Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 292037
Convocatòria de prestacions socials de caràcter econòmic per a l'inici de curs per a l'alumnat resident empadronat en el municipi de Calvià i escolaritzat, en el curs 2023-2024, en educació infantil de segon cicle, educació primària, Educació Secundària Obligatòria o batxiller

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern Local va aprovar, en sessió extraordinària celebrada el dia 27 d'abril actual, la convocatòria de prestacions socials de caràcter econòmic per a l'inici de curs per a l'alumnat resident empadronat en el municipi de Calvià i escolaritzat, en el curs 2023-2024, en educació infantil de segon cicle, educació primària, Educació Secundària Obligatòria o batxiller.

 

Calvià, (28 d'abril de 2023)

La tinenta de batle de Cohesió Social, Igualtat, Comunicació i Policia Local (Per decret de batlia de data 19 de juny de 2019) Natividad Francés Gárate

 

 

CONVOCATÒRIA DE PRETACIONS SOCIALS DE CARÀCTER ECONÒMIC PER A L'INICI DE CURS PER A L'ALUMNAT RESIDENT EMPADRONAT EN EL MUNICIPI DE CALVIÀ I ESCOLARITZAT EN EL CURS 2023-2024, EN EDUCACIÓ INFANTIL DE SEGON CICLE, EDUCACIÓ PRIMÀRIA, EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA O BATXILLER.

L'Ajuntament de Calvià, és conscient de la dificultat econòmica que suposa per a algunes famílies del municipi l'inici del curs escolar. L'absència de tots els elements bàsics que per això es requereixen, pot provocar dificultats en el desenvolupament de les activitats educatives.

Per això, l'Ajuntament pretén facilitar prestacions econòmiques a la població del municipi destinades a l'adquisició dels instruments necessaris per al curs acadèmic 2023-2024.

L'Ajuntament de Calvià convoca aquestes prestacions segons les presents bases reguladores en les següents clàusules:

Primera.- Normativa reguladora.

La Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic, publicada recentment en el BOIB Núm. 29 de 7 de març de 2023, regula, com el seu títol indica, les prestacions socials de caràcter econòmic que s'emmarquen en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears. En el seu article 2.1 indica que són prestacions socials de caràcter econòmic les aportacions dineràries, entre d'altres, dels Ajuntaments, amb el fi d'atendre determinades situacions de necessitat en les quals es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per afrontar-les.

Així mateix, en l'article 2.3 s'estableix que aquestes prestacions socials de caràcter econòmic no tenen el caràcter de subvenció, d'acord amb el que regula l'article 22.3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

En el seu article 5.1 s'indica que les prestacions socials de caràcter econòmic poden atorgar-se amb caràcter de dret subjectiu, de dret de concurrència, d'urgència social o de recolzament familiar i de recolzament als processos d'inserció social. En el seu apartat 2 continua establint que aquesta prestació té caràcter de dret subjectiu per a la persona beneficiària quan aquesta reuneixi els requisits fitxats per la normativa que regula la prestació. Es tracta d'una prestació puntual que s'esgota amb una aportació dinerària per atendre a un concepte i per temps limitat, segons el disposat en el seu article 6 b).

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. També són d'aplicació la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària, la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de reguladora de les bases règim local, el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la llei reguladora d'hisendes locals i les bases d'execució del Pressupost de l'Ajuntament de Calvià de l'exercici 2023.

En tot allò no previst en aquestes bases li serà aplicable la normativa que es recull en els paràgrafs anteriors.

Segona.- Aplicació pressupostària.

El pressupost total de la present convocatòria és de cent vuitanta-mil euros (180.000,00 €) amb càrrec a la partida 102 23101 4800002 del pressupost per al 2023.

La reserva de crèdit d'aquesta convocatòria de prestacions socials de caràcter econòmic per a l'inici de curs escolar podrà ser objecte d'ampliació en cas que les sol·licituds que compleixin requisits superin el crèdit inicial de la convocatòria, tot allò segons el que està regulat en l'article 178 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, per al qual s'aprova el text refós de la llei reguladora d'hisendes locals (TRLHL) i de l'establert en les bases d'execució del pressupost de l'Ajuntament de Calvià de l'exercici 2023.

Tercera.- Objecte, condicions i finalitat d'aquestes prestacions socials de caràcter econòmic.

