Secció I. Disposicions generals
PRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Núm. 106918
Llei 1/2024, de 16 de febrer, de millora de la regulació dels serveis de transport amb vehicles de fins a nou places a les Illes Balears
LA PRESIDENTA DE LES ILLES BALEARS
Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que s'estableix a l'article 48.2 de l'Estatut d'Autonomia, promulg la següent:
LLEI
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Aquesta modificació de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, tracta dels sectors del taxi i de vehicles d'arrendament amb conductor, que pateixen, des de fa anys, contínues modificacions legislatives, tant per part de l'Estat com de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Aquestes modificacions són conseqüència de la voluntat dels poders públics d'establir una regulació amb la finalitat que es doni el millor servei possible a la ciutadania, en equilibri amb la necessitat de respectar les normes mediambientals i de congestió del trànsit que estan en canvi continu, i respectant el principi de llibertat d'empresa reconegut en l'article 16 de la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea.
També han propiciat les modificacions legislatives els pronunciaments judicials que, cada vegada amb més exigència, qüestionen els límits posats per les administracions a les empreses, quan aquestes limitacions no estiguin justificades per raons imperioses d'interès general.
Així, la regulació establerta en la Llei estatal bàsica 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres, ha estat objecte, aquests darrers anys, de dues modificacions substancials en matèria d'arrendament de vehicles amb conductor.
En primer lloc, el Reial decret llei 13/2018, de 28 de setembre, pel qual es modifica la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'Ordenació dels Transports Terrestres, en matèria d'arrendament de vehicles amb conductor, modifica l'article 91 de la Llei 16/1987 en els aspectes següents: les autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor habilitaran exclusivament per fer transport interurbà i els serveis s'hauran d'iniciar en el territori on estigui domiciliada l'autorització. La disposició addicional primera de l'esmentat Reial decret 13/2018 habilita les comunitats autònomes per modificar les condicions d'explotació dels vehicles d'arrendament amb conductor, en els serveis desenvolupats íntegrament en el seu àmbit territorial, referits a condicions de precontractació, sol·licitud de serveis, captació de clients, recorreguts mínims i màxims, serveis o horaris obligatoris i especificacions tècniques dels vehicles.
Aquestes modificacions, segons s'indica en el preàmbul, són degudes a la necessitat d'atendre «els problemes de mobilitat, congestió de trànsit i mediambientals que l'elevat increment de l'oferta de transport urbà en vehicles de turisme ocasiona en els principals nuclis urbans del nostre país. Igualment, el ràpid creixement d'aquesta modalitat de transport pot donar lloc a un desequilibri entre oferta i demanda de transport en vehicles de turisme que provoqui un deteriorament general dels serveis, en perjudici dels viatgers. Això posa de manifest la necessitat que, progressivament, les regulacions aplicables al taxi i l'arrendament amb conductor s'apropin en la mesura en què això contribueixi a un tractament harmònic de les dues modalitats de transport de viatgers en vehicles de turisme. Això constitueix, per una part, la raó d'aquest Reial decret llei i, per una altra, aconsellaria que, en paral·lel, s'avançàs en la revisió d'aquelles normes aplicables al sector del taxi que suposen rigideses que en dificulten la competitivitat».
En segon lloc, el Reial decret llei 5/2023, de 28 de juny, pel qual s'adopten i prorroguen determinades mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra d'Ucraïna, de suport a la reconstrucció de l'illa de La Palma i altres situacions de vulnerabilitat; de transposició de directives de la Unió Europea en matèria de modificacions estructurals de societats mercantils i conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i els cuidadors; i d'execució i compliment del dret de la Unió Europea, modifica l'article 99 de la Llei 16/1987.
D'una banda, modifica l'apartat 4 de l'article esmentat, i estableix l'obligatorietat que les empreses dedicades a l'activitat d'arrendament amb conductor hauran de disposar en tot moment d'un vehicle matriculat a Espanya i adscrit a l'autorització. D'una altra, afegeix els apartats 5, 6 i 7 on s'estableix que l'atorgament de les autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor està subjecte a una sèrie de requisits mediambientals.
La justificació a aquestes modificacions, indicades en el preàmbul, són les resolucions judicials recaigudes en diferents instàncies, com la recent decisió del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, de 8 de juny de 2023, en l'assumpte C-50/21, que planteja que l'exigència d'una autorització específica addicional i la limitació del nombre de llicències constitueixen, ambdues, restriccions a l'exercici de la llibertat d'establiment, i conclou que els objectius de bona gestió del transport, del trànsit i de l'espai públic d'una conurbació, així com de protecció del medi ambient, poden constituir raons imperioses d'interès general que justifiquin aquestes mesures.
D'una banda, la comunitat autònoma de les Illes Balears va dictar el Decret llei 1/2019, de 22 de febrer, de mesures urgents sobre l'explotació i el control de l'activitat de lloguer de vehicles amb conductor i altres mesures en matèria de transports terrestres, que modifica la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, i, entre altres extrems, estableix l'obligació de reservar el servei d'arrendament amb conductor amb una antelació mínima de trenta minuts al moment de la prestació.
D'una altra banda, estableix que, en finalitzar el termini transitori establert en el Reial decret llei 13/2018 esmentat, i, sempre que els ens locals amb competència en matèria de transport urbà no estableixin normativa pròpia sobre la prestació d'aquests serveis, els titulars de les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor han de continuar prestant servei interurbà i urbà.
