Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 83887
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Modificació puntual núm. 6 de les NNSS d’Algaida consistent en l’ordenació d’un sistema general de recollida municipal de residus (TM d’Algaida) (Exp. 25e/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 09 de novembre de 2022 i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la Modificació puntual núm. 6 de les NNSS d'Algaida consistent en l'ordenació d'un sistema general de recollida municipal de residus (TM d'Algaida), en els termes següents:

1. Determinació de la subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'Ajuntament d'Algaida ha presentat sol·licitud d'avaluació ambiental estratègica (AAE) simplificada, aportant memòria justificativa, document ambiental estratègic (DAE), i l'estudi d'incidència paisatgística, atès que es tracta d'una modificació menor d'un pla sotmès a avaluació ambiental (planejament vigent d'Algaida) que afecta una zona concreta de reduïda extensió en l'àmbit municipal.

Segons l'art. 12, apartat 4, lletra a, del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada les modificacions esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Per tant, la modificació del planejament referida s'ha de tramitar com a una AAE Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol I d'avaluació ambiental estratègica de plans i programes, del Títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Analitzat el contingut del DAE que figura a l'article 29 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, s'entén que la documentació aportada per l'òrgan substantiu és correcta.

2. Descripció i ubicació del Modificació puntual núm. 6 de les NNSS d'Algaida

L'objecte de la modificació puntual de les NNSS d'Algaida és la delimitació i ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (deixalleria o Punt verd), mitjançant un canvi de classificació de la parcel·la 195, del polígon 26, ref. cad. 07004A026001950000ML, de titularitat privada amb una superfície de 9.261 m2 dins una àrea de Sòl Rústic General i àrea de Transició d'Harmonització d'acord amb el Pla Territorial Insular de Mallorca. Segons la NNSS vigent la parcel·la té la categoria de sòl rústic agrícola ramader i no és edificable per a usos residencials. Al document ambiental estratègic (en endavant DAE) descriuen la parcel·la de topografia pràcticament plana, a una cota de 183 m sobre el nivell de la mar i lleuger pendent cap al nord-est i s'indica que té la superfície suficient per atendre les necessitats presents i futures del municipi. La localització de la parcel·la és pròxima al nucli urbà d'Algaida, i als eixos integrats per les carreteres Ma-15E, Ma-5010A, i Ma-5010 i Ma-3131 (que uneix el segon nucli urbà més gran d'Algaida amb el principal).

La parcel·la està afectada per una ATP del vial MA-3131, i una altra APT generada per una carretera de la xarxa primària o secundària 2.532 m², quedant sense afectar 6.729 m². També està afectada per una zona delimitada d'un element patrimonial inventariat a les NNSS amb codi T10-2. Al catàleg de Patrimoni la fitxa amb codi EM08/A Creu des Traginers o d'en Gi o de s'Hostal d'en Gi (codi de les NNSS T10-2) amb protecció integral. Aquest element és una Creu de terme sobre base esgraonada amb fust, capitell marcat, tambor i creu. És de marès i amida 379x80x38 cm (base: 80 cm). Està ubicat a la cantonada nord-est de la parcel·la.

3. Avaluació d'efectes previsibles

El DAE fa una primera identificació i valoració dels impactes rellevants que es deriven de la modificació puntual de les NNSS durant l'execució i el funcionament de la futura deixalleria.

Durant la fase de construcció es consideren els impactes negatius següents: increment de partícules en suspensió, increment de la contaminació acústica, alteració de la morfologia i artificialització dels terrenys (canvis en la morfologia original del terreny, canvis lleus en els processos naturals de drenatge, pèrdues de sòl, ocupació i canvi en l'ús original del sòl per segellat del sòl), compactació del sòl per pas de maquinària i/o personal de l'obra i possible contaminació del sòl per residus puntuals i vessaments incontrolats o canvis d'oli en maquinària i vehicles.

Durant la fase d'explotació, es consideren els següents impactes negatius: increment de la contaminació acústica, afectació del drenatge superficial (canvis en els processos naturals de drenatge per la disminució de la superfície permeable i per variacions en els processos d'escorrentia de, així com disminució de la qualitat de l'aigua dels torrents), impacte paisatgístic, eliminació de la capa de vegetació, increment del consum de recursos naturals (aigua i energia) i de la producció de residus respecte a l'estat actual dels terrenys.

Com a impacte positiu, la DAE descriu la millora de l'eficiència en la recollida i gestió dels residus i la disminució de la xarxa viària i de la mobilitat al concentrar la recollida i selecció per fraccions.

