Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 225659
Aprovació definitiva del Reglament sobre el funcionament de l’Escoleta Municipal Huialfàs

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació de. Reglament sobre el funcionament de l'Escola Municipal Huialfàs, s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears. 

El text íntegre es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

«

REGLAMENT SOBRE EL FUNCIONAMENT DE L'ESCOLETA MUNICIPAL HUIALFÀS AJUNTAMENT DE SA POBLA

1. Disposicions generals 

1.1. Objecte

L'objecte d'aquest document és el de regular l'organització i el funcionament intern de l'escoleta d'educació infantil Huialfàs de sa Pobla, la titularitat de la qual és de l'Ajuntament de sa Pobla. 

1.2. Àmbit d'aplicació

Aquest reglament és d'aplicació a tot el personal que presta el servei a l'EI Huialfàs així com a les persones usuàries i als seus progenitors o representants legals.

1.3. Lloc de prestació del servei

El centre de l'EI Huialfàs està situat al carrer de s'Oli, 4 de sa Pobla.    

1.4. Projecte educatiu de centre

És un document viu que es va actualitzant en la mesura que l'equip docent i/o consell escolar ho decideixen. Se'n pot sol·licitar una còpia a l'equip directiu. 

1.5. Marc legislatiu

ESTATAL

  • Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
  • Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
  • Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i a l'adolescència davant la violència. 

AUTONÒMIC

  • Decret Llei 8/2022, de 16 d'agost, de mesures urgents per garantir la gratuïtat de l'educació dels infants matriculats al tercer nivell d'educació infantil als centres de la xarxa pública d'escoles infantils i de la seva xarxa complementària a partir de setembre de 2022.
  • Decret 30/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació infantil a les Illes Balears.
  • Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.
  • Decret 23/2020 de 31 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil.
  • Decret 30/2020 de 28 de setembre, pel qual s'aprova el text consolidat del decret pel qual s'estableix i regla la xarxa d'escoles infantils i públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància.
  • Decret 71/2008, de 27 de juny, pel qual s'estableix el currículum de l'educació infantil a les Illes Balears (BOIB núm. 92, de 2 de juliol de 2008).
  • Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, de 2 de febrer de 2009, sobre l'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat d'eduació infantil a les Illes Balears (BOIB núm. 20 de 7 de juliol de 2009).
  • Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics.
  • Acord del Consell de Govern de 27 de maig de 2011 pel qual es corregeixen les errades del  Decret 39/2011, de 29 d'abril.
  • Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies.
  • Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears. 
  • Decret 39/2019, de 17 de maig, sobre la promoció de la dieta mediterrània en els centres educatius i sanitaris de les Illes Balears. 

ESPECÍFIC

  • Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 19 d'abril de 2011 per la qual s'estableixen les pautes per la regulació de la jornada i l'horari escolar a les escoles infantils públiques de primer cicle d'educació infantil. 
  • Instruccions sobre el tractament de dades personals i materials d'avaluació als centres d'ensenyament no universitaris de les Illes Balears. 

2. Característiques del servei

2.1. Procediment d'admissió i matrícula.

El calendari del procés d'admissió de l'alumnat és aquell que, anualment, fixi la Conselleria d'Educació i Formació Professional a través de L'IEPI (institut de primera infància) per als centres de primer cicle d'educació infantil. 

Tot el procés de preinscripció i matriculació s'ha de realitzar de conformitat amb els criteris que fixa i s'anuncia al portal web de l'IEPI. 

L'equip directiu de l'escoleta facilitarà la informació a les famílies que ho requereixin així com els formularis de preinscripció i/o matrícula en cas que sigui necessari. 

Les convocatòries es faran públiques mitjançant els anuncis informatius corresponents, que s'han de penjar en els taulers d'anuncis de les escoletes. 

2.2. Descripció dels serveis.

Horari i calendari de setembre a juny (10 mesos).

Servei de matinet de 7.30 a 8.30: Els infants que arriben a primera hora són rebuts per  educadors, a l'entrada del centre, que els acompanyen fins a les 8.30, quan s'obrin totes les aules. 

