Torna

BOLETÍN OFICIAL DE LAS ISLAS BALEARES

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TURISME, CULTURA I ESPORTS

Núm. 374979
Resolució del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual es convoquen subvencions per fomentar l’organització de festivals i certàmens cinematogràfics a les Illes Balears durant l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS:768372

Antecedents

Una de les formes típiques d'actuació administrativa en l'estat social i democràtic de dret és el foment que es du a terme, entre altres maneres d'actuació, per mitjà de la concessió de subvencions amb subjecció als principis de publicitat, concurrència i objectivitat. L'activitat cinematogràfica i audiovisual constitueix un sector estratègic de la nostra cultura i de la nostra economia. Com a manifestació artística i d'expressió creativa, és un element bàsic de l'entitat cultural d'un país. La seva contribució a l'avanç tecnològic, al desenvolupament econòmic i a la creació d'ocupació, al costat de la seva aportació al manteniment de la diversitat cultural, justifica que les administracions públiques estableixin les mesures necessàries per fomentar-la i promocionar-la.

La present convocatòria de subvencions es du a terme a l'empara de l'article 30.26 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que atribueix a la Comunitat Autònoma la competència corresponent a la cultura, les activitats artístiques i culturals, i el foment i difusió de la creació i producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, així com la de fer-ne la difusió nacional i internacional, sense perjudici del que es disposa en l'article 149.1.28 de la Constitució espanyola de 1978, en concordança amb el que s'estableix en l'article 44.1, que postula que l'accés a la cultura és un dret de tothom, que ha de ser tutelat i promogut pels poders públics, als quals correspon, d'acord amb l'article 9.2. facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida cultural.

L'article 32 de la Llei 55/2007, de 28 de desembre, del cinema, preveu l'existència per a l'organització de festivals i certàmens cinematogràfics de reconegut prestigi que se celebrin a Espanya.

La Conselleria de Turisme, Cultura i Esports té, entre altres, les competències respecte al foment d'activitats culturals relatives a l'intercanvi i la relació entre Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i entre les Illes Balears i l'exterior.

El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024), preveu en l'apartat I, línia I.1.2., la convocatòria per donar suport a l'organització de festivals o certàmens cinematogràfics en l'àmbit balear.

Per tot això, d'acord amb l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i d'acord amb el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és competència pròpia de la Direcció General de Cultura, adscrita a la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, entre altres, la difusió i foment de la cultura, i la promoció de la cultura balear en l'exterior.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent hagi establert prèviament les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre. Aquest mateix precepte legal atribueix als consellers, fent ús de la seva potestat reglamentària, l'aprovació de les bases normatives que han de regir la concessió de subvencions en l'àmbit sectorial de cada conselleria.

En compliment d'aquesta previsió legal es va dictar l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm 100, d'11 de juliol de 2009). D'acord amb l'article 1 de l'Ordre esmentada, poden ser objecte de subvencions les activitats corresponents a la promoció de la cultura i de les arts plàstiques tant entre les Illes Balears com a l'exterior.

L'objecte d'aquesta Resolució és convocar subvencions per incentivar i dinamitzar els festivals cinematogràfics i certàmens a les Illes Balears amb una atenció especial a la promoció i difusió del cinema independent balear, comunitari i iberoamericà, les pel·lícules d'animació, els documentals i els curtmetratges, així com potenciar la projecció exterior de les Illes Balears durant l'any 2024, d'acord amb el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), i l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009).

Conforme al Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió Europea, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, aquest règim es troba exempt de l'obligació de notificació prèvia a la Comissió Europea i és compatible amb el mercat interior, conformement a l'article 107, apartat 3, del Tractat, en complir tots els requisits de l'article 54 i del capítol I del Reglament 651/2014 esmentat.

Per tot això, d'acord amb l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de Subvencions i d'acord amb les competències atribuïdes a la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports pel Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura, i l'Acord del Consell de Govern de 20 de juny de 2022 pel qual s'aplica la previsió de l'article 117.2 de Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte a l'exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada, amb l'informe previ d'adequació de la present convocatòria al Pla Estratègic de Subvencions i a les bases reguladores d'acord amb l'article 15.2 de Decret legislatiu 2/2005, prèvia fiscalització de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dicto la següent:

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per donar suport a l'organització de festivals i certàmens cinematogràfics en l'àmbit balear durant l'any 2024, d'acord amb els termes que figuren en l'annex I d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 500.000 euros.

3. Autoritzar una despesa de 500.000 euros amb càrrec al capítol IV del pressupost de la Direcció General de Cultura.

4. Designar la directora general de Cultura òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Ordenar el trasllat del contingut d'aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions, així com tota la informació requerida en aquesta base de dades, d'acord amb l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 34 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 desembre, i el Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regula la Base de dades nacional de subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes públiques.

6. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Turisme, Cultura i Esports en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 7 de juny de 2024)

El conseller de Turisme, Cultura i Esports Jaume Bauzá Mayol

 

ANNEX I Convocatòria de subvencions per fomentar l'organització de festivals i certàmens cinematogràfics a les Illes Balears durant l'any 2024

1. Objecte i finalitat

2. Normativa aplicable

3. Dotació i imputació pressupostàries

4. Beneficiaris i requisits

5. Despeses subvencionables i no subvencionables

6. Presentació, termini i nombre de sol·licituds

7. Termini d'execució de les actuacions

8. Documentació de la sol·licitud

9. Import de la subvenció

10. Sistema i criteris de valoració

11.Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment

12. Composició de la Comissió Avaluadora

13. Instrucció i resolució del procediment

14. Modificació de la resolució, reformulació de les sol·licituds i factors de correcció del projecte

15. Subcontractació

16. Comprovació del valor de mercat

17. Pagament

18. Justificació

19. Concurrència o subvencions

20. Interpretació i execució

21. Revocació

22. Reintegrament de les subvencions

23. Règim d'infraccions i sancions

24. Protecció de dades personals

1. Objecte i finalitat

1.1. Aquesta convocatòria té per objecte la concessió de subvencions per fomentar l'organització de festivals i certàmens cinematogràfics a les Illes Balears durant l'any 2024 que dediquin una atenció especial a la promoció i difusió dels cinemes balear, espanyol, comunitari i iberoamericà, així com de pel·lícules d'animació, documentals i curtmetratges. A més, el festival o certamen s'ha d'haver celebrat anteriorment a les Illes Balears com a mínim durant cinc edicions en els anys anteriors a la data de publicació d'aquesta convocatòria. En el cas que es tracti de festivals amb una periodicitat biennal, aquesta referència s'entén feta a dues edicions consecutives durant els cinc anys anteriors a la data de publicació d'aquesta convocatòria.

1.2. Els festivals o certàmens que no es van poder celebrar el 2020 a causa de les restriccions imposades per les autoritats sanitàries autonòmiques o estatals per contenir la pandèmia de COVID-19, han d'acreditar aquesta circumstància en la sol·licitud.

1.3. S'entenen per festivals i certàmens les manifestacions, mercats, setmanes, mostres i, en general, tota celebració cinematogràfica o audiovisual similar en la qual el cinema sigui el tema principal i central, així com les cerimònies de lliuraments de premis de prestigi internacional reconegut.

1.4. No es consideren incloses en la definició anterior les manifestacions audiovisuals l'objecte principal de les quals sigui donar a conèixer i promocionar productes audiovisuals per a l'exhibició en cadenes de televisió i plataformes, el videoart o productes audiovisuals destinats a les arts escèniques.

2. Normativa aplicable

Aquesta convocatòria es regeix per la normativa següent:

Aquesta convocatòria es regirà per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, de 11 de juliol); el Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre); la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre), l'Acord del Consell de Govern de 20 de juny de 2022 pel qual s'aplica la previsió de l'article 117.2 de Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte a l'exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Dotació i imputació pressupostàries

3.1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 500.000 euros (cinc-cents mil euros), amb càrrec al capítol IV de la partida pressupostària 12401/455A01/47000/00 dels pressuposts de la Direcció General de Cultura per a l'any 2024.

3.2. Si algun dels beneficiaris renuncia a l'ajuda, aquesta s'atorgarà al sol·licitant següent per ordre de puntuació, sempre que aquest hagi superat el mínim de puntuació exigit.

