Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT D'HISENDA I FUNCIÓ PÚBLICA

Núm. 404310
Resolució del conseller executiu d’Hisenda i Funció Pública d’aprovació per la creació i gestió de la base de dades permanent de personal formador per les activitats formatives del Consell de Mallorca i on es fixen el procediment per la seva designació i les seves funcions i obligacions

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedentes

1. En data 8 de novembre de 2016 la consellera executiva de Modernització i Funció Pública emet resolució per la què s'aprova la creació de la base de dades de formadors per les activitats formatives del Consell de Mallorca (BOIB núm. 148, de 24 de novembre de 2016) i on s'estableix, en el punt 13 de l'annex, la comissió tècnica de formació com l'òrgan encarregat de valorar l'adequació de les persones inscrites a la base de dades, així com de les propostes formatives que presentin per tal que puguin ser nomenades per dur a terme l'activitat formativa.

2. El 3 de març de 2017 la consellera executiva de Modernització i Funció Pública emet resolució per la què es constitueix la Comissió tècnica de formació de la base de dades de formadors per les activitats formatives del Consell de Mallorca i es nomenen els seus membres, a més del detall de les seves funcions.

3. El 22 de maig de 2019 el Consell Executiu del Consell va adoptar l'acord pel qual s'aprova el pla d'ordenació de recursos humans del Consell (PORH), publicat al BOIB núm. 73, d'1 de juny de 2019.

4. En data 17 de febrer de 2022 el conseller executiu d'Hisenda i Funció Pública va dictar la resolució núm. 3211, per la qual s'aprovà la creació i gestió de la base de dades de personal formador per les activitats formatives del Consell de Mallorca i on es fixen el procediment per la seva designació i les seves funcions i obligacions

5. En data 18 de febrer de 2022 el conseller executiu d'Hisenda i Funció Pública va dictar la resolució núm. 3314 per la què s'aprovà la convocatòria per la inscripció i constitució de la base de dades per personal formador per les activitats formatives del Consell de Mallorca, quedant constituïda la base de dades mitjançant resolució núm. 6126 ,de 18 de març de 2022.

6. En data 24 d'abril de 2023 el conseller executiu d'Hisenda i Funció Pública emet la resolució núm. 8904 per la que es deroga la resolució núm. 3211, de 17 de febrer de 2022 i s'aprova la creació i gestió d'una nova base de dades de personal formador per les activitats formatives del Consell de Mallorca i el procediment per la seva designació, així com les seves funcions i obligacions, ateses les necessitats següents:

a. Actualitzar i complementar alguns aspectes, atesa l'experiència de l'execució, durant 1 any, de la base de dades regulada mitjançant la resolució núm. 3211, de 17 de febrer de 2022.

b. Especificar la vigència de les bases de dades de personal formador resultants de cada convocatòria

c. Reorganitzar el procediment de designació de formadors, així com les seves obligacions

7. El 9 de maig de 2023 el conseller executiu d'Hisenda i Funció Pública emet la resolució núm. 10169 per la qual s'aprova la convocatòria extraordinària per la inscripció a la base de dades de personal formador en les àrees formatives jurídica procedimental, d'economia i pressupost i d'emergències, a l'empara del punt 2 de l'annex de la resolució núm. 8904, de 24 d'abril de 2023; quedant constituïda la base de dades en les àrees referides mitjançant resolució núm. 15529 ,de 6 de juliol de 2023.

8. El 18 de juny de 2024 la cap de Servei de Formació i Planificació amb la conformitat de la directora insular de Funció Pública, emet informe proposta sobre la necessitat de deixar sense efectes la resolució núm. 8904, de 24 d'abril de 2023, així com totes aquelles resolucions anteriors relatives a la comissió tècnica de formació, atesa la necessitat de perfeccionar el procediment de designació de formadors, i, en conseqüència, aprovar una nova regulació al respecte. Així mateix es proposa eliminar la comissió tècnica de formació atesa l'aplicació del principi d'optimització de recursos del Consell de Mallorca .

Consideracions jurídico tècniques

1. Respecte a la necessitat de creació i gestió d'una nova base de dades de formadors

La creació i gestió de la base de dades de personal formador es fonamenta en la necessitat de definir un procediment pel qual es designa a personal formador qualificat i preparat per a impartir les activitats formatives contingudes al Pla de formació del Consell de Mallorca que s'aprova cada any, així com establir les seves funcions i obligacions.

