Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT, MEDI RURAL I ESPORTS
Núm. 81243
Aprovació definitiva de la modificació de l’Ordenança que regula la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei de gestió dels residus no perillosos de tractament obligatori dins el servei de gestió de residus urbans de Mallorca i de la revisió de tarifes per a l’exercici 2024
El 14 de desembre de 2023, el ple del Consell Insular de Mallorca va adoptar l'acord d'aprovació inicial de la modificació de l'Ordenança que regula la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei de gestió dels residus no perillosos de tractament obligatori dins el servei de gestió de residus urbans de Mallorca i de la revisió de tarifes per a l'exercici 2024.
El 19 de desembre de 2023 es publica al BOIB n. 171 l'Anunci d'informació pública de l'acord del ple del Consell Insular de Mallorca d'aprovació inicial de la modificació de l'Ordenança que regula la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei de gestió dels residus no perillosos de tractament obligatori dins el servei de gestió de residus urbans de Mallorca i de la revisió de tarifes per a l'exercici 2024.
El punt 14 de l'esmentat acord manifestava que l'acord d'aprovació definitiva de les tarifes de l'apartat 4t, 8è i 10è restava condicionat a l'assentament en comptabilitat mitjançant la comptabilització del document “O” de 43.000.000.- euros a favor de TIRME, SA amb càrrec al pressupost 2023. Aquesta operació de reconeixement de l'obligació va quedar assentada al llibre de diari de comptabilitat pressupostària el 18 de desembre de 2023, complint-se així la condició fixada.
D'acord amb l'article 49, lletra c) de la Llei 7/1985, reguladora de les bases de règim local, “si durant el termini d'informació pública no es presenten reclamacions, l'acord s'entendrà definitivament aprovat i es publicarà el text íntegre de l'Ordenança en el Butlletí Oficial de les Illes Balears”.
Per tot l'exposat i atès el certificat d'informació pública emès pel secretari general en data 8 de febrer de 2024, en què s'expressa que no s'han presentat al·legacions, l'acord d'aprovació inicial de la modificació de l'Ordenança que regula la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei de gestió dels residus no perillosos de tractament obligatori dins el servei de gestió de residus urbans de Mallorca i de la revisió de tarifes per a l'exercici 2024 adoptat pel ple del Consell Insular de Mallorca el 14 de desembre de 2023 esdevé definitiu en els termes que es transcriuen literalment a continuació:
“Antecedents
1. El 4 d'agost de 2023 va tenir entrada al RGE del Consell de Mallorca, amb núm. 66811, un escrit de TIRME, SA, en qualitat d'empresa concessionària del contracte del servei insularitzat de gestió dels residus urbans de Mallorca, mitjançant el qual presenta una proposta de tarifes per al tractament dels residus sòlids urbans (RSU) per a l'exercici 2024, d'acord amb les xifres següents:
A requeriment de la directora Insular de Residus, l'11 de setembre de 2023, amb RGE núm. 71841, TIRME, SA va completar la documentació justificativa de la sol·licitud.
2. El serveis tècnics, econòmics i jurídics de la Direcció Insular de Residus han emès els informes següents que serveixen de fonament a la proposta d'acord:
3. Memòria de la directora de la DIR, de data 2 de novembre de 2023, en relació amb la bonificació sobre la proposta de tarifa específica per al tractament de les restes d'animals morts i d'escorxador que provenen del sector primari, incloent-hi els MER, i també de la indústria càrnia en general per al 2024, que determina l'aplicació d'una bonificació del 40,52 % de la tarifa d'RSU.
4. En data 3 de novembre de 2023 la consellera d'Hisenda i Funció Pública proposa al Ple del Consell Insular de Mallorca el crèdit extraordinari al pressupost 2023 per import de 43.000.000 euros, per destinar-lo a la subvenció parcial de les tarifes del tractament d'RSU i llots d'EDAR.
5. En data 6 de novembre de 2023 la directora insular de Residus redacta la memòria en la qual determina el repartiment de l'aportació econòmica a l'explotació entre la tarifa d'RSU (41.000.000 euros) i la dels llots d'EDAR (2.000.000 euros).
