Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 273518
Aprovació definitiva del Reglament d'ús de les deixalleries del terme municipal de Manacor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Exp: 8459/2022

REGLAMENT D'ÚS DE LES DEIXALLERIES MUNICIPALS DEL TERME MUNICIPAL DE MANACOR

El Ple de l'Ajuntament en sessió de 13 de març de 2023 acordà aprovar definitivament el Reglament d'ús de les deixalleries municipals; i, transcorregut el termini previst a l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, es procedeix a la publicació d'aqueix acord definitiu amb el text íntegre de l'esmentada normativa.

«Proposta del delegat de Medi Ambient i Mobilitat per a l'aprovació definitiva del reglament d'ús de les deixalleries municipals del terme municipal de Manacor.

1. El Ple de l'Ajuntament en sessió de 14 de de desembre de 2022 acordà l'aprovació inicial del reglament d'ús de les deixalleries municipals del terme municipal de Manacor.

2. Aquest acord d'aprovació inicial es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 166 de dia 22 de desembre de 2022 i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Manacor el 20 de desembre de 2022, quedant exposat per un termini de 30 dies hàbils als efectes que els interessats poguessin examinar els expedients i presentar les reclamacions que estimessin oportunes.

- Dins el termini legalment establert, no s'han presentat al·legacions.

3. Simultàniament, i en compliment de l'article 102 c) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, es va procedir a donar audiència prèvia durant 30 dies hàbils a les associacions veïnals i de defensa de persones consumidores i usuàries establertes en l'àmbit territorial de Manacor que estiguin inscrites en el registre municipal i que les seves finalitats guardin relació amb l'objecte de la disposició aprovada. En aquest sentit, es va procedir a donar audiència a les següents associacions :

- A.V. Santa Catalina i els Creuers

- A, C i E zona Llevant PIMEM

- AA.VV de Llevant, na Camel·la i Baix des Cós

- A, C i E na Capellera

- Associació de veïnats Bon Vent de Son Macià

- Associació de veïnats de Son Fangos

- Associació veïns des Serralt

- A.V. des Convent, s'Antigor, Tren i Centre

- A.V. sa Torre

- Comerciants i Ind. Porto Cristo

- A.V. Porto Cristo

- A.V. Cala Morlanda

- A.C. es Centre

4. Finalitzat el termini d'audiència, no s'han rebut reclamacions ni al·legacions de cap tipus per part de cap de les associacions esmentades.

5. De conformitat amb l'article 5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes, es va sol·licitar a l'Institut Balear de la Dona el corresponent informe d'avaluació d'impacte de gènere en relació a l'acord d'aprovació inicial del reglament de l'ús de deixalleries municipals, i que conclou que en la redacció de la normativa no s'ha detectat cap situació de desigualtat per qüestió de gènere, i considera que la norma és neutra al gènere, només s'han realitzat alguns canvis seguint les recomanacions que no suposen cap alteració del contingut del text aprovat provisionalment, per la qual cosa es pot aprovar sense més tràmits.

5. Informe favorable de la TAG de data 22 de febrer de 2023.

Per tot això propòs que, amb dictamen previ de la Comissió Informativa General, el Ple de l'Ajuntament adopti el següent

 

ACORD

1. Aprovar definitivament el reglament de d'ús de deixalleries municipals, d'acord amb el text que es transcriu a continuació

2. Publicar aquest acord definitiu en el BOIB, juntament amb el text íntegre del reglament d'ús de deixalleries municipals.

L'entrada en vigor queda prevista pel dia de la publicació del text íntegre en el BOIB, una vegada comunicat l'acord d'aprovació definitiva de l'Ordenança, amb la tramesa d'una còpia del text al Govern de les Illes Balears i a la Delegació del Govern als efectes prevists a l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, i transcorregut el termini de 15 dies hàbils des que aquests organismes reben la còpia.

El text definitiu del reglament que s'aprova és el següent:

 

REGLAMENT SOBRE L'ÚS DE LES DEIXALLERIES DEL MUNICIPI DE MANACOR

Índex

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objectius

Article 2. Propietat de les deixalleries

Article 3. Competència i naturalesa del servei

Article 4. Obligacions del titular del servei

Article 5. Obligacions del gestor del servei

Article 6. Règim tributari i fiscal

Article 7. Usuaris i usuàries de les deixalleries fixa i mòbil

Article 8. Propietat dels residus

Article 9. Educació ambiental

TÍTOL II. TIPOLOGIES I QUANTITATS DE RESIDUS ADMESOS

Article 10. Residus admesos a la deixalleria fixa

Article 11. Residus admesos a la deixalleria mòbil

Article 12. Residus no admesos

Article 13. Límit establert d'admissió de residus

TÍTOL III. NORMES D'UTILITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL SERVEI

Article 14. Funcionament general de la deixalleria

Article 15. Reutilització de materials

Article 16. Obligacions dels usuaris i usuàries

Article 17. Obligacions del personal del servei de deixalleria

Article 18. Control d'entrades i sortides

Article 19. Manipulació dels residus

Article 20. Horari de les deixalleries

Article 21. Targetes de servei

TÍTOL IV. CRITERIS D'OPERACIÓ, LOGÍSTICA I MANTENIMENT

Article 22. Circulació a l'interior de les instal·lacions de la deixalleria fixa

Article 23. Buidatge i retirada dels contenidors

Article 24. Neteja i manteniment

Article 26. Prevenció d'incendis i d'accidents

 

TÍTOL V. RÈGIM SANCIONADOR

Article 27. Infraccions

Article 28. Responsabilitat

Article 29. Sancions

Article 30. Procediment

Article 31. Òrgan competent

Article 32. Prescripció d'infraccions

DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

DISPOSICIÓ FINAL

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La gestió dels residus ha viscut en el darrer any a les Illes Balears un canvi important amb l'aprovació de la primera llei de residus autonòmica. Aquesta llei ha posat de relleu la gestió dels residus en diversos àmbits com són la prevenció, amb l'eliminació dels productes d'un sòl ús; el foment de la recollida selectiva de les fraccions com la matèria orgànica, oli vegetal i tèxtils; i a la preparació per a la reutilització a les deixalleries.