Escoleta de 8,30 a 12,30: El personal docent va rebent els infants a les seves aules corresponents a mesura que van arribant fins a les 9.00, hora que es tanquen totes les barreres del centre. A partir d'aquí i fins a les 12.30 es realitzen les activitats educatives programades per cada dia: psicomotricitat, manipulació/experimentacions … o observació de joc segons l'edat (panera de tresors, joc heurístic / joc simbòlic) expressió plàstica, segons el dia de la setmana i tot seguit berenar i pati. 

Sortida de les 12.30: Els familiars recullen els infants dins de la seva aula corresponent. 

Servei de migdia de 12.30 a 13.30: Aquest servei s'ofereix a les famílies que no poden recollir els infants a les 12:30 i no els deixen a dinar al menjador escolar. 

Dinar de 12.30 a 13.50: Moment molt important tant per a l'infant com per a la seva família. El nostre objectiu és que cada infant aprengui a menjar tot sol, variat i gaudint-ne. Abans d'entrar i en haver sortit del menjador es renten la cara i les mans per a fomentar l'adquisició d'hàbits d'higiene corporal i personal. 

Sortida de les 13.50 a 14.10: Als infants que queden a dinar, però no queden a dormir a l'escoleta, es dona un marge de 20 minuts a les famílies per venir-los a recollir. 

Descans de 14.00 a 16.30: Després de dinar, els infants dormen. Ho fan a les hamaques i són ajudats pels educadors a agafar el son. Els més petits dormen en bressols. 

Sortida de les 15.00: A partir de les 15.00 poden recollir els infants que sí que han quedat a dormir a l'escoleta i s'allarga fins a les 16.30 h.

Tipus de serveis o activitats

Horari del servei

Servei de Matinet

De 7:30 a 8:30

Escoleta

De 8:30 a les 12:30 sortida

Servei de Migdia

De 12:30 a 13:30

Servei de Menjador

De 12:30 a 14:00 la sortida serà de 13:50 ( sempre i quan els infants estiguin llests) fins a les 14:10

Descans / Capvespre

De 14:00 a 16:30. La recollida dels infants es pot fer a partir de les 15 h)

L'escoleta romandrà oberta de dilluns a divendres, durant tot l'any, amb l'excepció de les festes de Nadal, Cap d'Any i Reis, Pasqua, festa escolar unificada i possibles ponts, la setmana d'agost i /o setembre de preparació del curs escolar i dels dies de tancament que es decideixen en el Consell Escolar. 

Durant les aules d'estiu i les de Pasqua, l'horari del centre és de 7.30 h a 16.30 h igual que la resta de l'any. 

Per gaudir dels serveis de menjador i de descans de forma esporàdica, les famílies hauran d'avisar la tutora o el personal de cuina abans de les 10 h del matí.

L'Ajuntament pot suprimir o modificar els horaris dels serveis complementaris segons les necessitats generals de les persones usuàries. 

2.3. Quotes i pagament

L'Ajuntament de sa Pobla, a través de les ordenances municipals reguladores dels preus públics, estableix les quotes que han d'aportar les famílies, diferenciades per a cada tipus de servei i per a cada franja d'edat així com les bonificacions que es podran aplicar. 

Els rebuts seran cobrats mitjançant domiciliació bancària, durant els primers 10 dies de cada mes. El cobrament s'efectuarà per mes vençut. 

Si no s'està d'acord en l'import cobrat, les famílies poden adreçar-se a la regidoria de l'Escoleta a través de registre de l'Ajuntament, exposant els motius de desacord per aclarir possibles dubtes i evitar tràmits innecessaris. 

Un retard en el pagament de més de dues mensualitats sense motiu que ho justifiqui significarà la baixa de l'infant del centre. L'Ajuntament ha de comunicar amb 15 dies d'antelació la baixa per escrit. 

Per a baixes mèdiques dels infants, superiors als 30 dies consecutius, les famílies podran sol·licitar la suspensió de cobrament de la quota a través d'instància a l'Ajuntament. 

