Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS
Núm. 169750
Informació sobre la tramitació al Parlament de les Illes Balears (participaciociutadana@parlamentib.es) de la Proposició de llei de modificació de l’article 25 de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d’ordenació del comerç minorista (RGE núm. 45/24)
Atès que el Ple del Parlament de les Illes Balears, en sessió de dia 5 de març de 2024, prengué en consideració la Proposició de llei de modificació de l'article 25 de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d'ordenació del comerç minorista (RGE núm. 45/24) i la Mesa de la cambra, en sessió de dia 13 de març de 2024, n'acordà la continuació de la tramitació, per tal de fer efectiu l'article 139.6 del Reglament del Parlament es publica la proposició de llei esmentada, el text de la qual es transcriu a continuació.
Palma, a la data de la signatura electrònica (14 de març de 2024)
El president del Parlament de les Illes Balears Gabriel Le Senne i Presedo
PROPOSICIÓ DE LLEI DE MODIFICACIÓ DE L'ARTICLE 25 DE LA LLEI 7/1996, DE 15 DE GENER, D'ORDENACIÓ DEL COMERÇ MINORISTA
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Les rebaixes comercials són una pràctica habitual del comerç minorista amb què es pretén donar sortida als estocs de temporada acumulats, tot facilitant-ne la venda a través d'un descompte en el preu. Tradicionalment, el sector comercial ha estructurat les seves rebaixes comercials entorn a dos períodes, un a principis d'any i l'altre a l'estiu. Així ho preveia l'article 25 de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d'ordenació del comerç minorista, quan fixava un màxim de dues temporades anuals de rebaixes i en determinava un termini d'entre una setmana i dos mesos, a decidir per cada comerciant. La determinació de les dates concretes corresponia llavors a les comunitats autònomes competents en matèria de comerç.
El Reial Decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir l'estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, va modificar l'article 25 de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d'ordenació del comerç minorista, amb la intenció de liberalitzar les rebaixes comercials. Aquesta modificació va suprimir els dos períodes marc de rebaixes que preveia l'anterior normativa, així com la durada i la possibilitat de les comunitats autònomes per decidir les dates en què les rebaixes tenen lloc.
Contràriament a la intenció del Reial Decret llei, la liberalització dels períodes de rebaixa no ha dut associats els darrers onze anys un major dinamisme en l'activitat comercial o una millora del consum associat a aquests períodes, ans al contrari. La liberalització ha dut associats períodes successius de rebaixes entre diferents comerciants, que es van intercalant amb altres períodes d'ofertes, donant lloc a una confusió entre els clients i desdibuixant per complet l'incentiu que les rebaixes tenien per als consumidors.
A més de no contribuir a un major dinamisme comercial, la liberalització completa de les rebaixes, lligada a altres mesures com l'aixecament de restriccions en matèria d'horaris i dies d'obertura comercial, ha agreujat el desequilibri existent en el sector comercial entre les petites i mitjanes empreses i les grans empreses. Aquesta proposició de llei té per vocació retornar al model inicial de rebaixes basat en dos períodes anuals fixos i un calendari determinat per cada comunitat autònoma, en el marc de les seves competències i d'acord amb la seva realitat comercial.
Així, es pretén recuperar l'incentiu dels períodes de rebaixes per al foment de les vendes comercials i el consum intern, garantint, alhora, un major equilibri entre les diferents realitats comercials existents.
Article únic
Es modifica l'article 25 de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d'ordenació del comerç minorista, que queda amb el següent redactat:
“Article 25 Temporada de rebaixes
1. Les vendes en rebaixes només podran tenir lloc com a tals en dues temporades anuals; una iniciada al principi d'any, i l'altra, entorn del període estival de vacances.
2. La durada de cada període de rebaixes serà com a mínim d'una setmana i com a màxim de dos mesos, d'acord amb la decisió de cada comerciant, dins de les dates concretes i el règim jurídic que fixaran les comunitats autònomes competents.”