Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SANTANYÍ

Núm. 110035
Aprovació definitiva de la modificació de l'Acord de la jornada laboral, els horaris generals i especials, llicències, permisos, vacances i compensacions del personal al servei de l'Ajuntament de Santanyí

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 11 de desembre de 2023 el Ple de l'Ajuntament de Santanyí va aprovar inicialment la modificació de l'Acord de la jornada laboral, els horaris generals i especials, llicències, permisos, vacances i compensacions del personal al servei de l'Ajuntament de Santanyí, i atès que durant el tràmit d'exposició pública no s'han presentat reclamacions ni suggeriments, l'aprovació inicial de la modificació ha esdevingut a definitiva en els termes següents:

1. Modificació de l'article 2 de l'Acord mitjançant el qual es regula la jornada laboral, els horaris generals i especials, llicències, permisos, vacances i compensacions del personal al servei de l'Ajuntament de Santanyí, que queda redactat de la forma següent:

«Article 2. Jornada i còmput

1. La jornada general de treball per al personal inclòs dins l'àmbit d'aplicació d'aquest document és de trenta-cinc hores setmanals de treball efectiu de mitjana en còmput anual.

2. Amb caràcter general, la jornada anual, a efectes de còmput, es distribueix mensualment i de manera regular.

Per als col·lectius que, d'acord amb el que determina el capítol II d'aquest Acord, exerceixen l'activitat laboral o professional en circumstàncies especials, la distribució de la jornada, a efectes de còmput, es distribueix de forma anual i irregular, segons les necessitats organitzatives dels serveis existents a cada centre, dependència o unitat administrativa. En aquests supòsits, la jornada no pot superar les 48 hores setmanals, ni la jornada màxima en còmput mensual o anual, si s'escau.

En el cas de la Policia Local, degut a les característiques especials del lloc de feina, no es tindran en compte les jornades màximes setmanals ni mensuals.

3. A efectes d'aquest acord s'entén per hora diürna la que comprèn entre les 6.00 i les 22.00 hores, i per hora nocturna la que comprèn entre les 22.00 i les 6.00 hores.

4. L'horari de treball, que pot ser general o especial, consisteix en la distribució de la jornada, regular o irregular, amb indicació de l'inici i el final de l'activitat».

2. Modificació de l'article 3 de l'Acord mitjançant el qual es regula la jornada laboral, els horaris generals i especials, llicències, permisos, vacances i compensacions del personal al servei de l'Ajuntament de Santanyí, que queda redactat de la forma següent:

«Article 3. Horari general

1. L'horari general de treball, amb caràcter general, està fixat de dilluns a divendres, mitjançant la presència obligatòria del personal entre les 9.00 i les 14.00 hores.

Les hores restants, que amb caràcter general es distribueixen a voluntat del personal, es fan en règim d'horari flexible, a l'entrada i a la sortida, d'acord amb els trams horaris següents:

  • Entrada: entre les 7.00 i les 9.00 hores.
  • Sortida: entre les 14.00 i les 16.30 hores.

2. Els empleats públics que tinguin al seu càrrec persones majors, fills o filles menors de 16 anys (aquest dret podrà exercir-se també l'any en què el menor compleixi l'edat de 16 anys), persones subjectes a tutela o acolliment de menors de 16 anys, així com cura del cònjuge, de la parella de fet o d'un familiar fins al tercer grau de consanguinitat o segon d'afinitat, o d'una persona a càrrec directe amb incapacitat física, psíquica o sensorial (sense perjudici de l'estipulat en el paràgraf següent) tindran dret a flexibilitzar en una hora diària l'horari fix de jornada que tinguin establert.