Com a mesures per reduir els efectes o impactes sobre el medi s'inclouen al DAE mesures destinades a minvar el renou, emissions de partícules i pols en suspensió durant les obres d'execució, mesures destinades a la minva dels efectes sobre el paisatge i el seu entorn i mesures destinades l'estalvi d'energia i aigua i correcta gestió de residus.

La presència en la zona delimitada d'un element patrimonial inventariat i amb protecció integral com és la Creu des Traginers o d'en Gi o de s'Hostal d'en Gi suposa la necessitat d'implementar mesures correctores addicionals per garantir la preservació del seu indret.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

En data 08 de març de 2022, la CMAIB remet sol·licitud de consulta a les següents administracions previsiblement afectades:

-Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació (VALIB 82094)

-Servei de Protecció d'Espècies del Departament de Medi Natural de la Gestió DG d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori, en endavant CMAT (VALIB 82131)

En data 10 de març de 2022, la CMAIB remet sol·licitud de consulta a les següents administracions previsiblement afectades:

-Servei de Residus i Sòls del Departament d'Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus de la CMAT (VALIB 82120)

-Servei de d'Estudis i Planificació i Servei d'Aigües Subterràneas de la Direcció General de Recursos Hídrics de la CMAT (VALIB 82124)

En data 11 de març de 2022, la CMAIB remet sol·licitud de consulta a les següents administracions previsiblement afectades:

-Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme Direcció general de Territori i Paisatge de la CMAT (VALIB 82131)

-Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca (RS 80860)

-Direcció Insular d'Infraestructures de la Direcció Insular d'Infraestructures del Consell de Mallorca (RS 80860)

En data 14 de març de 2022, la CMAIB remet sol·licitud de consulta a les següents administracions previsiblement afectades:

-Direcció General de salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum (VALIB 82109)

-Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació (VALIB 82096)

En data 18 de març de 2022, la CMAIB remet sol·licitud de consulta a les següents administracions previsiblement afectades:

-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (VALIB 82101)

A continuació el contingut dels informes rebuts per la CMAIB:

Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat

A l'informe de la Direcció General d'Emergències i Interior, de data 16 de març de 2022, conclouen:

Una vegada examinada la documentació, es considera que la modificació puntual núm. 6 de las NNSS d'Algaida consistent en l'ordenació del sistema general d'infraestructures de recollida municipal de residus es pot informar favorablement, atès que la parcel·la no presenta cap risc dels relacionats en el present informe.

Conselleria de Salut i Consum

A l'informe de la Direcció General de Salut Pública , de data 01 d'abril de 2022, es conclou:

S'informe favorablement condicionat al compliment de l'estudi ambiental estratègic (simplificat) corresponent a la modificació puntual de referència.

Aquest informe és únicament vàlid a efectes de salut ambiental i no eximeix de l'obligat compliment de tota la resta de la normativa que sigui aplicable al projecte.

Conselleria de Medi Ambient i Territori

A l'informe de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, de data 05 d'abril de 2022, es conclou:

Per tota això, inform favorablement sobre MP núm. 6 de les NNSS consistent en ordenació de sistema general d'infraestructures de recollida municipal de residus TM Algaida.

A l'informe del Servei d'Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics, de data 11 d'abril de 2022, es conclou:

A les parcel·les objecte de la modificació puntual no ha cap aprofitament registrat a les nostres bases de dades i no té afecció a cap dels aprofitaments existents.

A l'informe de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic, de data 20 d'abril de 2022, es conclou:

El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la direcció general d'energia i canvi climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

La resolució d'inscripció APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

Es considera que les mesures descrites al document ambiental en relació amb l'eficiència energètica i la penetració de les renovables, exposades al punt 5 de la Descripció no estan suficientment descrites. Es recorda que segons l'article 32 i 42 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica les noves edificacions que es construeixen han de ser instal·lacions de consum energètic quasi nul i que s'han de implantar progressivament el consum d'energia renovable.»

A l'informe del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics, de data 06 d'octubre de 2022, s'informa:

Consideracions tècniques

5.El futurs projectes d'instal·lació dels punts verds, i pel fet d'estar en zones de restriccions moderades de pous de proveïment i en zones de vulnerabilitat d'aqüífers moderada o alta, hauran d'evitar que les aigües pluvials s'infiltrin al subsòl, ja que si aquestes discorren per la superfície de la instal·lació de residus poden tenir una càrrega contaminant. Per això, els futurs projectes hauran de preveure la pavimentació de les instal·lacions i un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats fora de l'àmbit. També durant l'execució de les obres dels futurs projectes s'han de adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminats, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

Conclusions

Per tot això, i en relació a la suficiència hídrica i a la protecció del domini públic hidràulic subterrani, informo favorablement la Modificació puntual de les Normes Subsidiàries d'Algaida consistent en l'ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (punt verd) municipals, amb la condició que el futur projecte doni compliment a l'apartat "2.8 Condicions per a la implementació" de l'estudi ambiental estratègic.

Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació

A l'informe del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural , de data 21 d'abril de 2022, es conclou

«En relació a l'expedient i vista documentació presentada, aquesta direcció general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, mitjançant el Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, informa favorablement l'objecte de la Modificació Puntual núm. 6 de les NNSS d'Algaida des del punt de vista agrari.

Consell Insular

A l'informe del Servei d'Ordenació del Territori del Departament de Territori del Consell de Mallorca, de data 1 de juliol de 2022, conclouen:

Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, des del punt de vista de l'ordenació de territori i del paisatge, s'informa que la modificació objecte d'aquest informe pot tenir efectes significatius sobre el territori i el paisatge i, per tant, s'haurà d'analitzar de manera més exhaustiva el proposat, així com analitzar la viabilitat d'altres ubicacions al municipi, per tal de reduir els impactes ambientals i paisatgístics.

No obstant això, en cas de mantenir la proposta objecte d'aquest informe, seria convenient incorporar més mesures correctores a la fitxa urbanística del nou SG en sòl rústic, per tal de reduir els impactes ambientals i paisatgístics de la nova instal·lació, a títol indicatiu:

-Cobrir la totalitat del consum elèctric mitjançant generació d'energia renovable d'autoconsum.

-Cobrir la demanda energètica d'ACS mitjançant energies renovables d'autoconsum.

-Reduir tant l'ocupació màxima com l'edificabilitat màxima de la parcel·la, al mínim necessari pel nou ús, per tal de reduir la impermeabilització del terreny i l'efecte «illa de calor» produïts per la nova instal·lació.

-Limitar l'alçada dels bàculs d'il·luminació exterior a 3,5 m en cas de ser necessari incorporar-la

-Complir les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la Norma 22 del PTIM per les noves edificacions i tancaments. En qualsevol cas es mantindrà al màxim possible el tancament existent de pedra en sec i se n'haurà de restaurar qualsevol tram que pugui resultar malmès tret del necessari per efectuar l'accés.

-Complementar la composició de la barrera vegetal perimetral, proposada amb arbres, amb elements vegetals arbustius, de més ràpid creixement, per tal iniciar l'efectivitat de la barrera el més aviat possible.

-Establir una distància mínima entre l'element catalogat (creu de terme) i les noves instal·lacions, per tal de preservar-ne les visuals sobre aquest. Aquesta distància hauria de ser com a mínim de 75 metres.

-Plantar a la resta de la parcel·la no ocupada pel nou Punt verd una plantació agrícola, a base d'arbres, distribuïts respectant les trames tradicionals mitjançant espècies semblants a l'entorn o altes espècies autòctones i de baix requeriment hídric.

Arran d'aquest informe, la CMAIB va convocar una reunió entre el Servei d'Ordenació del Territori i representants de l'Ajuntament d'Algaida per tal de contrastar opinions. El resultat de la reunió va ser la modificació de l'estudi ambiental estratègic presentat inicialment completant la descripció de les alternatives estudiades i justificant millor la selecció final de la parcel·la. També inclouen en el nou document un subapartat per analitzar la perspectiva climàtica i la suficiència de recursos hídrics i sanejament. A més a més recull consideracions de l'informe emès pel Servei d'Ordenació del Territori del Departament de Territori del Consell de Mallorca, de data 1 de juliol de 2022.

A l'informe dels Serveis Tècnics d'Urbanisme del Departament de Territori del Consell de Mallorca, de data 1 de juliol de 2022, especifiquen:

Consideracions tècniques

Estudi de mobilitat generada que inclogui les mesures necessàries per garantir una connectivitat adequada amb el sistema viari previst al punt 4 de l'article 6 de la Llei 2/2020

En l'estudi de mobilitat generada s'indica que l'accés al nou sistema general es farà des de la via municipal que connecta la MA-3130 amb la MA-15E. Caldrà que aquest fet es traslladi a la fitxa plantejada del sistema general que s'ordena.

Fitxa proposada

Pel que s'indica en la fitxa proposada falta regular el paràmetre de plantes i altures. Caldrà incorporar també el que ja s'ha indicat als dos apartats anteriors i les condicions d'urbanització i gestió a les que es refereix el punt 41 de la fitxa.