Així mateix, l'esmentat procediment de creació i gestió de la base de dades de personal formador requereix de revisió constant per tal d'adaptar-se als canvis i novetats que sorgeixin tals com ampliació de les modalitats de col·laboració per adaptar-les al context formatiu i especificitat de la formació aprovada al Pla de formació, incorporació de noves funcions i obligacions del personal formador per tal d'ajustar-se al procediment administratiu establert, o incorporació de nous requisits específics per a la impartició d'activitats formatives concretes, amb la finalitat última de donar major qualitat i garantia d'èxit a la formació.

2. Respecte a la comissió tècnica de formació

Amb la resolució de 8 de novembre de 2016 de la consellera executiva de Modernització i Funció Pública, per la què s'aprova la creació de la base de dades de formadors per les activitats formatives del Consell de Mallorca, s'estableix una comissió tècnica de formació com “l'òrgan encarregat de valorar l'adequació de les persones inscrites a la base de dades, així com de les propostes formatives que presentin per tal que puguin ser nomenades per dur a terme l'activitat formativa”, la qual cosa es repeteix en la resolució més recent de 24 d'abril de 2023, per la que s'aprova la creació i gestió d'una nova base de dades de personal formador per les activitats formatives del Consell

Aquesta comissió no es contempla en l'article 23 del Reglament Orgànic del Consell de Mallorca (BOIB núm. 89, de 19 de juliol de 2018) com un òrgan col·legiat del Consell ni es crea mitjançant decret de la Presidència del Consell i manca de funcions consultives preceptives, tal i com estableix l'article 24 del mateix Reglament, la qual cosa, i de conformitat amb l'article 22.3 de la Llei 40/2015, d1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, du a qualificar la comissió tècnica de formació com un grup de treball, i els seus acords no podran tenir efectes directes front tercers.

A més a més, i de conformitat amb l'article 11 de l'annex de la resolució de 24 d'abril de 2023, s'estableix l'entrevista com una eina per “conèixer amb profunditat la proposta formativa”. Una eina que la comissió no fa servir de forma col·legiada des del moment en que no és obligatòria la presència de tots els membres durant el desenvolupament de l'entrevista, i que té com objectiu la pròpia funció de la comissió.

No obstant això, la presència, durant el desenvolupament de les entrevistes del Servei de Formació, sí que és obligatòria, el que habilita a aquest Servei per poder realitzar un informe global sobre les entrevistes realitzades per “valorar l'adequació de les persones inscrites a la base de dades, així com de les propostes formatives que presentin”. Així, l'informe del Servei de Formació, produiria efectes jurídics directes front a tercers, de conformitat amb l'article 5, en relació a l'article 56.1, de la Llei 40/2015.

D'altra banda, cal remarcar que no s'ha de confondre la comissió tècnica de formació amb la comissió permanent de formació regulada en el pla d'ordenació de recursos humans del Consell (PORH), ja que aquesta darrera està integrada en l'EMAP i perquè les funcions atribuïdes, a una i a l'altra, no se solapen.

Per tot això es conclou la conveniència de suprimir la comissió tècnica de formació en aplicació del criteri d'optimització dels recursos del Consell de Mallorca

3. Atès l'Acord del Consell Executiu de 28 de setembre de 2022, pel què s'acorda la delegació de competències en matèria de gestió i execució del Pla de Formació del Consell de Mallorca al conseller executiu d'Hisenda i Funció Pública .

Per tot això,

RESOLC

1. Deixar sense efectes la resolució núm. 8904, de 24 d'abril de 2023, per la que s'aprova la creació i gestió d'una nova base dades de personal formador per les activitats formatives del Consell de Mallorca i el procediment per la seva designació, així com les seves funcions i obligacions.

2. Deixar sense efectes totes les resolucions anteriors a la data d'emissió de la present resolució relatives a la comissió tècnica de formació regulada en la resolució núm. 8904, de 24 d'abril de 2023, per la que s'aprova la creació i gestió d'una nova base de dades de personal formador

3. Eliminar la comissió tècnica de formació atesa l'aplicació del principi d'optimització de recursos del Consell de Mallorca.

4. Aprovar l'annex adjunt a aquesta resolució

5. Publicar aquesta resolució mitjançant els mitjans conformes a Dret

Interposició de recurs

Contra aquest acte, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de rebre aquesta notificació. El recurs es pot interposar formalment davant aquest òrgan o davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de sis mesos, comptadors a partir de l'endemà de la desestimació presumpta.