Recentment s'ha dictat el Decret llei 2/2023, de 6 de març, de mesures urgents en matèria del servei públic discrecional del transport de persones viatgeres i en altres matèries vinculades a sectors econòmics, on es determina que per dur a terme l'activitat d'arrendament amb conductor és preceptiva l'autorització del municipi on estigui residenciat el vehicle, a través del procediment competitiu corresponent i amb el procediment que prèviament s'estableixi reglamentàriament.
Una altra especialitat del sector és la limitació legalment existent entre la proporció d'autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor (VTC) i les de transport discrecional de viatgers en vehicle turisme (VT). El Reial decret llei 3/2018 estableix que no podrà ser superior a una VTC per cada trenta VT en el territori de cada comunitat autònoma. Així mateix determina que les comunitats autònomes poden modificar aquesta proporció sempre que sigui menys restrictiva.
La comunitat autònoma de les Illes Balears, mitjançant el Decret 43/2014, de 3 d'octubre, pel qual es despleguen i concreten determinats aspectes de l'activitat d'arrendament de vehicles amb conductor en l'àmbit territorial de les Illes Balears, estableix la proporció següent:
També s'ha de destacar que, recentment, en data 15 de gener de 2024, el Tribunal Suprem ha dictat sentència en el recurs de cassació presentat per Maxi Mobility Spain contra la resolució de la Comunitat de Madrid que va rebutjar la sol·licitud de 1.000 autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor, d'acord amb la proporció 1/30 establerta en el Reial decret llei 3/2018, abans esmentat. La sentència resol retrotreure les actuacions administratives i tramitar les sol·licituds de conformitat amb la normativa aplicable en el moment de la data de la sol·licitud, sense aplicar la limitació quantitativa 1/30 prevista en l'article 181.3 del Reglament de la Llei d'ordenació dels transports terrestres.
Amb aquesta situació es fa necessària i urgent una modificació legislativa per garantir la seguretat jurídica, millorar la competitivitat del sector del taxi i evitar discriminacions injustificades, sempre amb l'objectiu principal de donar el millor servei possible a la ciutadania i contribuir a la millora de la qualitat de l'aire i de la gestió del trànsit.
Així, quant al sector del taxi, les normes que es modifiquen per millorar la competitivitat són, per exemple, augmentar la capacitat fins a nou places; augmentar el nombre de llicències per titular a un màxim de quatre; establir la possibilitat, mitjançant desplegament reglamentari, de cobrament per plaça i a preu tancat; regular la no limitació pels ajuntaments, en temporada alta, del nombre de llicències i del nombre d'hores en funcionament; i establir la possibilitat, mitjançat desplegament reglamentari, d'utilització d'aplicacions tecnològiques.
També es regula la possibilitat de constituir àrees territorials de prestació conjunta quan hi hagi interacció o influència recíproca entre els serveis de transport dels diferents municipis de la zona, de tal manera que la condició de servei públic del taxi, raons mediambientals, de gestió de la mobilitat o altres d'interès públic ho motivin. Amb la constitució d'aquestes àrees es farà una utilització més eficient del servei del taxi i millorarà el servei a la ciutadania.
Atesa la gran afluència turística d'aquesta comunitat autònoma, als efectes de garantir el servei de taxi no només als visitants sinó també als residents, els ajuntaments hauran d'establir condicions en la prestació del servei per garantir que el servei públic cobreix totes les zones i franges horàries.
Quant al servei d'arrendament amb conductor, s'estableix la necessitat d'obtenir una autorització urbana, atorgada per l'ajuntament respectiu, segons la regulació efectuada pel Reial decret llei 13/2018 abans esmentat, i aclarir la disposició transitòria primera del Decret llei 2/2023, que pot donar lloc a confusió: les autoritzacions vigents a l'entrada en vigor del Decret llei 2/2023 habiliten per fer transports urbans de viatgers en els municipis de les Illes Balears; les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor que es puguin atorgar a partir de l'entrada en vigor de l'esmentat Decret llei 2/2023 requereixen l'autorització de l'ajuntament respectiu per realitzar serveis de caràcter urbà.
Així mateix es regula que els serveis d'arrendament amb conductor s'han d'iniciar en el territori de l'illa on es trobi domiciliada l'autorització corresponent i que el recorregut màxim dels serveis ha de ser el territori de l'illa on es trobi domiciliada l'autorització. Aquesta mesura és necessària per l'especificitat de cada una de les illes, que compten amb una demanda de mobilitat i amb uns paràmetres de gestió del trànsit distints.
També se determina que els vehicles proveïts de l'autorització de lloguer amb conductor expedida a altres comunitats autònomes que, en el termini establert legalment de deslocalització, vulguin realitzar serveis en l'àmbit territorial de les Illes Balears hauran de comunicar aquest fet a l'administració amb una antelació mínima. Aquesta disposició ve motivada per la necessitat de tenir informació dels vehicles que realitzaran serveis en aquesta comunitat autònoma de les Illes Balears als efectes de poder prendre decisions de caràcter mediambiental i de gestió del trànsit. La gran afluència de visitants i de vehicles en temporada estival obliga a gestionar aspectes com, per exemple, limitar velocitats, horaris o carreteres per a la circulació de vehicles.
Es preveu que reglamentàriament es podrà establir que, quan se substitueixi un dels vehicles actualment adscrits a autoritzacions VTC, sigui per un altre vehicle amb classificació ambiental de zero emissions o ECO.
S'imposen un sèrie de requisits als conductors dels vehicles d'arrendament amb conductor als efectes de garantir la qualitat del servei.
Quant al règim sancionador, es modifiquen els articles de la Llei 4/2014 per adaptar-los a les noves disposicions que ara s'estableixen.
