Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 802749
Acord del Consell de Govern de 22 de desembre de 2023 pel qual s'aprova l'oferta d'ocupació pública per 2023 del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears
De conformitat amb el que estableix la Constitució espanyola de 1978, l'accés a la funció pública s'ha de dur a terme respectant els principis de mèrit i capacitat per garantir la imparcialitat dels empleats públics. També consagra el dret dels ciutadans a accedir en condicions d'igualtat a les funcions i als càrrecs públics, amb els requisits que les lleis estableixin. Al mateix temps, exigeix a l'Administració pública que l'acompliment de la seva activitat es dugui a terme amb garantia d'objectivitat i imparcialitat i sotmetent-se al principi d'eficàcia.
Per la seva banda, l'article 55 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic ─aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre─ disposa que tots els ciutadans tenen dret a l'accés a l'ocupació pública d'acord amb els principis constitucionals d'igualtat, mèrit i capacitat, de conformitat amb el que preveu l'ordenament jurídic. Disposa així mateix que les administracions públiques han de seleccionar el personal per mitjà de procediments que garanteixin els principis constitucionals esmentats i altres principis, com els següents:
D'altra banda, cal destacar que l'evolució de l'ocupació pública s'ha caracteritzat per un gran índex de temporalitat, especialment destacable en el sector sanitari, la qual cosa ha obligat a prendre mesures per reduir-la.
Com a conseqüència de tot això es va aprovar el Reial decret llei 14/2021, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, que contenia mesures dirigides a situar l'índex de temporalitat estructural per sota del 8 % en el conjunt de les administracions públiques.
Posteriorment, i amb la mateixa motivació, es va aprovar la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, que va suposar la implantació d'un nou procés d'estabilització i una convocatòria excepcional d'estabilització de l'ocupació temporal de durada llarga.
Aquesta Llei va autoritzar unes taxes addicionals per a l'estabilització de l'ocupació pública (ordinària i extraordinària), per la qual cosa el 23 de maig de 2022 es va adoptar l'Acord del Consell de Govern pel qual es van aprovar les ofertes d'ocupació pública addicional d'estabilitat ordinària i excepcional d'estabilització per a l'any 2022 del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears (modificat pels acords de 31 d'octubre de 2022 i de 24 d'abril de 2023).
Amb això es va tractar de fer efectives les mesures dirigides a reduir la temporalitat en l'ocupació pública i reforçar l'estabilitat de les plantilles de personal. En aquest sentit es pot esmentar també la modificació recent de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, introduïda pel Reial decret llei 12/2022, de 5 de juliol, que entre d'altres aspectes modifica la tipologia de personal temporal i aproxima la seva redacció a la que dona el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic per a la resta d'empleats públics temporals, en la seva modificació també recent.
Per la seva banda, la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023, conté disposicions en matèria de personal i regula les ofertes d'ocupació pública. En l'article 20, disposa que la incorporació de personal de nou ingrés amb una relació indefinida en el sector públic «s'ha de dur a terme per mitjà de l'oferta d'ocupació pública, com a plasmació de l'exercici de la planificació en un marc plurianual».
La configuració concreta de l'oferta d'ocupació pública s'ha de dur a terme per mitjà de la taxa de reposició d'efectius, que és del 120 % en el cas de sectors prioritaris, com el sanitari; tot això sens perjudici dels processos d'estabilització que es derivin de la Llei 20/2021.
A més, la Llei disposa que les administracions públiques hauran de tenir en compte les places de personal interí per vacant i personal laboral temporal per vacant nomenades l'any 2023. En tot cas, les vacants ocupades per aquest personal s'han d'incloure en l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici en què es produeix el seu nomenament i, si no fos possible, en el següent, tret que es decideixi la seva amortització.
De conformitat amb el que s'estableix en l'article 20 de la Llei 31/2022, «cada Administració podrà autoritzar, amb caràcter extraordinari, una taxa específica que sigui necessària per donar compliment a l'objectiu previst en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, que la temporalitat en l'ocupació pública no superi el 8 per cent de les places de naturalesa estructural en cadascun dels seus àmbits, sempre que vengui justificat d'acord amb l'instrument de planificació plurianual amb que haurà de comptar».