No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, a la data de la signatura electrònica (21 de juny de 2024)

El conseller executiu del Departament d'Hisenda i Funció Pública (per delegació del Consell Executiu, segons acord de dia 28 de setembre de 2022, BOIB núm. 128, d'1 d'octubre de 2022) Rafael Àngel Bosch Sans

 

ANNEX 1 Creació i gestió de la base de dades permanent de personal formador, procediment, funcions i obligacions del personal formador del Pla de formació del Consell Insular de Mallorca

Art. 1 Objecte

L'objecte d'aquesta resolució és la creació i gestió d'una base de dades de persones candidates a ser designades com a formadores per impartir les accions formatives gestionades des del Servei de Formació i Planificació del Consell de Mallorca, així com establir el procediment per seleccionar i designar al personal formador de les accions formatives aprovades en el Pla de Formació pertinent.

Art. 2 Creació de la base de dades de personal formador

La base de dades de personal formador (en endavant BDPF) es crearà a partir de la convocatòria d'inscripció permanent que obrirà el Servei de Formació i Planificació mitjançant un tràmit telemàtic a la Seu electrònica del Consell de Mallorca.

Les persones inscrites en aquesta base de dades podran participar en el procediment de selecció per ser designades com a personal formador per impartir les activitats formatives del Pla de formació del Consell de Mallorca, de conformitat amb les modalitats de col·laboració i àrees formatives escollides per la persona interessada en el formulari d'inscripció i definides en els articles 3 i 4 següents, d'acord amb el compliment dels requisits establerts en la convocatòria corresponent.

Art. 3 Modalitats de col·laboració en la realització d'activitats de formació

Les persones interessades en impartir o col·laborar en les activitats formatives del Pla de formació del Consell de Mallorca, han d'estar inscrites a la BDPF de conformitat a una o més de les modalitats següents:

1. Docència en la formació presencial:

a) Professorat titulat /instructor

El professorat titulat està format per les persones amb titulació específica reglada designades en virtut d'aquesta titulació per impartir accions formatives, atesos els seus coneixements acreditats en alguna de les àrees de formació del pla de formació. Són funcions del professorat titulat les següents:

i. Preparar i elaborar el material didàctic que requereix cada unitat temàtica o curs.

ii. Desenvolupar i impartir els continguts de les matèries de cada unitat temàtica o curs que se li ha assignat.

iii. Controlar l'assistència a les accions formatives per sessió lectiva i donar informació puntual al servei de formació de les incidències que s'hi produeixin.

iv. Avaluar l'evolució que fa cada alumne durant tot el procés d'aprenentatge mitjançant la correcció de totes les activitats proposades i l'avaluació final, per poder-lo declarar 'apte' o 'no apte'.

v. Desenvolupar estratègies metodològiques i criteris d'avaluació concrets per aconseguir els objectius d'aprenentatge establerts .

vi. Dur a terme, si escau, altres tasques necessàries per al desenvolupament de l'acció formativa que li encomani el servei de formació.

b) Grup d'instructors en matèries formatives específiques de l'àrea d'emergències

Dins l'estructura de la formació específica de l'àrea operativa del servei de bombers es troben les pràctiques avançades, format de formació eminentment pràctic, que es desenvolupa dins el torn de guàrdia i amb l'objectiu d'arribar al màxim percentatge possible del personal operatiu del Servei de bombers. Aquest tipus de formació consisteix en reciclatges de matèries especifiques, que es repeteixen cada cert temps, introducció de noves eines, tècniques i protocols o actualització i perfeccionament en un determinat camp i tracta temàtiques clau de les intervencions.

Ateses les característiques especials i específiques d'aquestes pràctiques avançades que impliquen un nombre elevat d'edicions i d'hores formatives, resulta necessari disposar de grups d'instructors en matèries específiques que s'encarreguin d'impartir aquestes edicions, dins l'horari laboral de cada torn de cada un dels parcs de bombers.

Per poder fer la inscripció com a grup d'instructors, aquest ha d'estar format per un mínim de 6 professors titulats / instructors, la definició i funcions dels quals s'han especificat a l'apartat anterior. No es podrà dur a terme la formació si a les pràctiques avançades assignades al grup no participen un mínim de 4 professors titulats / instructors. D'entre els membres del grup que participen a una pràctica avançada, s'haurà de designar un interlocutor que actuarà d'enllaç amb el Servei de Formació.

La realització de les pràctiques avançades planificades al Pla de formació vigent anual, s'assignarà directament a cada grup d'instructors en funció de la matèria específica a impartir. En cas que s'hagin inscrit més d'un grup d'instructors en una matèria específica, es durà a terme la selecció del grup formador seguint el procediment de selecció i designació del personal formador establert a l'article 9 del present document.

