Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 83490
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la Pròrroga aparcament exterior privat parcel·la 41, polígon 21, Can Torrent, TM Santa Eulària des Riu (37641/2013)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 16 de novembre de 2022,

ANTECEDENTS

L'aparcament exterior privat va començar a ser parcialment operatiu, almenys des de l'any 2004 i completament des de l'any 2008. L'anàlisi dels possibles efectes significatius sobre el medi ambient del projecte d'aparcament es va iniciar amb l'expedient 037641/2013 en data d'entrada 30/10/2013 mitjançant l'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA) simplificada que es va resoldre subjectant el projecte al procediment ordinari d'acord amb la Llei 11/2006, de 14 de setembre d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques de les Illes Balears per l'Acord de la CMAIB de 02 d'octubre de 2014 publicat al BOIB en data 30/04/2015.

Posteriorment, en l'AIA ordinària, i d'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental a l'acta del Subcomitè de 21/09/2017 es va proposar formular la DIA desfavorable a la realització del projecte en concloure's que previsiblement es podien produir impactes adversos significatius sobre el medi ambient.

Això és així, per les deficiències de la documentació presentada: no incloïa un Pla de Vigilància Ambiental ni cap altre sistema per a realitzar el seguiment de les mesures preventives i correctores, no incorporava el decantador d'hidrocarburs ni la previsió de recollida de les aigües pluvials en el projecte ni en l'EIA, no aportava informació sobre el punt de connexió a la xarxa elèctrica i no hi constava estudi de mobilitat. D'aquesta forma, el punt va quedar damunt la taula per tal d'esmenar les deficiències detectades i presentar nova documentació amb la intenció d'elevar al següent Subcomitè la mateixa proposta. En data 25/10/2017 entrà, a través de l'òrgan substantiu, nova documentació.

Finalment, va ser informat per la CMAIB i la Declaració d'Impacte Ambiental favorable amb condicionants va ser emesa pel Ple de la CMAIB en sessió de 22/02/2018 i publicada al BOIB núm. 34 de 17/03/18.

Analitzat l'expedient i amb la motivació que es recull en el text de la declaració emesa en el seu moment, el tècnic sota signant proposa que el Comitè Tècnic elevi al Ple la següent proposta de resolució:

PRÒRROGA de la DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

El projecte objecte de la present proposta d'informe es va tramitar pel procediment d'avaluació ambiental ordinària segons el grup 4 (Projectes d'infraestructures) apartat b (Projectes d'urbanització, inclosa la construcció de centres comercials i aparcaments de vehicles) de l'annex II de projectes sotmesos a avaluació ambiental quan ho decideixi l'òrgan ambiental de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques de les Illes Balears.

La data d'entrada de l'expedient 037641/2013 és 30/10/2013 i era la normativa autonòmica vigent.

El projecte va seguir el procediment ordinari d'avaluació d'impacte ambiental de la secció 1a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i va concloure amb una DIA favorable amb condicionants publicada al BOIB l'any 2018.

Per a la concessió de la pròrroga de vigència de la DIA, sol·licitada pel promotor en data 17/03/2022, se segueix el procediment descrit a l'article 43 Vigència de la declaració d'impacte ambiental de l'esmentada Llei 21/2013.

1. Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció

L'objecte del projecte segons la DIA formulada és l'execució d'un aparcament exterior privat, per a camions, remolcs i plataformes de grans dimensions amb una capacitat de 74 places que parcialment s'ubica en sòl rústic protegit, àrea de protecció territorial de carreteres (SRP-APT) i sòl rústic comú, àrea de transició (SRC-AT).

El projecte s'ubica en la parcel·la 41, polígon 21 del TM de Santa Eulària, actualment la parcel·la té un pendent d'entre l'1 i el 2%. La superfície de la parcel·la és de 8.523 m2. La superfície útil destinada a aparcaments i vials és de 7.592,27 m2, ja que existeix una zona de 930,73 m2 ocupada per una zona d'arbrat i un pou, la qual no resultarà afectada pel projecte.

