Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 288024
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 3 d’abril de 2023 relatiu a l’aprovació de les Bases i la convocatòria d'ajuts a joves de 18 a 35 anys per adquirir equips informàtics, finançar permisos de conducció i participar en activitats formatives no reglades (exp. 5231-2023-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. Els darrers anys han estat marcats per les conseqüències econòmiques i socials de la pandèmia provocada per la covid-19, que han tingut una especial incidència molt accentuada en la joventut en edat laboral, que ja patia prèviament uns índexs de desocupació i precarietat laboral sense precedents i amb pitjors dades que la resta de població.

La crisi derivada de la covid-19 ha empitjorat encara més les perspectives de la gent jove de desenvolupar el seu projecte de vida, i ha posat de manifest la necessitat de promoure la conciliació de la vida laboral, familiar, social i personal dels joves i la corresponsabilitat ―actualment és assumida majoritàriament per la dona― de configurar un sistema de repartiment equitatiu entre homes i dones de les responsabilitats familiars.

2. Després d'un any de l'inici de la guerra de Rússia contra Ucraïna i arran de la posterior crisi de l'energia, l'escenari mundial actual ve marcat per una alça de preus generalitzada, que a Menorca s'agreuja per la doble insularitat; per aquesta raó les institucions públiques han considerat necessari armar un escut social adreçat a donar suport a les persones que ja han fet un esforç sense precedent durant la pandèmia.

3. En aquest sentit, el Congrés dels Diputats ha aprovat la mesura recomanada per la Comissió Europea que permet mantenir el 2023 les condicions d'excepcionalitat que aconsellen i justifiquen mantenir la suspensió de les regles fiscals, crear escut social i desplegar els ajuts necessaris per mitigar l'impacte en la ciutadania, les pimes i els autònoms de l'encariment dels preus.

4. Amb motiu d'aquesta situació, l'article 28.2 del Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes balears, preveu que, per a subvencions en matèria de conciliació de la vida familiar, laboral i personal, s'aplicarà la particularitat que l'òrgan competent per concedir la subvenció pot decidir motivadament admetre, per a la justificació de despeses inferiors a tres mil euros, una declaració formal de la persona beneficiària, sense perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.

El mateix decret llei diu en la disposició addicional segona que, l'any 2023, els consells insulars que adoptin mesures per pal·liar l'escalada de preus i que les tramitin com a subvencions poden aplicar la previsió que es conté en l'article 28.2 d'aquest decret llei.

Els presents ajuts s'acullen a aquesta mesura extraordinària per tal de crear un escut social que ajudi la gent jove a afrontar els reptes excepcionals als quals s'enfronten.

5. Es tracta d'uns ajuts directament vinculats a conciliar la vida familiar, laboral i personal dels joves, ja que compten amb tres línies destinades a adquirir equips informàtics, obtenir permisos de conducció i a participar en activitats formatives no reglades artístiques, culturals, de lleure i esportives; així doncs, permeten l'accés al teletreball i a estudis a distància amb equipaments informàtics, els desplaçaments necessaris per treballar, estudiar, atendre les necessitats de trasllats de fills i filles, i participar en activitats vinculades a itineraris vitals de desenvolupament personal i professional. En definitiva s'orienten a superar obstacles que dificulten dur a terme el projecte de vida personal i familiar.

6. El Consell Insular de Menorca té atribuïdes les competències en matèria de joventut i lleure mitjançant la Llei 21/2006, de 15 de desembre, posteriorment reconegudes estatutàriament per la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

7. Amb aquests ajuts el Consell Insular garanteix el dret específic de les persones joves, reconegut per la Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears, de ser considerades un col·lectiu amb necessitats i demandes específiques, susceptibles d'actuacions dissenyades especialment per a elles (art. 5 de la Llei 5/2022).

Alhora, amb aquests ajuts el Consell Insular du a terme les polítiques de joventut previstes en l'art. 25 Llei 5/2022, encaminades a:

- Facilitar fomentar la conciliació entre feina i estudi.

