Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALAIOR

Núm. 110206
Pla d'Actuació en Matèria de Transport Públic de Viatgers en Vehicle Turisme per als anys 2024-2027

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Exp. Núm.: 11576/2022

Feim públic que el Ple de l'Ajuntament d'Alaior, en sessió ordinària tinguda en data 6 de febrer de 2024, ha acordat per unanimitat aprovar el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2024-2027 que segueix:

«Pla d'Actuació en Matèria de Transport Públic de Viatgers en Vehicle Turisme per als anys 2024-2027

El servei de taxi en l'àmbit de transport públic de viatgers té una presència molt destacada per a la mobilitat de les persones en general i, bàsicament, per als turistes que ens visiten durant la temporada estival. La contribució d'aquest sector en l'activitat turística i el component públic i de vegades assistencial d'aquest servei fa convenient una actuació proporcionada que s'ajusti a les necessitats especials de la demanda d'aquest servei i que es produeixen majoritàriament durant l'època assenyalada.

En les temporades estivals dels darrers anys, s'ha constatat que hi ha una gran desproporció entre l'oferta d'aquests serveis i la demanda que es produeix, provocada en gran part pel marcat component estacional de la demanda turística del nostre municipi, que fa que la població augmenti notablement durant els mesos d'estiu i, per tant, no es pugui prestar un servei òptim amb el nombre de vehicles autoritzats per prestar el servei de transport públic de viatgers durant tot l'any. Això ha provocat, sobretot les últimes temporades d'estiu, un augment creixent de les queixes per serveis no prestats o per temps excessiu de retard en l'arribada del vehicle sol·licitat, la qual cosa, a més de suposar un perjudici directe al sector del transport de viatgers en taxi, afecta seriosament la imatge turística pròpia del municipi d'Alaior i de tota l'illa de Menorca.

De conformitat amb la competència exclusiva en matèria de transports atorgada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Parlament de les Illes Balears, en virtut de l'article 48 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, va aprovar la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, que en l'article 48 atribueix als ajuntaments les competències administratives en relació amb el servei d'autotaxi, en virtut del qual l'Ajuntament d'Alaior va aprovar el Pla d'Actuació per als anys 2019-2022.

La llei estableix les condicions generals de prestació del servei d'autotaxi i preveu la llicència municipal com a títol per prestar el servei, distingint entre les llicències ordinàries i les llicències de caràcter temporal, indicant que aquestes últimes s'atorgaran preferentment als titulars de llicències de caràcter ordinari. Alhora estableix que per atorgar les llicències temporals, els ajuntaments, mitjançant un acte administratiu, aprovaran un pla regulador que en determini l'adjudicació, les condicions de prestació del servei, el nombre mínim i màxim, les condicions a les quals s'hauran de subjectar, els drets i les obligacions, els supòsits de revocació, el termini de durada i altres condicions que es considerin adequades o necessàries.

Quant al nombre de llicències atorgables, i sobre la base de les necessitats expressades pel sector, per l'experiència constatada durant la vigència de l'anterior Pla Regulador i atès que les circumstàncies d'alta demanda provocades per l'estacionalitat perduren, es planteja l'aprovació d'un pla d'actuació municipal per als anys 2024-2027.

L'objecte d'aquest Pla d'Actuació és augmentar l'oferta de servei de transport públic de viatgers en vehicle turisme amb l'objecte de corregir la distorsió d'augment estacional de mobilitat i combatre l'intrusisme, per altra banda cada vegada més agressiu. El contingut d'aquest, d'acord amb la Llei 4/2014, és establir les condicions a les quals s'han de subjectar aquestes autoritzacions, el nombre màxim d'autoritzacions a atorgar, les condicions de prestació del servei, els drets i les obligacions que ha d'assumir el subjecte autoritzat, el termini de durada de l'autorització, la quantia, els supòsits de revocació i altres condicions.

Es considera aconsellable no excedir el nombre de llicències actualment en servei, per la qual cosa s'ampliarà aquest nombre amb 8 llicències temporals.

En relació amb el sistema d'adjudicació de les llicències de caràcter temporal, d'acord amb el que estableix l'article 52, apartat 4, de la Llei 4/2014 de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, que assenyala que «les llicències de caràcter temporal s'han d'atorgar preferentment als titulars de les llicències de caràcter ordinari», s'ha estimat prioritzar l'atorgament de les autoritzacions als titulars de les llicències municipals tot i que sense excloure els assalariats.

