Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 292864
Convocatòria d'ajudes econòmiques per a la formació, dirigides a les persones usuàries de la Secció d'atenció a persones amb discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans del Consell Insular d'Eivissa, per als anys 2023, 2024 i 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, en sessió ordinaria de data 27 d'abril de 2023, va aprovar per unanimitat l'acord següent:

Primer- Aprovar les bases d'ajudes per la formació dirigides a les persones usuàries de la Secció d'Atenció a persones amb discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans del Consell Insular d'Eivissa, per a l'any 2023, 20224 i 2025, per import de 72.000,00€, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 2315.48961, amb la distribució anual següent:

Any 2023: 24.000 €

Any 2024: 24.000 €

Any 2025: 24.000 €

Segon- Autoritzar la despesa per un import de 24.000,00 €, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 2315.48961 del pressupost de 2023, per a les ajudes per a la formació dirigides a les persones usuàries de la Secció d'Atenció a persones amb discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans del Consell Insular d'Eivissa, i supeditar l'aprovació de la despesa prevista pels exercicis 2024 i 2025, que fan un total de 48.000,00 €, en la distribució que figura a la retenció de crèdit per a exercicis futurs, i que consta a l'expedient, a l'existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis 2024 i 2025.

Tercer- Aprovar la convocatòria i l'extracte de les referides ajudes dirigides a les persones usuàries de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans del Consell Insular d'Eivissa, per a l'any 2023, 2024 i 2025.

Quart- Publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears i la pàgina Web del Consell Insular les referides bases, i una vegada publicades al BOIB remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions, la referida convocatòria i l'extracte de conformitat amb el previst a l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre General de Subvencions.

 Convocatòria d'ajudes econòmiques per a la formació dirigides a les persones usuàries de la Secció d'atenció a persones amb discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans del Consell Insular d'Eivissa, per als anys 2023, 2024 i 2025.

Primera. Justificació

L' article 9.2 de la Constitució Espanyola preveu que correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en que s'integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.

I a l'art. 49 estableix que els poders públics realitzaran una política de previsió, tractament, rehabilitació i integració de les persones amb discapacitat física, sensorial i psíquica, als que prestaran atenció especialitzada que requereixen i els empararan especialment per a gaudir dels drets que s'atorguen a tots els ciutadans.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, a la seua Exposició de motius, assenyala que en les societats democràtiques, la política social té per objecte reduir les desigualtats i millorar les condicions de vida del conjunt de la població amb la finalitat de facilitar l'exercici dels drets de la ciutadania i de fomentar la cohesió i el progrés social.

I a l'art. 6 a d'aquesta Llei determina que són destinatàries dels serveis socials, amb caràcter prioritari, les persones que estiguin en alguna o algunes de les situacions següents:

a) Discapacitat física, psíquica i sensorial.

El Consell Insular d'Eivissa, mitjançant la seva Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans té, entre els seus objectius, la promoció, normalització i millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat. La formació i la inserció laboral es configuren com aspectes claus per aconseguir aquests objectius.

Aquestes ajudes contribueixen a augmentar l'interès i la motivació vers la formació, i tanmateix, es configuren com una eina adequada per al reforç de l'aprenentatge de coneixements i habilitats necessàries per afrontar, amb criteris d'èxit, el procés d'inserció sociolaboral, per la qual cosa es contribueix a la promoció, normalització i millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat.

Aquesta convocatòria està prevista al Pla estratègic de subvencions del Consell Insular d'Eivissa per als anys 2023-2024-2025, aprovat per acord del Consell Executiu de data 23 de gener de 2023 i publicat al BOIB núm.12, de 26 de gener de 2023.

Segona. Objecte

L'objecte d'aquestes bases és establir un sistema plurianual d'ajudes econòmiques per a la formació de les persones usuàries de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament Benestar Social i Recursos Humans que desenvolupin activitats formatives en els diferents programes d'aquesta Secció durant els anys 2023, 2024 i 2025. 

Els períodes subvencionables en els quals es desenvolupen els programes de formació per part de la secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat són:

2023: des del 9 de gener fins el 15 de desembre

2024: des del 8 de gener fins el 13 de desembre

2025: des del 9 de gener fins el 15 de desembre

Tercera. Import de l'ajuda i crèdit pressupostari

La quantitat màxima que es destina a aquestes ajudes per tal de promoure l'objectiu de formació dirigit a les persones referides a la base segona, serà de setanta-i-dos mil euros (72.000 €), per als exercicis pressupostaris 2023-2024-2025 a càrrec de l'aplicació pressupostària 2315.48961, amb la següent distribució anual:

Any 2023: 24.000

Any 2024: 24.000 €

Any 2025: 24.000 €

Quarta. Publicitat

Aquestes bases es publicaran al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es)

La convocatòria i un extracte de les bases es publicaran a la Base de Dades Nacional de Subvencions, que donaran trasllat al Butlletí Oficial de les Illes Balears de l'extracte per a la seva publicació, en virtut del que es preveu a l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

L'eficàcia de la convocatòria queda supeditada a la publicació de l'extracte al BOIB

Per als anys 2024 i 2025 es publicarà a l'esmentada Base de Dades Nacional de subvencions, un extracte amb l'inici del termini per a presentar les sol·licituds de les ajudes, una vegada s'hagin aprovat els pressuposts del Consell Insular d'Eivissa de l'any corresponent

La publicació dels actes i els tràmits del procediment es faran mitjançant la seva inserció al tauler d'anuncis i edictes electrònics de la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es). En virtut del previst a l'article 20.8.b) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, no seran publicades les subvencions concedides en virtut d'aquesta convocatòria a la BDNS, ja que les dades dels beneficiaris en relació a l'objecte de la present convocatòria afecten a la seva intimitat personal i familiar.

Cinquena. Incompatibilitat

Aquestes ajudes seran incompatibles amb altres que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, públiques o privades, pel mateix concepte.

Sisena. Persones beneficiàries

Podran sol·licitar aquestes ajudes únicament les persones usuàries de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans que participin en les accions formatives d'aquesta Secció durant els anys 2023, 2024 i 2025.

Es preveu, com a incentiu, una ajuda per dia assistit mentre durin les accions formatives. La percepció d'aquesta ajuda està subjecta a uns criteris tècnics, marcats pels responsables de l'acció formativa, en referència a l'assistència, puntualitat, bon ús del material i eines, higiene, realització de les activitats proposades i comportament adequat amb el professorat i els companys, és a dir, està condicionada al compliment d'una sèrie de normes establertes a l'acció, amb la intenció d'aconseguir els objectius de treball que es plantegen en aquesta acció formativa.

Les accions formatives en les quals poden participar les persones usuàries poden ser de dos tipus: itinerari formatiu i pràctiques en empreses, establint-se una ajuda màxima, per alumne/a i dia assistit, de vuit euros (8,00 €). La quantia màxima que es pot concedir per persona beneficiària serà de 1.880,00 € que es correspon amb el total de 235 dies anuals d'assistència

Les ajudes es concediran fins l'esgotament de l'import total del pressupost destinat a aquesta línia per a cada any.

Les ajudes no generen cap dret a l'obtenció d'altres en exercicis posteriors.

Setena. Obligacions de les persones beneficiàries

Per poder ser beneficiari/ària d'aquestes ajudes s'haurà d'acreditar mitjançant una declaració responsable (de les persones usuàries de les accions formatives o dels seus representants legals, si n´és el cas) que no s'incorre en cap de les prohibicions per ser beneficiari que estableix l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i l'art. 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i que s'està al corrent del compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, i no tenir deutes amb el Consell Insular d'Eivissa.

Per altra banda, i tenint en compte les característiques d'aquesta ajuda com a eina motivadora i de reforç dels aprenentatges i habilitats establerts al projecte formatiu per l'equip tècnic, la percepció de la quantitat total de l'ajuda concedida estarà subjecta als criteris d'assistència i compliment dels criteris assenyalats a la base desena d'aquesta convocatòria.

En conseqüència, la quantia de la subvenció concedida inicialment es podrà minorar en funció de l'incompliment dels deures i de les faltes comeses per la persona beneficiària.

Vuitena- Tràmit per a la concessió de les ajudes

Les persones usuàries de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans que participin en les accions formatives objecte d'aquesta convocatòria (itineraris de formació), que vulguin participar en la convocatòria, presentaran una sol·licitud segons model que apareix a l'annex I d'aquestes bases.

Les sol·licituds podran ser presentades a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i fins a 15 dies abans de la finalització del període subvencionable de cada any i es presentaran en el Registre General del Consell Insular d'Eivissa (Avinguda d'Espanya núm. 49, planta baixa) o en qualsevol de les formes establertes a l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. També existirà la possibilitat de enregistrar les sol·licituds telemàticament a la pròpia seu electrònica habilitada a tal fi, de conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015

Les esmentades ajudes s'atorgaran a instàncies del cap de Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans mitjançant un informe proposta en el qual haurà de constar, respecte a la persona usuària:

Nom i DNI

Que la persona és usuària de les accions formatives de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat

Programa que la persona usuària du a terme

Proposta de la quantia que ha de percebre la persona usuària

De conformitat amb el Decret de Presidència núm. 2020000768, de modificació del Decret de Presidència núm. 2019000471, de data 10-7-2019, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de departaments, i del Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16-7-2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 98 EXT., de 17-7-2019; modificacions al BOIB núm. 175, de 31-12-2019, BOIB núm. 101, de 4-6-2020 i al BOIB núm. 153, de 5-09-2020) l'òrgan competent per a aprovar i resoldre les ajudes o subvencions a particulars o a entitats públiques i privades per import superior a 15.000 € és el Consell Executiu, el qual pot delegar en la consellera executiva de Benestar Social i Recursos Humans la concessió i la resolució del pagament de les ajudes atorgades (de conformitat amb l'article 9 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre de 2015, de règim jurídic del sector públic). Les resolucions administratives que s'adoptin per delegació indicaran expressament aquesta circumstància i es consideraran dictades per l'òrgan delegant.

Per tant, les ajudes es concediran mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Benestar Social i Recursos Humans, que es dictarà en un període màxim de tres mesos des de la seva sol·licitud, transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat resolució expressa, la petició s'entendrà desestimada d'acord amb l'article 25.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

La resolució que es dicti es notificarà a les persones interessades; aquesta resolució no exhaureix la via administrativa i contra ella es podrà interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa en el termini d'un mes comptador a partir del dia següent al de recepció de la notificació, d'acord amb els articles 112.1, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació amb l'art. 66 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de Consells Insulars.

En el supòsit de que una persona, a la qual se li hagi concedit una ajuda mitjançant el procediment anteriorment indicat, interrompi el seu itinerari formatiu, serà donada de baixa de l'itinerari i s'alliberarà la quantia pendent de pagament. Si posteriorment, i dins el període subvencionable, aquesta persona desitja reincorporar-se a l'acció formativa, haurà de tornar a sol·licitar aquesta ajuda i s'haurà de concedir mitjançant una nova resolució.

Al tractar-se d'una convocatòria oberta, les resolucions de concessió de les persones beneficiàries s'aniran realitzant a mida que aquestes es vagin incorporant a les accions formatives plantejades en aquestes ajudes. No obstant això, per poder planificar la seva concessió i basant-se en la casuística de concessió de convocatòries anteriors, es preveu el següent calendari de resolucions de concessió:

Al mes de maig es preveuen 10 incorporacions a les accions formatives, calculant-se el màxim que cada persona beneficiària pot rebre per la seva participació en cada acció, el que suposa un total de concessió de 18.800,00 € (càlcul sobre 235 dies d'assistència)

Al mes d'agost es preveuen 3 noves incorporacions a l'Itinerari Formatiu, calculant-se un total de concessió per aquestes incorporacions de 3.264,00 € (càlcul sobre 136 dies d'assistència)

A partir del mes d'octubre es preveuen 2 noves incorporacions a l'Itinerari Formatiu, calculant-se un total de concessió per aquestes incorporacions de 816,00 € (càlcul sobre 51 dies d'assistència)

Al tractar-se d'una estimació basada en convocatòries anteriors, el nombre d'incorporacions pot variar. El crèdit que no s'utilitzi en cada resolució de concessió podrà destinar-se a augmentar el crèdit disponible de les següents resolucions del mateix any, podent així augmentar el nombre d'incorporacions establertes en els diferents períodes de concessió, adaptant així al ritme real d'incorporacions que es vagin produint i sempre supeditat a la disponibilitat de crèdit

Novena. Pagament de les ajudes

Totes les ajudes incloses en aquesta convocatòria es pagaran a les persones beneficiàries durant els exercicis pressupostaris corresponents als anys 2023, 2024 i 2025.

Aquest pagament es realitzarà mitjançant avançament de caixa fixa d'acord el que preveu la base 38.2.2 de les Bases d'Execució del Pressupost del Consell Insular d'Eivissa corresponent a l'exercici 2023 i la corresponent a les bases d'execució pressupostària dels anys 2024 i 2025.

