Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 291886
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2023, de les ajudes per al foment de la solarització i biosolarització com a alternativa a la lluita química

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Pacte Verd Europeu (European Green Deal), presentat per la Comissió l'11 de desembre del 2019, estableix un full de ruta cap a una economia circular climàticament neutra, en la qual el creixement econòmic estigui dissociat de l'ús indiscriminat de recursos. L'estratègia “De la granja a la mesa” (Farm to fork) proposa accions i compromisos ambiciosos per evitar la pèrdua de biodiversitat a Europa i al món i lluitar-hi en contra.

Entre els objectius concrets que estableix l'estratègia per transformar el sistema alimentari de la Unió Europea, hi ha els següents: reduir un 50% l'ús i el risc de plaguicides, reduir com a mínim un 20% l'ús de fertilitzants, reduir un 50% les vendes dels antimicrobians que s'utilitzen en la ramaderia i l'aqüicultura i reduir en un 50% el malbaratament d'aliments el 2030.

Entre les pràctiques agronòmiques que possibiliten l'assoliment d'aquests objectius, i alhora permeten l'obtenció d'aliments segurs i en quantitat suficient, hi ha la solarització i la biosolarització. Dues tècniques que permeten la reducció i el control dels agents patògens dels sòls, com els nematodes, fanerògames paràsites, plagues d'artròpodes, malalties fúngiques, microorganismes associats a estat de debilitat i altres agents perjudicials de caire biòtic o abiòtic. Per tot això són dues tècniques alternatives a la lluita química que cal potenciar entre el sector agrícola balear.

A més, la biosolarització empra esmenes orgàniques, cosa que es tradueix en l'augment de la matèria orgànica i millora les característiques del sòl, dues peces fonamentals de la conservació de la seva fertilitat.

La Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022 aprova el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió finançada pel FEAGA i pel FEADER. En aquest pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears i que estableix el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

Les actuacions finançades amb càrrec a aquesta convocatòria s'enquadren dins la intervenció amb codi 6501.7-SIG, corresponent als compromisos de gestió agroambientals de lluita alternativa a la lluita química, concretament el de foment de la solarització i biosolarització, que està inclosa en el Pla estratègic nacional de la PAC aprovat per a Espanya (PEPAC) i emparada a l'article 70 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.

Aquesta intervenció contribueix a l'objectiu estratègic OE6 de contribuir a aturar i invertir la pèrdua de biodiversitat, potenciar els serveis ecosistèmics i conservar els hàbitats i els paisatges.

El 6 d'abril del 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

D'altra banda, l'article 2 del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Actualment, el FOGAIBA tramita un expedient de despesa plurianual per poder reservar crèdit suficient per atendre els pagaments de les ajudes corresponents a les anualitats 2024 a 2027, per la qual cosa correspon condicionar l'eficàcia de la convocatòria a l'existència de crèdit suficient en la part pendent d'aprovar.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l'autoritat regional de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova, per a l'any 2023, la convocatòria d'ajudes destinades al foment de la solarització i biosolarització com a alternativa a la lluita química, d'acord amb el que preveu l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.

2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat donar suport als agricultors que practiquin la solarització i biosolarització com a alternativa a la lluita química, d'acord amb el que estableix l'article 70 del Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i d'acord amb el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió finançada pel FEAGA i pel FEADER.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim d'un milió d'euros (1.000.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA, amb possibilitat d'ampliar-ne els crèdits amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA. Aquest import estarà distribuït de la manera següent:

- Any 2023: 200.000,00 €

- Any 2024: 200.000,00 €

- Any 2025: 200.000,00 €

- Any 2026: 200.000,00 €

- Any 2027: 200.000,00 €.

2. Les subvencions esmentades es financen de la manera següent:

- Fins a un import de 400.000,00 €, corresponents als anys 2023 i 2024, en un 54,00% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 10,80% a càrrec del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i en un 35,20% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

- Fins a un import de 600.000,00 €, en un 100% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. No obstant el que preveu el punt 1 anterior, aquesta convocatòria queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en les anualitats 2024 a 2027 per un import conjunt de 800.000,00 €.