L'objecte d'aquesta convocatòria és oferir prestacions socials de caràcter econòmic per cobrir les despeses relacionades amb l'inici del curs escolar 2023-2024, per a l'alumnat d'educació infantil de segon cicle, educació primària, educació secundària obligatòria o batxiller, matriculat en els centres públics de les Illes Balears, resident i empadronat en el municipi de Calvià, que compleixin tots els requisits establerts en la clàusula quarta d'aquesta convocatòria.

Als efectes d'aquesta convocatòria es consideren conceptes finançables la despesa o despeses per part de la persona beneficiària en la compra del següent material per al curs 2023/2024 fins al límit fixat en cada cas en aquesta convocatòria de prestacions socials de caràcter econòmic per a cada curs escolar:

a) Llibres de text: material imprès amb caràcter de llarga durada en el qual es recullen els continguts corresponents al currículum vigent d'una àrea, àmbit, matèria o mòdul per a un determinat curs, cicle o nivell.

b) Llibres de text digitals susceptibles de ser reutilitzats: es podrà incloure el material digital amb llicència limitada a un curs escolar. També s'inclou el material informàtic, de caràcter no inventariable, que es requereixi per al desenvolupament de les activitats derivades del currículum en el centre i que reculli els continguts corresponents al currículum vigent d'una àrea, àmbit, matèria o mòdul per a un determinat curs, cicle o nivell.

c) Material curricular: el material que, sense tractar-se de llibres de text, en té un caràcter complementari i es requereix per al desenvolupament de les activitats derivades del currículum al centre. A l'efecte d'aquesta convocatòria també es consideraran material curricular els quaderns de l'alumne/a associats al llibre de text.

d) Material complementari destinat a activitats de caràcter escolar: equipament per a esport, material fungible com ara bolígrafs, retoladors, quaderns, llapis, etc., llibres de lectura, diccionaris, motxilles o maletes escolars, cadires i taules d'estudi. Altres que siguin necessaris per a l'inici i seguiment del curs escolar.

e) Infraestructura informàtica destinada a l'estudi: tabletes, ordinadors portàtils o de taula, ratolins, pendrives, impressores, altres materials informàtics complementaris.

f) Els llibres i materials impresos o en suport digital destinats a afavorir el desenvolupament del procés d'ensenyança i aprenentatge adaptat a l'alumnat amb necessitats educatives específiques.

Quarta.- Requisits exigits a les persones sol·licitants i forma d'acreditació d'aquests.

Podran ser beneficiàries d'aquestes prestacions socials de caràcter econòmic les unitats familiars que compleixin els següents requisits:

1. La persona sol·licitant i l'alumnat hauran de ser residents i estar empadronats en el municipi de Calvià amb una antiguitat mínima del primer dia hàbil del mes de gener de l'any en curs.

2. L'alumnat haurà d'estar matriculat, en el curs 2023-2024, en un centre públic d'educació infantil segon cicle, d'educació primària, d'Educació Secundària Obligatòria,o batxiller, de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. El límit d'edat de l'alumnat per poder ser persona beneficiària de l'ajuda és de 21 anys (inclosos).

4.- La unitat familiar no pot superar els següents límits d'ingressos en el moment de presentar la sol·licitud:

Número de membres de la unitat familiar

Límit d'ingressos mensuals nets

2 membres

1.620,00 €

3 membres

2.160,00 €

4 membres

2.700,00 €

5 membres

3.240,00 €

6 membres

3.780,00 €

7 membres o més

4.320,00 €

4.1.- Definició d'unitat familiar per al còmput d'ingressos.

Es considera unitat familiar convivent per al còmput d'ingressos la integrada per als pares/mares o tutors/es legals i els/les fills/es, menors de 21 anys, així com els/les menors a càrrec en acolliment familiar, degudament acreditat. Es computaran els ingressos del pare i la mare, o del tutor/a.

Si la persona sol·licitant és l'alumne/a, té entre 18 i 21 anys, constitueix la seva pròpia unitat familiar i té ingressos per compte propi o d'un altre, seran computats els seus ingressos.

En els casos de separació matrimonial, divorci o separació de fet els ingressos es quantificaran de la següent forma:

  • Quan la guarda i custòdia sigui compartida, es computaran els ingressos d'ambdós progenitors. Només podrà sol·licitar la prestació social de caràcter econòmic una de les persones que ostenti la guarda i custòdia. En cas de concurrència d'ambdós progenitors en la presentació de la sol·licitud, se tramitarà la presentada en primer lloc, i l'altra sol·licitud quedarà exclosa.
  • Quan la guarda i custòdia no sigui compartida, es computaran els ingressos del progenitor o progenitora que ostenti aquesta guarda i custòdia que serà qui tengui la condició de sol·licitant.