En definitiva, el present Pla Regulador persegueix un augment dels nivells de qualitat del servei del transport públic de viatgers en vehicle turisme, una correcció de la desproporció entre l'oferta i la demanda del servei i una prevenció de l'oferta il·legal que s'aconseguirà amb la coordinació prevista entre els sistemes municipals de transport urbà de viatgers i la resta de mesures d'aplicació per a l'avaluació dels resultats obtinguts, juntament amb la persecució de l'incompliment de la normativa del sector.

I. Objecte del Pla d'Actuació

El present Pla d'Actuació és un acte que té per objecte concretar les condicions a què s'han de subjectar les llicències de caràcter temporal d'àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicle turisme, sens perjudici de l'autorització per a la prestació insular recollida en els articles 53.4 i 69.4 de la Llei 4/2014 de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, per als anys 2024-2027, amb possibilitat de prorrogar-se per dos anys més.

La vigència del Pla d'Actuació ve definida en el temps per la seva estacionalitat aplicable als quatre anys de durada, que podrà prorrogar-se fins a dos anys més si així ho acorda el batle o la batlessa o el regidor o la regidora amb delegació amb anterioritat a la data de finalització del quart any de vigència del Pla.

La persona titular d'una llicència de caràcter temporal estarà habilitada per realitzar el servei de transport públic de viatgers en vehicles turisme a canvi d'un preu. Així, l'objectiu principal del Pla consisteix en l'ampliació, en temporada estival, de la capacitat que el sistema de transport públic de viatgers en vehicle turisme pot prestar en cada moment, mitjançant llicències, en aquest cas de caràcter temporal, com a títol habilitant, previstes legalment per a la prestació del servei.

II. Característiques de les llicències de caràcter temporal

Les llicències de caràcter temporal d'àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicle turisme han de reunir les característiques següents:

  • Estacionals. Determinada per la temporalitat de la seva vigència, que es limitarà a 6 mesos anuals, preferentment durant l'estiu, amb possibilitat que l'autotaxi treballi durant altres períodes en què hi pugui haver un augment de passatgers, com ara Setmana Santa, fires i congressos, etc., sempre que la durada total dels dies treballats no excedeixi dels sis mesos per any o si així ho determina l'alcaldia o la regidoria delegada.
  • Vigència. Aquest Pla tindrà una vigència de quatre anys consecutius (de 2024 a 2027), prorrogable a dos anys més (1+1, 2028 i 2029) en les mateixes condicions, si així ho determina l'alcaldia o la regidoria delegada amb anterioritat a la finalització de la data de vigència.
  • Personal. L'autorització tindrà caràcter personal i, per tant, anirà vinculada a l'atorgament a una persona que reuneixi els requisits i a un únic vehicle, que igualment reuneixi les característiques que es demanin. Només podrà obtenir-se una llicència temporal per persona.
  • Intransmissibles. Aquestes llicències no es podran transmetre en cap cas.
  • Revocables. Independentment de l'extinció de la llicència per caducitat, l'Ajuntament d'Alaior podrà revocar-la per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com per l'incompliment reiterat de les condicions de prestació del servei o per l'incompliment de qualsevol de les circumstàncies que s'hagin tingut en compte en l'adjudicació de les llicències objecte del present Pla.
  • Àmbit municipal. Aquestes autoritzacions només habiliten la prestació dels serveis amb origen a l'àmbit territorial del municipi d'Alaior, sens perjudici de la possible autorització del Consell Insular de Menorca per prestar el servei fora d'aquest àmbit, o la possibilitat, si la l'Associació de Transportistes de l'Autotaxi de Menorca així ho decideix, d'iniciar el servei (carregar un usuari o usuària) en un altre municipi.

III. Determinació del nombre total d'autoritzacions

El present Pla d'Actuació estableix un nombre de 8 llicències de caràcter temporal.

Es constituirà un contingent de reserves per als casos de renúncia o incompliment d'algun o alguna de les persones adjudicatàries.

El contingent de reserva estarà format per la llista ordenada de sol·licituds conforme a la puntuació que hagin obtingut. En cas que les sol·licituds presentades no cobreixin el nombre total de llicències de caràcter temporal que s'ofereixen, es podrà formar un contingent de reserva amb les persones titulars i les assalariades del municipi d'Alaior que tenguin una antiguitat inferior a la requerida en el present Pla.

