Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 283865
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que gestionen ajuts econòmics per pal·liar la pobresa energètica per als anys 2022-2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 691009

L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i llurs condicions d'utilització.

L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones; i detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir, fonamentalment, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials, entre d'altres.

Un dels ítems que cal tenir en compte per mesurar la pobresa energètica és el percentatge de persones que no poden mantenir l'habitatge en una temperatura adequada, la qual cosa, l'any 2021, afectà el 15,1 % de les llars de les Illes Balears. Segons l'Institut Nacional d'Estadística, la despesa en electricitat, gas i altres combustibles per a l'any 2021 suposà el 4,02 % de la despesa de les llars; mentre que un 14,8 % de les llars s'ha endarrerit a l'hora d'atendre pagaments relacionats amb l'habitatge principal al llarg dels darrers 12 mesos.

Nombrosos estudis, i també l'Organització Mundial de la Salut, relacionen la pobresa energètica amb un increment de la taxa de mortalitat. Les mesures pal·liatives per minimitzar els efectes de la pobresa energètica són diverses i inclouen, entre d'altres, els ajuts assistencials, com ara la provisió de mantes o de menjar precuinat o el pagament de factures retardades.

L'informe sobre la pobresa energètica a les Illes Balears, elaborat per la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, recull que l'any 2013 el risc de pobresa o exclusió social afectava gairebé tres de cada deu persones (27,8 % de la població), mentre que l'11 % de les llars balears tenien una despesa en energia superior al 10 % dels seus ingressos.

L'informe AROPE 2022 recull una reducció d'un 15% de la tasa AROPE a les Illes Balears, que passa del 26,6% al 22,4% en el període 2015-2021, malgrat la qual cosa es constata que encara un 6,1% de las llars de les Illes es troba en situació de carència material i social severa.

La pandèmia de la COVID-19 i la guerra a Ucraïna han provocat com a conseqüència un agreujament de la situació de vulnerabilitat econòmica d'una part de les famílies de les Illes Balears.

Les dades de gestió aportades per les entitats del tercer sector social de les Illes Balears beneficiàries de la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que gestionen ajuts econòmics per pal·liar la pobresa energètica per als anys 2021 i 2022, indiquen un increment en la demanda d'ajuts destinats a alleugerir la despesa de les famílies en les Illes Balears en matèria energètica.

El Govern de les Illes Balears, en l'Acord 2 de governabilitat, entre els reptes que fan referència a la sostenibilitat i la transició ecològica, inclou les actuacions dirigides a erradicar la pobresa energètica i a garantir els subministraments bàsics. La pobresa energètica s'entén com la dificultat o incapacitat d'una llar per atendre les factures dels subministraments bàsics d'electricitat i de gas, per exemple per mantenir l'habitatge en condicions de climatització adequades per a la salut, i és una realitat que afecta a tots els estats membres de la Unió Europea.

El Govern de les Illes Balears considera bàsic el seguiment d'aquesta matèria, en particular, en l'assessorament, la consulta i la participació de les associacions i els agents socials implicats en els sectors de l'energia, l'habitatge, el consum i els serveis socials. Consegüentment, creà la Mesa per a la Lluita contra la Pobresa Energètica (BOIB núm. 187, de 26 de desembre de 2015) com a òrgan de consulta no preceptiva, debat i assessorament en aquesta matèria, adscrita a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius. La Mesa per a la Lluita contra la Pobresa Energètica ha d'actuar com a òrgan col·legiat, de col·laboració entre les administracions públiques i de participació de les associacions i els agents socials implicats en els sectors de l'energia, l'habitatge, el consum i els serveis socials.

Dia 6 de febrer de 2023 es va reunir la Mesa per a la Lluita contra la Pobresa Energètica i va sol·licitar la continuïtat i el reforç de les mesures implantades mitjançant d'acords anteriors.