4. Beneficiaris i requisits

4.1. Poden ser beneficiàries de la subvenció objecte d'aquesta convocatòria les persones físiques donades d'alta en el règim d'autònoms i les persones jurídiques, del sector audiovisual i cinematogràfic, empadronades o amb sede social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, segons pertoqui, que puguin dur a terme els projectes o les activitats que estiguin en la situació que motiva la concessió de la subvenció. Aquestes persones beneficiàries han de tenir el domicili social i desenvolupar la seva activitat a la comunitat autònoma de les Illes Balears. A més, han de tenir com a objecte o fi social el desenvolupament d'activitats cinematogràfiques o audiovisuals, així com s'ha d'haver celebrat anteriorment el festival o certamen a les Illes Balears com a mínim durant cinc edicions en els anys anteriors a la data de publicació d'aquesta convocatòria. Els festivals o certàmens que no es van poder celebrar el 2020 a causa de les restriccions imposades per les autoritats sanitàries autonòmiques o estatals per contenir la pandèmia de COVID-19, han d'acreditar aquesta circumstància en la sol·licitud.

Totes les persones o entitats que sol·licitin aquesta subvenció han de complir amb les obligacions que s'estableixen en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i en l'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Educació o Cultura de l'1 de juliol de 2009 i els requisits següents, que es recullen en la declaració responsable de l'annex III:

a. Presentar la sol·licitud signada digitalment per la persona sol·licitant o pel seu representant si és persona jurídica, o signada manualment en cas de persona física que no hagi optar per relacionar-se electrònicament amb l'Administració, d'acord amb l'article 10 de la Llei 39/2015, on consti detallat que la persona sol·licitant de l'actuació en els termes i amb els requisits que s'estableixen en aquesta convocatòria i aportar la documentació adjunta a la sol·licitud, veritable i correcta.

b. Acreditar davant l'entitat condecent la realització de festivals o certàmens a les Illes Balears com a mínim durant cinc edicions en els anys anteriors a la data de publicació d'aquesta convocatòria. En el cas que es tracti de festivals o certàmens amb una periodicitat biennal, aquesta referència s'entén feta a dues edicions consecutives durant els cinc anys anteriors a la data de publicació d'aquesta convocatòria, així com complir amb les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions,aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.

c. No es troba en cap de les situacions previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005 ni en l'article 13 de la Llei 38/2003, fent esment exprés respecte a la inexistència o fidel compliment de les seves obligacions de reintegrament d'altres subvencions o ajudes, conforme als termes establerts en l'article 21 del Reglament de la Llei de subvencions.

d. Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica, de conformitat amb el que estableix l'article 11. del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 18, 19 i 24.4 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. Aquesta obligació ha d'acreditar-se abans que es dicti la proposta de resolució, així com en els procediments de justificació de la subvenció concedida, en cas que s'hagi oposat expressament que la Direcció General de Cultura consulti el compliment.

e. Estar legalment constituïdes, gaudir de capacitat jurídica i d'obrar, així com tenir el domicili fiscal al territori de les Illes Balears.

f. Estar donat d'alta en el moment de la presentació de la sol·licitud en l'epígraf de l'impost d'activitats econòmiques (IAE), mitjançant un document expedit per l'organisme corresponent, relacionat amb l'activitat audiovisual o cinematogràfica.

g. Tenir un mínim de dos anys d'activitat audiovisual o cinematogràfica; o el seu administrador o soci majoritari, tenir una trajectòria professional prou acreditada en els dos anys anteriors a la data de la sol·licitud. En el cas que siguin dues empreses les que donin solvència, han de ser sòcies en un 50 %.

h. Trobar-se al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions.

i. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, en tant que puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

j. Deixar constància de la percepció i l'aplicació de l'ajuda en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de portar el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.

k. Disposar, en cas que estiguin obligades per la normativa vigent, d'un pla d'igualtat, d'acord amb el que estipulen la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; el Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes.

l. Complir amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol,d'igualtat de dones i homes, la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar la LGTBI-fòbia, el títol IV de la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no discriminació o qualsevol altra d'aplicable. Així com aplicar criteris d'igualtat d'oportunitats pel que fa a la contractació de personal. D'acord amb l'article 11.4 de la Llei 11/2016, en cas que hagin estat sancionades o condemnades en aquesta situació, es poden presentar a la convocatòria sempre que hagin complert la sanció o la pena imposada i hagin elaborat un pla d'igualtat en les condicions previstes en aquesta Llei. Pel que fa a la Llei 8/2016 la sentència firme ha de contemplar la pèrdua de possibilitat d'obtenir una subvenció.

m. No haver comès, incitat o promocionat LGTBI-fòbia, incloent-hi la promoció o realització de teràpies de conversió, d'acord amb l'article 82 de la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI.

n. No ha sol·licitat o rebut altres ajudes per a la mateixa actuació o finalitat prevista en aquesta convocatòria i es compromet a informar d'aquelles que pugui sol·licitar o obtenir durant la tramitació d'aquesta subvenció, atesa la disposició sobre concurrència establerta en l'apartat 19 d'aquesta convocatòria. Així com es compromet a comunicar, tan aviat com sàpiga que s'ha obtingut l'ajuda i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de la realització de les activitats, l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacionals com estrangers, especificant-ne la quantia exacta, la procedència i la finalitat que es donarà a aquests fons. Aquest fet pot donar lloc a modificar la resolució de concessió de la subvenció, d'acord amb l'article 24 del Text refós de la Llei de subvencions.

o. No trobar-se en situació de crisi, segons l'establert en els articles 2.18 i 1.4.c) del Reglament (UE) 651/2014.

p. Informar en tot moment, a requeriment de la Direcció General de Cultura, de l'estat de justificació del projecte, així com sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que corresponen a la Intervenció General, en relació amb la subvenció concedida, i a les actuacions de comprovació que ha d'efectuar la Direcció General de Cultura, en relació amb l'objecte i destí de l'ajuda concedida. Així com comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

q. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també facilitar tota la informació que aquests requereixin en relació amb les ajudes concedides.

r. No transferir a organitzacions intermediàries diferents de les persones beneficiàries i dels socis designats en el formulari els fons atorgats, ni permetre que aquestes organitzacions els gestionin.

s. No perjudicar significativament el medi ambient en l'execució de les actuacions subvencionades, d'acord amb l'article 17 del Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020, relatiu a l'establiment d'un marc per facilitar les inversions sostenibles i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088.

t. Complir amb les obligacions de publicitat de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears i, en tot cas, donar a conèixer de manera inequívoca que es tracta d'una acció subvencionada per la Direcció General de Cultura, a través de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, competent en matèria de cultura. A aquest efecte, amb posterioritat a la notificació de la resolució de concessió, han d'incorporar, si escau, en tot el material de difusió que es derivi de les activitats objecte de la respectiva convocatòria, així com en les xarxes socials i en el web de l'entitat, el logotip de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, competent en matèria de cultura, que està a disposició de les persones beneficiàries en la pàgina web de la Direcció General de Cultura. Ha d'afegir-se sempre la frase «Amb el suport de» en tots els llocs on aparegui el logotip esmentat.

u. Convocar a la Direcció General de Cultura de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports a la presentació pública de l'esdeveniment; fer constar la col·laboració de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports en les notes de premsa i altre material similar de publicitat, i publicar l'esmentada col·laboració en els comptes oficials de les diferents xarxes socials de l'entitat organitzadora.

v. Contractar una assegurança de responsabilitat civil d'acord amb la normativa vigent.

w. Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat, i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada. En cas d'incompliment, procedir al reintegrament dels fons percebuts totalment o parcialment, així com de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'aprovi el reintegrament, en els supòsits prevists en l'article 44.1 del Text refós de la Llei de subvencions.

x. Conèixer la normativa aplicable en matèria de cessió i tractament de dades, en particular l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 així com acceptar la cessió de dades entre les administracions publiques implicades per donar compliment al que preveu la normativa que es aplicable i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals. Així com, en les activitats amb menors, aportar, cadascuna de les persones que treballin directament amb els menors, un certificat de delictes de naturalesa sexual, i l'entitat és la responsable de presentar-los a la Direcció General de Cultura.

y. En el cas que l'import de la subvenció sol·licitada superi els 30.000 euros, s'haurà d'acreditar que compleixen amb la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials. L'acreditació del nivell de compliment establert s'ha d'efectuar pels mitjans de prova següents:

y.1. Les persones físiques i jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar un compte de pèrdues i guanys abreujat, mitjançant una certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en la qual afirmin que han assolit el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. També poden acreditar aquesta circumstància per algun dels mitjans de prova que preveu el punt 2 següent i amb subjecció a la seva regulació.

y.2. Les persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar un compte de pèrdues i guanys abreujat, mitjançant:

a. Una certificació emesa per un auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes que contingui una transcripció desglossada de la informació en matèria de pagaments descrita en la memòria dels últims comptes anuals auditats, quan se'n desprengui que s'assoleix el nivell de compliment dels terminis de pagament que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre, determinat en aquest apartat, sobre la base de la informació que requereix la disposició addicional tercera de la Llei 15/2010, de 5 de juliol, de modificació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre. Aquesta certificació es valida fins que siguin auditats els comptes anuals de l'exercici següent.

b. En cas que no sigui possible emetre el certificat al qual es refereix el numero anterior, Informe de procediments acordats, elaborat per un auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, que, sobre la base de la revisió d'una mostra representativa de les factures pendents de pagament a proveïdors de la societat a una data de referencia, conclogui sense la detecció d'excepcions al compliment dels terminis de pagament de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, o, en cas que es detectin, aquestes no impedeixin assolir el nivell de compliment que requereix l'ultim paràgraf d'aquest apartat.