- Incorporar la perspectiva de gènere per promoure la igualtat real entre la gent jove a partir de la corresponsabilitat.

- Garantir l'accés a eines de la tecnologia de la informació i la comunicació, per tal de facilitar-los la plena integració personal i professional.

- Promoure la competència digital dels joves per afavorir formes innovadores i alternatives de participació democràtica.

- Eliminar obstacles específics de la joventut per accedir a l'ocupació.

- Garantir l'accés a la cultura.

- Promocionar l'activitat física i l'esport.

- Dotar adequadament en els pressuposts anuals de les administracions el finançament econòmic necessari per dur a terme aquestes polítiques de joventut .

8. El Consell Insular ha disposat els darrers anys d'ajuts al projecte de vida de la gent jove, que el 2023 incorporen millores per adaptar la resposta a les seves necessitats.

9. Aquests ajuts estan integrats en el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca i formen part de l'escut social per a la gent jove i les seves famílies que crea el Consell Insular de Menorca perquè puguin afrontar l'augment excepcional i generalitzat dels preus, conciliar la vida personal i professional i dur a terme el seu projecte de vida.

L'objecte dels ajuts és la prestació d'ajuts a la població d'entre 18 i 35 anys per a les despeses derivades de l'adquisició d'equips informàtics, la formació no reglada i l'obtenció de permisos de conduir.

Per tot el que s'ha exposat, de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració,

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports,

El Consell Executiu, per unanimitat dels cinc membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero i senyora Morlà Subirats) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les Bases que regulen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a joves de 18 a 35 anys per adquirir equips informàtics, finançar permisos de conducció i participar en activitats formatives no reglades, que es transcriuen en annex.

Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2023 dels ajuts del Consell Insular de Menorca a joves de 18 a 35 anys per adquirir equips informàtics, finançar permisos de conducció i participar en activitats formatives no reglades, amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats d'acord amb les disponibilitats pressupostàries:

Línia

Quantia màxima

Partida

Línia 1. Adquisició d'equips informàtics

20.000 €

4.33450.7800000

Línia 2. Obtenció de permisos de conducció

Línia 3. Participació en activitats formatives no reglades artístiques, culturals, de lleure i esportives

55.000 €

4.33450.4890001

100.000 €

4.33450.4890001

TOTAL

175.000 €

 

* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.

b) Els imports màxims que es poden concedir, sempre que hi hagi crèdit suficient per a aquesta convocatòria, són:

 

Línia 1: L'import màxim que es pot concedir per a la línia 1 és de 500 € per persona beneficiària per despeses de compra d'ordinadors, tauletes, impressores, encaminadors (routers), repetidors i altres amb funcionalitats equivalents.

Línia 2: L'import màxim que es pot concedir per a la línia 2 és el 50 % per persona beneficiària del cost de carnet, llicència i curs de formació per obtenir la qualificació inicial dels conductors de determinats vehicles destinats al transport per carretera de mercaderies o de viatgers (CAP). Aquest import no pot superar els 1.000 €, per a:

 

- Despeses de matrícula i classes teòriques i pràctiques en autoescoles

- Despeses de tramitació o gestió de l'expedient per part de les autoescoles

- Despeses de taxes d'examen per obtenció de permisos de conducció de qualsevol classe de vehicle i del certificat d'aptitud professional (CAP)

 

Línia 3: L'import màxim que es pot concedir per a la línia 3 és de 300 € per persona beneficiària, per despeses de matrícula i de les quotes per participar en activitats artístiques, culturals, de lleure i esportives.

