Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 150268
Modificació de l’ordenança reguladora dels preus públics per la prestació de serveis i realització d’activitats de les escoles d’educació infantil municipals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Ajuntament Ple en sessió celebrada en data 23 de febrer de 2023 va aprovar definitivament, amb resolució expressa de les al·legacions presentades, la modificació de l'ordenança reguladora dels preus públics per la prestació de serveis i realització d'activitats de les escoles d'educació infantil municipals.

De conformitat amb l'establert en els apartats 3 i 4 de l'article 17 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es publica el text íntegre de l'ordenança que entrarà en vigor de conformitat amb l'establert en les seves disposicions transitòries i final;

"ORDENANÇA REGULADORA DELS PREUS PÚBLICS PER LA PRESTACIÓ DE SERVEIS I REALITZACIÓ D'ACTIVITATS DE LES ESCOLES D'EDUCACIÓ INFANTIL MUNICIPALS

CONCEPTE

CAPÍTOL I Naturalesa, objecte i fonament

Article 1.

1. De conformitat amb el que preveu l'article 127 en relació amb l'article 41, ambdós de l'RD legislatiu 2/2004, de 5 de març, que aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, l'Ajuntament d'Inca continua exigint el preu públic per la prestació de serveis i per la realització d'activitats de les escoles infantils municipals.

2. Objecte. Constitueixen l'objecte d'aquest preu públic les activitats, serveis, prestacions motivades per assistències, estades, alimentació de nins i nines en les escoles d'educació infantil municipals.

3. La duració del curs és des de l'u de setembre al trenta de juny pels infants del primer i segon nivell del primer cicle d'educació infantil ( de 0 a 2 anys). Per tal motiu l'Administració Municipal posa al cobrament deu mensualitats, referides als mesos de setembre a juny, ambdós inclosos. La família del nin o nina matriculat en el centre es compromet al pagament de les deu mensualitats esmentades. A discreció de l'Administració municipal, les escoles infantils podran donar un servei d'assistència i menjador en els mesos de juliol i agost.

En tot cas, per tenir dret a reserva de plaça per al curs següent, cal haver abonat les deu mensualitats d'assistència al curs anterior; en cas contrari, es perd el referit dret.

4. La duració del curs és des de l'ú de setembre al trenta de juny pels infants del tercer nivell del primer cicle d'educació infantil (de 2 a 3 anys).  El servei d'escolarització de 9 a 13 hores durant aquest període és gratuït. A discreció de l'Administració municipal, les escoles infantils podran donar un servei d'assistència i menjador els mesos de juliol i agost.

5. El centre funcionarà des de les 7.00 h. fins a les 16.00 h, a excepció dels mesos de juliol i agost que l'horari serà de 7.00 h fins a les 15.30 h.

6. En el període de matriculació, les famílies hauran d'informar del servei que sol·licita, el qual únicament es podrà modificar amb una comunicació per escrit a l'equip directiu amb una antelació mínima de quinze dies.

Article 2. Obligats al pagament.

Estan obligats al pagament del preu públic regulat en aquesta Ordenança els qui es beneficiïn dels serveis o activitats prestats o realitzats per les escoles d'educació infantil municipals a què es refereix l'article anterior.

 

CAPÍTOL II Quantia

Article 3.

La quantia dels preus es merita mensualment el primer dia hàbil del mes, a excepció del servei de menjador i d'assistència en horari extraescolar al matí que es merita per mesos vençuts.

Article 4. Quota tributària

1. Les tarifes a aplicar son les següents;

a) Pel servei de menjador (inclou menú, més el descans de les 13.00 h a les 16.00 h); 7,72 €/per dia.

b) Pel servei d'escolarització, (inclou berenar), en horari de les 9.00 hores a les 13.00 hores, per nin/a:

b.1) Per als infants del primer nivell del primer cicle d'educació infantil (de 0 a 1 anys);  155,32 €    mensuals

b.2) Per als infants del segon nivell del primer cicle d'educació infantil (de 1 a 2 anys);  155,32 €     mensuals.

b.3) Per als infants del tercer nivell del primer cicle d'educació infantil (de 2 a 3 anys);  Gratuït.