No obstant l'anterior, si la certificació emesa per l'auditor o l'informe de procediments acordat no pogués obtenir-se abans de la terminació del termini establert per a la seva presentació, s'aportara justificant d'haver sol·licitat aquest mitja d'acreditació i una vegada obtingut es presentara immediatament i, en tot cas, abans de la resolució de concessió.

4.3. No tenen la condició de beneficiaris d'aquesta convocatòria:

a. Les entitats locals, els seus organismes autònoms, les persones públiques empresarials, les fundacions i les societats públiques, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d'aquests ens sigui majoritària.

b. Les agrupacions de persones físiques o jurídiques que no tenguin personalitat jurídica pròpia, com ara les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat.

c. Les persones físiques o jurídiques que incorrin en qualsevol de les prohibicions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003 i en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, així com en les prohibicions i limitacions establertes en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no-discriminació; la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI; la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears.

4.4. Les ajudes regulades en aquesta convocatòria poden concedir-se a les empreses que no es trobin en situació d'empresa en crisi, de conformitat amb l'article 1.4.c) del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (Reglament general d'exempció per categories), i d'acord amb la definició del terme empresa en crisi prevista en l'article 2.18 d'aquest Reglament.

4.5. Cada participant es fa responsable de la veracitat de la documentació presentada, per la qual cosa eximeix la Direcció General de Cultura de qualsevol responsabilitat en aquest sentit. No obstant això i en cas de dubte, es pot requerir a l'interessat que presenti la documentació original per a la seva oportuna comprovació. La comprovació de l'existència de dades no ajustades a la realitat, pot comportar, en funció de la seva transcendència, la denegació de la subvenció sol·licitada, sense perjudici de les restants responsabilitats que puguin derivar-se d'aquesta circumstància.

4.6. Aquests requisits s'han de complir des del moment de presentar la sol·licitud i s'han de mantenir fins a la finalització del termini de justificació de l'activitat objecte d'aquesta subvenció.

5. Despeses subvencionables i no subvencionables

El procediment de concessió d'aquestes subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva, d'acord amb els criteris de valoració establerts en les presents bases, de conformitat amb l'article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i amb l'article 6.1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, amb la finalitat de comparar en un únic procediment totes les sol·licituds presentades i d'establir una prelació entre aquestes d'acord amb els criteris de valoració.

De conformitat amb l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, es consideren despeses subvencionables les que, de manera indubtable, responen al desenvolupament del projecte dins el període d'execució comprès entre l'1 de gener de 2024 i el 10 de novembre de 2024.

5.1. Despeses subvencionables

5.1.1. Es consideren despeses subvencionables aquelles que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resultin estrictament necessàries i estiguin vinculades a l'edició que se celebri l'any 2024. Les factures han de correspondre a operacions fetes durant el període d'execució. Es considera despesa feta la que correspongui a factures emeses i efectivament pagades amb anterioritat a la finalització del període de justificació. El cost d'aquestes despeses no pot ser superior al valor de preu de mercat en cap cas.

5.1.2. El període d'execució compren les dades des de l'inici de la preparació del festival o certamen fins la seva finalització. El termini màxim per justificar les despeses subvencionables objecte de la subvenció és de tres mesos a comptar des de l'endemà de la finalització del període d'execució, amb l'excepció de si el període d'execució acabés desprès del 31 d'agost de 2024 i abans del 10 de novembre de 2024, perquè el termini màxim per presentar la justificació és el 30 de novembre de 2024.

5.1.3. Es consideren com a despeses en les quals incorre l'empresa o professional en el desenvolupament del projecte, les següents:

a. Gestió de pel·lícules: despeses per drets d'exhibició, de subtitulat de còpies, de transport de còpies, de lloguers de sales d'exhibició.

b. Edició de publicacions: despeses d'edició dels programes de les activitats programades.

c. Comunicació i premsa: despeses de contractació específica d'agents de premsa i de comunicació, i despeses de materials per als mitjans de comunicació.

d. Publicitat i difusió: despeses de campanyes publicitàries, de cartelleria i material promocional.

e. Despeses per impulsar l'accessibilitat universal:

e.1. Subtitulat especial, llengua de signes o audiodescripció.

e.2. Serveis de guarderia infantil.

e.3. Activitats amb infants i joves en risc d'exclusió social.

f. Despeses per persona convidada (equip de direcció de la pel·lícula i actors, artistes, representants d'artistes, agents culturals com productors, distribuïdors, road managers o similars):

f.1. Despeses de transport:

Quant als viatges, s'inclouen bitllets d'avió, vaixell, tren i/o autobús i lloguer de vehicles per al desplaçament, i s'inclou el viatge d'anada al lloc on es fa l'activitat professional vinculada al festival o certamen i el viatge de tornada. Els màxims subvencionables per persona i desplaçament són els següents:

— Mallorca (origen o destinació): 150 € en desplaçaments nacionals, 350 € per desplaçaments a Europa i les illes Canàries i 1.200 € desplaçaments fora d'Europa.

— Eivissa i Menorca (origen o destinació): 165 € en desplaçaments nacionals, 385 € per desplaçaments a Europa i les illes Canàries i 1.320 € per desplaçaments fora d'Europa.

— Formentera (origen o destinació): 175 € en desplaçaments nacionals, 405 € per desplaçaments a Europa i les illes Canàries i 1.380 € per desplaçaments fora d'Europa.

Els desplaçaments inclouen el viatge d'anada i tornada del lloc habitual de residència fins a l'illa on es fa l'esdeveniment. Les dates del desplaçament han de coincidir amb les dates de l'esdeveniment.

f.2. Allotjament: és subvencionable un màxim de 160 € per persona i nit (en règim d'allotjament i berenar). L'allotjament es comptabilitza en funció del dia o dies en què la persona convidada té previst dur a terme l'activitat professional en el marc del festival o certamen. El nombre de nits i de persones allotjades ha de figurar de manera clara en les factures justificatives. No es paga en cap cas la taxa turística ni les dietes.

g. Despeses vinculades a la sostenibilitat i la conciliació:

g.1.Despeses relacionades amb plans de conciliació i sostenibilitat contractats a tercers.

g.2. Obtenció de certificats de sostenibilitat expedits per organismes reconeguts. g.3. Contractació de proveïdors de serveis de missatgeria certificats com a ecològics.

g.4. Instal·lació de contenidors i punts nets que afavoreixin el reciclatge i la reutilització.

h. Despeses derivades de la contractació de mitjans externs i de personal per a tasques auxiliars (rebuda, acomodament i atenció a convidats i assistents), de persones presentadores o moderadores i d'artistes per a actuacions, lloguers d'espais, lloguers d'equips i mitjans materials necessaris per a la producció i execució del projecte durant la celebració del festival o certamen. Es pot subvencionar fins a un 100 % de les despeses de contractació d'artistes i creadors de les Illes Balears i fins a un 20 % de les despeses de contractació d'artistes i creadors de fora de les Illes Balears. Són despeses subvencionables els honoraris i caixets de les persones artistes que actuen i del personal tècnic de muntatge,així com els drets d'exhibició i reproducció.

i. Nòmines de treballadors donats d'alta en el règim general de la Seguretat Social, així com el cost de la Seguretat Social a càrrec de l'empresa, fins a un import màxim equivalent al 30 % de les despeses subvencionables, sempre que mitjançant un certificat es detalli el percentatge que aquestes persones treballadores dediquen exclusivament a l'esdeveniment objecte de la sol·licitud amb la indicació de l'horari en el qual hagi treballat i les hores que ha dedicat al festival. S'ha de presentar també el justificant de pagament de la Seguretat Social.

j. Les despeses relatives a la contractació d'un auditor de compte inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes per tal de presentar la justificació auditada d'acord amb el que estableix el punt 17.5 i 17.6.

