Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 288021
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 3 d’abril de 2023, relatiu a l’aprovació de la convocatòria i les bases que regeixen la concessió d’ajuts econòmics individuals per a persones majors de 65 anys o persones amb discapacitat reconeguda per cobrir necessitats sociosanitàries del Consell Insular de Menorca (exp. 1818-2023-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 70.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOE núm. 52 d'01/03/2007), estableix que són competències pròpies dels consells insulars els assumptes en matèria de serveis socials, assistència social, política de protecció i atenció a persones dependents, així com les polítiques d'atenció a les persones i els col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.

D'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18/06/2009), resulten destinatàries amb caràcter prioritari dels serveis socials les persones amb qualcuna discapacitat (física, psíquica o sensorial), dificultats d'integració per diferents motius (malaltia, precarietat, addiccions), necessitats socials, vulnerables per raó d'edat, maltractades, discriminades i vulnerables.

A més, l'article 22 de la Llei 4/2009, estableix:

1. Són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts.

2. Les prestacions econòmiques es poden atorgar amb caràcter de dret subjectiu, dret de concurrència o urgència social.

3. Les prestacions econòmiques que es derivin del desenvolupament d'aquest article queden excloses de l'àmbit d'aplicació de la normativa general de subvencions.

L'article 34 de la mateixa Llei 4/2009 recull que correspon a l'Administració autonòmica, als consells insulars i als municipis exercir les competències en matèria de serveis socials, d'acord amb el que estableixen l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, la llei esmentada i la legislació sobre règim local, de manera que s'asseguri el funcionament correcte del sistema públic de serveis socials.

Alhora, l'article 37 i de la Llei 4/2009 disposa que correspon als consells insulars tramitar, gestionar i concedir les prestacions econòmiques en matèria de serveis socials, i les que se'ls encomanin dins el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 48 de la Llei 4/2009, el govern autonòmic, els consells insulars i els ajuntaments han de col·laborar en l'aplicació de polítiques de serveis socials, en el marc de les seves competències, mitjançant els instruments establerts en la legislació general i sectorial.

Els articles 36.1 c, 36.2 b i 41.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local (BOE núm. 80 de 03/04/1985) estableix que són competències dels consells insulars la prestació de serveis públics de caràcter supramunicipal i el foment o la coordinació de la prestació unificada de serveis dels municipis del seu respectiu àmbit territorial, per la qual cosa aquests han d'assegurar l'accés de la població al conjunt dels serveis mínims de competència municipal, així com la major eficàcia i economia en la seva prestació mitjançant qualsevol fórmula d'assistència i cooperació municipal.

El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2023 preveu la convocatòria per a la concessió d'ajuts per a persones majors de 65 anys o amb discapacitat reconeguda amb l'objectiu específic d'atendre les necessitats específiques de les persones de més de 65 anys i amb discapacitat reconeguda per tal de millorar la seva qualitat de vida i, en general, promoure el seu benestar.

Com a efectes previstos d'aquesta convocatòria en l'esmentat Pla Estratègic de Subvencions, es concep aquest ajut com una ajuda econòmica, de caràcter no periòdic, per cobrir les necessitats específiques de caire sociosanitari d'aquests col·lectius com són les ajudes tècniques (pròtesis, ortesis i ajudes de mobilitat i comunicació), petites reparacions de la llar i tractaments professionals sociosanitaris (psicomotricitat, logopèdia, tractament psicopedagògic, tractaments psicoterapèutic i altres tractaments similars) no coberts pel sistema públic sanitari.

El Pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2023, en relació amb el Departament de Benestar Social (3), preveu dues partides específiques destinades a aquests ajuts corresponents al programa de prestacions econòmiques dels serveis socials (23131) amb un pressupost total de 200.000,00 € i un termini d'execució de la convocatòria anual (any 2023).

D'acord amb les bases d'execució del Pressupost general del CIM per a l'exercici 2023, un cop revisat l'expedient i vists els informes d'oportunitat de la directora insular de Gent Gran, Dependència i Diversitat Funcional i de legalitat de l'assessora jurídica corresponent;

Atesa la voluntat del Consell Insular de Menorca (d'ara endavant CIM) de continuar gestionant de forma directa aquestes prestacions econòmiques individuals per a persones majors o amb discapacitat per cobrir necessitats sociosanitàries per a l'any 2023;

Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament de Benestar Social,

El Consell Executiu, per unanimitat dels cinc membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero i senyora Morlà Subirats) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases i, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2023 per a la concessió d'ajuts econòmics individuals per a persones majors o amb discapacitat per cobrir necessitats sociosanitàries, segons l'annex adjunt i d'acord amb les condicions següents:

a) El finançament dels ajuts econòmics serà per un import màxim de 200.000,00 euros, amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports del Pressupost general del CIM per a l'any 2023 següents:

Línies d'ajuts

Òrgan-Programa-Econòmica

Import

Ajuts a gent gran

3-23131-4800002

100.000 euros

Ajuts a persones amb discapacitat

3-23131-4800003

100.000 euros

Total dels ajuts

200.000 euros

Per raons d'economia de tràmits i eficiència de gestió, es podrà disposar indistintament de les dues partides pressupostàries destinades a l'objecte de la convocatòria, independentment del beneficiari, fins que s'esgoti el total de les dues partides.

La comissió avaluadora, d'acord amb els criteris objectius que apareguin en les bases per valorar la concessió dels ajuts, serà l'encarregada de proposar el repartiment d'aquestes quantitats.

b) Els imports individuals màxims i per a la totalitat dels conceptes prevists segons cada línia d'ajut que es poden concedir per beneficiari d'ajut de la present convocatòria, són els següents:

Línies d'ajuts

Ôrgan-Programa-Econòmica

Import Individual màxim

Ajuts a la gent gran

3-23131-4800002

2.500 euros

Ajuts a persones amb discapacitat

3-23131-4800003

2.500 euros

*L'acumulació d'ambdues línies d'ajuts no és compatible.

En tot cas, cada sol·licitant només pot accedir a una de les dues línies d'ajuts i l'import màxim per sol·licitud no podrà superar de manera aïllada ni amb concurrència d'altres ajuts el cost total de la necessitat a atendre. Es concediran els ajuts sol·licitats a les peticions que compleixin la resta de condicions indicades en les bases.

Un sol·licitant pot demanar ajut per diversos conceptes, però en cap cas la suma dels ajuts pot superar l'import individual màxim de 2.500 € indicat ni el límit dels imports individuals per a cada concepte indicats a les bases.

c) El termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb els models normalitzats a l'efecte, és d'un mes comptador a partir de l'endemà d'haver-se publicat l'anunci de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. El termini finalitzarà el mateix dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en el mes del venciment, d'acord amb el que estableix l'article 30.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (o el primer dia hàbil següent a aquest, si el terme recau en dia inhàbil).

L'activitat finançada s'ha d'haver dut a terme entre l'endemà de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la darrera convocatòria, és a dir, el 6 d'agost de 2022, i la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la present.

d) En el cas que les sol·licituds superin el límit global de la convocatòria, els ajuts es reduiran proporcionalment fins adaptar-se a la disponibilitat pressupostària.

Segon. Aprovar la composició de la Comissió Avaluadora del Departament de Benestar Social del CIM amb la funció d'estudiar i examinar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris establerts en les bases, emetre el seu informe i elevar la proposta de concessió a l'òrgan competent per dictar resolució.

