Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE PORRERES
Núm. 175083
Aprovació definitiva de la modificació de l’ordenança municipal número 13 reguladora de l’ocupació de via pública amb taules, cadires, mercaderies i altres elements i estructures auxiliars
El Ple de l'Ajuntament de Porreres, en sessió celebrada el 22 de gener de 2024, aprovà inicialment la modificació de l'Ordenança municipal núm. 13 reguladora de l'ocupació de la via pública amb taules, cadires, mercaderies i altres elements i estructures auxiliars.
D'acord amb el que estableixen els articles 49 i 70.2, amb relació a l'article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, es va sotmetre l'Ordenança aprovada a un període d'informació pública, mitjançant la publicació del present edicte al BOIB, donant audiència als interessats per tal que en un termini de trenta dies poguessin presentar les reclamacions i suggeriments que estimessin oportunes, no havent-se presentat cap dins l'assenyalat termini.
Contra l'aprovació definitiva d'aquesta ordenança es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des del dia de la present publicació, d'acord amb el disposat en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Porreres, a data de la signatura electrònica (8 de març de 2024)
La batlessa Francisca Mora Veny
ORDENANÇA MUNICIPAL NÚMERO 13 REGULADORA DE L'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA AMB TAULES, CADIRES,MERCADERIES IALTRES ELEMENTS I ESTRUCTURES AUXILIARS EN EL TERME MUNICIPAL DE PORRERES
Exposició de motius
Aquesta Ordenança pretén regular la distribució de l'ús dels béns de domini públic com places,carrers, avingudes i passeigs amb instal·lacions desmuntables com taules, cadires, ombrel·les mercaderies amb la finalitat d'adequar l'estètica de les instal·lacions a l'entorn on es pretén la ubicació, en consideració que l'ús d'aquests béns amb aquests elements constitueix un ús comú especial normal, subjecte a llicència, de conformitat amb l'article 143 de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears, que ha de ser compatible i respectuós amb els usuaris de la via pública, i ha de prevaler el seu dret i especialment el dels col·lectius amb mobilitat reduïda;alhora,també es pretén dotar l'espai urbà d'atracció singular.
Per aconseguir aquestes finalitats, l'Ajuntament, quan autoritzi la utilització del domini públic,ha de tenir en compte els principis d'igualtat de tracte, congruència amb els motius i finalitats que justifiquen l'ocupació i respecte a la llibertat individual. Per això ho ha de fer fixant les condicions necessàries per a garantir l'interès públic i la conservació i protecció del propi domini, a més de ser compatible amb la legislació sectorial que resulti de l'aplicació a les característiques de l'ús de l'activitat.
Capítol I Disposicions generals
Article 1. Fonament legal.
Aquesta Ordenança municipal es dicta a l'empara de l'article 4 a) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril,reguladora de les bases de règim local i de l'article 100 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre,municipal i de règim local,els quals atribueixen als municipis la potestat normativa reglamentària com a expressió del principi democràtic en què es fonamenten, en l'àmbit de les seves competències,encara que limitada pels principis de jerarquia normativa i de competència.
A aquests efectes, els municipis de les Illes Balears, en el marc de les lleis, tenen en tot cas competències pròpies en ordenació de l'ús dels espais públics de domini públic local.
Article 2. Objecte
1. L'objecte d'aquesta Ordenança és regular el règim jurídic al qual s'ha de sotmetre l'ocupació temporal del sòl i la volada del domini públic municipal mitjançant instal·lacions desmuntables o béns mobles com taules, cadires, ombrel·les, mercaderies i altres elements i infraestructures auxiliar samb finalitats comercials o anàlogues.
2. S'exclouen de l'aplicació d'aquesta Ordenança l'ocupació de la via pública que es realitzi en ocasió de fires, festes, activitats esportives i similars, que s'ha de regir per la normativa que li sigui d'aplicació o pels acords que n'autoritzin l'ocupació. La venda ambulant i els mercats esporàdics també s'han de regir per la regulació específica.
3. La utilització de la volada de la via pública que facin les persones titulars dels establiments amb tendals quan els elements de suport siguin les façanes, s'ha de regular amb l'Ordenança municipal de publicitat estàtica i amb la normativa urbanística d'aplicació, i cal la llicència urbanística per a la instal·lació.
Article 3. Naturalesa
Aquesta Ordenança regula l'ús comú especial del domini públic local del terme municipal de Porreres que no comporta la transformació o la modificació de la via pública, el qual queda subjecte a l'atorgament de llicència d'ocupació temporal que origina una situació de possessió precària essencialment revocable per raons d'interès públic, sense dret a indemnització. Per aquest motiu, els elements que poden ser autoritzats han de ser desmuntables.
Article 4. Emplaçaments
A efectes d'aquesta Ordenança, s'entenen per via pública o espais d'ús públic i de titularitat pública aquelles zones per a les quals l'instrument de planejament urbanístic municipal corresponent estableix un ús públic que pugui ser usat lliurement per la ciutadania, la titularitat de les quals recaigui sobre qualsevol entitat pública. S'estableix la següent classificació d'emplaçaments d'ocupació de via pública o espais d'ús públics en què es podrà autoritzar l'ocupació:
Definicions a efectes d'aquesta Ordenança:
Capítol II Règim jurídic
Article 5. Tramitació
El procediment per a l'atorgament de llicències que regula aquesta Ordenança s'ha d'ajustar al que estableix el Reglament de béns de les entitats locals i cal sol·licitud expressa de la persona interessada.
Article 6. Sol·licitud i documentació.