Aquest nou marc normatiu planteja a les administracions responsables de la recollida de residus municipals noves fites i imposa la necessitat d'aplicar nous mecanismes i instruments que donin resposta a les mateixes.

En relació al foment de la reutilització i la preparació per la reutilització, tenint en compte que la jerarquia en la gestió dels residus, prima la prevenció de la generació dels residus, impulsant la seva preparació per a la reutilització i el seu reciclatge o aprofitament material, s'introdueix al Reglament d'ús i funcionament de la deixalleria el concepte de reutilització. D'aquesta manera, en el moment de recepció dels residus s'obtindrà el màxim d'informació rellevant per a permetre la reutilització i en funció de l'estat i tipologia dels objectes o materials la persona encarregada decidirà si són aptes per a reutilització. En aquest cas, s'habilitarà un espai adequat per emmagatzemar aquest productes usats destinats a la reutilització.

La implantació del servei de deixalleria mòbil té com a objectiu complementar el servei municipal de deixalleria fixa i acostar-lo a la ciutadania que, per motius de mobilitat no poden fer-ne ús. La deixalleria mòbil disposa de punts de parada a diferents indrets del municipi, amb un dia i una hora determinats.

Alhora, es concreten els seus horaris, els usuaris i usuàries i les seves obligacions, els residus admesos, així com el control d'entrades i sortides, entre d'altres. Pel que fa a les persones usuàries, aquests podran ser persones físiques que posseeixin residus no generats per una activitat econòmica (industrial, comercial o de serveis) i que estiguin empadronades, i les persones, físiques o jurídiques, que posseeixin residus generats per activitats comercials o de serveis ubicades en el terme municipal. Els preus a satisfer per part dels diferents usuaris i usuàries de la deixalleria s'establiran en les ordenances fiscals.

Per tal de millorar el control d'accés a les deixalleries, fixa i mòbil, es posarà a disposició dels usuaris i usuàries targetes de servei que aniran vinculades a la referència cadastral de l'immoble objecte de la taxa de residus. A través d'aquestes targetes, entre d'altres funcionalitats, es gestionaran les bonificacions per l'ús de les deixalleries i les taxes a satisfer en el cas de superar la quantitat màxima de residus establerta en el propi Reglament i en les ordenances fiscals. Aquestes targetes permetran millorar el control d'entrades i sortides de materials de les deixalleries. A la vegada l'usuari podrà conèixer el nombre d'aportacions que ha realitzat a les mateixes, així com els materials i quantitats que hi ha dut, fomentant la transparència i l'eficiència en la gestió del servei.

S'aclareixen també les normes d'utilització i funcionament del servei de deixalleria així com els residus admesos i no admesos tant a la deixalleria fixa com la mòbil.

Finalment el Reglament preveu donar compliment al Decret 14/2020, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears en el que s'estableix el servei de recollida de residus perillosos d'origen domèstic, aspectes amb la seva correcta gestió, com és la identificació i el seu dipòsit, així com la incorporació de les tecnologies de la informació i comunicació.

 

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objectius

1. És objecte d'aquest reglament establir les condicions generals d'ús de les deixalleries municipals, així com determinar les relacions entre el gestor del servei i els usuaris i usuàries d'aquest, per tal d'aconseguir un correcte funcionament com a centres receptors, d'emmagatzematge selectiu i preclassificació de productes usats i que es poden destinar a la reutilització i de residus municipals a l'espera de tractaments posteriors.

2. Els objectius fonamentals que ha d'assolir el servei de deixalleria són:

  • Acceptar de manera selectiva els diferents residus municipals, per tal de permetre la seva correcta gestió.
  • Permetre la preparació per a la reutilització i la reutilització dels productes recepcionats en les deixalleries
  • Dur a terme un tasques de domiciliació i comunicació envers a la sensibilització ambiental i la correcta gestió dels residus municipals.
  • Facilitar la gestió dels residus als generadors singulars, acceptant residus d'origen comercial i/o industrial.

Article 2. Propietat de les deixalleries

1. Les deixalleries fixa i mòbil són propietat de l'Ajuntament de Manacor.

2. Actualment al municipi de Manacor es presta el servei de deixalleria mitjançant dues modalitats:

  • La deixalleria fixa és una instal·lació que permet fer la recollida selectiva d'aquelles fraccions de residus municipals que no es poden dipositar als contenidors de la via pública, tal com estableix l'ordenança reguladora en matèria de residus.
  • La deixalleria mòbil és un vehicle que complementa el servei municipal de deixalleria fixa i l'acosta a la ciutadania que per motius de mobilitat no poden fer-ne ús. La deixalleria mòbil disposa de punts de parada a diferents indrets del municipi, amb un dia i horari, assignats per resolució expressa.

3. Les instal·lacions que seran considerades deixalleries a efectes d'aquest reglament i les seves corresponents ubicacions vendran determinades per resolució expressa.

Article 3. Competència i naturalesa del servei

1. La gestió de les deixalleries correspon a l'Ajuntament de Manacor, el qual ho podrà fer mitjançant la gestió directa o indirecta del servei.

