions econòmiques d'urgència social, així com entre d'altres qüestions, les seves tipologies (bàsiques, d'emergència o de suport), l'òrgan instructor, els requisits i les obligacions de les persones beneficiàries així com el procediment de concessió, pagament i compatibilitat.

5. L'article 21.2 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques preveu que en els procediments «iniciats a sol·licitud de l'interessat, des de la data en què la sol·licitud hagi tingut entrada al registre electrònic de l'Administració o organisme competent per a la seva tramitació”. Per aquest motiu, la data que s'ha de tenir en compte a efectes de presentació, es la de registre d'entrada de la sol·licitud, no la de presentació de l'esmena.

En relació a afegir la publicació en el BOIB com a forma de notificació, l'article 45 de l'esmentada llei preveu que «Els actes administratius han de ser objecte de publicació quan així ho estableixin les normes reguladores de cada procediment o quan ho aconsellin raons d'interès públic apreciades per l'òrgan competent». A l'informe proposta de 8 de juny de 2021 emès per la Secció de Prestacions de SEISL s'informa de l'existència d'un gran volum , 473 a data de l'Informe que van en augment i per raons d'interès públic, com no retardar el pagament dels ajuts informats favorablement per la Secció que s'acudeix a la via de la publicació en el butlletí oficial de la Comunitat Autònoma i com ja es venia practicant, en la seu electrònica del Consell de Mallorca.

6. L'article 109 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques preveu que «Les administracions públiques poden rectificar, així mateix, en qualsevol moment, d'ofici o a instància dels interessats, els errors materials, de fet o aritmètics existents en els seus actes».

7. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'ens que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors, de conformitat a l'article 2 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb els articles 7.2 apartat 7 i 7.3 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019). No obstant això, i d'acord amb l'article 8.2.1 les Vicepresidències de l'IMAS supliran a la Presidència i assumiran les seves atribucions en cas de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o una altre causa legal.

Resolució

Primer. Rectificar l'error a l'apartat b.7 del règim regulador per a l'atorgament d'una prestació econòmica d'urgència social, modalitat emergència, en el marc del Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears contingut a la Resolució del president de l'IMAS de dia 20 d'abril de 2021, tenint en compte únicament la data de registre de la sol·licitut i no de la presentació de l'esmena en cas de ser requerida.

Segon. Afegir un nou apartat, b.10, al règim regulador per a l'atorgament d'una prestació econòmica d'urgència social, modalitat emergència, en el marc del Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, contingut a la Resolució del president de l'IMAS de dia 20 d'abril de 2021, amb la redacció següent:

«B.10. Publicació

La resolució de concessió o denegació de la prestació econòmica d'urgència social, modalitat d'emergència es notificarà mitjançant la Publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Seu electrònica del Consell Insular de Mallorca.»

Tercer. Donar trasllad d'aquesta Resolució a la Direcció Insular d'Inclusió Social.

Quart. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, 11 de juny de 2021

El conseller de drets Socials i president de l'IMAS

Javier de Juan Martín