1. La sol·licitud ha d'indicar tots els elements i infraestructures auxiliars que es pretenen instal·lar, així com la superfície útil en metres quadrats que s'ha previst ocupar, i ha d'anar acompanyada de la següent documentació (excepte quan el que se sol·licita és la renovació de la llicència; en aquest cas la documentació a presentar ha de ser la que s'indica en el capítol dedicat a la renovació de llicència):
S'ha de representar la zona ocupada, els elements a instal·lar i les zones públiques lliures amb mobiliari urbà o equipaments inclosos (bancs, fanals, etc).
S'haurà d'indicar la distància dels elements previstos respecte a la façana, per tal que permeti conèixer l'espai lliure existent per comptabilitzar la resta d'usos permesos a la via pública amb la instal·lació pretesa.
2. Qui rep l'autorització ha de subscriure i mantenir en vigor una pòlissa d'assegurança que cobreixi la responsabilitat civil per danys a terceres persones derivada de l'activitat produïda a la via pública amb l'ocupació amb taules, cadires, mercaderies, etc., i ha de presentar una còpia de la pòlissa en el termini de 10 dies comptadors a partir de la notificació de l'autorització de l'ocupació de la via pública.
L'assegurança ha de cobrir els riscs derivats dels treballs que requereixi la prestació de tots els serveis concedits i, molt especialment, els dels accidents que puguin tenir els usuaris i les usuàries a conseqüència de l'actuació de la persona contractista.
Aquesta assegurança pot ser una extensió de l'assegurança de la pròpia activitat, si be ha de quedar degudament justificada aquesta inclusió.
Article 7. Llicència temporal
L'ocupació de la via pública amb finalitats comercials o anàlogues requereix l'autorització municipal prèvia. Per a la concessió s'han de tenir en compte les mesures de trànsit i el grau de molèsties de qualsevol tipus que es pugui produir ala ciutadania.
Sense perjudici d'altres informes, és obligatori l'informe dels serveis tècnics i/o de la Policia Local per a les ocupacions de via pública.
L'atorgament de la llicència d'ocupació és temporal,la qual cosa origina una situació de possessió precària.
En virtut dels principis d'inalienabilitat i imprescriptibilitat dels béns de domini públic, la mera concurrència dels requisits necessaris perquè l'ocupació pugui ser autoritzada no atorga cap dret a l'obtenció de la llicència. L'Ajuntament,considerant totes les circumstàncies reals o previsibles, té la potestat discrecional per concedir o denegar la llicència, i ha de prevaler l'interès general sobre el particular.
Article 8. Autorització
1. L'autorització ha d'expressar el tipus d'elements e infraestructures autoritzats,la superfície autoritzada expressada en metres quadrats i també el numero de llicencia de l'establiment vinculat a l'autorització.
2. En els supòsits en què escaigui la denegació de l'ocupació per incompliment de les condicions disposades en aquesta Ordenança o la denegació de la renovació de la llicència quan s'hagi sol·licitat, aquesta denegació s'ha de resoldre motivadament i s'ha de comunicar a la persona interessada. En el supòsit que la persona sol·licitant ocupi la via pública, ha de retirar els elements instal·lats sense autorització immediatament a partir del moment que rep la notificació de la denegació.
3. Les autoritzacions es troben subjectes a les modificacions que pugui decidir l'Ajuntament,que es reserva el dret a deixar-les sense efecte, limitar-les o reduir-les en qualsevol moment si hi ha causes que ho aconsellin a judici de l'Ajuntament.
Concretament,es poden modificar les condicions de l'autorització i fins i tot suspendre-la temporalment per raons d'ordre públic o de circumstàncies greus de trànsit. En aquest cas, no es genera cap dret de les persones afectades a indemnització o cap compensació, a excepció del reintegrament de la part proporcional de l'import abonat en concepte de taxa per ocupació de la via pública en el període no gaudit.
A aquests efectes, l'Ajuntament pot reduir, mitjançant una resolució motivada, la superfície autoritzada a cada establiment en carrers o places on hi hagi concentració de diversos establiments de restauració que ocupin la via pública i es constati excessiva contaminació acústica.
4. Les autoritzacions s'han de concedir sense perjudici del dret de propietat ni del dret de terceres persones. No es poden arrendar ni cedir, ni directament ni indirectament, en tot o en part.
5. L'autorització expedida ha d'estar disponible a l'establiment i s'ha d'exhibir per a la inspecció municipal tantes vegades com sigui requerida.
6. La superfície o espai de la via pública de la qual s'autoritzi l'ocupació temporal i precària ha de ser delimitada pels serveis tècnics municipals, ja sigui mitjançant senyals gràfics al sòl o per elements del mateix paviment.
7. Les autoritzacions d'ocupació de la via pública que són objecte d'aquesta Ordenança han de ser resoltes per Decret de Batllia, vists prèviament els informes emesos pels serveis tècnics municipals,i s'han d'ajustar al que disposa aquesta Ordenança.
8. Les sol·licituds de llicència i de renovació de llicència no resoltes expressament en el termini de tres mesos,comptadors des de la seva presentació,s'han d'entendre denegades.
9. Quan el domini públic que es pretén ocupar es tracta d'una zona de servitud de protecció,l'Ajuntament ha de disposar de l'autorització del titular del domini públic, que és el Consell de Mallorca, amb caràcter previ a l'autorització a favor de la persona interessada. En aquest cas, el termini per sol·licitar l'ocupació i la seva durada, així com la resta de condicions que es puguin imposar,s'han d'establir segons el que dictamini l'administració competent. Respecte als requisits i la documentació, s'han d'ajustar al que estableix aquesta Ordenança i al que dictamini l'organisme titular del domini públic.
Article 9. Duració
Les llicències han de tenir, en tot cas, caràcter temporal limitat a un màxim de dotze mesos, i la durada s'ha de correspondre, en general, amb l'any natural, ha de finalitzar en qualsevol cas dia31dedesembredel'any vigent i es pot renovar.