  • Els empleats públics que tinguin al seu càrrec persones amb discapacitat fins al primer grau de consanguinitat o afinitat podrà disposar de dues hores de flexibilitat horària diària sobre l'horari fix que correspongui, a fi de conciliar els horaris dels centres educatius ordinaris d'integració i d'educació especial, dels centres d'habilitació i rehabilitació, dels serveis socials i centres ocupacionals, així com altres centres específics on la persona amb discapacitat rebi atenció, amb els horaris dels propis llocs de treball.
  • Quan les mesures de flexibilitat horària reconegudes en els dos apartats anteriors es refereixin a descendents o persones subjectes a tutela o acolliment de menors de 16 anys, si hi hagués més d'un titular d'aquest dret pel mateix subjecte causant, se'n podrà instar l'exercici simultani. No obstant això, en el cas que tots dos progenitors prestin serveis en la mateixa àrea o unitat, es podrà limitar el seu exercici simultani per raons fonamentades en el correcte funcionament del servei.
  • El personal que tingui assignat un horari especial, farà la seva proposta al Departament de RRHH, la qual serà estudiada a la mesa general de negociació, així com també qualsevol altra mesura de conciliació que no estigui expressament contemplada a aquest reglament i que algun treballador, indiferentment de l'horari que tingui assignat, pugui sol·licitar degut a les seves circumstàncies personals.

3. No es consideren serveis extraordinaris les hores fetes amb motiu de recuperació horària per completar la jornada mensual. Una vegada completada la jornada, l'existència d'excessos de jornada, sense autorització prèvia, no dóna dret a gratificació o compensació.

4. Durant el període comprès entre l'1 de maig i el 15 d'octubre, ambdós inclosos, es fixa una jornada intensiva de treball, a raó de sis hores i mitja diàries de treball proporcional dins el còmput mensual d'hores a realitzar, mantenint la part fixa de l'horari establert.

El personal que tingui assignada una jornada especial i que no pugui adaptar l'horari a l'horari d'estiu, per raons del servei que presten, un cop finalitzat el període comprès anteriorment ressenyat, es farà un còmput individualitzat dels dies treballats (sense comptar lliures, vacances, baixes, indisposicions, etc.) dins aquest període a cada treballador, multiplicant la part proporcional del temps restat als treballadors (minuts proporcionals) que si ho gaudeixen ordinàriament pel total de dies treballats, compensant aquest resultat des del dia 16 d'octubre al 15 d'octubre de l'any següent, acumulant-se en jornades laborals completes».

3. Modificació de l'article 8 de l'Acord mitjançant el qual es regula la jornada laboral, els horaris generals i especials, llicències, permisos, vacances i compensacions del personal al servei de l'Ajuntament de Santanyí, que queda redactat de la forma següent:

«Article 8. Compensació d'hores per excés de jornada

1. Amb caràcter general, les hores per excés de jornada, s'han de compensar, mitjançant descansos addicionals, dins el mes natural següent, respectant l'horari fix establert a l'article 3 i secció primera del capítol III, sense que es puguin acumular en dies complets.

Excepcionalment, i per causes degudament acreditades per la Regidoria corresponent, es pot procedir a l'abonament de les hores extraordinàries per a aquells serveis prestats durant l'horari flexible, sempre que el treballador o la treballadora tingui un romanent horari positiu.

2. Si l'excés o el defecte de còmput horari es produeix dins el darrer trimestre de l'any, la recuperació o la compensació es podrà fer el primer trimestre de l'any següent.

3. En el cas de la Policia Local, degut a les característiques especials del lloc de feina, l'excés de jornada es gaudirà en el primer trimestre de l'any següent acumulant les hores en dies complets, sempre que sigui possible.

4. Amb caràcter excepcional, l'excés de jornada es podrà compensar amb dies complets sempre que es reuneixin els requisits següents:

a) Motivació del caràcter extraordinari dels serveis realitzats fora de la jornada ordinària.

b) Autorització prèvia del superior jeràrquic.

c) El gaudiment està condicionat a les necessitats del servei».