2. L'Ajuntament podrà regular-ne el seu ús i funcionament, vigilar i controlar el servei i en cas que sigui necessari sancionar les conductes constitutives d'infraccions.

Article 4. Obligacions del titular del servei

1. L'Ajuntament com a titular del servei està facultat per a:

a) La supervisió i tutela de la prestació del servei de deixalleria.

b) La resolució de tots els recursos, queixes i peticions que es presentin contra els actes de gestió del servei.

c) La inspecció, l'ordenació i la modificació del servei que es consideri necessàries per a una millor configuració i explotació de la gestió de residus en les deixalleries.

d) L'establiment de les taxes i, si s'escau, les tarifes del servei mitjançant les ordenances fiscals municipals.

e) La resta d'atribucions pròpies dels ens públics titulars de l'activitat del servei municipal que se'n derivin de la legislació aplicable.

Article 5. Obligacions del gestor del servei

1. El gestor del servei se sotmetrà a la legislació aplicable i a les disposicions del present reglament i de l'ordenança reguladora, sense que pugui introduir modificacions contràries al que s'estableix en la prestació del servei.

2. El gestor del servei es compromet a vetllar per la correcta explotació del servei en les deixalleries i, entre d'altres, s'obliga a:

a) Dirigir, organitzar i prestar el servei de recollida i tractament de residus i facilitar la informació que li sigui requerida pel titular del servei als efectes de supervisió i tutela de la prestació.

​​​​​​​b) Garantir, en l'horari en que les deixalleries romanguin obertes al públic, la presència de personal que actuarà com encarregat i serà responsable del correcte funcionament d'aquestes.

Conservar, mantenir i condicionar les instal·lacions de la deixalleria fixa i del vehicle de la mòbil.

Indicar a l'exterior de les deixalleries, en un lloc visible i de forma clara, l'horari d'obertura i tancament d'aquestes; i, altres condicionants rellevants per als usuaris i usuàries.

Mantenir la retolació de la deixalleria fixa i de la caixa i el vehicle de la deixalleria mòbil.

Garantir que els materials i els equips utilitzats compleixen amb la normativa vigent de prevenció de riscos laborals.

Garantir la seguretat de l'espai mitjançant el control i vigilància amb un equip d'intrusió i detecció.

Gestionar els residus que li són lliurats d'acord amb la normativa vigent.

Lliurar els residus a transportistes o gestors de residus degudament autoritzats per l'òrgan competent i complimentar la documentació de control i seguiment que s'estableixi a tals efectes.

Comunicar a l'Ajuntament de qualsevol incidència del servei.

Remetre als Serveis Tècnics Municipals, la informació que li sigui sol·licitada en qualsevol moment.

Seguir qualsevol de les indicacions que li siguin tramesses pels serveis tècnics municipals.

Article 6. Règim tributari i fiscal

1. L'Ajuntament podrà aprovar les taxes o tarifes per la utilització del servei de deixalleria mitjançant la corresponent Ordenança fiscal d'acord amb els procediments legalment previstos.

Article 7. Usuaris i usuàries de les deixalleries fixa i mòbil

1. Podran accedir al servei de les deixalleries els productors i posseïdors de residus següents, en les condicions que s'indiquen:

a) Les persones físiques que posseeixin residus no generats per una activitat econòmica (industrial, comercial o de serveis), que estiguin empadronades al municipi.

b) Les persones, físiques o jurídiques, que posseeixin residus generats per activitats comercials o de serveis, ubicades en el terme municipal i a més, que disposin del títol habilitant corresponent per a l'exercici de l'activitat, estiguin donades d'alta de l'impost d'activitats econòmiques i al corrent de la taxa d'escombraries; requisits que s'hauran d'acreditar fefaentment.

2. El servei serà gratuït fins als límits d'admissió de residus establerts en l'article 13 d'aquest reglament. A partir d'aquesta quantitat, el productor o posseïdor haurà de satisfer la taxa o tarifa vigent.

3. En el cas de les persones usuàries esmentades al punt 1 b) d'aquest article que vulguin fer ús del servei de deixalleria hauran d'abonar la taxa corresponent. En qualsevol cas, mitjançant resolució expressa es podran establir uns límits de quantitats de residus sense cost, tal com els usuaris i usuàries particulars.

4. Així mateix podran fer ús del servei de deixalleria, els serveis municipals, serveis d'altres administracions públiques supramunicipals o serveis d'emergència sempre i quan comuniqui prèviament al departament de Medi Ambient i aquest n'autoritzi el seu ús. El departament de Medi Ambient, en l'objecte de concedir l'autorització d'ús, podrà sol·licitar tota aquella informació i/o documentació, que estimi oportuna per a permetre l'accés al servei, referent als residus o productes que es vulguin dipositar en les deixalleries.

Article 8. Propietat dels residus

1. Els residus recollits són propietat de l'Ajuntament.

2. Els objectes de valor que el gestor del servei pogués trobar han de ser lliurats a l'Ajuntament. En el cas que es pogués identificar a la persona que pertany l'objecte se'l retornarà, en cas contrari es dipositarà a les dependències de l'autoritat competent.

Article 9. Educació ambiental

1. La deixalleria, com element del procés d'educació de la ciutadania en matèria ambiental, podrà ser visitada amb finalitats pedagògiques i educatives. Per això, romandrà oberta a qualsevol centre, institució, organisme o particular que desitgi visitar-la.

2. Les visites es concertaran prèviament des del Departament de Medi Ambient de l'Ajuntament.

TÍTOL II TIPOLOGIES I QUANTITATS DE RESIDUS ADMESOS

Article 10. Residus admesos a la deixalleria fixa

1. A la deixalleria fixa s'admeten els residus municipals reciclables, els voluminosos, els residus municipals especials i la fracció resta. En concret s'admeten els següents residus:

- Paper i cartró

- Vidre

- Envasos

- Plàstics

- Matèria orgànica

- Porexpan

- Ferralla i metalls

- Voluminosos d'origen domèstic (mobles, matalassos, somiers i trastos vells).

- Restes de poda i jardineria domèstica

- Runes i restes de construcció

- Residus de construcció que continguin amiant

- Aparells elèctrics i electrònics

- Tèxtils

- Residus municipals especials en petites quantitats:

- Dissolvents líquids

- Olis minerals

- Oli vegetal

- Aerosols

- Sòlids i pastosos (pintures, coles i vernissos)

- Envasos a pressió (bombones i extintors)

- Radiografies

- Envasos bruts de residus especials

- Bateries de cotxe

- Piles

- Pneumàtics

- Vidre pla

- Fusta

- Tòners i cartutxos de tinta

- Rebuig

2. Altres materials no especificats en aquesta llista, serà considerat inicialment com a no admissible i s'informarà als Serveis tècnics de l'Ajuntament, perquè conjuntament amb el gestor de l'activitat, valorin la possibilitat d'acceptar la seva recepció. En cas d'acceptar el residu, s'autoritzarà a la persona interessada perquè procedeixi al seu lliurament. En cas contrari, el residu passarà a ser considerat no admissible.

Article 11. Residus admesos a la deixalleria mòbil

1. A la deixalleria mòbil s'admeten els següents residus:

- Olis minerals

- Olies vegetals

- Petits aparells elèctrics i electrònics

- Bateries i piles

- Pintures, dissolvents i vernissos

- Bombetes i fluorescents

- Tòners impressora

- Ferralla

No s'admetrà rebuig, matèria orgànica, envasos lleugers, embalatges de cartró, paper ni envasos de vidre.

Article 12. Residus no admesos

1. No s'acceptaran a cap de les deixalleries, fixa i mòbil, residus materials sense classificar, residus no identificats, residus industrials i de tallers, residus resultants d'un procés de fabricació i/o transformació, residus sanitaris, ramaders, radioactius, explosius, material pirotècnic, substàncies químiques auto-reactives o reactives amb l'aire, vehicles en desús, ni tot allò que l'Ajuntament estimi no apte per ser admès d'acord amb l'assenyalat en l'article 10.

2. Tampoc s'acceptaran els residus, el posseïdor dels quals té voluntat o obligació de desprendre-se'n i que, d'acord amb el que determina la legislació vigent, no poden ésser considerats residus municipals.

 

​​​​​​​Article 13. Límit establert d'admissió de residus

1. S'establiran uns límits en les quantitats d'admissió dels residus en funció del tipus d'usuaris i usuàries:

- Persones físiques que posseeixin residus no generats per una activitat econòmica (usuaris i usuàries domèstics).

Els usuaris i usuàries domèstics podran portar els residus admesos en la quantitat màxima especificada en el següent quadre. En el cas de superar els límits establerts, s'abonarà la taxa especificada a les ordenances fiscals.

Residu

Límit anual exempt de taxa

 

Unitat

Volum

Pes

RCD

 

1 m3

1.000 Kg

Voluminosos

 

5 m3

1.000 Kg

Restes de poda i jardineria

 

3 m3

1.000 Kg

Pneumàtics

Turisme: 4

Motocicleta: 2

Bicicleta: 2

 

 

Matalassos

4

 

 

Materials de construcció que contenen amiant

12 bosses homologades 200 litres

 

300 Kg

Residus perillosos en petites quantitats

10 pots buits

30 litres/ envasos plens

 

En el cas de dubte o de desacord entre el responsable i l'usuari o usuària en relació al pes dels residus, aquest darrer podrà exigir que se li exhibeixi el darrer certificat de calibratge de la bàscula.

- Persones físiques o jurídiques que posseeixin residus generats per activitats comercials o de serveis (les persones usuàries comercials). Aquests usuaris i usuàries abonaran la taxa específica a les ordenances fiscals per poder fer ús de la deixalleria segons els residus dipositats.

2. Per determinar les quantitats de residus a portades s'utilitzaran preferentment un sistema de pesatge, en el cas que la deixalleria no disposi d'aquest sistema els residus es quantificaran a través del seu volum o unitats.

 

TÍTOL III NORMES D'UTILITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL SERVEI

Article 14. Funcionament general de la deixalleria

1. Quan la persona usuària arribi a la deixalleria, fixa o mòbil, el personal encarregat/operari haurà de comprovar si aquesta reuneix la condició d'usuari, d'acord amb l'assenyalat a l'article 7 d'aquest reglament; comprovarà que els materials aportats són acceptables, d'acord amb l'article 10; i, de ser-ho, seran pesats (en el cas que es disposi de bàscula) o comptabilitzats, segons correspongui. Si els residus poden ser acceptats s'haurà de registrar les dades de la persona usuària i dels residus aportats. En cas contrari, haurà d'informar-la dels motius de la no acceptació dels materials.

A continuació, el personal encarregat obtindrà, si s'escau, el màxim d'informació rellevant per a permetre la reutilització dels objectes o materials i en funció de l'estat i tipologia d'aquests, decidirà, amb la conformitat de l'usuari, si són aptes per a reutilitzar. En aquest cas, s'ubicaran a cobert i en un espai destinat a tal efecte. En cas contrari, els materials es classificaran de forma que s'aconsegueixi el màxim de valorització possible.