Cada fill/a amb discapacitat, computarà com a dos membres de dita unitat familiar.

4.2.- Ingressos computables.

Es consideren ingressos els generats per feina per compte pròpia, per compte d'un altre i els percebuts per prestacions públiques.

En cas de fer feina:

  • Per compte d'un altre. Ingressos nets de la nòmina del mes d'abril de 2023, exclòs l'import proporcional de la paga extra o la paga extra completa, en el seu cas.
  • Per compte pròpia. Ingressos de la darrera declaració trimestral.

En cas d'atur:

  • Prestació del SEPE: Quantitat mensual neta del mes d'abril de 2023.

En cas de percebre una prestació social periòdica no contributiva:

  • Renta Social Garantida: Quantitat mensual del mes d'abril de 2023.
  • Ingrés mínim vital: Quantitat mensual del mes d'abril de 2023.
  • Pensió no contributiva per jubilació o invalidesa: Quantitat mensual del mes d'abril de 2023.

En cas de percebre pensió de l'INSS (jubilació, invalidesa, incapacitat, viudetat) o altre tipus de pensió: Quantitat mensual del mes d'abril de 2023.

Cinquena.- Presentació de la sol·licitud i documentació acreditativa.

La documentació a presentar per a l'inici del tràmit serà:

  • Sol·licitud. Es trobarà a disposició de les persones sol·licitants en la seu electrònica.

Segons el disposat en l'article 69.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (en endavant, LPACAP), “La inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s' incorpori a una declaració responsable o a una comunicació, o la no presentació davant l' Administració competent de la declaració responsable, la documentació que sigui en el seu cas requerida per acreditar el compliment d'allò que va declarar, o la comunicació, determinarà la impossibilitat de continuar amb l'exercici del dret o activitat afectada des del moment en què es tengui constància d'aquests fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives a què hi hagués lloc”.

En el cas que procedeixi:

  • Quan la persona sol·licitant no disposi de DNI o NIE en vigor, s'acreditarà mitjançant passaport.
  • Quan la persona sol·licitant sigui el tutor/a legal ha de presentar el document que ho acrediti expedit per a l'organisme corresponent, excepte si el va presentar en una altra convocatòria d'anys anteriors i no hi ha hagut variacions en aquest, fet que indicarà en la sol·licitud.
  • En els casos de separació matrimonial, divorci o separació de fet, haurà de presentar l'acord de mediació signat per totes les parts, la sentència judicial o el conveni regulador ratificat judicialment, tot això referit a qui té la guarda i custòdia, excepte si es va presentar en altra convocatòria d'anys anteriors i no hi ha hagut variacions en aquest, fet que indicarà en la sol·licitud. Si escau, s'haurà de presentar declaració responsable de traducció del contingut de la sentència de divorci/separació a una de les llengües oficials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, excepte si la va presentar en una altra convocatòria d'anys anteriors i no hi ha hagut variacions en aquesta, fet que indicarà en la sol·licitud.

Per a l'acreditació d'ingressos:

  • Treballadors/es per compte d'un altre, s'haurà de presentar la nòmina o nòmines del mes d'abril de 2023.
  • Treballadors/es per compte pròpia, s'haurà de presentar:

1. El darrer model 130 d'autoliquidació del pagament fraccionat de l'IRPF previ a la presentació de la sol·licitud per a activitats econòmiques mitjançant estimació directa normal o simplificada corresponent en els mesos de gener, febrer i març de l'any en curs, o

2. El darrer model 131 d'autoliquidació trimestral del pagament fraccionat de l'IRPF si se tributa en estimació objectiva o “mòduls”, corresponent en els mesos de gener, febrer i març de l'any en curs.

En cas de no presentació dels models d'autoliquidació anteriors, se podrà presentar el següent document:

3. Autoliquidació del model 303 corresponent a l'IVA del darrer trimestre, corresponent en els mesos de gener, febrer i març de l'any en curs.

  • Renda social garantida: haurà de presentar el justificant que ho acrediti.
  • Es podrà presentar altra documentació que la persona sol·licitant consideri necessària per a l'acreditació de la seva situació socioeconòmica.
  • Es podrà requerir una altra documentació que l'administració competent consideri necessària per a l'acreditació de la seva situació socioeconòmica.