Es delimitaran plataformes d'estacionament de 14,85 m de longitud per 3,50 m d'amplària, deixant carrils de circulació de 16,60 (quan les zones d'estacionament són perpendiculars al sentit de circulació) i de 12 m d'ample (quan les zones d'estacionament formen un angle de 45º amb els sentits de circulació).

L'entrada i la sortida dels vehicles es realitzarà per dos llocs diferents amb 73 m de diferència, per tal de no interrompre el trànsit de la carretera.

El projecte preveu condicionar la superfície mitjançant l'aplicació d'un paviment que es defineix com «triple tractament superficial», per tal d'evitar la formació de pols i fang. Consisteix a aplicar sobre una superfície de sòl prèviament compactat i amb característiques estructurals suficients per al tràfic que ha de suportar els tractaments superficials següents:

- Preparació de la superfície existent; consisteix a remoure els materials disgregats per tal d'aconseguir una superfície homogènia. Si és necessari s'afegeix més material (graveta). Es perfila la cota d'acabat i s'humecta per a després compactar el sòl.

-Aplicació del lligant bituminós.

-Extensió i piconament de l'àrid.

Aquestes dues darreres actuacions es realitzen 3 vegades.

El paviment de «triple tractament superficial», permet reparar fàcilment les zones que es deteriorin per suportar un major nombre de maniobres.

D'acord amb el projecte aquest paviment serà bastant impermeable, per la qual cosa les pluvials circularan per les línies de màxima pendent i evacuaran als dos torrents que envolten la parcel·la.

No seran necessàries noves esteses de xarxes elèctriques i a la parcel·la s'instal·laran 4 torres d'enllumenat.

Les activitats que es desenvolupen vora la parcel·la són a l'est emmagatzemament i distribució de gas, al sud una zona de benzinera que se situa devora la depuradora, i a l'est la carretera, envoltada tota la zona est per sòl urbà d'ús industrial.

2. Tramitació (Resultats de l'exposició pública)

Per obtenir la llicència municipal que expedeix l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu per executar el projecte, el Consell d'Eivissa, ha d'efectuar la declaració d'interès general pel fet que el projecte contempla una activitat del tipus Infraestructures - estacionament de vehicles a l'aire lliure en sòl rústic comú, àrea de transició (SRC-AT) i parcialment de sòl rústic protegit, àrea de protecció territorial de carreteres (SRP-APT) amb categoria subjacent de SRC-AT.

L'expedient d'interès general fou sol·licitat a l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu amb núm. exp. 053/13. Aquest expedient segueix en tramitació al Consell Insular d'Eivissa.

La CMAIB va formular la Declaració d'Impacte Ambiental favorable, amb condicionants, per acord del Ple de la CMAIB de 23 de febrer de 2018 publicada al BOIB número 34 de 17 de març de 2018.

Per a la tramitació de la sol·licitud de pròrroga, l'òrgan ambiental ha de resoldre en un termini de sis mesos comptats des de la data de presentació de la sol·licitud. Prèviament l'òrgan ambiental ha de sol·licitar informe a les administracions públiques afectades per raó de la matèria en relació amb els elements essencials que van servir per fer l'avaluació de l'impacte ambiental.

*Consell d'Eivissa (data entrada a la CMAIB 21/06/2022)

El Departament de Presidència i Gestió Ambiental (Secció de Medi Ambient).

El Departament de Gestió del Territori, Infraestructures viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'intrusisme (Servei de Territori) i (Servei d'Infraestructures Viàries).

El Departament de Cultura, Educació i Patrimoni (Patrimoni).

*Ajuntament de Santa Eulària des Riu

*Govern de les Illes Balears, Direcció General de Recursos Hídrics (data entrada a la CMAIB 03/11/2022)

- Servei d'Estudis i Planificació.

-Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic.