2.4. Gestió de la llista d'espera

Les fases de preinscripció i matrícula es regularan pel que fixi anualment la Conselleria d'Educació i Cultura. Una vegada publicada la resolució definitiva del llistat d'alumnes admesos i exclosos, aquells que no han obtingut plaça quedaran en llista d'espera per ordre de puntuació i, en la mesura que hi hagi places vacants, se'ls comunicarà l'opció d'ocupar-les.

També formaran part de la llista d'espera l'alumnat que sol·liciti plaça fora de termini de preinscripció. 

2.5. Equip professional

L'equip professional d'escoletes està format per l'equip educatiu i el personal de serveis.

  • Equip educatiu: director/a, cap d'estudis, personal tècnic en educació infantil.
  • Personal de serveis: personal de neteja, personal de cuina, brigada. 

3. Funcionament

3.1. Relacions amb les famílies

La relació entre les famílies i el centre educatiu ha de seguir les pautes que assenyala la regulació general del servei.

Les famílies tenen el dret de constituir-se en associació, sempre que atenguin tots els preceptes legals que els són propis.

Els serveis que ofereix l'escoleta Huialfàs són voluntaris i no obligatoris. 

La matriculació de l'infant pressuposa l'acceptació de les normes d'aquest Reglament. 

S'estableixen els següents canals de comunicació entre l'escoleta i les famílies:

  • Plafons informatius a l'entrada del centre.
  • Intercanvi d'informació en l'entrada i sortida dels infants i també a través del telèfon de contacte del centre. 
  • Reunions de grup convocades per la tutoria.
  • Tutories amb cita prèvia. 
  • Entrevistes amb equip directiu amb cita prèvia.
  • Entrevistes amb la regidoria de l'Escoleta amb cita prèvia.
  • Informes trimestrals i/o de final de curs. 
  • Grups de difusió creats des de l'escoleta (Telegram, Whatsapp) amb l'objectiu de fer arribar a les famílies les circulars informatives de centre i fotografies de les activitats fetes a l'aula. 

3.2. El període d'adaptació a l'escola infantil 

Per tal de facilitar el període d'adaptació, la incorporació dels infants al centre escolar s'ha de fer de forma escalonada i seguint les indicacions horàries marcades pel personal docent. 

El centre ha d'establir un calendari específic per al temps d'adaptació dels infants que assisteixen per primera vegada a l'escoleta i remetrà a les famílies les recomanacions per a gestionar millor qualsevol incidència.

3.3. Faltes d'assistència

Les famílies estan obligades a avisar al centre de les faltes d'assistència del seu fill o filla. La falta d'assistència d'un infant durant un període superior a quinze dies sense cap avís ni justificació implica la baixa de l'infant i la conseqüència immediata, la cobertura de la plaça vacant amb l'alumnat inscrit a la llista d'espera. 

Les faltes d'assistència prolongades per un motiu justificat s'han de comunicar per escrit a l'escoleta a través del registre de l'Ajuntament i s'hi ha d'adjuntar la documentació que ho justifiqui. 

En cas que es vulgui donar de baixa voluntària a un infant, s'ha de comunicar a l'escoleta i presentar la documentació a través del registre de l'Ajuntament.

3.4. Llei de Protecció de dades i confidencialitat

Les autoritzacions així com la cessió dels drets d'imatges i sortides fora del centre educatiu se signaran en el moment de formalitzar la matrícula. 

4. Normes de salut

Tot el personal docent de l'escoleta pot tenir accés a la informació sanitària de qualsevol infant per, en cas d'urgència, poder actuar amb la millor eficàcia i rapidesa. 