La disposició transitòria primera d'aquesta llei suspèn l'atorgament i la tramitació dels procediments pendents de resolució d'autoritzacions ordinàries d'arrendaments de vehicles amb conductor i de llicències d'autotaxi fins a l'aprovació del decret del Govern de les Illes Balears en el que s'estableixin els criteris objectius per a l'atorgament d'aquestes autoritzacions, basats en la millora de la qualitat de l'aire, la gestió del transport, del trànsit i de l'espai públic. Aquests criteris distingiran les condicions que es donen en temporada estival i en la resta de l'any, per poder establir, en ambdues modalitats de transport, les autoritzacions necessàries tant ordinàries com temporals.
Per mandat del legislador, mitjançant el Reial decret llei 5/2023, de 28 de juny, pel qual s'adopten i prorroguen determinades mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra d'Ucraïna, de suport a la reconstrucció de l'illa de La Palma i altres situacions de vulnerabilitat; de transposició de directives de la Unió Europea en matèria de modificacions estructurals de societats mercantils i conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i cuidadors; i d'execució i compliment del dret de la Unió Europea, es fa necessari condicionar l'atorgament de les autoritzacions al compliment de criteris mediambientals sobre la millora de la qualitat de l'aire i la reducció d'emissions CO2, així com de la gestió del transport, del trànsit i de l'espai públic de la comunitat autònoma on es pretengui domiciliar l'autorització. Així, la modificació de l'article 99 de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres, introduint els nous apartats 5, 6 i 7, determina aquesta necessitat, estableix uns valors i habilita les comunitats autònomes per poder-ne establir uns altres per a les autoritzacions que es domiciliïn en el seu territori.
Aquesta regulació és especialment necessària a la comunitat autònoma de les Illes Balears, on, atesa la idiosincràsia de cada illa, és necessari analitzar elements distints a cadascuna. Al mateix temps la fragilitat de les Illes, amb una important arribada anual de visitants, fa que sigui imprescindible fixar els criteris que exigeix l'esmentat Reial decret llei 5/2023.
Les Illes Balears, amb l'escassa superfície que tenen, compten amb tretze espais naturals protegits i amb la declaració de Menorca com a reserva de biosfera. És evident que en aquesta comunitat autònoma cobren especial importància els criteris per a la millora de la qualitat de l'aire i per a la gestió del trànsit i de l'espai públic.
A més, amb aquesta disposició s'evitarà l'entrada massiva i indiscriminada de sol·licituds d'autoritzacions de vehicles amb conductor. Durant l'any 2023, davant la possibilitat de modificacions legislatives derivades de pronunciaments judicials, s'han presentat a les Illes Balears més de 10.000 sol·licituds d'autoritzacions VTC. Actualment, a les Illes Balears hi ha 2.529 autoritzacions de taxi i 739 de VTC, per la qual cosa resulta totalment desproporcionat i mediambientalment insostenible aquest nombre de sol·licituds.
Durant els darrers anys la mobilitat dels visitants ha canviat substancialment. Hi ha una tendència als petits grups, amb una major utilització dels denominats minibusos, vehicles de lloguer i transport públic. Ha disminuït la utilització dels autobusos de cinquanta places, que fa uns anys s'utilitzaven de manera prioritària per als trasllats als hotels o per fer excursions. La contractació dels viatges mitjançant internet ha estat fonamental per produir aquests canvis.
D'altra banda, la saturació dels darrers anys de les carreteres en temporada alta també fa necessària la presa de mesures.
Els dos anys posteriors a la pandèmia s'han produït canvis importants en la mobilitat de les Illes Balears.
Amb tot això, es fa necessari un estudi global de la mobilitat a les Illes Balears per poder establir els criteris per atorgar noves autoritzacions tant de taxi com de VTC per donar servei tant a residents com a visitants, compatibilitzant-los amb el respecte al medi ambient i la gestió del trànsit i de l'espai públic.
Per tant, mentre no s'hagi aprovat el decret esmentat es podran atorgar, amb un informe previ que així ho justifiqui, autoritzacions temporals, tant de taxis com de VTC, per cobrir les necessitats de la temporada alta.
Segons l'estudi de la Direcció General de Mobilitat, entre els anys 2000 i 2022 les autoritzacions de taxi s'han mantingut estables mentre la població ha augmentat considerablement, la qual cosa es tradueix en una reducció de la ràtio de llicències de taxi per 1.000 habitants. Així, l'any 2000 hi havia una ràtio de 2,78 llicències de taxi per 1.000 habitants; l'any 2022 la ràtio era de 2,15. Aquesta disminució de la ràtio es veu compensada aproximadament per l'augment de llicències VTC, que sumades a les de taxi donen una ràtio l'any 2022 de 2,78 per 1.000 habitants. Durant l'any 2000 la suma de llicències de taxi i de VTC donava una ràtio de 2,99 per 1.000 habitants.
Ara bé, en temporada alta la població s'ha incrementat durant l'any 2022 en un 76,47% i la ràtio ha disminuït a 1,57 llicències de taxi i VTC per cada 1.000 habitants.
Quant a les VTC, l'esmentat informe indica: «la ràtio de llicències VTC per cada 30 llicències VT, està molt per sobre de les 1/30 establertes pel Reial decret llei 3/2018, de 20 d'abril, pel qual es modifica la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres. De fet, se situa en 8,77 VTC 30 VT en quarta posició del rànquing estatal i per sobre de la mitjana per comunitats autònomes (5,64).»