 

c) Pel servei d'assistència en horari extraescolar al matí d'un/a nin/a, de primer, segon i tercer nivell del primer cicle d'educació infantil (de les 7.00 h a les 9.00 h);   42,28 €  mensuals.

d) En el supòsit de la lletra c), fins a vuit dies mensuals (de les 7.00 h a les 9.00 h) de prestació de serveis; 5,28 € per dia solt.

e) Per despeses de l'assegurança escolar d'accidents i responsabilitat civil, a abonar en el mes de setembre, la quantitat de 15,88 €/any. 

f) Per despeses de material escolar, agenda escolar i fotocòpies; 31,71 €/any. En el supòsit de que la matriculació s'iniciï en el mes de febrer el cost serà de 17,30 €.

En cas de pèrdua de l'agenda escolar s'haurà d'abonar la quantitat de 5,00 € pel subministrament d'una nova.

g) Per noves matrícules. S'efectuarà un ingrés que anirà a fons perdut, només es durà a terme una única vegada durant tot el cicle d'educació infantil: 51,30 €.

h) Pel servei d'escola d'estiu, que es durà a terme en els mesos de juliol i agost, amb horari de 7.00 h a les 15.30 h.

 

L'Ajuntament d'Inca ofereix el servei d'assistència i menjador amb el següent número de places:

- Juliol: (0-1 any): 1 aula amb 7 infants.

              (1-2 anys): 3 aules amb 12 infants per aula.

              (2-3 anys): 3 aules amb 18 infants per aula.

- Agost: (0-1 any): 1 aula amb 7 infants.

              (1-2 anys): 1 aula amb 12 infants.

              (2-3 anys): 1 aula amb 18 infants.              

Les tarifes mensuals del servei d'assistència de l'escola d'estiu son les següents:

- Servei d'assistència de 7.00 h a 9.00 h: 42,28 €/mes.

- Servei d'assistència de 9.00 h a 13.00 h: 155,32 €/mes.

Únicament s'admet la inscripció quinzenal quan les setmanes siguin consecutives, i la tarifa quinzenal del servei d'assistència de l'escola d'estiu es el següent:

- Servei d'assistència de 7.00 h a 9.00 h: 21 €/quinzena.

- Servei d'assistència de 9.00 h a 13.00 h: 78 €/quinzena.

El servei de menjador (inclou el menú, més el descans de les 13.00 h a les 15.30 h); 7,72 € /dia.

La preinscripció pel servei d'escola d'estiu s'ha de formalitzar abans de mes de febrer de cada curs escolar, havent-se d'abonar les tarifes que es vulguin contractar en el moment de formalitzar la matrícula, exceptuant la tarifa pel servei de menjador o escola matinera per dia solts, que s'abonarà a mes vençut.

Les places vacants de l'escola d'estiu s'aniran cobrint segons l'ordre de prelació en el Registre d'Entrada.

En el supòsit de que no es faci ús del servei de l'escola d'estiu per qüestions alienes al centre, no es reemborsaran les tarifes abonades.

2. En el cas d'incompliment dels trams horaris establerts en les diferents tarifes es penalitzarà amb l'aplicació de la tarifa que correspongui.

3. Excepcionalment, i per motius d'adaptació, i una vegada iniciat el curs, es podrà començar una setmana abans de la matriculació de l'infant, abonant la quantitat de 50 € per aquesta setmana.

 

Article 5 Bonificacions.

1. En cas d'assistència de dos o més germans al centre, les tarifes pel servei d'escolarització i assistència es redueixen en un 25% a partir del segon germà o germana, i les tarifes de menjador es reduiran en un 10% a partir del segon germà o germana.

2. En cas d'assistència d'un nin o nina de família nombrosa, que són les que determina la legislació vigent en aquesta matèria i les famílies monoparentals amb un fill amb discapacitat reconeguda del 33% o superior, les tarifes pel servei d'escolarització i assistència tindran una bonificació d'un 25% del preu públic i la tarifa de menjador es reduirà en un 10%. L'acreditació es farà mitjançat la presentació de la següent documentació:

a) Títol oficial de família nombrosa emès pel Consell Insular de Mallorca, vigent a l'1 de gener de l'exercici pel qual es demana la bonificació.

b) Certificat de convivència, de que tots els membres que figuren en el títol oficial de família nombrosa conviuen en el mateix domicili.

