Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 802769
Acord del Consell de Govern de 22 de desembre de 2023 pel qual s’aprova l’oferta d’ocupació pública per a l’any 2023 corresponent al personal funcionari i al personal laboral al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l’àmbit dels serveis generals
L'article 70.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre) disposa que «les necessitats de recursos humans, amb assignació pressupostària, que s'hagin de proveir mitjançant la incorporació de personal de nou ingrés han de ser objecte de l'oferta d'ocupació pública, o a través d'un altre instrument similar de gestió de la provisió de les necessitats de personal […]». D'altra banda, la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en l'article 47.1, determina que «constitueix l'oferta d'ocupació pública anual el conjunt de places vacants de personal funcionari i de personal laboral, amb dotació pressupostària, la cobertura de les quals resulta necessària […]».
L'article 18 de la Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023, és la norma que regula la matèria relativa a les ofertes d'ocupació pública. En concret, determina el següent:
1. Durant l'any 2023, i sens perjudici del que disposa l'apartat següent, el nombre total de places de nou ingrés del personal de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental autonòmic, i també, si escau, els sectors, les funcions i les categories professionals en les quals s'han de concentrar, i les places que ha d'incloure l'oferta pública d'ocupació, s'han de fixar de conformitat amb la delimitació que, amb caràcter bàsic, faci l'Estat per a l'any 2023, per mitjà de la norma de rang legal corresponent i en el marc dels pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023, o, si no n'hi ha, amb la que resulta de la Llei 22/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2022, i d'acord també amb l'Estatut bàsic de l'empleat públic.
Respectant les disponibilitats pressupostàries de l'exercici de 2023, no computen en el límit anterior les places corresponents a convocatòries pendents d'execució que deriven d'ofertes públiques d'ocupació d'anys anteriors, ni tampoc, dins els límits de les lleis anuals de pressuposts generals de l'Estat corresponents pel que fa a les taxes màximes de reposició d'efectius i, en general, al nombre màxim de places de nou ingrés de cada any, les places inherents a aquestes taxes i al nombre màxim d'efectius de nou ingrés encara no convocades o sense oferta pública d'ocupació.
2. En tot cas, les ofertes públiques d'ocupació de personal funcionari, de personal estatutari, de personal funcionari docent i de personal laboral de l'Administració de la comunitat autònoma i dels ens que integren el sector públic instrumental autonòmic requereixen els informes previs i favorables de la Direcció General de Funció Pública i de la Direcció General de Pressuposts, que s'han de pronunciar, respectivament, sobre els aspectes de legalitat aplicables i sobre els aspectes pressupostaris i de sostenibilitat financera, a sol·licitud motivada de l'òrgan directiu competent per raó de la matèria.
Aquesta previsió es completa amb la delimitació que fa la legislació bàsica en l'article 20 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2022, el qual estableix que, durant el 2023, la incorporació de nou personal al sector públic està sotmesa a determinats límits i requisits: la taxa de reposició és del 120 % en els sectors prioritaris i del 110 % per a la resta de sectors. En tot cas, s'han de respectar les disponibilitats pressupostàries del capítol I del pressupost de despeses corresponent.
D'altra banda, l'article 217 del Reial decret llei 5/2023, de 28 de juny, pel qual s'adopten i prorroguen determinades mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra d'Ucraïna, de suport a la reconstrucció de l'illa de La Palma i a altres situacions de vulnerabilitat; de transposició de directives de la Unió Europea en matèria de modificacions estructurals de societats mercantils i conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i cuidadors, i d'execució i compliment del dret de la Unió Europea, autoritza les administracions públiques a convocar una taxa addicional conforme a la disposició addicional vuitena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública. L'article 217 disposa el següent:
Article 217 Garantia del dret d'accés als processos derivats de la disposició addicional vuitena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública
S'autoritza una taxa addicional a les administracions públiques perquè convoquin processos selectius conforme a la disposició addicional vuitena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, amb la finalitat de garantir en tot el territori el dret d'accés als processos d'estabilització en condicions d'igualtat.
El nombre de places de la taxa addicional serà l'equivalent a les de naturalesa estructural, ocupades de manera temporal el 30 de desembre de 2021, per personal amb una relació d'aquesta naturalesa anterior a l'1 de gener de 2016, que no hagi superat el procés d'estabilització convocat amb un sistema selectiu previst en la disposició addicional vuitena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre.
Les ofertes d'ocupació pública han d'estar aprovades abans del dia 31 de desembre de 2023, i les convocatòries resoltes abans del 31 de desembre de 2024, i s'han d'ajustar als principis d'igualtat, mèrit, capacitat i lliure concurrència.
Així mateix, l'article 20 de la Llei 31/2022 disposa el següent:
Per calcular la taxa de reposició d'efectius, el percentatge de taxa màxim fixat s'aplica sobre la diferència resultant entre el nombre d'empleats fixos que, durant l'exercici pressupostari anterior, van deixar de prestar serveis a cadascun dels respectius sectors, àmbits, cossos o categories, i el nombre d'empleats fixos que s'hi van incorporar, en l'exercici esmentat, per qualsevol causa, excepte els procedents d'ofertes d'ocupació pública, o que hi van reingressar des de situacions que no comportin la reserva de llocs de treball.
