Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DES MIGJORN GRAN

Núm. 76737
Convocatòria i bases per els ajuts socials individuals, temporals i d'emergència social per l'any 2023 de l'Ajuntament des Migjorn Gran

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que mitjançant Decret d'Alcaldia núm. 16, de data 25.1.2022, s'ha adoptat el següent acord:

PRIMER.- Aprovar la convocatòria d'ajuts individuals, temporals i d'emergència social de l'Ajuntament de Es Migjorn Gran per l'any 2023, segons les bases que es transcriuen en el punt següent.

Termini de presentació de sol·licituds: Fins dia 31 de Gener de 2024

Lloc de presentació de sol·licituds: Àrea de Serveis Socials de l'Ajuntament de Es Migjorn Gran.

SEGON.- Aprovar les bases que regulen les condicions que hauran de complir els interessats per gaudir dels ajuts individuals, temporals i d'emergència social de l'Ajuntament de Es Migjorn Gran per a l'any 2023 i que es transcriuen a continuació.

TERCER.- Ordenar la publicació d'aquesta convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

Signat per mi la Batlessa, Antonia Camps Florit , as Migjorn Gran, en la data de la signatura electrònica que consta en aquest document.

A continuació es transcriuen les bases.

BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS INDIVIDUALS, TEMPORALS I D'EMERGÈNCIA SOCIAL DE L'AJUNTAMENT DES MIGJORN GRAN PER L'ANY 2023

Article 1.

Objecte i finalitat dels ajuts

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és la concessió d'ajuts individuals, temporals i d'emergència social de l'Ajuntament des Migjorn Gran per a l'any 2023.

2. Tenen la consideració d'ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social aquelles prestacions econòmiques, de caràcter no periòdic, que es concedeixen de manera puntual a un/una ciutadà/ciutadana o a una família per tal de donar resposta a una situació de necessitat, i que habitualment serveixen per a la consecució d'uns objectius prèviament definits en un pla d'intervenció pels Serveis Socials.

3. Finalitat. L'ajut es concep com una eina més per aconseguir els objectius definits pels serveis socials envers la persona o família destinatària, i no com un fi en si mateix. Per aquest motiu, l'ajut formarà part d'un pla d'intervenció mitjançant el qual pugui evitar un retrocés en els objectius aconseguits o una pèrdua greu de la qualitat de vida dels membres del nucli familiar.

Article 2.

Import dels ajuts. Finançament.

1. Els ajuts seran atesos amb càrrec a l'aplicació pressupostària 321-48000 del Pressupost General de 2023, amb un import màxim conjunt de 3.000 euros. En el cas que es rebi una subvenció per aquest concepte i l'Ajuntament hi aporti més fons, aquest límit es podrà ampliar, prèvia publicació en el Butlletí Oficial de Les Illes Balears.

2. Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada a la convocatòria, es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en les presents bases, segons els principis i criteris continguts en l'article 8.

3. Es procurarà, sempre que sigui possible, que el sol·licitant cofinanci part de l'objecte o del servei al qual va destinat l'ajut.

 

Article 3.

Règim de compatibilitat dels ajuts.

1. Els ajuts que s'atorguin de conformitat a aquestes bases seran compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho a aquest ajuntament en la forma establerta en aquestes bases.

2. L'import de les subvencions o ajuts que es concedeixen no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de les activitats subvencionades.

Article 4.

Beneficiaris dels ajuts.

1. Poden prendre part en aquesta convocatòria aquelles persones que:

a) Estiguin empadronades en el municipi des Migjorn Gran.

b) Siguin majors de 18 anys, o bé menors amb càrregues familiars.

c) No disposin d'ingressos per atendre la situació de necessitat o d'emergència.

d) No estiguin sotmeses a les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari de les subvencions públiques recollides en els apartats a), d), f), g), h) recollides en l'article 13.2 de la LGS.

e) No estiguin sotmeses a les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari de les subvencions públiques recollides en l'article 13.3 de la LGS.

2. L'escassetat d'ingressos econòmics dels beneficiaris s'avaluarà d'acord als següents criteris:

a) Si la unitat familiar està formada per un sol membre, els ingressos mensuals no poden superar el 130% de l'IPREM (14 pagues). Per a l'any 2023, aquesta quantitat queda fixada en 878,18 euros mensuals.

b) Per unitats familiars amb més membres s'incrementarà un 30% pel segon membre, un 20 % pel tercer i un 10% a partir del quart membre, tots ells sobre el barem de l'importa màxim d'ingressos segons recull la taula següent:

 

1 Membre

878,18 €

Increment membre adiccional

 

130% IPREM 2023 (14 pagues)