3. En cas d'assistència d'un nin o nina de família monoparental les quals apareixen definides en l'article 7 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, les tarifes pel servei d'escolarització i assistència tindran una bonificació del 25% del preu públic i la tarifa de menjador es reduirà en un 10%. L'acreditació es farà mitjançant la presentació de la següent documentació:

a) Documentació acreditativa de que es tracti d'una família monoparental.

b) Certificat de convivència de que tots els membres conviuen en el mateix domicili.

4. En cas d'assistència d'un nin o nina amb situació de dependència o de famílies amb persones amb situació de dependència (són les famílies en què viuen persones que tenguin reconeguda la situació de dependència en grau II i grau III, d'acord amb la normativa vigent), les tarifes pel servei d'escolarització i assistència tindran una bonificació del 25% del preu públic i la tarifa de menjador es reduirà en un 10%, havent d'acreditar la condició de dependència mitjançant la presentació del certificat expedit per l'òrgan competent.

5. En cas d'assistència d'un nin o nina amb discapacitat que tingui la consideració legal en grau igual o superior al 33%, o de famílies amb persones amb situació de discapacitat (son les famílies en què viu algun descendent, ascendent o parent en línia directa o de consanguinitat fins al segon grau que acrediti un grau de discapacitat igual al 33% o superior), les tarifes pel servei d'escolarització, i assistència tindran una bonificació del 25% del preu públic i la tarifa de menjador es reduirà en un 10%, havent d'acreditar la condició de la discapacitat mitjançant la presentació del certificat expedit per l'òrgan competent.

6. Les bonificacions dels punts, 1, 2, 3, 4 i 5 d'aquest article en cap cas es podran simultaniejar i, per tant, s'aplicarà la que més beneficiï a la unitat familiar.

Article 6. Exempcions.

1. Estan exemptes de pagament les famílies en risc social. S'entén per famílies en risc social les següents:

a) Famílies amb persones menors d'edat que han estat objecte de declaració de risc per part de l'administració competent en matèria de protecció de menors (Consell Insular de Mallorca) o que disposen d'expedient obert per valorar la possible declaració de risc.

S'acreditarà a través de la resolució administrativa de declaració de risc de l'òrgan competent en matèria d'actuacions de risc (Consell Insular de Mallorca) o del certificat de l'administració competent en matèria de protecció de menors (Consell Insular de Mallorca) de que disposa d'expedient obert per valorar la seva situació de risc.

b) Famílies en què s'ha produït un retorn posterior a mesures  administratives de protecció.

S'acreditarà mitjançant la resolució administrativa de l'òrgan competent en matèria de protecció de menors (Consell Insular de Mallorca).

c) Famílies en què hi ha persones menors d'edat sobre les quals s'han adoptat mesures de justícia juvenil.

S'acreditarà a través del certificat del Servei de Justícia Juvenil de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies del Govern de les Illes Balears.

2. Estan exemptes de pagament les famílies víctimes de violència masclista S'entén per famílies víctimes de violència masclista les famílies en les quals la dona o les filles o els fills a càrrec han patit situacions de violència masclista acreditables mitjançant la presentació dels mitjans de prova qualificats vigents per identificar les situacions de violències masclistes descrits a l'article 78 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, que es relacionen a continuació:

a) La sentència de qualsevol ordre jurisdiccional, tot i que no sigui ferma, que declari que les dones han patit alguna de les formes d'aquesta violència.

b) L'ordre de protecció vigent.

c) L'informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.

d) Qualsevol mesura judicial cautelar de protecció, seguretat o d'assegurament vigent.

e) L'atestat elaborat per les forces i els cossos de seguretat que han presenciat directament alguna manifestació de violència masclista.

f) L'informe del Ministeri Fiscal.

g) L'informe mèdic, infermer o psicològic d'una o un professional col·legiat, en el qual consti que la dona ha estat atesa en algun centre sanitari per causa de violència masclista.

h) L'informe dels serveis públics amb capacitat d'identificació de les situacions de violència masclista. Es reconeix aquesta capacitat als serveis socials comunitaris i a les unitats especialitzades en les forces i els cossos de seguretat.

i) L'informe de l'Institut Balear de la Dona i dels departaments competents en aquesta matèria dels consells insulars.

j) Qualsevol altre mitjà establert en alguna disposició legal.