Tercer Requisits de les persones beneficiàries i de les explotacions

1. Es poden beneficiar de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, o agrupacions sense personalitat jurídica, que, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, compleixin els requisits següents:

a. Que es comprometin a complir els compromisos que preveu l'apartat novè d'aquesta resolució.

b. Que siguin titulars d'una explotació agrària que compleixi els requisits que preveu el punt 2 d'aquest apartat.

c. Que presentin un programa de solarització o biosolarització, que ha d'incloure les dades que estableix l'annex 1 d'aquesta resolució.

2. Requisits específics de les explotacions

Les explotacions agràries han de reunir els requisits següents:

1r. Estar inscrites en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA).

2n. Disposar de les superfícies mínimes següents d'algun d'aquests grups de cultiu

 

a. Cultius anuals, hortícoles en general (inclosa la patata): 0,5 ha

b. Cultius permanents: 0,5 ha

3. Les parcel·les agrícoles d'hectàrees subvencionables han d'estar a disposició de l'agricultor o agricultora que sol·licita l'ajuda en la forma que estableix l'article 11 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.

4. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, correspon a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. Els requisits generals i els compromisos que estableixen els punts anteriors s'han de mantenir durant un període de cinc anys, inclòs l'any de la sol·licitud, i fins al 31 de desembre del 2027.

6. La comprovació de la inscripció en el Registre Interisular Agrari de les Illes Balears (RIA) s'ha de fer d'ofici, excepte manifestació contrària de la persona peticionària, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

7. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, han de complir els requisits que preveu l'article 5 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com els que estableixen el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 13 bis de la Llei 38/2003, general de subvencions.

8. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada amb anterioritat a l'hora de dictar-se la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització perquè es pugui comprovar, excepte si hi ha una manifestació expressa en contra. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se li requerirà que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per comprovar-ho d'ofici.

9. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Activitat subvencionable

Poden ser objecte de subvenció les actuacions de foment de la solarització i biosolarització com a alternativa a la lluita química, en els termes que preveu l'article 70 del Reglament (UE) núm. 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm.1307/2013.

Concretament, poden ser objecte de subvenció les actuacions consistents en tractament de nemàtodes, fanerògames paràsites, plagues d'artròpodes, malalties fúngiques, microorganismes associats a estat de debilitat i altres agents perjudicials de caire biòtic o abiòtic, mitjançant la tècnica de solarització o biosolarització en cultius hortícoles o permanents, amb l'aplicació d'un programa de solarització o biosolarització, d'acord amb el que estableix l'annex 1.

Cinquè Import de les ajudes

1. L'ajuda que preveu aquesta resolució es concedeix per un període de cinc anys. Aquest període es pot prorrogar dos anys més, mitjançant una resolució de la presidenta del FOGAIBA.

2. Les primes màximes anuals aplicables per a cada tipus de cultiu i per hectàrea són les següents:

Hortícoles i cultius permanents: 800,00 €/ha

3. L'import anual de l'ajuda es determina agafant com a base el nombre d'hectàrees compromeses per al conjunt de la sol·licitud d'ajuda, amb les limitacions següents:

- Fins a 25 ha: 100% de la prima.

- De més de 25 ha fins a 50 ha: 75% de la prima.

- De més de 50 ha fins a 75 ha: 50% de la prima.

- De més de 75 fins a 100 ha: 25% de la prima.

- De més de 100 ha: 0% de la prima.

Sisè Sol·licitud d'ajuda

1. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar juntament amb la sol·licitud única, corresponent a l'exercici 2023, que preveu l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i en la forma que preveu la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 24 de febrer de 2023, de convocatòria, per a l'any 2023, dels ajuts corresponents a les intervencions en forma de pagaments directes que preveu el Pla estratègic de la PAC (PEPAC), publicada al BOIB núm. 26, de 28 de febrer de 2023.

S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari de les ajudes esmentades, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.

2. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i, d'acord amb el que preveu l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, acaba el 31 de maig del 2023.

No obstant això, i d'acord amb el que estableix l'apartat tercer de l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, són admissibles les sol·licituds d'ajuda presentades fins al 15 de juny del 2023, però, en aquest cas, l'import de l'ajuda serà reduït en un 1% per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplica respecte de la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Les sol·licituds presentades posteriorment es consideren no presentades.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027 i la resta de normativa d'aplicació.