Dia 20 de febrer de 2023 es va signar l'acord de col·laboració entre la Conselleria d'Afers Socials i Esports, mitjançant la Direcció General de Serveis Socials, i la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, a través de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, a fi de lluitar contra la pobresa energètica i dur a terme actuacions contra la pobresa energètica.

Aquesta convocatòria de subvencions s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre inscrites al Cens d'entitats del tercer sector d'acció social de les Illes Balears que, en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, desenvolupen actualment projectes adreçats a persones en situació de necessitat d'atenció prioritària, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, que inclouen la cobertura de despeses bàsiques vinculades al subministrament i el consum d'energia (gas i electricitat) i la gestió dels ajuts econòmics.

El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, el procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha de tramitar d'acord amb el decret esmentat, si bé amb les especialitzacions indicades en la resta de les normes aplicables.

L'article 6 del Text refós de la Llei de subvencions estableix que les subvencions que regula aquesta Llei s'han de gestionar d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions determina que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o consellera competent n'hagi establert, per ordre, les bases reguladores.

L'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb la redacció derivada de la disposició final setena de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears, estableix que, quan ho prevegin les bases reguladores o, en els supòsits de l'article 7.1 de la Llei, la resolució de concessió, també es poden efectuar bestretes de pagament de les subvencions destinades a finançar projectes o programes en matèria de serveis socials, cultura, sanitat, cooperació internacional o acció sociosanitària que es concedeixin a entitats sense ànim de lucre, a federacions, confederacions o agrupacions d'aquestes entitats, i també de les subvencions a entitats que no disposin de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada, circumstància que s'ha d'acreditar davant l'òrgan gestor de la subvenció. La bestreta del pagament, amb l'exigència, si escau, de les garanties corresponents, serà com a màxim del 75 % de l'import de la subvenció, amb excepció de les bestretes a favor d'entitats que formin part del tercer sector social, de conformitat amb el que estableix la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, que poden assolir fins al 100 % de l'import de la subvenció.

El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer de 2021), determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Dins aquesta estructura, sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Serveis Socials. El Decret esmentat atribueix a la Direcció General de Serveis Socials les competències, entre d'altres, de gestió dels programes de serveis socials i de foment de programes d'inclusió social.

Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en l'apartat IV.1.8 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021).

En data 11 de març de 2021 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

Les ajudes susceptibles de ser atorgades en aquesta convocatòria no impliquen ajudes d'Estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal conforme al que es disposa en l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que l'activitat que es subvenciona no és una activitat econòmica.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 5 i 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, d'acord amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que gestionen ajuts econòmics per pal·liar la pobresa energètica de persones en situació de vulnerabilitat, d'acord amb els punts adjunts com a annex a aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de sis-cents mil euros (600.000,00 €).

3. Autoritzar una despesa de sis-cents mil euros (600.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Import

Partida pressupostària

2023

400.000,00 €

17401.313E01.48000.00

2024

100.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

2025

100.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

4. Designar la Direcció General de Serveis Socials com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, document signat electrònicament (27 d'abril de 2023)

La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX Punts de la convocatòria

1. Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és la concessió de subvencions destinades a finançar projectes d'entitats privades sense ànim de lucre que presten serveis a persones en situació de necessitat d'atenció prioritària, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que incloguin la cobertura de despeses bàsiques vinculades al subministrament i el consum d'energia (gas i electricitat) i la gestió dels ajuts econòmics.

2. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).

2. Àmbit temporal

1. D'acord amb el que estableix l'article 2.4 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, són susceptibles de subvenció les activitats, els projectes o els comportaments que s'hagin duit a terme amb anterioritat a la data de la convocatòria o de la concessió de la subvenció, sempre que la convocatòria ho prevegi expressament i fixi la data límit d'execució de les activitats, els projectes o els comportaments susceptibles ser subvencionats.

2. Són subvencionables els projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que es duguin a terme dins el període comprès entre l'1 d'octubre de 2022, amb efectes retroactius, i el 31 de desembre de 2024.

3. Pressupost

1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 600.000,00 euros, d'acord amb la imputació temporal i el desglossament següent:

Any

Import

Partida pressupostària

2023

400.000,00 €

17401.313E01.48000.00

2024

100.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

2025

100.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

2. L'import consignat inicialment a les diferents partides es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Aquesta modificació no implicaria que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afectaria la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Requisits de les entitats beneficiàries

1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits que s'indiquen tot seguit:

a. Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre.

b. Estar constituïdes legalment i inscrites, en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular. També han de disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de la subvenció.

c. Estar inscrita, amb una antiguitat mínima de dos anys des de la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el Cens d'entitats del tercer sector d'acció social de les Illes Balears.

L'òrgan gestor comprovarà d'ofici la inscripció de l'entitat sol·licitant en el Registre Unificat de Servei Socials de les Illes Balears i la inscripció en el Cens d'entitats del tercer sector d'acció social de les Illes Balears.

d. Incloure en els estatuts com a objecte prioritari dur a terme activitats dirigides a qualsevol persona o família en situació de risc o exclusió social, sense que sigui preceptiva la pertinença a un col·lectiu o sector específic de població per raons de salut, discapacitat, dependència, edat, procedència o qualsevol altra condició.

e. Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.

f. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

g. Haver justificat suficientment, si pertoca, els ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

h. No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiàries de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

i. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

2. S'exclouen d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:

a. Entitats que, d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora, o en tot cas siguin una unió d'associacions (article 3.f de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).

b. Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tinguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

5. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. D'acord amb l'article 16 de Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions, a més de les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, tenen les obligacions següents:

a. Comunicar a l'òrgan competent que accepta la proposta de resolució o que hi renuncia, sempre que la convocatòria ho estableixi expressament. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, una vegada transcorregut el termini que determini la convocatòria, no es fa constar el contrari.

b. Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts.

c. Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de quinze dies hàbils.

d. Adoptar mesures de difusió, que consisteixen a fer constar de forma destacada en les memòries anuals que es redactin —com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció— el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, més concretament, la imatge corporativa de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, amb el respectiu vistiplau.

e. Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

f. Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.

g. Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

h. Remetre a la Conselleria d'Afers Socials i Esports una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

i. Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.

j. Comunicar a la Conselleria d'Afers Socials i Esports l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, en el termini de tres dies hàbils des de l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

k. Informar o comunicar a la Direcció General de Serveis Socials la data d'inici de l'activitat. En el cas que aquesta s'inici amb posterioritat a la concessió de la subvenció, la comunicació s'haurà de realitzar en un termini màxim de set dies des de l'inici.

2. A més de les obligacions que estableix l'apartat anterior, les entitats beneficiàries han de complir les següents:

a. Valorar la situació de vulnerabilitat de les persones incloses en els projectes que se subvencionin mitjançant aquesta convocatòria. Es considera que una persona o una família es pot trobar en situació de vulnerabilitat si és beneficiària d'alguna ajuda pública (renda social garantida, renda mínima d'inserció, pensions no contributives, prestacions i subsidis d'atur o ajuts d'emergència de les administracions locals), a més de les persones que reben la prestació de teleassistència, les usuàries del servei de menjar a domicili, les que tenen un expedient obert en entitats socials, les persones amb valoració de discapacitat, les demandants de feina al SOIB i altres situacions de necessitat amb valoració professional.

b. Verificar que la persona usuària del servei no rep ni ha rebut ajudes per cobrir la mateixa finalitat que, conjuntament i junt amb els ajuts objecte d'aquesta convocatòria, superin el 100 % de la despesa.

c. Executar tot el projecte aprovat que ha fonamentat la concessió de la subvenció, amb independència de l'import concedit en la resolució de concessió.