3. Estan exemptes de pagament les famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial. S'entén per famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial les famílies beneficiàries de la renda social garantida (RESOGA),de l'ingrés mínim vital (IMV) o de les rendes mínims d'inserció o les que tenen el subsidi de desocupació com a únic ingrés.

a) Amb relació a la renda social garantida (RESOGA), correspon a la Direcció General de Serveis Socials del Govern de les Illes Balears l'expedició de la resolució o d'un certificat vigent en la data de presentació que confirmi que la persona interessada rep aquesta prestació.

b) En relació a la percepció de l'ingrés mínim vital (IMV), correspon a l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) la seva concessió i és necessari que la persona interessada aporti la documentació (resolució o certificat) que acrediti  la percepció d'aquesta prestació en el moment de la sol·licitud.

c) En relació al subsidi d'ocupació, correspon al Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) la concessió d'aquest subsidi i és necessari que la persona interessada aporti la documentació (resolució o certificat) que acrediti  la seva percepció en el moment de la sol·licitud.

Article 7.

Totes les bonificacions i exempcions anteriorment esmentades s'han d'aprovar per la Junta de Govern Municipal, havent de realitzar en tots els casos, la petició/sol·licitud d'exempció o bonificació a les Escoles d'Educació Infantil Municipals en el Registre d'Entrades de l'Ajuntament, havent-se de presentar les sol·licituds de bonificacions o exempcions durant el període de matriculació.

La direcció de les escoles de Educació infantil municipals podrà requerir l'assessorament dels serveis tècnics municipals per valorar la documentació acreditativa presentada

Article 8è. Normes de gestió.

1. El pagament de matrícula es farà efectiva mitjançant un ingrés al compte bancari de l'Ajuntament d'Inca abans de formalitzar la corresponent matriculació i  serà irreductible.

2. La recaptació del preu públic la realitzarà l'Ajuntament d'Inca, mitjançant domiciliació de rebuts o bé mitjançant ingrés en els primers cinc dies hàbils de cada mes al compte bancari de l'Ajuntament d'Inca.

En el supòsit de que es procedeixi a retornar els rebuts que hagin estat domiciliats, les despeses que es generin seran degudament assumides per l'usuari del servei, informant-se a l'usuari del deute pendent, el qual s'haurà de liquidar de forma immediata.

En el cas de que no es faci l'ingrés dins el termini establert s'iniciarà el procediment de constrenyiment d'acord amb el disposat a la Llei General Tributària i al Reglament General de Recaptació.

3. La reincidència en l'endarreriment d'abonament de les quotes (2 cops al llarg del curs) o impagats durant 2 mesos continuats donarà pas a la baixa de l'infant al centre. Els rebuts es faran efectius en els primers cinc dies hàbils de cada mes en curs.

4. Les baixes que es produeixin en el curs escolar s'hauran de formalitzar per escrit per part dels usuaris i/o dels seus responsables legals. Únicament es pot admetre com a causa de baixa la pèrdua de feina dels pares/mares o tutors legals de l'infant, malaltia greu de l'infant que impedeixi la seva assistència al centre i el canvi de domicili dels pares de l'infant que suposi canvia la localitat on tenia ubicada la seva residència.

Una vegada comprovades per la direcció de l'escola i tramitada la documentació escaient, es remetrà informe al Departament de Gestió Tributària i es donarà lloc a la baixa de la quota de les mensualitats restants del curs escolar.

5. En cas de què la prestació del servei no es realitzi per causes imputables a l'Administració, els usuaris podran sol·licitar la devolució de l'import de la matrícula o quota pertinent.