4. Les sol·licituds d'ajuda han d'adjuntar, si escau, la documentació següent:

a. NIF del sol·licitant que tingui la consideració de persona jurídica o de grups sense personalitat jurídica.

b. Programa de solarització o biosolarització, d'acord amb el model de l'annex 1.

c. Si escau, estatuts, reglament o escriptura de constitució o modificació dels estatuts de l'entitat, degudament inscrits en el registre corresponent.

d. Si escau, acreditació de la representació amb què se signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de sol·licitar l'ajuda.

e. En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a més, s'ha d'aportar:

 

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.

- En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, document d'autorització al FOGAIBA perquè comprovi els NIF dels membres de l'agrupació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 39 i 65 de la Llei 38/2007, de 17 de novembre, general de subvencions.

 

f. Si escau, d'acord amb el que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, sempre que la subvenció superi els 30.000,00 euros, certificació emesa per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes que acrediti el seu compliment per part de la persona sol·licitant de l'ajuda, amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora. A aquest efecte, si de l'informe d'auditoria dels darrers comptes anuals es dedueix un compliment del 100% dels terminis de pagament a proveïdors per part del sol·licitant, serà suficient un certificat emès per l'auditor que indiqui que en el seu treball d'auditoria ha efectuat procediments per obtenir evidència de la correcció del contingut de la memòria dels comptes anuals com a certificació de compliment del requisit de l'article 13.3 bis. En cas que no sigui possible emetre aquest certificat (per no existir comptes anuals auditats o perquè aquests comptes reflecteixen un percentatge de compliment de terminis de pagament a proveïdors inferior al 100%), s'ha de presentar certificació, basada en un informe de procediments acordats, que acrediti que el sol·licitant, en el moment de presentació de sol·licitud d'ajuda, no té cap factura pendent de pagament en la qual s'hagin superat els terminis legals de pagament. Aquesta certificació no pot tenir, en cap cas, una antiguitat superior a un mes anterior a la data de presentació de la sol·licitud.

g. Justificació de la titularitat del compte bancari en el qual se sol·licita el pagament de l'ajuda. En el cas d'entitats sense personalitat jurídica, s'ha de facilitar el número de compte de l'entitat.

El FOGAIBA pot requerir qualsevol documentació complementària que es consideri necessària.

5. La comprovació del DNI tant de la persona interessada com del representant, així com del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social i de les inscripcions al RIA, la fa d'ofici el FOGAIBA.

En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar aquestes dades, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

6. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol Administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per a aquesta comprovació, caldrà aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de la proposta de resolució.

7. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació esmentada als punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, s'ha de requerir a la persona sol·licitant mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxiva l'expedient sense cap altre tràmit.

Setè Selecció de les persones beneficiàries

1. El procediment per seleccionar els beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta resolució és el de concurrència no competitiva.

2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En cas que calgui notificar la proposta de resolució, s'ha de fer mitjançant la publicació a la pàgina web del FOGAIBA, cada dilluns i els dies 1 i 15 de cada mes, o el dia hàbil següent si aquests dies són inhàbils, o de manera telemàtica.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats que ha de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari que reformuli la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.

Un cop examinades les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia, el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa de què es tracti.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA. Amb anterioritat a l'emissió d'aquesta proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural ha d'emetre un informe en què s'acrediti, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i aquests resolució s'ha de notificar mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears o de manera telemàtica. Transcorregut aquest temps sense que s'hagi notificat la resolució expressa, la persona interessada pot entendre desestimada la seva sol·licitud.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar ampliar el termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació, d'acord amb el que estableix l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions i compromisos dels beneficiaris

1. Els beneficiaris es comprometen i s'obliguen, durant un període de cinc anys, inclòs el de la sol·licitud d'ajuda, és a dir, des del moment de la sol·licitud fins al 31 de desembre del 2027, a:

a. Tractar el 100% de la superfície compromesa durant els cinc anys del compromís mitjançant la tècnica de solarització o biosolarització, com a mínim quatre setmanes a l'estiu. Aquest compromís es considera complert amb una tolerància màxima de disminució de la superfície compromesa d'un 20%.

b. Dur un registre de les actuacions de solarització o biosolarització. El compliment d'aquest compromís es verificarà en control administratiu mitjançant la presentació actualitzada del registre d'actuacions realitzades de solarització o biosolarització (annex 2).

c. Dur a terme la solarització o biosolarització en la superfície acollida al compromís. El compliment d'aquest compromís es verifica en control administratiu i s'ha de justificar amb la presentació de factures de l'adquisició dels elements necessaris.

d. Presentar anualment les factures de compra dels elements emprats per a la solarització o biosolarització.

e. Fer la gestió dels residus plàstics segons la normativa d'aplicació i guardar els justificants que ho acreditin.

f. Mantenir i actualitzar el quadern d'explotació, o bé el quadern digital d'explotació agrícola, quan sigui exigible conforme al que disposa la Disposició final vuitena del Reial decret 1054/2022.

El contingut mínim serà el que estableix l'annex II del Reial decret 1054/2022:

1. Dades generals del cultiu en cada parcel·la agrícola. El titular de l'explotació pot agrupar les seves dades generals de cultiu en unitats homogènies de cultiu (UHC) sobre les quals es facin les mateixes pràctiques de cultiu, a l'efecte de facilitar l'emplenament dels apartats següents.

2. Tractaments fitosanitaris. Per a les actuacions fitosanitàries, s'ha de registrar per a cada UHC la informació conforme a l'annex III del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

3. Fertilització. Per a cada UHC s'ha de registrar el que indiqui la normativa sectorial respecte a la nutrició sostenible als sòls agraris. En aquest cas ha de complir la normativa i el continguts mínims que estableix el Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a la nutrició sostenible als sòls agraris.

4. Altres aspectes que es recullin a la normativa sectorial reguladora respectiva de l'activitat concreta.

S'han d'inscriure les operacions de cultiu i actuacions efectuades a cada una de les parcel·les i/o UHC amb indicació de la data de realització i les incidències, si n'hi ha.

El quadern d'explotació pot ser en format paper fins a l'entrada en vigor de l'article 9 del Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, que estableix l'obligació de gestionar el quadern digital d'explotació agrícola, que ha de ser en format digital segons la normativa reguladora específica.

g. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos, com també aportar tota la documentació que sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

h. Complir, en la seva explotació, els requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals que estableix el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries dels ajuts en el marc de la política agrícola comuna, que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

i. Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.

j. Disposar d'assessorament, tal com el defineix i en els casos que ho prevegi el Reial decret 1311/2012.

k. En cas de fer tractaments fitosanitaris, el titular de l'explotació o personal propi ha de disposar de carnet d'usuari professional en les condicions i casos que defineix el Reial decret 1311/2012, o aportar el contracte amb l'empresa de tractaments fitosanitaris inscrita en el Registre oficial de productors i operadors (ROPO).

l. Complir les normes d'emmagatzematge dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix el Reial decret 285/2021.

m. Complir les normes de gestió d'envasos dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix l'article 41 del Reial decret 1311/2012.

3. D'acord amb el que disposa l'article 70.7 del Reglament (UE) 2021/2115, de 2 de desembre de 2021, en cas que es modifiquin les normes o els requisits obligatoris que estableix el PEPAC de l'Estat espanyol, aprovat per la Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022, com també els requisits mínims que estableix la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els subscrits per la persona beneficiària, aquesta persona ha d'assumir els nous compromisos que imposa la modificació. En cas que la persona beneficiària no accepti l'adaptació als nous compromisos, el compromís s'entén finalitzat sense que s'exigeixi cap reemborsament o pagament pel període durant el qual el compromís fos efectiu.

4. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir amb la resta que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 17 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.

5. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Cessió i traspàs de l'explotació

1. Si després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans de la data límit de modificació de la sol·licitud, una explotació és cedida per un beneficiari a un altre en la seva totalitat, no es concedeix al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.

L'ajuda o el pagament sol·licitats pel cedent es concedeixen al cessionari, d'acord amb el que disposa l'article 114, apartat 3, del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sempre que el nou titular:

a. En un termini de deu dies hàbils informi el FOGAIBA de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.

b. El cessionari presenti la documentació esmentada a l'apartat sisè d'aquesta resolució.

c. Compleixi totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.

2. La comprovació del DNI del cessionari i de la inscripció al Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA), així com de la informació fiscal que es detalla a l'apartat sisè d'aquesta resolució, s'ha de fer d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas que s'hi oposi, ha de presentar els documents o certificats corresponents.

Onzè Justificació i pagament de les ajudes

1. Els beneficiaris han de presentar les sol·licituds anuals de pagament corresponents, a excepció de la primera anualitat, que correspon a l'any 2023, que s'entén sol·licitada juntament amb la sol·licitud de l'ajuda.

Les sol·licituds anuals de pagament s'han de presentar en els termes i en el termini que anualment es fixi per a la sol·licitud única que regula l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre. A més, i abans que es dicti la proposta de resolució de pagament anual, la persona beneficiària ha de presentar les factures de compra dels elements necessaris per fer la solarització o biosolarització a la superfície acollida al compromís, juntament amb el registre de les actuacions fetes de solarització o biosolarització.

2. L'import de l'ajuda concedida s'abona al beneficiari mitjançant transferència bancària i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop efectuades les verificacions i els controls corresponents, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida.

3. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveuen l'annex 3 d'aquesta resolució, així com a la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes, el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions a les intervencions que preveu el Pla estratègic de la PAC.

4. En el cas que no presenti la sol·licitud de pagament d'una anualitat, el beneficiari perd el dret a rebre la part de l'ajuda corresponent a aquest any i, en conseqüència, procedeix la revocació parcial de l'ajuda concedida. En aquest cas, no es produeix una revocació total de l'ajuda ni la reclamació dels imports rebuts en els anys anteriors; no obstant això, s'ha de verificar el compliment dels compromisos assumits i, si escau, s'han d'aplicar les penalitzacions corresponents a descomptar d'anys successius o iniciar el procediment de reintegrament corresponent.

Dotzè Ajudes no reintegrables

De conformitat amb el que estableix l'article 23.6 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027 i l'article 4 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, no s'han de reintegrar les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:

a. Mort o desaparició de la persona beneficiària.

b. Incapacitat laboral de llarga durada de la persona beneficiària.

c. Catàstrofe natural greu o fenomen climatològic advers assimilable a catàstrofe natural que hagi afectat seriosament les terres agràries de l'explotació.

d. Destrucció accidental dels locals de l'explotació destinats al bestiar.

e. Epizoòtia, reconeguda per l'autoritat competent, que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar de l'explotació de la persona beneficiària.

f. Plaga vegetal o malaltia vegetal causada per microorganismes patogènics o factors ambientals, reconeguda per l'autoritat competent, que hagin afectat una part o la totalitat dels cultius de l'explotació de la persona beneficiària.

g. Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquest fet no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.

h. Pèrdua de la producció en una part o en la totalitat del cultiu o del ramat, per danys produïts per la fauna silvestre que hagin estat reconeguts per l'autoritat competent.

No obstant això, tot queda condicionat al compliment per part de la persona beneficiària de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major i les circumstàncies excepcionals, juntament amb les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què la persona beneficiària o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.

 

Tretzè Compatibilitats

1. Les actuacions objecte de les ajudes que preveu aquesta resolució només es poden combinar amb altres compromisos agroambientals quan aquests compromisos no siguin incompatibles, és a dir, quan siguin complementaris i compatibles entre si, segons estableix el Pla estratègic de la PAC de l'Estat espanyol, aprovat per la Decisió de 31 d'agost de 2021.

2. No obstant això, aquesta ajuda és incompatible amb la intervenció d'agricultura ecològica (6503) i de producció integrada (6501.1).

Catorzè Control de les ajudes

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) 1306/2013; i les disposicions nacionals que estableixen el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna, i el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries de les ajudes en el marc de la política agrícola comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reial decret 1047/2022, de gestió i control.

