Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 117014
Acord del Consell de Govern de 23 de febrer de 2024 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació corresponent al projecte de «Construcció de passeig peatonal entre els barris dels Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina» T.M. Lloret de Vistalegre

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 22 de novembre, i posteriorment el 20 i el 27 de desembre de 2023, va tenir entrada en la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques un ofici del batle de l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre en què sol·licita la declaració d'ocupació urgent dels terrenys necessaris per executar les obres del projecte denominat «Construcció de passeig peatonal entre els barris dels Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina». Amb aquest escrit es trameten els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que el Consell de Govern la declari, si escau.

La documentació aportada per l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre és la següent:

a) La sol·licitud d'ocupació urgent dels terrenys afectats pel l'execució de les obres corresponents a la «Construcció de passeig peatonal entre els barris dels Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina» en el terme municipal de Lloret de Vistalegre, signada pel batle de la corporació local el 21 de novembre de 2023. Els punts d'aquesta sol·licitud són els següents:

— Que el Consistori fou beneficiari d'una subvenció del Consell Insular de Mallorca en el marc de la convocatòria 2022-2023, per un import de 480.000 € per dur a terme la construcció de passejos peatonals entre el barris dels Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 128, d'1 d'octubre de 2022).

— Que l'Ajuntament no disposa de planejament urbanístic i va obtindre la declaració d'interès general mitjançant acord de 28 d'octubre de 2022.

— Que el projecte d'obres es va aprovar inicialment, es va complir amb el tràmit de publicitat, d'audiència i de resolució d'al·legacions, i finalment es va aprovar definitivament.

— Que «hi ha vuit veïns que no disposen de les escriptures de registre actualitzades per determinar la veritable titularitat de les mateixes.»

— Que «al no poder tramitar l'acord urbanístic per la via ordinària i efectuar els pagaments, ens veim obligats a sol·licitar la urgent ocupació dels terrenys per tal de poder complir amb els terminis de la subvenció:

  • Adjudicació: fins 29 de desembre de 2023
  • Execució: fins 30 de juny de 2025».

— Que «considerant imprescindible que aquesta obra es dugui a terme, ja que d'altre cas, l'ajuntament no podria sufragar el cost de la mateixa».

— Que sol·liciten al «Consell de Govern de la Comunitat Autònoma l'oportuna declaració excepcional d'urgència d'ocupació dels terrenys atenent els motius esgrimits anteriorment i d'acord amb l'article 52 de la Llei d'Expropiació Forçosa per tal de poder ocupar els terrenys i realitzar les obres objectes de la subvenció.»

b) El certificat núm. 2023-0202, de 18 de setembre de 2023, de la secretària-interventora de l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre, signat amb el vistiplau del batle, en relació amb l'Acord adoptat pel Ple en sessió ordinària de 15 de setembre de 2023. Els punts de l'acord són els següents:

— Desestimar l'al·legació presentada amb registre d'entrada 2023-E-RC-687, d'acord amb el que consta en l'informe tècnic de dia 27 de juliol de 2023.

— Estimar parcialment l'al·legació presentada amb registre d'entrada 2023-E-RC-794, d'acord amb el que consta en l'informe tècnic de dia 27 de juliol de 2023.

— Aprovar definitivament el Projecte d'obres relatiu a la «Construcció de passeigs de vianants entre els barris dels Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina».

— «Considerar implícita la necessitat d'ocupació dels terrenys objecte del projecte (Annex del present acord) conforme a l'establert en l'article 17 de la Llei d'expropiació forçosa de 16 de desembre de 1954.»

— «Acordar l'inici de les actuacions adients per dur a terme la tramitació dels corresponents expropiacions forçoses o de mutu acord que corresponguin en el seu cas.»

— Publicar el present Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en un dels diaris de major circulació.

— «Notificar el present Acord a cadascun dels afectats que apareguin en ell.»

c) Còpia de l'Acord de l'aprovació definitiva del Projecte d'obres «Construcció de passeigs peatonals entre els barris dels Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina», publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 131, de 23 de setembre de 2023.

d) Còpia de l'Anunci d'aprovació definitiva del projecte d'obres referenciat publicat en el diari Última Hora, de 23 de setembre de 2023 (pàgina 34).

e) L'informe de l'enginyer industrial que va redactar el projecte «Construcció de passeig peatonal entre els barris dels Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina», signat el desembre de 2023, relatiu a la necessitat de la urgència de l'ocupació dels terrenys afectats per les obres esmentades.

f) El certificat de la secretària-interventora accidental de l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre, signat el 20 de desembre de 2023 amb el vistiplau del batle, que certifica els punts següents:

— Que en la sessió plenària ordinària de dia 11 de novembre de 2022 es va aprovar inicialment el projecte d'obres de referència.