Han de conformar aquesta comissió els membres següents: una presidència, una vicepresidència, un/a secretari/ària i tres vocals del Departament de Benestar Social del CIM.

a) La presidència ha de recaure en la consellera executiva cap del Departament de Benestar Social, Bàrbara Torrent Bagur. Li correspon la direcció de la comissió, en la qual a més de veu i vot, si s'escau, resoldrà els empats que es puguin produir en les votacions pel seu vot de qualitat. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats podrà substituir la vicepresidència en l'exercici de les seves funcions i té veu i vot.

b) La vicepresidència ha de recaure en la directora insular de Gent Gran, Dependència i Diversitat Funcional, Carolina Cerdà Pons. Li correspon substituir, quan correspongui, la presidència en l'exercici de les seves funcions i té veu i vot.

c) Els vocals han de ser tres tècnics de treball social del Departament. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats seran substituïts per qui designi la presidència entre els altres tècnics del departament.

Tots els membres vocals de la comissió avaluadora tindran veu i vot.

d) L'administrativa del Departament de Benestar Social designada per la presidenta de la comissió actuarà com a secretària de la comissió avaluadora i aixecarà acta de les reunions, en les quals reflectirà els acords adoptats. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats serà substituïda per una auxiliar administrativa del Departament.

Per tant, aquesta comissió resta integrada pels membres següents:

  • Presidenta: la consellera de Benestar Social, senyora Bàrbara Torrent Bagur
  • Vicepresidenta: la directora insular de Gent Gran, Dependència i Diversitat Funcional, Carolina Cerdà Pons
  • Vocals:
    • la treballadora social M. Araceli Seguí Cuffí
    • la treballadora social Natàlia Pons Marquès
    • el treballador social Alberto Cantos Chaparro

Tots els membres vocals de la comissió tenen veu i vot. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats seran substituïts per qui designi la presidència entre els altres tècnics del departament.

  • Secretària: l'administrativa del Departament de Benestar Social Antònia Sánchez Vañó

Secretària suplent: l'auxiliar administrativa del Departament Catalina Florit Ameller

La instrucció del procediment d'ambdues línies d'ajuts correspon a la tècnica de treball social M. Araceli Seguí Cuffí, que alhora és membre vocal de la comissió avaluadora. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats serà substituïda per la treballadora social del departament, Natàlia Pons Marqués.

El conseller executiu o la consellera executiva competent dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

Tercer. Comunicar aquests acords a la Base de dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

ANNEX Bases per les quals es regula la concessió d'ajuts econòmics individuals per a persones majors de 65 anys o persones amb discapacitat reconeguda per cobrir necessitats sociosanitàries del Consell Insular de Menorca

1. Marc competencial, objecte i finalitat dels ajuts

Les línies d'ajuts per a persones majors de 65 anys o amb qualcuna discapacitat reconeguda s'emmarquen en l'exercici de l'activitat de foment que correspon al Consell Insular de Menorca, en matèria d'assistència social dins del seu àmbit territorial, de conformitat amb els art. 70.4 i 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52 d'01/03/2007), i amb l'art. 48.1 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18/07/2009).

Així, aquests ajuts s'integren anualment dins el Pla Estratègic de Subvencions (PES) del Consell Insular de Menorca (departament de Benestar Social) tenint en compte la finalitat d'atenció social que estableix el mateix PES i contribuint a l'acompliment dels seus objectius els quals s'especifiquen en els paràgrafs següents.

Pel que fa a les persones majors de 65 anys, l'objecte dels ajuts classificats en aquesta 1a línia és millorar la qualitat de vida i la promoció del seu benestar social. La finalitat d'aquests ajuts és cobrir la totalitat o part de les despeses sociosanitàries derivades de prestacions tècniques (instruments, utensilis, dispositius o equips de diferent complexitat que faciliten la relació i l'autonomia de les persones) i que han d'atendre les persones del col·lectiu de la gent gran. Les bases específiques sobre el procediment i els documents requerits pels ajuts a persones majors de 65 anys es troben recollides en la secció 1a d'aquest text.

Pel que fa a les persones amb alguna discapacitat reconeguda, l'objecte de la 2a línia dels ajuts és millorar la qualitat de vida i la promoció del benestar social de les persones amb discapacitat física, psíquica i/o sensorial reconeguda que siguin menors de 65 anys. La finalitat d'aquesta 2a línia és cobrir la totalitat o part de les despeses sociosanitàries que han d'atendre les persones d'aquest col·lectiu derivades de prestacions tècniques (instruments, utensilis, dispositius, equips de diferent complexitat que faciliten la relació i l'autonomia) així com, en aquest cas, facilitar l'accés a determinats serveis d'atenció professional (tractaments de rehabilitació física, psíquica i sensorial pels quals no existeix cobertura pública o sigui necessària la seva complementació). Les bases específiques sobre el procés i la documentació necessària per optar als ajuts per a persones amb discapacitat reconeguda es troben recollides en la secció 2a d'aquest text.

2. Finançament i imports màxims dels ajuts

Els ajuts que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l'import màxim global i l'import màxim individual que s'estableixi en l'acord de la convocatòria. En tot cas, només es pot accedir a una de les dues línies d'ajudes i l'import màxim individual és l'establert en l'apartat II d'aquesta base. Totes les sol·licituds que compleixin els requisits i les condicions d'aquestes bases es valoraran d'acord amb els criteris objectius que s'hi preveuen.

I. Import màxim global (IMG) dels ajuts per a persones majors de 65 anys o amb qualcuna discapacitat reconeguda

Ajut

IMG (en EUROS)

Línia 1. Persones majors de 65 anys

100.000,00 € (fixat per la convocatòria)

Línia 2. Persones amb qualcuna discapacitat reconeguda

100.000,00 € (fixat per la convocatòria)

Total ajuts:

(Σ dels IMG/línies d'ajut)

II. Import màxim individual (IMI) dels ajuts per a persones majors de 65 anys o amb qualcuna discapacitat reconeguda

Línies finançables

IMI (en EUROS)

Línia 1. Persones majors de 65 anys

2.500,00 € (fixat per la convocatòria)

Línia 2. Persones amb qualcuna discapacitat reconeguda 

2.500,00 € (fixat per la convocatòria)

Total ajuts (no acumulable):

(IMI segons la línia)

2.1. Per raons d'economia de tràmits i eficiència de gestió, es podrà destinar indistintament de les dues partides pressupostàries destinades a l'objecte de la convocatòria a diferents destinataris fins que s'esgoti la totalitat d'aquestes.

2.2. En el cas que les sol·licituds i els drets d'ajuda dels beneficiaris superin el límit global de la convocatòria, els drets d'ajuda es reduiran proporcionalment fins adaptar-se a la disponibilitat pressupostària.

3. Requisits i condicions dels conceptes finançables

Les activitats susceptibles d'ajut s'han d'haver realitzat durant el període finançable previst en la convocatòria, és a dir, entre l'endemà de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la darrera convocatòria i la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la present que és la que s'ha indicat a la convocatòria.

No es poden concedir ajuts per despeses realitzades anteriorment o posteriorment a aquest període, sense perjudici del que preveuen les bases 15.2 i 17.2 h pel que fa als finançaments o fraccionaments ja concedits provinents de la convocatòria anterior.

Amb caràcter general, les persones sol·licitants d'ajuts no poden haver rebut ajuts pel mateix concepte en la convocatòria anterior, excepció feta dels tractaments professionals, que es poden sol·licitar a cada convocatòria, i les pròtesis dentals i/o tractaments bucodentals associats a la discapacitat, que es poden sol·licitar en dues convocatòries seguides, sempre amb els límits quantitatius establerts en aquestes bases.