Article 9è. Criteris de selecció d'infants en el cas de disminució de “ràtios” a les aules una vegada que el curs s'ha iniciat.

En el casos de situacions excepcionals o de força major, que impliquin una baixada de ràtios, per tal de garantir la seguretat de tota la comunitat educativa, segons indiquin en cada moment les autoritats sanitàries, es seleccionaran el màxim d'infants que, exhaurint les ràtios establertes, poden assistir a l'escola. Per aquesta selecció s'aplicaran els següents criteris per ordre preferent:

1.- En primer lloc tindran prioritat els infants que compleixin dos o més del criteris següents.

2.- En segon lloc els infants membre de famílies en risc social o en situació  de vulnerabilitat econòmica especial.

3.- En tercer lloc els infants membres de famílies víctimes de violència masclista.

4.- En quart, els infants membres de famílies monoparentals.

5.- En quint, els infants membres de famílies nombroses.

6.- En sisè, els infants membres de famílies amb necessitats de conciliació.

2.- Totes les famílies, excepte les que estiguin dins els supòsits 2, 3 i 4 de l'apartat anterior, i excepte les del supòsit 1 sempre que reuneixin un dels supòsits 2, 3 i 4, hauran d'aportar un certificat d'empresa a on es reflexi l'impossibilitat de fer teletreball o de fer torns. Aquest fet implica que ambdós tutors han de fer feina de manera presencial i amb un horari incompatible entre ells per tenir cura del seu fill/a.

3.- Els infants que aplicant als anteriors criteris no puguin assistir a l'escola restaran a l'espera de que es produeixin places vacants o es modifiquin les ràtios d'assistència. Si ja haguessin ingressat es retornarà a les famílies les tarifes que haguessin abonat per serveis no prestats.

4.- La readmissió dels infants es realitzarà seguint els anteriors criteris. Si durant el temps d'espera per la readmissió canvien les circumstàncies personals d'algun infant, s'avaluarà de nou la seva posició en la llista d'espera segons els esmentats criteris. En cas d'empat es col·locaran al llistat per ordre segons la darrera lletra de desempat publicada per part de la Conselleria d'Educació per al procés d'admissió a l'educació infantil de primer cicle. 

Article 10è. Infraccions i sancions tributàries

Pel que respecta a les infraccions i sancions tributàries que, en relació al preu públic regulat en aquesta Ordenança, resultin procedents, s'aplicarà el que disposa la Llei General Tributària, el Reglament General de Recaptació, o norma que les derogui o substitueixi.

Disposicions transitòries.

Disposició transitòria primera.- Aquesta ordenança, una vegada aprovada, i publicada en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma tindrà només efectes des del dia de la seva publicació únicament pels infants del tercer nivell del primer cicle d'educació infantil de 2 a 3 anys, en els articles següents:

- Article 1.4.

- Article 3.

- Article 4.1.b).b.3).

- Article 4.2.

Disposició transitòria segona.- Amb efectes 1 de gener de 2023, els infants de tercer nivell del primer cicle d'educació infantil, han d'abonar pel servei d'assistència en horari extraescolar al matí (de les 7,15 hores a les 9 hores) la quantitat de 42,28 €/mensuals.

En el supòsit d'assistència fins a vuit dies mensuals (de les 7.15 h a les 9.00 h) serà de 5,28 € per dia solt.

Per gaudir del servei en el mes de juliol de 2023 els infants de tercer nivell del primer cicle d'educació infantil han d'abonar les tarifes de l'ordenança actualment en vigor i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 178, de data 28 de desembre de 2021.

Disposició final. Vigència.

Aquesta Ordenança, i amb el seu contingut íntegre per tots els nivells educatius tindrà efectes, des de el dia 1 de setembre de 2023 i continuarà en vigor fins que s'aprovi la seva derogació o la seva modificació."

Contra el present acord es podrà interposar pels interessats recurs contenciós-administratiu, davant la Sala de lo Contenciós-Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Balears, dins el termini de dos mesos des de el dia següent a la publicació del presente acord en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa-Administrativa

 

(Signat electrònicament:27 de febrer de 2023

El batle Virgilio Moreno Sarrio)