 

c) El termini de presentació de sol·licituds començarà l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el BOIB i finalitzarà el 15 de setembre de 2023, o quan s'exhaureixi el crèdit en el cas que no hagi transcorregut el termini establert, la qual cosa s'haurà de comunicar mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el cas que no s'aprovi un augment de la partida disponible per aquests ajuts.

d) La composició de la comissió avaluadora és la següent:

 

President:

- Conseller/a de Cultura, Educació, Joventut i Esports

Vocals:

- Director/a insular d'Educació, Joventut i Esports

- Aleix Sintes Piris, tècnic de l'AGA del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

- Núria Marquet Josa, tècnica de Joventut del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

- Magdalena Seguí Jover, tècnica de l'INJOVE

Secretària:

- Filomena Victory Pons, auxiliar administrativa de l'AGA del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

 

e) La instrucció d'aquest procediment correspondrà al tècnic de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports Aleix Sintes Piris, amb la col·laboració de la tècnica de l'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE) Magdalena Seguí Jover i el personal administratiu de l'INJOVE.

f) Les persones sol·licitants han de conservar els justificants de la despesa i de pagament durant quatre anys, als efectes de les actuacions posteriors de comprovacions i control que es duran a terme, atès el que disposa l'article 28.2 del Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balears.

Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions, informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

 

ANNEX Bases dels ajuts a joves de 18 a 35 anys per adquirir equips informàtics, finançar permisos de conducció i participar en activitats formatives no reglades

Primera. Objecte

L'objecte d'aquestes bases és la prestació d'ajuts a la població d'entre 18 i 35 anys per a les despeses derivades de l'adquisició d'equips informàtics, la formació no reglada i a l'obtenció de permisos de conduir.

Aquests ajuts estan integrats en el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca i alhora formen part de l'escut social per la gent jove i les seves famílies que crea el Consell Insular de Menorca perquè puguin afrontar l'augment excepcional i generalitzat dels preus, conciliar la vida personal i professional, i dur a terme el seu projecte de vida.

Amb aquests ajuts es pretén evitar que, arran d'aquesta alça de preus, la gent jove de Menorca hagi de renunciar a disposar d'aparells informàtics i permisos de conducció necessaris per treballar, estudiar i viure, o hagi de renunciar a participar en activitats no acadèmiques de caràcter cultural, esportiu, artístic, etc.

Segona. Finalitat

Aquests ajuts responen a una política de foment que ajudarà les persones joves de rendes baixes i mitjanes a afrontar l'alça de preus a Menorca determinada per la crisi energètica derivada de la guerra d'Ucraïna.

El Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca preveu aquests ajuts a fi que tenguin els efectes següents:

- Millorar l'accés a la informació i a la comunicació necessàries per estudiar i treballar i evitar així l'aïllament social i l'escletxa digital per raons econòmiques del sector de població de la gent jove.

- Garantir la mobilitat necessària per estudiar i participar en el món laboral, cultural i social.

- Dinamitzar el temps d'oci i el lleure vinculat a itineraris vitals de desenvolupament personal i professional.

Aquests efectes han de permetre contribuir a la finalitat de promoure la igualtat d'oportunitats en l'accés al treball, la mobilitat, l'educació, la formació, la informació, la comunicació, l'activitat física i l'esport, l'art, la cultura, la participació social i la conciliació de la vida personal i laboral, necessaris per a dur a terme el projecte de vida de la gent jove.

Les subvencions atorgades en el marc d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat, d'acord amb l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la UE, atès que els destinataris no són empreses, sinó persones físiques i, en conseqüència, no entren dins l'àmbit d'aplicació del precepte esmentat.

Tercera. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran efectives amb càrrec a les partides pressupostàries que es determinin a la convocatòria.

L'import màxim que es pot atorgar per sol·licitant és el següent:

Línia 1: L'import màxim que es pot concedir per a la línia 1 és de 500 € per persona beneficiària per despeses de compra d'ordinadors, tauletes, impressores, encaminadors (routers), repetidors i altres amb funcionalitats equivalents.