Per tant, la conclusió és que les autoritzacions ordinàries de taxi i VTC actualment existents són suficients per donar servei a la població de les Illes Balears en temporada baixa, ja que els ajuntaments establiran les condicions en la prestació del servei dels taxis per garantir que el servei públic cobreix totes les zones i franges horàries.
A més, tal com queda reflectit a l'informe de l'avaluació de la qualitat del aire a Espanya l'any 2022 del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, els valors contaminants de l'aire de les Illes Balears, majoritàriament, estan per damunt els establerts per la legislació europea i l'OMS.
En conseqüència, es justifica la mesura establerta en la disposició transitòria primera, ja que, en un primer estudi, les autoritzacions actuals són suficients per a la temporada baixa, i, per a la temporada alta de l'any 2024, es continuaran atorgant autoritzacions temporals segons els informes justificatius que cada administració competent elabori.
La disposició transitòria segona determina que les autoritzacions d'arrendament amb conductor existents a l'entrada en vigor d'aquesta llei, que hagin realitzat serveis, podran continuar prestant serveis a tot el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears durant el termini de dos anys, i mitjançant decret es podrà regular el seu canvi de domicili. Amb aquesta mesura es vol aconseguir un equilibri entre les autoritzacions, la demanda de mobilitat, la gestió del trànsit i la qualitat de l'aire, des de les diferències existents en cada una de les illes.
Article únic Modificació de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears
Es modifiquen els articles següents de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears:
1. Es modifica l'apartat b) de l'article 49, que passa a tenir la redacció següent:
“b) El servei s'ha de prestar amb vehicles de turisme amb una capacitat de fins a nou places, comptant la de la persona que condueix.
Els vehicles adaptats per transportar persones usuàries amb mobilitat reduïda i en cadira de rodes no poden transportar més de set persones, inclosa la persona conductora. La capacitat del vehicle ha de constar en el permís de circulació, d'acord amb la legalitat en vigor en matèria de trànsit.”
2. Es modifica l'apartat d) de l'article 49, que passa a tenir la redacció següent:
“d) Els serveis d'autotaxi s'han de contractar, com a regla general, per la capacitat total del vehicle. No obstant això, mitjançant un decret del Govern de les Illes Balears es podrà regular la contractació del servei per plaça amb pagament individual.”
3. S'afegeix l'apartat g) a l'article 49, amb la redacció següent:
“g) Durant la temporada estival, considerada com a tal entre l'1 de maig i el 31 d'octubre, els ajuntaments no podran limitar el nombre de llicències d'autotaxi en servei ni el nombre màxim diari d'hores en què els vehicles adscrits a una llicència d'autotaxi poden prestar serveis.”
4. S'afegeix l'apartat h) a l'article 49, amb la redacció següent:
“h) Els ajuntaments i ens gestors han d'establir condicions en la prestació del servei per garantir que el servei públic cobreix totes les zones i franges horàries.”
5. S'afegeix un segon paràgraf al punt 1 de l'article 50, amb la redacció següent:
“No obstant l'anterior, aquestes tarifes no seran d'aplicació en cas que el municipi s'hagi incorporat a una àrea territorial de prestació conjunta. En tal cas, hi seran d'aplicació les tarifes aprovades per l'òrgan competent en matèria de regulació tarifària de dita àrea de prestació conjunta.”
6. Es modifica el punt 2 de l'article 50, que queda redactat de la manera següent:
“2. Les tarifes aprovades són, en tot cas, d'observança obligada per als titulars de les llicències, els conductors dels vehicles i els usuaris; els municipis han d'habilitar mesures oportunes per al control de la seva aplicació.
Mitjançant un decret del Govern de les Illes Balears es podrà regular que els serveis es facin a preu tancat.”
7. Es modifica el punt 2 de l'article 51, que tindrà la redacció següent:
“2. La titularitat de les llicències d'autotaxi és compatible amb l'exercici de qualsevol altra feina o activitat comercial, mercantil o industrial, sempre que s'acrediti disposar del nombre de conductors exigits per les ordenances municipals respectives i amb les condicions que en aquestes ordenances s'estableixin.”
8. Es modifica el punt 2 de l'article 52, que tindrà la redacció següent:
“2. Cada llicència, ja sigui de caràcter permanent o temporal, ha d'estar vinculada a un vehicle concret, identificat per la matrícula, sens perjudici d'altres dades que siguin exigibles.”
9. Es modifica el punt 3 de l'article 52, que tindrà la redacció següent:
“3. Les llicències d'autotaxi s'han d'expedir a les persones físiques o jurídiques que reuneixin els requisits exigits per a l'exercici d'aquesta activitat.
Les llicències estan limitades a un màxim de quatre autoritzacions per titular, sens perjudici de les que es puguin rebre per transmissió en virtut d'herència. Els titulars de quatre llicències hauran de tenir en tot moment, com a mínim, dos vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.
Si en virtut d'adquisició per herència un mateix titular té cinc o més llicències haurà de tenir en tot moment, com a mínim, tres vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.”
10. Es modifica el punt 3 de l'article 53, que passa a tenir la redacció següent:
“3. Per atorgar llicències ordinàries, els ajuntaments s'han de basar en les limitacions i els criteris objectius referits a la millora de la qualitat de l'aire, la gestió del transport, del trànsit i de l'espai públic, que s'han d'establir mitjançant un decret del Govern de les Illes Balears.
En tot cas, les llicències ordinàries de nova creació s'han d'atorgar de conformitat amb els procediments que estableix la normativa de règim local, mitjançant un concurs en el qual s'ha de valorar de manera preferent, entre d'altres aspectes, la dedicació prèvia a la professió en règim de treballador assalariat, durant el temps que s'estableixi.”