2 Membres unitat familiar

1.141,63 €

263,45 €

30%

Increment per segon membre

3 Membres unitat familiar

1.317,27 €

175,64 €

20%

Increment per tercer membre

4 Membres unitat familiar

1.405,09 €

87,82 €

10%

Increment a partir de quart membre

5 Membres unitat familiar

1.492,91 €

87,82 €

10%

Increment a partir de cinquè membre

6 Membres unitat familiar

1.580,72 €

87,82 €

10%

Increment a partir de sisè membre

7 Membres unitat familiar

1.668,54 €

87,82 €

10%

Increment a partir setè membre

 

c) Per tal de calcular els ingressos econòmics de la unitat de convivència es farà la mitjana dels ingressos obtinguts en els darrers sis mesos anteriors a la data de la sol·licitud.

d) Excepcionalment, si no es compleix algun dels requisits anteriors, però des de la unitat de treball social es considera justificada la situació de necessitat, podrà concedir-se un ajut. Hi haurà especial consideració en els casos de sol·licituds per emergència social o per motius sociosanitaris en què la necessitat de dur a terme una inversió important i imprescindible superi la capacitat econòmica del sol·licitant. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics i/o mèdics que corresponguin en cada cas.

3. En el cas de l'existència d'estalvis en la unitat de convivència, els estalvis no poden superar el 100% de l'IPREM, és a dir 8.106,28€.

Article 5.

Condicions específiques segons el tipus d'ajut.

5.1. Ajuts per a habitatge

a) Lloguers i quotes puntuals d'hipoteca: es pot concedir un ajut amb un import màxim equivalent a 3 mensualitats, ja sigui en concepte de lloguer o com a dipòsit, fiança o mensualitat d'hipoteca.

b) Equipament de la llar: petits electrodomèstics i estris bàsics i necessaris de l'habitatge. Fins a un màxim de 500 euros.

c) Manteniment de la llar i subministraments: petites obres i reparacions per tal de millorar les condicions de l'habitatge i pagament de subministraments. Fins a un màxim de 600 euros.

d) Inspeccions tècniques obligatòries d'immobles: fins a un màxim d'un 75% de l'import de la inspecció per antiguitat d'edificis.

e) Pagament de pensions/hostals: atesa la temporalitat de la situació, es pagarà com a màxim l'import de dos mesos d'estada, sempre que s'hagin esgotat altres vies com cases d'acollida o altres recursos disponibles.

En tots els casos d'ajuts per habitatge ha de quedar acreditat que no s'han pogut acollir a les ajudes per arrendament, ni a les de renda bàsica d'emancipació per a joves ni a les de rehabilitació del Govern de les Illes Balears o altres ajuts que convoquin l'Administració local o autonòmica durant el període de sol·licitud de les ajudes regulades en aquestes bases.

5.2. Ajuts per a manutenció

a) Bolquers i llet per a nadons: per a un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 180 euros per mes i fillet/a.

b) Pagament de menús: per un període màxim d'un mes i per una quantia màxima de 180 euros per persona, sempre que no sigui possible o s'hagin esgotat altres vies, com menjadors socials, cases d'acollida, etc.

c) Manutenció en general: per a les unitats familiars que, per circumstàncies puntuals, no compten amb ingressos econòmics suficients per cobrir les necessitats bàsiques d'alimentació de tots els seus membres. Per un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 180 euros per mes i persona.

5.3. Ajuts per activitats educatives

a) Escola infantil: fins a un màxim del 75 % del total del cost anual.

b) Material escolar: fins als màxims següents

Educació infantil: fins a 150 euros any per fillet/a

Primària: fins a 210 euros any per fillet/a

Secundària: fins a 240 euros any per fillet/a

c) Menjador escolar durant el període lectiu: fins a un màxim del 75% del cost total anual. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir del servei de menjador escolar.

d) Menjadors infantils d'activitats estiu: fins a un màxim del 100% de la despesa. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir del servei de menjador.

e) Pagament d'activitats extraescolars i de lleure durant el període lectiu: fins a un màxim del 75% del cost total anual. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir d'aquestes activitats.

f) Pagament d'activitats extraescolars i de lleure durant l'estiu: fins a un màxim del 100 % del cost total anual. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir d'aquestes activitats.

g) Pagament de transport escolar: fins a un màxim del 75 % del cost total anual. Així mateix, en els casos que no puguin acollir-se a transport escolar organitzat, es pot subvencionar el cost de la targeta de transport del Consell Insular.

Excepcionalment, en el cas dels ajuts per necessitats educatives, quan es donin circumstàncies en què sigui necessari prioritzar el benestar i l'atenció del menor, es poden superar els màxims previstos en els apartats anteriors. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics corresponents.