Article 10. Caducitat
Quan es produeixi la paralització del procediment incoat a sol·licitud de la persona interessada,per causa imputable a ella, l'Ajuntament li ha d'advertir que, transcorreguts tres mesos, es produeix la caducitat del procediment amb arxivament de les actuacions.
Es produeix la caducitat per la inactivitat de la persona interessada en la complementació dels tràmits,sempre que siguin indispensables per dictar resolució.
Article 11. Renovació de la llicència
1. Dins els tres darrers mesos de l'any, amb caràcter previ a la finalització de la llicència en vigor per ocupació de la via pública, la persona interessada pot sol·licitar la renovació de la llicència concedida, en els casos en què no hagin canviat les circumstàncies en què es va concedir l'autorització i la persona sol·licitant no hagi estat objecte de sanció ferma per infracció greu. Qualsevol canvi,modificació o addició d'elements, superfície o altre paràmetre, determina l'obligació de presentar una nova sol·licitud acompanyada de la documentació assenyalada a l'article6d'aquesta Ordenança.
2. La sol·licitud de renovació de la llicència ha d'anar acompanyada de la següent documentació:
3. Les autoritzacions de les renovacions han de ser resoltes per la Junta de Govern Local i s'han d'atorgar per un termini igual que el de la llicència sempre que es compleixin els requisits esmentats a l'anterior apartat i que qui explota el local no hagi estat sancionat com a responsable de cometre una infracció greu tipificada en aquesta Ordenança.
Article 12. Traspassos i canvis de titularitat de les llicències
Les llicències referides en aquesta Ordenança no són transmissibles. La persona titular de la llicència tampoc no pot cedir, ni totalment ni parcialment,a terceres persones el dret a utilitzarla superfície o l'espai de la via pública, o la volada, de la qual s'ha autoritzat l'ocupació temporal i precària. Això no obstant, quan hi hagi un traspàs o canvi de titularitat d'un establiment del sindicats en aquesta Ordenança, l'Ajuntament pot autoritzar el canvi de nom de la llicència d'ocupació temporal a favor del nou subjecte titular,si aquest ho sol·licita prèviament.
Article 13. Canvi de negocio activitat
En els casos en què la persona titular de la llicència d'ocupació temporal de la via pública canviï de negoci o activitat, s'entén caducada la llicència i la persona interessada ha de sol·licitar una nova autorització en correspondència amb la nova activitat.
Article 14. Revocació de la llicència
1. Atesa la naturalesa precària de la llicència, aquesta és essencialment revocable en qualsevol moment per raons d'interès públic, amb audiència a la persona interessada en un termini de deu dies hàbils. Aquesta revocació no comporta indemnització de cap classe.
2. És procedent la revocació quan l'ocupació de la via pública sigui incompatible o conflictiva amb la circulació de vehicles o vianants per circumstàncies noves no existents en el moment de l'autorització o de la renovació de la llicència.
També és procedent la revocació de les llicències per canvi o desaparició de les circumstàncies que en determinaren l'atorgament o per sobrevenir-ne d'altres de noves que en cas d'haver existit llavors n'haurien justificat la denegació,en els termes establerts per la normativa general aplicable.
Article 15. Denegacions
Les resolucions denegatòries de sol·licituds de llicències i de les renovacions han de ser motivades i expressar els motius pels quals han estat denegades.
Article 16. Ampliació puntual de l'ocupació autoritzada.
En el cas de celebració de festes majors, patronals o altres similars organitzades per l'Ajuntament, es podrà sol·licitar una ampliació amb una antelació de un mes, i per un període concret, mitjançant una sol·licitud que ha d'anar acompanyada de la següent documentació:
Les autoritzacions de les ampliacions han de ser resoltes per la Junta de Govern Local i s'han d'atorgar per un termini igual que el de la llicència sempre que es compleixin els requisits esmentats a l'anterior apartat i que qui explota el local no hagi estat sancionat com a responsable de cometre una infracció greu tipificada en aquesta Ordenança.
Capítol III Elements i infraestructures auxiliars objecte de regulació d'aquesta ordenança
Article 17. Elements que poden ser objecte de llicència d'ocupació de la via pública:
1. Elements de mobiliari urbà:taules,cadires,ombrel·les o para-sols,expositors de mercaderies.
Excepcionalment es poden autoritzar altres elements depenent de l'indret a ocupar i sempre que hi hagi relació entre l'ocupació amb els elements i l'activitat de l'establiment.
2. Elements auxiliars: làmpades, papereres, jardineres, cossiols, elements de suport publicitari dels productes o serveis de l'establiment,estufes i calefactors exteriors.
3. Estructures auxiliars: plataformes, paravents o mampares, tendals de dos peus no subjectats a les façanes.
Article 18. Estructures auxiliars que poden ser objecte de llicència d'ocupació de la via pública:
Es consideren estructures auxiliars que es poden instal·lar a la via pública:plataformes,baranes de protecció o balises,paravents o mampares i tendals de dos peus no subjectats a les façanes.
1. Amb caràcter general queda prohibit perforar el paviment o fixar-hi qualsevol element que pugui ser-ne causa de deteriorament. No obstant l'anterior,es permet en aquestes operacions quan estiguin degudament justificades segons l'indret a ocupar i es realitzin sota la supervisió dels serveis tècnics municipals.
2. Les persones titulars dels establiments autoritzats són les responsables de desmuntar o retirar els elements o el mobiliari que ocupa la via pública els dies de fort vent o tempesta. En especial han de retirar-se els para-sols, tendals i mampares sempre que hi hagi la previsió de climatologia adversa.