3.1. Condicions específiques dels ajuts en concepte d'adaptació funcional de la llar o dels elevadors salvaescales:

En el cas dels ajuts en concepte d'adaptació funcional de la llar o dels elevadors salvaescales s'estableixen les següents condicions:

  • La unitat màxima a finançar és una per concepte i habitatge i només es tindrà dret a acollir-s'hi en una única convocatòria.
  • Per cada un d'aquests dos conceptes es finançarà com a màxim fins al 50% de l'import de la despesa sempre que no es superin els imports màxims individuals i per concepte establerts en aquestes bases i en la convocatòria.
  • En aquests dos casos de tipologia d'ajuts, les condicions que s'exigeixen quant a la titularitat de la factura especificades a la lletra «h» de les bases 15ª i 17ª podran ser indistintament a nom del sol·licitant o del seu cònjuge o de qualsevol altre membre computable del nucli de convivència que residís en el mateix moment i en el mateix domicili on es va realitzar la despesa i sempre que la persona sol·licitant i la titular de la factura reuneixin els requisits i les condicions establertes en aquestes bases i tenint en compte, com ja s'ha dit anteriorment, que la unitat màxima a finançar és una per concepte i habitatge i que només es tindrà dret a acollir-s'hi en una única convocatòria.
  • En tots cas, l'adreça de la factura haurà de coincidir amb l'adreça de residència del sol·licitant i del titular de la factura, residència que s'haurà d'acreditar.

Expressament, i per a ambdues línies, no són objecte d'ajut les simples obturacions, empastes i higienes dentals que no formin part de tècniques mèdiques d'implant o d'elaboració d'una pròtesi dental; les prestacions farmacèutiques; les prestacions d'assistència sanitària; les prestacions de transport sanitari, d'higiene, ni el material fungible d'un sol ús (bolquers, tovalloletes, flits, etc.).

Quant a la 2a línia d'ajuts, per a persones amb discapacitat, en relació amb els conceptes objecte d'ajut especificats en l'apartat II del punt 1.2 de l'ANNEX 1 d'aquestes bases, el concepte pel qual es demani l'ajut ha de ser concordant amb la discapacitat de la persona sol·licitant. Sobre això, quan no quedi suficientment acreditada la concordança entre la discapacitat i el concepte sol·licitat, es valorarà la idoneïtat de la petició sempre que aquesta s'hagi acompanyat d'un informe tècnic emès per professionals dels serveis públics en què s'especifiqui la relació entre l'ajuda sol·licitada i la discapacitat.

Així mateix, no són objecte d'ajut de la present convocatòria les activitats de reforç escolar, d'oci o extraescolars.

4. Compatibilitat amb altres ajuts

Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són subsidiaris i, per tant, complementaris dels ajuts que siguin vigents d'altres administracions que en tinguin competència i es concediran sempre que no existeixi cobertura en el sistema públic o de prestacions o quan aquesta no cobreixi la totalitat de la necessitat a atendre, sense perjudici dels límits quantitatius establerts en aquestes bases.

Els ajuts són compatibles amb la concessió d'altres pel mateix concepte per la diferència entre el cost justificat de la necessitat i l'ajut ja rebut o que es tingui previst rebre, sense perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho al departament competent en matèria de Benestar Social de la forma establerta en la base 10, lletres a i c. L'import dels ajuts que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost total de la necessitat a atendre.

No obstant això, no es poden sol·licitar ajudes incloses al catàleg general del material ortoprotètic vigent del Sistema Nacional de Salut, exceptuant: cadira de rodes, caminador, cadira de rodes fixe per a inodor/wc, audiòfons, material coclear, plantilles, sabates ortopèdiques, faixa especial, faixes lumbars i coixins antiescares, sobre els quals el CIM, en cas d'haver rebut o d'estar pendent de rebre ajut del Sistema Nacional de Salut, en podrà finançar la diferència entre la despesa efectuada i l'ajut ja rebut o aprovat i pendent de percebre.

En el cas dels ajuts per adaptació de la llar, salvaescales i tractaments professionals els ajuts del CIM seran també complementaris dels ajuts i/o beques convocats per les administracions que en tenen competència i el CIM podrà concedir aquests ajuts fins al 50% de l'import de la despesa efectuada sempre que es compleixin les condicions d'aquest apartat i els requisits d'aquestes bases i no superi els màxims establerts en aquesta convocatòria.

5. Criteris objectius per a la determinació dels ajuts

El procediment per a la concessió dels ajuts és l'establert a la base 6. Els ajuts es valoraran, en termes generals, d'acord amb les presents bases i, específicament, en funció del col·lectiu al qual vagi adreçat l'ajut, segons els criteris i requisits establerts per a cada línia d'ajut de les seccions 1a i 2a.

Una vegada avaluades totes les sol·licituds presentades dins el termini establert, es podran atendre les sol·licituds d'ajut pels conceptes i els imports associats als establerts als quadres d'imports màxims per concepte per a cada línia que figuren en l'ANNEX 1, sempre que prèviament compleixin totes les condicions disposades en les presents bases i els requisits específics exposats en les bases 14 i 16 per a cada línia. Les sol·licituds que superin els límits d'ingressos establerts per a cada línia, en els punts 14 c i 16 c respectivament, no tindran dret a l'ajut.

L'import dels ajuts es podrà concedir pel 100 % de la despesa justificada amb els límits quantitatius establerts per cada concepte en l'ANNEX 1 i el límit individual màxim per tots els conceptes establert a la base 2a. En tot cas, es finançarà només una unitat per sol·licitant de cada tipus de concepte dels establerts a l'ANNEX 1 i pels imports màxims establerts en aquestes bases.

Per tant, en el cas que la despesa superi els màxims per concepte, es concedirà la quantia màxima establerta en l'ANNEX 1 per cada concepte, sempre tenint en compte que l'import màxim individual per a cada sol·licitud d'ajut és el que es determina en la convocatòria, que es fixa en 2.500 €, llevat de les excepcions previstes en les bases 3ª i 4ª i en l'ANNEX1 respecte als conceptes «elevador salvaescales», «adaptació de la llar» i «tractaments professionals».

L'import de l'ajut no serà del 100 % de la despesa justificada quan hi concorrin les excepcions regulades en les bases 3a i 4a respecte als ajuts en concepte d'adaptació funcional de la llar, elevador salvaescales i tractaments professionals i altres peculiaritats regulades al llarg d'aquestes bases i concretades en l'ANNEX 1.

Tot això sempre que existeixi disponibilitat pressupostària i sense prejudici que, en cas d'advertir-se insuficiència de recursos pressupostaris per atendre totes les sol·licituds que compleixin els requisits indicats en la present convocatòria, els imports dels ajuts inicialment proposats en la concessió es podran veure reduïts en aplicació del que estableix el punt 2.2 de les presents bases.

6. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

Els ajuts es concediran d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, per mitjà del procediment de convocatòria prèvia, i de la manera següent:

a) L'inici de l'expedient s'efectuarà mitjançant l'aprovació de la convocatòria i les bases pel Consell Executiu del Consell Insular de Menorca. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) La instrucció correspondrà als tècnics que s'indiqui en la convocatòria, que han de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals es formularà proposta de resolució sobre la concessió dels ajuts.

Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient i de la comissió avaluadora corresponent.

c) Una vegada examinades les sol·licituds per la instrucció i la comissió avaluadora corresponent i després que aquesta darrera hagi emès el seu informe, que servirà de base per formular la proposta de resolució, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució al conseller executiu o la consellera executiva competent, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament dels ajuts ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada un dels ajuts concedits.

El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de la concessió dels ajuts serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

La resolució de concessió i denegació d'aquests ajuts, d'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Aquesta publicació té efectes de notificació i ha de contenir els mateixos elements que l'article 40.2 de la norma esmentada, respecte a les notificacions.

Així mateix, aquesta es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i se'n publicarà l'extracte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

L'acord de concessió també es podrà consultar al tauler d'anuncis del Consell Insular de Menorca https://www.cime.es/Tauler/Edictes.aspx

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió dels ajuts i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent d'ajuts atorgats per terceres persones, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

7. Comissió avaluadora

La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris susdits i emetre'n l'informe que haurà de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució a l'òrgan competent.