5.4. Ajuts per a inserció social i laboral

a) Pagament puntual d'ajuts per a l'assistència a accions formatives per a les persones amb especials dificultats d'inserció social i laboral que no es puguin acollir a altres tipus de beques, ajuts o prestacions, i sempre que es valori que l'ajut és imprescindible per les circumstàncies del cas (amb un màxim de 12 euros/dia).

b) Ajudes per a transport per afavorir la inserció social i laboral per a les persones que assisteixen a una acció formativa i que viuen fora del municipi on s'imparteix. Es valorarà la possibilitat de finançar una part de la targeta de transport corresponent o, de forma excepcional, en els casos en què no sigui possible el transport públic, finançar fins a un màxim de 0,21 €/km.

c) Ajuts puntuals per desplaçaments per inserció social per a les persones que no compten amb recursos econòmics suficients per poder atendre les despeses de desplaçament que siguin imprescindibles per afavorir-ne la inserció social (desplaçaments per tramitació de documentació, assistència a judicis, permisos i visites penitenciaries, etc.).

d) Ajuts puntuals per a la guarda del fills, per a les situacions en què la seva atenció dificulti la inserció laboral, sempre que no hi hagi altres alternatives, recursos o ajuts.

5.5. Ajuts per motius sociosanitaris

a) Ajudes tècniques: per a aparells com audiòfons, ulleres, cadires de rodes, faixes ortopèdiques, pròtesis, matalassos antiescares, adaptació de vehicles, etc. Se'n finançarà com a màxim el 75 % del cost total. Per tal de fixar el tant per cent que es finançarà es valorarà, a més de la capacitat econòmica de la unitat de convivència, que el model sol·licitat s'adeqüi a la prescripció feta per l'especialista, si està o no finançat per l'IBSALUT o una altra entitat, i el grau de necessitat.

b) Reparació/adaptació de la llar: es tracta de totes les obres que es duen a terme en un domicili amb l'objectiu de facilitar l'estada a una persona discapacitada o a una persona major amb dificultats de mobilitat. S'atorgarà només en els casos en què el sol·licitant no s'hagi pogut acollir, per un motiu justificat, als ajuts d'accessibilitat a edificis i habitatge regulats per la conselleria competent del Govern de les Illes Balears.

Es finançarà com a màxim el 75 % del cost total. Per tal de fixar el tant per cent que es finançarà, es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència i el grau de necessitat de l'obra efectuada.

c) Tractaments professionals: es tracta dels tractaments que no són coberts pel sistema nacional de salut, pel sistema d'autonomia i d'atenció a la dependència o per qualsevol organització de servei públic implantada al territori, com poden ser tractaments psicològics, de rehabilitació, d'estimulació precoç, de logopèdia, etc. En aquests casos excepcionals es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència, la necessitat del tractament, la freqüència i el període previst de tractament. Se'n finançarà com a màxim el 75% del cost total.

5.6. Ajuts per emergència social

Es tracta d'emergències greus i imprevisibles que fan que una persona o família es trobi de sobte en situació de necessitat; per exemple, a causa d'incendis, inundacions, accidents, robatoris, etc.

Article 6.

Forma de concessió dels ajuts.

La concessió d'aquests ajuts es realitzarà en règim de concurrència, competitiva, mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d'establir la prelació d'aquestes segons els criteris previstos a l'article 8 d'aquesta convocatòria.

Article 7.

Sol·licituds i documentació a presentar.

1. Les sol·licituds s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, a l'Àrea de Serveis Socials de l'Ajuntament des Migjorn Gran i consistiran en la següent documentació:

a) DNI del sol·licitant.

b) Document de representació, si s'escau.

c) DNI del representant, si s'escau,

d) Còpia del llibre de família,

e) Certificat d'empadronament

f) Justificació dels ingressos o les rendes de la unitat familiar del peticionari o, si pertoca, còpia de la seva declaració de la renda,

g) Certificat de la condició de discapacitat, si pertoca, expedida per l'administració autonòmica competent,

h) Certificat de trobar-se al corrent de les obligacions tributàries,

i) Certificat de trobar-se al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social,

j) Declaració jurada del sol·licitant de no haver rebut ajudes econòmiques, en el mateix any natural, d'altres organismes pel mateix concepte o, en el cas d'haver-ne rebudes, que no cobreixin totalment la necessitat objecte de la petició, amb indicació, en aquest cas, de la quantia rebuda,

k) Declaració responsable de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions,

l) Certificació del compte bancari per rebre l'import de l'ajut (IBAN),

m) Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o unitat familiar que sol·licita l'ajut.

 

Article 8.

Criteris en la concessió dels ajuts

Els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

En la selecció de les sol·licituds i la graduació dels ajuts, les sol·licituds seran valorades d'acord amb el següent ordre de prioritats i tot tenint en compte la dotació pressupostària recollida en l'article 2:

a) Els imports màxims i les condicions de cadascun dels ajuts seran els recollits a l'article 5.

b) La necessitat de realitzar l'activitat, compra o servei subvencionat, manifestada i/o certificada o justificada mitjançant recepta, recomanació, ... d'algun professional.

c) L'esgotament de recursos previs i «ordinaris» per a solucionar el problema econòmic que presenta.

d) Finalment, s'atendrà els ajuts per ordre d'entrada.