Línia 2: L'import màxim que es pot concedir per a la línia 2 és del 50 % per persona beneficiària del cost de carnet, llicència i curs de formació per obtenir la qualificació inicial dels conductors de determinats vehicles destinats al transport per carretera de mercaderies o de viatgers (CAP). Aquest import no pot superar els 1.000 €, per a:

- Despeses de matrícula i classes teòriques i pràctiques en autoescoles

- Despeses de tramitació o gestió de l'expedient per part de les autoescoles

- Despeses de taxes d'examen per obtenció de permisos de conducció de qualsevol classe de vehicle i del certificat d'aptitud professional (CAP)

Línia 3: L'import màxim que es pot concedir per a la línia 3 és de 300 € per persona beneficiària, per despeses de matrícula i de les quotes per participar en activitats artístiques, culturals, de lleure i esportives.

Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions

Poden ser objecte de subvenció les activitats que s'inclouen en les tres línies d'ajuts següents:

Línia 1: Ajuts a l'adquisició d'equips informàtics, pel finançament de les despeses de compra d'ordinadors, tauletes, impressores, encaminadors, repetidors i altres amb funcionalitats equivalents, necessaris per estudiar o treballar.

Línia 2: Ajuts per a l'obtenció de permisos de conducció. Són ajuts per a l'obtenció de tots els tipus de permisos, carnets i llicències de conduir. S'inclou el curs de formació per obtenir la qualificació inicial per conduir determinats vehicles destinats al transport per carretera de mercaderies o de viatgers (CAP).

Línia 3: Ajuts per a participar en activitats formatives no reglades artístiques, culturals, de lleure i esportives. Són ajuts al finançament de matrícules i de les quotes per participar en activitats formatives no reglades artístiques, culturals, de lleure i esportives.

Una mateixa persona sol·licitant pot rebre un únic ajut per cadascuna de les línies 1, 2 i 3. Aquest ajut es podrà destinar a la compra d'equips informàtics (línia 1) o a la inscripció a una o diverses activitats (línies 2 i 3) per cada jove.

Cinquena. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

1. Els ajuts que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.

2. L'import dels ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.

3. Pel que fa a la compatibilitat d'aquests ajuts respecte a la convocatòria de l'any anterior, quan una persona presenti una sol·licitud d'un permís de conducció (línia 2) que ja va ser objecte de subvenció en la convocatòria anterior, l'import màxim que es podrà concedir entre ambdues convocatòries en cap cas podrà sobrepassar els límits establerts per la línia 2 a la base tercera. En cas que la sol·licitud presentada ja hagi estat subvencionada en la convocatòria anterior havent arribat als límits màxims establerts a la base tercera la mateixa no tindrà dret de subvenció.

Sisena. Requisits de les persones beneficiàries

1. Poden ser-ne beneficiàries les persones físiques que compleixin les condicions següents:

a) Tenir o complir l'any de la convocatòria entre 18 i 35 anys, ambdós inclosos.

b) Tenir residència legal en algun municipi de Menorca.

c) Realitzar les activitats subvencionables.

d) Haver obtingut durant l'exercici 2021 uns ingressos bruts anuals que no superin els llindars següents:

 

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar ingressos any 2021

1

39.543,00 €

2

47.451,60 €

3

55.360,20 €

4

63.268,80 €

5

71.177,40 €

6

79.086,00 €

7

86.994,60 €

Aquests llindars corresponen al càlcul següent: IPREM 2021 14 pagues (7.908,60 €)*5 = 39.543 € amb un augment de 7.908,60 € per a la resta de membres de la unitat familiar.

Per calcular la renda se sumen les caselles 435 i 460 del model 100 de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) de 2021, que són les quanties de la base imposable general i de la despesa regulades corresponent a la declaració o declaracions presentades per la persona física sol·licitant i per cada un dels membres computables de la unitat familiar, de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques. D'aquest resultat es resta la quota resultant de l'autoliquidació (casella 595).

És a dir: (casella 435 + casella 460) - casella 595

En el cas de no estar-hi obligats i no haver fet la declaració de l'IRPF, es tindran en compte les imputacions de la renda i els rendiments que consten en l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.

Membres de la unitat familiar

En el cas de viure emancipats residencialment, són membres computables la persona sol·licitant, el seu o la seva cònjuge (o anàloga relació d'afinitat) i els fills.