6. El serveis tècnics i econòmics de la Direcció Insular de Residus han emès els informes següents:
TARIFES |
Revisió tarifa 2023 |
Proposta tarifa 2024 |
Bonificació sobre tarifa RSU |
Proposta tarifa bonificada |
Tractament RSU |
138,02 €/t |
119,71 €/t |
|
|
Tractament llots d'EDAR |
132,17 €/t |
144,16 €/t |
|
|
Tractament DOA |
83,61 €/t |
85,71€/t |
40,52 % |
37,20 €/t |
7. En data 7 de novembre de 2023, el cap de servei coordinador de la DIR formula proposta d'acord de revisió de tarifes i de modificació de l'ordenança reguladora, fonamentada en els informes tècnics, econòmics i jurídics precedents.
8. En data 7 de novembre de 2023 la Directora Insular de Residus formula audiència a l'empresa concessionària amb la proposta de 7 de novembre de 2023.
9. En data 9 de novembre de 2023 i RE 85551, TIRME SA presenta conformitat a la proposta sotmesa a tràmit d'audiència i manifesta “a fi de contribuir a la contenció de les esmentades tarifes, aquesta part concessionària confirma la cessió extraordinària d'una partida a la tarifa RSU per un import de 2.354.400€ i d'una altra partida a la tarifa específica de llots per import de 1.299.550 €. Aquestes partides extraordinàries proposades són una cessió voluntària i puntual del concessionari a aquesta revisió tarifària 2024 (...)”.
10. En data 9 de novembre de 2023 la Directora Insular de Residus emet nova memòria en relació amb la bonificació sobre la proposta de tarifa específica pel tractament de les restes d'animals morts i d'escorxador que provenen del sector primari, incloent-hi els MER, i també de la indústria càrnia en general per a 2024, que determina l'aplicació d'una bonificació del 42,2 % de la tarifa de RSU.
11. El serveis econòmics de la Direcció insular de Residus en data 10 de novembre de 2023 han emès Tercer Informe econòmic relatiu a la proposta de tarifes per al tractament dels residus urbans per a l'any 2024, i proposen la següent revisió de tarifes:
TARIFES |
Revisió tarifa 2023 |
Proposta tarifa 2024 |
Bonificació sobre tarifa RSU |
Proposta tarifa bonificada |
Tractament RSU |
138,02€/t |
114,95€/t |
|
|
Tractament llots d'EDAR |
132,17€/t |
125,00€/t |
|
|
Tractament Deixalles Origen Animal |
83,61€/t |
85,71€/t |
42,2% |
37,20€/t |
12. En data 15 de novembre de 2023, el cap de servei coordinador de la DIR emet informe jurídic i proposta d'acord de revisió de tarifes i de modificació de l'ordenança reguladora, fonamentada en els informes tècnics, econòmics i jurídics precedents.
13. La Secretaria General ha emès el 16 de novembre de 2023 un informe de conformitat amb la proposta d'acord.
14 La Intervenció General ha emès el 20 de novembre de 2023 informe de fiscalització prèvia de requisits bàsics amb resultat favorable a la proposta d'acord.
Fonaments de dret
La normativa i les fonts d'obligacions que afecten l'expedient són:
1. Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries.
2. Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de Mallorca (PDSRNPM), aprovat pel Ple del Consell de Mallorca en sessió de dia 9 de maig de 2019 (BOIB número 81, de 18 de juny).
3. Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (LCSP).
4. Decret 923/1965, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text articular de la Llei de contractes de l'Estat i Reglament de desenvolupament de l'any 1975.
5. Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, mitjançant el qual s'aprova el Text refós de la Llei que regula les hisendes locals.
6. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques.
7. Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic.
8. Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.
9. Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.
10. Llei 7/1985, de 2 d'abril , que regula les bases del règim local.
11. Llei 20/2006, municipal i de règim local de les Illes Balears.
12. Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
13. Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
14. Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació públic i bon govern.
15. Contracte d'adjudicació del concurs del servei de gestió dels residus sòlids urbans de Mallorca signat el dia 21 de maig de 1992.
16. 1a modificació del contracte signada el dia 16 de febrer de 2001.
17. 2a modificació del contracte signada el dia 4 de maig de 2007.
18. 3a modificació del contracte signada el dia 20 de juny de 2013.
19. 4a modificació del contracte signada el dia 30 de gener de 2018.
20. 5a modificació del contracte signada el 15 de novembre de 2023.
21. Reglament d'explotació del servei públic de gestió dels residus sòlids urbans de Mallorca (BOIB núm. 107, de 13 d'agost de 2022).
22. L'article 65 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears determina que el Ple del Consell Insular exerceix la iniciativa legislativa davant el Parlament de les Illes Balears, la funció normativa, aprova els pressuposts del Consell Insular, controla l'acció de govern del Consell Executiu, n'elegeix el president i en disposa el cessament i exerceix totes les funcions que li atorguen l'Estatut d'Autonomia, les lleis del Parlament de les Illes Balears i les pròpies normes aprovades pel Consell.