Article 9.

Comissió tècnica d'ajuts socials.

1. Es crea la comissió tècnica d'ajuts socials, que està formada per l'equip tècnic dels Serveis Socials.

2. Les funcions de la comissió tècnica seran les següents:

  • Examinar, avaluar i qualificar les sol·licituds d'acord amb els criteris i els requisits que estableix aquesta convocatòria.
  • Emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

Article 10.

Tramitació i resolució dels ajuts.

1. La treballadora social serà l'òrgan instructor del procediment de concessió d'aquests ajuts.

2. La treballadora social analitzarà el compliment dels requisits establerts en aquesta convocatòria, afegirà els documents dels quals el sol·licitant hagi autoritzat a consulta de dades, així com el certificat d'empadronament, avaluarà les sol·licituds presentades i evacuarà un informe social. Amb aquest fi, ha d'examinar les sol·licituds presentades i la documentació adjunta per tal de determinar si l'ajuda s'adequa a l'objecte d'aquesta convocatòria. En particular, realitzarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts. Si es considera necessari disposar de documentació complementària per poder fer una correcta valoració de la necessitat sol·licitada, podrà sol·licitar la documentació que consideri oportuna.

3. La Comissió tècnica d'ajuts socials examinarà la documentació i emetrà un informe on es concretarà el resultat de l'avaluació efectuada.

4. L'equip tècnic de serveis socials formularà una proposta de resolució a la batlia, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

5. Els ajuts s'atorgaran per Decret de batlia en base a la proposta de la comissió tècnica de Serveis Socials. El termini màxim per resoldre serà de dos mesos, comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud o l'esmenada definitiva de les deficiències, si són necessàries. Si no recau resolució en el termini indicat, les sol·licituds presentades s'entendran com desestimades.

Article 11.

Obligacions dels beneficiaris.

Són obligacions dels beneficiaris:

a) Destinar l'import de l'ajuda a l'objecte per al qual s'ha sol·licitat.

b) Justificar davant l'ajuntament el compliment dels requisits i condicions recollits a l'article 4 d'aquestes bases.

c) Justificar l'aplicació de la subvenció, segons el que determinen aquestes bases.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que pertoquin per part d'aquest Ajuntament, la Sindicatura de Comptes o d'altres òrgans de control extern, així mateix es comprometen a facilitar quanta informació els sigui requerida per aquestes en relació amb els ajuts concedits.

e) Comunicar a l'Ajuntament l'obtenció d'altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades.

f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, en tant puguin ser objecte de les activitats de comprovació i control.

 

Article 12.

Abonament dels ajuts

1. Atesa la naturalesa i l'objectiu social d'aquests ajuts, l'import de la subvenció s'abonarà un cop aprovada la concessió de l'ajut, la qual cosa no eximeix la seva plena justificació.

2. L'abonament es podrà realitzar, segons els casos en favor del beneficiari o d'una entitat o persona col·laboradora, per tal d'aconseguir els fins que persegueixen la concessió de l'ajut.

Article 13.

Justificació de les subvencions. Forma i règim de pagament.

1. La justificació de la inversió proposada en la resolució s'haurà de realitzar abans del 31 de gener de 2024.

2. La documentació a entregar per justificar la subvenció seran factures o altres comprovants de la despesa efectuada.

3. En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual va ser concedida, es procedirà a la revisió de la quantia, tot minorant-se proporcionalment a la part no justificada.

Article 14.

Reintegrament dels ajuts concedits.

1. D'acord amb el que disposen els articles 37 i 8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el beneficiari ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si n'és el cas, l'interès de demora, en els casos següents:

  • L'incompliment de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.
  • L'obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides per a això, o quan s'alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables a la persona beneficiària.
  • L'incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
  • La concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitad.
  • La negativa a sometre's a les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, o l'obstrucció injustificada d'aquestes actuacions.

2. Per tal de reintegrar les ajudes s'han d'aplicar els procediments prevists per a aquest efecte en els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els quals s'han de garantir l'audiència a les persones interessades.

3. Les quantitats reintegrades tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

Article 15.

Règim d'infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la batlia de l'Ajuntament.

Article 16.

Normativa aplicable.

1. En tot allò no previst expressament en aquestes bases serà d'aplicació l'ordenança general reguladora de la concessió de subvencions.

2. En qualsevol dels casos seran aplicables les disposicions contingudes en les normes següents:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE 18/11/2003).
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB 31/12/2005).
  • RD 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, General de Subvencions.

 

(Es Migjor Gran, signat electrònicament 30 de gener de 2023

La batlessa

Antonia Camps Florit)