La comissió avaluadora s'ha de constituir preceptivament en les convocatòries quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior a 50.000,00 euros, o l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000,00 euros.

Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu en la convocatòria corresponent.

Per defecte, la comissió avaluadora, que serà la mateixa per a totes les línies d'ajuts, la conformaran els membres que es determinin en la convocatòria, entre els quals necessàriament hi ha d'haver les figures següents:

a) Una presidència encarregada de la direcció de la comissió, en la qual a més de veu i vot, si s'escau, resoldrà els empats que es puguin produir en les votacions pel seu vot de qualitat. La presidència correspondrà al conseller executiu o a la consellera executiva competent en matèria de Benestar Social.

b) Una vicepresidència encarregada de substituir la presidència en l'exercici de les seves funcions en els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats, que tindrà veu i vot, ponderat en cas de substituir a la presidència. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats serà substituïda per qui designi la presidència. La vicepresidència, si existeix el càrrec, correspondrà al director o a la directora insular competent per raó de la matèria. En cas de no existir una direcció insular, la vicepresidència correspondrà al tècnic responsable de l'àrea de gestió administrativa del departament.

c) Com a mínim, tres vocals de perfil tècnic que tindran veu i vot, que en cas de fer-se ús dels vots de qualitat per part de la presidència o la vicepresidència, tant si són divergents o convergents, podran adoptar la forma de vot particular. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats seran substituïts per qui designi la presidència entre els altres tècnics del departament.

Un/a administratiu/iva del departament competent en matèria de Benestar Social, designat per la presidència de la comissió actuarà com a secretari/ària de la comissió avaluadora i aixecarà acta de les reunions, en les quals s'han de reflectir els acords adoptats. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats serà substituïda per una auxiliar administrativa del departament.

8. Abonament dels ajuts

Els ajuts s'abonaran, per norma general, quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases.

L'abonament dels ajuts concedits en favor de les persones beneficiàries s'efectuarà en un termini màxim de tres mesos des de l'acord de concessió, sempre que la disponibilitat de tresoreria del Consell Insular ho permeti.

Segons la base 24.4 d'execució del Pressupost general del Consell Insular de Menorca de 2023, resten exemptes de retenció conformement amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques, les següents:

  • Les subvencions i els ajuts assistencials.
  • Les beques per cursar estudis en tots els nivells i graus del sistema educatiu.
  • Les altres que resultin exemptes per resolució de l'òrgan competent de l'Administració tributària.

Les ajudes objecte d'aquestes bases, s'entenen incloses en l'art. 7, lletra y) de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost de les persones físiques, que diu:

«y) Les prestacions econòmiques establertes per les comunitats autònomes en concepte de renda mínima d'inserció per garantir recursos econòmics de subsistència a les persones que manquin d'ells, així com les altres ajudes establertes per aquestes o per entitats locals per atendre, conformement a la seva normativa, a col·lectius en risc d'exclusió social, situacions d'emergència social, necessitats habitacionals de persones sense recursos o necessitats d'alimentació, escolarització i altres necessitats bàsiques de menors o persones amb discapacitat quan ells i les persones al seu càrrec, manquin de mitjans econòmics suficients, fins a un import màxim anual conjunt d'1,5 vegades l'indicador públic de rendes d'efectes múltiples.»

La subjecció a aquest precepte, s'entén fins al límit d'ingressos que marca d'1,5 vegades l'indicador públic de rendes d'efectes múltiples.

9. Justificació de l'aplicació dels fons

Les persones beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades prèviament a la concessió de l'ajut, per tant, no existeix ni és procedent establir un termini justificatiu per a l'aplicació dels fons. No obstant l'anterior, el Consell Insular sí que pot inspeccionar les activitats sufragades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

10. Obligacions generals de les persones beneficiàries

Són obligacions generals dels beneficiaris totes les següents:

a) Proporcionar pels canals que s'indiqui, quan el Consell Insular els ho requereixi, tota aquella informació que resulti necessària per al control dels ajuts atorgats.

b) Sotmetre's en qualsevol moment a les actuacions de comprovació que efectuï el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per la fiscalització dels comptes públics.

c) Comunicar per escrit al Consell Insular en el termini màxim de dos dies hàbils des de l'endemà de la seva tramitació i/o del seu coneixement, la sol·licitud i/o l'obtenció d'altres ajuts o subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, estatal o internacional amb la finalitat de cobrir la mateixa necessitat.

d) Complir amb els requisits i les condicions específiques establertes per a cada línia d'ajut (bases 14a i 16a), així com amb qualsevol altra obligació que pugui procedir en aplicació de la normativa sobre la matèria (base 13a).

e) Justificar adequadament el pagament de les despeses efectuades d'acord amb la base 9ª i les bases específiques de cada línia.

f) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists.

g) Qualsevol altra en aplicació de la normativa vigent.

11. Revocació i reintegrament dels ajuts

En cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà el corresponent expedient de revocació i consegüent reintegrament si correspon. A conseqüència de la revocació de l'ajut, queda sense efecte l'acte de concessió i la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats que hagin esdevingut indegudes, més l'interès de demora corresponent, comptador des que el pagament es va fer efectiu fins a la data de l'acte mitjançant la qual s'acordi el reintegrament. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic i els serà aplicable la via del constrenyiment.

La resolució del procediment de reintegrament ha d'identificar la persona obligada al reintegrament, les obligacions incomplertes, la causa de reintegrament que s'hi esdevé i l'import de l'ajut a reintegrar.

La resolució del procediment de reintegrament exhaureix la via administrativa.

12. Règim de recursos

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.

Transcorregut el termini màxim de sis mesos o l'establert en la convocatòria, comptador des de la data d'acabament de presentació de sol·licituds, per tal de dictar acte final exprés sobre la concessió o denegació dels ajuts, l'acte presumpte tindrà sentit desestimatori, d'acord amb l'art. 25.1, lletra a) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada. Així mateix, en tractar-se d'un procediment iniciat d'ofici mitjançant convocatòria, en cas d'haver-se formulat el recurs administratiu d'alçada mencionat a l'apartat anterior i produir-se de nou una situació presumpta el sentit del silenci seguirà sent negatiu, d'acord amb l'art. 24.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada.

13. Règim supletori

En tot allò no previst expressament en aquestes bases reguladores regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular en matèria de subvencions, especialment les contingudes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, ja citada, d'acord amb la seva disp. fin. 1a.2, i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31/12/2005), si es donen les circumstàncies contemplades en la disp. add. 2a del text refós.

LÍNIA 1. Bases específiques per als ajuts destinats a persones majors de 65 anys

14. Requisits i condicions específiques de les persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques que compleixin els requisits següents:

a) Estar empadronades en un municipi de Menorca a la data de presentació de la sol·licitud.

b) Tenir els 65 anys d'edat complerts o més en la data de presentació de la sol·licitud.

c) Que els ingressos de la persona beneficiària i del seu/la seva cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, si n'era el cas, no superessin en l'exercici econòmic 2021 el límit d'ingressos anual detallat a continuació, calculat d'acord amb l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM) que tingué les quanties establertes a la Llei 22/2021, de 28 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per l'any 2022 i d'acord amb els criteris de determinació de rendes exposats més avall.

 

Unitat familiar

IPREM 2022 (14 pagues)

1 membre

IPREM 2022 *3) 24.318,84 € anuals

2 membres (matrimonis, parelles de fet o anàloga relació)

(IPREM 2022 *4) 32.425,12 € anuals

A efectes d'aquesta convocatòria es tindran en compte els ingressos de la persona sol·licitant. En cas de sol·licitants casats o que mantinguin una anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, es comptabilitzarà el total d'ingressos d'ambdós membres de la parella, siguin declarats de forma conjunta o individual.