També es disposa que, en tot cas, l'oferta d'ocupació pública s'ha d'atenir a les disponibilitats pressupostàries del capítol corresponent a les despeses de personal del pressupost de despeses.
Pel que es refereix al càlcul de la taxa de reposició, la Llei disposa el següent:
1. Per calcular la taxa de reposició d'efectius el percentatge de taxa màxim autoritzat s'aplicarà sobre la diferència entre el nombre d'empleats fixes que, durant l'exercici pressupostari anterior, van deixar de prestar serveis i el nombre d'empleats fixes que s'haguessin incorporat en l'exercici esmentat, per qualsevol causa excepte els supòsits previstos en l'apartat tres.4, o reingressat des de situacions que no impliquin la reserva de llocs de feina.
A aquests efectes es computaran els cessaments per jubilació, retir, defunció, renúncia, declaració en situació d'excedència sense reserva de lloc de feina, pèrdua de la condició de funcionari de carrera o l'extinció del contracte de feina, o en qualsevol altra situació administrativa que no suposi la reserva de lloc de feina o la percepció de retribucions amb càrrec a l'Administració en la qual se cessa.
Igualment, es tindran en compte les altes i baixes produïdes pels concursos de trasllats a altres administracions públiques, i també les produïdes com a conseqüència del que es disposa en l'apartat sis.3 d'aquest article i en l'apartat un.3 de les disposicions addicionals vint-i-unena, vint-i-dosena i vint-i-tercera de la mobilitat del personal amb una relació preexistent, fixa i indefinida en el sector que es tracti.
[...]
2. La taxa resultant de les regles del nombre anterior podrà incrementar-se amb la derivada de les altes i baixes registrades durant l'exercici en curs, fins a la data d'aprovació de l'oferta, la qual cosa s'haurà de fer constar en l'oferta d'ocupació pública. Per a això l'oferta s'haurà d'aprovar dins del primer semestre de l'exercici. Aquestes places es restaran de la taxa de reposició de l'exercici següent.
No obstant això, la Llei disposa que la validesa de la taxa autoritzada està condicionada al compliment estricte de dos requisits indispensables. D'una banda, les places s'han d'incloure en una oferta d'ocupació pública que ha de ser aprovada i publicada en el butlletí oficial corresponent abans de la finalització de cada any. D'altra banda, la convocatòria de les places s'ha de publicar i assegurar-ne l'execució en el termini màxim de tres anys.
D'altra banda, la Llei estableix diferents regles i límits en relació amb la taxa de reposició. Així, es disposa que no computen per a aquesta taxa i, per tant, no es tindran en compte per calcular-la, entre d'altres, les següents:
Així mateix, el punt quatre de l'article 20 preveu la possibilitat excepcional de cedir part de la taxa de reposició a altres ens, com les fundacions públiques que tenguin la condició d'agents d'execució del Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació o que duguin a terme projectes d'investigació, sempre que la taxa de reposició que se cedeixi es dediqui a aquells projectes.
Finalment, la Llei 31/2022 estableix un sistema que facilita el seguiment de les ofertes d'ocupació pública per part del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, mitjançant la Secretaria d'Estat de Funció Pública, a qui s'ha de remetre determinada documentació.
D'altra banda, la Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023 estableix certa regulació relativa a la confecció i aprovació de l'oferta pública d'ocupació. En el seu article 18 disposa el següent:
1. Durant l'any 2023, i sens perjudici del que disposa l'apartat següent, el nombre total de places de nou ingrés del personal de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental autonòmic i, també, si escau, els sectors, les funcions i les categories professionals en les quals han de concentrar-se, i les places que ha d'incloure l'oferta pública d'ocupació, s'han de fixar de conformitat amb la delimitació que, amb caràcter bàsic, faci l'Estat per a l'any 2023, per mitjà de la norma de rang legal corresponent i en el marc dels pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023, o, si no n'hi ha, amb la que resulta de la Llei 22/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2022, i d'acord també amb l'Estatut bàsic de l'empleat públic.