Caldrà recollir a la fitxa quines consideracions caldrà tenir en compte pel que fa a la part de la parcel·la afectades per les APT de carreteres.

A part de la fitxa proposada del sistema general, al tractar-se d'un sòl, que segons s'indica a la memòria caldrà de la seva expropiació, caldrà aportar la fitxa de l'actuació aïllada que comporta a la vegada que ha de venir identificada en els plànols d'ordenació.

Caldrà indicar a la memòria a quina part de les normes urbanístiques s'han d'adjuntar les fitxes proposades.

S'han d'aportar els plànols d'ordenació necessaris que es modifiquin amb la present modificació.

A l'informe del Servei d'Explotació i Conservació del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca, de data 7 de setembre de 2022, conclouen:

1. Vista la Nota de Servei 01 /2022 "Sobre els informes que ha d'emetre la Direcció Insular d'infraestructures per a qualsevol obra i activitat a carreteres afectades en zones de reserva a sòl rústic del Pla Director Sectorial de Carreteres" es comprova que les franges de reserva no es veuen afectades per aquesta sol·licitud.

2. La qualificació del sòl dels terrenys afectats correspon a sòl rústic amb afecció parcial l'àrea de protecció territorial de carreteres.

L'article 31.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB defineix com a zona de protecció per a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de divuit (18) metres.

3. L'accés al punt verd és a través d'un vial municipal que connecta la Ma-3131 i la Ma-1 SE.

4. D'acord amb l'article 33.3 de la Llei 5/1990:

Els tancaments perimetrals y zona d'aparcament, si fas el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als tres (3) metres de l'aresta exterior de l'explanació.

L'alçada màxima del total del tancament (reixeta inclosa) no serà superior a la meitat de la distància a l'aresta d'explanació.

Barreres vegetals i cavallons de terra, si fas el cas, es situaran darrere del tancament.

Els nous edificis necessaris a la instal·lació se situaran fora de la zona de protecció.

Tates les instal·lacions fixes hauran d'estar més enllà de la zona de protecció.

5.D'acord amb les instruccions del coordinador en cap de la Direcció Insular d'infraestructures sobre la interpretació de l'article 33.3 e de la Llei 5/1990 relativa a conduccions soterrades:

Les canalitzacions soterrades d'interès públic, si fas el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distancia superior als tres (3) metres de l'aresta exterior de l'explanació.

Les canalitzacions soterrades d'interès privar, si fas el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distancia superior als vuit (8) metres de l'aresta exterior de l'explanació.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, no es preveu que aquesta modificació de caràcter menor del planejament municipal d'Algaida tengui efectes significatius sobre el medi ambient, ja que afecta un àmbit de reduïda extensió de caràcter municipal, amb l'objecte d'adaptar-se a la normativa vigent en matèria de residus.

En tot cas, es consideren correctes les mesures ambientals incorporades al DAE per a minimitzar aquests impactes, així com el seu seguiment ambiental. No obstant això, s'haurà de tenir en compte les mesures proposades per les administracions consultades, especialment pel que fa en l'àmbit de la producció energètica d'autoconsum i de les recomanacions del Departament de territori del Consell Insular.

Conclusions de l'informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la Modificació puntual núm. 6 de les NNSS d'Algaida consistent en l'ordenació d'un sistema general de recollida municipal de residus, supeditat al compliment de les mesures ambientals previstes al document ambiental estratègic i a l'estudi d'impacte paisatgístic, signats pel Sr. Jaume Luis Salas, arquitecte, amb data 11 de febrer de 2022, modificats el 17 l'octubre de 2022, i els següents condicionants:

-Atés la presència d'un element catàlogat i amb protecció integral com és la Creu des Traginers abans de l'aprovació final de la MP núm.6 de les NNSS d'Algaida, s'haurà de comptar amb informe favorable de la Direcció Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca.

-En el futur projecte d'execució de la deixalleria o punt verd, s'hauran d'incloure les mesures contemplades al document ambiental estratègic, en especial les mesures per minvar l'impacte paisatgístic, les mesures de protecció d'infiltracions al terreny i les mesures de producció d'energia renovable per a la reducció de les necessitats energètiques i les emissions de gasos d'efecte hivernacle.

-En el futur projecte d'execució de la deixalleria o punt verd, s'hauran d'incloure les mesures recomanades als informes de les administracions consultades a incloure en el projecte d'execució de la deixalleria, en especial les recomanacions del Consell Insular i de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic,

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament, 31 de gener de 2023)

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias