Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 537153
Ordre 23/2022, del conseller de Medi Ambient i Territori, per la qual es modifica l’Ordre 6/2022 del conseller de Medi Ambient i Territori per la qual s’estableixen les bases reguladores de subvencions en l’àrea d’influència socioeconòmica del Parc Nacional Maritimoterrestre de l’Arxipèlag de Cabrera
PREÀMBUL
I
El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears, i pel Decret 1/2022, de 27 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori l'exercici de competències sobre els àmbits material de conservació i gestió d'espais naturals.
Seguint el previst en el Reial decret 1229/2005, de 13 d'octubre, pel qual es regulen les subvencions públiques amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat en les àrees d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals, es va dictar l'Ordre 6/2022 del conseller de Medi Ambient i Territori per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional Maritimoterrestre de l'Arxipèlag de Cabrera (BOIB núm. 48, de 9 d'abril de 2022).
II
En data 20 de juny 2022, la Conferència Sectorial de Medi Ambient va acordar la «Proposta de distribució territorial dels crèdits assignats en els Pressupostos Generals de l'Estat en l'exercici 2022 per a Subvencions en àrees d'influència socioeconòmica dels Parcs Nacionals», procedint l'Organisme Autònom Parcs Nacionals (OAPN) a iniciar, en conseqüència, el corresponent expedient de compromisos financers, previ a la transferència de crèdits corresponent a cada Comunitat Autònoma.
Mitjançant Resolució de la presidenta de l'OAPN de 20 de juliol de 2022 es va assignar a la comunitat autònoma de les Illes Balears la quantitat de 337.690,94€, formalitzant-se així el compromís financer per al Parc Nacional de l'Arxipèlag de Cabrera, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 23.101.456C.750.
III
D'acord amb el que disposa l'article 4 de les bases reguladores, i reproduint-ne el que disposa l'art. 2 del Reial decret 1229/2005, de 13 d'octubre, pel qual es regulen les subvencions públiques amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat en les àrees d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals, poden ser beneficiàries de les subvencions, entre altres, les entitats locals (i en concret, els ajuntaments dels municipis situats en l'àrea d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals, constituïts amb relació al Parc Nacional de Cabrera pels Ajuntaments de Palma i de ses Salines) així com les entitats de caràcter supramunicipal de les quals formi part un o diversos d'aquests ajuntaments i hagin estat creades per la Comunitat Autònoma en l'exercici de les seves competències en matèria de règim local (i que amb relació al cas que ens ocupa, sols tindria aquesta condició la Mancomunitat de Migjorn, de la qual en forma part l'Ajuntament de ses Salines).
Poden ser també beneficiàries de les subvencions les petites i mitjanes empreses, la seu social de les quals estigui radicada en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera i l'activitat principal de la qual es desenvolupi en aquest, així com els empresaris autònoms en els supòsits descrits en la pròpia Ordre. Així mateix, també poden ser beneficiàries les persones físiques residents en l'àrea d'influència socioeconòmica, i les fundacions i associacions sense afany de lucre i les associacions de municipis inclosos en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera, en els termes assenyalats en l'Ordre 6/2022 del conseller de Medi Ambient i Territori. Finalment, les entitats de dret públic constituïdes a l'empara d'alguna legislació sectorial en matèria de recursos naturals renovables i l'activitat de les quals estigui relacionada amb el seu aprofitament ordenat en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera poden ser beneficiàries dels ajuts que es puguin convocar, i entre les quals s'hi trobarien, per exemple, les confraries de pescadors, a partir del que disposa l'art. 45 de la Llei 3/2001, de 26 de març, de pesca marítima de l'Estat.
Per altra banda, i d'acord amb el que disposa l'art. 3 de les bases reguladores, «poden ser objecte de subvenció les actuacions i els projectes, públics o privats, que tinguin per objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o d'interès social o de promoció d'una finalitat pública, en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera», destinades en tot cas a alguna de les finalitats que s'estableixen en les pròpies bases reguladores, com per exemple pugui ser la conservació o restauració del patrimoni natural -sempre que presentin un valor ecològic manifest-, la divulgació dels valors i importància del Parc Nacional entre amplis sectors de la societat local, l'eliminació de qualsevol classe d'impacte sobre els valors naturals o culturals que justificaren la creació del Parc Nacional (inclús l'impacte visual sobre la percepció estètica del Parc Nacional ocasionat per infraestructures preexistents), la formació de la població local en tasques relacionades amb la gestió del Parc Nacional o amb la conservació dels valors naturals i culturals o amb l'ús sostenible dels recursos naturals renovables, la conservació o restauració del patrimoni arquitectònic, i del que contribueixi a la recuperació de la tipologia constructiva tradicional -sempre que presentin un valor historicoartístic o cultural a escala local manifest-, o la conservació d'infraestructures i equipaments destinats a facilitar el gaudi, el coneixement, l'ús compatible, la seguretat i l'accessibilitat de les persones en el medi natural.