Els grups en matèries específiques a què es poden inscriure els professors titulars / instructors són els següents:

a. Grup d'emergències sanitàries

b. Grup de risc químic

c. Grup d'intervenció en vehicles

d. Grup d'auto escales

e. Grup de rescat vertical

f. Grup d'estructures col·lapsades

g. Grup d'incendis estructurals

h. Grup de rescat de muntanya

i. Grup de preparació física

c) Conferenciant, ponent o moderador/a.

El ponent o conferenciant és la persona que imparteix aquesta activitat docent de tipus especial, a requeriment del servei de formació i planificació, per raó de la seva especialització i rellevància i pot dur a terme l'activitat divulgativa de manera unipersonal o participar com a ponent o moderar una taula rodona.

Són funcions del ponent o conferenciant la preparació i l'exposició dels continguts de la temàtica que se li ha assignat, en el temps previst, o moderar una taula rodona.

La ponència i la conferència són activitats divulgatives que es programen de manera puntual i consisteixen en la dissertació o l'exposició pública sobre un tema de gran interès, que s'adreça a un nombre considerable de participants.

d) Professional col·laborador/a.

Es denomina professional col·laborador la persona que exerceix com a responsable o tècnic d'una àrea professional específica i que, sense necessitat de disposar de titulació específica reglada, pels seus coneixements acreditats o per la seva experiència en una matèria o disciplina, és designada per impartir determinades accions formatives organitzades pel servei de formació i planificació. Són funcions del professional col·laborador/a les següents:

i. Preparar i elaborar, si escau, el material didàctic que requereix cada unitat temàtica o curs.

ii. Desenvolupar i impartir els continguts de les matèries de cada unitat temàtica o curs que se li ha assignat.

iii. Controlar l'assistència a les accions formatives per sessió lectiva i donar informació puntual al servei de formació de les incidències que s'hi produeixin.

iv. Avaluar l'evolució que fa cada alumne durant tot el procés d'aprenentatge mitjançant la correcció de totes les activitats proposades i l'avaluació final, per poder-lo declarar 'apte' o 'no apte'.

v. Desenvolupar estratègies metodològiques i criteris d'avaluació concrets per aconseguir els objectius d'aprenentatge establerts.

vi. Dur a terme, si escau, tasques necessàries per al desenvolupament de l'acció formativa que li encomani el servei de formació.

e) Monitor o monitora.

El monitor o la monitora és la persona que ha estat designada per dirigir l'activitat de tipus instrumental i pràctic programada en una acció formativa.

Les seves funcions consisteixen, més que en la impartició de coneixements teòrics, en el control de l'execució de les activitats pràctiques prèviament establertes. Són funcions del monitor o monitora les següents:

i. Planificar cadascuna de les sessions pràctiques que s'han d'impartir i elaborar el material didàctic que requereix cada unitat temàtica, si escau.

ii. Desenvolupar i, si escau, dirigir les pràctiques amb els continguts de les matèries de cada unitat temàtica que li han assignat, i amb les directrius a seguir en matèria de prevenció de riscos que se li encomanin.

iii. Controlar l'assistència a cada sessió pràctica i donar informació puntual al servei de formació de les incidències que s'hi produeixin.

iv. Avaluar l'alumnat, si escau.

v. Dur a terme altres tasques necessàries per al desenvolupament de les pràctiques que li encomani el servei de formació.

2. Docència en la formació en línia:

a) Professorat responsable d'una activitat formativa en línia.

El professorat responsable d'una activitat en línia és el que, per la seva preparació en una àrea de coneixement, dissenya un tipus d'activitat per impartir en línia i es responsabilitza d'aquest aprenentatge mitjançant un temari adequat per a aquesta modalitat, uns materials didàctics i unes activitats adients amb la consecució dels objectius establerts, mitjançant un aprenentatge interactiu per a tot l'alumnat. Són funcions del professorat responsable d'una activitat en línia:

i. Dissenyar el format en línia de l'activitat formativa que comprèn el temari, els materials didàctics i les activitats adequades.

ii. Controlar l'espai d'aprenentatge de les persones admeses en l'activitat en línia i temporalitzar el programa que s'ha d'impartir.

iii. Organitzar i estructurar l'aula virtual amb els recursos didàctics pertinents.

iv. Aplicar les estratègies i tècniques didàctiques necessàries perquè el desenvolupament de la metodologia doni resposta als objectius i continguts treballats durant l'activitat formativa.