La presentació de la sol·licitud implica, d'acord amb l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, que la persona sol·licitant accepta que l'Ajuntament de Calvià accedeixi a les dades següents, necessàries per resoldre l'ajuda:

  • Consulta de dades d'identitat.
  • Consulta de dades de convivència i consulta d'històric de Padró municipal.
  • Consulta de prestacions del Registre de Prestacions Socials Públiques, Incapacitat Temporal i Maternitat, Ingrés Mínim Vital.
  • Consulta de situació com demandant de feina i de cobrament de prestació per atur.
  • Consulta de dades de discapacitat.
  • Consulta d'estar matriculat/matriculada en centre educatiu.

En cas d'oposar-se a la consulta de les dades anteriors, la persona interessada l'haurà de fer constar expressament en la sol·licitud i haurà d'aportar els documents que acreditin el compliment dels requisits de la convocatòria.

Sisena.- Assignació d'ofici de la prestació social de caràcter econòmic.

Els Serveis Socials Municipals podran proposar l'assignació d'ofici de la prestació econòmica de caràcter social, sense que es requereixi que la persona interessada presenti la sol·licitud. Per això la unitat familiar ha d'estar en procés d'intervenció social amb els mateixos i complir els requisits de la convocatòria. La persona serà informada per al personal del servei de que se procedirà a assignar la prestació econòmica de caràcter social.

Si per qualsevol circumstància els Serveis Socials no fessin d'ofici la proposta d'assignació de la prestació econòmica, no s'eximeix a la persona de què per percebre-la, hagi de presentar una sol·licitud i la corresponent documentació.

Sèptima.- Obligacions de la persona beneficiària.

L'obtenció de les prestacions socials de caràcter econòmic regulades per aquesta convocatòria comporta les següents obligacions:

a) No falsejar les condicions requerides per a la concessió de la prestació i no ocultar les que l'haguessin impedit o limitat.

b) Comunicar les alteracions que es produeixin en les circumstàncies i requisits objectius i subjectius tenguts en compte per concedir la subvenció.

Octava.- Termini, lloc i forma de presentació de les sol·licituds.

Les sol·licituds poden presentar-se del 29 de maig al 30 de juny de 2023.

La forma de presentació de la sol·licitud serà:

  • Preferentment de manera telemàtica mitjançant el Registre Electrònic de l'Ajuntament de Calvià.
  • Presencialment amb cita prèvia en el Registre General de l'Ajuntament de Calvià o en el del Centre Municipal de Serveis de Palmanova.
  • En qualsevol de les formes previstes en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La presentació de la sol·licitud de prestació fora de termini i la no utilització del model de sol·licitud establert a l'efecte, seran causes d'inadmissió de la mateixa

Novena.- Compatibilitat i quantia individual de les prestacions socials de caràcter econòmic.

Aquestes prestacions socials són compatibles amb unes altres ajudes per al mateix concepte i amb les prestacions socials de caràcter econòmic regulades en la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.

La quantia de les prestacions socials de caràcter econòmic serà la següent:

- Quanties per a matriculats en educació infantil segon cicle: 120 €.

- Quanties per a matriculats en 1r d'educació primària: 120 €

- Quanties per a matriculats en 2n d'educació primària:120 €

- Quanties per a matriculats en 3r d'educació primària: 140 €

- Quanties per a matriculats en 4t d'educació primària: 160 €

- Quanties per a matriculats en 5è d'educació primària:160 €

- Quanties per a matriculats en 6è d'educació primària:160 €

- Quanties per a matriculats en 1r d'educació secundària obligatòria: 215 €

- Quanties per a matriculats en 2n d'educació secundària obligatòria: 215 €

- Quanties per a matriculats en 3r d'educació secundària obligatòria: 240 €

- Quanties per a matriculats en 4t d'educació secundària obligatòria: 240 €

- Quanties per a matriculats en Batxiller: 240 €

Dècima.- Òrgans competents per a la instrucció, valoració i resolució del procediment.

El servei de Benestar Social realitzarà d'ofici quantes actuacions consideri necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals degui formular-se la proposta de resolució de concessió de prestació social de caràcter econòmic.