El càlcul de la renda familiar, als efectes dels llindars recollits a la taula anterior, s'obtindrà per agregació de les rendes o els ingressos de l'exercici corresponent a l'any 2021 de cada un dels membres computables de la unitat econòmica de convivència abans esmentats que hagués obtingut ingressos.

A l'hora de computar els mencionats ingressos es tindran en compte, a més dels rendiments del treball (inclosos els provinents de prestacions de la Seguretat Social o institucions i organismes anàlegs i els provinents d'activitats econòmiques), els rendiments i/o ingressos de capital mobiliari i immobiliari.

No computen a aquests efectes els ingressos de prestació per fill a càrrec menor de 18 anys o per cures en l'entorn familiar reconeguts per la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència (BOE núm. 299 de 15/12/2006).

La renda de la persona beneficiària i del seu/la seva cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, si n'és el cas, s'ha d'acreditar mitjançant la declaració sobre la renda de les persones físiques relativa als ingressos de l'exercici 2021, sigui de forma individual o conjunta.

En el cas que la persona sol·licitant i/o el seu/la seva cònjuge, si n'és el cas, no haguessin presentat la declaració de la renda i no es trobin en situació d'obligatorietat de presentar-la, s'ha d'acreditar mitjançant un certificat de l'Agència Tributària en què consti que n'estava exempt/a, així com les rendes de què tingui constància l'AEAT.

En cas que algun dels anteriors documents no reflecteixin les rendes obtingudes el 2021, aquestes s'han d'acreditar mitjançant un certificat d'ingressos emès per l'ens prestatari corresponent.

15. Presentació de sol·licituds

15.1. Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model de sol·licitud normalitzat que s'adjunta com a ANNEX 2 d'aquestes bases, el qual també es pot trobar a la pàgina web del Consell Insular (www.cime.es).

El model de sol·licitud i els respectius annexos s'han d'emplenar degudament, prestant atenció als camps les dades dels quals són essencials.

15.2. Perquè qualsevol sol·licitud resulti eficaç, preceptivament s'hi ha d'adjuntar la documentació següent (la qual també s'indica en el model normalitzat):

a) DNI/NIE de la persona sol·licitant (beneficiària). Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document en l'apartat corresponent de l'ANNEX 2, no farà falta aportar-lo.

b) DNI/NIE del/de la cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal amb la persona sol·licitant, si n'és el cas. Si aquest/a no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document emplenant l'apartat corresponent de l'ANNEX 2, no farà falta aportar-lo.

c) DNI/NIE de la persona representant, si fos el cas. Si aquest/a no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document en l'apartat corresponent de l'ANNEX 2, no farà falta aportar-lo.

d) Document acreditatiu de la representació legal si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre o segons model facilitat pel Consell Insular degudament emplenat i signat (ANNEX 3), si fos el cas.

e) Certificat de convivència històric (obligatori) emès dins del període de presentació de sol·licituds per l'ajuntament o ajuntaments del/s municipi/s on hagi residit durant el darrer any. En cas de persones institucionalitzades, extrem que s'haurà d'indicar a la sol·licitud, és suficient aportar un certificat d'empadronament emès dins del període de presentació de sol·licituds per l'ajuntament corresponent en el qual consti la data concreta d'empadronament.

f) Declaració de l'IRPF presentada l'any 2022 de la persona beneficiària i del seu/ la seva cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, si n'és el cas, referida als ingressos de l'any vençut, 2021 o certificat negatiu de no obligatorietat que inclogui les imputacions de l'exercici 2021 que li consten a l'AEAT. En cas que la persona beneficiària o la seva parella no fossin subjectes obligats a presentar-la, s'ha de presentar un certificat d'imputacions emès per l'AEAT en què consti que n'estava exempta així com les rendes corresponents a l'any 2021 de què tengui constància l'AEAT. En cas que algun dels mencionats documents no reflecteixi les rendes obtingudes el 2021, s'ha de presentar certificat d'ingressos emès per l'ens prestatari corresponent.

Les persones sol·licitants i, quan correspongui, els seus cònjuges o persones lligades per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal poden autoritzar al Consell Insular perquè comprovi el seu nivell de renda emplenant i signant degudament els apartats corresponents de l'ANNEX 2, la qual cosa eximeix de presentar els certificats (autorització establerta per l'article 95.1 lletra, k de la Llei 58/2003 general tributària). En aquest cas, és necessari que cada un dels membres signi la corresponent autorització.

g) Acreditació de la situació legal de parella de fet o de qualsevol altra anàloga relació d'afectivitat a la conjugal amb la persona sol·licitant.

h) Còpia de la factura o les factures oficials que justifiquin el cost de les activitats realitzades a nom de la persona beneficiària de l'ajut o, si és el cas, de la persona tutora o representant legal si la persona beneficiària es troba incapacitada (situació que, si fos el cas, també caldrà acreditar) i justificant/s del seu pagament segons s'indica més avall, sens falta.

Els mencionats documents justificatius hauran d'expressar de manera clara els següents extrems:

  • Nom complet i CIF o NIF de qui emet la factura.
  • DNI o NIE de la persona beneficiària i de la persona tutora legal, si n'és el cas (sempre que la persona beneficiària estigui incapacitada) i que la persona tutora legal aparegui com a sol·licitant de l'ajut i titular de la domiciliació bancària.
  • Número de la factura.
  • Data.
  • Concepte.
  • Retenció IRPF i IVA, si s'escau.

En els documents acreditatius de la despesa ha de quedar acreditat el seu pagament (amb el corresponent segell o signat del proveïdor, si s'escau, i la constància de l'expressió «rebut o pagat») o, en cas contrari, venir acompanyats del corresponent justificant de pagament. En cas que no quedi suficientment acreditat aquest extrem, se'n podrà requerir aquells justificants o documents que ho acreditin.

- En cas de finançaments o fraccionaments de les despeses:

En els casos que la forma de pagament de la despesa sigui el finançament o el fraccionament, es procedirà de la següent manera:

Les noves peticions d'ajut que hagin estat finançades o fraccionades, es regiran pels mateixos criteris generals i específics que s'han establert en les presents bases. L'ajuda que podrà correspondre serà sobre la totalitat de l'import de la factura per cada concepte segons els imports màxims individuals i els límits per concepte establerts en aquestes bases i sempre que es compleixin la resta de requisits i, en concret, els exigits a la lletra h) del present apartat. Igualment, a la factura ha de quedar acreditat el seu pagament segons els criteris detallats anteriorment i ha d'haver estat emesa dins el període finançable detallat a la convocatòria i a la base 3ª.

i) Document de declaració jurada degudament signat per la persona sol·licitant, o pel seu tutor/representant, relativa a ajudes, beques i/o subvencions obtingudes o sol·licitades a altres institucions o organismes per cobrir la mateixa activitat, detallant la quantia concedida o que es té previst percebre, sens falta (base 10, c) Aquesta declaració es pot realitzar emplenant l'apartat corresponent del model de sol·licitud recollit en l'ANNEX 2.

j) Informe acreditatiu del/de la professional que correspongui en el qual s'especifiquin concretament les actuacions realitzades en el cas d'ajuts per pròtesis dentals i/o reparació de pròtesis.

k) Còpia de la targeta d'inspecció tècnica del vehicle en què consti l'adaptació, si fos el cas.

l) Document de declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades de la persona beneficiària o del seu representant o tutor legal, si és el cas, segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM (ANNEX 4), fet que haurà d'indicar a la sol·licitud.

m) Document d'autorització i/o consentiment per a la consulta de dades (integrat dins el model de sol·licitud de l'ANNEX 2), sens falta. Aquest document s'ha d'adjuntar i emplenar obligatòriament, marcant les opcions corresponents, i ha d'estar signat necessàriament per la persona sol·licitant i/o el seu representant legal i la resta de membres computables, si n'és el cas.

n) Juntament amb la seva sol·licitud, les persones interessades sempre poden aportar qualsevol document addicional als exigits que considerin convenient en relació amb el procediment de concessió.