De conformitat amb el que disposa el títol II, capítol III, del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, s'efectuen controls mitjançant monitorització sobre tots els expedients d'ajuda. En cas que es detectin incidències, s'han de notificar a la persona beneficiària afectada els resultats provisionals dels controls i aquesta persona pot:

- Aportar fotografies georeferenciades de cada recinte (panoràmica i de detall) mitjançant l'aplicació SGAFot que justifiquin la validesa de la seva declaració, o

- Adaptar la sol·licitud única per adequar-la a la realitat del terreny, en el període permès de modificació de la sol·licitud única que fixa l'article 112 del Reial decret 1048/2022, de 27 desembre. Aquesta adaptació ha de respectar els compromisos aprovats en la resolució de concessió per no tenir penalització.

- En cas que el titular no aporti fotografies ni adapti la sol·licitud única en el termini establert, es penalitza el titular segons correspongui.

- Per a cultius protegits (hivernacles, en túnel, etcètera) cal que el titular faci fotografies preventives quan el cultiu ja estigui desenvolupat, ja que el monitoratge no pot obtenir dades dels cultius protegits. En cas de fer diferents cultius (cultiu principal, cultiu secundari), s'han de fer fotografies de cada un dels cultius.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè Règim jurídic

Per a tot el que preveu aquesta convocatòria s'aplica:

- El Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen les normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrari de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) 1307/2013.

- El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.

- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes.

- El Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre la aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.

- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrícola comuna a Espanya i dels fons europeus FEAGA i FEADER.

- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna.

- El Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries de les ajudes en el marc de la política agrícola comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

- El Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableix i es regula el sistema d'informació d'explotacions agrícoles i ramaderes i de la producció agrària, així com el Registre autonòmic d'explotacions agrícoles i el quadern digital d'explotació agrícola.

- El Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen unes normes per a la nutrició sostenible als sòls agraris.

- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrícola comuna, i es modifiquen diversos reials decrets pels quals es regulen diferents aspectes relacionats amb l'aplicació a Espanya de la política agrícola comuna per al període 2023-2027.

- El Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- La Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminants per una economia circular.

- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Seztè Publicació

Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 2 de maig de 2023

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

ANNEX 1 PROGRAMA DE SOLARITZACIÓ O BIOSOLARITZACIÓ

Ubicació (municipi, polígon, parcel·la, recinte) i conreu principal

Plaga que s'ha de combatre

Mètode de detecció i seguiment, nivell màxim d'intervenció

Tècnica que cal emprar (solarització o biosolarització) i superfície

Data prevista d'implantació

 

ANNEX 2 REGISTRE D'ACTUACIONS REALITZADES

Tècnica emprada (solarització o biosolarització)*

* En cas de biosolarització, cal detallar l'esmena orgànica emprada i la dosi.

Data d'implantació i retirada.

Factures de compra (proveïdor, data, quantitat).

ANNEX 3 REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies

a. D'acord amb el que preveu l'article 18 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la sobredeclaració es calcula per a cada grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície declarada i multiplicat per 100, és a dir:

% sobredeclaració = [(superfície declarada – superfície determinada) : superfície declarada)] x 100

b. Si la superfície declarada a l'efecte de grup de cultiu sobrepassa la superfície determinada, tal com s'especifica al punt a anterior, l'ajuda per a aquell grup de cultiu s'ha de calcular d'acord amb la superfície determinada, a la qual ha de ser d'aplicació la penalització que correspongui d'entre les següents:

  • El doble del percentatge de sobredeclaració quan aquesta sobredeclaració és superior al 3% o a 2 ha, però inferior o igual al 20% de la superfície declarada.
  • Per la totalitat de l'ajuda si la diferència és superior al 20% de la superfície declarada segons la fórmula explicada al punt a.
  • No s'aplica cap penalització si el percentatge de sobredeclaració és igual o inferior al 3% i inferior a 2 ha.

c. En cas que el percentatge de sobredeclaració sigui de més del 50%, no es concedeix cap ajuda per superfície i, a més, la persona beneficiària està subjecta a una penalització addicional igual a l'import de l'ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada conforme als punts a i b anteriors. Si aquest import de penalització addicional no es pot recuperar íntegrament en els tres anys naturals següents a aquell any en el qual s'hagi descobert la irregularitat, es cancel·la el saldo pendent.

2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris de subvencionalitat, així com de compromisos i altres obligacions

S'entenen per criteris de subvencionalitat aquells requisits, compromisos i altres obligacions vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície.

Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris de subvencionalitat tenen com a base l'article 31 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

De conformitat amb el que disposa l'annex del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la determinació de les penalitzacions per incompliment dels criteris de subvencionalitat s'ha de fer d'acord amb la tipificació prèvia següent:

- Compromisos excloents (CE): compromisos l'incompliment dels quals no respecta els criteris i/o requisits que estableix la concessió i que ha de mantenir mentre duri l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i, si escau, s'ha de sol·licitar el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari queda exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

 

1r. Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual comporta conseqüències rellevants per als objectius que cal assolir i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb els mitjans acceptables.

2n. Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la intervenció i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

3r. Compromís secundari (CS): compromís l'incompliment del qual té una baixa rellevància amb l'objectiu de la línia d'ajuda.

4t. Compromís terciari (CT): compromís l'incompliment del qual té escassa rellevància amb l'objectiu de la línia d'ajuda.

 

Els compromisos d'aquestes ajudes destinades al foment de la lluita biològica com a alternativa a la lluita química estan tipificats de la manera següent:

 

- Tractar el 100% de la superfície compromesa durant els cincs anys del compromís, mitjançant la tècnica de solarització o biosolarització, com a mínim quatre setmanes a l'estiu. Aquest compromís s'entén complert amb una tolerància d'un 20%: CS.

- Dur un registre de les actuacions efectuades en matèria de solarització o biosolarització, segons el model de l'annex 2. El compliment d'aquest compromís es verifica en control administratiu mitjançant revisió del registre d'actuacions correctament emplenat i actualitzat.

CB: no disposar del registre.

CP: disposar del registre d'actuacions sense actualitzar o amb incorreccions en un període superior als últims tres mesos.

  • Dur a terme la solarització o biosolarització en la superfície acollida al compromís. CB.
  • Presentar anualment les factures justificatives de la compra dels elements emprats per a la solarització o biosolarització. CS.
  • Disposar i mantenir actualitzat el quadern d'explotació, segons el que estableix el punt 1.f de l'apartat novè d'aquesta convocatòria:

CB: No disposar de quadern d'explotació.

CP: disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en un període superior als últims tres mesos.

  • Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos i aportar tota la documentació que sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions: CB.
  • Complir la normativa de gestió dels residus plàstics agraris no envasos, d'acord amb el que estableix la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminants per una economia circular: CP.
  • Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució: CB.
  • Disposar d'assessorament, tal com el defineix i en els casos que ho prevegi el Reial decret 1311/2012: CP.
  • En cas de fer tractaments fitosanitaris, el titular de l'explotació o personal propi ha de disposar de carnet d'usuari professional en les condicions i casos que defineix el Reial decret 1311/2012, o aportar el contracte amb l'empresa de tractaments fitosanitaris inscrita en el ROPO: CP.
  • Complir les normes d'emmagatzematge dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix el Reial decret 285/2021: CP.
  • Complir les normes de gestió d'envasos dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix l'article 41 del Reial decret 1311/2012, esmentat: CP.

Les penalitzacions i exclusions per incompliment dels compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS 100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

- Primer any d'incompliment

  • 1 compromís incomplert: 20% de l'ajuda.
  • 2 o més compromisos incomplerts: 40% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 40% de l'ajuda

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

- Primer any d'incompliment:

  • 1 compromís incomplert: 5% de l'ajuda
  • 2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda

4. COMPROMISOS TERCIARIS

- Primer any d'incompliment

  • 1 compromís incomplert: 1% de l'ajuda.
  • 2 o més compromisos incomplerts: 2% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 2% de l'ajuda

Les penalitzacions per incompliment dels requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals, es regulen al Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.

D'acord amb el que estableix l'article 31.5 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, si un mateix incompliment suposa més d'una penalització pels criteris o els requisits de subvencionalitat, compromisos o altres obligacions als quals fa referència l'article 9 de la Llei 30/2022, s'ha d'aplicar la que tingui un import més gran.

3. Incompliments intencionats

De conformitat amb el que disposa l'article 3 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, no es concedeix cap ajuda als beneficiaris que hagin creat artificialment les condicions exigides per obtenir les ajudes.

Es consideren condicions artificials les que estableix l'annex I del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre.

4. Exclusió

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licita el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. A més, el beneficiari queda exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conserven el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.