IV. Procediment d'autorització

1. Inici

Una vegada aprovat el present Pla d'actuació, s'haurà de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i l'endemà de la data de publicació determinarà l'inici del termini de presentació de sol·licituds per un termini de 10 dies naturals. Així mateix, es publicarà l'obertura d'aquest termini al tauler d'anuncis i a la seu electrònica de l'Ajuntament d'Alaior, amb indicació dels requisits exigits per optar a la concessió de les llicències.

Els requisits exigits per optar a la concessió de les autoritzacions són els que es detallen a continuació:

Requisits:

1.1 Ser persona física o jurídica.

1.2 Complir les obligacions fiscals, socials i laborals establertes en la legislació vigent.

1.3 Acreditar tenir el permís de conduir classe B vàlid per a conduir, o superior, i estar en possessió de l'autorització municipal de l'Ajuntament d'Alaior, i complir la resta de requisits que assenyala el Reglament municipal del servei de transport de viatgers en autotaxi de l'Ajuntament d'Alaior.

Així mateix, no haver estat intervingut, suspès o privat del dret de conduir vehicles de motor ni sancionat per resolució ferma en els dos últims anys, per alguna de les infraccions qualificades com a greus o molt greus de les previstes en el Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual es va aprovar el Reglament general de circulació per a l'aplicació i desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària.

1.4 Explotar personalment la llicència temporal. S'entén com a explotació personal la conducció del vehicle per part de qui és titular de la llicència o conductora o conductor contractat amb aquesta finalitat, i no la seva simple gestió.

1.5 Per a qui opti a titular d'una llicència municipal, disposar com a màxim d'una llicència municipal de taxi, sense que, per aquesta finalitat, computin els taxis adaptats.

1.6 A més, qui opti a titular d'una llicència municipal haurà d'estar en actiu i presentar acreditació del compliment de la declaració censal d'estar d'alta davant l'Administració Tributària i en el règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social, de conformitat amb la documentació que es detalla en l'apartat següent.

1.7 Qui opti a assalariat o assalariada del sector del taxi (d'acord amb el previst en el procediment d'atorgament), a més dels requisits recollits en els apartats 1.1 a 1.4, ambdós dos inclosos, haurà d'acreditar que ha estat contractat per la persona titular d'una llicència municipal de taxi, almenys durant vint mesos en els cinc anys anteriors a l'inici del termini de presentació d'instàncies, així com haver realitzat aquest treball almenys durant dos mesos al llarg de l'any 2023.

2. Sol·licituds i documentació a presentar

2.1. El termini de sol·licituds s'obrirà l'endemà de la publicació en el BOIB del Pla Regulador i finalitzarà deu (10) dies naturals després de la data d'inici (considerats tots dos dies inclosos). En cas que l'últim dia del còmput del termini sigui dissabte o festiu, el termini es prorrogarà automàticament fins a l'endemà hàbil.

Les sol·licituds s'han de presentar utilitzant el model preparat amb aquesta finalitat, disponible a les oficines municipals i a la seu electrònica, i s'adreçaran a l'Alcaldia. Es podran presentar directament al Registre General d'Entrada de l'Ajuntament d'Alaior (carrer Major, núm. 11), en horari de 8.00 a 14.30, de dilluns a divendres, i els dimecres de 16.00 a 19.30, o bé a la resta d'oficines públiques que assenyala l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé telemàticament a través de la seu electrònica municipal.

La presentació de la sol·licitud pressuposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de les clàusules d'aquest Pla.

2.2. Cada sol·licitant ha de presentar la sol·licitud d'acord amb el model recollit a l'annex, comprensiva dels extrems següents:

a) Declaració responsable del compliment dels requisits establerts en el present Pla regulador.

b) Declaració responsable de la persona sol·licitant de no concórrer en les prohibicions per contractar recollides en la legislació de contractació del sector públic.

c) Declaració responsable de trobar-se al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents.

d) Certificat emès per la Prefectura Provincial de Trànsit, en la qual s'acrediti que la persona interessada no ha estat sancionada per resolució ferma en els dos últims anys per alguna de les infraccions qualificades com a greus o molt greus de les previstes en el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de vehicles de Motor i Seguretat Viària.

e) Compromís que s'adscriurà a la llicència temporal un vehicle d'acord amb l'establert en el present Pla Regulador, especificant-ne les seves característiques.

f) Compromís d'aportar una pòlissa d'assegurança per cobrir de forma il·limitada la seva responsabilitat civil pels danys que es causin amb motiu del transport.

g) Declaració responsable en la qual s'indiqui la puntuació que li correspon conforme a l'establert en l'apartat IV, punt 7, del present Pla.

h) Compromís que es disposarà d'un sistema de cobrament que faciliti als usuaris el pagament del servei mitjançant targetes de crèdit.

i) Una relació de tots els documents presentats.

j) En el cas de conductors i conductores assalariats o titulars de llicència que pretenguin que es computi la seva experiència com a assalariats, hauran d'aportar, a més, la documentació que es detalla a continuació:

  • Declaració responsable que indiqui l'antiguitat amb què compten.
  • Relació detallada dels titulars i números de llicència i on s'han prestat els serveis de conductor, amb indicació de les dates d'inici i finalització dels serveis.
  • Certificat de vida laboral expedit per la Seguretat Social o qualsevol altre document que acrediti fefaentment l'acompliment dels criteris que serveixin per adjudicar les llicències.

Amb la finalitat d'evitar irregularitats i contradiccions, es determina que la persona sol·licitant que falsegi la documentació, una vegada acreditat aquest extrem, quedarà automàticament exclosa del procediment d'atorgament de llicències temporals.

Les persones que, com a titulars d'una llicència de taxi al municipi d'Alaior, optin per la llicència temporal han de fer constar en la seva sol·licitud el número de llicència de què són titulars i aportar una còpia dels rebuts o de la documentació acreditativa del pagament dels dotze mesos cotitzats en el règim especial d'autònoms, al llarg dels últims vint mesos. Pel que fa al requisit de no haver estat jubilat/ada, aquelles persones amb edat suficient per trobar-se en aquesta circumstància han de presentar un certificat negatiu emès per l'Institut Nacional de la Seguretat Social que ho acrediti.

3. Esmena de deficiències

Transcorregut el termini de presentació de sol·licituds, l'Ajuntament obrirà un període de 10 dies hàbils perquè les persones sol·licitants que no hagin acreditat suficientment el compliment dels requisits puguin esmenar les deficiències.

L'endemà de la data de publicació d'aquesta relació al tauler d'anuncis i al portal de transparència de l'Ajuntament determinarà l'inici del còmput dels 10 dies hàbils per a l'esmena.

Transcorregut aquest termini sense que s'hagin esmenat les deficiències que fossin trobades, la persona sol·licitant quedarà exclosa del procés d'adjudicació.

4. Llista provisional de persones admeses

En cas de no haver-hi deficiències a esmenar, o un cop esmenades, o, si s'escau, transcorregut el termini habilitat amb aquesta finalitat sense haver-hi esmena, la Corporació elaborarà la llista provisional de persones admeses, que serà exposada al públic a través del tauler d'anuncis municipal i al portal de transparència de l'Ajuntament.

Publicada l'anterior llista provisional, s'obrirà un termini de cinc dies naturals perquè les persones interessades puguin, si és el cas, al·legar allò que convengui al seu dret.

5. Llista definitiva de persones admeses

Transcorregut el termini per a la presentació d'al·legacions sense que se n'hagin presentat, o, si s'escau, resoltes aquestes, la Corporació aprovarà la llista definitiva de persones admeses, que serà exposada al públic a través del tauler d'anuncis municipal i del portal de transparència de l'Ajuntament.

Aquesta llista classificarà les persones admeses en dos grups (titulars i assalariades), segons el que es disposa a continuació, i assenyalarà dia, hora i lloc en què es durà a terme el sorteig per a l'adjudicació de les llicències temporals, en cas que hi hagi empat en la puntuació de possibles persones adjudicatàries.

6. Classificació de sol·licitants admesos

El procediment per a l'adjudicació de les llicències temporals estableix la classificació següent de persones sol·licitants i distribució d'autoritzacions:

  • Categoria A: titulars de llicència municipal de taxi (en endavant titulars)
  • Categoria B: assalariats del sector del taxi (en endavant assalariats)

El procediment d'adjudicació es regeix per la preferència dels titulars (categoria A) respecte dels assalariats (categoria B), de conformitat amb el que preveu l'article 52.4 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.

En el cas que es presentin més sol·licituds que nombre de llicències a atorgar, es constituirà un contingent de reserva al qual poder acudir en els supòsits de renúncies o vacants sobrevingudes, format per les sol·licituds que no s'hagin adjudicat, ordenades conforme a la puntuació obtinguda en l'apartat següent.

7. Adjudicació de les llicències temporals

Les llicències temporals s'atorgaran a aquelles persones sol·licitants que obtenguin una major puntuació, d'acord amb els criteris següents:

Categoria A. Titulars de llicències ordinàries d'autotaxi d'Alaior

S'atorgarà la puntuació d'acord amb els criteris següents:

  • Per antiguitat rigorosa i continuada com a titular d'una llicència municipal de taxi al municipi d'Alaior: 0,10 punts per cada any d'antiguitat, amb un màxim de 5 punts. Aquesta antiguitat, entesa a la data de finalització de presentació de sol·licituds, únicament es computarà per anys complets, sense que es puguin tenir en compte la fracció o el decimal que pogués resultar d'aquest còmput. A tals efectes també es computa, en aquest apartat, el temps que hagin prestat servei com a assalariats/ades del sector: 0,05 punts per cada any d'antiguitat, amb un màxim de 5 punts. Aquesta antiguitat, entesa a la data de finalització de presentació de sol·licituds, únicament es computarà per anys complets, sense que es puguin tenir en compte la fracció o el decimal que pugui resultar d'aquest còmput.
  • Aportació d'un vehicle de menys de 2 anys d'antiguitat (comptats des de la data de matriculació del vehicle): 2 punts.
  • Aportació d'un vehicle de menys de 5 anys d'antiguitat (comptats des de la data de matriculació del vehicle): 1 punt.
  • Aportació de vehicle d'emissions 0: 2 punts.
  • Aportació d'un vehicle ECO: 1 punt.
  • Aportació d'un vehicle de 7 places: 1 punt.
  • Aportació d'un vehicle adaptat: 1 punt.

Categoria B. Assalariats/ades

S'atorgarà la puntuació atenent als mateixos criteris que per a les persones titulars de llicència, quant a antiguitat i característiques del vehicle, però amb l'excepció que sempre tindran preferència les persones titulars de llicències ordinàries.

8. Aprovació de la llista definitiva ordenada

La Corporació haurà d'aprovar mitjançant resolució del regidor o regidora amb delegació en matèria de taxis la llista ordenada per classes, que s'exposarà al tauler d'anuncis i al portal de transparència de l'Ajuntament, i que d'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015 produirà l'efecte de notificació a les persones adjudicatàries, atorgant-los un termini per complir l'obligació d'aportar la documentació restant necessària per a la finalització de l'expedient d'autorització corresponent.

La publicació d'aquesta llista ordenada equival a la concessió provisional de l'autorització temporal, l'eficàcia de la qual quedarà condicionada a la presentació, per part de la persona interessada, de la documentació que segueix i en les dates que s'assenyalen a continuació.

En cas d'empat, si hi hagués més persones sol·licitants que llicències temporals a atorgar, s'atorgaran a qui hagi obtingut més punts pel tipus de vehicle, i, en cas de persistir l'empat, pel criteri d'antiguitat, tenint en compte el còmput total de dies en actiu. Si així i tot encara persisteix l'empat, s'efectuarà un sorteig públic entre aquelles persones sol·licitants que obtenguin la mateixa puntuació.

9. Documentació a presentar per a l'adjudicació definitiva i el començament de la prestació del servei

L'eficàcia de l'atorgament de la llicència temporal està condicionada a la presentació per part de la persona interessada de la documentació que segueix, abans de les dates que s'indiquen:

  • Termini màxim per a la realització del dipòsit (apartat 9.1 següent): deu dies naturals després de la publicació de la resolució d'adjudicació al tauler d'anuncis de l'Ajuntament.
  • Els documents acreditatius de la resta de documentació s'han d'aportar abans del dia 28 de febrer de cada any de vigència.

9.1. Acreditació d'haver efectuat un dipòsit (retornable en les condicions que es descriuran a continuació) de cinc-cents euros (500 €) a favor de l'Ajuntament d'Alaior, que respondrà en cas de:

  • Renúncia a obtenir l'autorització definitiva.
  • No presentació de la documentació necessària en els terminis assenyalats per poder obtenir definitivament l'autorització.
  • No compliment de l'obligació de retirar del vehicle (i acreditar-ho així davant l'Ajuntament) tots els signes externs identificatius, en el termini màxim d'un mes des de la finalització de la vigència de la llicència temporal, o en els casos de substitució regulats a l'apartat V.
  • No compliment de la presentació del document acreditatiu dels moviments del sistema de cobrament amb targeta, al llarg del termini de duració de la llicència.

Transcorregut el període de vigència de l'autorització temporal, l'Ajuntament comprovarà d'ofici el compliment dels requisits anteriors, s'emetrà informe favorable a la devolució del dipòsit, una vegada finalitzi la darrera temporada, sempre que se segueixin complint la resta de requisits establerts per a la devolució del dipòsit.

9.2. Acreditació de disponibilitat d'un vehicle turisme, que s'ha passat a servei públic, inspecció tècnica de vehicles en vigor, en règim de propietat (permís de circulació), usdefruit, arrendament financer o lísing (contracte signat), que reuneixi les característiques tècniques (fitxa tècnica) a les quals s'hagin compromès.

9.3. Aportar el justificant de pagament i la pòlissa de l'assegurança de responsabilitat civil amb tercers, de forma il·limitada, o pel mínim que estableixi la normativa d'aplicació, i durant el temps de vigència de l'autorització, amb motiu de danys ocasionats per raó d'aquest servei.

9.4 Certificat emès per la Prefectura Provincial de Trànsit que no s'ha estat intervingut, suspès o privat del dret de conduir vehicles de motor ni sancionat per resolució ferma en els dos últims anys per alguna de les infraccions qualificades com a greus o molt greus de les previstes en el Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual es va aprovar el Reglament general de circulació per a l'aplicació i desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària.

9.5 Acreditació de disposar d'un conductor/a assalariat/ada que compleixi els requisits establerts en el punt 1.3. Aquest/a, una vegada autoritzat, haurà de comptar amb els permisos de conduir exigits per la normativa corresponent i l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior.

Així mateix, l'assalariat o assalariada haurà de disposar del certificat assenyalat en el punt anterior.

9.6 Una vegada aportada la documentació requerida, s'haurà de començar a prestar el servei en el termini màxim d'una setmana, excepte autorització expressa en supòsits de força major. L'incompliment d'aquesta condició dona lloc a la declaració de la llicència com a vacant.

9.7 Pagament de la taxa de 340,00 € per la concessió de llicències de nova creació, d'acord amb el que estableix l'article 3 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per entrada de vehicles a través de les voreres, reserves de via pública per a aparcament, càrrega i descàrrega de mercaderies de qualsevol classe (BOIB núm. 63 de data 19/05/2016).

9.8 Còpia del contracte amb una entitat bancària que acrediti que es disposa d'un sistema de cobrament per targetes de crèdit, acreditatiu dels moviments al llarg del termini de duració de la llicència.

10. Procediment per cobrir renúncies d'adjudicataris

Si, una vegada dictada la resolució de la llista ordenada, les persones adjudicatàries renunciessin a la llicència temporal o, si s'escau, aquesta no arribés a adquirir eficàcia per falta de presentació de la documentació necessària, la plaça corresponent a aquesta llicència quedarà vacant, i perquè sigui coberta l'Ajuntament acudirà a la persona sol·licitant que correspongui segons l'ordre de puntuació resultant.

La renúncia, la falta de presentació de la documentació o el retard injustificat per començar a prestar el servei comportarà la declaració de vacant de la llicència temporal i la pèrdua del dret a la devolució del dipòsit, en cas que aquest ja s'hagués constituït, d'acord amb el procediment administratiu que es dugui a terme amb aquesta finalitat.

11. Emissió de targeta de transports

Les persones sol·licitants que finalment compleixin tots els requisits i aconsegueixin l'atorgament d'una llicència temporal rebran de l'Ajuntament d'Alaior una targeta de transports acreditativa del títol habilitant obtingut, amb indicació de la persona titular, el termini de vigència i la matrícula del vehicle.