3. Quan estigui prevista la instal·lació d'aquets tipus d'elements es requerirà documentació escrita i gràfica en la qual es descrigui suficientment les formes,colors,dimensions, impacte dins l'entorn, ancoratge, seguretat, etc., per tal que l'Ajuntament determini la possibilitat o impossibilitat d'autoritzar-los o, si escau, determini les condicions específiques en què pot autoritzar-se la instal·lació d'aquests elements.
Article 19. Condicions que ha de complir el mobiliari i les infraestructures auxiliars
1. Cadires/tamborets
Han de ser de tipus individual. No és permesa la utilització de bancs o elements similars. I no s'admeten diferents models en la mateixa terrassa. Excepcionalment i baix autorització prèvia es podrà permetre la instal·lació d'elements de diferent model i/o color, els quals seguiran un criteri de disseny preestablert. S'haurà de justificar mitjançant documentació gràfica suficient.
2. Ombrel·les i para-sols
S'entén per ombrel·la o para-sol aquell estri usat per resguardar del sol, d'estructura i tela lleugera i fàcilment plegable, d'una sola columna i tela de planta circular o poligonal. Totes les ombrel·les del mateix establiment han de ser d'un únic color, o bé seguir un criteri de disseny degudament justificat. Amb caràcter general queda prohibit perforar el paviment o fixar-hi aquests elements quan puguin ser-ne causa de deteriorament.
No obstant l'anterior, es permeten aquestes operacions quan estiguin degudament justificades segons l'indret a ocupar i es realitzin sota la supervisió dels serveis tècnics municipals, i una vegada finalitzat el període d'ocupació s'ha de restituir el paviment a l'estat original.
3. Tendals
S'entén per tendal aquell estri normalment de major mida que els para-sols, de tela i més consistent, suportat per una estructura. Els tendals només es poden en aquells emplaçaments en què la configuració i l'extensió urbanística ho permetin. La base ha de ser de disseny i pes suficient per garantir-ne l'estabilitat en qualsevol circumstància i ocasionar el mínim obstacle al pas. Els peus no es poden ancorar o fixar al paviment mitjançant obra o grampons.
No obstant l'anterior, es permeten aquestes operacions quan estiguin degudament justificades segons l'indret a ocupar i es realitzin sota la supervisió dels serveis tècnics municipals, i una vegada finalitzat el període d'ocupació s'ha de restituir el paviment a l'estat original.
4. Paravents o mampares
Es poden autoritzar mampares, tanques i paravents. Han de ser transparents o parcialment transparents a un mínim d'un50% de la seva superfície,i sense ancoratges en terra. En qualsevol cas, no es permet un tancament complet amb aquests elements als quatre costats; als costats perpendiculars a façana, s'haurà de mantenir un pas lliure mínim d'1,5metres.
En tot cas la instal·lació de paravents ha de respectar els espais mínims fixats en aquesta Ordenança per al pas de vianants. El sortint del paravent no pot excedir en cap cas del sortint del tendal en aquells establiments que en tinguin. Les mampares poden ser de dos tipus:
L'altura anirà en funció de l'altura del tendal.
5. Expositors de mercaderies
Queda prohibida l'ocupació de la via pública amb mercaderies col·locades directament damunt la voravia. Les mercaderies sempre han d'estar col·locades damunt expositors, i han de reunir unes condicions òptimes de seguretat i salubritat.
Els expositors han d'estar dotats d'elements de subjecció suficients per garantir-ne la immobilització i l'estabilitat perquè no tombin durant la utilització. L'estructura no ha de tenir caires vius. I no està permesa la realització d'ancoratges en el paviment per a assegurar-ne l'estabilitat.
6. Estufes o calefactors exteriors
Són aquells elements de climatització de l'exterior, elèctrics, a gas butà o propà, o de "pellets".
No es permetrà la instal·lació d'estufes a gas que tinguin els cremadors i la zona de foc sense la deguda protecció. Sols es permetrà la utilització de dispositius que mantinguin la flama dins vidre o similar i tinguin protecció per evitar les cremades.
Sols es permetrà la instal·lació d'estufes elèctriques separades de la façana, degudament homologades, amb la connexió elèctrica realitzada d'acord amb el Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió i ITC's d'aplicació, i que els elements tèxtils situats a la zona exterior calefactada amb estufes compleixin les condicions exigibles per aquests elements al DBSI del CTE.
Sols es permetrà la instal·lació d'estufes de "pellets", degudament homologades, que es garanteixi un correcte manteniment en la neteja de la sutja dels conductes d'extracció de gasos de combustió, que la connexió elèctrica es faci d'acord amb el Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió i ITC's d'aplicació, i que els elements tèxtils situats a la zona exterior calefactada amb estufes compleixin les condicions exigibles per aquests elements al DBSI del CTE.
Per obtenir llicència per qualsevol tipus de dispositiu, serà necessari presentar la següent documentació:
1. Informe signat per personal tècnic competent, amb titulació d'Enginyeria Industrial, d'Enginyeria Tècnica Industrial o qualsevol altre titulació competent que dictamini que les estufes compten el distintiu CE i que compleixen la normativa aplicable a l'efecte i les instruccions del fabricant en quant a la seva col·locació, que es troben a una distancia mínima de seguretat de qualsevol para-sol o tendal, o altres elements com poden ser línia de façana, arbres o fanals.