A dia d'avui els informes que consten a l'expedient que s'han contestat durant la consulta de la CMAIB, són els següents:

-Informe del Servei d'Infraestructures Viàries (Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'intrusisme del Consell d'Eivissa)

En data 01/06/2022 el Cap de Servei d'Infraestructures Viàries del Consell d'Eivissa emet un informe en el qual conclou que no hi ha inconvenient, des del Servei d'Infraestructures Viàries, per a la pròrroga de la declaració ambiental d'aquest aparcament tenint en compte tota la documentació rebuda i ja informada per aquest Servei al respecte.

L'informe indica que d'acord amb les conclusions de la DIA, en el seu condicionant “h) Tal com s'indica a l'informe del Dpt d'obres públiques del Consell d'Eivissa s'haurà de presentar l'estudi de mobilitat indicat a l'informe de 31/10/2014, o sol·licitar si encara es considera necessari.”

En aquest sentit, indica que el representant de Transportes Juan Bufí Riera, SL ha fet arribar en dates 10 i 17 de setembre de 2021 i núm. 2021028201 i 2021028966 va lliurar documentació i que en transcriu, part d'aquest trasllat a Territori en data 29/10/2021.

Aquest informe indicat, conclou que el Servei d'Infraestructures Viàries informa favorablement la instal·lació de l'aparcament exterior privat al punt quilomètric 2+000, marge dret de la carretera EI-300 (abans C-733), sempre i quan es compleixin les següents condicions:

«1.Per ta d'adequar el carril dret de la intersecció giratòria el·líptica en l'accés a EI-100A s'ha de traslladar la senyalització (horitzontal i vertical) cap a la carretera EI-100.

L'eliminació de les marques vials existents no han de causar deteriorament en el ferm, per la qual cosa, no es permet el fressat superficial de les mateixes. Si que es permetrà el fressat de tota l'amplada de carril afectat, de 4 cm d'espessor, i la posterior reposició amb el corresponent reg d'adherència i capa de rodament, mitjançant AC16 surf B50/70 (amb àrid porfíric) i anivellament amb la ferm actual existent. Abans de l'execució d'aquesta part s'ha d'entregar a aquest Servei un plànol amb la disposició de l'estat final de la senyalització horitzontal i vertical corresponent.

2. Pel que respecta a l'aparcament, tal i com es preveu a la documentació entregada, haurà de pavimentar-se tota la superfície per tal de no produir arrossegament de materials a la carretera. Es considerarien també arrossegaments des de l'aparcament aquells àrids que procedeixin del triple tractament superficial, si és el cas. El promotor de l'aparcament és el responsable de realitzar les accions pertinents per tal que no es produeixi embrutiment de la carretera per l'activitat de l'aparcament, amb la finalitat de mantenir la seguretat i comoditat dels usuaris de la via.

3. Es condicionarà tal i com s'ha previst al projecte presentat, l'accés de sortida de l'aparcament, desplaçant la barrera de seguretat per ampliar el radi dels camions i tornant a pavimentar l'entrocament entre la parcel·la i la carretera, si és precís.

4. Abans d'iniciar els treballs el sol·licitant haurà de comprovar la ubicació exacta dels serveis que poguessin existir als voltants de la zona per tal de no afectar-los. En cas d'afectació, haurà de reposar-los. El sol·licitant haurà de restituir també al seu estat inicial qualsevol afecció que pugui provocar amb les obres a qualsevol element de la xarxa viària.

5. S'haurà de fer previsió de senyalització i abalisament, tant diürn com nocturn, garantint la seguretat de la circulació, sempre d'acord amb la normativa 8.3-I.C de Senyalització d'obres de carretera i el Manual d'exemples de senyalització d'obres.

6. S'haurà de fer previsió d'ubicació de les previsions i les escombraries, que no hauran d'ocupar la calçada, els vorals o les cunetes i no es permetrà dificultar el trànsit de vianants amb l'execució de les obres, habilitant una alternativa a l'itinerari de vianants que es vegi afectat.

7. D'acord amb l'article 33.2 de la Llei 5/90, les obres i les activitats sol·licitades no podran afectar la seguretat del trànsit i hauran de mantenir com a mínim les condicions prèvies de visibilitat i geometria.