2. Els residus hauran de ser dipositats de manera selectiva als contenidors específics de cada categoria de residus i, en cap cas, no podran ser dipositats directament sobre el sòl.

  • En la deixalleria fixa, si els materials aportats són residus especials, el personal encarregat els haurà de dipositar personalment en els contenidors adequats. Si es tracta d'altres materials, haurà d'informar a la persona usuària del contenidor o zona de dipòsit i com els ha de dipositar i, si ho considera convenient, l'acompanyarà per controlar la descàrrega i assegurar un bon repartiment d'aquests dins del contenidor. En tot cas, el personal encarregat serà el responsable últim de la deposició dels residus en l'espai que correspongui. En els casos del residus especials o perillosos s'atendrà a les directrius que s'estableix a l'article 19 sobre manipulació del residus.
  • En la deixalleria mòbil, els materials es lliuraran directament al personal del servei que serà qui els dipositarà als contenidors corresponents.

Article 15. Reutilització de materials

1. Les persones usuàries no podran retirar material de les deixalleries.

2. Els articles reutilitzables podran ser retirats per les entitats socials amb les quals l'Ajuntament hagi celebrat el corresponent conveni o acord, per persones usuàries dels Serveis Socials de l'Ajuntament, previ informe favorable d'aquest Departament, i per atendre necessitats educatives, socials o d'altre interès públic que siguin informades favorablement per l'Ajuntament.

Article 16. Obligacions de les persones usuàries

1. Els usuaris i usuàries de les deixalleries poden utilitzar aquestes en les condicions establertes en aquest reglament; i, estan obligats a respectar les normes d'utilització de les deixalleries i a complir les indicacions que es donin pel personal responsable del servei.

2. L'usuari haurà d'observar les obligacions següents:

a) Facilitar les dades identificatives necessàries, tant personals per tal d'acreditar la condició d'usuari, com dels residus que aporta. En el cas de fer ús de la targeta de la deixalleria presentar-la al personal del servei.

b) Respectar l'horari d'utilització del servei i complir les instruccions del personal del servei, que assistirà als usuaris i usuàries informant sobre el funcionament de les deixalleries o sobre qualsevol dubte que al respecte sorgeixi.

c) Lliurar els residus especials ben identificats i facilitar el màxim de dades possibles sobre l'origen d'aquests.

d) Descarregar els residus, classificar-los i dipositar-los seguint les indicacions del personal responsable de la deixalleria i les assenyalades en les mateixes instal·lacions.

e) Evitar la caiguda de materials fora dels contenidors habilitats per a cada tipologia. En cas que es produeixi, la persona usuària està obligada a recollir-ho per mitjans propis o els que faciliti el personal de la deixalleria.

f) Abans de lliurar residus de construcció i demolició s'haurà de mostrar als operaris i operàries de la deixalleria que no hi ha presència d'amiant.

g) Respectar la senyalització per al correcte dipòsit dels residus, els límits de velocitat, recorreguts i zones indicades per l'entrada, la descarrega i la sortida amb el vehicle.

h) Pagar les taxes i, si s'escau, tarifes, aplicables al tipus i volum de residus lliurats, d'acord amb el que s'estableixi a l'ordenança fiscal que sigui d'aplicació.

3. Si l'usuari va acompanyat d'animals de companyia, aquests només podran accedir a l'interior de la deixalleria si l'usuari accedeix en vehicle i l'animal roman, en tot moment, dins d'aquest.

Article 17. Obligacions del personal del servei de deixalleria

1. El personal del servei de deixalleria vetlla pel seu bon funcionament i, en particular, li correspon el desenvolupament de les funcions següents:

a) L'ordre, neteja, conservació i manteniment de les instal·lacions i del vehicle.

b) Obrir i tancar la deixalleria fixa en els dies i horari establerts.

c) Desplaçar la deixalleria mòbil als llocs assignats i romandre en aquests dins els horaris establerts.

d) Atendre a les persones usuàries, amb amabilitat, cordialitat i eficàcia, oferint la informació necessària i donant les indicacions imprescindibles per a fer efectiu el dipòsit del residus i informar-los de les mesures a adoptar pel correcte i segur ús de les instal·lacions.

e) Ajudar als usuaris i usuàries que ho sol·licitin en les operacions de descàrrega.

f) Controlar l'entrada i sortida dels residus i materials dipositats aplicant les restriccions de naturalesa i quantitats dels residus aportats.

g) Garantir la correcta classificació i disposició dels materials en el lloc adequat i de la forma reglamentada.

h) En el cas de residus especials, el responsable de la deixalleria procedirà a etiquetar-los i identificar-los per tal de controlar la seva procedència.

i) Impedir l'entrada de les persones usuàries no admeses.

j) Impedir el dipòsit de materials no admesos.

k) Evitar que surti cap tipus de material dipositat sense l'autorització pertinent.

l) Vetllar per la seguretat de les persones usuàries i visitants.

m) Impedir l'entrada al públic en el magatzem de residus especials.

n) Comprovar de manera periòdica l'estat d'ocupació dels contenidors, i avisar els transportistes i/o gestors corresponents per a la retirada, abans de comprometre la capacitat de la deixalleria per acceptar aquests materials.

o) Evitar l'emissió de qualsevol renou que pugui representar una molèstia.

p) Avisar als responsables superiors de qualsevol eventualitat o anomalia en el desenvolupament del servei.

q) Complimentar els registres diaris d'incidències i d'entrades i sortides de materials, segons el sistema determinar per l'Ajuntament.

r) Realitzar el manteniment i/o reparacions necessàries de les instal·lacions i/o del vehicle, amb celeritat i eficàcia.

s) Desballestar els voluminosos en les parts aprofitables i classificables.

t) Lliurar els fulls de reclamació als usuaris i usuàries en el cas que necessitin formular una queixa.

u) Efectuar qualsevol altra funció similar que es consideri necessària per al funcionament del servei, a proposta del gestor del servei i amb el vistiplau de l'Ajuntament.