V. Prestació del servei. Drets i obligacions

A. Exercici de l'activitat

1. La prestació d'aquest servei s'efectuarà exclusivament mitjançant la utilització del vehicle ofert per a l'autorització temporal; no obstant això, es podrà vincular aquest vehicle a la llicència ordinària; en aquest cas, la llicència temporal es cobrirà amb el turisme que fins aquest moment apareixia a la llicència ordinària.

També es podran donar supòsits de substitució definitiva o temporal en els termes que s'indiquen a continuació:

- Substitució definitiva. En cas que, durant la prestació del servei, la persona titular de l'autorització temporal vulgui substituir el vehicle vinculat a l'autorització atorgada, haurà de comunicar-ho a l'Ajuntament acreditant la disponibilitat d'un nou vehicle, amb les seves dades, model i matrícula, i acreditació que compleix els mateixos requisits que tenia el vehicle que se substitueix.

A més, haurà d'acreditar, mitjançant certificat de la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV), haver retirat tots els distintius externs del vehicle original.

Havent comprovat l'anterior, l'Ajuntament dictarà una resolució autoritzant la substitució i emetent amb aquesta finalitat una nova targeta de transport.

En cas de no complir-se els requisits anteriors, la substitució serà denegada.

- Substitució temporal. Excepcionalment, es podrà accedir a una substitució temporal en cas d'avaria o accident. En aquests casos, la persona interessada ho haurà de comunicar a l'Ajuntament presentant a l'efecte una declaració responsable, que acompanyarà amb una acreditació que disposa d'un altre vehicle per prestar el servei, amb els requisits de l'apartat 9.2 i un certificat de taller mecànic, acreditatiu de la incidència i durada estimada de la seva resolució.

En aquests casos excepcionals, s'admetrà que la titularitat del vehicle no coincideixi amb la de l'autorització.

No obstant això, aquest supòsit, per l'excepcionalitat del seu règim i atesa la durada de la vigència de l'autorització temporal, no podrà excedir els 15 dies. En cas que la previsió de substitució temporal excedeixi el termini indicat, la persona interessada haurà d'acudir al procediment de substitució definitiva abans regulat, excepte autorització expressa en supòsits degudament justificats.

Transcorregut el termini de durada màxima de 15 dies d'aquesta substitució temporal, la persona titular de l'autorització haurà d'acreditar davant l'Ajuntament haver retirat els distintius externs del vehicle autoritzat temporalment.

Aquesta acreditació s'haurà de produir en el termini màxim de 3 dies hàbils des de la finalització del període de 15 dies, sense que, en cap cas, tots dos vehicles puguin simultaniejar la prestació.

2. Les persones titulars de les llicències temporals hauran de prestar el servei personalment i hauran de comptar amb un o més conductors assalariats per garantir la prestació del servei en les condicions indicades en aquest Pla.

3. Tots els conductors i les conductores amb una autorització temporal hauran d'acreditar l'extrem detallat en el requisit 1.3: trobar-se en possessió del permís B o superior i posseir o obtenir l'autorització municipal de l'Ajuntament d'Alaior.

4. Les persones titulars de les llicències temporals (es tracti de titulars de llicència municipal o d'assalariats) hauran d'estar donades d'alta de forma ininterrompuda en el règim especial dels treballadors autònoms durant els dies de vigència de la llicència.

5. Les persones titulars hauran d'assegurar la prestació del servei durant tots els dies corresponents al termini de vigència de l'autorització, excepte en el cas que això es contradigui amb l'establert en la normativa laboral d'aplicació pel que fa a la durada de les jornades i la seva distribució setmanal, així com la legislació que resulti d'aplicació en relació amb els temps màxims de conducció i descans per al conductor o conductora.

6. Els vehicles destinats al servei han d'anar pintats de color blanc amb una franja de color verd i l'escut corresponent, a les portes davanteres, de 15 centímetres d'amplada. La franja esmentada ha d'unir el cantó inferior posterior de la porta i el cantó superior davanter de la mateixa porta. Així mateix hauran de col·locar de manera ben visible a la part davantera en ambdues portes laterals i a la porta posterior, una lletra «T» en color negre i de 15 cm d'alçària, que els distingeixi com a vehicle temporal.