— Que fou publicat en Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 148, de 17 de novembre de 2022 i que tota la documentació tècnica es va posar a disposició de la ciutadania tant a les dependències municipals com a la seu electrònica del Consistori.

— Que s'ha donat audiència i s'ha notificat a tots els interessats als efectes de poder presentar al·legacions.

— Que en l'expedient consten els justificants d'haver rebut les notificacions.

g) El certificat de publicació en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre, emès el 26 d'octubre de 2023, que certifica que l'Acord d'aprovació definitiva del projecte d'obres de referència va estar publicat des del dia 25 de setembre al 25 d'octubre de 2023.

h) El certificat de la secretària-interventora accidental de l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre, signat el 20 de desembre de 2023 amb el vistiplau del batle, que indica que en el «Pressupost de Despeses de l'exercici 2023, hi figura la partida 1531.619.00 ACCÉS NUCLIS POBLACIÓ amb un pressupost total de 531.999,99 euros, dels quals:

  • 479.999,99 euros són per l'execució del projecte.
  • 52.000,00 euros són per les despeses d'expropiació dels terrenys necessàries per l'execució del projecte.»

i) El certificat de la secretària-interventora accidental de l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre, signat amb el vistiplau del batle, relatiu a l'Acord adoptat pel Ple en sessió ordinària de dia 20 de desembre de 2023, relatiu a l'aprovació inicial de l'expedient de declaració excepcional d'urgència d'ocupació forçosa dels terrenys a expropiar per l'execució del Projecte denominat «Construcció de passeigs de vianants entre els barris dels Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina», als efectes de la declaració d'utilitat pública de l'obra esmentada. Els punts de l'acord són els següents:

— «Considerar implícita la declaració d'utilitat pública de l'adquisició dels terrenys com a passeig peatonal, a l'efecte de la seva expropiació, de conformitat amb els articles 94 del Text Refós de les Disposicions Legals Vigents en matèria de Règim Local, 10 de la Llei d'Expropiació Forçosa i 42 del Text Refós de la Llei del Sòl i Rehabilitació Urbana»

— «Aprovar l'inici d'un expedient d'expropiació de declaració excepcional d'urgència d'ocupació forçosa dels terrenys a expropiar del municipi de Lloret de Vistalegre, per a l'execució del projecte «Construcció de passejos peatonals entre el barri dels Molins, centre urbà, Ceip Antònia Alzina» als efectes de la declaració d'utilitat pública de l'obra esmentada»

— «Donar trasllat de l'expedient al Consell de Govern per a la declaració de la urgent ocupació.»

— S'inclou la «Relació de béns i propietaris afectats (conforme edicte publicat al BOIB núm. 131 de data 23/09/2023)».

j) El certificat núm. 2022-0301, de 14 de novembre de 2022, de la secretària-interventora de l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre, signat amb el vistiplau del batle, en relació amb l'Acord adoptat pel Ple en sessió ordinària d'11 de novembre de 2022. Els punts de l'acord són els següents:

— Aprovar inicialment el Projecte d'obres «Construcció de passeigs de vianants entre els barris dels Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina», amb un pressupost total de 471.332,75 € (IVA inclòs).

— Sotmetre a informació pública el projecte per un període mínim de quinze dies mitjançant la publicació d'anuncis en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el tauler d'anuncis i a la seu electrònica de l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre, per a la presentació d'al·legacions.

k) Còpia de l'Acord de l'aprovació inicial del Projecte d'obres «Construcció de passeigs peatonals entre els barris dels Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina», publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 148, de 17 de novembre de 2022.

 

l) Còpia dels plànols parcel·laris dels béns afectats per l'expropiació del projecte d'obres referenciat que es varen publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 131, de 23 de setembre de 2023.

m) La relació definitiva de les persones afectades així com dels seus béns i drets que fou publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 131, de 23 de setembre de 2023.