A aquests efectes, es computen els cessaments en la prestació de serveis per jubilació, retir, mort, renúncia, declaració en situació d'excedència sense reserva de lloc de treball, pèrdua de la condició de funcionari de carrera o l'extinció del contracte de treball o en qualsevol altra situació administrativa que no suposi la reserva de lloc de treball o la percepció de retribucions a càrrec de l'Administració en què se cessa.
Igualment, es tindran en compte les altes i baixes produïdes pels concursos de trasllats a altres administracions públiques, així com les produïdes a conseqüència del que disposen l'apartat Sis.3 d'aquest article i l'apartat U.3 de les disposicions addicionals vint-i-unena, vint-i-dosena i vint-i-tresena respecte de la mobilitat del personal amb una relació preexistent, fixa i indefinida en el sector de què es tracti.
Les places de professor contractat doctor que quedin vacants com a conseqüència de l'accés a un cos docent universitari es podran incloure en la taxa de reposició de l'exercici següent.
En relació amb la promoció interna, cal indicar que el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic la configura com una mesura de planificació de recursos humans que té per objecte contribuir a la consecució de l'eficàcia en la prestació dels serveis i que ha de facilitar l'Administració com a via per adquirir les competències i els requisits necessaris corresponents per a la progressió en la carrera professional des dels nivells inferiors fins als superiors, i que no compta als efectes del càlcul de la taxa de reposició d'efectius.
D'acord amb tot això, i una vegada fet el càlcul que pertoca, per al període comprès entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2022 correspon reposar un total de 165 places. A aquestes places s'han d'afegir les 13 corresponents a la taxa addicional d'estabilització de l'article 217 del Reial decret llei 5/2023 i les 63 corresponents a la promoció interna.
Així doncs, és necessari aprovar l'oferta d'ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent al personal funcionari i al personal laboral de l'àmbit dels serveis generals per a l'any 2023, encara que, d'acord amb el que estableix l'article 70.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, l'execució d'aquesta oferta s'ha de dur a terme en un termini improrrogable de tres anys.
Aquesta oferta d'ocupació pública es va negociar en la sessió de 15 de desembre de 2023 de la Mesa Sectorial de Serveis Generals i en la sessió de 18 de desembre de 2023 del Comitè Intercentres.
Atès tot això, i d'acord amb l'article 5.2.k) de la Llei 3/2007, el Consell de Govern a proposta de la consellera de Presidència i Administracions Públiques, en la sessió de dia 22 de desembre de 2023 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Aprovar l'oferta d'ocupació pública per a l'any 2023 corresponent al personal funcionari i laboral al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'àmbit dels serveis generals, que suposa un total de 241 places, amb la distribució indicada en els annexos que s'adjunten i en els termes que estableix aquest Acord.
Segon. Desglossar les places d'aquesta oferta de la manera següent:
a) 133 places de personal funcionari pertanyen a l'oferta ordinària corresponent a la taxa de reposició d'efectius ordinària, d'acord amb els criteris que estableix l'article 20.U de la Llei 31/2022, les quals s'adjunten com a annex 1.
b) 47 places de personal funcionari corresponen a la promoció interna de l'oferta ordinària, places que no computen a l'efecte del límit màxim de places derivat de la taxa ordinària de reposició d'efectius d'acord amb els criteris que estableix l'article 20.U.6 de la Llei 31/2022, les quals s'adjunten com a annex 2.
c) 13 places de personal funcionari corresponen a la taxa addicional d'estabilització que preveu l'article 217 del Reial decret llei 5/2023, de 28 de juny, pel qual s'adopten i prorroguen determinades mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra d'Ucraïna, de suport a la reconstrucció de l'illa de La Palma i a altres situacions de vulnerabilitat; de transposició de directives de la Unió Europea en matèria de modificacions estructurals de societats mercantils i conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i cuidadors, i d'execució i compliment del dret de la Unió Europea, autoritza les administracions públiques a convocar una taxa addicional conforme a la disposició addicional vuitena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, les quals s'adjunten com a annex 3.
d) 32 places de personal laboral pertanyen a l'oferta ordinària corresponent a la taxa de reposició d'efectius ordinària, d'acord amb els criteris que estableix l'article 20.U de la Llei 31/2022, les quals s'adjunten com a annex 4.
e) 16 places de personal laboral pertanyen corresponen a la promoció interna de l'oferta ordinària, places que no computen a l'efecte del límit màxim de places derivat de la taxa ordinària de reposició d'efectius d'acord amb els criteris que estableix l'article 20.U.6 de la Llei 31/2022, les quals s'adjunten com a annex 5.
Tercer. Reservar una quota mínima d'un 7 % del total de les places objecte de l'oferta perquè les cobreixin persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, d'acord amb el que disposa l'article 59.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic. Aquesta reserva es desglossa de la manera següent:
a) Un mínim del 5 % de les places s'han de reservar per a persones amb discapacitat funcional física, sensorial o psíquica.
b) Un mínim del 2 % de les places s'han de reservar per a persones amb una discapacitat funcional que tengui l'origen en una discapacitat funcional intel·lectual.