Article 18. Control d'entrades i sortides

1. La persona responsable de la deixalleria portarà un registre diari en el qual s'anotaran els aspectes següents:

  • Entrada d'usuaris i usuàries (municipi, tipus d'usuari).
  • Tipus de residus aportats i quantitats (quilos o unitats).
  • Naturalesa, destinació i data de sortida dels residus.
  • Incidents i reclamacions.

2. Per als residus especials es portarà un control addicional que consistirà en anotar el nom de la persona, física o jurídica, que aporta el residu, la tipologia de residu i quantitat i observacions addicionals.

Article 19. Manipulació dels residus

1. A l'hora de manipular els residus, no es barrejaran diferents residus i s'evitaran els vessaments accidental de substàncies contaminants al medi.

2. En particular, per als residus especials s'estableixen les normes de manipulació següents:

a) Fluorescents: S'assegurarà que durant la seva manipulació no es trenquin.

b) Pneumàtics: S'entendrà com a pneumàtic només la coberta de cautxú de manera que es garantirà que la llanta metàl·lica se separi prèviament i es dipositi en el contenidor adient.

c) Bateries: L'emmagatzematge de bateries s'efectuarà en un lloc tancat, ventilat i estanc. Les bateries es col·locaran de manera que no es vessin els líquids que contenen.

d) Dissolvents, pintures i vernissos: En el moment de la retirada dels dissolvents, pintures o vernissos recollits, s'hauran de prendre les disposicions necessàries per a evitar vessaments, sobre tot en el cas de transvasament de recipient. S'avisarà a les persones usuàries dels riscs i de la prohibició formal de barrejar les diverses substàncies amb d'altres de característiques diferents.

e) Piles: Se separaran els diferents tipus de piles per tal de garantir el tractament correcte de totes elles.

f) Frigorífics i electrodomèstics amb CFC: Durant la seva manipulació, s'assegurarà que no es trenqui el circuit de refrigeració.

g) Residus que contenen amiant: en aquest cas el personal del servei no podrà manipular aquest residus a causa de la seva perillositat. Serà l'usuari que seguint les indicacions del personal el dipositarà al lloc habilitat. En el cas que s'estableixin protocols específics per la seva manipulació les persones usuàries n'hauran de seguir les instruccions.

h) Runes i restes de construcció: aquest residus s'admetran sempre que no estiguin mesclats amb altres residus. Abans de dipositar els residus als contenidors es mostraran completament als operaris i operàries de la deixalleria per demostrar que no hi ha presència d'amiant.

Article 20. Horari de les deixalleries

1. L'horari s'aprovarà mitjançant resolució expressa i es configurarà en funció de les circumstàncies d'ús de les deixalleries, fixa i mòbil. Aquest horari podrà estar subjecte a variacions segons l'estació anual i podrà ser ampliat i/o revisat.

2. L'horari d'obertura al públic es podrà consultar al web de l'Ajuntament i també a l'exterior de les deixalleries, en un lloc visible i de forma clara.

​​​​​​​Article 21. Targetes de servei

1. L'acceptació de l'entrada i dipòsit de residus a les deixalleries municipals es realitzarà mitjançant la presentació d'aquesta targeta per part de l'usuari que aporta els residus. Aquesta targeta anirà vinculada a la referència cadastral de l'immoble objecte de la taxa de recollida de residus.

També es podrà comptabilitzar a la targeta els residus recollits a través del servei amb cita prèvia de recollida de voluminosos.

2. La targeta de serveis s'expedirà al subjecte passiu de la taxa de recollida de residus, prèvia sol·licitud a l'Ajuntament, pels canals presencials o electrònics existents. Aquest en podrà sol·licitar fins a un màxim de tres, que li seran lliurades gratuïtament, per tal de facilitar la seva utilització per d'altres persones que viuen en el domicili o persones relacionades amb l'activitat.

3. L'Ajuntament podrà aprovar taxes per al subministrament de les targetes de serveis en el supòsit que se'n sol·licitin més duplicats per aquell subjecte passiu.

4. El titular de les targetes és responsable de l'ús de les mateixes i de la comunicació de la seva pèrdua o sostracció, per l'ús fraudulent que se'n pugui derivar.

 

TÍTOL IV CRITERIS D'OPERACIÓ, LOGÍSTICA I MANTENIMENT

Article 22. Circulació a l'interior de les instal·lacions de la deixalleria fixa

1. Per tal d'evitar possibles accidents a l'interior de la instal·lació, es respectarà estrictament el sentit assenyalat de la circulació dels vehicles.

2. Des de la caseta de control s'observarà de manera rigorosa l'arribada de vehicles a la deixalleria, aturant-los a l'entrada per a la identificació de l'usuari, el control, la inspecció i pesada i/o comptabilització de la càrrega. A continuació, es permetrà a l'usuari l'accés a l'àrea de descàrrega si es tracta de residus no perillosos. En els casos dels residus especials s'indicarà el lloc de dipòsit.

Article 23. Buidatge i retirada dels contenidors

1. El gestor serà responsable del correcte buidat dels contenidors de la deixalleria mòbil; i, de la correcta retirada dels contenidors de la deixalleria fixa. En ambdós casos, haurà d'efectuar-se, com a màxim, quan els residus ocupin el límit de capacitat d'aquests.

2. La deixalleria fixa disposarà de contenidors de recanvi que s'utilitzaran en els casos següents:

- Com a substitut d'un altre contenidor quan, per un abocament massiu de residus, algun dels contenidors existents hagi quedat saturat.

- Com a substitut d'un contenidor que s'estigui transportant cap al destí final dels residus.

Article 24. Neteja i manteniment

1. Les deixalleries, fixa i mòbil, han de presentar en tot moment un rigorós estat de neteja i manteniment.

2. Pel que fa a la deixalleria fixa, s'hauran de realitzar diàriament les següents tasques:

- La neteja i manteniment dels accessos i l'entorn immediat de la deixalleria, per tal d'evitar que aquesta es converteixi en un punt d'abocaments incontrolats.

- Cada vegada que tingui lloc la sortida d'un contenidor, es procedirà a la neteja de la superfície de recolzament de l'àrea inferior dels contenidors.

- Com a mínim, quatre vegades al dia s'efectuarà un recorregut de les àrees superiors dels contenidors per a retirar qualsevol residu dipositat en aquestes ja sigui per error, trencament, negligència o d'altra causa.

- Es mantindran en perfecte estat tots els elements, inclosos portes, coberts, serveis higiènics, etc.

- Garantir la disponibilitat de sabó i paper higiènic als lavabos.

- La senyalització per tal que sigui perfectament visible pels usuaris i usuàries.

3. Pel que fa a la deixalleria mòbil, s'hauran de realitzar diàriament les següents tasques:

a) Un cop acabat el seu horari de treball, es dirigirà a la deixalleria fixa on dipositarà els materials recollits durant la jornada,

b) Es mantindrà a punt el vehicle

c) Es realitzarà una neteja de la caixa.

4. En qualsevol moment, caldrà observar les actuacions següents:

- Eliminar ràpidament qualsevol olor que aparegui a les deixalleries.

- Prendre les mesures necessàries per evitar la presència de coloms, rosegadors, insectes o d'altres animals a la deixalleria.

- Posar a disposició dels visitants el material necessari per una adequada higiene, tan abans com després de realitzar l'abocament de residus o productes

- Evitar que les aigües de pluja afectin els materials a cobert, dipositats a la deixalleria.

Article 25. Material de protecció personal i proteccions col·lectives

1. El personal de les deixalleries disposaran dels equips de protecció personal i col·lectives d'acord amb la normativa vigent, com ara botes de seguretat, guants, ulleres, etc, per dur a terme la seva activitat.

Article 26. Prevenció d'incendis i d'accidents

1. El gestor de l'activitat prendrà totes les disposicions necessàries per a evitar incendis i tota mena d'accidents. A aquest efecte, està totalment prohibit fumar a les deixalleries. També disposarà d'una farmaciola a disposició de les persones usuàries.

2. En cas que es produís el trencament d'un contenidor caldrà adoptar les mesures necessàries per a garantir que no es produeix vessaments de productes tòxics al medi natural.

3. En els molls de descàrrega elevats es col·locaran tanques de seguretat per a evitar el risc de caiguda dels usuaris i usuàries. El personal del servei vetllarà el seu estat de conservació.

4. En qualsevol cas, es tindrà una cura especial quan tinguin lloc visites d'escoles o d'infants.

5. Qualsevol incident s'haurà de notificar immediatament a l'ajuntament.

6. Les deixalleries hauran de disposar del nombre i tipus d'extintors que marqui la normativa vigent.

 

TÍTOL V RÈGIM SANCIONADOR

Article 27. Infraccions

1. A més de les infraccions tipificades per la normativa bàsica estatal i autonòmica i les seves normes de desplegament, tenen la consideració d'infracció les accions o omissions que contravinguin aquest reglament. Tenen el caràcter d'infraccions administratives, que es classifiquen en lleus, greus i molt greu.

2. Es consideren infraccions molt greus:

a) Lliurar residus en elements no estancs o que puguin produir abocaments, dispersió de materials o pols provocant perill i/o perjudicis al medi, materials o personals greus dins de les instal·lacions.

b) No lliurar els residus especials ben identificats.

c) No lliurar els residus en condicions de salubritat correctes, provocant perill i/o perjudicis greus al medi, les instal·lacions i/o a les persones.

d) Dipositar residus no admesos.

e) Dipositar residus admesos en contenidors diferents als especificats pel personal de la deixalleria i/o especificats en les indicacions de les instal·lacions provocant perill i/o perjudicis greus al medi, les instal·lacions i/o a les persones.

f) No separar les diferents fraccions provocant perill i/o perjudicis greus al medi, les instal·lacions i/o a les persones.

g) No facilitar o falsificar les dades necessàries per acreditar la condició d'usuari i/o per identificar els residus que s'aporten.

h) No respectar la senyalització, els límits de velocitat, els sentits de circulació i les àrees de vianants dins de la instal·lació provocant perill i/o perjudicis greus al medi, les instal·lacions i/o a les persones.

i) No satisfer les taxes i, si s'escau, les tarifes aplicables al tipus i volum de residus d'acord amb el que estableixin l'ordenança fiscal que sigui d'aplicació.

j) Provocar desperfectes en els contenidors, causant danys greus al medi, les instal·lacions o les persones.

k) Manipular, sense autorització, els materials dipositats a la deixalleria produint perjudicis greus per al medi, les instal·lacions i/o les persones.

l) Endur-se materials dipositats sense l'autorització corresponent.

m) La reincidència en la comissió d'infraccions greus.