6. Despeses subvencionables

1. Es consideren despeses subvencionables les despeses bàsiques vinculades al subministrament i al consum d'energia (gas i electricitat), les de personal d'atenció directa i les derivades de la gestió i la tramitació dels ajuts econòmics, amb el detall que s'exposa a continuació:

a. Les despeses dels desemborsaments efectuats per les entitats privades sense ànim de lucre que financen els ajuts econòmics puntuals per a persones en situació de necessitat per cobrir despeses bàsiques vinculades al subministrament i al consum d'energia (gas i electricitat).

b. Les despeses del personal tècnic contractat per l'entitat i destinat a l'atenció directa de les persones beneficiàries dels ajuts econòmics.

c. Les despeses del personal de suport administratiu contractat per l'entitat derivades de la gestió administrativa i comptable directament relacionades amb la tramitació dels ajuts econòmics.

d. Les despeses relatives a l'auditoria externa del projecte. Aquest tipus de despeses no poden ser superiors al 3 % del projecte aprovat.

2. Les despeses de personal de les lletres b) i c) de l'apartat anterior no poden superar conjuntament el 20 % de l'import del projecte aprovat.

3. Únicament es finançaran les despeses que s'hagin efectuat entre l'1 d'octubre de 2022, amb efectes retroactius, i el 31 de desembre de 2024, d'acord amb el que disposa l'article 2.4 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

4. L'import màxim per subvencionar cada entitat i projecte és de:

a. 300.000,00 euros, per a entitats i projectes d'àmbit suprainsular.

b. 100.000,00 euros, per a entitats i projectes d'àmbit insular.

7. Documentació que cal presentar

1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria han de presentar una sol·licitud, d'acord amb el que s'estableix al punt 8 d'aquesta convocatòria.

2. A la sol·licitud (imprès 1) s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a. Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. En aquests estatuts hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social, sense que sigui preceptiva la pertinença dels usuaris a un col·lectiu específic per qualsevol raó (condició de salut, edat, residència, origen, procedència, formació, etc.).

b. L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).

c. Una declaració responsable (imprès 2) signada per la persona representant de l'entitat, amb el contingut següent:

  • Declaració responsable del fet que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser beneficiària de la subvenció establerts en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de la normativa aplicable.
  • Declaració responsable del compliment de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i aquesta convocatòria.
  • Declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
  • Declaració responsable del fet que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i amb la hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat s'oposi a la consulta i l'obtenció d'aquestes dades, ha d'aportar aquest certificat.
  • Declaració responsable de no haver sol·licitat o rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per aquesta finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
  • Declaració responsable de la persona representant de l'entitat en la qual es faci constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears, com també dels altres locals dels quals disposa l'entitat, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local.

d. Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament, d'acord amb el model aportat per la Direcció General de Serveis Socials, excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma, que serà suficient amb indicar on s'ha de fer el pagament. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat sol·licitant de la subvenció (imprès 3).

e. Un projecte tècnic ajustat als criteris de valoració del punt 12 (imprès 4).

3. Les entitats que hagin presentat correctament tota la documentació requerida en altres convocatòries instruïdes per la Direcció General de Serveis Socials, poden substituir els documents exigits en els apartats a, b i d per una declaració responsable de la persona que acrediti la representació de l'entitat en la qual consti el manteniment de les mateixes condicions (imprès 5).

4. La presentació de la sol·licitud per prendre part en aquest procediment implica el consentiment per al tractament de dades personals que s'hi puguin incloure, per tal de poder tramitar-la.

5. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.

 

8. Nombre, lloc i termini de presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar en el termini de deu dies hàbils des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les persones interessades han de presentar la sol·licitud específica del procediment i la documentació adjunta, per mitjans electrònics, a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Les entitats interessades només poden presentar una sol·licitud a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb l'imprès 1. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la primera, d'acord amb l'ordre fixat pel registre d'entrada.

9. Examen de la documentació

1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Serveis Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

2. D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de sol·licituds formulades o de persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta d'aquest òrgan, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i dins el termini establert.

3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, es requerirà l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició. D'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, es dictarà resolució que declari el desistiment.