El pagament es farà a les persones beneficiàries amb una periodicitat setmanal d'una manera fraccionada (que no podrà superar els límits establerts a la base sisena d'aquesta convocatòria) , amb l'objectiu d'incentivar les bones pràctiques en l'alumnat i respectar el sentit i l'essència d'aquestes ajuts.

Aquestes quantitats també estaran condicionades pel compliment d'una sèrie de criteris que es descriuen a continuació.

Desena. Criteris tècnics per al pagament de l'ajuda concedida

Tenint present les característiques d'aquesta ajuda com a eina motivadora i de reforç dels aprenentatges i habilitats establerts al projecte formatiu per l'equip tècnic, la percepció de la quantitat total de l'ajuda concedida estarà subjecta als criteris d'assistència i compliment de criteris tècnics que s'estableixen en aquest apartat.

L'ajuda que es concedeix, per dia assistit, és de cinc euros (5 €). Aquesta quantitat es pot minorar o incrementar en funció del compliment o incompliment d'una sèrie de normes establertes a l'acció amb la intenció d'aconseguir els objectius que es plantegen. Es contemplen dos tipus de criteris: criteris bàsics i criteris avançats:

CRITERIS BÀSICS (impliquen un descompte respecte a la quantitat establerta per assistència)

1. Faltes d'assistència no justificada: s'aplicarà un descompte per falta d'assistència no justificada de 5 €

2. Criteris bàsics de funcionament

2.1.Falta de puntualitat

2.2. Ús inadequat de material i ferramentes

2.3. Fumar fora dels horaris establerts

2.4. No guardar mòbils, rellotges, anells...

2.5. No realitzar les activitats propostes

2.6. Enganyar voluntàriament sobre les activitats proposades

2.7. Insults i/o agressions

L'incompliment reiterat d'aquests criteris por comportar l'aplicació de descomptes desprès d'una valoració tècnica i prèvia comunicació a la persona usuària, per a complir amb la funció correctora del comportament

CRITERIS AVANÇATS (impliquen un increment respecte a la quantitat establerta per assistència)

Les persones participants en l'acció formativa comptaran amb un Pla Individualitzat de Formació, com a part dels seu projecte formatiu. En aquest pla, que es confeccionarà conjuntament entre el participant i el personal tècnic de l'acció, es marcaran els objectius de millora que es desitja aconseguir amb l'acció formativa.

Aquests objectius seran individualitzats (en funció de les necessitats de millora detectats per a cada persona) i s'aniran introduint progressivament a mida que se vagin aconseguint els objectius establerts inicialment. Es podran activar fins un màxim de 3 criteris de millora, suposant un increment d'1 € en la quantia diària a percebre, podent acumular-se 3 € d'increment diari una vegada que estiguin activats el màxim de 3 criteris de millora. Els criteris de millora que es valoraran seran del tipus: treball en equip, millora en la rapidesa en l'execució de les tasques, millora en l'autonomia i iniciativa en l'execució de les tasques...

Per tant, una persona que assisteixi a l'activitat, que no rebi cap descompte respecte als criteris bàsics de funcionament i que, a més a més, hagi assolit els criteris avançats de funcionament, podrà rebre una ajuda màxima diari de 8 € (5 € per assistència i cap descompte als criteris bàsics, més 3 € per compliment dels criteris avançats):

Onzena. Justificació de l'ajuda

La justificació de l'ajuda atorgada es realitzarà mitjançant informe del cap de Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans que anirà acompanyat dels rebuts signats pels beneficiaris amb expressió del nom, DNI, data i quantitat lliurada.

Així mateix, la Secció elaborarà una memòria final de totes les activitats formatives realitzades, amb la relació de les ajudes percebudes i de les persones usuàries que n'han resultat beneficiàries.

Dotzena. Règim d'infraccions i sancions

Les persones beneficiàries de les ajudes quedaran en general sotmeses al règim d'obligacions, infraccions i sancions que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (de les Illes Balears) i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament, aprovat per Real Decret 887/2006, de 21 de juliol, en tot allò que hi siguin d'aplicació.

Tretzena. Règim jurídic

Aquestes ajudes es regeixen per aquestes bases i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (i el seu Reglament, aprovat per Real Decret 887/2006, de 21 de juliol, i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, en tot allò que hi siguin d'aplicació.

 

(Signat electrónicament: 2 de maig de 2023)

La cap de secció de Serveis Socials Ana Andreu Mas