4. Modificació de l'article 19 de l'Acord mitjançant el qual es regula la jornada laboral, els horaris generals i especials, llicències, permisos, vacances i compensacions del personal al servei de l'Ajuntament de Santanyí, que queda redactat de la forma següent:

«Article 19. Jornada de les unitats de la Policia Local

1. La jornada de treball dels membres de la Policia Local, en còmput anual, serà la mateixa que es fixi per a la resta de personal de l'Ajuntament, tenint en compte allò que estipula el present document.

2. Per tal d'assignar i distribuir els torns de treball anuals al col·lectiu de la Policia Local amb cada una de les seves peculiaritats segons la unitat a què està adscrit el treballador/a, es procedirà de la manera següent:

1r. Al mes de desembre de l'any anterior es confeccionarà el quadrant anual de l'any següent assignant els torns a cobrir per cada un dels efectius atès el que s'estableix en l'article 20 d'aquest document.

2n. S'aplicaran els índex correctors que pertoquin segons l'article 7 d'aquest document, determinant el còmput anual individualitzat per cada un dels treballadors/es.

3r. Es calcularà l'excés o la mancança de jornada anual de manera individualitzada, per tal d'ajustar-se al còmput anual.

4t. El quadrant amb els càlculs efectuats s'entregarà al Departament de Recursos Humans al primer trimestre de l'any per a la seva revisió i posterior aprovació a la Junta de Govern.

5è. Una vegada finalitzat l'any, es realitzarà un nou còmput individual de les hores realitzades i en el primer trimestre de l'any es compensaran les mancances o excessos de jornada.

Els possibles canvis de torns posteriors per donar una millor cobertura als serveis policials que sorgeixin al llarg de l'any, els canvis entre agents o els realitzats per altres circumstàncies modificaran el còmput anual realitzat inicialment.

3. Les unitats de la Policia Local seran les següents:

a) Cap de Policia

b) Unitat de torn rotatiu 3x2

c) Oficines de Santanyí i Cala d'Or

d) Policia de barri de s'Alqueria Blanca

e) Policia de barri de Santanyí

f) Policia Mediambiental

g) Policia tutor.

4. La Policia de barri de Santanyí de l'apartat e), del torn d'horabaixa-vespre, procedirà a realitzar les seves funcions, de dilluns a diumenge (festius inclosos), amb un sistema de torn especial rotatori de 7 dies de treball/7 dies de descans. Per tal de quadrar aquest sistema de torns en una programació anual, dins el període de descans, es distribuiran els dies lliures, la compensació per festius i 15 dies hàbils de vacances.

La resta de dies de vacances es podran gaudir en un període de lliure elecció per part de l'agent. L'horari de servei serà de 9 hores diàries, de les 13.45h a les 22.45h, tot i que, de manera excepcional, previ acord amb Prefectura, podran realitzar un torn de treball en un altre horari o dia de la setmana per cobrir esdeveniments festius o excepcionals d'aquesta localitat.

En el supòsit que només hi hagi un efectiu assignat al servei, aquest realitzarà les seves funcions amb un torn de 5 dies hàbils de treball, de dimarts a dissabte, en un horari de les 14.00h a les 21.00h, i dos de descans (diumenge i dilluns), i gaudirà del seu període de vacances com la resta d'agents destinats a les unitats de policia de barri.

El còmput anual d'hores treballades per aquests agents, s'ha d'ajustar al que realitzen la resta d'agents que treballen com a policia de barri d'aquest Ajuntament, i la manca d'hores realitzada hauran de ser recuperades en els seus dies lliures realitzant com a mínim un torn de servei que li serà assignat per lliure elecció de la Prefectura del cos. L'inici i fi del servei es realitzarà en les dependències de la Policia Local de l'Ajuntament.

Pel torn especial rotatori en què desenvoluparan les seves funcions, per norma general, aquests agents tendran restringits els canvis de torn amb la resta d'agents de la plantilla.

La renúncia d'aquest servei per part del policia local s'ha de comunicar per escrit a la Regidoria de Policia amb una antelació mínima de quinze dies a la data d'efectivitat, a fi de poder cobrir la seva vacant».