2. Declaració de la persona o entitat titular de l'explotació que, per a la utilització d'estufes compleix amb els següents requeriments:
a. Complirà amb les condicions d'utilització del fabricant de les estufes i les indicades a l'article 7 de la ITC MIE APQ 5, aquest darrer sols per a les estufes de gas.
b. Manté en vigor l'assegurança de responsabilitat civil que cobreixi la totalitat dels elements de l'ocupació de la via pública o si és el cas de la zona privada d'ús públic (segons la Llei 7/2013 d'Activitats de les Illes Balears).
c. Disposa d'extintors de pols ubicats en un lloc de fàcil accés.
d. Compromís de retirar-les de la via pública al tancar l'establiment.
Per les estufes a gas, també haurà de complir els següents requisits per l'emmagatzemament de botelles de gas:
L'Ajuntament pot establir, a determinats emplaçaments que necessitin una especial protecció,ordenant-ne l'ús, unes condicions més restrictives o diferents de les establertes amb caràcter general en aquest capítol, respecte als requisits que ha de complir el mobiliari i les infraestructures.
Capítol IV Condicions generals de l'ocupació
Article 20. Relació entre l'ocupació de la via pública i l'activitat
La llicència l'ha de sol·licitar qui explota l'establiment o el negoci davant del qual es pretén l'ocupació de la via pública, per la qual cosa la persona titular de la llicència per ocupació de via pública i la persona titular de la llicència d'obertura i funcionament de l'establiment o, si escau,qui hagi presentat la declaració responsable d'inici i exercici d'activitat substitutiva de l'esmentada llicència juntament amb el certificat de compliment dels requisits,ha de ser necessàriament i obligatòriament la mateixa persona.
Article 21. Condicions generals en la delimitació i ubicació de la superfície de via pública susceptible d'ocupació temporal
1. Amb caràcter general s'estableix que cal deixar una franja per al pas de vianants entre la línia de façana i les instal·lacions autoritzades, la qual serà mínim 1,8 m pel pas dels vianants, llevat d'aquells supòsits especials en què per raons específiques es pugui determinar una amplada superior a l'esmentada més amunt o bé situar el pas de vianants entre les instal·lacions i la calçada,sempre prèvia autorització municipal.
Excepcionalment,en zones urbanes consolidades,i amb les condicions previstes per la normativa autonòmica si escau, es permetran estrenyiments puntuals sempre que l'amplada lliure de pas resultant no sigui inferior a1,50m.
2. Amb caràcter general la llargada màxima autoritzada per a l'ocupació s'ha de correspondre amb la façana de l'establiment o negoci. Excepcionalment, quan sigui degudament justificat, es pot ocupar més enllà de la llargada de la façana de l'establiment respecte del qual se sol·licita l'ocupació.
3. Amb caràcter general les ocupacions s'han d'autoritzar sempre al damunt de la vorera, respectant el pas de vianants, i la calçada es reserva per a la circulació i l'estacionament de vehicles. En el supòsit d'ocupació en zones que no són de vianants, quan la voravia tingu menys de 4metres s'admet la col·locació de taules,cadires i ombrel·les a la calçada,concretament a la zona destinada a aparcaments de vehicles. En tot cas s'haurà de complir el que disposa aquesta Ordenança.
4. L'ocupació de la via pública mai no ha d'impedir o obstaculitzar la circulació dels vianants o dels vehicles, l'entrada als edificis, zones d'ocupació de càrrega i descàrrega, passos de vianants,accessos per al pas de vehicles a immobles, guals o sortides d'emergència, boques de reg, registres de serveis urbans, parades de bus i altres espais que l'Ajuntament de Porreres pugui decidir d'acord amb les condicions urbanístiques, mediambientals, de trànsit o altres d'interès general.
Sempre que l'ocupació pugui suposar un impacte visual que no permeti visualitzar la façana,s'ha d'interrompre l'ocupació cada 6 m i s'ha de deixar un espai d'1,8m per al pas de vianants.
5. De forma general no s'autoritza l'ocupació simultània de la calçada i la vorera.
Capítol V Condicionants que han de concórrer per poder autoritzar ocupacions a la via pública depenent de la zona a ocupar ocupacions situades damunt la calçada en carrers i avingudes de trànsit rodat
Article 22. Ocupacions situades damunt la calçada en carrers i avingudes de trànsit rodat
1. Aquestes ocupacions estan condicionades per l'amplada mínima de 3 m que ha de tenir el carril o carrils de circulació de vehicles. Es pot establir una amplada comuna a totes o a part de les ocupacions d'un mateix carrer o zona per criteris d'homogeneïtzació de l'impacte estètic.
2. En tot cas, solament es permet l'ocupació de la calçada amb taules, cadires i ombrel·les,paravents rígids i estufes o calefactors exteriors, i no amb mercaderies o altres elements, i poden estar col·locades damunt una plataforma o suport d'un material acústicament respectuós amb l'entorn,o bé, delimitades mitjançant altres elements prèvia autorització municipal.
Haurà d'estar tancada a manera de terrassa,a la qual no es pot tenir accés des de la calçada. Només s'autoritza l'ocupació de la via pública amb taules,cadires,ombrel·les i plataformes o suports per aquesta, als establiments d'hoteleria i de restauració, particularment els restaurants,els cafès,les cafeteries,les cerveseries, les tavernes i els bars.
3. Per a l'ocupació de la calçada amb taules, cadires i ombrel·les quan impliqui la supressió d'aparcaments de vehicles, s'estableix la distinció segons que l'aparcament de vehicles es trobi permès en línia o cordó, o en bateria.
En ambdós supòsits, la superfície màxima a ocupar no pot ser superior a la que estableix aquesta Ordenança, depenent de si l'ocupació implica supressió d'aparcament en línia o cordó, o en bateria,i en tot cas aquesta superfície ha d'estar tancada a manera de terrassa que separi físicament l'espai destinat a taules i cadires de la resta d'aparcament.