v. Proposar activitats que siguin adequades tant pel grau de dificultat com per la seva diversitat (qüestionaris, exercicis pregunta–resposta, tipus d'interacció, etc.)

vi. Controlar la realització de les activitats establertes i fer-ne la correcció.

vii. Controlar que cada alumne dugui a terme el nombre mínim d'exercicis que cal fer en els terminis establerts, com també el nombre mínim d'exercicis que cada alumne o alumna ha de superar de cada agrupació de cinc temes.

viii. Avaluar l'evolució que fa cada alumne durant tot el procés d'aprenentatge mitjançant la correcció de totes les activitats proposades i l'avaluació final, per poder-lo declarar 'apte' o 'no apte'.

ix. Desenvolupar criteris d'avaluació concrets per aconseguir els objectius d'aprenentatge establerts .

x. Desenvolupar estratègies per aconseguir un model de supervisió flexible però ben organitzat que permeti una avaluació final correcta i justa.

xi. Dur a terme, si escau, altres tasques necessàries per al desenvolupament de l'acció formativa que li encomani el servei de formació.

b) Professorat tutor d'una activitat formativa en línia

El professorat tutor d'una activitat formativa en línia és el que, amb la preparació adequada per a l'acció formativa corresponent, du a terme funcions de seguiment per col·laborar en la consecució dels objectius establerts. Actua sota la supervisió del professorat responsable en línia, al qual dóna suport. Són funcions del professorat tutor del curs en línia:

i. Ampliar, si escau, el nombre d'activitats proposades pel professor o professora responsable de l'acció formativa.

ii. Fomentar la interacció de l'alumnat entre si i amb el professorat tutor, si escau, mitjançant fòrums, xats, wikis i altres eines que pugui aportar la plataforma en línia.

iii. Donar a l'alumnat un suport personalitzat i positiu durant tot el procés d'aprenentatge, resoldre dubtes, convidar a la participació i orientar l'alumnat de la manera més immediata possible.

iv. Controlar que l'alumnat faci el nombre mínim d'exercicis en els temps establerts.

v. Col·laborar amb el professorat responsable per aplicar estratègies de supervisió flexible però ben organitzada que permeti una avaluació final correcta i justa.

vi. Responsabilitzar-se del procés formatiu d'un grup de 25 a 50 alumnes sota les directrius del professorat responsable de l'acció formativa.

vii. Fomentar la participació de l'alumnat i ha de donar suport personalitzat als alumnes assignats.

Art. 4 Les àrees formatives

En caràcter general les àrees formatives en les quals es pot inscriure el personal formador, que no són excloents, són les següents:

a. Àrea formativa jurídica procedimental:

Engloba activitats formatives relacionades amb l'actualització de normativa diversa, organització i funcionament de les entitats locals, procediment administratiu, urbanisme, ordenació del territori, medi ambient, etc.

b. Àrea formativa d'economia i pressupost:

Engloba activitats formatives relacionades amb la gestió econòmica, el pressupost a l'administració pública, comptabilitat, subvencions, etc.

c. Àrea formativa de competències digitals:

Engloba activitats formatives relacionades amb l'administració electrònica, xarxes socials, recursos d'Internet, competències e-learning per a personal formador, etc.

d. Àrea formativa de prevenció de riscos laborals:

Engloba activitats formatives relaciones amb la prevenció dels riscos i la salut laboral en els diferents col·lectius.

e. Àrea formativa de qualitat:

Engloba activitats formatives relacionades amb la planificació i organització del treball, la gestió per processos, la definició de procediment, etc.

f. Àrea formativa d'emergències:

Engloba activitats formatives relacionades amb l'àrea operativa del Servei de Bombers.

g. Àrea formativa d'igualtat:

Engloba activitats formatives relacionades amb la igualtat de gènere i plans d'igualtat.

h. Àrea formativa de llengües:

Engloba activitats formatives relacionades amb l'ensenyament de les llengües: català, anglès i alemany.

i. Àrea formativa específica de determinats col·lectius:

Engloba activitats formatives específiques que afecten a determinats col·lectius com poden ser: brigades de medi ambient (forestals, margers, picapedrers), brigades de patrimoni industrial i etnològic, brigades de patrimoni històric, xofers, personal de recepció i ordenances, personal de manteniment, etc.

j. Àrea de millora de competències personals i professionals:

Engloba activitats formatives per millorar competències transversals que podran ser vinculades a la carrera professional horitzontal: Treball en equip, Adaptabilitat i flexibilitat, Compromís i implicació , Orientació als resultats , Orientació a la ciutadania i Habilitats directives.