Respectant les disponibilitats pressupostàries de l'exercici de 2023, no computen en el límit anterior les places corresponents a convocatòries pendents d'execució que deriven d'ofertes públiques d'ocupació d'anys anteriors, ni tampoc, dins dels límits de les lleis anuals de pressuposts generals de l'Estat corresponents pel que fa a les taxes màximes de reposició d'efectius i, en general, al nombre màxim de places de nou ingrés de cada any, les places inherents a aquestes taxes i al nombre màxim d'efectius de nou ingrés encara no convocades o sense oferta pública d'ocupació.
També s'estableix que, en qualsevol cas, les ofertes públiques d'ocupació de personal estatutari dels ens que integren el sector públic instrumental autonòmic requereixen els informes previs i favorables de la Direcció General de Funció Pública i de la Direcció General de Pressuposts, que s'hauran de pronunciar, respectivament, sobre els aspectes de legalitat aplicables i sobre els aspectes pressupostaris i de sostenibilitat financera.
D'altra banda, de conformitat amb les disposicions que conté la Llei de pressuposts generals de l'Estat, la Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023 faculta el Servei de Salut de les Illes Balears per «cedir part de la taxa de reposició d'efectius que li correspongui a la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears, com a entitat amb condició d'agent d'execució del sistema espanyol de ciència, tecnologia i innovació, d'acord amb la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació, i que fa projectes d'investigació en l'àmbit sanitari. Aquesta taxa de reposició cedida s'ha de destinar de manera exclusiva a la convocatòria de places de personal investigador de les categories professionals que preveuen els articles 31 a 34 del Decret 17/2019, de 15 de març, pel qual s'aprova l'Estatut del personal investigador laboral al servei dels instituts d'investigació sanitària de les Illes Balears. En l'acte d'aprovació de l'oferta pública d'ocupació del Servei de Salut de les Illes Balears, i també en el que dugui a terme la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears, s'ha de reflectir el nombre de places cedides».
Per la seva banda, la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa) va sol·licitar que s'autoritzi la cessió de la taxa de reposició d'efectius corresponent a dues places d'investigador titular.
Per la seva banda, en compliment del que estableix l'article 59 del Reial decret legislatiu 5/2015, es reservarà un contingent no inferior al set per cent de les vacants per ser cobertes entre persones amb discapacitat.
De conformitat amb l'article 5.k) de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon al Consell de Govern aprovar l'oferta d'ocupació pública.
D'altra banda, de conformitat amb l'article 80.2 de la Llei 55/2003, l'aprovació d'aquesta oferta ha de ser objecte de negociació prèvia amb les organitzacions sindicals corresponents. A més, l'article 37 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic disposa que han de ser objecte de negociació els criteris generals relatius a l'oferta d'ocupació pública.
En conseqüència, en la sessió del 4 de desembre de 2023 es van negociar en el si de la Mesa Sectorial de Sanitat els termes generals de l'oferta d'ocupació pública del Servei de Salut de les Illes Balears per a l'any 2023.
Per tot això, el Consell de Govern a proposta de la consellera de Salut, en la sessió de dia 22 de desembre de 2023 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Aprovar l'oferta d'ocupació pública per a l'any 2023 del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears. Les places de personal estatutari que s'ofereixen són les que figuren en l'annex d'aquest acord.
Segon. Cedir dues places de la taxa de reposició d'efectius del Servei de Salut de les Illes Balears a la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa), corresponent a dues places d'investigador titular d'aquella entitat.
Tercer. Disposar que aquesta oferta s'aprova sens perjudici de les modificacions que puguin correspondre, de conformitat amb la normativa vigent.
Quart. Reservar un contingent del set per cent de les vacants per ser cobertes entre persones amb discapacitat.
Cinquè. Autoritzar la convocatòria dels processos selectius corresponents per executar aquesta oferta.
Sisè. Recordar que, d'acord amb la disposició addicional quarta de la Llei 3/2007, correspon a la consellera de Salut convocar i resoldre els procediments de selecció, sens perjudici de les delegacions de competència que poguessin correspondre.