4. A més, l'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

5. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Serveis Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

10. Comissió Avaluadora

1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut; la clàusula tercera de l'Acord de col·laboració entre la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica i la Conselleria d'Afers Socials i Esports per a dur a terme actuacions contra la pobresa energètica subscrit el 2 de juny de 2021; i l'article 17.1 de la Llei 3/2003 de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es constitueix la Comissió d'Avaluació, integrada pels membres següents:

a. President: el/la cap del Servei de Serveis Socials de la Direcció General de Serveis Socials de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.

b. Vocals:

  • El cap del Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, o la persona que delegui.
  • La cap del Departament Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
  • La cap del Departament de la Secretaria General d'Assumptes Generals de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
  • El cap del Departament de la Direcció General de Serveis Socials, o la persona que delegui.
  • Una persona tècnica de la Direcció General de Serveis Socials.
  • Una persona tècnica de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.

c. Secretària: el/la cap del Servei Jurídic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, o la persona que delegui.

2. En el cas que, d'acord amb el que estableix l'article 21.5 de la Llei 39/2015, s'habilitin mitjans personals per resoldre el procediment dins el termini, es pot ampliar el nombre de tècnics de les direccions generals que formen part de la Comissió.

 

​​​​​​​11. Instrucció del procediment, resolució i notificació

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general de Serveis Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. En tot cas, abans de la proposta de resolució, l'òrgan instructor pot donar audiència a les entitats interessades durant un termini de deu dies a l'efecte de proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de la inversió, sempre que això no perjudiqui terceres persones. S'entendrà que la persona o entitat interessada accepta la proposta formulada per l'òrgan instructor si s'hi expliciten clarament les modificacions corresponents i la persona o entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en el termini indicat. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

3. D'acord amb els informes tècnics previs elaborats i signats individualment pel personal tècnic que forma part de la Comissió Avaluadora, la Comissió ha d'emetre l'informe global inicial que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar les propostes de resolució de concessió de subvencions. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir la llista dels possibles projectes beneficiaris, ordenats per puntuació, com també la previsió de finançament dels projectes presentats.

4. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, l'òrgan instructor del procediment iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació de la primera proposta de resolució provisional perquè, en el termini màxim de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la primera proposta de resolució provisional en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, les entitats interessades puguin presentar al·legacions a la puntuació obtinguda pel projecte presentat. En cas que l'import de la subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat, es pot prescindir d'aquest tràmit.

5. Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència i revisades les al·legacions presentades, l'òrgan instructor del procediment ha de formular, d'acord amb l'informe final de la Comissió Avaluadora, una segona proposta de resolució provisional perquè, en el termini de tres dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la segona proposta de resolució provisional en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, els interessats comuniquin l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució o la reformulació del projecte aprovat. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat. En cas que l'import de la subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat, es pot prescindir d'aquest tràmit.

6. Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe global final elaborat per la Comissió Avaluadora que ha de servir de base a la proposta de resolució definitiva sigui inferior a l'import sol·licitat, l'òrgan instructor ha d'instar l'entitat sol·licitant a modificar-ne la sol·licitud per reformular el projecte i ajustar-lo a l'import de la subvenció susceptible de concessió. Les entitats poden minorar com a màxim l'import de l'activitat per la diferència entre l'import sol·licitat i l'import proposat.

7. Si, com a conseqüència de la reformulació, l'entitat redueix el pressupost presentat, aquesta reducció no podrà superar el 45 % del pressupost del projecte inicial i, en tot cas, pot mantenir la subvenció proposada inicialment, amb independència del percentatge que representi sobre l'import del pressupost de l'activitat, d'acord amb el que estableix l'article 27 de les bases reguladores.

8. Per reformular les sol·licituds, s'ha d'emplenar una memòria adaptada dels programes amb proposta de subvenció. En aquesta memòria, s'hi ha de redimensionar la magnitud o modificar el contingut del programa sol·licitat d'acord amb l'import de la subvenció proposada, preservant sempre les ràtios per usuari del personal contractat i la intensitat de la intervenció proposats en la sol·licitud. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts.