Art. 5 Requisits per formar part de la BDPF

El Servei de Formació i Planificació del Consell de Mallorca crea la Base de dades de personal formador amb l'objectiu que s'hi pugui inscriure qualsevol persona interessada en formar part del seu equip docent, segons la modalitat o modalitats a la que s'inscriuen, sempre que compleixin els requisits següents:

5.1. Docència en la formació presencial:

Professor titulat, instructor, conferenciant, ponent o moderador/a i professional col·laborador

  • Tenir un mínim de 100 hores d'experiència docent en relació amb l'àrea formativa i/o matèria en què es fa la inscripció, o
  • Acreditar un mínim de 2 anys d'experiència professional en relació amb l'àrea formativa i/o matèria en què es fa la inscripció i un mínim de 30 hores en: formació de formadors, tècniques de formació, dinamització, metodologia didàctica, certificat d'Aptitud Pedagògica o Màster formació professorat, o
  • Acreditar un mínim de 2 anys d'experiència professional en relació amb l'àrea formativa i/o matèria en què es fa la inscripció juntament amb un mínim de 50 hores d'experiència docent en qualsevol àrea formativa i/o matèria.

Monitor/a

  • Haver participat de monitor en les matèries d'emergències, o
  • Acreditar un mínim d'1 any d'experiència professional en relació amb l'àrea formativa i/o matèria en què es fa la inscripció.

5.2. Docència en la formació en línia: Professorat responsable d'una activitat en línia

  • Tenir un mínim de 100 hores d'experiència docent en línia en relació amb l'àrea formativa i/o matèria en què es fa la inscripció, o
  • Acreditar un mínim de 2 anys d'experiència professional en relació amb l'àrea formativa i/o matèria en què es fa la inscripció i un mínim de 30 hores en Formació de formadors en línia, tècniques de formació en línia, metodologia didàctica en línia, avaluació en línia..., o
  • Acreditar un mínim de 2 anys d'experiència professional en relació amb l'àrea formativa i/o matèria en què es fa la inscripció i acreditar un mínim de 50 hores d'experiència docent en qualsevol àrea formativa i/o matèria.

Professorat tutor d'una activitat en línia

  • Tenir un mínim de 40 hores de formació rebuda en relació a entorns virtuals, competències digitals, recursos tecnològics, tècniques de dinamització de grups en entorns virtuals o similar, o
  • Acreditar un mínim de 40 hores d'experiència com a tutor/a en línia.

5.3. Altres requisits:

Si l'àrea formativa en la que s'ha inscrit un sol·licitant implica realitzar propostes formatives que inclouen un component de risc especial, a més hauran de tenir acreditat com a mínim un nivell bàsic de prevenció de riscos laborals (30h). Aquestes poden ser:

  • Rescat vertical urbà
  • Rescat vertical de muntanya
  • Treballs en altura.
  • Treballs en risc d'esfondrament
  • Autoescala o qualsevol formació a què s'hagi d'estar a més de 2 metres.
  • Risc elèctric amb alta tensió
  • Espais confinats
  • Explosius o foc real
  • Productes químics i mercaderies perilloses
  • Rescat subaquàtic

Els sol·licitants que s'inscriuen a matèries que requereixen acreditacions, reconeixements i/o habilitació especial per impartir-les, hauran d'acreditar, a més, estar en possessió de formació, reconeixement, llicència, acreditació i/o l'habilitació emesa per les entitats competents en la matèria.

Art. 6 Procediment d'inscripció a la BDPF

El termini per presentar sol·licituds per a la inscripció a la BDPF comença el dia següent a la publicació de la convocatòria d'inscripció al BOIB, i romandrà obert de manera permanent fins a nova convocatòria.

La sol·licitud s'ha de complimentar electrònicament en el model oficial, al qual s'accedeix a través de la Seu electrònica del Consell de Mallorca.

La documentació acreditativa dels requisits s'haurà de presentar quan sigui requerida per l'Administració.

Si la persona sol·licitant és personal del Consell de Mallorca, podrà sol·licitar que la documentació acreditativa del compliment dels requisits per formar part de la BDPF sigui consultada d'ofici sempre que estigui actualitzada al seu expedient personal.

Art. 7 Constitució de la BDPF

Les persones inscrites a la base de dades i que compleixen els requisits formaran part automàticament de la base de dades de personal formador que estarà disponible per a la seva consulta al Servei de Formació i Planificació del Consell de Mallorca.