D'acord amb l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions i amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que estableix la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de contractes del sector públic per al contracte menor, que actualment és 15.000 €, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les especials característiques no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que els realitzin, prestin o subministrin, i així ho justifiqui o llevat que la despesa s'hagi fet amb anterioritat a la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació, o, si s'escau, en la sol·licitud de subvenció, s'ha de fer de conformitat amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament en una memòria l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

5.2. Despeses no subvencionables

No són subvencionables en cap cas les despeses següents:

a. Totes les despeses que no estiguin directament relacionada amb l'esdeveniment subvencionat.

b. Els honoraris del beneficiari de la subvenció, dels administradors en el cas de les persones jurídiques així com les despeses de representació.

c. Les nòmines dels administradors de l'empresa i les quotes d'autònoms.

d. Les despeses de persones que no tenguin contracte de serveis o laboral amb el sol·licitant.

e. Les despeses d'allotjament i desplaçament de les persones que no siguin les de l'equip artístic convidat al festival, així com les despeses de manutenció i dietes.

f. El quilometratge en els desplaçaments per carretera, els tiquets de combustible, aparcament, peatges i taxis.

g. El manteniment i funcionament ordinari de l'entitat promotora, com ara lloguers de locals, despeses financeres, llicències, imposts, assessoria legal, consums ordinaris (electricitat, gas, aigua, telèfon), accés a Internet, etc.

h. Totes les relacionades amb l'adquisició, utilització i finançament dels béns d'equip, immobles i infraestructures.

i. Les despeses d'actes protocol·laris com ara festes, còctels, servei d'àpats, càterings, sopars, dinars, refrigeris i altres esdeveniments similars; compra d'aliments, begudes o similars.

j. Les despeses estructurals (compra de programari i maquinari informàtics, d'instruments o de material d'oficina; lloguer i despeses de locals d'ús habitual o de serveis informàtics no específics de l'activitat, assegurances i similars).La compra de hardware i software informàtic de qualsevol tipus.

k. Les quanties dineràries que s'atorguen com a premi en els festivals o certàmens .

l. Les despeses d'activitats en esdeveniments de caràcter benèfic o fora de circuits professionals. Les despeses d'activitats no professionals.

m. Les despeses d'inversions, obres, manteniment de l'espai, compra d'equipaments, vehicles, eines, o qualsevol altre bé inventariable.

n. Els imposts, taxes i tributs. Els interessos deutors de comptes bancaris. Els interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals, i els interessos aplicables a la demora dels pagaments. Les despeses de procediments judicials derivats de l'activitat o projecte subvencionat, o que hi estiguin relacionades.

o. En cap cas, la subvenció atorgada no es pot utilitzar per a indemnitzacions per acomiadaments, ni per a despeses de promoció genèrica de l'entitat.

 

6. Presentació, termini i nombre de sol·licituds

6.1. El termini de presentació de sol·licituds és de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la present convocatòria al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma les Illes Balears, d'acord amb amb l'article 13 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol. del 2009.

6.2. Les sol·licituds han de formalitzar-se, obligatòriament, com s'indica en l'apartat 8, degudament emplenades d'acord amb els models que facilita la Direcció General de Cultura, disponibles en la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma i a la web de la Direcció General de Cultura en la forma establerta en l'article 16 de la Llei 39/2015. Només es permet la presentació d'una sol·licitud per cada persona beneficiària. La presentació de sol·licituds per a aquestes subvencions suposa l'acceptació expressa i formal del que s'estableix en les bases i en aquesta convocatòria. Respecte als documents presentats en blanc, no es consideren defectes corregibles, sinó que continuaran amb la seva tramitació a l'efecte de la instrucció de l'expedient.

6.3. No es tindran per presentades, i no és un tràmit esmenable, les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via diferent al tràmit telemàtic específic.

6.4. Si el sol·licitant és una persona jurídica, d'acord amb els apartats 2 i 3 de l'article 14 i l'article 66 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, ha de formalitzar la sol·licitud per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament. La sol·licitud l'ha de presentar la persona que actuï en nom o representació de la persona jurídica sol·licitant, obligatòriament de manera telemàtica a través del tràmit telemàtic específic de la convocatòria, que ha d'estar disponible en el procediment publicat en la Seu Electrònica d'aquesta Administració, d'acord amb l'article 66.6 de la Llei esmentada, mitjançant un certificat electrònic de persona jurídica a nom de l'entitat sol·licitant o bé un certificat electrònic de persona física de representant legal de l'entitat. En tots dos casos, el certificat electrònic l'ha d'haver emès alguna de les autoritats de certificació reconegudes per l'Administració General de l'Estat.

6.5. En el cas de persones físiques no obligades a relacionar-se amb l'Administració de forma electrònica (persones donades d'alta en el règim especial de treballadors autònoms) és opcional i recomanable presentar tota la sol·licitud a través del tràmit telemàtic del procediment disponible en la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma. No obstant això, les persones físiques poden presentar la documentació (sol·licitud, annexos i justificació) de manera presencial, a través de les oficines d'assistència en matèria de registre previstes en l'article 16 de la Llei 39/2015. Les sol·licituds lliurades en paper mitjançant el registre han de presentar-se en fulls separats (sense enquadernar i sense cap mena d'unió), tots impresos a una cara o tots impresos a dues cares. En el supòsit de concessió de la subvenció, en qualsevol moment pot requerir-se la documentació original per acarar-la amb la presentada.

6.6. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 juliol de 2009 i en aquesta convocatòria, es requerirà una sola vegada a la persona interessada que esmeni les deficiències dins un termini de cinc dies hàbils,comptadors des de l'endemà de la publicació esmentada, d'acord amb l'article 13 de l'Ordre esmentada, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, una vegada dictada la resolució en els termes prevists en l'article 21 de la Llei 39/2015. Es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud, a efectes de prioritat entre sol·licitants, aquella en la qual s'hagi dut a terme l'esmena. Les esmenes han de presentar-se d'acord amb el tràmit telemàtic específic establert a la seu electrònica sense perjudici del que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015 aplicable a les persones físiques.

6.7. Seguint l'article 43.2 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, quan la notificació per mitjans electrònics sigui de caràcter obligatori, o l'hagi triada expressament l'interessat, s'entendrà rebutjada quan hagin transcorregut deu dies naturals des de la posada a disposició de la notificació sense que s'hagi accedit al contingut.

6.8. Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, una vegada que l'òrgan instructor hagi revisat totes les sol·licituds rebudes i estudiades les esmenes presentades, dictarà resolució amb la llista de sol·licituds admeses i excloses juntament amb el motiu de l'exclusió, en la qual han d'especificar-se, si escau, les deficiències i les mancances detectades en la documentació presentada. Aquesta llista es publicarà en la pàgina web de la Direcció General de Cultura.

7. Termini d'execució de les actuacions

El festival o certamen cinematogràfic ha de celebrar-se en les dates compreses entre l'1 de gener de 2024 i el 10 de novembre de 2024.

8. Documentació de la sol·licitud

8.1. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds degudament emplenades d'acord amb els models que facilita la Direcció General de Cultura, disponibles en la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma (annex II).

8.2. Juntament amb la sol·licitud han de presentar-se els documents següents obligatòriament per separat i degudament identificats:

a) Persona física:

— L'acreditació de la identitat (DNI, passaport o NIE).

— Un document acreditatiu de l'alta en el règim especial de treballadors autònoms i de la vigència d'aquesta alta en el moment de fer la sol·licitud.

— L'informe de vida laboral o informe de situació actual del treballador. No obstant això, no és necessari aportar aquests certificats si la persona interessada manifesta en la sol·licitud que no s'oposa a que la Direcció General de Cultura faci la consulta sobre aquestes dades.

b) Persona jurídica:

— El NIF de la persona jurídica.

— El DNI, passaport o NIE de la persona física que la representa.

— El document acreditatiu de la representació legal amb la qual actua la persona física que signa la sol·licitud, que ha d'estar vigent en el moment de presentar aquesta sol·licitud.

— Els estatuts socials inscrits degudament en el registre corresponent.

— Un document de la junta directiva actual, si és diferent de la constituïda en els estatuts.

c) Documentació comuns per a totes les persones físiques i jurídiques:

— El document acreditatiu d'estar donades d'alta en l'impost d'activitats empresarials (IAE) vinculat al sector audiovisual o a la producció de pel·lícules cinematogràfiques.

— El certificat del domicili fiscal del sol·licitant.

— La declaració de veracitat de les dades bancàries, d'acord amb el model disponible en la Seu Electrònica.

— El certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, així com amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. No obstant això, és necessari aportar aquests certificats si la persona interessada manifesta en la sol·licitud que no dóna el consentiment exprés perquè la Direcció General de Cultura faci la consulta sobre aquestes dades.

— El certificat d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social. No obstant això, no és necessari aportar aquest certificat si la persona interessada no s'oposa que la Direcció General de Cultura consulti aquestes dades.

— Una declaració responsable conjunta que compleix els requisits i obligacions legals exigits en el punt 4.2 mitjançant el model normalitzat de l'annex III.