23. L'article 17.1 de Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars (BOIB núm. 88, de 7 de juliol) regula les atribucions que corresponen al ple dels consells insulars; concretament, l'apartat l) estableix que al Ple li correspon determinar els recursos de caràcter tributari i altres prestacions patrimonials públiques.
24. D'altra banda, el Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca, de dia 28 de juliol de 2023, pel qual s'estableixen les competències dels departaments del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 106, de 29 de juliol, modificat pel Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de 2 d'octubre de 2023, i publicat al BOIB núm. 136, de 5 d'octubre), estructura internament les funcions de l'activitat administrativa que corresponen als diferents departaments que integren el Consell Insular de Mallorca. Concretament, al Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports li correspon, entre d'altres funcions, la planificació i gestió de residus no perillosos de Mallorca, de conformitat amb els plans directors sectorials en matèria de residus.
25. L'article 39.2d) del Reglament Orgànic del Consell de Mallorca (BOIB núm. 89, de 19 de juliol de 2018) determina que, entre d'altres atribucions, als consellers executius els correspon preparar i presentar els projectes de reglaments o ordenances insulars relatius a qüestions del seu departament perquè l'òrgan competent els aprovi a través del procediment establert.
Per tot això, la consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, per suplència del conseller executiu de Medi Ambient, Medi Rural i Esports; d'acord amb del Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de 28 de juliol de 2023 pel qual s'estableixen les suplències dels consellers executius i conselleres executives, propòs al ple del Consell Insular de Mallorca que adopti el següent
Acord
1. Aprovar inicialment la revisió ordinària de la tarifa de tractament d'RSU per a l'exercici 2024, per un import de 199,48 €/tona (IVA exclòs).
2. Aprovar inicialment la majoració, per la revisió extraordinària, de la tarifa de tractament d'RSU, per import de +3,19 €/tona (IVA exclòs).,
3. Aprovar inicialment la minoració de la tarifa de tractament d'RSU, per import de -82,96€/tona (IVA exclòs), conseqüència de l'aportació econòmica a l'explotació de 41.000.000€ pel Consell Insular de Mallorca durant l'any 2023 amb càrrec a l'aplicació pressupostària 50.16220.47201 i la minoració de -4,76€/tona (IVA exclòs), conseqüència de la cessió extraordinària del concessionari a la tarifa de tractament d'RSU per import de 2.354.400€.
4. A conseqüència dels tres punts anteriors, aprovar inicialment una tarifa per la prestació del servei de tractament d'RSU per import de 114,95 €/tona (IVA exclòs).
5. Aprovar inicialment la revisió ordinària de la tarifa de tractament de llots procedents d'estacions depuradores d'aigües residuals per a l'exercici 2023, per un import de 193,94 €/tona (IVA exclòs).
6. Aprovar inicialment la minoració, per la revisió extraordinària, de la tarifa de tractament de llots procedents d'estacions depuradores d'aigües residuals, per import de -20,31 €/tona (IVA exclòs).
7. Aprovar inicialment la minoració de la tarifa de tractament de llots procedents d'estacions depuradores d'aigües residuals, per import de -29,48€/tona (IVA exclòs), conseqüència de l'aportació econòmica a l'explotació de 2.000.000€ pel Consell Insular de Mallorca durant l'any 2023 amb càrrec a l'aplicació pressupostària 50.16220.47201 i la minoració per import de -19,16€/tona (IVA exclòs), conseqüència de la cessió extraordinària del concessionari a la tarifa de tractament d'RSU per import d'1.299.550€.
8. A conseqüència dels tres punts anteriors, aprovar inicialment una tarifa per la prestació del servei de tractament de llots procedents d'estacions depuradores d'aigües residuals per import de 125,00€/tona (IVA exclòs).
9. Aprovar inicialment la revisió de la tarifa específica per tractar les restes d'animals morts i d'escorxador que provenen del sector primari, incloent-hi els MER, i també de la indústria càrnia en general per import de 85,71 €/tona (IVA exclòs), que els usuaris del servei públic han d'abonar a l'empresa concessionària la qual, en tot moment, ha de mantenir vigent l'autorització administrativa per fer el tractament.