11. Es modifica el punt 4 de l'article 53, que passa a tenir la redacció següent:
“4. Per atorgar llicències temporals, els ajuntaments s'han de basar en les limitacions i els criteris objectius referits a la millora de la qualitat de l'aire, la gestió del transport, del trànsit i de l'espai públic, que s'han d'establir mitjançant un decret del Govern de les Illes Balears. Les llicències temporals s'han d'atorgar per al període determinat com a temporada alta per l'ajuntament respectiu i podran tenir una vigència màxima de quatre anys.
Mentre no s'hagi aprovat el decret referit en el punt anterior, els ajuntaments podran atorgar llicències temporals mitjançant un acte administratiu motivat que determini l'adjudicació, les condicions de prestació del servei, el nombre mínim i màxim, les condicions a les quals han d'ajustar-se, els drets i les obligacions, la quantia de la taxa, els supòsits de revocació, els terminis de durada i les altres condicions que es considerin adequades o necessàries.”
12. Es modifica el punt 2 de l'article 57, que queda redactat de la manera següent:
“2. Els vehicles de turisme destinats a la prestació d'autotaxi han de complir els requisits que es determinin reglamentàriament quant a les condicions genèriques de seguretat, capacitat, confort, antiguitat màxima, prestacions mediambientals, imatge corporativa i, si escau, accessibilitat. Es definiran mitjançant decret els criteris mínims d'homologació que hauran de complir els vehicles de turisme destinats a la prestació d'autotaxi. Mentre no s'hagi aprovat el decret esmentat, es podrà aprovar un llistat de vehicles homologats mitjançant resolució del conseller del Govern de les Illes Balears competent en matèria de transport terrestre, amb audiència prèvia dels ajuntaments. Així mateix es podrà establir, mitjançant decret, que cada vegada que se substitueixi un dels vehicles amb llicència d'autotaxi sigui per un altre vehicle amb classificació ambiental de zero emissions o ECO.”
13. Es modifica el punt 3 de l'article 57, que queda redactat de la manera següent:
“3. El nombre de places dels vehicles vinculats a les llicències d'autotaxi no pot ser superior a nou, comptant la persona que condueix.”
14. Es modifica el punt 4 de l'article 57, que queda redactat de la manera següent:
“4. Els vehicles adaptats per transportar persones usuàries amb mobilitat reduïda i en cadira de rodes han de complir les mesures de seguretat que exigeixi la normativa.”
15. S'afegeix l'article 71 bis, amb la redacció següent:
“Article 71 bis Àrees territorials de prestació conjunta
1. Amb independència dels règims especials de recollida de viatgers, regulats en l'article anterior, es poden constituir àrees territorials de prestació conjunta per al transport discrecional de viatgers en vehicles de turisme, segons les normes que es determinen a continuació.
2. El Govern de les Illes Balears, mitjançant una ordre de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de mobilitat, podrà acordar la creació d'àrees territorials de prestació conjunta dins dels seus territoris, d'ofici o a instàncies dels municipis integrants, quan hi hagi interacció o influència recíproca entre els serveis de transport dels diferents municipis de la zona, de tal forma que la condició de servei públic del taxi, raons mediambientals, de gestió de la mobilitat o altres d'interès públic ho motivin.
3. Quan l'establiment d'àrees territorials de prestació conjunta es dugui a terme per la iniciativa dels municipis afectats, s'han d'adjuntar a la sol·licitud l'acord favorable de tots els ajuntaments que el proposen, una memòria justificativa en la qual s'acrediti la interacció o influència recíproca existent en l'àmbit proposat i una proposta de normes de funcionament de l'àrea. Així mateix, s'haurà de disposar de l'informe del consell insular corresponent en el cas d'establiment d'àrees territorials de prestació conjunta a les illes on estiguin atribuïdes les competències de transport per carretera.
Rebuda la sol·licitud a què es refereix el paràgraf anterior, la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de mobilitat podrà acordar l'establiment de l'àrea territorial de prestació conjunta proposada o proposar la seva extensió a altres municipis, per considerar que l'àmbit proposat no satisfà les necessitats reals de la zona, o bé denegar-la per considerar que no hi ha interacció o influència recíproca entre els serveis de transports dels municipis que la sol·liciten. En tots els casos és necessari un informe que justifiqui la resolució adoptada.
En cas de proposar l'extensió de l'àrea a altres municipis diferents dels sol·licitants, s'haurà de disposar de l'acord favorable d'almenys les dues terceres parts dels municipis que es proposi incloure i que representin almenys el 75% de la població total dels municipis proposats.
4. Quan l'establiment d'àrees territorials de prestació conjunta es dugui a terme d'ofici, haurà de constar en l'expedient administratiu un informe que acrediti l'existència d'interacció o influència recíproca entre els municipis afectats i una proposta de normes de funcionament de l'àrea.
S'ha de disposar de l'acord favorable d'almenys les dues terceres parts dels municipis que es proposi incloure i que representin almenys el 75% de la població total dels municipis proposats. Així mateix, s'haurà de disposar de l'informe del consell insular corresponent en el cas d'establiment d'àrees territorials de prestació conjunta a les illes on estiguin atribuïdes les competències de transport per carretera.
5. En els procediments que preveu aquest article han de ser oïdes les entitats representatives del sector a través del Consell Balear de Transports Terrestres.
6. L'òrgan competent per a la creació d'àrees territorials de prestació conjunta ho serà també per fer les funcions de regulació que resultin necessàries i tenguin abast reglamentari, sens perjudici de la creació d'ens gestors reguladors recollits en el punt següent.