— Una memòria descriptiva i detallada del projecte, juntament amb el pressupost detallat que desglossi les despeses subvencionables i detalli el pla de finançament amb informació de les subvencions, ingressos privats, ajudes i patrocinis públics o privats que cobreix cada ajuda que apareixen en el punt 5.1 de la convocatòria, d'acord amb els models descarregables de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de l'annex IV i V.

L'acreditació que la persona o l'entitat beneficiària de l'ajuda és titular del compte bancari facilitat.

8.3. Si la Direcció General de Cultura ja disposa dels documents anteriors, és necessari que en el formulari de sol·licitud la persona interessada informi de l'expedient de la subvenció anterior en el qual es poden trobar, i la Direcció General de Cultura els aportarà d'ofici al procediment de subvenció d'aquesta convocatòria.

9. Import de la subvenció

9.1.Cada persona beneficiària pot presentar, en aquesta convocatòria, un màxim d'una sol·licitud. En cas que un mateix beneficiari presenti més d'una sol·licitud durant el període establert en l'apartat 6, només es considerarà la primera sol·licitud que s'hagi registrat.

9.2 La quantia de la subvenció no pot excedir el 60 % del pressupost total del projecte presentat per a l'edició del festival o certamen per al qual se sol·licita l'ajuda.

9.3. Si qualcú de les persones beneficiàries renunciés a la subvenció, aquesta s'atorgaria al següent sol·licitant per ordre de puntuació, sempre que aquest hagués superat el mínim exigit.

9. 4 Sempre que es compleixin els límits anteriors, i aplicada, si escau, la minoració corresponent, la quantia de la subvenció serà la calculada conforme al sistema i criteris de valoració prevists a l'apartat 10.

10. Sistema i criteris de valoració

10.1. La selecció dels beneficiaris es farà mitjançant el procediment de concurs, de conformitat amb el punt 5 de la present convocatòria, amb el procediment següent:

a) Una vegada que estiguin correctament esmenades les deficiències de la documentació, la Comissió Avaluadora qualificarà les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris de valoració i els ordenarà per ordre de puntuació.

b) Es prendrà la puntuació final atorgada per la Comissió considerada de manera percentual.

c) S'aplicarà aquest percentatge a l'import màxim de subvenció a concedir, que serà la quantitat menor entre la quantia màxima de subvenció i la sol·licitada.

d) L'import resultant s'arrodonirà a la centena més pròxima.

e) Si la quantitat calculada segons l'anterior, sumada a l'import d'altres subvencions que s'hagin concedit al sol·licitant, supera l'import dels costs totals admesos, l'excés es deduirà de la quantitat calculada segons les lletres anteriors.

f) A l'efecte de concessió de les subvencions, s'estenen com a inadmesos els projectes que han obtingut menys de 30 punts en la puntuació final decidida per la Comissió.

g) En cas d'igualtat en la puntuació, el criteri de desempat serà donar prioritat al projecte que ha obtingut una puntuació més alta en els punts 10.2.1 i 10.2.2 de l'apartat 10, per aquest ordre.

h) L'òrgan competent prorratejarà l'import global màxim destinat a la convocatòria entre els sol·licitants que compleixin els requisits per ser beneficiaris en funció dels punts de valoració obtinguts per cada projecte d'acord amb l'article 18 del Decret legislatiu 2/2005. La quantia màxima disponible es dividirà entre el total de punts de valoració obtinguts per tots els projectes que compleixen els requisits; el resultat d'aquesta divisió determinarà una quantitat d'euros per punt que es multiplicarà per la valoració de cada projecte.

i) En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, o en cas que es produeixi una minoració en la llista provisional, l'import de l'ajuda s'adjudicarà a altres sol·licitants per ordre de puntuació?.

j) En cap cas s'abonarà un import superior al que s'hagi justificat mitjançant factures.

10.2. Els criteris de valoració són els següents:

10.2.1. Trajectòria del sol·licitant i del festival (fins a 25 punts)

a) Trajectòria de l'empresa o del professional en el sector audiovisual de les Illes Balears: anys complets d'activitat en el sector audiovisual (fins a 5 punts). TRAJECTÒRIA

PONDERACIÓ

Més de 10 anys

5 punts

De 7 a 10 anys

3 punts

Més de 6 anys

2 punts

 

b) Nombre d'edicions del festival o certamen ja realitzades (fins a 20 punts)

PONDERACIÓ

Més de 10 edicions

20 punts

De 7 edicions a 10 edicions

8 punts

Més de 6 edicions

2 punts

10.2.2. Qualitat artística i professional i interès de la programació general del projecte (fins a 30 punts)

a) Interès cultural, tenint en compte la qualitat, singularitat, innovació i especificitat del festival, així com la rellevància i idoneïtat en el context dels festivals de cinema en el territori europeu (fins a 6 punts).

b) Competència i adequació de l'equip artístic i executiu (fins a 4 punts).

c) Programació d'activitats en més d'una illa o diferents pobles fora de Palma dinamitzant zones d'escassa oferta cinematogràfica (1 punt per acció acreditada, fins a un màxim de 5 punts).

d) Difusió d'obres cinematogràfiques amb una presència escassa en el circuit nacional, que contribueixi a una major diversitat cultural al nostre país (1 punt per cada pel·lícula projectada que compleixi aquesta condició, fins a un màxim de 5 punts).

e) Contribució al panorama artístic actual combinant nous talents amb talents consolidats (3 punts).

f) Foment de la professionalització dels artistes o agents contractats (3 punts).

g) Qualitat de les activitats plantejades per a professionals (4 punts).

10.2.3. Estratègies de difusió, formació i accessibilitat per a la seva projecció exterior (fins a 15 punts)

a) En les accions de comunicació, es valoraran les campanyes en premsa i de publicitat en diferents mitjans, l'edició de publicacions en diferents suports, l'edició de vídeos o peces audiovisuals de difusió de l'esdeveniment, cartelleria i material promocional, així com suports de senyalització i decoració (1 punt per acció acreditada, fins a un màxim de 3 punts).

b) El festival o certamen compta amb un pla de comunicació d'abast nacional o internacional (3 punts).

c) L'esdeveniment es fa en coproducció amb agents culturals de les Illes Balears, nacionals o internacionals (3 punts).

d) Quant a la creació d'audiències, es valoraran els indicadors de persones espectadores i assistentes, tant de caràcter general com professional, i les activitats paral·leles per a l'assistència de nous públics (3 punts).

e) Es valoraran les accions pedagògiques que acompanyen el projecte: l'organització de tallers, accions de mediació, trobades, col·loquis, així com projeccions per a escolars i estudiants en general, visites guiades per a grups específics o exposicions (1 punt per acció acreditada, fins a un màxim de 3 punts).

10.2.4. Solidesa financera del festival o certamen per atendre la programació econòmica del projecte (fins a 4 punts)

S'avaluarà el percentatge del finançament garantit sobre el pressupost total del projecte:

PERCENTATGE DEL FINANÇAMENT GARANTIT

PONDERACIÓ

Del 62 % al 80 % del pressupost

4 punts

Del 51% al 61% del pressupost

3 punts

Del 40 % al 50 % del pressupost

2 punts

Per poder optar a aquests punts, s'ha d'aportar documentació acreditativa del finançament.

10.2.5. Sostenibilitat (de 0 a 6 punts)

Es tindrà en compte l'ús de les mesures següents:

a) sistemes o auditories per mesurar l'impacte ambiental (2 punts).

b) mesures per evitar, reduir i compensar aquest impacte (2 punts).

c) sistemes de gestió i certificació (2 punts).

10.2.6. Igualtat de gènere (fins a 5 punts)

a) Inclusió d'aspectes o temàtiques relacionats amb la perspectiva de gènere o la comunitat LGTBI ( 2,5 punts).

b) Projectes en què la presència de les dones és una part fonamental en la programació, en llocs de responsabilitat i de presa de decisions, superant el 50 % (2,5 punts).

10.2.7. Impacte social (fins a 6 punts)

a) Accions dirigides al foment de l'accessibilitat: adaptació de les activitats o dels espais a persones amb necessitats especials o problemes de mobilitat, política de preus o similars. S'inclouen en aquestes accions aquelles que fan referència a les barreres arquitectòniques, a més de tota acció que afavoreixi la igualtat d'accés als continguts (0,5 punts per acció acreditada, fins a un màxim de 3 punts).

b) Accions que fomentin la diversitat/interculturalitat dins l'esdeveniment: inclusió de persones racialitzades, persones en risc d'exclusió social, activitats cohesionadores entre l'esdeveniment i la ciutat/poble/barri en què té lloc. (0,5 punts per acció acreditada, fins a un màxim de 3 punts).