S'establirà una fase de preavaluació per comprovar el compliment de les condicions establertes en la present convocatòria per adquirir la condició de persona beneficiària. Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en la convocatòria, l'òrgan competent requerirà a l'interessat perquè l'esmeni en el termini màxim i improrrogable de deu dies hàbils, a partir de la comunicació d'esmena, indicant-li que si no ho fes, se li tendrà per desistit de la seva sol·licitud, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes prevists en l'article 21 LPACAP.

La Junta de Govern Local, amb dictamen previ de la comissió informativa corresponent, assignarà objectivament i de forma individual les prestacions socials de caràcter econòmic sense altre tràmit que la fiscalització prèvia de l'expedient que, en aquest cas, s'ha de limitar a controlar la competència de l'òrgan per aprovar la despesa i l'existència de crèdit pressupostari adequat i suficient.

El procediment es podrà resoldre de forma parcial, tramitant-se de forma immediata el pagament, sense esperar a la resolució de la totalitat de la convocatòria, emetent-se la proposta a l'òrgan competent, Junta de Govern Local.

Onzena.- Notificació.

A l'efecte de notificació la resolució serà publicada en la seu electrònica.

Dotzena.- Recursos, termini i forma d'interposició.

La resolució de concessió o denegació de la prestació social de caràcter econòmic posarà fi a la via administrativa, podent-se interposar davant ella recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, davant el mateix òrgan que ha dictat la resolució o bé recórrer directament davant l'ordre jurisdiccional contenciós-administratiu en la forma i terminis establerts en la llei reguladora d'aquesta jurisdicció.

Tretzena.- Pagament i reintegrament.

L'abonament d'aquestes prestacions socials de caràcter econòmic es realitzarà en un pagament únic per la totalitat de l'import atorgat, preferentment mitjançant transferència bancària, a partir de la resolució de concessió.

Catorzena.- Protecció de dades.

De conformitat amb el disposat en el Reglament General de Protecció de Dades (UE) 2016/679 i en la normativa espanyola relativa a la protecció de dades personals, posam en el seu coneixement que:

1.- El responsable del tractament de les seves dades de caràcter personal és Ajuntament de Calvià. NIF: P0701100J, amb domicili en C/ Julià Bujosa Sans, batle. núm. 1. 07184 Calvià Vila, Illes Balears, telèfon de contacte: 971 139 100.

2.- Les dades de contacte del delegat de Protecció de Dades de l'Ajuntament són: dpd@calvia.com.

3.- La finalitat amb la qual es tracten les seves dades és la tramitació i gestió de la convocatòria de prestacions socials de caràcter econòmic per cobrir despeses amb l'inici del curs escolar.

4.- La base legal per al tractament de les dades facilitades, tant en la sol·licitud com en la documentació que pot ser adjuntada, es basa en l'article 6.1.c) del Reglament General de Protecció de Dades, compliment d'una obligació legal i en l'art. 6.1.e), compliment d'una missió realitzada en interès públic en base a:

Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic.

Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, per al qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

Llei 7/1985, de 2 de abril, reguladora de las bases del règim local.

Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. 

Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5.- La información es conservarà d'acord amb els criteris i terminis establerts en la Llei 15/2006, del 17 d'octubre, d'arxius i patrimoni documental de les Illes Balears.

6.- Cessions de dades previstes: les dades personals podran ser comunicades a les entitats bancàries/caixes d'estalvis a través de la qual s'ordena el pagament de l'ajuda i a Sindicatura de Comptes. A efectes de notificació, les dades personals seran també publicades en la pàgina web de l'Ajuntament www.calvia.com.

7.- Podrá exercitar, en els casos i formes prevists en la legislació vigent, els drets d'accés, rectificació, supresió, limitació del tractament, oposició i portabilitat, mitjançant registre presencial, en ell mitjançant escrit davant l'Ajuntament de Calvià amb direcció C/ Julià Bujosa Sans, batle. núm. 1. 07184 Calvià Vila (Illes Balears) indicant en l'assumpte Ref. Protecció de Dades, enviant un correu al Delegat de Protecció de Dades a dpd@calvia.com o a través de la Seu Electrònica del Ajuntament.

8.- Si en l'exercici dels seus drets no ha estat degudament atès podrà presentar una reclamació davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, C/ Jorge Juan, 6 28001 Madrid – Seu electrònica: sedeagpd.gob.es. Amb caràcter previ i potestatiu, pot posar-se en contacte amb el Delegat de Protecció de Dades en dpd@calvia.com.

Documents adjunts