A més, s'han incorporat els documents següents:

n) Còpia de l'Acord del Consell Insular de Mallorca relatiu a la Concessió de subvencions pluriennals 2022-2023 per dur a terme actuacions d'inversió de competència municipal (obres, vehicles i immobles), sufragar honoraris de redacció de projectes i de direcció d'obres, i la redacció o actualització de plans municipals de protecció civil, publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 128, d'1 d'octubre de 2022. El punt 6-3 de l'Acord esmentat, estableix l'obligació d'acabar «les actuacions fins el dia 31 de març de 2024 i presentar la justificació de les despeses fins el dia 30 d'abril de 2024».

o) Còpia de l'Acord de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme, de 28 d'octubre, que declara d'interès general l'assumpte «Passeig per a vianants», emplaçat al «Barri dels Molins-CEIP Antònia Alzina» en el municipi de Lloret de Vistalegre, publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 142, de 3 de novembre de 2022. El punt segon de l'Acord esmentat estableix que, «transcorreguts sis mesos des de la notificació d'aquest acord sense que s'hagi sol·licitat la llicència municipal, s'iniciarà l'expedient de caducitat, d'acord amb el que estableix l'apartat 4 de l'esmentat article 37 de la Llei 6/1997, de 8 de juliol, del sòl rústic de les Illes Balears.»

Cal referir-se a l'informe tècnic relatiu a la necessitat de la urgència de l'ocupació dels terrenys afectats per les obres esmentades, signat el desembre de 2023 per l'enginyer industrial que va redactar el projecte «Construcció de passeig peatonal entre els barris dels Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina». Aquest informe justifica la declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d'expropiació forçosa en els termes següents:

1.- Objeto del documento.

Se redacta el presente informe con el objeto de justificar la necesidad urgente de la ocupación de los terrenos necesaria para la ejecución de un proyecto, redactado por el abajo firmante, de construcción de un paseo peatonal en dos tramos: uno de ellos unirá el CEIP (Centro de Enseñanza Infantil y Primaria) Antònia Alzina con el núcleo urbano de Lloret de Vistalegre (Tramo 1), y el otro unirá el núcleo urbano principal de Lloret de Vistalegre con el barrio dels Molins de la misma localidad, ambos en zona urbana (Tramo 2).

2.- Antecedentes y situación urbanística

Las parcelas afectadas por la actuación propuesta (tanto en el tramo 1 como en el tramo 2) están todas ellas calificadas como Suelo Rústico General (suelo no urbanizable). En el Proyecto de delimitación de suelo urbano aprobado en 1.981, se puede ver que las parcelas afectadas se encuentran en suelo rústico: (imágenes)

3.- Justificación de la urgencia de la ocupación.

Las conexiones actuales, habitualmente utilizadas por peatones, entre los dos núcleos urbanos de Lloret (centro urbano y barrio dels Molins) y entre el centro urbano y el CEIP, transcurren por carreteras sin arcén ni acera. Existe un acceso al CEIP desde el centro urbano a través de un ascensor adaptado y el aparcamiento, pero el acceso más utilizado desde la parte norte del centro urbano sigue siendo el camí de Son Pere (Baix de sa Riba). Los peatones que transitan en estas zonas están obligados a hacerlo por la calzada, con el consiguiente peligro al compartir el espacio con los vehículos. Tanto en un trayecto como en el otro, se carece de un itinerario adaptado para personas con movilidad reducida ni de un paso seguro para los peatones en general.

En las siguientes fotografías pueden verse los tramos de carretera en los que se propone ampliar la sección para dar cabida a un paso exclusivo para peatones, libre de barreras a la accesibilidad, sin escalones y pavimentado con hormigón impreso de color tierra (ocre) para que su apariencia se integre lo máximo posible en el entorno. Se propone cerrar las parcelas y el paseo con un cerramiento de marés de 80 cm de altura y 20 cm de anchura, dada la idoneidad del material para su utilización en zona rústica y su procedencia. Se coronará el cerramiento con una malla rectangular de 1 m de altura sobre postes de madera.

La dimensión total de la actuación prevista con respecto al límite actual de la carretera en ambos tramos es de 2,70 m, de los cuales 2,50 m corresponden al ancho útil de la acera prevista (paseo peatonal) y 0,20 m al cerramiento. Se habilitarán en caso necesario entradas a las parcelas colindantes con el paseo en el tramo 1.