La inscripció a la BDPF no suposa la selecció directa per a impartir formació al Consell de Mallorca, ni tampoc suposa cap obligació contractual per part del Servei de Formació i Planificació.

Art. 8 Causes d'exclusió de la BDPF

Les persones inscrites a la BDPF podran ser donades de baixa pels motius següents:

a) A petició voluntària de la persona inscrita mitjançant tràmit telemàtic.

b) L'incompliment de les funcions designades pel Servei de Formació i Planificació en la realització de l'activitat formativa.

c) La valoració negativa per part de l'alumnat o per part del personal del servei de Formació i Planificació, en dues o més activitats formatives.

d) En el cas de falsedat en l'autoria del material didàctic presentat.

Les persones donades de baixa pels motius b) i/o c), no podran tornar a ser inscrites a la base de dades de personal de formació fins passat un any de la seva exclusió, la qual cosa se'ls hi notificarà per escrit.

I. Selecció i designació de personal formador

Art. 9 Procediment de selecció i designació de personal formador

Primera fase: presentació de propostes formatives a petició del servei de Formació i Planificació

Es procedirà a sol·licitar a tot el personal inscrit per l'àrea formativa demandada, una proposta de programació didàctica adaptada a l'activitat formativa concreta, d'acord amb els models proporcionats pel servei de Formació i Planificació i que haurà d'incloure, com a mínim, els apartats següents: objectius, continguts, competències, metodologia didàctica, instruments i criteris d'avaluació de l'aprenentatge i recursos didàctics i tecnològics (Annex 6).

En el cas que l'activitat formativa a impartir impliqui un contingut que tengui un “component de risc”, s'hi haurà d'incloure obligatòriament a la proposta el ‘Formulari d'avaluació prèvia per a les accions formatives amb un component de risc, (Annex 2) , proporcionat pel Servei de Formació i Planificació i d'acord amb les directrius proporcionades pel personal de prevenció . Aquesta proposta haurà de complir amb els criteris mínims exigits exposats al model de programació lliurat pel Servei de formació i Planificació.

S'entén per activitat formativa amb un ‘component de risc', la que pel seu disseny i/o contingut, sigui previsible la possibilitat de que un participant pateixi un dany o lesió.

Aquesta obligació afecta també a les activitats formatives sobre matèries amb un 'Component de riscos especial', identificades a l'article 5.b, en les quals el formulari haurà de ser emplenat d'acord amb el nivell de probabilitat del dany i la severitat d'aquest.

Un cop rebuda la proposta formativa es verificarà que conté tots els apartats emplenats i supera els criteris mínims exigits per considerar-la didàcticament correcta, i es valorarà d'acord amb la rúbrica de valoració del servei de Formació i Planificació (Annex 7).

Segona fase: entrevistes als candidats/es a personal formador

Amb la finalitat de conèixer amb profunditat la proposta formativa es convocarà a la persona candidata a una entrevista amb el personal del servei de Formació i Planificació.

Quan l'activitat formativa estigui dins l'àrea d'emergències, també podrà participar el Servei de bombers mitjançant la creació d'un Grup de treball coordinat pel coordinador/a de formació de l'àrea de bombers del Servei de Formació i Planificació.

A les entrevistes, si cal, també podrà participar un tècnic en prevenció o una persona assessora especialitzada en la matèria a impartir.

Tercera fase: selecció del personal formador

Els criteris per valorar i seleccionar al personal formador per impartir una activitat formativa són els següents:

  • Qualitat i coherència en la proposta formativa presentada: les propostes formatives s'avaluaran d'acord a una rúbrica (Annex 7 ). Han d'estar emplenats tots els apartats, incloure les competències que assolirà l'alumnat i definir un sistema d'avaluació estructurat i clar.
  • Major puntuació en la enquesta de valoracions per part de l'alumnat en la impartició d'altres activitats formatives al Consell de Mallorca.
  • Compliment de la normativa d'incompatibilitats: no realitzar mes de 75 hores de formació anuals per al personal del Consell.
  • Valoració positiva per part del Servei de Formació i Planificació en la impartició d'activitats formatives i en el compliment de la normativa de formació.
  • En cas d'empat, valorar si la persona candidata té més requisits dels mínims exigits.
  • Repartiment equitatiu d'accions formatives entre els candidats d'un mateix Pla de formació.
  • Haver realitzat el curs autoformatiu sobre Competències e-learning ofertat pel Consell de Mallorca a la seva plataforma Aulaoberta.