8. Els senyals, els sistemes de contenció de vehicles, balises i altres elements de la carretera, que per poder portar a terme l'obra s'hagin de retirar es duran a un magatzem per tal de, en acabar l'obra, poder reposar-los en perfectes condicions. Durant el període d'obra, i una vegada que s'hagi modificat la senyalització existent, s'haurà de disposar la senyalització provisional que substitueix la definitiva, fins al seu final.

9. L'autorització que es pugui desprendre del present informe, s'entendrà exceptuant el dret de la propietat i sense perjudici de tercer. En cap cas, ni sota cap pretext, el peticionari no adquirirà dret de propietat ni de possessió sobre el terreny del Consell Insular d'Eivissa o de domini públic que s'ocupi amb l'obra de la instal·lació sol·licitada.

Aquest informe no suposarà l'assumpció per part d'aquesta Administració pública de cap mena de responsabilitat respecte del titular o de tercer.

10. L'execució de les obres a què es refereix aquest informe serà objecte de vigilància per part del personal del Consell Insular d'Eivissa encarregat l'explotació de les carreteres, el qual podrà exigir la presentació de la corresponent autorització. Per poder complir aquest requisit, l'esmentada autorització haurà d'estar a l'obra durant tota la seua durada.

11. Aquest informe s'expedeix als únics efectes del que preveu la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la CAIB, i per tant no eximeix de l'obligació d'obtenir les llicències i les autoritzacions que la legislació vigent exigeixi en virtut de les competències concurrents atribuïdes a aquesta o a d'altres administracions públiques.

12. L'autorització que es pugui desprendre del present informe s'haurà d'exercitar en el termini d'un any a partir del dia següent al de la data de recepció del present escrit, i quedarà sense efecte una vegada hagi transcorregut l'esmentat termini d'un any.

13. Abans del començament de les obres haureu de posar-vos en contacte amb aquest Servei d'Infraestructures Viàries (T. 971 19 55 30 i Fax. 971 39 99 75).»

-Informe del Servei de Territori (Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'intrusisme del Consell d'Eivissa)

En data 15/06/2022 l'arquitecta d'urbanisme del Consell d'Eivissa emet un informe en el qual indica vist que la sol·licitud de declaració d'interès general encara es troba en tramitació, no hi ha inconvenient per a la pròrroga de la vigència de la declaració d'impacte ambiental del projecte. A més, inclou la sol·licitud de pròrroga acompanyat del justificant de presentació de la mateixa davant la CMAIB el mateix 17/03/2022 i el BOIB número 34 del 17 de març de 2018.

-Informe de la Secció de Medi Ambient (Departament de Presidència i Gestió Ambiental del Consell d'Eivissa)

En data 13/06/2022 el biòleg de Medi Ambient del Consell d'Eivissa emet un informe en el qual indica que no es considera inconvenient en atorgar pròrroga de la vigència de la declaració d'impacte ambiental del projecte d'aparcament exterior privat parcel·la 41, polígon 21, Can Torrent TM Santa Eulària des Riu.

-Informe de Patrimoni (Departament de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell d'Eivissa)

En data 23/05/2022 el tècnic de Patrimoni del Consell d'Eivissa emet un informe en el qual indica que se tracta d'un expedient ja informat per el qual se sol·licita pròrroga per la declaració d'impacte ambiental. Conclou que no existeix inconvenient, per part de Patrimoni.

-Informe del Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic (DG de Recursos Hídrics; Govern de les Illes Balears)

En data 03/11/2022 el cap de negociat VII amb el vist-i-plau del cap de Servei de Gestió del DPH emet un informe en el qual, respecte del DPH i les seves zones de protecció diu que aquesta zona no es troba atermenada segons el que estableix la secció II “Apeo y Deslinde” del capítol I, títol III de l'RDPH, i que els interessats poden sol·licitar l'atermenament (art. 241.1 RDPH).