4. En qualsevol cas, perquè es pugui autoritzar l'ocupació de la calçada han de concórrer els requisits establerts per la Policia Local depenent de l'indret a ocupar. Amb caràcter general per ala instal·lació han de concórrer els següents requisits:
5. En les tarimes,les taules i cadires han de tenir protegits els extrems de les cames amb gomes per evitar l'emissió de renous quan aquests elements siguin arrossegats,tant quan ho faci la clientela com el personal de l'establiment just en el moment de la retirada de les taules i cadires.A aquests efectes,amb caràcter previ a la sol·licitud d'ocupació de la calçada i amb caràcter previ a l'adquisició d'aquesta,les persones interessades han de sol·licitar i obtenir informe favorable de la Policia Local sobre l'adequació de l'ocupació de la calçada i sobre la idoneïtat d'aquesta,i també informe tècnic favorable quant a la idoneïtat dels materials, el disseny proposat i l'estructura.
6. En el supòsit que es vulgui instal·lar una plataforma pel suport de les instal·lacions, aquesta ha de disposar d'informe tècnic favorable quant a la transmissió de renous i vibracions. La plataforma ha de ser autoritzada juntament amb la sol·licitud d'ocupació de la via pública.
7. L'Ajuntament,mitjançant el servei de la Policia Local,pot dictar les instruccions complementàries que estimi adients per raons de trànsit per al desenvolupament d'aquesta Ordenança,i modificar,si cal, les dimensions de les terrasses.
Article 23. Ocupació de la calçada amb supressió d'aparcament en línia o en cordó
1. L'amplària de l'ocupació de la calçada no ha d'excedir en cap cas els 2 metres ni tampoc la línia d'aparcament, hi ha d'haver un carril lliure de pas d'un mínim de 3 metres per a la resta d'usuaris i usuàries del trànsit rodat, i s'ha de deixar, a més, un marge de seguretat entre el límit de la zona d'ocupació i el carril de circulació esmentat, amb un espai mínim de 0,50 cm de profunditat.
2. La llargària de l'ocupació de la calçada en cap cas no ha d'excedir els 15 metres ni tampoc la llargària de la façana de l'establiment, si aquesta és inferior. Excepcionalment, es pot ocupar més enllà de la llargària de la façana de l'establiment respecte del qual se sol·licita l'ocupació quan estigui degudament justificada, i sempre amb el límit màxim de 15metres.
Article 24. Ocupació de la calçada amb supressió d'aparcament en bateria
1. La zona d'ocupació no pot excedir la línia de l'aparcament, hi ha d'haver un carril lliure de pa d'un mínim de 3 metres per a la resta d'usuaris i usuàries del trànsit rodat, i s'ha de deixar, a més,un marge de seguretat entre el límit de la zona d'ocupació i el carril de circulació esmentat, amb un espai mínim de0,50 cm de profunditat.
2. L'amplària de l'ocupació no pot excedir en cap cas els 10 metres ni tampoc l'amplària de la façana de l'establiment. Excepcionalment, es pot ocupar més enllà de la llargària de la façana de l'establiment respecte del qual se sol·licita l'ocupació quan estigui degudament justificada, i sempre amb el límit màxim de 10 metres.
Casos especials d'ocupació de la via pública:
Article 25. Ocupacions a places
Com a norma general, no es pot ocupar mes d'un 50% de la superfície transitada d'una plaça,tant si és en zona de vianants com de trànsit rodat.
No obstant,aquesta xifra pot ser més restrictiva en funció de la utilització del vianants, de mercats o fires municipals, dels plans de protecció que afectin aquestes places i espais públics, dels plans d'ordenació d'ús de places que pugui aprovar el mateix Ajuntament, o be per propi criteri municipal sempre degudament raonat.
Article 26. Ocupacions compartides
En el cas que hi hagi una pluralitat de persones interessades a ocupar la mateixa zona de la via pública (places i passeigs), tenint en compte que aquesta via pot ser utilitzada per dos o més establiments atès que l'ocupació no es produeix enfront de la façana de l'establiment interessat, a causa dels requisits que estableix aquesta Ordenança per aquest tipus d'ocupació, sinó sobre les places i passeigs, l'ocupació ha de ser compartida proporcionalment en funció del nombre d'establiments interessats i de forma que la zona a ocupar per a cada establiment quedi al més aprop possible del seu portal. En qualsevol cas l'Ajuntament pot considerar adient limitar l'ocupació.
En el cas que no sigui possible l'ocupació sol·licitada, ateses les limitacions establertes a l'article24 d'aquesta Ordenança, l'espai a ocupar ha de ser repartit equitativament entre els establiments interessats en l'ocupació.
En el supòsit que qualque establiment ja disposi de llicència d'ocupació de la via pública, ha de ser quan venci aquesta llicència i se'n sol·liciti la renovació que la zona a ocupar es distribueixi equitativament entre els establiments interessats, excepte en el cas que s'arribi a un acord entre les parts.
Article 27. Ocupacions a passeigs
Quan l'ocupació que se sol·licita és damunt passeigs,no s'ha d'autoritzar:
Solament es pot autoritzar l'ocupació amb els següents elements: taules, cadires, ombrel·les,paravents rígids i estufes o calefactors exteriors.
Capítol VI Prohibicions
Article 28. Queda prohibida la instal·lació i l'ús a la via pública de:
Capítol VII Condicions tècniques
Article 29. Instal·lacions elèctriques
1. Les instal·lacions elèctriques que hi pugui haver en les ocupacions de la via pública han d'estar adaptades al reglament electrotècnic de baixa tensió, i no poden estar arran de terra sinó que han de ser aèries. En qualsevol cas, les responsabilitats que es puguin derivar de les instal·lacions o ocupacions autoritzades, recauen sobre la persona titular de l'establiment o negoci.