Quart. Disposar que les convocatòries corresponents als processos selectius d'aquestes places s'han de publicar en el termini improrrogable de tres anys comptadors des de la data de la publicació d'aquest Acord, i han de garantir el compliment dels principis de lliure concurrència, igualtat, mèrit, capacitat i publicitat i han de ser objecte de negociació en l'àmbit corresponent.
Cinquè. Les places corresponents a l'oferta d'ocupació pública per a l'any 2023 es poden acumular a les que puguin correspondre a exercicis anteriors i posteriors perquè es tramitin en una única convocatòria.
Sisè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8.2, 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que la persona interessada en pugui interposar qualsevol altre que consideri procedent.
Palma, 22 de desembre de 2023
La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens
ANNEX 1 Oferta d'ocupació pública ordinària. Torn lliure
Personal funcionari. Torn lliure: 133 places
Administració general: cossos i escales
Cos superior |
25 places: 25 a Mallorca |
Cos d'advocacia |
4 places: 4 a Mallorca |
Cos administratiu |
4 places: 2 a Mallorca, 1 a Menorca i 1 a Eivissa |
Cos auxiliar |
41 places: 31 a Mallorca, 4 a Menorca i 6 a Eivissa |
Cos subaltern |
30 places: 23 a Mallorca, 2 a Menorca i 5 a Eivissa |
Administració especial: cossos i escales
Cos facultatiu superior
Escala d'arquitectura |
2 places: 2 a Mallorca |
Escala d'enginyeria, especialitat enginyeria industrial |
4 places: 4 a Mallorca |
Escala científica, especialitat ciències ambientals |
2 places: 2 a Mallorca |
Escala humanística i de ciències socials, especialitat psicologia |
3 places: 3 a Mallorca |
Escala sanitària, especialitat veterinària |
4 places: 4 a Mallorca |
Escala sanitària, especialitat medicina del treball |
2 places: 2 a Mallorca |
Cos facultatiu tècnic
Escala d'arquitectura tècnica |
2 places: 2 a Mallorca |
Escala humanística i de ciències socials, especialitat educació social |
2 places: 2 a Mallorca |
Escala humanística i de ciències socials, especialitat tècnic en ocupació i mercat de treball |
6 places: 2 a Mallorca, 2 a Menorca i 2 a Eivissa |
Escala sanitària, especialitat infermeria |
2 places: 2 a Mallorca |
ANNEX 2 Oferta d'ocupació pública. Promoció interna
Personal funcionari. Promoció interna: 47 places
Administració general: cossos i escales
Cos superior |
9 places: 9 a Mallorca |
Cos d'intervenció i auditoria |
2 places: 2 a Mallorca |
Cos administratiu |
4 places: 4 a Mallorca |
Cos auxiliar |
20 places: 16 a Mallorca, 2 a Menorca i 2 a Eivissa |
Cos subaltern |
5 places: 2 a Mallorca, 1 a Menorca i 2 a Eivissa |
Administració especial: cossos i escales
Cos facultatiu superior
Escala d'arquitectura |
2 places: 2 a Mallorca |
Escala d'enginyeria, especialitat enginyeria industrial |
3 places: 3 a Mallorca |
Cos facultatiu tècnic
Escala humanística i de ciències socials, especialitat tècnic en ocupació i mercat de treball |
2 places: 2 a Mallorca |
ANNEX 3 Oferta d'ocupació pública. Estabilització
Personal funcionari. Torn lliure: 13 places
Administració general: cossos i escales
Cos superior |
3 places: 3 a Mallorca |
Cos administratiu |
1 plaça: 1 a Mallorca |
Cos auxiliar |
5 places: 4 a Mallorca i 1 a Menorca |
Cos subaltern |
4 places: 1 a Mallorca, 2 a Menorca i 1 a Eivissa |
ANNEX 4 Oferta d'ocupació pública ordinària. Torn lliure
Personal laboral. Torn lliure: 32 places
Patró/ona d'embarcacions |
1 plaça a Mallorca |
Auxiliar tècnic/a educatiu/iva |
13 places: 9 a Mallorca, 1 a Menorca i 3 a Eivissa |
Oficial/a de primera manteniment |
1 plaça: 1 a Mallorca |
Oficial/a de segona manteniment |
1 plaça: 1 a Mallorca |
Peó especialista |
3 places: 2 a Mallorca i 1 a Menorca |
Peó |
1 plaça a Mallorca |
Netejador/a |
12 places: 12 a Mallorca |
ANNEX 5 Oferta d'ocupació pública ordinària. Promoció interna
Personal laboral. Promoció interna: 16 places
Auxiliar tècnic/a educatiu/iva |
14 places: 9 a Mallorca, 1 a Menorca i 4 a Eivissa |
Oficial/a de primera manteniment |
1 plaça: 1 a Mallorca |
Oficial/a de segona manteniment |
1 plaça: 1 a Mallorca |