3. Es consideren infraccions greus les accions següents:

a) Lliurar residus en elements no estancs o que puguin produir abocaments, dispersió de materials o pols provocant perill i/o perjudicis materials o personals, dins de les instal·lacions.

b) No lliurar els residus en condicions de salubritat correctes.

c) Dipositar residus admesos fora dels contenidors i/o en contenidors diferents als especificats pel personal de la deixalleria i/o dels especificats en les indicacions de les instal·lacions.

d) No separar les diferents fraccions.

e) No respectar la senyalització, els límits de velocitat, els sentits de circulació i les àrees de vianants dins de la instal·lació.

f) Manipular, sense autorització, els materials dipositats a la deixalleria.

g) La reincidència en la comissió d'infraccions lleus.

4. Es consideren infraccions lleus les accions següents:

a) Entrar i/o romandre a les instal·lacions de la deixalleria amb animals de companyia fora dels vehicles.

b) No respectar les instruccions del personal per a l'ús correcte del servei.

c) No evitar la caiguda de materials fora dels contenidors habilitats per cada tipologia.

d) Qualsevol altre infracció de les obligacions establertes al reglament i que no sigui considerada infracció greu o molt greu.

Article 28. Responsabilitat

1. Són responsables de les infraccions tipificades per aquest reglament totes aquelles persones que han participat en la comissió del fet infractor per qualsevol títol.

2. La responsabilitat ha d'ésser solidària si hi ha diverses persones responsables i no és possible determinar el grau de participació de cadascuna en la comissió de la infracció.

3. Aquesta regulació s'entén sens perjudici de la corresponent responsabilitat civil i penal que pugui derivar de la comissió de la infracció.

Article 29. Sancions

Les actuacions que suposin una infracció al que estableix l'Ordenança estaran sancionades de la forma següent:

1. A les infraccions lleus se'ls hi aplicarà una multa que pot arribar fins al 25 % del màxim legal. És a dir, es pot aplicar una sanció entre 50,00 i 750,00 euros.

2. Les infraccions greus es podran sancionar amb una multa que pot arribar fins al 50 % del màxim legal. És a dir, es pot aplicar una sanció de 750,01 fins a 1.500,00 euros.

3. Les infraccions molt greus podran ser sancionades amb multes que oscil·len entre el 50% i el 100 % del màxim que estableix la llei. És a dir, es pot aplicar una sanció des de 1.500,01 fins a 3.000,00 euros.

Per establir les quanties exactes, es tindran en compte aspectes tals com la intensitat dels danys causats, la intencionalitat, la reincidència, el grau de pertorbació, etc.

Article 30. Procediment

El procediment sancionador es podrà iniciar d'ofici per part de l'Ajuntament, o a conseqüència d'una denúncia de qualsevol persona, sempre que es descrigui la infracció, el presumpte infractor o infractora, lloc i data en què s'hagi comès. Les informacions aportades per la Policia Local i el funcionariat competent donen fe dels fets, les situacions o les activitats per adoptar la resolució procedent, llevat de proves en sentit contrari.

En el cas que la denúncia resulti temeràriament injustificada, les despeses que origini la inspecció aniran a càrrec del denunciant.

Aquesta ordenança tipifica les infraccions i sancions corresponents, tot ajustant la classificació de les infraccions, les sancions, el procediment i altres requisits al que estableix tant la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears com la normativa bàsica estatal.

El procediment es regirà pel Decret 14/1994, de 10 de Febrer, pel qual s'aprova el reglament del procediment a seguir per l'administració de la comunitat autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora.

Article 31. Òrgan competent

L'òrgan competent per imposar les sancions és el batle de l'Ajuntament de Manacor.

Article 32. Prescripció d'infraccions

Les infraccions regulades per aquest reglament com a molt greus prescriuen als 6 mesos, les greus als 4 mesos i les lleus als 2 mesos, comptant el termini des de la fi real de la conducta infractora.

Les sancions molt greus i greus prescriuen en els mateixos terminis assenyalats al paràgraf anterior, les lleus als dos mesos, comptant des de l'endemà del dia que la resolució sancionadora adquireixi fermesa en totes les vies.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA

Qualsevol supòsit o aspecte no previst en aquest reglament es regirà per allò previst a les següents disposicions legals:

1. Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular

2. Llei 8/2019 de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears

3. Pla Director Sectorial de Residus no perillosos de Mallorca.

4. Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears.

5. Plec de Prescripcions Tècniques del servei de recollida de residus aplicable al municipi de Manacor.

6. Ordenança de residus i del consum responsable del municipi de Manacor.

7. Altres normes de rang superior i que per la seva naturalesa entren dins l'àmbit d'aplicació.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

L'article 21 tindrà efecte a partir del moment que l'Ajuntament posi a disposició de la ciutadania les targetes de servei. Així mateix el que disposa l'art. 13 en relació a es quantitats límits establertes no es computaran fins que s'estableix el mecanisme de control accés i identificació mitjançant targeta.

DISPOSICIÓ FINAL

L'entrada en vigor queda prevista pel dia de la publicació del text íntegre de l'aprovació definitiva en el BOIB, una vegada comunicat l'acord d'aprovació definitiva del Reglament, amb la tramesa d'una còpia del text al Govern de les Illes Balears i a la Delegació del Govern als efectes prevists a l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, i transcorregut el termini de 15 dies hàbils des que aquests organismes reben la còpia».

Contra aquest acord que posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del següent al de la publicació.

 

Manacor, a la data de signatura electrònica (21 d'abril de 2023)

El batle Miquel Oliver Gomila