9. L'òrgan instructor ha de formular una proposta de resolució definitiva que ha d'incloure la quantia assignada i, si escau, l'acceptació o el rebuig de la reformulació del projecte presentat per l'entitat.

10. S'han de publicar tant les propostes de resolució provisionals com la proposta de resolució definitiva.

11. La consellera d'Afers Socials i Esports dictarà les resolucions d'aprovació o de denegació dels ajuts corresponents a aquesta convocatòria. Es pot dictar una única resolució que detalli els beneficiaris, l'import dels ajuts i tots els drets i les obligacions que comporta la concessió.

12. El termini màxim per resoldre el procediment i publicar les resolucions és de sis mesos comptadors des de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

13. La resolució motivada del procediment s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Els ajuts concedits s'han de publicar en la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció, tal com determina l'article 45 de la Llei 39/2015.

14. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

12. Criteris de valoració

1. D'acord amb el que disposa l'article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions, s'han de seleccionar les entitats beneficiàries mitjançant el procediment de concurs.

2. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

3. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen a continuació:

Bloc 1. Implantació territorial (màxim 66 punts)

1.1. Nombre de punts d'atenció en què es tramitaran els ajuts (2,5 punts per cada oficina; fins a 25 punts).

1.2. Nombre de municipis en què es tramitaran els ajuts (2 punts per municipi; fins a 16 punts).

1.3. Previsió del nombre d'ajuts per a la mateixa finalitat (desagregats per la variable sexe) per gestionar al llarg del projecte (1 punt per cada 2 ajuts; fins a 25 punts).

Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica de l'entitat sol·licitant (màxim 10 punts)

2.1. Estructura d'organització i funcionament. Descripció de l'entitat i del servei subvencionat (fins a 2 punts).

2.2. Descripció dels recursos humans necessaris per desenvolupar el projecte (fins a 4 punts).

2.3. Previsió i descripció de la coordinació amb els serveis socials comunitaris bàsics o especialitzats (fins a 2 punts). (Es valorarà l'aportació de protocols o d'altres documents acreditatius.)

2.4. Realització d'auditories externes o certificació de qualitat de l'entitat de l'any 2022 que inclogui la unitat gestora dels ajuts (fins a 2 punts).

Bloc 3. Qualitat tècnica de l'activitat (màxim 19 punts)

3.1. Descripció acurada de les característiques sociofamiliars de les persones usuàries. Factors de vulnerabilitat. Edat, sexe, discapacitat, dependència, situació sociofamiliar i altres (fins a 4 punts).

3.2. Descripció de les situacions de necessitat sobre les quals es pretén actuar (fins a 5 punts).

3.3. Definició de l'activitat (fins a 5 punts).

3.4. Presentació de l'objectiu general de referència i objectius específics de l'activitat (fins a 5 punts).

Bloc 4. Capacitat financera (màxim 5 punts)

4.1. Presentació d'un pressupost realista i ajustat (fins a 5 punts).

13. Determinació de l'import de la subvenció

1. Per determinar l'import de la subvenció, s'ha de valorar cada projecte de 0 a 100 punts, d'acord amb els criteris que estableix l'apartat 12 d'aquesta convocatòria.

2. La puntuació mínima necessària d'un projecte per accedir a la subvenció és de 50 punts. En cas contrari, serà inadmesa.

3. La quantia per subvencionar cada projecte es determinarà entre els que concorrin a la convocatòria. Si la suma dels imports sol·licitats per a tots els projectes de la convocatòria que hagin obtingut la puntuació mínima establerta en el punt 13.2 no supera l'import màxim previst en el punt 3, s'atorgarà a les entitats el 100 % de l'import sol·licitat.