Setè. Ordenar que es publiqui aquest acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquest acord —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant l'òrgan que el dicta, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la data de publicació de l'acord, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu
Comú de les Administracions Públiques, en relació amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 22 de desembre de 2023
La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens
ANNEX Places corresponents a l'oferta d'ocupació pública ordinària per a l'any 2023 del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears
CATEGORIA |
TORN LLIURE |
PROMOCIÓ INTERNA |
TOTAL (TORN LLIURE + PROMOCIÓ INTERNA) |
---|---|---|---|
Zelador/zeladora |
14 |
0 |
14 |
Infermer/infermera |
89 |
44 |
133 |
Infermer/infermera de salut mental |
9 |
5 |
14 |
Infermer/infermera d'urgències en atenció primària |
20 |
15 |
35 |
Infermer/infermera especialista en infermeria del treball |
3 |
0 |
3 |
Infermer/infermera especialista en infermeria familiar i comunitària |
7 |
5 |
12 |
Infermer especialista obstetricoginecològic (llevador)/ infermera especialista obstetricoginecològica (llevadora) |
25 |
9 |
34 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea d'al·lergologia |
1 |
0 |
1 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea d'angiologia i cirurgia vascular |
1 |
0 |
1 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea d'aparell digestiu |
1 |
0 |
1 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea d'anàlisis clíniques |
1 |
0 |
1 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea d'anestesiologia i reanimació |
2 |
0 |
2 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de cardiologia |
7 |
0 |
7 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de cirurgia general i d'aparell digestiu |
1 |
0 |
1 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de cirurgia pediàtrica |
1 |
0 |
1 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea dermatologia medicoquirúrgica i venereologia |
1 |
0 |
1 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea d'endocrinologia i nutrició |
1 |
0 |
1 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de farmàcia hospitalària |
5 |
0 |
5 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de geriatria |
2 |
0 |
2 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea d'hematologia-hemoteràpia |
4 |
0 |
4 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de medicina intensiva |
2 |
0 |
2 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de medicina interna |
3 |
0 |
3 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de medicina nuclear |
2 |
0 |
2 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de microbiologia i parasitologia |
1 |
0 |
1 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de nefrologia |
1 |
0 |
1 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de pneumologia |
1 |
0 |
1 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de neurocirurgia |
2 |
0 |
2 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de neurologia |
2 |
0 |
2 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea d'obstetrícia i ginecologia |
5 |
0 |
5 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea d'otorrinolaringologia |
7 |
0 |
7 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de pediatria |
9 |
0 |
9 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de psiquiatria |
10 |
1 |
11 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de reumatologia |
2 |
0 |
2 |
Facultatiu/facultativa especialista d'àrea de traumatologia i cirurgia ortopèdica |
4 |
0 |
4 |
Facultatiu/facultativa especialista en pediatria i puericultura d'àrea i en equip d'atenció primària |
2 |
0 |
2 |
Farmacèutic/farmacèutica d'àrea d'atenció primària |
3 |
0 |
3 |
Fisioterapeuta |
4 |
0 |
4 |
Grup administratiu de la funció administrativa |
5 |
47 |
52 |
Grup auxiliar administratiu de la funció administrativa |
20 |
15 |
35 |
Grup de gestió de la funció administrativa |
2 |
16 |
18 |
Grup tècnic de la funció administrativa |
8 |
6 |
14 |
Metge/metgessa de família en equip d'atenció primària |
14 |
6 |
20 |
Metge/metgessa d'urgències en atenció primària |
9 |
1 |
10 |
Metge/metgessa d'urgència hospitalària |
11 |
0 |
11 |
Monitor/monitora |
1 |
0 |
1 |
Òptic/òptica optometrista |
1 |
0 |
1 |
Auxiliar de cuina |
2 |
0 |
2 |
Tècnic/tècnica superior especialista en sistemes i tecnologies de la informació |
0 |
5 |
5 |
Tècnic mitjà sanitari/tècnica mitjana sanitària en cures auxiliars d'infermeria |
22 |
5 |
27 |
Tècnic/tècnica superior en sistemes i tecnologies de la informació |
0 |
5 |
5 |
Tècnic/tècnica superior especialista en anatomia patològica |
5 |
0 |
5 |
Tècnic/tècnica superior especialista en laboratori |
6 |
9 |
15 |
Tècnic/tècnica superior especialista en radiodiagnòstic |
3 |
10 |
13 |
Telefonista |
1 |
4 |
5 |
Terapeuta Ocupacional |
2 |
0 |
2 |
Treballador/treballadora social |
2 |
1 |
3 |
Total |
369 |
209 |
578 |