10.2.8. Promoció de cineastes de les Illes Balears o de pel·lícules, curtmetratges o documentals en català (fins a 9 punts)

a) Ús de la llengua catalana en les activitats i els canals de difusió i comunicació de l'esdeveniment: notes de premsa, anuncis, xarxes socials (3 punts)

b) Promoció de cineastes de les Illes Balears o de pel·lícules, curtmetratges o documentals en llengua catalana (0,6 punt per cada projecció que compleixi aquesta condició, fins a un màxim de 6 punts).

10.3. En aplicació dels criteris anteriors, s'atorgarà una puntuació màxima de 100 punts a cada projecte. Els projectes que no obtenguin un mínim de 30 punts quedaran inadmesos.

10.4. Aquelles dades que no s'emplenin, que s'emplenin de manera inexacta o que resultin temeràries seran excloses de la valoració.

10.5. Pel que fa als projectes que presentin la justificació auditada d'acord amb el punt 18.5 es preveu que es puguin afegir 5 punts addicionals de total,sempre que es presenti una declaració responsable. En el cas que finalment l'esdeveniment no la presenti, es reduirà en un10 % l´import atorgat.

11. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment.

11.1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment és la directora general de Cultura, adscrita a la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, a qui corresponen d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar cada sol·licitud. El procediment s'instruirà d'acord amb l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu autonòmic 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 8 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.

11.2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan competent per a l'estudi i examen de les sol·licituds i documentació presentades, així com el responsable d'emetre l'informe que serveix de base per elaborar la proposta de resolució.

11.3. La resolució del procediment correspon al conseller de Turisme, Cultura i Esports d'acord amb l'article 10 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.

12. Composició de la Comissió Avaluadora

12.1. Quant al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora es regeix pel que es disposa en els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

12.2. La Comissió Avaluadora d'aquesta convocatòria de subvencions està integrada pels següents membres:

— President: la directora general de Cultura o la persona que designi (amb veu i vot, que dirimirà en cas d'empat en les votacions).

— 4 Vocals designats a la resolució de convocatòria d'acord amb criteris de competència professional i experiència atès l'article 19,3 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions : dos professionals de prestigi nomenats per la Direcció General de Cultura i dos funcionaris de la Direcció General de Cultura.

— Secretari: un tècnic de la Direcció General de Cultura (amb veu, però sense vot).

Tots els vocals i la persona titular de la secretaria seran nomenats per la persona titular de la Direcció General Cultura i també designarà les persones suplents. Es promourà la presència equilibrada d'homes i dones, d'acord amb el que s'estableix en l'article 51 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

La Comissió quedarà vàlidament constituïda amb l'assistència, presencial o a distància, de la persona titular de la presidència i de la persona titular de la secretaria o, si escau, dels qui els supleixin, i amb l'assistència de la meitat, almenys, dels seus membres, conforme al que s'estableix en l'article 17.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Respecte al que no està previst en la present Resolució, el funcionament de la Comissió s'ha d'ajustar al règim establert en aquesta Llei.

12.3. En cas que resulti necessari, es poden nomenar substituts dels diferents membres de la Comissió Avaluadora. Si escau, es publicaran en el BOIB els noms i càrrecs de les persones substitutes.

13. Instrucció i resolució del procediment

13.1. D'acord amb l'article 16 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i 8 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 juliol de 2009 , la directora general de Cultura, adscrita a la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports com a òrgan instructor, formularà, d'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, la proposta de resolució de concessió o denegació de la subvenció, en la qual es repartirà la dotació pressupostària entre les sol·licituds concurrents, es determinarà la quantia individual de cada ajuda i s'inclourà la llista ordenada de beneficiaris als quals es proposa concedir la subvenció i la seva quantia. També s'inclourà, si escau, la relació de sol·licituds inadmeses i el motiu d'inadmissió.

13.2. Les propostes de resolució han de publicar-se en la seu electrònica i en la pàgina web de la Direcció General de Cultura perquè les persones interessades puguin formular al·legacions en un termini de cinc dies hàbils, a comptar des de l'endemà de la publicació esmentada, d'acord amb l'article 13 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 juliol de 2009. Si, transcorregut aquest termini, l'entitat interessada no ha presentat al·legacions, es considerarà que està conforme amb la proposta de resolució i es continuarà el procediment.13.5.

13.3. Una vegada publicades les propostes de resolució, les entitats beneficiàries han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació o renúncia a la proposta de resolució, mitjançant el model normalitzat annex VII disponible dins el tràmit telemàtic corresponent. En qualsevol cas, l'acceptació s'entendrà produïda automàticament, si no es fa constar el contrari, en el termini de cinc dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució en la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma.

13.4.Com a avís, i sense efectes de notificació, la Direcció General de Cultura informarà per via telemàtica, a l'adreça electrònica indicada en la sol·licitud, que s'ha publicat la proposta de resolució en la seu electrònica i en la pàgina web de la Direcció General de Cultura, i indicarà la data de publicació i l'enllaç.

La proposta de resolució no crea cap dret a favor del beneficiari que es proposi davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

13.5. El Conseller de Turisme, Cultura i Esports resoldrà el procediment mitjançant una resolució motivada en la qual es fixarà, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida, atès que aquesta competència, per raó de la quantia, la té delegada per la Resolució del Conseller de Turisme, Cultura i Esports de 27 de juliol de 2023.

13.6. La resolució de concessió o denegació, que es publica en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 21.4 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en la pàgina web de la Direcció General de Cultura, ha de ser motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la relació d'entitats beneficiàries, l'objecte de la subvenció, el pressupost de l'activitat que se subvenciona l'import de la subvenció concedida, la relació de les sol·licituds denegades amb el motiu de la denegació, a més d'informar dels recursos administratius pertinents. Igualment, s'hi inclourà, si escau, la relació definitiva de sol·licituds inadmeses i el motiu d'inadmissió.

Així mateix, la resolució especificarà els aspectes següents: beneficiari, objecte, pressupost de l'activitat que se subvenciona, import de la subvenció i recursos administratius pertinents.

13.7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos a partir de la publicació d'aquesta convocatòria. El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució legitima l'entitat interessada a entendre desestimada per silenci administratiu la seva sol·licitud de concessió de la subvenció.

13.8. Contra la resolució de concessió o denegació de les subvencions, dictada pel Conseller de Turisme, Cultura i Esports, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Turisme, Cultura i Esports en el termini d'un mes, a comptar a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També pot interposar-se un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia en el termini de dos mesos a comptar a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 10.1.a) i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

14. Modificació de la resolució, reformulació i factors de correcció del projecte

14.1. Podrà modificar-se la resolució de concessió com a conseqüència de l'alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió i, particularment, quan es produeixi una modificació en relació amb les despeses subvencionables. En tot cas, l'obtenció concurrent de altres aportacions fora dels casos permesos a les normes anteriors, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, en els termes que en cada cas sigui necessari conforme en els termes establerts en la seva normativa reguladora, d'acord amb el que es preveu en l'article 19.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions,i l'article 24 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

14.2.Un cop recaiguda la resolució de concessió, la persona beneficiària podrà sol·licitar la modificació del contingut, si concorren les circumstàncies previstes a l'apartat anterior, que es podrà autoritzar sempre que no faci malbé drets de tercer.

14.3.El termini per resoldre i notificar la resolució serà d'un mes, transcorregut el qual les persones interessades podran entendre desestimada la sol·licitud.

14.4. Si l'import que resulta de l'informe de la Comissió Avaluadora que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, s'instarà el beneficiari que reformuli el pressupost presentat en la sol·licitud per ajustar els compromisos i condicions a la subvenció proposada. Una vegada que el pressupost reformulat mereixi la conformitat de la Comissió de Valoració, es remetrà amb totes les actuacions a l'òrgan competent perquè dicti la resolució.

14.5.Una vegada que el pressupost reformulat mereixi la conformitat de la Comissió de valoració, es remetrà amb tot allò que s'ha actuat a l'òrgan competent perquè dicti la proposta de resolució i resolució.

14.6.En qualsevol cas, la reformulació del pressupost de la sol·licitud haurà de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts.

14.7. Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats a les subvencions, la Comissió Avaluadora pot plantejar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que sigui aquesta part la que es valori i la que hagi de justificar-se després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció. D'altra banda, la Comissió Avaluadora pot aplicar algun factor de correcció consistent a reduir o excloure determinades despeses relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia, que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.

15. Subcontractació

15.1. La persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins a un 80 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat. En tot cas, es respectaran els límits i les condicions establerts en els apartats del 3 al 7 de l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

D'acord amb l'article 38.7 del Text refós esmentat, en relació amb l'article 29.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el beneficiari no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb les persones o entitats següents:

a. Persones o entitats sotmeses a alguna de les prohibicions de l'article 10 del Text refós esmentat.

b. Persones o entitats que hagin percebut altres subvencions per dur a terme l'activitat objecte de contractació.

c. Intermediaris o assessors en els quals els pagaments es defineixin com un percentatge del cost total de l'operació, tret que el pagament estigui justificat en referència al valor de mercat del treball efectuat o dels serveis prestats.

d. Persones o entitats vinculades amb el beneficiari, tret que la contractació s'efectuï d'acord amb les condicions normals de mercat i s'obtengui l'autorització prèvia expressa de l'òrgan que concedeix la subvenció.

e. Persones o entitats sol·licitants d'ajuda o subvenció en la mateixa convocatòria i en el mateix programa que no hagin obtingut subvenció per no complir els requisits o no aconseguir la valoració suficient.

15.2. Per a la determinació de les persones vinculades, s'aplicarà, supletòriament, l'article 68.2 del Reglament de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

15.3.Per obtenir l'acceptació prèvia i expressa per fes despeses amb persones o entitats vinculades s'ha de adjuntar a la sol·licitud l'annex VI, el contracte escrit en que consti la subcontractació, la declaració responsable del subcontractista de que no està incurs en la prohibició de l'article 10 del Text refós i el certificat acreditatiu de que està al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, així com la documentació acreditativa que el preu pressupostat respon a preu de mercat.

15.4. En cas que no s'adjunti la documentació que demostri que la subcontractació es fa a preu de mercat, la sol·licitud quedarà automàticament denegada. Per acreditar el preu de mercat es poden presentar tres pressupostos de diferents empreses.

15.5. El conjunt de despeses amb persones o i entitats vinculades no pot suposar més del 50% de la totalitat del pressupost subvencionable. No s'acceptaran despeses amb persones o entitats vinculades relatives a coordinació, direcció executiva, serveis de producció, producció musical, gestió, tresoreria, redacció i justificació del projecte, manteniment i actualització de continguts web, disseny, programació i implementació web o similar.

15.6. Quan l'activitat concertada amb tercers excedeixi el 20 per 100 de l'import de la subvenció i aquest import sigui superior a 60.000,00 euros, la subcontractació estarà sotmesa al compliment dels requisits següents:

15.6.1. Que el contracte se celebri per escrit.

15.6.2. Que la seva celebració l'autoritzi prèviament l'òrgan competent per a la concessió de la subvenció.

15.7. A la sol·licitud d'autorització d'acord amb l'annex VI s'adjuntarà el contracte escrit en que consti la subcontractació i la declaració responsable del subcontractista de que no està incurs en la prohibició de l'article 10 del Text refós i el certificat acreditatiu de que està al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

15.8. La presentació de la sol·licitud de subcontractació amb persones vinculades, no suposa, en cap cas, l'autorització de la mateixa. En cas que l'òrgan condecent no es pronunciï expressament sobre això, la sol·licitud s'haurà de considerar desestimada.

16. Comprovació del valor de mercat

En cap cas, l'import de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat. La Direcció General de Cultura pot comprovar el valor de mercat de les despeses subvencionades, d'acord amb l'article 41 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

17. Pagament

17.1. El pagament s'efectuarà una vegada justificada la realització de l'activitat.

17.2. No obstant això, d'acord amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; l'article 25 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears; de conformitat amb l'Acord del Consell de Govern de 20 de juny de 2022 pel qual s'aplica la previsió de l'article 117.2 de Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte a l'exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada, i l'article 14.2 de l'Ordre de la Consellera d'Educació i Cultura, de 30 de juny de 2009; atès l'interès públic i la rellevància dels festivals i certàmens en l'àmbit cultural balear, així com la importància i necessitat de subvencionar aquestes activitats atès que l'exigència d'una garantia podria donar lloc al fet que els possibles licitadors tinguessin dificultats econòmiques per a l'execució del festival o certamen i decidissin per tant no participar-hi, amb les possibles conseqüències que no es pogués prestar el servei, per tot això, d'acord amb l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions amb l'autorització prèvia del Conseller de Turisme, Cultura i Esports, els beneficiaris que no disposin de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada, poden sol·licitar bestretes de pagament de les subvencions destinades a finançar projectes o programes, en matèria de cultura, sobre la subvenció concedida, sense cap tipus de garantia, amb la tramitació de l'expedient amb pagament parcial de bestreta de les de subvencions, de fins un 50% de l'import de subvenció, sempre que acreditin la insuficiència de recursos i es comprometin a destinar totes les quanties rebudes per bestreta de despeses subvencionables a l'activitat subvencionada.

Aquesta sol·licitud de bestreta de pagament es podrà presentar en el moment de la sol·licitud o una vegada s'hagi notificat la resolució definitiva de concessió de la subvenció.

Les entitats sol·licitants de la bestreta han d'acreditar la insuficiència de recursos mitjançant una declaració responsable indicativa de que no tenen recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada.

Les subvencions s'abonaran a partir de les opcions següents:

1. En un únic pagament, que es realitzarà una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i justificada la realització de l'activitat subvencionada, en els termes d'aquesta convocatòria, en els 3 mesos des de la finalització del termini d'execució, amb el límit màxim del 30 de novembre de 2024.

2. En dos pagaments:

2.1. Primer pagament per bestreta de fins a un 50 % de l'import de la subvenció, que es realitzarà de forma anticipada una vegada publicada la resolució de concessió al Butlletí Oficial de les Illes Balears, i després de l'acceptació de la subvenció concedida, acompanyada de la declaració responsable d'insuficiència de recursos.

2.2. Un segon pagament del percentatge restant que correspongui de l'import concedit, una vegada finalitzada l'activitat i s'hagi justificat tot el projecte o activitat amb la documentació que exigeix aquesta convocatòria.

La subvenció es pagarà mitjançant transferència bancària al número de compte bancari indicat al formulari de sol·licitud.

18. Justificació

18.1. Les entitats beneficiàries tenen l'obligació de justificar l'aplicació dels fons percebuts i el compliment de la resta de condicions imposades a la finalitat que hagi servit de fonament en la concessió de la subvenció.

En la justificació de despeses, els beneficiaris hauran d'acreditar l'execució i pagament del total del pressupost subvencionable del projecte.

18.2. El termini màxim per justificar les despeses subvencionables objecte de la subvenció és de tres mesos a comptar des de l'endemà de la finalització del període d'execució (que compren les dates des de l'inici de la preparació del festival o certamen fins a la seva finalització), amb l'excepció de si el període d'execució acabés desprès del 31 d'agost de 2024 i abans del 10 de novembre de 2024, perquè el termini màxim per presentar la justificació és el 30 de novembre de 2024.

En cas que no es presenti, l'òrgan administratiu competent requerirà al beneficiari, que presenti la justificació en un termini improrrogable de 15 dies hàbils, conforme a l'article 20.3.c. de l'Ordre de bases. El fet de presentar la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix el beneficiari de les sancions que corresponguin, de conformitat amb el Decret legislatiu 2/2005, en relació amb la Llei General de Subvencions.

18.3. No tenen la consideració de justificants de la despesa subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets després de la finalització del període de justificació. Les factures han de ser emeses i pagades amb anterioritat a la finalització del període de justificació.

18.4. La justificació de l'activitat subvencionada s'ha de dur a terme amb la presentació de la documentació següent:

18.4.1.Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de l'ajuda, amb la indicació de les activitats i resultats subvencionades (annex VIII). Així mateix, ha de contenir tota la informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte. Si no s'ha executat la totalitat del projecte per causes alienes o de força major, la memòria ha d'exposar aquestes causes i explicar les modificacions que s'hagin duit a terme.

18.4.2. Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats o despeses objecte de subvenció, degudament signada pel beneficiari (annex IX format per dos documents complementaris en format word i excel). La memòria ha de ser una explicació detallada amb les despeses vinculades al projecte. Si escau, ha d'indicar les desviacions que es produeixin respecte al pressupost inicial. Només es tindran en compte els conceptes imputats al pressupost presentat amb la sol·licitud. La memòria econòmica justificativa s'ha d'enviar en format digital editable com a full de càlcul.

18.4.3. Ambdues memòries es presenten acompanyades dels documents relacionats a continuació:

— Les factures, que, completes o simplificades, han de complir els requisits que estableix el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre. La descripció de l'operació ha d'aportar suficient informació sobre el concepte i el període objecte de facturació perquè es pugui verificar la relació de la despesa amb el desplaçament objecte de l'ajuda. Si el concepte de la factura no és prou explicatiu, s'han d'adjuntar els albarans de lliurament corresponents o una altra documentació justificativa. En tot cas s'ha de poder verificar el preu unitari de l'operació. En cas que no consti l'IVA en algunes de les factures sol·licitades, és obligatori fer referència a la disposició normativa en virtut de la qual és aplicable l'exempció, d'acord amb l'article 6.1. del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació. En relació amb els desplaçaments aeris, marítims o terrestres, a part de la factura, ha d'aportar-se la confirmació de la reserva corresponent, en la qual han de constar els noms dels passatgers i la ruta, les dates i el preu del viatge.