 

La solución adoptada supone en ambos tramos un itinerario seguro, libre de barreras a la accesibilidad, con un ancho ajustado pero suficiente para su utilización exclusivamente peatonal, pero con un consumo mínimo de territorio, con la iluminación adecuada y una dotación suficiente de arbolado.

Tramo 1: Desde CEIP hasta núcleo urbano (en este tramo el paseo se ejecutará por el márgen derecho del vial visto desde donde se tomaron las fotografías): (imágenes)

Tramo 2: Desde núcleo urbano hasta Barri dels Molins (en este tramo el paseo se ejecutará por el márgen izquierdo del vial visto desde donde se tomaron las fotografías): (imágenes)

En la siguiente figura puede verse la sección propuesta: (imágenes)

4.- Conclusiones.

La ocupación y posterior realización de las obras va a solucionar un problema de seguridad vial que debe ser abordado con urgencia, ya que a diario se pone en peligro la integridad física de los viandantes en los tramos afectados por el proyecto. La utilización usual de estos tramos para la circulación peatonal coincide con el tráfico rodado que en muchos momentos del día tiene una intensidad alta.

Hay que tener en cuenta además que el perfil del usuario del centro de educación Infantil y Primaria es especialmente vulnerable a las interferencias con el tráfico.

Estas circunstancias motivan la urgente realización de la obra proyectada, que ha obtenido la declaración de interés general por parte del Consell de Mallorca.

El 16 de febrer de 2024, una vegada examinat l'expedient de l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre, la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament va emetre un informe jurídic. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent, són necessaris certs requisits, com, en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.

Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003), entre d'altres.

L'informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que fan recomanable recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en que és imprescindible la construcció d'aquests dos trams del passeig peatonal per tal de poder garantir la seguretat dels vianants en general i, sobretot, dels alumnes del CEIP Antònia Alzina, com a ruta escolar que és.

Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel projecte «Construcció de passeig peatonal entre els barris del Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina» té com a finalitats concretes d'una banda garantir la seguretat, sobretot dels infants, que diàriament utilitzen aquesta ruta escolar, compartint la carretera amb el trànsit rodat, amb el corresponent risc diari per a la seva seguretat i, de l'altra, dotar d'un itinerari adaptat per a les persones amb mobilitat reduïda, exposades en l'informe tècnic. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre.

Per altra banda, s'ha de fer esment al fet que l'Ajuntament de Lloret va iniciar el procediment d'expropiació seguint la tramitació ordinària i que, després, per circumstàncies sobrevingudes ha hagut de sol·licitar la seva declaració d'urgència.

Aquestes circumstàncies sobrevingudes el que han provocat és que si no es declara la urgència en l'ocupació, l'Ajuntament ja no pugui disposar dels recursos necessaris per a executar aquesta obra, necessària i justificada per a garantir la seguretat dels vianants així com l'accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda. Per tant, li serà materialment impossible, amb els recursos ordinaris de l'Ajuntament complir la finalitat concreta i específica que és la de garantir la seguretat dels vianants en general i dels infants en particular.

S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.

Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears, i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

L'article 2.2 b) del Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix la competència a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques en l'àmbit material de les relacions de col·laboració i cooperació amb els ens territorials, a través de la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament. En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Presidència i Administracions Públiques, en la sessió de dia 23 de febrer de 2024 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l'expropiació relativa al projecte «Construcció de passeig peatonal entre els barris dels Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina» del T.M. de Lloret de Vistalegre, atesa la sol·licitud de l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre i a l'efecte del que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb la indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació presentada per l'Ajuntament, en especial en l'informe tècnic de desembre de 2023, el qual es recull en l'informe jurídic de la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament. Aquest, considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en garantir la seguretat, sobretot dels infants atès que és una ruta escolar així com en la dotació d'un itinerari adaptat per a les persones amb mobilitat reduïda.

Tercer. Fer constar que l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre disposa de crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses derivades de l'expropiació.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que consten com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 23 de febrer de 2024

La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens

 

 

ANNEX 1

Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació en relació amb el projecte «Construcció de passeig peatonal entre els barris dels Molins, centre urbà i CEIP Antònia Alzina» T.M. Lloret de Vistalegre