En cas que algun dels documents requerits a les lletres a, b, c, d, g i/o l ja figurin en els arxius del Consell Insular no serà necessari presentar-los sempre que aquests siguin actualitzats i es faci constar de manera expressa en el document de sol·licitud, marcant l'opció corresponent, tot indicant davant quin òrgan administratiu va presentar els documents, la data i el número de registre i nom d'expedient de referència.

Les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari, d'acord amb els art. 28.3 i 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236 de 02/10/2015). En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin, de conformitat amb l'art. 28.7 de la mateixa llei citada.

Excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el Consell Insular pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original, d'acord amb l'art. 28.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

15.3. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria sense formular oposició expressa, la persona interessada presta al Consell Insular de Menorca el consentiment per comprovar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades presentades o autoritzades a la seva consulta per l'interessat que tinguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el Consell Insular tingui accés segons estableixen l'article 28 de la Llei 39/2015 i art. 6.1 e i 9.2 h del Reglament general 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, de Protecció de Dades.

En qualsevol cas, s'ha de tenir en compte que, d'acord amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015, excepcionalment, si les administracions públiques no poden obtenir els documents esmentats, poden demanar novament a l'interessat que els aporti.

15.4. Les sol·licituds i tota la documentació relacionada en aquesta base s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb allò que s'estableix en l'art. 14.1 i 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.carpetaciutadana.org) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'art. 16.4 de la mateixa Llei.

b) Facultativament els concurrents la poden presentar presencialment, d'acord amb allò que s'estableix en l'art. 14.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, en les oficines de registre del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'art. 16.4 de l'esmentada Llei.

Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes o fos necessari ampliar o complementar la justificació de la necessitat dels ajuts sol·licitats, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà de la data de recepció del requeriment d'esmena de la sol·licitud, la part interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició, de conformitat amb l'article 68 de la dita Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada.

LÍNIA 2. Bases específiques per as ajuts destinats a persones amb discapacitat reconeguda

16. Requisits i condicions específiques de les persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques que compleixin amb els requisits següents:

a) Estar empadronades en un municipi de Menorca a la data de presentació de la sol·licitud.

b) Tenir menys de 65 anys d'edat a la data de presentació de la sol·licitud i un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 % (o ser beneficiari d'una pensió de la Seguretat Social d'incapacitat permanent total, absoluta o de gran invalidesa, o pensionista de classes passives que tinguin reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei d'acord amb l'article 4 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social), vigent en el moment d'haver realitzat la despesa que és objecte de l'ajut.

c) Que els ingressos de la persona beneficiària i del seu/la seva cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, si n'era el cas, o de la seva unitat econòmica de convivència en cas de beneficiaris menors d'edat, no superessin en l'exercici econòmic 2021 els límits d'ingressos anuals detallats a continuació, calculats d'acord amb l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM) que tingué les quanties establertes a la Llei 22/2021, de 28 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per l'any 2022 i d'acord amb els criteris de determinació de rendes exposats més avall.

 

Unitat familiar

IPREM 2022 *3 (14 pagues)

1 membre

(IPREM 2022 *3) 24.318,84 € anuals

2 membres

(IPREM 2022 *4) 32.425,12 € anuals

3 membres

(IPREM 2022 *5) 40.531,40 € anuals

4 membres o més

(IPREM 2022 *6) 48.637,68 € anuals

A efectes d'aquesta convocatòria, quan el/la sol·licitant sigui major d'edat, es tindran en compte els ingressos de la persona sol·licitant i del seu/la seva cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, si n'és el cas. Si el/la sol·licitant és menor d'edat, es tindran en compte els ingressos de la unitat econòmica de convivència formada pels responsables legals que convisquin amb el menor i la resta de fills menors al seu càrrec.

Es consideren membres computables de la unitat econòmica de convivència:

  • Pare, mare o tutor/a i cònjuge (o anàloga relació) dels anteriors.
  • Menor d'edat sol·licitant beneficiari de l'ajut tècnic o activitat finançable.
  • Germans menors de 18 anys a dia 31 de desembre de l'any 2021.

En cas de divorci, separació legal o de fet dels pares, només es considera membre computable el que tengui la custòdia del menor sol·licitant. Quan el règim de custòdia dels fills sigui compartida, es consideraran membres computables el pare o la mare del sol·licitant de l'ajuda, el o la menor beneficiari/ària i els/les seus/seves fills/es comuns que constin empadronats junts al certificat de convivència d'acord amb les condicions anteriors.

El càlcul de la renda familiar, als efectes dels llindars recollits a la taula anterior, s'obtindrà per agregació de les rendes o els ingressos de l'exercici corresponent a l'any 2021 de cada un dels membres computables de la unitat econòmica de convivència abans esmentats que hagi obtingut ingressos.

A l'hora de computar els mencionats ingressos es tindran en compte, a més dels rendiments del treball (inclosos els provinents de prestacions de la Seguretat Social o institucions i organismes anàlegs i els provinents d'activitats econòmiques), els ingressos i /o rendiments de capital mobiliari i immobiliari.

No computen a aquests efectes els ingressos de prestació per fill a càrrec menor de 18 anys o per cures en l'entorn familiar reconeguts per la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència (BOE núm. 299 de 15/12/2006).

La renda de la persona beneficiària i, quan escaigui, la de la seva unitat econòmica de convivència, s'ha d'acreditar mitjançant la declaració sobre la renda de les persones físiques relativa als ingressos de l'exercici 2021 de la persona sol·licitant i de cada un dels membres que conformen la unitat econòmica de convivència.

Si la persona sol·licitant o qualsevol altre dels membres computables majors de 16 anys no hagués presentat declaració de la renda i no es trobin en situació d'obligatorietat de presentar-la, s'ha d'acreditar mitjançant un certificat de l'Agència Tributària en què consti que n'estava exempt/a així com les rendes de què tengui constància l'AEAT.

En cas que algun dels anteriors documents no reflecteixin les rendes obtingudes el 2021, aquestes s'han d'acreditar mitjançant un certificat d'ingressos emès per l'ens prestatari corresponent.

17. Presentació de sol·licituds

17.1. Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model de sol·licitud normalitzat que s'adjunta com a ANNEX 2 d'aquestes bases, el qual també es pot trobar a la pàgina web del Consell Insular (www.cime.es).

El model de sol·licitud i els respectius annexos s'han d'emplenar degudament, prestant atenció als camps les dades dels quals són essencials.