5. Modificació de l'article 21 de l'Acord mitjançant el qual es regula la jornada laboral, els horaris generals i especials, llicències, permisos, vacances i compensacions del personal al servei de l'Ajuntament de Santanyí, que queda redactat de la forma següent:

«Article 21. Canvis de torn

Es podran realitzar canvis de torn dins de la Policia Local si es compleixen les següents condicions:

a) S'ha de fer amb la petició prèvia de la persona interessada a través del formulari corresponent a l'efecte i amb el beneplàcit de l'agent o agents interessats. Cal omplir un formulari per cada canvi de servei o torn.

b) La sol·licitud s'haurà d'efectuar amb la major antelació possible i, com a mínim, amb 2 dies hàbils d'antelació, sense perjudici de canvis d'urgència degudament justificats.

c) En cas de perjudici o evident intenció de resultat lesiu per al servei públic o l'Administració, aquest canvi serà denegat, sense perjudici de la responsabilitat en què es pogués incórrer.

d) Qualsevol canvi de torn haurà d'estar prèviament autoritzat per la Prefectura o persona a qui assigni, i en tot cas, l'autorització queda supeditada a les necessitats del servei.

e) Per norma general, l'autorització de canvi es realitzarà amb una antelació màxima de 5 dies naturals, i serà efectiva quan es dugui a terme el canvi de servei al quadrant anual.

f) Un cop autoritzat el canvi de torn o servei, els agents implicats es faran càrrec de la responsabilitat de la seva realització, i serà dirigida, en aquest cas a ells, l'exigència de les responsabilitats disciplinàries corresponents que es puguin derivar del seu incompliment.

g) Els canvis de torn no poden implicar el no compliment de la jornada de treball del personal, en el còmput anual. A l'efecte de garantir i controlar el compliment de les hores en el còmput anual, el personal haurà de recuperar o retornar els canvis de torn dins el mateix any.

h) Per donar millor cobertura al servei policial, la prefectura, de mutu acord amb el treballador, podrà variar-li el torn de treball inicialment programat».

6. Modificació l'article 22 de l'Acord mitjançant el qual es regula la jornada laboral, els horaris generals i especials, llicències, permisos, vacances i compensacions del personal al servei de l'Ajuntament de Santanyí, que queda redactat de la forma següent:

«Article 22. Condicions generals

a) Cada any natural les vacances retribuïdes tendran una durada de 22 dies hàbils anuals per any complet de serveis, o dels dies que corresponguin proporcionalment si el temps de servei durant l'any fou menor. A aquests efectes, els dissabtes es consideraran inhàbils, sense perjudici de les adaptacions que s'estableixin per als horaris especials, tendran, en tot cas i a aquests efectes, la consideració de temps de servei.

Per al càlcul del període anual de vacances, les absències motivades per malaltia, accident, les derivades del gaudi de permisos regulats en els articles 48 i 49 del Reial decret legislatiu 5/2015, que aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic.

En el supòsit d'haver completat els anys d'antiguitat a l'Administració que s'indiquen, es tindrà dret al gaudi dels següents dies addicionals de vacances anuals, que es podran gaudir a partir del dia natural següent al del compliment d'aquests anys:

  • 15 anys de servei: 23 dies hàbils.
  • 20 anys de servei: 24 dies hàbils.
  • 25 anys de servei: 25 dies hàbils.
  • 30 o més anys de servei: 26 dies hàbils.

b) Per regla general, les vacances s'han de gaudir dins el període ordinari, que és el comprès entre l'1 de juny i el 30 de setembre.

Quan per necessitats del servei s'estigui obligat a gaudir la totalitat de les vacances fora del període ordinari establert, es compensarà amb 5 dies hàbils. Un cop a l'any, en aquells departaments que per necessitats del servei no puguin acollir-se a les seves vacances en el període ordinari, es realitzarà un sorteig entre el personal que voluntàriament hi vulgui participar per tal que el guanyador pugui gaudir les seves vacances durant el període estival comprès entre l'1 de juny i el 30 de setembre.

c) Les vacances es gaudiran, prèvia autorització i sempre que resulti compatible amb les necessitats del servei, dins de l'any natural.

d) Cada any els empleats públics tendran dret a gaudir de 6 dies de permís per assumptes particulars, sense perjudici de la concessió dels restants permisos i llicències establertes en la normativa vigent.