Per tal de valorar els continguts de les propostes formatives, es comptarà amb personal tècnic dels diferents departaments, especialistes en la matèria objecte de formació.

Quarta fase: designació del personal formador

La designació de les persones que participen en cada activitat formativa es realitzarà mitjançant resolució del conseller/a competent en matèria de formació.

Art. 10 Pagament del personal formador

Les indemnitzacions que s'abonaran al personal formador per la col·laboració en les activitats formatives del Consell de Mallorca seran les fixades en el Decret 62/2011, de 20 de maig, per la qual es regulen les modalitats de col·laboració en les activitats formatives i en els processos selectius i de provisió organitzats per l'Escola Balear d'Administració Pública, i s'aprova el barem de els indemnitzacions que se'n deriven (BOIB núm. 22, de 18 de febrer de 2023).

Art. 11 Obligacions del personal formador

1. Les persones inscrites i proposades per participar en les accions formatives, abans de ser designades, han d'acceptar l'encàrrec d'impartir la formació amb totes les obligacions, funcions, presentació de material i cessió d'autoria que implica en els termes fixats pel servei de Formació i Planificació, que quedaran determinats en aquestes bases ( Annexe 3 ).

2. També han de declarar el compliment de l'establert a l'article 19.b de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, de incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques, pel que fa al màxim autoritzat de 75 hores anuals per impartir formació, mitjançant la presentació del document adjunt a la present com Annex 5.

3. Declarar que el material didàctic presentat és d' autoria pròpia o bé que està revisat i actualitzat, de manera que no s'ha incorregut en el delicte de plagi descrit en l'article 270 del Codi Penal i que es compleix amb la normativa vigent en matèria de propietat intel·lectual (Annex 4).

4. En el cas de les activitats formatives amb un component de risc, el personal formador ha d'avaluar i prendre mesures de prevenció de riscos, mitjançant l'emplenament i presentació del document adjunt com Annex 2.

5. Durant la realització de les accions formatives el personal formador s'haurà d'ajustar a les pautes i instruccions del Servei competent en matèria de formació i del servei competent en el contingut de l'acció formativa concreta.

6. Emetre informes detallats sobre la impartició de l'activitat formativa a requeriment del Servei de Formació i Planificació, per resoldre queixes, reclamacions, consultes i altres temes que estiguin dins l'àmbit d'actuació de la persona formadora.

Art. 12 Material didàctic

El material didàctic que puguin elaborar el personal formador s'haurà d'ajustar a les pautes i indicacions del servei de Formació i Planificació i del Departament o Servei competent en el contingut de l'acció formativa concreta.

Les persones designades per impartir activitats formatives organitzades per part del Consell de Mallorca que elaborin material didàctic de creació pròpia, cediran els drets d'explotació, reproducció, distribució, comunicació pública i/o transformació dels materials confeccionats mitjançant l'acceptació de l'encàrrec per impartir l'activitat formativa. (recollit en Annex 3).

Art. 13 Incompatibilitats

El personal formador que tengui la condició d'empleat públic han de declarar el compliment de la normativa d'incompatibilitats mitjançant la declaració responsable de compatibilitat facilitada pel servei de Formació i Planificació abans de la designació com a personal formador.

Art. 14 Protecció de dades

De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE ( Reglament general de protecció de dades ), i amb la legislació vigent en matèria de protecció de dades, s'informa del tractament de dades personals.

Tractament de dades. Les dades personals que conté la BDPF seran tractades per l'Administració del Consell de Mallorca. D'acord amb la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia dels drets digitals, podeu exercir els drets d'accés, de rectificació, d'oposició, de supressió, de limitació del tractament, de portabilitat i de no ser objecte de decisions individualitzades davant del Consell de Mallorca, si ho indicau per escrit al correu electrònic següent servei_formació@conselldemallorca.net.

Exercici de drets i reclamacions. La persona afectada pel tractament de dades personals pot exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si escau, en els termes que estableix l'RGPD) davant el responsable del tractament, mitjançant el procediment «Exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst en la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.

(https://seu.conselldemallorca.net/ca/web/seu/fitza?key=74200).

Una vegada rebuda la resposta del responsable o en el cas que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pel tractament de les dades personals pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.

Delegació de Protecció de dades. La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració del Consell de Mallorca té la seu al carrer de Palau Reial, 1, 07001, Palma, a/e: dpd@conselldemallorca.net

Art. 15 Vigència de la BDPF

La base de dades de personal formador serà vigent sempre i únicament s'extingirà quan es dugui a terme una nova convocatòria.

Documents adjunts