L'informe indica que l'article 2b de l'LA i el mateix article de l'RDPH indiquen que constitueixen el domini públic hidràulic (DPH) de l'Estat les lleres de corrents naturals, contínues o discontínues. També diu que, de manera preliminar, aquests corrents estan identificats en les Illes Balears, entre altres, pels mapes de perillositat i de risc d'inundació, segons el RD 159/2016, de 15 d'abril, pel qual s'aprova el Pla de gestió del risc d'inundació de la Demarcació Hidrogràfica de les Illes Balears (en endevant PGRI), consultables en la capa ARPSI del visor de la IDEIB i afegeix l'enllaç (https://ideib.caib.es/visor/).

Ateses les dades de les ARPSI, l'àmbit de les obres a realitzar es troba afectat per les zones de protecció (servitud i policia) associades al domini públic hidraulic cartogràfic o probable (DPHP) del Torrent de Llavanera i inclou un gràfic de MITECO.

L'informe inclou els mapes de perillositat i de risc d'inundació del PGRI en relació amb la parcel·la i afirma que l'àmbit de les actuacions és inundable i es troba en zona de flux preferent. Indica que aquest sòl es troba en una situació bàsica de sòl rural, segons el RDL 7/2015, de 30 d'octubre, per la qual s'aprova el Text refós de la Llei del Sòl i Rehabilitació Urbana (TRLSRU).

També diu que l'article 9bis 1b del RDPH no permet la instal·lació d'instal·lacions permanents d'aparcaments de vehicles en superfície.

Inclou un quadre resum d'afeccions que indica que la parcel·la està afectada per la zona de servitud, zona de policia, zona inundable i zona de flux preferent i que no hi ha indicis de DPH de les aigües superficials, tot això segons el PGRI. L'informe indica que les obres, activitats i usos previstos no són autoritzables segons l'LA, l'RDPH i el PHIB vigents, pel que fa al Domini Públic Hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i a zones inundables o potencialment inundables.

Finalment, l'informe conclou que «Als efectes de l'article 43 de la Llei 21/2013 de 9 de desembre d'avaluació ambiental, s'informen desfavorablement les obres, activitats i usos previstos d'acord amb l'LA, l'RDPH i el PHIB vigents, pel que fa al Domini Públic Hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i a zones inundables o potencialment inundables. L'article 9bis 1b no permet la instal·lació d'instal·lacions permanents d'aparcaments de vehicles en superfície.»

CONSIDERACIONS TÈCNIQUES

1.- El projecte es va sotmetre a una Avaluació d'Impacte Ambiental simplificada i es va subjectar a ordinària d'acord amb la Llei 11/2006, de 14 de setembre d'AIA i AAE de les Illes Balears per Acord de Ple de la CMAIB de 2/10/2014.

El procediment ordinari sotmès a IP el 27/02/2017 va continuar la tramitació d'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'AA i la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

La Declaració d'Impacte Ambiental va ser emesa pel Ple de la CMAIB de 23/02/2018 i publicada al BOIB núm. 34 de 17/03/18. L'avaluació d'impacte ambiental conclou mitjançant la DIA si el procediment és ordinari.

La sol·licitud de pròrroga es regeix d'acord la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, que diu:

“Article 43. Vigència de la declaració d'impacte ambiental.

1. La declaració d'impacte ambiental del projecte o activitat perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicada al «Butlletí Oficial de l'Estat» o diari oficial corresponent, no s'hauria començat l'execució del projecte o activitat en el termini de quatre anys. En aquests casos, el promotor haurà d'iniciar novament el tràmit d'avaluació de l'impacte ambiental del projecte, llevat que s'acordi la pròrroga de la vigència de la declaració d'impacte ambiental en els termes previstos en els apartats següents.

En defecte de regulació específica, s'entén per inici de l'execució del projecte quan, una vegada obtingudes totes les autoritzacions que siguin exigibles, hagin començat materialment les obres o el muntatge de les instal·lacions necessàries per a l'execució del projecte o activitat i així consti a l'Administració.

Als efectes que preveu aquest apartat, el promotor de qualsevol projecte o activitat sotmès a avaluació de l'impacte ambiental haurà de comunicar a l'òrgan ambiental la data de començament de l'execució de l'esmentat projecte o activitat.

En el cas que un procediment judicial afecti, directa o indirectament, a l'execució d'un projecte que compti amb Declaració d'Impacte Ambiental, el transcurs del termini de vigència de la mateixa quedarà en suspens des del seu inici i fins al moment en què el procediment compti amb sentència judicial ferma.

2. El promotor podrà sol·licitar la pròrroga de la vigència de la declaració d'impacte ambiental abans que transcorri el termini que preveu l'apartat anterior. La sol·licitud formulada pel promotor suspèn el termini de quatre anys de l'apartat anterior.

3. Presentada la sol·licitud, l'òrgan ambiental podrà acordar la pròrroga de la vigència de la declaració d'impacte ambiental en cas que no s'hagin produït canvis substancials en els elements essencials que van servir per fer l'avaluació de l'impacte ambiental, i ampliar-ne la vigència per dos anys addicionals. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi començat l'execució del projecte o activitat, el promotor haurà d'iniciar novament el procediment d'avaluació de l'impacte ambiental del projecte.

4. L'òrgan ambiental ha de resoldre sobre la sol·licitud de pròrroga en un termini de tres mesos comptats des de la data de presentació de la sol·licitud. L'òrgan ambiental sol·licitarà informe a les Administracions públiques afectades per raó de la matèria en relació amb els elements essencials que van servir per fer l'avaluació de l'impacte ambiental. Aquestes administracions s'han de pronunciar en el termini de trenta dies, que es pot ampliar per quinze dies més, per raons degudament justificades, període durant el qual el termini de resolució de la sol·licitud romandrà suspès.

5. Transcorregut el termini sense que l'òrgan ambiental hagi resolt sobre la pròrroga de la vigència de la declaració d'impacte ambiental, s'entén desestimada la sol·licitud de pròrroga.”

La sol·licitud de pròrroga es va realitzar el 17/03/2022. L'òrgan ambiental ha sol·licitat informe a les administracions públiques afectades per raó de la matèria en relació amb els elements essencials que van servir per fer l'avaluació de l'impacte ambiental, durant aquest període el termini de resolució de la sol·licitud ha romàs suspès.

2.- La parcel·la té categoria de SRC-AT i parcialment SRP-APT Carreteres, l'activitat d'infraestructures per a estacionament de vehicles a l'aire lliure és un ús condicionat segons el PTI d'Eivissa, per tant, està subjecte a la declaració d'interès general segons l'article 26.1 de la Llei 6/1997, de 8 de juliol, del sòl rústic de les Illes Balears.

Les activitats relacionades amb usos no prohibits, diferents dels admesos o del d'habitatge unifamiliar només podran autoritzar-se quan resultin declarats d'interès general. El Consell d'Eivissa, ha d'efectuar la declaració d'interès general pel fet que el projecte contempla una activitat del tipus Infraestructures - estacionament de vehicles a l'aire lliure en sòl rústic comú, àrea de transició (SRC-AT) i parcialment de sòl rústic protegit, àrea de protecció territorial de carreteres (SRP-APT) amb categoria subjacent de SRC-AT.

El Sòl Rústic qualificat d'Àrea de Transició és susceptible de destinar a previsions del futur creixement urbà o l'harmonització de les diferents classes de sòl que l'envolta. El sòl que envolta la parcel·la 42 del polígon 21 del TM de Santa Eulària és SRG, a l'est limita amb el torrent de sa Llavanera i un magatzem de butà, a l'oest amb una sèrie d'infraestructures viàries com el desdoblament E-20 que enllaça amb EI-200/PMV-810 i l'EI-300/C-733 per aquest motiu hi ha una part sud-oest de la parcel·la que és APT de carreteres i els polígons a banda i banda de l'EI-20 a sòl urbà d'ús industrial. Al sud de la parcel·la és SRC-AT on se situa l'EDAR d'Eivissa a uns 150 metres de distància.