En el cas de sol·licitants no emancipats residencialment es consideren membres computables de la unitat familiar:

- El pare, la mare o tutors/res

- La persona menor d'edat que participa a l'activitat d'educació en el temps lliure

- Els germans i les germanes que siguin convivents en el mateix domicili i no hagin complert els 18 anys a dia 31 de desembre de l'any anterior a la present convocatòria.

- Els germans i les germanes majors de 18 anys a dia 31 de desembre de l'any anterior que compleixin els requisits següents:

 

a) Conviure en el domicili familiar (s'inclouen els que resideixin fora de l'illa durant el curs escolar per estudis)

b) Tenir uns ingressos econòmics inferiors a l'IPREM 2021 anual (14 pagues) que consta en la convocatòria.

En cas de divorci, separació legal o de fet dels pares, només es considera membre computable el que resideixi amb el/la sol·licitant. Si el pare/mare que no conviu amb el/la sol·licitant passés una pensió compensatòria o per manutenció del fill/a també s'ha d'acreditar mitjançant sentència de divorci o declaració jurada, i es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar.

2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l'art.10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

b) Les persones físiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

Setena. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es.

2. Documentació que s'ha de presentar amb la sol·licitud:

D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques; amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb el 95.1 lletra K de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o demanar els documents elaborats per qualsevol administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

A) Documentació administrativa general

a) Copia del document d'identificació fiscal (NIF/DNI/NIE), tan sols en el cas que s'oposi a la seva consulta per part del CIM.

b) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre.

c) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003) i en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (annex 1).

d) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex 1).

e) Document de designació de compte bancari segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament a la sol·licitud (annex 2).

f) En cas de no autoritzar al Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries d'acord amb l'establert a l'article 28.2 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú a les administracions públiques i el 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, general tributària (annex 1 i, si escau, annex 3), la persona interessada haurà d'aportar un certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries; amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b i e en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts

a) Certificat de convivència, en el cas que la persona sol·licitant estigui empadronada en un municipi que no disposa de conveni per a la seva comprovació telemàtica o que la persona sol·licitant no n'autoritzi la consulta (annex 1).

b) Declaració responsable relativa a la relació de parentiu o anàloga que l'uneix amb la resta de convivents (annex 1).

c) Certificats d'ingressos de la persona sol·licitant (en el cas que no s'autoritzi la consulta a l'annex 1) i de la seva unitat familiar (en el cas que no s'autoritzi la consulta en l'annex 3), de l'any fiscal 2021 o certificat d'imputació de rendes en el cas de no estar obligats/ades a presentar la declaració de la renda.

d) Declaració responsable del fet que es compromet a conservar els justificants de la despesa i de pagament durant quatre anys als efectes de les actuacions posteriors de comprovacions i control que es puguin dur a terme, atès el que disposa l'article 28.2 del Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balears (annex 1).

e) Només per a la línia 1: pressupost, o si se'n disposa, la factura de compra.

f) Només per a les línies 2 i 3: pressupost o imprès de matriculació, i si se'n disposa, la factura de l'activitat subvencionada.

Els pressuposts, impresos de matriculació i comprovants de les despeses han d'anar a nom de la persona que sol·licita l'ajut o s'ha d'aportar una declaració jurada que acrediti que la persona jove és qui du a terme l'activitat subvencionada.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que amb caràcter excepcional la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base SETENA s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, per mitjans electrònics al registre electrònic del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei., o de forma presencial a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i Ciutadella i a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

Vuitena. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable

1. Són despeses subvencionables les següents:

Línia 1: Despeses per la compra d'ordinadors, tauletes, impressores, encaminadors, repetidors i altres amb funcionalitats equivalents.