4. En el cas que la suma dels imports sol·licitats per a tots els projectes presentats superi l'import màxim previst en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'aplicaran les regles següents:

a. L'import de la subvenció serà el resultat directe d'aplicar la puntuació obtinguda en el procés de valoració, en forma de percentatge amb dos decimals, a l'import del projecte sol·licitat, i se li atorgarà un mínim del 50,00 % de l'import sol·licitat, sempre que hagi obtingut una puntuació mínima de 50 punts, i un màxim del 100,00 % per a les sol·licituds que obtinguin la puntuació màxima de 100 punts. S'ha de respectar la proporció entre els punts obtinguts i els percentatges que s'han d'aplicar sobre l'import del projecte aprovat i que han de donar com a resultat la quantia de la subvenció.

b. En el cas que la suma dels imports dels ajuts que correspondrien a les entitats beneficiàries, d'acord amb l'apartat a), superi l'import total del pressupost assignat, d'acord amb el límit pressupostari que consta en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'ha de prorratejar aquest import total entre les entitats beneficiàries, tenint en compte l'ajut assignat inicialment.

5. En cap cas, l'import de la subvenció concedida pot ser superior a la quantia sol·licitada.

6. En cap cas, l'import de les subvencions concedides pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions o ens públics o privats, tant estatals com internacionals, superi el cost total de l'activitat que l'entitat sol·licitant ha de dur a terme.

14 Pagament dels ajuts i justificació

1. El primer pagament de la subvenció serà del 66,66 % de l'import concedit i es farà anticipadament, dins l'anualitat 2023, una vegada notificada la resolució de concessió de la subvenció, en concepte de bestreta, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa.

2. El segon pagament de la subvenció serà del 16,67 % de l'import concedit i es farà anticipadament, dins el primer trimestre de l'any 2024, en concepte de bestreta, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa.

3. Els pagaments prevists en els punts 14.1 i 14.2 suposen una bestreta acumulada superior al 75 % de l'import màxim establert en aquesta convocatòria, encara que no s'ha de presentar cap tipus de garantia, segons l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Atès que les entitats sol·licitants de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria han d'estar inscrites en el Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears, de conformitat amb la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, no és necessari que el Consell de Govern autoritzi la bestreta.

4. El tercer pagament, corresponent al 16,67 % de l'import concedit, es farà una vegada l'entitat hagi justificat el 100 % del projecte aprovat. Aquesta justificació s'ha de presentar com a màxim del 31 de març de 2025.

5. La justificació s'ha d'ajustar al model de compte justificatiu amb l'aportació d'un informe d'auditoria, d'acord amb el que estableix l'article 74 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

6. Les subvencions de projectes o activitats s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb un informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

L'informe d'auditoria s'ha d'acompanyar del compte justificatiu, de conformitat amb el que disposa l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, el qual ha de contenir la informació següent:

a. Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts. En qualsevol cas, l'entitat haurà de presentar la informació relativa al projecte desagregada per gènere. La memòria inclourà la llista de persones beneficiàries amb especificació de les característiques del subministrament objecte de l'ajut (període i tipus de subministrament: gas o electricitat).

b. Una memòria econòmica justificativa de les despeses subvencionables, que ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, agrupades degudament, i, si escau, de les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.

c. Un informe de revisió del compte justificatiu —que ha de fer i signar un auditor inscrit com a exercent en el Registre oficial d'auditors de comptes, dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes— que ha de garantir, mitjançant un examen independent, que la persona o entitat beneficiària ha duit a terme l'activitat subvencionada i ha complert els requisits perquè es pugui fer el pagament.

Les normes d'actuació dels auditors i l'abast i el contingut de l'informe d'auditoria per a la justificació econòmica s'estableixen en el document disponible en el web http://aferssocialsiesports.caib.es.

L'actuació dels auditors de comptes en els treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions s'ha de fer d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, en relació amb l'article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions.

7. Com a màxim el dia 31 de març de 2025, l'entitat ha de presentar la justificació del 100 % dels ajuts atorgats. Es considera despesa efectuada la que ha estat pagada efectivament abans del dia 31 de març de 2025. En qualsevol cas, les justificacions han d'incloure la documentació que s'indica a continuació:

a. Un certificat final de la persona representant de l'entitat beneficiària que acrediti la realització efectiva i completa de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada, així com l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció.

b. Una declaració expressa, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol Administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per aquesta finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

8. L'aplicació dels fons percebuts no s'entendrà del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte aprovat, amb independència de l'import de la subvenció concedida. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte aprovat, que resulta de la justificació final de les accions. En el cas que, una vegada revisada la justificació final del projecte, l'import justificat sigui inferior al del projecte aprovat, haurà d'iniciar-se'n el reintegrament, de conformitat amb el que preveu l'apartat 20 d'aquesta convocatòria.

9. La Conselleria d'Afers Socials i Esports comprovarà la justificació adequada de la subvenció, a més de la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat, d'acord amb l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions. Una vegada s'han fet les comprovacions corresponents, es notificarà a l'entitat la liquidació final de la subvenció.

10. Si amb la comprovació es constaten l'incompliment de les condicions imposades, la manca de justificació de l'aplicació dels fons rebuts o altres incompliments de les condicions de la subvenció, es tramitarà el procediment de revocació o de reintegrament de la subvenció corresponent, segons el cas, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, s'imposaran sancions, d'acord amb els articles 24, 43, 44 i 50 i següents.

11. Les entitats queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació vigent i, en especial, a les que conté l'article 48 del Text refós de la Llei de subvencions.

12. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la comunicació prèvia per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

15. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

2. D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar com a màxim el 28 de febrer de 2025 i no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

16. Formes de justificació admissible

1. Són formes de justificació admissibles els originals o còpies digitalitzades dels següents:

a. Ajuts econòmics puntuals per a persones en situació de necessitat per cobrir despeses bàsiques vinculades al subministrament i al consum d'energia (gas i electricitat).

  • Rebuts signats pel beneficiari de l'ajuda en el quals han de constar les inicials dels seu nom i dels llinatges i els 4 primers números del DNI o NIF, la data de lliurament, la finalitat i l'import.
  • Un certificat signat per una treballadora social col·legiada d'acord amb el model aportat per la Direcció General de Serveis Socials ,que certifiqui:

— Que la persona perceptora es troba en situació de vulnerabilitat social i precarietat econòmica per assumir els costs derivats de la despesa energètica de la llar habitual.

— Que l'ajuda forma part d'un pla d'intervenció individual, familiar o formatiu de caràcter global.

b. Personal contractat: nòmines, justificants d'ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d'ingrés de les retencions de l'IRPF.

c. Despeses d'auditoria: factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.

En cap cas es consideraran despeses finançables els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació. Així, serà despesa finançable l'import de la base imposable, i només en el cas que el beneficiari estigui exempt o no subjecte a tributació per l'impost sobre el valor afegit (IVA), es considerarà també com a despesa l'import corresponent a aquest impost.

Atès l'exposat, l'IVA constitueix una despesa subvencionable només si el beneficiari el sufraga en part o totalment i no és recuperable. El finançament pot ser del 100 % al 0 % en funció del règim de tributació de l'activitat i el beneficiari.

El fet de no recuperar tot o part de l'IVA suposa una situació fiscal excepcional que el beneficiari haurà d'acreditar mitjançant un certificat d'exempció o prorrata.

2. En tots els documents justificatius de la subvenció hi han de constar, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.

3. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic estableix per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a l'execució de l'obra, prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de la despesa, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

17. Subcontractació

La subcontractació és possible fins a un màxim del 100 % de l'import de l'activitat subvencionada, d'acord amb el que preveu l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l'article 25 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

18. Avaluació i control

1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.

19. Revocació dels ajuts concedits

1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 27 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tingui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària l'hagi de reintegrar tota o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

 

​​​​​​​20. Reintegrament dels ajuts concedits

1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005.

2. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

21. Compatibilitat

1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin concedir altres administracions o entitats públiques o privades, excepte les que pugui atorgar l'Administració general de l'Estat mitjançant la convocatòria del tram estatal per a realitzar activitats d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

2. D'acord amb l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

22. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

23. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut i el Text refós de la Llei de subvencions.