4.1. Criteris d'exclusió temporal de l'escoleta

Amb caràcter general, els infants hauran de deixar d'assistir a l'escoleta o hauran de ser recollits per qualque familiar quan presentin alguns d'aquests símptomes:

  • Febre (temperatura superior a 37'5º axil·lar sense haver pres preventius). Se seguirà al peu de la lletra aquest criteri.
  • Letargia o somnolència, irritabilitat o plors, quan són símptomes persistents i no se'n coneix la causa emocional que els provoquen.
  • Dificultats respiratòries.
  • Diarrea irreprimible líquida o deposicions amb sang o moc.
  • Vòmits intensos que no responen a tractament.
  • Lesions bucals o nafres disseminades a la boca associades a la incapacitat de l'infant de controlar la salivació, excepte que el/la pediatre/a determini que la malaltia no sigui infecciosa.
  • Erupcions a la pell, amb febre, fins que el/la pediatre/a determini si és o no és infecciosa.
  • Conjuntivitis purulenta (lleganyes amb pus groc), fins a la curació.
  • Polls, fins a 1 dia després d'haver començat el tractament.
 

4.1.1. Malalties infeccioses

En el procés de les següents malalties infeccioses no es poden dur els infants al centre durant els terminis que s'indiquen a continuació:

Malalties víriques:

  1. Varicel·la (pigota borda): fins que totes les lesions siguin crostes (aprox. 6 dies des de l'inici).

  2. Parotiditis (paperes): fins després de 9 dies de la inflamació de les glàndules.

  3. Xarampió (rosa): fins després de 7 dies de l'aparició de les taques.

  4. Rubèola: fins 6 dies després d'haver aparegut les taques.

  5. Hepatitis A: fins una setmana després de l'aparició de la malaltia o la icterícia. En els casos de contacte amb altres infants o educadors/es, fins a l'administració de la profilaxi.

  6. Bronquiolitis per VRS: 2 setmanes.

  7. Herpes simple: en cas d'estomatitis gingival fins a la curació. Si és cutània, fins a la fase de crosta.

  8. SARS- CoV-2:  s'aplicaran els protocols vigents i que figuren en el pla de contingència. 

Malalties parasitàries:

  1. Escabiosi (sarna): fins després d'administrar el tractament (s'aconsella el tractament simultani a totes les persones afectades)

  2. Parasitosi intestinal (cucs, llambrics): fins a haver completat el tractament i aconseguida la normalització de deposicions.

  3. Muguet (plaques blanques a la boca): com a mínim un dia després d'haver començat el tractament.

Malalties bacterianes:

  • Tuberculosi: fins que el/la pediatre/a ho autoritzi per escrit.
  • Escarlatina: 48 hores després d'haver començat el tractament.
  • Impetigen (infecció de la pell): fins 48 hores després d'haver iniciat el tractament.
  • Faringitis estreptocòccica (angines): fins 48 hores d'haver iniciat el tractament.
  • Tos ferina (cucurutxa): com a mínim 21 dies després d'haver començat els atacs de tossina, després de 5 dies des de l'inici del tractament antibiòtic.
  • Malalties invasores per meningococ o hemophilus influenzae tipus B: fins haver superat la fase aguda de la malaltia o fins a haver completat la quimioprofilaxi.
  • Malalties infeccioses bacterianes a les vies respiratòries (adenosi, faringitis, amigdalitis, sinusitis, otitis mitjana, traqueobronquitis, pneumònia) que poden excretar o transmetre el patogen responsable (pneumococ, haemophilius influenza, strepteococcus sp) com a mínim 48 després d'haver iniciat tractament efectiu.

Cap de les persones que treballen a l'escoleta permès el subministrament de cap classe de medicament als infants.

Si l'infant ha patit alguna malaltia contagiosa es pot incorporar a l'escoleta en la mesura que els professionals sanitaris que pertoquin així ho valorin. La família ho ha de fer saber a l'escoleta.

4.2. Accidents escolars

En cas d'accident d'un infant se seguirà el següent procediment:

  • L'atenció per part de qualsevol educador del centre serà immediata.
  • En primer lloc es fa una valoració de la situació de l'infant.
  1. Accident lleu (cop, petita ferida o tall…) 

    1. S'intenta curar en la mateixa escoleta.

    2. Per la qual cosa el centre disposarà de farmaciola per realitzar petites cures. 

    3. Es posa en coneixement de l'equip directiu de l'incident i s'informa la família de l'infant. 

  2. Accident greu

    1. Es posa la situació en coneixement de l'equip directiu.

    2. S'avisa la família perquè facin l'acompanyament al centre de salut.

    3. El personal de l'escoleta no pot traslladar cap infant al centre de salut amb el seu vehicle malgrat tenguin autorització firmada pels pares. Si és molt greu s'avisa la família i al telèfon d'emergències mèdiques 061.

Des de l'escoleta s'ha de disposar fàcilment dels telèfons d'emergències, ambulàncies, centre de salut i de les famílies.                               

4.3. Sortides fora del centre escolar en horari lectiu.

Al llarg del curs s'organitzaran excursions i passejades fora del centre escolar. 

El cost de les excursions es facturarà a part de la quota mensual -no hi estan incloses- que es paga pels serveis de l'escoleta a excepció que sigui subvencionada parcialment per l'AFA de l'escoleta. 

En cas que l'infant no vagi a l'excursió tampoc podrà assistir al centre pel fet que no hi haurà personal disponible per atendre'l.

5.  Aspectes sobre la convivència i el dia a dia a l'escoleta

  • Es respectarà el principi d'activitat i fomentarà  l'autonomia en els infants, per tant, no es podrà interrompre l'activitat per por que la roba es pugui embrutar.
  • Cada infant ha de dur a l'escoleta una muda completa fixa dins el talaquet, que s'anirà canviant així com variï el temps.
  • S'han de marcar amb el nom de l'infant tots els objectes personals: roba, bossetes, carmanyoles, talaquet, xumets ...
  • Els infants vendran a l'escoleta sense objectes de valor (polsera, collar …) ni tampoc joguines dutes de casa.
  • Per celebrar els aniversaris, les famílies hauran de parlar primer amb el seu tutor o turora.
  • Si l'infant pateix febre o alguna malaltia contagiosa NO POT ASSISTIR al centre fins que el pediatre ho consideri oportú. (Vegeu les normes de salut.)
  • Quant a l'alimentació, si un infant té al·lèrgia a qualsevol aliment s'ha de comunicar als responsables de tutoria i cuina, presentant un informe detallat del metge especialista on s'estableixi el protocol a seguir i el tipus d'alimentació.
  • Les famílies dels infants de les aules de nadons, han de comunicar mitjançant un informe del pediatre la dieta que ha de seguir, indicant els canvis que es van introduint. L'escoleta no  introduirà cap aliment que prèviament no s'ha introduït a casa i hagi estat tolerat per l'infant.
  • Les famílies seran les responsables de registrar diàriament els seus infants a la llista de menjador.
  • Els infants han de venir berenats de casa, la primera berenada del matí. No podran entrar menjant a l'aula o a l'escoleta.
  • Si al llarg del curs escolar la família de l'infant canvia d'adreça i/o telèfon, ho ha de comunicar al centre per tal de facilitar la comunicació.
  • Tota persona externa que hagi de recollir un infant a l'escoleta haurà d'haver estat presentat amb anterioritat per la família al seu tutor o tutora i presentar el model d'autorització. 
  • Evitar dur granota de vestir sense obertura a baix.
  • Pel bon funcionament del dia a dia a l'escoleta, les famílies respectaran els horaris d'entrada i sortides.

Disposició addicional

Mitjançant resolució de Batlia –si escau, de la regidoria de l'Escoleta–, es poden modificar les disposicions d'actes singulars prevists en aquest Reglament que es refereixen a trams horaris, serveis complementaris i distribució organitzativa d'aules.

Per a les qüestions de caràcter organitzatiu que no s'hagin previst en aquest Reglament, seran d'aplicació, amb caràcter supletori, les ordres dictades en aquesta mateixa matèria per la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

Disposició final.- Entrada en vigor

El present reglament entrarà en vigor una vegada publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i transcorregut el termini previst en l'article 65.2 de la Llei de bases de règim local».

Contra el present Acordo es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Sa Pobla. Document firmat electrònicament (10 d'abril de 2024)

El batle Biel Ferragut Mir