Línia 2:

- Despeses de matrícula i per classes teòriques i pràctiques a autoescoles

- Despeses de tramitació o gestió de l'expedient per part de les autoescoles

- Despeses de taxes d'examen per obtenció de permisos de conducció de qualsevol classe de vehicle i del certificat d'aptitud professional CAP

Línia 3: Despeses de matrícula i de les quotes per participar en activitats artístiques, culturals, de lleure i esportives.

2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable, i per tant forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.

3. Les despeses subvencionables s'han d'efectuar i pagar entre l'1 d'agost de 2022 i el 31 de juliol de 2023.

4. L'IVA no es pot subvencionar, llevat que no sigui recuperable pel beneficiari (art. 4.3 RD 81/2015).

Novena. Determinació de l'import de la subvenció

Per determinar l'import de la subvenció es tindrà en compte el cost de la despesa subvencionable acreditat en la documentació presentada per la persona sol·licitant.

En cap cas l'import de la subvenció pot excedir del límit màxim per sol·licitant establert a la clàusula tercera.

Desena. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència no competitiva en consideració al compliment dels requisits que estableix aquesta convocatòria.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant, BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.

3. La instrucció correspondrà al personal tècnic que s'indiqui a la convocatòria corresponent que coordinarà d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. L'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE), que és l'empresa pública vinculada al Consell Insular de Menorca que s'encarrega d'executar les polítiques de joventut, col·laborarà a tots els efectes relacionats amb la gestió administrativa dels ajuts (comprovació dels requisits previs, comprovació de la realització de l'activitat i compliment de la finalitat), excepte en el lliurament i la distribució dels fons públics a les persones beneficiàries, que correspon al Consell Insular de Menorca.

5. Correspon a la comissió avaluadora verificar totes les sol·licituds presentades per tal d'emetre un informe que servirà de base a l'instructor per preparar la publicació d'una proposta de la relació provisional d'admesos i exclosos, en la qual s'indicarà la causa d'exclusió així com les deficiències que puguin presentar les sol·licituds i obrir un termini de 10 dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació al taulell d'anuncis de la pàgina web oficial del Consell Insular de Menorca (http://www.cime.es) perquè puguin esmenar les deficiències que han motivat l'exclusió dels ajuts.

Si la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de la LPACAP.

Independentment de la publicació a la pàgina web d'aquest consell insular de l'edicte amb el llistat provisional d'admesos i exclosos, es podrà enviar un avís al dispositiu electrònic i/o a l'adreça de correu electrònic de l'interessat que aquest hagi comunicat, per informar-lo de la publicació de l'edicte. La falta de pràctica d'aquest avís no impedeix que es consideri plenament vàlida a efectes de notificació.

6. Una vegada examinades les al·legacions i la documentació aportada, i després de comprovar que es compleixen els requisits per a l'obtenció dels ajuts per l'instructor o la comissió avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució de concessió o denegació dels ajuts a l'òrgan competent, que en aquest cas és el conseller executiu de Cultura, Educació, Joventut i Esports, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

7. La notificació de la resolució de les ajudes s'efectuarà mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

8. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i el CIM la publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a efectes de notificació (art. 54.1 b de l'LPACAP).

9. Respecte del procediment esmentat en els apartats 4, 5 i 6 d'aquesta base, als efectes que els sol·licitats dels ajuts puguin rebre l'ajut al més aviat possible, ates que el període subvencionable es perllonga en el temps, si així es considera, a proposta de l'instructor, el conseller cap del departament podrà emetre resolucions de forma periòdica, en atenció a les sol·licituds presentades.

10. El termini màxim per dictar i notificar la darrera resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

11. En cas d'exhaurir-se el crèdit destinat a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació i no s'aprovi una ampliació de la despesa, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant resolució que es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al taulell d'anuncis del Consell Insular de Menorca.

Onzena. Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels seus membres vindrà establerta per a cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.

2. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:

- President/a

- Secretari/ària

- Vocals (un nombre no inferior a tres)

3. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

4. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

5. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.