Així doncs, es dona compte, per tot l'anterior, de l'amplitud d'activitats subvencionables i de les persones i entitats que poden ser-ne beneficiàries. A tal efecte, és voluntat de l'Administració possibilitar-ne la participació de tots ells i permetre'ls la presentació de quants projectes desitgin promocionant i fomentant els objectius i les finalitats de conservació i restauració del patrimoni natural, la divulgació dels valors i de la importància del Parc Nacional de Cabrera, i la conservació o restauració del patrimoni arquitectònic, o la conservació d'infraestructures i equipaments destinats a facilitar el gaudi, el coneixement, l'ús compatible, la seguretat i l'accessibilitat de les persones en el medi natural.
IV
D'acord amb el que disposa l'article 18 de les bases reguladores, relatiu a la subcontractació de les activitats subvencionables, «Les convocatòries de subvenció podran preveure la subcontractació de l'activitat subvencionada fins al percentatge que estableixin cada una d'aquestes i, en tot cas, fins a un màxim del 50 % de l'import de l'activitat subvencionada.». L'anterior previsió sols és una concreció, estricta en tot cas, de l'àmplia possibilitat que en deriva del que estableix l'art. 29.2, primer paràgraf, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (que constitueix legislació bàsica, ex. disposició final primera), el qual disposa que «El beneficiari únicament podrà subcontractar, totalment o parcialment, l'activitat quan la normativa reguladora de la subvenció així ho prevegi. L'activitat subvencionada que el beneficiari subcontracti amb tercers no excedirà del percentatge que es fixi en les bases reguladores de la subvenció. En el cas que tal previsió no figuri, el beneficiari podrà subcontractar fins a un percentatge que no excedeixi del 50 per cent de l'import de l'activitat subvencionada».
Ara per ara no s'ha aprovat la convocatòria per a l'any 2022 de subvencions per a actuacions en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera, amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat.
En el moment actual, i vists els antecedents, i especialment la tipologia i amplitud de les activitats subvencionables i la generalitat de persones i entitats beneficiàries, es considera que aquesta limitació tan fèrria a la subcontractació pot limitar i restringir considerablement els projectes a subvencionar, i fins i tot pot excloure'n a determinades persones i entitats beneficiàries que, per la seva condició o naturalesa o per la forma en què habitualment tracta en el tràfic jurídic i econòmic, utilitzen freqüentment de la contractació amb tercers per executar tasques, projectes i activitats de diversa índole.
Conseqüència de l'anterior, es considera adient modificar l'art. 18 de les bases reguladores per tal d'afavorir i potenciar la participació de les diferents i múltiples persones i entitats beneficiàries, així com per atreure la major diversitat possible de projectes, iniciatives i activitats a subvencionar, impulsant especialment la consecució dels objectius i finalitats de conservació i de restauració del patrimoni natural, de divulgació dels valors i de la importància del Parc Nacional de Cabrera, de conservació o de restauració del patrimoni arquitectònic i de les infraestructures i equipaments destinats a facilitar-ne el gaudi, el coneixement, l'ús compatible, la seguretat i l'accessibilitat de les persones.
En l'elaboració d'aquesta Ordre s'han seguit els principis de bona regulació —necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència—, enumerats en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques.
Per tot això, dict la següent
ORDRE
Article únic
Modificació de l'article 18
Es modifica l'article 18 de l'Ordre 6/2022 del conseller de Medi Ambient i Territori per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional Maritimoterrestre de l'Arxipèlag de Cabrera (BOIB núm. 48, de 9 d'abril de 2022), que queda redactat de la manera següent:
«Les persones i entitats beneficiàries podran subcontractar, totalment o parcialment, l'activitat subvencionada, segons el que estableixi en cada cas la convocatòria. En el cas que la convocatòria estableixi la possibilitat de subcontractar parcialment, fixarà el percentatge màxim, que no podrà excedir del 80%. En el supòsit que tal previsió no hi figuri, les persones o entitats beneficiàries podran subcontractar fins a un percentatge que no excedeixi del 50 per cent de l'import de l'activitat subvencionada».
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entrarà en vigor el dia següent de la publicació en el «Butlletí Oficial de les Illes Balears».
Palma, en la data de la signatura electrònica (21 de stembre de 2022)
El conseller de Medi Ambient i Territori
Miquel Mir Gual