A uns 250 metres del nord de la parcel·la, el Torrent de Fornàs conflueix amb el Torrent de sa Llavanera i tota la zona està a una plana geomorfològica d'inundació. Està dins de l'Àrea de Risc Potencial Significatiu d'Inundació ARPSI Zona de flux preferent i a Àrea de Protecció de Risc d'Inundació.

La parcel·la destinada al projecte d'aparcament exterior privat Can Torrent està englobada dins una Àrea amb Risc Potencial Significatiu d'Inundació (ARPSI) amb el codi ES110_ARPSI_03441 dintre de l'avinguda a 100 anys i a 500 anys. L'avinguda 10 anys exclou la majoria de la parcel·la pel fet d'estar en una cota un poc més alta.

L'àmbit d'actuació es troba afectat per les zones de protecció (servitud i policia) associades al domini públic hidràulic cartogràfic o probable (DPHP) dels Torrent de Fornàs i de sa Llavanera per tant a aquesta zona s'hi podrien produir problemes d'inundabilitat associats al desbordament dels Torrents.

La parcel·la limita amb dos torrents que alimentes la zona humida de Ses Feixes del Prat de Ses Monges i es troba a una plana geomorfològica d'inundació. Aquesta parcel·la es troba al perímetre de restriccions moderades de 2 pous d'abastiment i de restriccions màximes d'altres dos (art 87 PHIB). La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer profund és moderada-baixa i la de l'aqüífer superficial és moderada-alta.

3.- El projecte pròpiament dit no ha sofert canvis substancials, tot i que sí s'ha vist envoltat d'obres d'infraestructures al mateix municipi com són les obres de desdoblament de la carretera EI-300/C-733 de Santa Eulària des Riu i la construcció de les variants de Jesús i el bypass de Ca na Negreta.

4.- Però sí que s'han produït canvis substancials en la regulació de les zones inundables i, per tant, s'ha afectat elements essencials que van servir per fer l'avaluació ambiental.

Les planes geomorfològiques d'inundació es consideren zones potencialment inundables segons l'article 104 del PHIB, aprovat pel RD 51/2019, de 8 de febrer, pel qual s'aprova el Pla Hidrològic de les Illes Balears (en endavant PHIB 2019).

«Les administracions competents en ordenació territorial i urbanisme podran efectuar els estudis hidrològics – hidràulics i remetre a l'administració hidràulica pel seu informe. Si s'informa favorablement els estudis hidrològics – hidràulics els podran utilitzar els promotors urbanístics que ho desitgin. En absència del previst en el paràgraf anterior els promotors urbanístics podran elaborar aquests estudis»

Per altra banda, segons l'article 105 del PHIB 2019 amb caràcter general les noves edificacions i els usos associats es realitzaran fora de les zones inundables (art.103) i zones potencialment inundables (art.104). A més, s'evitarà l'establiment d'equipaments o serveis o infraestructures públiques com depuradores, si no existeix una alternativa d'ubicació es permetrà l'establiment de forma excepcional i les edificacions que es vulguin fer es regiran pel RDPH i requeriran autorització administrativa.

Finalment, com que és una zona de flux preferent hi pot haver problemes de caràcter hidrològic per a l'establiment de l'aparcament, emperò si l'estudi hidràulic determina que la zona s'inunda i té flux preferent, no es pot establir.

Per això, el Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic ha informat desfavorablement la pròrroga i s'entén que no autoritzarà l'activitat d'acord amb el Reial Decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Aigües (LA), Reial Decret 849/1986, d'11 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament del Domini Públic Hidràulic (RDPH), i el Reial Decret 51/2019, de 8 de febrer, pel qual s'aprova el Pla Hidrològic de les Illes Balears (PHIB) vigents, pel que fa al Domini Públic Hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i a zones inundables o potencialment inundables.