Dotzena. Abonament dels ajuts

1. Els ajuts s'abonaran quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada, es podrà sol·licitar al/a la beneficiari-a la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

3. No es podrà pagar la subvenció mentre la persona beneficiària no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat i davant la Seguretat Social. Respecte a això, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 € (art.11 f TRLGSIB).

4. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Tretzena. Justificació de les despeses

1. Atès el que disposen l'article 39.7 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 28.2 del Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balears, no es requereix cap altra justificació per part de les persones beneficiàries que l'acreditació dels requisits establerts abans de la concessió de la subvenció, amb la declaració responsable presentada amb la sol·licitud (annex 1), ja que les subvencions es concedeixen en consideració als requisits establerts a la clàusula sisena d'aquesta convocatòria, sens perjudici dels controls que es puguin establir per verificar-ne l'existència durant els propers quatre anys.

2. La documentació acreditativa per justificar les despeses serà la següent:

- Per a la línia 1: Factures de compra i justificant de pagament dels equipaments informàtics.

- Per a la línia 2: Imprès de matriculació (si no s'ha presentat amb la sol·licitud) i justificant dels pagaments corresponents prevists a la base cinquena, on consti el nom de la persona beneficiària.

- Per a la línia 3: Imprès de matriculació (si no s'ha presentat amb la sol·licitud), i els pagaments corresponents prevists a la base CINQUENA, on consti el nom de la persona beneficiària.

En el cas que en els impresos de matriculació i en els documents justificatius de la despesa efectuada no aparegui el nom de la persona beneficiària dels ajuts, s'ha d'aportar una declaració jurada que acrediti que la persona beneficiària de la subvenció és qui realitza l'activitat subvencionada.

3. Si es detecta que la documentació presentada és incorrecta o incompleta, en requerirà la rectificació o el complement necessaris, en el termini de deu dies hàbils.

4. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona beneficiària. Si per contra la despesa justificada és inferior a l'import subvencionat es reduirà de forma proporcional la subvenció concedida.

5. Són despeses subvencionables les efectivament efectuades i pagades entre l'1 d'agost de 2022 i el 31 de juliol de 2023.

6. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

Catorzena. Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

b) Realitzar l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.

c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

d) Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i amb el CIM. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

e) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

g) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per a la mateixa activitat. Així mateix, l'ajut obtingut més les quanties obtingudes d'altres ajuts mai podran superar el cost de l'activitat de lleure educatiu.

h) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

i) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

j) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, durant 4 anys, mentre poden ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

Quinzena. Revocació i reintegrament dels ajuts

1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS, el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable. Són causes d'incompliment, procedint el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència d'interès de demora, les següents:

a) Absència total de la documentació justificativa o presentació de la mateixa fora de termini.

b) Absència parcial de la documentació necessària per a la justificació o justificació incompleta.

c) Executar les accions subvencionables fora del termini establert per a això.

d) Obtenir la prestació falsejant les condicions requerides o ocultant les que l'haguessin impedit.

e) No complir les obligacions imposades amb motiu de la concessió de la prestació.

f) La manca d'adequació amb la finalitat per a la qual la prestació va ser concedida.

g) Resistència, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer d'aquesta institució local.

3. En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.

4. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantia que excedeixi del pressupost executat esmentat.

5. Si s'haguessin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, comptador des que el pagament es va fer efectiu fins a la data de la resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.

6. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

7. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

Setzena. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol V del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus, i el Consell Executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

Dissetena. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.

Normativa general aplicable

En tot el que no prevegin expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
  • Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005)
  • Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure
  • Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administració públiques
  • Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars

Divuitena. Protecció de dades de caràcter personal

Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques en relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia del dret digital.

En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.

Annex 1. Model normalitzat de sol·licitud.

Annex 2. Document de designació de compte bancari.

Annex 3. Autoritzacions i oposició d'altres membres computables. Només per la sol·licitud telemàtica.

Annex 4. Acreditació de la representació (només si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona)

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Ple en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 26 d'abril de 2023

Per delegació de la presidenta, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) ​​​​​​​(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)​​​​​​​