Per a la resta de característiques, ha de complir el que estableix el Reglament municipal del servei de transport de viatgeres en autotaxi de l'Ajuntament (BOIB núm. 70 de 22 de maig de 2008).

7. Una vegada conclòs el període de vigència de la llicència temporal, les persones adjudicatàries resten obligades a eliminar del vehicle tots els signes externs identificatius (llum verda, escuts, etc.) de l'activitat i a acreditar-ho amb la presentació a l'Ajuntament d'Alaior d'un certificat emès per la ITV amb aquesta finalitat, en el termini màxim d'un mes després de la finalització del seu torn.

Una vegada acreditat el compliment d'aquesta exigència, transcorregut el període de vigència de l'autorització temporal i havent comprovat l'Ajuntament el compliment dels requisits anteriors, s'emetrà informe favorable sobre la devolució del dipòsit, una vegada finalitzi la darrera temporada, o la renúncia a la llicència, sempre que se segueixin complint la resta de requisits establerts per a la devolució del dipòsit.

B. Règim tarifari

En qualsevol cas, les tarifes que resultin d'aplicació seran les mateixes que siguin aplicables per a les llicències de caràcter ordinari.

C. Taxes

Els i les titulars de les llicències estan obligats a pagar la taxa de 105,50 €/any per la reserva d'espais o la prohibició d'estacionament a les vies o terrenys d'ús públic per a principi o final de parades de taxi, per cada 5 metres lineals o fracció de calçada que abasti la reserva d'espai, a l'any, d'acord amb l'establert en l'article 3 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per entrada de vehicles a través de les voreres, reserves de via pública per a aparcament, càrrega i descàrrega de mercaderies de qualsevol classe (BOIB núm. 63 de data 19/05/2016), així com qualsevol altre que resulti de la dita Ordenança o normativa aplicable, si escau.

D. Règim sancionador

L'incompliment per part de la persona titular d'una autorització temporal de les condicions de prestació del servei o la pèrdua d'alguna de les condicions exigides per a la seva obtenció determinarà l'obertura de l'expedient corresponent, de manera que podrà ser sancionada, després de la corresponent tramitació, d'acord amb el que preveu la normativa general de transports (Llei 4/2024, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears i Llei 16/1987, de 30 de juliol), i si escau, la normativa local que resulti d'aplicació.

E. Revocació

L'Ajuntament d'Alaior podrà revocar l'autorització, que no tindrà caràcter de sanció, per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com per l'incompliment reiterat de les condicions de prestació del servei, fet que suposarà la pèrdua de tots els drets vinculats a l'autorització i la impossibilitat de prestar el servei que aquesta emparava.

Abans de resoldre la revocació de qualsevol autorització serà preceptiu el tràmit d'audiència a la persona interessada. La revocació, com qualsevol altre acte administratiu, es podrà recórrer en via administrativa.

VI. Pla d'inspeccions

Durant la vigència d'aquestes autoritzacions, es reforçaran les inspeccions realitzades per l'Ajuntament d'Alaior, en coordinació amb el Consell Insular i amb les forces i els cossos de seguretat, dependents dels diferents municipis i de la Direcció Insular de l'Administració General de l'Estat.

En aquest sentit, es preveu la realització d'inspeccions específiques per controlar la competència deslleial en el sector del taxi, preferentment en hores i ubicacions on s'acumulin els incompliments. Així, d'acord amb la planificació dels serveis propis de les diferents policies locals i dels agents de l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil, en coordinació i amb la supervisió dels Serveis d'Inspecció de Transports del Consell Insular, es durà a terme, durant els mesos de vigència del Pla d'Actuació, una major vigilància per al control de les pràctiques il·legals en relació amb el transport de viatgers amb vehicle turisme.

En tot el que no recull el present Pla d'Actuació caldrà ajustar-se al que estableix la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears i, subsidiàriament, el Reglament municipal del servei de transport de viatgers en autotaxi de l'Ajuntament d'Alaior (BOIB núm. 70 de 22/05/2008), o si escau el Reglament municipal aprovat amb posterioritat i resta de normativa d'aplicació.

VI. Publicació

El present Pla i les convocatòries es publicaran en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis municipal. El mitjà de notificació de tots els actes del procediment serà el tauler d'anuncis municipal.»

 

(Signat electrònicament: 19 de febrer de 2024)

El batle José Luis Benejam Saura