2. Els establiments que comptin amb instal·lacions elèctriques soterrades n'han de fer ús i es consideren excepcions de la regla general d'instal·lacions aèries. La reparació del paviment que s'espatlli ha d'anar a càrrec de la persona titular de la llicència. En aquest cas s'ha d'utilitzar el mateix tipus de paviment que hi havia.
Capítol VIII Horari de l'ocupació de la via pública
Article 30. Horari de l'ocupació de la via pública
1. Amb caràcter general, l'horari en què els establiments poden dur a terme l'activitat a la zonade via pública autoritzada és:
De dilluns a dijous, a partir de les 8.00h del matí i ha de finalitzar abans de les 23.59h.
Aquest horari queda ampliat en una hora més els divendres, dissabtes, diumenges, vigílies de festius i festius.
A les places es pot amplir aquest horari en dues hores més baix autorització prèvia municipal;d'aquesta manera l'activitat ha de finalitzar a les 02.00 hores de la matinada, però es pot restringir a una zona concreta o als locals on l'ocupació produeixi molèsties als veïns,amb informe previ de la PoliciaLocal. En cap cas,es poden ocasionar renous que molestin als veïns/veïnes. En cas de queixa o denúncia l'establiment és el responsable de controlar que a partir de l'hora dalt indicada no es faci renou contractant un servei de vigilància, si escau, amb excepció dels dies festius o assenyalats per la corporació amb motius de fires, mercats o altres activitats.
2. Per decret de Batlia es poden modificar per a cada temporada o any natural, si s'escau, els horaris d'obertura i tancament o de recollida dels elements en els espais o superfícies d'ocupació de la via pública,o la volada,establerts en aquesta Ordenança amb caràcter general.
Capítol IX Obligacions de les persones titulars de la llicència
Article 31.
Les persones titulars de la llicència d'ocupació de la via pública,o la volada,tenen l'obligació de:
a. Respectar el nombre i condicions dels elements per als quals s'ha atorgat llicència.
b. Respectar estrictament la superfície o espai, o volada, per a la qual se li ha atorgat llicència d'ocupació temporal i precària.
c. Mantenir la superfície o espai de la via pública ocupada temporalment, així com els elements que s'hi contenguin, en les degudes condicions de neteja, manteniment, ordre, decor, ornat,salubritat i higiene.
Per això, s'han d'adoptar les mesures necessàries per mantenir neta la via pública i el seu entorn,disposant dels corresponents elements de recollida i emmagatzemament dels residus que es puguin generar,de conformitat a la vigent ordenança de neteja.
No es permet emmagatzemar o acaramullar productes o materials a la via pública, ni tampoc residus propis de les instal·lacions,tant per raons d'estètica com d'higiene.
d. No impedir mai el pas de vianants ni veïnats i veïnades, respectant les mesures mínimes de pas que estableix aquesta Ordenança.
e. Respectar els horaris que es fixin,garantint la convivència ciutadana.
f. Respectar les condicions que s'estableixin a l'atorgament de la llicència i/o aquelles al-tres obligacions específiques que s'hi puguin incloure per raons d'interès públic.
g. Retirar les instal·lacions autoritzades en tancar l'establiment. S'eximeixen d'aquesta condició les que estan autoritzades a la calçada en carrers i avingudes de trànsit rodat.
h. Retirar els elements de la zona o espai de via pública per a l'ocupació de la qual disposava de llicència a partir del cessament o paralització de l'activitat o negoci, de la finalització del termini de la llicència, o quan se'n produeixi la caducitat o revocació.
i. Si l'establiment es troba tancat per vacances, s'han de retirar tots els elements de la via pública. Els establiments amb terrassa ubicada a la calçada, que disposen de plataforma per al suport de les instal·lacions, o bé, que es troben delimitades amb altres elements autoritzats, no estan obligats a retirar la plataforma o els elements que la delimiten.
j. Garantir en tot cas l'accés de vehicles d'emergència en les zones de vianants o d'accésrestringit.
k. Respectar les prohibicions contingudes en aquesta Ordenança.
l. No utilitzar de forma abusiva l'ocupació autoritzada.
m. Retirar tots els elements instal·lats a la via pública quan ho demani l'Ajuntament, en haver-hi circumstàncies que així ho requereixin com la celebració de festes locals, actes cívics, culturals,religiosos,etc.
Capítol X Règim econòmic
Article 32. Taxa fiscal
L'ocupació temporal de la via pública o la volada regulada en aquesta Ordenança està subjecta a les taxes regulades a la corresponent ordenança fiscal.
Article 33. Quantificació de la superfície ocupada a efectes del càlcul de la taxa
a. En els casos en què l'ocupació es realitzi amb diversos elements discontinus,però que impedeixin un pas normal o creïn un espai reservat, s'ha de calcular com a superfície efectiva d'ocupació la resultant del perímetre que engloba els diversos elements.
b. Quan hi hagi aprofitament de volada, la superfície de sòl a efectes de càlcul de la taxa no ha de ser mai inferior a la superfície de la volada.
Només en aquells casos en què la projecció d'un tendal sobre la voravia no superi el 10 per 100de la superfície del sòl amb tendal es deixa de comptar aquest excés com a sòl.
Capítol XI Règim disciplinari
Article 34. Responsables
Són responsables de les infraccions comeses contra aquesta Ordenança les persones que figurin com a titulars de la llicència d'ocupació de la via pública.
Article 35. Infraccions
Les infraccions contra aquesta Ordenança poden ser qualificades de faltes lleus, greus o molt greus.