10. Aprovar inicialment una bonificació del 42,2% sobre la tarifa general (condicionada a l'aprovació del punt quart del present acord, tarifa RSU de 114,95 €/tona) en aplicació del que preveu l'article 17.4 de la Llei 13/2012, resultant una tarifa específica bonificada per import de 37,20 €/tona (IVA exclòs).
11. Advertir que, en cap cas, l'aplicació de la bonificació anterior pot suposar un increment de la tarifa general aplicable al servei de gestió de residus urbans de Mallorca.
12. Aprovar inicialment el manteniment de les tarifes per a la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei públic obligatori i insularitzat de gestió de residus urbans de Mallorca d'acord amb les quanties que preveuen els apartats 4t, 8è i 10è d'aquest acord.
13. Aprovar inicialment el manteniment del redactat de l'article 5è i la modificació de l'article 6è de l'Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei públic obligatori i insularitzat de gestió de residus urbans de l'illa de Mallorca en el sentit de què allà on diu:
“Article 6. Exempcions i bonificacions
1. No es concediran més exempcions o bonificacions que les expressament previstes en les lleis i derivades de l'aplicació dels tractats internacionals.
2. D'acord amb l'article 17.4 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, en el cas d'instal·lacions públiques de tractament conjunt amb altres tipus de residus, el preu aplicable al tractament de les restes d'animals morts i d'escorxador que provenen del sector primari, incloent-hi els MER, com també de la indústria càrnia en general, ha de ser específic i reduït, i s'ha d'aplicar una bonificació de fins al 70% del preu general per als altres residus. Es preveu una bonificació del 47,4% per a l'exercici 2023.”
Ha de dir:
“Article 6. Exempcions i bonificacions
1. No es concediran més exempcions o bonificacions que les expressament previstes en les lleis i derivades de l'aplicació dels tractats internacionals.
2. D'acord amb l'article 17.4 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, en el cas d'instal·lacions públiques de tractament conjunt amb altres tipus de residus, el preu aplicable al tractament de les restes d'animals morts i d'escorxador que provenen del sector primari, incloent-hi els MER, com també de la indústria càrnia en general, ha de ser específic i reduït, i s'ha d'aplicar una bonificació de fins al 70% del preu general per als altres residus. Es preveu una bonificació del 42,2% per a l'exercici 2024”.
14. Condicionar l'acord d'aprovació definitiva de les tarifes de l'apartat 4t, 8è i 10è a l'assentament en comptabilitat mitjançant la comptabilització del document “O” de 43.000.000.- euros a favor de TIRME, SA amb càrrec al pressupost 2023.
15. De conformitat amb el que disposa l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local, sotmetre aquest Acord, a un període d'informació pública mitjançant la inserció d'un anunci en el tauler d'edictes del Consell de Mallorca i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb la finalitat que totes les persones que hi estiguin interessades puguin examinar-lo i presentar les reclamacions i els suggeriments que considerin pertinents, en un termini de trenta dies, comptadors a partir de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears o des de la publicació de l'anunci en el tauler d'anuncis, si és posterior. Si se n'hi presenten, s'ha d'atorgar una audiència a les associacions veïnals i de defensa de les persones consumidores i usuàries establertes en l'àmbit territorial insular i que estiguin inscrites en el registre municipal d'associacions veïnals, la finalitat de les quals tingui una relació directa amb l'objecte de l'ordenança.
16. Obrir un tràmit per donar audiència a l'empresa concessionària del servei públic insularitzat TIRME, SA, a tots els ajuntaments de Mallorca i a les mancomunitats, als productors dels llots, que són les entitats gestores de les estacions depuradores d'aigües residuals, durant un termini de trenta dies, per garantir la participació que preveu l'article 18 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries.
17. De conformitat amb el que disposa l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació públic i bon govern, un cop adoptat l'acord d'aprovació inicial s'ha de publicar en la seu electrònica o la pàgina web corporativa, el projecte de modificació de l'ordenança, així com els informes i memòries que conformen l'expedient”.
Contra aquest Acord es podrà interposar recurs contenciós administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia competent, en el termini de dos mesos a comptar des de el dia següent a la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
De la qual cosa se'n donarà compte mitjançant notificació a l'Administració de l'estat, al Govern de les Illes Balears, a tots els Ajuntaments de l'illa de Mallorca, a les mancomunitats de municipis, als productors de llots i a l'empresa concessionària del servei.
Palma, en la data de la signatura electrònica (8 de febrer de 2024)
El conseller executiu de Medi Ambient, Medi Rural i Esports Pedro Bestard Martínez