17.2. Perquè qualsevol sol·licitud resulti eficaç, preceptivament s'hi haurà d'adjuntar la documentació següent (la qual també s'indicarà al model normalitzat):

a) DNI/NIE de la persona sol·licitant (beneficiària). Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document en l'apartat corresponent de l'ANNEX 2, no farà falta aportar-lo.

b) DNI/NIE de la resta de membres computables de la unitat econòmica de convivència, si s'escau. En aquest cas, s'ha d'aportar el DNI/NIE del/de la cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, si n'és el cas i/o dels responsables legals que convisquin amb el/la menor beneficiari/ària i de la resta de membres menors d'edat que formin part de la unitat econòmica de convivència, en cas de menors d'edat sol·licitants d'ajut. Si aquests membres no s'oposen a la consulta interadministrativa d'aquest document emplenant l'apartat corresponent de l'ANNEX 2, no farà falta aportar-los.

c) DNI/NIE de la persona representant, si fos el cas. Si aquest/a no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document en l'apartat corresponent de l'ANNEX2, no farà falta aportar-lo.

d) Document acreditatiu de la representació legal si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre (per exemple: sentència d'incapacitació, llibre de família, etc.) o segons model facilitat pel Consell Insular degudament emplenat i signat (ANNEX 3), si fos el cas.

e) Certificat o resolució oficial del grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33% expedit per l'Administració autonòmica competent o certificat de ser beneficiari/ària d'una pensió per incapacitat permanent total, absoluta o de gran invalidesa segons es detalla a la base 16 b, sens falta. Aquests documents s'han d'adjuntar amb totes les seves pàgines i amb el dictamen facultatiu específic, si s'escau. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document en l'apartat corresponent de l'ANNEX 2, no farà falta aportar-lo.

f) Certificat de convivència històric (obligatori) emès dins del període de presentació de sol·licituds per l'ajuntament o els ajuntaments del/s municipi/s on hagi residit durant el darrer any. En cas de persones institucionalitzades, extrem que s'haurà d'indicar a la sol·licitud, és suficient aportar un certificat d'empadronament emès dins del període de presentació de sol·licituds per l'ajuntament corresponent en el qual consti la data concreta d'empadronament.

g) Declaració de l'IRPF presentada l'any 2022 de la persona beneficiària i del seu/la seva cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, si n'és el cas, i de la resta de membres computables de la unitat econòmica de convivència (en cas de beneficiaris menors d'edat) referida als ingressos de l'any vençut, 2021 o certificat negatiu de no obligatorietat que inclogui les imputacions de l'exercici 2021 que li consten a l'AEAT. En cas que la persona beneficiària o algun dels membres computables de la unitat econòmica de convivència no fossin subjectes obligats a presentar-la, s'ha de presentar un certificat d'imputacions emès per l'AEAT en què consti que n'estava exempt així com les rendes corresponents a l'any 2021 de què tengui constància l'AEAT. En cas que algun dels mencionats documents no reflecteixi les rendes obtingudes el 2021, s'ha de presentar certificat d'ingressos emès per l'ens prestatari corresponent.

Les persones sol·licitants i la resta de membres de la unitat econòmica de convivència poden autoritzar el Consell Insular perquè comprovi el seu nivell de renda emplenant i signant degudament els apartats corresponents de l'ANNEX 2, la qual cosa eximeix de presentar els certificats (autorització establerta per l'article 95.1 lletra, k de la Llei 58/2003 general Tributària). En aquest cas, és necessari que cada un dels membres signi la corresponent autorització.

h) Còpia de la factura o les factures oficials i/o documents acreditatius oficials que justifiquin el cost de les activitats realitzades a nom de la persona beneficiària de l'ajut o, si és el cas, de la persona tutora o representant legal si la persona beneficiària es troba incapacitada (situació que, si fos el cas, també caldrà acreditar) i justificant/s del seu pagament segons s'indica més avall, sens falta.

En els casos de beneficiaris menors d'edat, si la factura s'emet a nom del representant legal, també hi haurà de constar la identificació de la persona beneficiària.

Els mencionats documents justificatius hauran d'expressar de manera clara els següents extrems:

  • Nom complet i CIF o NIF de qui emet la factura.
  • DNI o NIE de la persona beneficiària i de la persona tutora legal, si n'és el cas (sempre que la persona beneficiària estigui incapacitada o sigui menor d'edat) i que la persona tutora legal aparegui com a sol·licitant de l'ajut i titular de la domiciliació bancària.
  • Número de la factura.
  • Data.
  • Concepte.
  • Retenció IRPF i IVA, si s'escau.

En els documents acreditatius de la despesa ha de quedar acreditat el seu pagament (amb el corresponent segell o signat del proveïdor, si s'escau, i la constància de l'expressió «rebut o pagat») o, en cas contrari, venir acompanyats del corresponent justificant de pagament. En cas que no quedi suficientment acreditat aquest extrem, se'n podrà requerir aquells justificants o documents que ho acreditin.

- En cas de finançaments o fraccionaments de les despeses:

En els casos que la forma de pagament de la despesa sigui el finançament o el fraccionament, es procedirà de la següent manera:

Les noves peticions d'ajut que hagin estat finançades o fraccionades, es regiran pels mateixos criteris generals i específics que s'han establert en les presents bases. L'ajuda que podrà correspondre serà sobre la totalitat de l'import de la factura per cada concepte segons els imports màxims individuals i els límits per concepte establerts en aquestes bases i sempre que es compleixin la resta de requisits i, en concret, els exigits a la lletra h) del present apartat. Igualment, a la factura ha de quedar acreditat el seu pagament segons els criteris detallats anteriorment i ha d'haver estat emesa dins el període finançable detallat a la convocatòria i a la base 3ª.

i) Acreditació de la situació legal de parella de fet o de qualsevol altra anàloga relació d'afectivitat a la conjugal amb la persona sol·licitant.

j) Document de declaració jurada degudament signat per la persona sol·licitant, o pel seu tutor/representant, relativa a ajudes, beques i/o subvencions obtingudes o sol·licitades a altres institucions o organismes per cobrir la mateixa activitat, detallant la quantia concedida o que es té previst percebre, sens falta (base 10, c) Aquesta declaració es pot realitzar emplenant l'apartat corresponent del model de sol·licitud recollit en l'ANNEX 2.

k) Acreditació de la situació de salut o prescripció mèdica o professional que justifiqui la necessitat de l'ajut sol·licitat en el cas d'ajuts en concepte de «tractaments professionals» i/o «pròtesis i/o tractaments bucodentals associats a la discapacitat».

En el cas dels ajuts en concepte de «pròtesis dentals i/o tractaments bucodentals» s'ha d'adjuntar un informe detallat del professional que correspongui en què s'especifiquin concretament les actuacions realitzades.

l) Informe tècnic professional dels serveis públics en què s'especifiqui la relació entre l'ajuda sol·licitada i la discapacitat quan no quedi acreditada estrictament la concordança entre la discapacitat i el concepte sol·licitat, si s'escau.

m) Còpia de la targeta d'inspecció tècnica del vehicle en què consti l'adaptació o certificat de l'autoescola que indiqui que s'ha utilitzat un vehicle adaptat, si s'escau.

n) Document de declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades de la persona beneficiària o del seu representant o tutor legal, si és el cas, segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM (ANNEX 4), fet que haurà d'indicar a la sol·licitud.

o) Document d'autorització i/o consentiment per a la consulta de dades (integrat dins el model de sol·licitud de l'ANNEX 2), sens falta. Aquest document s'ha d'adjuntar i emplenar obligatòriament, marcant les opcions corresponents, i ha d'estar signat necessàriament per la persona sol·licitant i/o el seu representant legal i la resta de membres, si n'és el cas.

p) Juntament amb la sol·licitud, les persones interessades sempre poden aportar qualsevol document addicional als exigits que considerin convenient en relació amb el procediment de concessió.

En cas que qualcun dels documents requerits als apartats a, b, c, d, e, i/o n ja figurin en els arxius del Consell Insular no serà necessari presentar-los sempre que aquests siguin actualitzats i es faci constar de manera expressa en el document de sol·licitud, marcant l'opció corresponent, tot indicant davant quin òrgan administratiu va presentar els documents, la data i el número de registre i nom d'expedient de referència.

Les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari, d'acord amb els art. 28.3 i 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236 de 02/10/2015). En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin, de conformitat amb l'art. 28.7 de la mateixa Llei citada.

Excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el consell insular pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original, d'acord amb l'art. 28.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

17.3. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria sense formular oposició expressa, la persona interessada presta al Consell Insular de Menorca el consentiment per comprovar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades presentades o autoritzades a la seva consulta per l'interessat que tinguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el Consell Insular tingui accés, segons estableixen l'article 28 de la llei 39/2015 i art. 6.1 e i 9.2 h del Reglament general 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, de protecció de dades.