A. De les faltes lleus. Són faltes lleus:
a. No tenir a disposició de la Policia Local o del servei d'inspecció del mateix Ajuntament la documentació necessària que acrediti la llicència d'ocupació de la via pública.
b. No respectar els horaris establerts,excedir-se en mitja hora de l'horari legal ja sia perquè s'inicia abans l'activitat o perquè finalitza fora de l'horari permès.
c. Apilar productes,envasos o residus a la zona autoritzada per a l'ocupació de la via pública o als voltants.
B. De les faltes greus. Són faltes greus:
a. Tenir els elements situats dins la superfície o espai d'ocupació de via pública en mal estat,deteriorats i amb falta de condicions de seguretat o estètica.
b. Impedir el pas de vianants o veïnats i veïnades no respectant les mesures mínimes establertes en aquesta Ordenança.
c. Tenir l'espai autoritzat amb manca de neteja.
d. Utilitzar de forma abusiva l'ocupació autoritzada.
e. No respectar els horaris establerts,excedir-se en més de mitja hora de l'horari legal ja sia perquè s'inicia abans l'activitat o perquè finalitza fora de l'horari permès.
f. No retirar els elements que ocupin la via pública en els casos en què calgui segons aquesta Ordenança.
g. Ocupar la via pública amb elements no autoritzats o amb elements que no reuneixen les característiques i condicions amb què foren autoritzats.
h. Ocasionar danys a la via pública per import inferior a1.000euros.
i. Efectuar instal·lacions elèctriques a la via pública sense l'autorització municipal prèvia.
j. Instal·lar equips reproductors musicals sobre la via pública.
k. No tenir l'assegurança de responsabilitat civil per danys a terceres persones o no mantenir-la en vigor.
l. Col·locar publicitat sobre els elements del mobiliari sense ajustar-se al que estableix aquesta Ordenança.
m. Qualsevol incompliment d'aquesta Ordenança que no tingui la qualificació de lleu o molt greu.
C. De les faltes molt greus. Són faltes molt greus:
a. Ocupar la via pública sense disposar d'autorització municipal.
b. Haver estat sancionat per cinc faltes lleus o tres faltes greus dins el període de 6mesos.
c. Ocasionar danys a la via pública per import superior1.000euros.
Article 36. Sancions
Per faltes lleus
Per faltes greus i molt greus
En els casos d'infraccions greus o molt greus per la producció de danys efectuats al domini públic,la sanció ha de consistir en una multa d'una quantia entre el 100% i el 200% del valor del dany causat, amb un mínim de 750,01 euros per a les faltes greus i 1.500,01 per a les molt greus, i amb el límit màxim fixat segons el tipus d'infracció, sense perjudici de la restauració del dany causat o,si escau, de l'exigència del rescabalament dels dany si perjudicis causats.
Per ala graduació de la sanció s'ha de tenir en compte:
El grau d'intencionalitat, la naturalesa del perjudici causat, en especial les molèsties i mals produïts als veïnats i veïnades, el benefici econòmic obtingut,la reincidència.
Article 37. Disposicions complementàries sobre règim disciplinari
1. La competència per a la imposició de sancions correspon a la persona titular de la corporació municipal (Batlia).
2. El procediment sancionador s'ha d'ajustar als principis establerts a laLlei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i el procediment a seguir ha de ser el que estableix la normativa autonòmica de les Illes Balears, en concret el Decret 14/1994, de 10 de febrer,pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la comunitat autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora.
3. El subjecte responsable de la comissió de les faltes tipificades en aquesta Ordenança és la persona física o jurídica titular de l'establiment o empresa que es beneficiï de l'exposició comercial dels productes de venda.
4. Inspecció. La Policia Local i els serveis tècnics d'inspecció(inspectors/ores generals inspectors/ores d'obra) han d'exercir funcions inspectores amb la finalitat de comprovar i investigar el compliment d'aquesta Ordenança.
Article 38. Restauració de la legalitat
Instal·lacions sense llicència:
Les instal·lacions subjectes a aquesta Ordenança que s'instal·lin sense llicència sobre terrenysde domini públic municipal s'han de retirar immediatament o en el termini de 24 hores depenent de l'obstaculització de l'espai destinat al trànsit de vianants, deixant l'espai ocupat completament lliure;hi ha d'haver una ordre dictada prèviament per la Batlia o l'òrgan local en qui delegui.
S'ha de requerir la persona titular o la que es trobi a càrrec de l'establiment perquè procedeixi a la recollida i retirada dels elements instal·lats indegudament. En cas de no atendre el requeriment,s'ha de sol·licitar l'assistència de la Policia Local per a procedir,si cal,a la retirada.
S'ha d'aixecar acta de les actuacions realitzades i entregar un exemplar a la persona interessada.
La liquidació de les despeses ocasionades en virtut de les actuacions realitzades a nom de la persona titular de l'establiment, s'ha d'efectuar en els termes que estableix l'article 102 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Excés d'elements o de superfície respecte al que s'autoritza
Amb independència de les sancions que puguin imposar-se de conformitat amb el règim sancionador, s'ha de requerir la persona presumptament infractora que hagi ocupat la via publica sense autorització,excedint-se en l'ocupació o sense ajustar-se a les condicions fixades, que en el termini de 72 hores retiri els elements amb què hagi ocupat la via pública, amb l'advertència que si transcorre el termini assenyalat sense haver complert l'ordre cursada, basant-se en el que preveu l'article 102 de la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques, personal municipal retirarà els elements per execució subsidiària, a costa de la persona obligada, que haurà de respondre dels danys i perjudicis ocasionats, sense perjudici de prosseguir la tramitació de l'expedient sancionador incoat.
Capítol XII Disposicions finals
Primera. Entrada en vigor
Aquesta Ordenança entra en vigor el dia de la publicació del text íntegre en el BOIB.