Les normes de funcionament s'han d'aprovar al mateix temps que la creació de les àrees territorials de prestació conjunta, i hauran d'incloure el règim tarifari aplicable.
7. Una vegada constituïda, es podrà delegar l'exercici de les seves funcions en els òrgans rectors designats per les normes reguladores de l'àrea en un ens gestor constituït a l'efecte pels ajuntaments afectats conjuntament amb el consell insular corresponent en el cas de les illes on estiguin atribuïdes les competències de transport per carretera. Aquest ens realitzarà totes les funcions de gestió ordinària de l'àrea en totes aquelles qüestions que no precisin regulació de caràcter reglamentari, en el qual cas han de recaure en el Govern de les Illes Balears.
L'ens gestor encarregat de la gestió ordinària i l'ordenació del servei ha d'establir un règim intern de funcionament amb indicació expressa del model de presa de decisions i règim de majories necessàries per adoptar els acords que corresponguin.
8. Una vegada constituïda una àrea territorial de prestació conjunta, els serveis, tant de taxi com d'arrendament amb conductor que es facin íntegrament dins aquesta àrea, tindran la consideració de serveis urbans.”
16. Es modifica el punt 1 de l'article 73, que passa a tenir la redacció següent:
“1. El servei s'ha de prestar amb vehicles de turisme amb una capacitat màxima de fins a nou places, comptant la persona que condueix.”
17. Es modifica el punt 3 de l'article 73, que passa a tenir la redacció següent:
“3. El servei s'ha de prestar a petició de l'usuari, de manera directa o mitjançant un centre d'atenció a l'usuari. L'òrgan competent per atorgar autoritzacions de transport interurbà podrà determinar que els serveis de taxi se sol·licitin i gestionin mitjançant una aplicació de tecnologia de posicionament per satèl·lit o una altra tecnologia equivalent o que la substitueixi, amb les condicions que es determinin reglamentàriament. Els titulars de les autoritzacions estaran obligats a fer ús d'aquesta aplicació.”
18. Es modifica el punt 4 de l'article 73, que passa a tenir la redacció següent:
“4. Les tarifes aprovades són, en tot cas, d'observança obligada per als titulars de les llicències, els conductors dels vehicles i els usuaris.
Mitjançant un decret del Govern de les Illes Balears es podrà regular que els serveis es facin a preu tancat.
Amb caràcter general, el servei de transport públic discrecional amb vehicles de turisme s'ha de prestar mitjançant la contractació global del vehicle. No obstant això, mitjançant un decret del Govern de les Illes Balears es podrà regular la contractació del servei per plaça amb pagament individual.”
19. Es modifica l'article 74 bis, que queda redactat de la manera següent:
“Article 74 bis Autoritzacions
1. Les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor domiciliades a la comunitat autònoma de les Illes Balears a l'entrada en vigor del Decret llei 2/2023, de 6 de març, de mesures urgents en matèria de servei públic discrecional de persones viatgeres i en altres matèries vinculades a sectors econòmics, habiliten per realitzar transports urbans de viatgers en els municipis de les Illes Balears.
2. Les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor que es puguin atorgar a partir de l'entrada en vigor del decret llei esmentat requereixen l'autorització de l'ajuntament on estigui domiciliat el vehicle per fer serveis de caràcter urbà. L'autorització urbana ha de ser prèvia a la interurbana. El Govern de les Illes Balears, mitjançant un decret, ha d'establir el procediment i els requisits per atorgar autoritzacions d'àmbit urbà.
3. Mitjançant un decret del Govern de les Illes Balears s'han d'establir criteris objectius per atorgar noves autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor, per a la millora de la qualitat de l'aire, la gestió del transport, del trànsit i de l'espai públic, sens perjudici d'aquells criteris que puguin establir els ajuntaments per atorgar autoritzacions d'àmbit urbà.
4. El decret esmentat en el punt anterior ha d'establir el procediment per atorgar noves autoritzacions; ha de garantir els principis de publicitat, transparència i lliure concurrència, i, entre altres paràmetres, limitarà el nombre màxim de sol·licituds per cada titular.
5. D'acord amb el que estableix l'article 6.k) d'aquesta llei, els consells insulars poden concedir autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular, ja siguin de caràcter permanent o temporal.
Per a poder concedir les autoritzacions esmentades, els consells insulars han d'haver aprovat un reglament que estableixi el règim jurídic corresponent, les condicions d'atorgament, modificació i extinció d'autoritzacions i el sostre màxim d'autoritzacions a concedir, en funció dels paràmetres que resultin dels corresponents estudis tècnics. Les autoritzacions de caràcter temporal poden tenir una vigència màxima de quatre anys i seran intransmissibles.
6. Els vehicles proveïts de l'autorització de lloguer amb conductor expedida a altres comunitats autònomes que, en el termini establert legalment de deslocalització, vulguin realitzar serveis en l'àmbit territorial de les Illes Balears hauran de comunicar aquest fet a l'administració competent en matèria de transports de la comunitat autònoma de les Illes Balears, amb una antelació mínima de tres mesos i amb indicació de les dades (número de matrícula i número d'autorització) i del conductor o conductors que realitzaran el servei.
L'acreditació del termini màxim de deslocalització s'ha de fer documentalment amb la presentació, si se'n requereix, dels bitllets de desplaçament d'anada i tornada. A més, a les illes que hagin establert limitacions a l'entrada i la circulació de vehicles, previ a l'inici del termini de deslocalització, també s'haurà de sol·licitar l'autorització d'accés i circulació corresponent que en cap cas no podrà superar el termini màxim de deslocalització del vehicle.”
20. S'afegeix l'article 74 ter, amb la redacció següent:
“Article 74 ter Condicions de prestació del servei
1. L'activitat de lloguer de vehicles amb conductor ve regulada per la normativa estatal, conforme a la qual l'exercici està condicionat a l'obtenció de l'autorització corresponent i la utilització per part de les persones usuàries està condicionada a la contractació prèvia del servei. Per a la prestació del servei de lloguer de vehicles amb conductor, és obligatori reservar el servei amb una antelació mínima de trenta minuts al moment de la prestació. En el vehicle obligatòriament s'ha de dur la documentació acreditativa d'aquesta contractació prèvia. En el cas que la contractació prèvia s'hagués efectuat per mitjans telemàtics, caldrà acreditar, a través de l'aplicació, el servei o el document digital corresponent, la reserva prèvia mínima de trenta minuts.
2. Els vehicles adscrits a les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor no poden, en cap cas, circular per les vies públiques per cercar clients ni propiciar la captació de persones viatgeres que no hagin contractat prèviament el servei, ni romandre estacionats a aquest efecte.
Queda prohibit l'estacionament en llocs de concentració i generació de demanda de serveis de transport de persones viatgeres com a ports, aeroports, estacions de ferrocarril i d'autobusos, centres comercials i d'oci, instal·lacions esportives, hotels, hospitals o qualsevol altre establiment similar, que pugui propiciar la captació de clientela. Aquest estacionament es podrà realitzar quan hi hagi una contractació prèvia i s'estigui a l'espera de les persones viatgeres o s'estigui realitzant un servei. A les parades de taxi en cap cas es podrà recollir, deixar o esperar clients.
3. L'activitat d'arrendament de vehicles amb conductor, a l'efecte de la legislació dels transports per carretera, té la consideració de transport públic discrecional de viatgers i els preus no estan subjectes a tarifes administratives. No obstant això, mitjançant un decret del Govern de les Illes Balears es podrà establir, per a circumstàncies excepcionals en les quals l'alta demanda de serveis faci necessari evitar situacions desmesurades per als usuaris, l'increment màxim per aplicar sobre el preu habitual dels serveis.
4. Els vehicles adscrits a les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor hauran de realitzar la totalitat dels seus serveis de transport en el territori de l'illa on es trobi domiciliada la pertinent autorització”.
21. S'afegeix l'article 74 quater, amb la redacció següent:
“Article 74 quater Especificacions tècniques dels vehicles
1. Els vehicles adscrits a les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor han d'anar permanentment identificats, tal com s'estableix en el Decret 58/2016, de 16 de setembre, pel qual es regula el distintiu d'identificació dels vehicles dedicats a l'activitat de lloguer amb conductor en la comunitat autònoma de les Illes Balears. Aquest és l'únic distintiu de la seva activitat que podran ostentar els vehicles adscrits a les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor.
2. Els vehicles l'autorització d'arrendament amb conductor dels quals estigui domiciliada a la comunitat autònoma de les Illes Balears poden continuar afectes a l'activitat fins als deu anys d'antiguitat, comptadors des de la primera matriculació.
Es podrà establir, mitjançant un decret, que cada vegada que se substitueixi un dels vehicles actualment adscrits a autoritzacions VTC sigui per un altre vehicle amb classificació ambiental de zero emissions o ECO.
Els consells insulars, en el seu àmbit territorial respectiu, poden establir reglamentàriament unes exigències ambientals superiors per als vehicles que realitzin l'activitat de lloguer de vehicles amb conductor.
3. Han de figurar en el permís de circulació dels vehicles amb autorització d'arrendament amb conductor la classificació i el codi de servei corresponent al lloguer amb conductor, a l'efecte de determinar la periodicitat de les inspeccions que li corresponen, de conformitat amb la normativa vigent en matèria d'indústria i de trànsit.”
22. S'afegeix l'article 74 quinquies, amb la redacció següent:
“Article 74 quinquies Requisits de les persones conductores
1. Les persones conductores de vehicles adscrits a autoritzacions VTC han de reunir, per a la prestació del servei, els requisits següents:
a) Disposar d'un permís de conducció suficient expedit per l'òrgan competent en matèria de trànsit i seguretat viària.
b) Figurar donades d'alta i al corrent de pagament en el règim corresponent de la Seguretat Social.
c) No exercir simultàniament altres treballs que afectin la seva capacitat física per a la conducció o que repercuteixin negativament sobre la seguretat viària.
2. Els ajuntaments, per a l'atorgament de les autoritzacions d'àmbit urbà, poden exigir una formació específica als conductors de vehicles adscrits a autoritzacions VTC.”
23. Es modifica l'apartat 6 de l'article 89, amb la redacció següent:
“6. Incomplir les condicions de prestació del servei d'autotaxi a què es refereix l'article 49, o les condicions o els requisits per a la transmissió de les llicències d'autotaxi que estableix l'article 54, ambdós d'aquesta llei. A aquest efecte s'inclou, quan hi hagi establert un règim especial de recollida de viatgers, l'incompliment de les condicions especials de recollida. Segons l'establert en l'article 7.1.c) d'aquesta llei, el competent és l'ajuntament de l'àmbit territorial on es cometi la infracció, encara que es tracti de titulars de llicències municipals d'altres ajuntaments.”
24. Es modifica l'article 96 bis, que queda redactat en els següents termes:
“1. Es consideren infraccions molt greus:
1.1. Dur a terme l'activitat de lloguer amb conductor sense l'autorització preceptiva.
1.2. Iniciar un servei de lloguer amb conductor en un àmbit territorial diferent d'aquell en què estigui autoritzat.
1.3. Recollir clients d'un servei de lloguer amb conductor que no hagin contractat prèviament el servei.
1.4. Cometre una infracció greu d'acord amb el que preveu l'article següent, quan en els vint-i-quatre mesos anteriors a la comissió s'hagi estat sancionat, mitjançant una resolució ferma, per una infracció tipificada en un mateix apartat d'aquest article.
2. Es consideren infraccions greus:
2.1. Incomplir qualsevol de les condicions establertes en els articles 74 ter, 74 quater i 74 quinquies d'aquesta llei i normativa de desenvolupament que no estiguin tipificades com a molt greus.
2.2. Incomplir els requisits establerts pel consell insular competent quant a autoritzacions de lloguer amb conductor d'àmbit insular.”
25. S'afegeix un apartat 4 a l'article 97, amb la redacció següent:
“4. La imposició de cinc o més sancions, mitjançant resolució ferma en via administrativa, per la comissió de les infraccions tipificades en els punts 1.1, 1.2 i 1.3 de l'article 96 bis anterior en el període d'un any, comptador des de la imposició d'una d'elles, en serveis realitzats a l'empara d'una mateixa autorització d'arrendament de vehicles amb conductor, pot donar lloc a la revocació d'aquesta.”
26. S'afegeix un apartat 3 a l'article 108, amb la redacció següent:
“3. En els supòsits prevists en els punts 1.1, 1.2 i 1.3 de l'article 96 bis anterior, s'immobilitzarà el vehicle fins que es produeixi el pagament de la sanció pecuniària corresponent.”
27. S'afegeix una nova disposició addicional, la cinquena bis, amb la redacció següent:
“Disposició addicional cinquena bis Contractació per plaça en els serveis de transport discrecional de viatgers en autobús, amb origen o destinació en ports o aeroports de les Illes Balears
1. La contractació per plaça en els serveis de transport discrecional de viatgers en autobús, amb origen o destinació en ports o aeroports de les Illes Balears, es realitzarà d'acord amb el que reglamentàriament s'estableixi, mitjançant decret del Govern de les Illes Balears, tal com s'estipula en l'article 63.2.b) d'aquesta llei.
2. Mentre no es dugui a terme el desenvolupament reglamentari, la contractació per plaça en els serveis de transport discrecional de viatgers en autobús, amb origen o destinació en ports o aeroports de les Illes Balears, es podrà dur a terme en els supòsits i amb la justificació que s'estableix en els articles 1 i 2 del Decret llei 2/2023, de 6 de març, de mesures urgents en matèria de servei públic discrecional de transport de viatgers i altres mesures vinculades a sectors econòmics.”
Disposició transitòria primera Suspensió d'autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor i de llicències d'autotaxi
1. Es suspèn l'atorgament d'autoritzacions ordinàries d'arrendament de vehicles amb conductor fins a l'aprovació, en el termini màxim d'un any, del decret del Govern de les Illes Balears pel qual s'han d'establir, per imperatiu de l'article 99.5 de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres, els criteris objectius que condicionen el seu atorgament, basats en criteris mediambientals sobre la millora de la qualitat de l'aire i la reducció d'emissions de CO2, així com la gestió del transport, del trànsit i de l'espai públic. Aquests criteris han de distingir les condicions que es donen en temporada estival i en la resta de l'any, per poder establir les autoritzacions necessàries, tant ordinàries com temporals.
2. La suspensió afecta les autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor que es puguin sol·licitar a partir de l'entrada en vigor d'aquesta llei, així com les pendents d'atorgament a l'entrada en vigor del Reial decret llei 5/2023, de 28 de juny, pel qual s'adopten i prorroguen determinades mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra d'Ucraïna, de suport a la reconstrucció de l'illa de La Palma i a altres situacions de vulnerabilitat; de transposició de directives de la Unió Europea en matèria de modificacions estructurals de societats mercantils i conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i cuidadors; i d'execució i compliment del dret de la Unió Europea, que estiguin en qualsevol fase del procediment, inclosa la de recurs administratiu.
3. Se suspèn l'atorgament de llicències ordinàries d'autotaxi fins a l'aprovació del decret esmentat en el primer punt anterior.
4. La suspensió no afecta les autoritzacions insulars temporals, tant d'autotaxi com d'arrendament de vehicles amb conductor.
Disposició transitòria segona Autoritzacions d'arrendament amb conductor existents a l'entrada en vigor d'aquesta llei
No obstant el disposat a l'article 74 ter. 4, de la Llei 4/2014 ja esmentada, les autoritzacions d'arrendament amb conductor que, abans de l'entrada en vigor d'aquesta llei, estiguin domiciliades a les Illes Balears i hagin realitzat serveis en aquesta mateixa comunitat autònoma, podran continuar prestant serveis a tot el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears durant el termini de dos anys, comptadors des de l'entrada en vigor d'aquesta llei. Si es considera necessari per atendre adequadament la demanda de mobilitat, i previ informe que així ho justifiqui, mitjançant decret es podran establir els terminis, condicions i procediment pel canvi de domicili de les autoritzacions vigents a l'entrada en vigor d'aquesta llei que ho sol·licitin.
Disposició derogatòria
1. Es deroguen totes les disposicions del mateix rang que aquesta llei, o d'un rang inferior, que contradiguin el que s'hi estableix.
2. En particular, queden derogats:
Disposició final Entrada en vigor
Aquesta llei entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.
Palma, 16 de febrer de 2024
La presidenta Margarita Prohens Rigo