En qualsevol cas, s'ha de tenir en compte que, d'acord amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015, excepcionalment, si les administracions públiques no poden obtenir els documents esmentats, poden demanar novament a l'interessat que els aporti.

17.4. Les sol·licituds i tota la documentació relacionada en aquesta base s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb allò que s'estableix en l'art. 14.1 i 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.carpetaciutadana.org) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'art. 16.4 de la mateixa llei.

b) Facultativament els concurrents la poden presentar presencialment, d'acord amb allò que s'estableix en l'art. 14.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, en les oficines de registre del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'art. 16.4 de l'esmentada llei.

Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes o fos necessari ampliar o complementar la justificació de la necessitat dels ajuts sol·licitats, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà de la data de recepció del requeriment d'esmena de la sol·licitud, la part interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició, de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada.

 

ANNEX 1 Relació de conceptes i imports màxims dels ajuts

Les ajudes es poden concedir sota els criteris regulats en les presents bases i per la quantitat màxima establerta en aquesta convocatòria per cada concepte o per una part d'aquest sempre amb el límit individual màxim de 2.500 €. En tot cas, segons la base 5ª, es finançarà només una unitat per cada tipus de concepte i la quantitat màxima individual que es podrà concedir per a cada concepte serà la següent:

1.1. Imports màxims finançables per concepte a les dues línies (persones majors i persones amb discapacitat reconeguda)

 

I. Pròtesis i ortesis (*excepte pròtesis dentals que només és aplicable a majors)

 

Concepte

Import màxim (en EUROS)

Audiòfon dret

1.500,00

Audiòfon esquerre

1.500,00

Materials relacionats amb els audiòfons

200,00

Reparació relacionada amb els d'audiòfons

300,00

Pròtesis dentals** i/o reparació (únicament per persones majors)

1.075,00

Fèrules de descàrrega dental o oclusal (únicament per persones majors)

172,00

Pròtesis oculars

1.000,00

Ulleres o lents de contacte

320,00

Faixes lumbars i/o especials

540,00

Plantilles

100,00

Sabates ortopèdiques

70,00

*S'entén per pròtesi el producte sanitari que reuneix una adaptació personalitzada, adreçat a substituir un òrgan o part de la persona. S'entén per ortesis aquell producte sanitari d'ús extern i no d'implant adreçat a modificar les condicions estructurals o funcionals del cos humà.

** En el cas d'ajuts per pròtesis dentals o reparació de pròtesis dentals, les sol·licituds hauran de venir acompanyades pel corresponent informe que detalli les actuacions realitzades segons s'indica a la base 15.2, lletra j) d'aquestes bases.

II. Mobilitat i comunicació (persones majors de 65 anys i persones amb discapacitat)

Concepte

Import màxim (en EUROS)

Adaptació de cadires de rodes

1.000,00

Adaptació funcional de la llar*

2.500,00

Adquisició de vehicle adaptat o adaptació del vehicle particular

2.500,00

Adquisició d'altres vehicles adaptats a les necessitats de la discapacitat

(diferents del cotxe com escúter, tricicles, bicicletes)

1.545,00

Arnès per a grua

225,00

Baranes de llit

135,00

Barres de suport pel vàter

100,00

Barres de suport de paret

160,00

Butaca anatòmica

620,00

Cadira per a la dutxa

310,00

Cadira de rodes fixa (per a l'inodor i el vàter)

220,00

Cadires de rodes convencionals

2.000,00

Caminador, bastó i/o crosses de suport

84,00

Carro de rentat hidràulic

1.924,00

Carro elevador

825,00

Coixins antiescares

130,00

Dispositius de suport per a la vida diària o la comunicació alternativa

500,00

Elevador salvaescales amb o sense cadira/eruga salvaescales**

2.000,00**

Elevador per al vàter

160,00

Grua de bipedestació o de sostre

1.500,00

Grua convencional

1.500,00

Instrumental adaptat per a la ingesta

200,00

Llit hospitalari / adaptat

1.750,00

Matalàs antiescares

360,00

Matalàs d'aire amb compressor

60,00

Material coclear

1.500,00

Pedalejadors

45,00

Post de banyera

110,00

Seient giratori de banyera

260,00

Somier de llit hospitalari

360,00

Taula de transferències

60,00

Tauleta auxiliar per a llit hospitalari

110,00

Trapezi per a la incorporació

210,00

*S'entenen per adaptació de la llar treballs de reforma o instal·lació, com ara l'adaptació d'un bany, l'execució d'una rampa d'accés, la col·locació de passamans, etc. En tot cas, la unitat màxima d'actuacions a finançar pel CIM és d'una per concepte i habitatge, subsidiària i complementàriament als ajuts existents per part dels organismes competents i segons els criteris establerts a les bases 3ª, 4ª i 5ª.

**L'ajut elevador salvaescales es finançarà sempre que s'hagi instal·lat dins del domicili de residència habitual de la persona beneficiària. Per tant, no es cobrirà quan es tracti d'una instal·lació en espais i zones comunes en propietats de règim de divisió horitzontal o en edificis amb una situació anàloga. Així mateix, la unitat màxima és una per concepte i habitatge i de forma subsidiària i complementària als ajuts existents per part dels organismes competents i segons els criteris establerts a les bases 3ª, 4ª i 5ª.

1.2. Imports màxims finançables per concepte (només per a la línia de persones amb discapacitat)

A més dels conceptes detallats en el punt anterior (a excepció de les pròtesis dentals), són conceptes finançables pels ajuts de la Secció 2a, persones amb discapacitat reconeguda, els següents:

I. Mobilitat i comunicació (només línia 2, persones amb discapacitat)

Concepte

Import màxim (en EUROS)

Cadires de rodes de paràlisi cerebral infantil

1.030,00

Caminadors posturals infantils

1.830,00

Obtenció del permís de conduir per a persones amb discapacitat física que necessitin adaptació del vehicle

740,00

Taps auditius

60,00

II. Tractaments professionals sociosanitaris (només línia 2, persones amb discapacitat)

Concepte

Import màxim (en EUROS)

Tractaments professionals (inclou intervencions professionals de psicomotricitat, logopèdia, psicopedagogia, psicoteràpia i similars amb la mateixa finalitat) no inclosos en la Seguretat Social*

1.500,00

Pròtesis dentals i/o tractaments bucodentals associats a la discapacitat que no estiguin coberts pel sistema de la Seguretat Social**

850,00

* Per als tractaments definits ha de quedar acreditada la situació que justifiqui la necessitat de l'ajut sol·licitat i la no existència d'un recurs públic que pugui cobrir el tractament.

** En el cas d'ajuts per pròtesis dentals i/o tractaments bucodentals les sol·licituds han d'anar acompanyades del corresponent informe que detalli les actuacions realitzades segons s'indica en la base 17.2, lletres k) i l) (si s'escau) d'aquestes bases.

ANNEX 2. Model normalitzat de sol·licitud d'ajut per a persones majors de 65 anys o amb discapacitat reconeguda (línies 1 i 2) i d'autorització i/o consentiment per a la consulta de dades. (Consta en l'expedient)

ANNEX 3. Model normalitzat de representació voluntària per actuar davant el Consell Insular de Menorca (Consta en l'expedient)

ANNEX 4. Model normalitzat de declaració de dades bancàries (Consta en l'expedient)

Tots els models normalitzats es facilitaran a les oficines de les seus del Consell Insular a Maó i Ciutadella de Menorca així com a la seu electrònica de la pàgina web www.cime.es.

 

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Ple en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 25 d'abril de 2023

Per delegació de la presidenta El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)