Així mateix, el personal tindrà dret a gaudir de 2 dies addicionals de permís per assumptes particulars des de l'endemà al del compliment del 6è trienni, incrementant-se, com a màxim, en 1 dia addicional per cada trienni acomplert a partir del 8è.

El personal podrà gaudir aquests dies a la seva conveniència, amb l'autorització prèvia dels seus superiors i respectant sempre les necessitats del servei. Quan per aquestes raons no sigui possible gaudir de l'esmentat permís abans de finalitzar el mes de desembre, es podrà concedir fins al 31 de gener següent.

e) Els dies 24 i 31 de desembre les oficines públiques romandran tancades.

Els calendaris laborals incorporaran dos dies de permís, o un, segon correspongui, quan els dies 24 i 31 de desembre coincideixin en festiu, dissabte o dia no laborable, així com per coincidir amb el dia lliure per la seva jornada especial.

El personal que per motius de la seva jornada especial o en el cas de reforços per cobrir les necessitats del servei, hagi de treballar un o ambdós dies, gaudirà d'un dia d'assumptes propis per cada dia treballat, que es podran concedir durant l'any següent, a excepció dels mesos de juliol, agost i setembre.

f) Si algun dels 14 dies festius anuals de caràcter nacional, autonòmic o local coincideixen en un dia no laborable, es podran compensar durant el mateix any».

7. Modificació de l'article 24 de l'Acord mitjançant el qual es regula la jornada laboral, els horaris generals i especials, llicències, permisos, vacances i compensacions del personal al servei de l'Ajuntament de Santanyí, que queda redactat de la forma següent:

«Article 24. Criteris de concessió de permisos, llicències i compensacions a la Policia Local

Per tal de delimitar la prioritat entre els diversos permisos, llicències i compensacions i evitar conflictes de la plantilla, s'estableixen els següents criteris de concessió:

1. Assumptes particulars

1.1. Sol·licitats amb més de 14 dies d'antelació:

1.1.1. Es concediran amb 14 dies naturals d'antelació a la data sol·licitada (excepte que coincidesqui la data de concessió en festius o cap de setmana que es concedirà el primer hàbil de la prefectura).

1.1.2. Vistes les dificultats per gaudir d'aquests dies de lliure disposició per part de la plantilla de policia local, com a norma general, quan es sol·licitin amb 5 dies hàbils d'antelació, s'han de concedir sempre, fins a un màxim 3 dies d'assumptes particulars per agent i any, encara que això suposi realitzar canvis de torn o el nomenament d'un màxim de dos torns de serveis extraordinaris per dia, sempre que els serveis extraordinaris sol·licitats es cobreixin per altres agents, per tal de dotar adequadament de personal el torn de servei afectat.

En cas que en el termini especificat no hi hagués cap voluntari per realitzar el servei extraordinari, la sol·licitud d'assumptes particulars inicial s'entendrà denegada.

Aquesta norma s'aplicarà els torns dels dies assenyalats per actes on es precisin dispositius especials de policia o aquells torns en què ja s'hagin programat serveis de reforç.

La resta de dies d'assumptes particulars que corresponguin a l'any corresponent s'atorgaran segons les necessitats del servei.

1.1.3. En cas que no es puguin concedir tots els assumptes particulars sol•licitats per necessitats del servei, es realitzarà un sorteig entre els sol·licitants.

1.1.4. Així mateix, i de manera excepcional, en el supòsit de viatges programats fora de l'illa de Mallorca, es concediran per ordre de sol·licitud, segons necessitats del servei, amb un màxim de 90 dies naturals d'antelació. Per això, es farà una concessió provisional a partir de la qual s'obrirà un termini d'una setmana perquè es justifiqui la realització del viatge amb tota la documentació acreditativa de què es disposi (reserves de vol, ferry, estances a hotels, apartaments o similars).

En cas que no es justifiqui en el termini establert, els dies sol·licitats tornaran a estar disponibles per a altres sol·licituds.

Si per qualsevol motiu, el viatge no es realitzàs o l'esdeveniment no tingués lloc, s'hauria d'informar de manera immediata a Prefectura i la concessió de dies quedaria anul·lada.

El punt anterior, no serà d'aplicació en cas de viatges programats als següents períodes:

  • Juny, juliol, agost i setembre
  • De diumenge de Rams a diumenge de Pasqua
  • De dia 23 de desembre a dia 7 de gener.

1.2. Sol·licitats amb 14 dies d'antelació o menys

S'aniran concedint per ordre d'arribada de sol·licitud i tendran sempre preferència sobre les sol·licituds de lliure compensació que encara no s'hagin concedit. En cas de dues o més sol·licituds arribades al mateix moment per gaudir el mateix servei i no es puguin concedir totes, es resoldrà per sorteig.

2. Altres permisos amb concessió fins 14 dies abans del dia sol·licitat

Aquest apartat fa referència als:

  • Assumptes particulars per compensació d'horari d'estiu
  • Assumptes particulars de compensació per haver treballat el 24 i/o 31 de desembre
  • Permís pels dies 24 i 31 de desembre.

2.1. Sol·licitats amb més de 14 dies d'antelació:

Es concediran amb 14 dies naturals d'antelació a la data sol·licitada (excepte que coincidesqui la data de concessió en festius o cap de setmana que es concedirà el primer hàbil de la prefectura).

En cas que no es puguin concedir tots els permisos sol·licitats per necessitats del servei, es realitzarà un sorteig i s'avisarà les persones interessades per si hi volen assistir.

2.2. Sol·licitats amb 14 dies d'antelació o menys

S'aniran concedint per ordre d'arribada de sol·licitud i tendran sempre preferència sobre la resta de sol·licituds de lliure compensació que encara no s'hagin concedit. En cas de dues o més sol·licituds arribades al mateix moment per gaudir el mateix servei i no es puguin concedir totes, es resoldrà per sorteig.

3. Resta de permisos, llicències o compensacions

No s'entendran com a dies de compensació inclosos en aquest apartat els canvis de dia lliure per reajustaments de torns que prefectura pugui fer als quadrants per necessitats del servei, sempre que el dia lliure es desplaci dins el període de 7 dies endavant o endarrere.

3.1. Sol·licitats amb més de 5 dies d'antelació:

Es concediran amb 5 dies naturals d'antelació a la data sol·licitada (excepte que coincidesqui la data de concessió en festius o cap de setmana que es concedirà el primer hàbil de la prefectura).

En cas que no es puguin concedir totes les compensacions sol·licitades per necessitats del servei, es realitzarà un sorteig i s'avisarà les persones interessades per si hi volen assistir.

3.2. Sol·licitats amb 5 dies d'antelació o menys

S'aniran concedint per ordre d'arribada de sol·licitud. En cas de dues o més sol·licituds arribades al mateix moment per lliurar el mateix servei i no es puguin concedir totes, es resoldrà per sorteig.

Atesa la complexitat per controlar els terminis de concessió, serà obligatori que les sol·licituds es facin sempre per escrit en el formulari habilitat, excepte casos d'urgència justificada i es podrà anotar un sol dia per sol·licitud.

S'ha de tenir en compte que els dies festius i caps de setmanes la prefectura no podrà atendre les sol·licituds entregades a partir de les 13:00 h del dia abans d'aquestes dates.

Les sol·licituds que no compleixin aquests requisits s'entendran desestimades automàticament».

 

Santanyí, a la data de la signatura electrònica (16 de febrer de 2024)

La batlessa Maria C. Pons Monserrat