— En cas que la memòria econòmica inclogui nòmines de treballadors donats d'alta en el règim general de la Seguretat Social:

— Nòmines dels treballadors.

— Relació nominal de treballadors.

— Relació de liquidacions de cotitzacions.

— Justificants de pagaments de nòmines i cotitzacions a la Seguretat Social.

— Si escau, d'acord amb l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, les tres ofertes de diferents proveïdors, sol·licitades prèviament a l'execució del compromís, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors.

— No s'admeten les factures que no desglossin amb detall els serveis contractats.

— No s'accepten els tiquets com a documents comptables justificatius de despesa.

18.4.4. Es considera documentació justificativa per acreditar el pagament els extractes bancaris o altres documents equivalents que permetin seguir una adequada pista d'auditoria. A aquest efecte, es considera documentació justificativa per acreditar el pagament de manera suficient la que segueix:

En el cas que es tracti de transferències, l'ordre de transferència i l'extracte bancari en què es carregui en compte el pagament. Els documents acreditatius del pagament (extracte bancari o justificant bancari) han de complir els requisits següents:

— Les ordres de transferència han d'incloure la identificació de la persona beneficiària. L'ordenant ha de ser la persona beneficiària de l'ajuda, i hi han de constar el seu NIF i la denominació social, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament. Així mateix, les ordres de transferència han d'indicar el concepte amb què s'ordena el pagament i la remissió al número o números de factura als quals correspon. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre la despesa i el pagament. En cas que l'import de la transferència no coincideixi amb l'import de la factura, s'ha de lliurar una nota d'aclariment i els documents addicionals que demostrin aquest import.

— Concepte amb el qual s'ordena el pagament i remissió al número o números de factura als quals correspon. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre la despesa i el pagament. En el cas de pagament mitjançant un xec nominatiu, un pagaré, lletres de canvi o similars, l'entitat ha d'aportar una còpia del document i una còpia de l'extracte bancari que acrediti el càrrec.

— No s'acceptarà cap document acreditatiu del pagament que sigui en efectiu.

— No s'acceptarà cap justificació de pagament per compensació.

— En cas que es tracti de pagaments fets amb targeta de crèdit o de dèbit, o PayPal, l'ordre de pagament i l'extracte bancari en què es carregui en compte el pagament. Les ordres de pagament han d'incloure la identificació de la persona beneficiària i la de l'ordenant del pagament.

— Les factures i els justificants de pagament han de lliurar-se en el mateix ordre en què apareixen en el compte justificatiu.

18.5. En el cas de projectes que superin les 50 factures aportades per dur a terme la justificació, es recomana presentar, juntament amb el compte justificatiu i la memòria econòmica justificativa esmentada, un informe signat per un auditor de comptes inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes. Per als projectes que superin les 100 factures o 15.000 € de despesa subvencionables per dur a terme la justificació és obligatori presentar, juntament amb el compte justificatiu i la memòria econòmica justificativa esmentada, un informe signat per un auditor de comptes inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes. L'auditoria facilita la tramitació de l'expedient, se n'agilitza el pagament i és una despesa totalment subvencionable (punt 5.1.3 lletra j).

18.6. L'auditor de comptes ha de dur a terme la revisió del grau de despesa corresponent als treballs efectuats per persones físiques o jurídiques domiciliades o amb seu permanent a les Illes Balears, així com la revisió de despesa subvencionable, d'acord amb el que estableix aquesta convocatòria i les normes de procediment. Aquest informe d'auditoria ha de seguir el format i el contingut que s'estableixen en el Manual d'auditoria que pot descarregar-se de la web de la Direcció General de Cultura.

18.7. En el cas que el compte justificatiu no contengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat l'ajuda, l'òrgan competent sol·licitarà al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació en el termini de deu dies hàbils a comptar a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment, amb l'advertiment que, en cas que no els esmeni, no es farà el pagament de les despeses justificades incorrectament. Seguint l'article 43.2 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, quan la notificació per mitjans electrònics sigui de caràcter obligatori, o l'hagi triada expressament l'interessat, s'entendrà rebutjada quan hagin transcorregut deu dies naturals des de la posada a disposició de la notificació sense que s'hagi accedit al contingut.

18.8. En el cas que no es justifiqui totalment l'activitat objecte de l'ajuda, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda, o en el cas que no es justifiqui correctament alguna de les despeses, l'import atorgat es revisarà i es minorarà proporcionalment. Qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals, poden donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

18.9. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de l'ajuda, així com els altres incompliments prevists en la normativa aplicable, poden determinar la revocació de l'ajuda. L'òrgan instructor serà l'encarregat de dirimir-la.

18.10. La Intervenció de la Comunitat Autònoma en el marc d'un control financer pot sol·licitar una còpia dels extractes de moviments bancaris, demanar informació als emissors de les factures, portar el control material de les inversions i fer altres comprovacions.

19. Concurrència o subvencions

19.1. L'import de les subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres entitats públiques o privades, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat objecte de l'ajuda.

19.2. De conformitat amb l'article 11.e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, el beneficiari ha de comunicar a l'òrgan que concedeix els ajuts si ha sol·licitat o obtingut altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació ha de fer-se dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de justificar l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts. Si la sol·licitud de l'obtenció de la subvenció concurrent es produeix després de la finalització de l'execució i justificació també s'haurà de comunicar i donarà lloc, si escau, a l'obertura d'un procediment de revocació i reintegrament.

19.3. Aquesta subvenció és compatible amb altres subvencions concedides als beneficiaris per a la mateixa finalitat sempre que l'import derivat de la suma de totes les subvencions no superi el cost de l'activitat subvencionada.

19.4. Les factures i els justificants de despesa que s'hagin presentat a altres convocatòries de subvencions d'altres administracions s'han d'incloure al compte justificatiu d'aquesta convocatòria, juntament amb l'informe tècnic de l'administració corresponent, en el qual quedi explicitat quin percentatge de les factures ha estat subvencionat, a l'efecte d'evitar acumulació públiques per imports superiors al 100 % dels costs subvencionables. Aquesta relació ha d'incloure una descripció clara de l'altra convocatòria, el percentatge que s'hi ha imputat i l'autorització expressa perquè la Direcció General de Cultura, si escau, verifiqui les dades amb l'altra administració.

20. Interpretació i execució

La directora general de Cultura pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

21. Revocació

21.1. D'acord amb els articles 42 i 43 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

21.2. A conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pertoca reintegrar les quantitats percebudes indegudament.

22. Reintegrament de les subvencions

22.1. Pertoca reintegrar, totalment o parcialment, les quantitats rebudes i exigir l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'aprovi el reintegrament, en els supòsits prevists en l'article 44.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

22.2. A més, quan la resolució de concessió de subvenció hagi estat declarada invàlida per qualsevol de les causes de nul·litat de ple dret o d'anul·labilitat establertes en l'ordenament jurídic aplicable, l'òrgan competent ha d'iniciar, si escau, el procediment de reintegrament de les quantitats abonades.

22.3. D'acord amb l'article 44.2 del Text refós de la Llei de subvencions, el reintegrament parcial de la subvenció per raó dels incompliments parcials per qualsevol de les causes previstes en l'apartat 1 de l'article 44 del Text refós esmentat, es regeix pel que disposen els criteris de gradació a què es refereix la lletra n) de l'article 13 del mateix Text refós i, en tot cas, pel principi de proporcionalitat, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial.

22.4. En particular, seguint l'article 44.3 del Text refós de la Llei de subvencions, quan el compliment per part del beneficiari o, si escau, l'entitat col·laboradora s'aproximi d'una manera significativa al compliment total i s'acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, l'eventual reintegrament parcial de la subvenció que resulti de l'aplicació dels criteris de gradació i del principi de proporcionalitat a què fa referència el punt anterior, s'ha d'exigir sense interès de demora.

22.5. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

22.6. En cas d'incompliment parcial o de justificació parcial, s'ha de reintegrar la quantitat rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració i segons la naturalesa de l'incompliment.

23. Règim d'infraccions i sancions

Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions les accions o omissions dels beneficiaris previstes en els articles 51, 52 i 53 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005,de 28 de desembre, quan intervengui dol, culpa o simple negligència, i s'ha d'aplicar el títol V d'aquesta norma.

24. Protecció de dades personals

Els tractaments de dades de caràcter personal de les persones físiques es duran a terme amb subjecció estricta al que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals, i en la resta de la normativa sobre protecció de dades personals.

Documents adjunts