En efecte, l'article 9 bis fou introduït per l'apartat tres de l'article primer del R.D. 638/2016, de 9 de desembre, pel que se modifica el Reglament del Domini Públic Hidràulic aprovat pel R.D 849/1986, de 11 d'abril, el Reglament de Planificació Hidrològica, aprovat pel R.D. 907/2007, de 6 de juliol, i altres reglaments en matèria de gestió de riscs d'inundació, cabals ecològics, reserves hidrològiques i abocaments d'aigües residuals (B.O.E. 29 desembre 2016) amb vigència des del 30 desembre 2016.

Aquest article 9 bis estableix limitacions als usos en la zona de flux preferent en sòl rural amb l'objectiu de garantir la seguretat a les persones i béns, de conformitat amb el que preveu l'article 11.3 del TRLA, i sense perjudici de les normes complementàries que poden establir les comunitats autònomes, en concret, en els usos del sòl en la zona de flux preferent.

I, en l'apartat 1 diu que «En sols que es trobin en la data d'entrada en vigor del Reial decret 638/2016, de 9 de desembre, en la situació bàsica de sòl rural del text refós de la Llei del Sòl i Rehabilitació Urbana aprovat pel Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, no es permetrà la instal·lació de noves:»

“Edificacions, obres de reparació o rehabilitació que suposin un increment de l'ocupació en planta o del volum d'edificacions existents, canvis d'ús que incrementin la vulnerabilitat de la seguretat de les persones o béns enfront de les avingudes, garatges subterranis, soterranis i qualsevol edificació sota rasant i instal·lacions permanents d'aparcaments de vehicles en superfície” en el seu apartat b).

5.- Per tant, es conclou que s'han produït canvis substancials en elements essencials que serviren per a fer l'avaluació d'impacte ambiental del projecte. Per tant, es considera que, d'acord amb l'article 43 de la Llei 21/2013, hi ha inconvenient en ampliar la vigència de la declaració d'impacte ambiental per dos anys addicionals. La normativa que fa referència a garantir la seguretat de les persones i els béns, de conformitat amb la Llei d'Aigües estableix limitacions en els usos del sòl a la zona de flux preferent. Aquesta normativa no li era d'aplicació en el moment de la formulació de la Declaració d'Impacte Ambiental pel fet d'haver iniciat el procediment simplificat en l'any 2013. Actualment, en data de sol·licitud de la pròrroga, i amb Reial decret 849/1986, d'11 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament del Domini Públic Hidràulic (RDPH) que desenvolupa els títols preliminar, I, IV, V, VII i VIII del text refós de la Llei d'aigües, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol en vigor no es poden fer instal·lacions permanents d'aparcament de vehicles en superfície que incrementen la vulnerabilitat de la seguretat de les persones o béns, enfront avingudes.

6.- En virtut de l'article 43.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, que diu:

“l'òrgan ambiental podrà acordar la pròrroga de la vigència de la declaració d'impacte ambiental en cas que no s'hagin produït canvis substancials en els elements essencials que van servir per fer l'avaluació de l'impacte ambiental, i ampliar-ne la vigència per dos anys addicionals.”

S'habilita a la CMAIB per resoldre la pròrroga de vigència de la DIA en base a les conclusions de l'informe del Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic de la D.G. de Recursos Hídrics com a administració pública afectada per raó de la matèria en relació amb els elements essencials que van servir per fer l'avaluació de l'impacte ambiental. A més, es recorda que, segons l'article 43.5 diu:

“Transcorregut el termini sense que l'òrgan ambiental hagi resolt sobre la pròrroga de la vigència de la declaració d'impacte ambiental, s'entén desestimada la sol·licitud de pròrroga.”

Conclusió

Per tot l'anterior, s'acorda denegar la pròrroga de la declaració d'impacte ambiental del projecte d'aparcament exterior privat, polígon 21, parcel·la 41, Can Torrent, al TM Santa Eulària des Riu, Eivissa sol·licitada per Transportes Juan Bufí Riera S.L., en concloure's que previsiblement es produiran impactes ambientals adversos significatius a conseqüència de la vulnerabilitat del projecte enfront al risc d'accidents greus i/o catàstrofes rellevants.

 

(Signat electrònicament, 30 de gener de 2023)

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias