Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEIS FERROVIARIS DE MALLORCA (SFM)

Núm. 788376
Acord pel qual s’aprova la convocatòria del procés excepcional d’estabilització per concurs extraordinari de mèrits per cobrir les places de personal laboral de Serveis Ferroviaris de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es publica l'Acord adoptat a la sessió del Consell d'Administració de Serveis Ferroviaris de Mallorca de 14 de desembre de 2022.

Antecedents

1.Mitjançant l'Acord del Consell d'Administració de Serveis Ferroviaris de Mallorca de 20 de maig de 2022 (BOIB núm. 68, de 26 de maig) es va aprovar l'oferta pública d'ocupació d'estabilització corresponent al personal laboral d'SFM, en el marc de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública (BOIB núm. 312, de 29 de desembre).

2.L'article 4 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears, regula el procés excepcional d'estabilització de places ocupades de manera temporal de llarga durada, de conformitat amb la disposició addicional sisena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre. Aquestes disposicions preveuen que les administracions públiques convoquin, amb caràcter excepcional i per una sola vegada pel sistema de concurs, les places que compleixen els requisits que estableix l'article 2.1 de la Llei 20/2021 i han estat ocupades amb caràcter temporal de manera ininterrompuda amb anterioritat a l'1 de gener de 2016. Aquesta disposició es complementa amb la disposició addicional vuitena, la qual estableix que, addicionalment, els processos d'estabilització prevists en la disposició addicional sisena han d'incloure en les convocatòries les places vacants de naturalesa estructural ocupades de manera temporal per personal amb una relació, d'aquesta naturalesa, anterior al dia 1 de gener de 2016.

3.Pel que fa al concurs com a procés excepcional d'accés a la funció pública, cal tenir en compte la doctrina fixada pel Tribunal Constitucional sobre el principi d'igualtat en l'accés als càrrecs i les ocupacions públiques (article 23.2 de la Constitució espanyola), que diu que únicament pot ser exceptuada per raons excepcionals i objectives. A més, aquest accés s'ha de regular de manera igualitària en la convocatòria mitjançant normes abstractes i generals per preservar la igualtat davant la llei de la ciutadania, fet que obliga el legislador i l'Administració a triar regles fundades en criteris objectius i presidits pels cànons de mèrit i capacitat que l'article 103.3 de la CE disposa (STC 67/1989, 27/1991 i 60/1994).

Entre les condicions que, d'acord amb la jurisprudència constitucional, s'han de donar perquè no es pugui apreciar cap infracció del principi d'igualtat d'accés a càrrecs i llocs de treball públics de l'article 23.2 de la CE es troba, en primer lloc, que sigui una situació excepcional; en segon lloc, que només s'acudeixi a aquest tipus de procediments per una sola vegada, ja que altrament es perdria la condició de remei excepcional i, en tercer lloc, que aquesta possibilitat estigui prevista en una norma amb rang legal (STC 12/1999, d'11 de febrer de 1999).

Amb la disposició addicional sisena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, i l'article 4 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, es dona empara normativa al concepte jurisprudencial d'interinitat de llarga durada superior a cinc anys.

4.L'article segon del Decret llei 2/2022, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública a les Illes Balears, ha modificat la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i afegeix una nova disposició addicional divuitena. Per mitjà d'aquesta nova disposició addicional es constitueix la Mesa General del Sector Públic Instrumental Autonòmic, com a òrgan de desenvolupament de les condicions de treball comunes que puguin afectar el personal del conjunt dels ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Són matèries objecte de negociació el desenvolupament comú del que estableix la normativa aplicable, incloses les diferents lleis de pressuposts, així com les relatives a l'establiment de condicions de treball comunes, de criteris de selecció i provisió comuns, sens perjudici dels acords a què puguin arribar els òrgans de negociació dels diferents ens en el marc de les seves competències.

El 4 de juliol de 2022, la Mesa General del Sector Públic Instrumental va aprovar unes bases generals amb els criteris comuns que han de regir els processos selectius d'estabilització per a l'ingrés o l'accés com a personal laboral fix dels ens del Sector Públic Instrumental de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de les bases específiques que determini cada convocatòria.

5.L'apartat 3 de l'article 2 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, per evitar dilacions en aquests nous processos, exigeix que la publicació de les convocatòries dels processos selectius per cobrir les places incloses en les ofertes d'ocupació pública d'estabilització s'ha de produir abans del 31 de desembre de 2022. Així mateix, disposa que la resolució d'aquests processos selectius ha de finalitzar abans del 31 de desembre de 2024.

6.L'article 59.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, disposa que en les ofertes d'ocupació públiques s'ha de reservar una quota no inferior al 7 % de les vacants per a les persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, de manera que progressivament s'arribi al 2 % dels efectius totals en cada administració pública.

L'apartat 2 de l'article 3 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, disposa que pel que fa a les administracions o entitats en què s'hagi arribat al 2 % dels efectius totals, les places ofertes per la quota de reserva es poden limitar a les que s'emparen en llocs de treball ocupats actualment per persones amb discapacitat, d'acord amb les previsions que estableix la Llei 20/2021, de 28 de desembre.

Serveis Ferroviaris de Mallorca va dur a terme la reserva de la quota no inferior al 7 % per poder arribar al 2 % dels efectius totals a l'entitat en les ofertes públiques d'ocupació dels anys 2019 i 2020.

Això no obstant, l'article 4 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, disposa:

«En les ofertes dels processos d'estabilització en el cas dels processos de la disposició addicional sisena i vuitena de la Llei, en tractar-se de processos per concurs com a procés excepcional, per una sola vegada, la convocatòria de les places s'ha de fer amb caràcter general per igual valoració dels mèrits objectius fixats per a totes les persones aspirants, excepte quan l'administració convocant motivi la convocatòria per torn de reserva de persones amb discapacitat».

7.L'article 12 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, preveu: «Les convocatòries dels processos selectius poden establir que, de conformitat amb el que estableix l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els aspirants que participin en els processos de selecció d'estabilització regulats en aquest Decret llei quedin obligats a relacionar-se amb l'administració de què es tracti telemàticament (...) ».

Tenint en compte que la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, ha suposat un impuls per implementar l'administració electrònica i que l'article 56 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret 5/2015, de 30 d'octubre, exigeix per participar en els processos selectius, entre d'altres requisits, tenir la capacitat funcional per desenvolupar les tasques, es considera convenient que la convocatòria estableixi l'obligatorietat que els aspirants es relacionin per mitjans electrònics en totes les fases del procediment, ja que el desenvolupament adequat de les funcions dels empleats públics exigeix que aquests disposin d'habilitats relacionades amb l'administració electrònica, les quals pressuposen els coneixements necessaris per tal de dur a terme els tràmits telemàtics que preveu aquesta convocatòria.

La inscripció per aquests mitjans facilita a les persones aspirants la presentació de sol·licituds, atès que poden fer el tràmit en qualsevol lloc i hora, sempre dins el termini establert i, a la vegada, suposa una major agilitat en la tramitació del procediment administratiu, en el qual es preveu una elevada concurrència.

Per tot això, fent ús de les meves atribucions, propòs al Consell d'Administració que adopti el següent

Acord

Primer. Aprovar la convocatòria de concurs extraordinari de mèrits per cobrir 22 places de personal laboral de Serveis Ferroviaris de Mallorca, el sistema de selecció de les quals és el de concurs extraordinari de mèrits (disposicions addicionals setena i vuitena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre), incloses en l'oferta pública d'estabilització aprovada per l'Acord del Consell d'Administració de 20 de maig de 2022, d'acord amb la distribució que consta en l'annex 1.

Segon. Aprovar les bases específiques que han de regir aquesta convocatòria, que s'adjunten a aquest Acord com a annex 2.

Tercer. Aprovar el barem de mèrits que ha de regir aquest procés, que figura com a annex 3 d'aquest Acord.

Quart. Aprovar els requisits de titulació per accedir a cada una de les categories i especialitats o llocs de treball convocats, que figuren en l'annex 4 d'aquest Acord.

Cinquè. Aprovar les instruccions per tramitar les sol·licituds telemàtiques i les declaracions responsables, que consten en l'annex 5 d'aquest Acord.

Sisè. Fer públic que el model de sol·licitud i d'autobaremació de mèrits estan inclosos dins el tràmit telemàtic, a disposició de les persones interessades en la pàgina web https://trensfm.convoca.online.

Setè. Fer públic el model de presentació de documentació per acreditar els requisits i mèrits al·legats en la sol·licitud, que consta en l'annex 6 d'aquest Acord.

Vuitè. Fer pública la informació sobre protecció de dades personals, que figura en l'annex 7 d'aquest Acord.

Novè. Facultar el director i gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca per aprovar tots els tràmits necessaris que s'han de dur a terme en aquest procés fins a l'adjudicació dels llocs de feina, així com les borses preferents de personal laboral temporal.

Desè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell d'Administració de Serveis Ferroviaris de Mallorca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que disposen els articles 8.2.a) i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 27 de desembre de 2022

El director i gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca

Mateu Capellà Ribot

 

ANNEX 1

Places convocades

1. Torn lliure ordinari

Grup A

 

Adjunt/a cap dels Serveis Jurídics i Contractació

1 plaça a Mallorca

Tècnic/a en infraestructures (obres)

1 plaça a Mallorca

Tècnic/a en instal·lacions

1 plaça a Mallorca

Enginyer/a en telecomunicacions

1 plaça a Mallorca

Adjunt/a cap d'explotació

1 plaça a Mallorca

Tècnic/a en infraestructures (planificació i projectes)

1 plaça a Mallorca

 

Grup B

 

Tècnic/a en gestió econòmica

1 plaça a Mallorca

Tècnic/a en relacions laborals

1 plaça a Mallorca

Enginyer/a tècnic/a telemàtica

1 plaça a Mallorca

Tècnic/a en material mòbil

1 plaça a Mallorca

 

Grup C

 

Gestor/a d'estacions

4 places a Mallorca

Auxiliar d'operacions

4 places a Mallorca

Unitat de Supervisió i Intervenció

3 places a Mallorca

Auxiliar d'intervenció

1 plaça a Mallorca

 

ANNEX 2

Bases específiques de la convocatòria

1. Normativa reguladora

Aquesta convocatòria es regula per la normativa següent:

a) Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública (BOE núm. 312, de 29 de desembre de 2021).

b) Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna (BOIB núm. 44, de 31 de març de 2022).

c) Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears (BOIB núm. 78, de 16 de juny de 2022), modificat pel Decret llei 7/2022, d'11 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears (BOIB núm. 90, de 12 de juliol de 2022).

d) Estatut dels treballadors (Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, i actualitzacions posteriors, especialment els articles 8, 12 i 15), publicat en el BOE núm. 75, de 29 de març de 1995 (TRET).

e) Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, de 30 d'octubre, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (d'ara endavant, TREBEP), publicat en el BOE núm. 261, de 31 d'octubre de 2015.

f) Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

g) Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

h) Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes (BOE núm. 71, de 23 de març de 2007).

i) Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (LFPCAIB), publicada en el BOIB núm. 49, de 3 d'abril de 2007.

j) VII Conveni col·lectiu per al personal laboral de Serveis Ferroviaris de Mallorca (BOIB núm. 74, de 19 maig de 2015 i BOIB núm. 81, de 30 de maig de 2015).

k) Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost de 2016).

l) Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere (BOE núm. 313, de 29 de desembre de 2004).

m) Reglament d'ingrés del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret 27/1994, d'11 de març (BOCAIB núm. 36, de 24 de març de 1994).

n) Reglament de proveïment de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret 33/1994, de 28 de març (BOIB núm. 41, de 5 d'abril de 1994).

o) Decret 11/2017, de 24 de març, d'exigència de coneixements de la llengua catalana en els procediments selectius d'accés a la funció pública i per ocupar llocs de treball de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 36, de 25 de març de 2017). 

p) Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 28 de juliol de 2014, per la qual es regulen l'homologació dels estudis de llengua catalana de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat amb els certificats de coneixements de llengua catalana de la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats i l'exempció de l'avaluació de la llengua i la literatura catalanes en l'ensenyament reglat no universitari, i els procediments per obtenir-les (BOIB núm. 115, de 26 d'agost de 2014).

q) Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013 per la qual es determinen els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixements de llengua catalana de la Direcció General de Cultura i Joventut (BOIB núm. 34, de 12 de març de 2013).

r) Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (DOUE de 4 de maig de 2016), i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (BOE núm. 294, de 6 de desembre de 2018).

 

​​​​​​​2. Places i procediment selectiu

2.1. L'objecte de la convocatòria és la provisió de les places indicades en el punt 1 de l'Acord i en l'annex 1 corresponents al personal laboral de Serveis Ferroviaris de Mallorca de l'oferta pública d'estabilització.

2.2. S'estableix com a procediment selectiu el de concurs extraordinari de mèrits.

2.3. El procés selectiu objecte d'aquesta convocatòria ha de finalitzar abans del 31 de desembre de 2024.

3. Requisits i condicions generals de les persones interessades

3.1. Per tenir la condició de persones aspirants i ser admeses en aquest procés selectiu, les persones interessades han de complir, en la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds i durant el procés selectiu, els requisits següents:

a) Tenir la nacionalitat espanyola o alguna altra de les que permeten l'accés a l'ocupació pública, segons l'article 57 del TREBEP.

b) Tenir setze anys complerts i no haver arribat a l'edat de jubilació forçosa.

c) Estar en possessió de la titulació que s'indica en l'annex 4 per a cada un dels grups, categories, especialitats o llocs de feina convocats.

D'acord amb la disposició addicional dotzena del Decret llei 6 /2022, de 13 de juny, per al grup C s'entén que compleixen el requisit de titulació els treballadors que actualment presten serveis al sector públic instrumental i tenguin acreditada, en la data de publicació d'aquesta convocatòria, una experiència laboral de més de tres anys en la categoria professional o lloc de treball concret a l'ens convocant.

En el cas de titulacions expedides a l'estranger, cal disposar de l'homologació corresponent del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport.

Si el títol procedeix d'un estat membre de la Unió Europea, s'ha de disposar del certificat acreditatiu del reconeixement o de l'homologació del títol equivalent, de conformitat amb la Directiva 89/48/CEE, de 21 de desembre de 1988, relativa al sistema general de reconeixement dels títols d'ensenyament superior que certifiquen formacions professionals d'una durada mínima de tres anys; el Reial decret 1837/2008, de 8 de novembre, pel qual s'incorporen a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva 2005/36/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de setembre de 2005, i la Directiva 2006/100/CE, del Consell, de 20 de novembre de 2006, relatives al reconeixement de qualificacions professionals, així com a determinats aspectes de l'exercici de la professió d'advocat; i altres normes de transposició i desplegament.

d) Tenir les capacitats i les aptituds físiques i psíquiques que siguin necessàries per exercir les funcions corresponents.

e) No haver estat separades, mitjançant procediment disciplinari, del servei de cap administració, dels òrgans constitucionals o estatutaris de les comunitats autònomes, ni trobar-se inhabilitades de manera absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per resolució judicial. En el cas de nacionals d'un altre estat, no trobar-se inhabilitades o en situació equivalent ni haver estat sotmeses a una sanció disciplinària o equivalent que impedeixi, en el seu estat i en els mateixos termes, l'accés a una ocupació pública.

f) No tenir la condició de personal laboral fix en la mateixa categoria professional i especialitat o lloc de treball en l'ens convocant.

g) Disposar dels coneixement de la llengua catalana que s'indiquen a continuació (article 4 del Decret 11/2017 , de 24 de març), llevat dels casos indicats en la base 4:

 

Grup A

Coneixements de llengua catalana que s'exigeix

Adjunt/a cap de Serveis Jurídics i Contractació

Certificat de nivell C1

Tècnic/a en infraestructures (obres)

Certificat de nivell B2

Tècnic/a en instal·lacions

Certificat de nivell B2

Enginyer/a en telecomunicacions

Certificat de nivell B2

Adjunt/a cap d'explotació

Certificat de nivell B2

Tècnic/a en infraestructures (planificació i projectes)

Certificat de nivell B2

 

​​​​​​​

Grup B

Coneixement de llengua catalana que s'exigeix

Tècnic/a en gestió econòmica

Certificat de nivell B2

Tècnic/a en relacions laborals

Certificat de nivell B2

Enginyer/a tècnic/a telemàtica

Certificat de nivell B2

Tècnic/a en material mòbil

Certificat de nivell B2

 

Grup C

Coneixement de llengua catalana que s'exigeix

Gestor/a d'estacions

Certificat de nivell B2

Auxiliar d'operacions

Certificat de nivell B2

Unitat de Supervisió i Intervenció

Certificat de nivell B2

Auxiliar d'intervenció

Certificat de nivell B2

El nivell de coneixements s'ha d'acreditar mitjançant el certificat oficial corresponent d'entre els següents:

— Certificat expedit per l'òrgan competent del Govern de les Illes Balears (Direcció General de Política Lingüística).

— Certificat expedit per l'Escola Balear d'Administració Pública.

— Certificat homologat per l'òrgan competent del Govern de les Illes Balears, d'acord amb l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 28 de juliol de 2014 (BOIB núm. 115, de 26 d'agost de 2014).

— Certificat equivalent segons l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013 (BOIB núm. 34, de 12 de març de 2013).

Si la persona interessada al·lega el requisit de coneixements de llengua catalana mitjançant títols, diplomes i certificats que requereixin l'homologació, el requisit s'entén complit malgrat l'homologació s'obtengui amb posterioritat a la finalització del període de presentació de sol·licituds, sempre que el requisit s'hagi al·legat i els coneixements que s'homologuin s'hagin adquirit amb caràcter previ a la finalització d'aquest termini. En qualsevol cas, l'homologació ha d'aportar-se amb caràcter previ a la formalització del contracte.

També s'entén acreditat el requisit o mèrit, segons escaigui, si les persones aspirants consten en la llista provisional d'aprovats de les darreres proves de llengua catalana i al·leguen que conten en aquesta llista, sempre que finalment s'elevi a definitiva encara que sigui amb posterioritat a la finalització del tràmit de presentació de sol·licituds.

h) Signar la declaració responsable relativa al compliment dels requisits de participació i als mèrits al·legats (full d'autobaremació), que figura en el tràmit telemàtic d'inscripció en aquest procés selectiu. S'entén que la declaració responsable està signada quan es presenti i finalitzi el procés d'inscripció.

3.2. Els aspirants han de complir els requisits exigits en aquesta convocatòria el dia d'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i han de mantenir-los fins al moment de la presa de possessió com a personal laboral fix.

3.3. El fet de constar en la llista de persones admeses no implica el reconeixement a les persones interessades que es compleixen els requisits per participar en aquesta convocatòria.

4. Excepció del requisit de coneixements de llengua catalana

Les persones aspirants que estiguin treballant, en el moment de finalitzar la presentació de sol·licituds, a Serveis Ferroviaris de Mallorca i en la mateixa categoria i especialitat o lloc de treball a què opten i no puguin acreditar el requisit exigit per a l'ingrés, queden exemptes del requisit d'acreditació del coneixement de la llengua catalana.

En el supòsit que aquestes persones, mitjançant la participació en aquests processos d'estabilització, assoleixin la condició de personal laboral fix, estan obligades, en el termini de dos anys, comptadors a partir de la signatura del contracte de treball, a acreditar el nivell de coneixement de la llengua catalana exigit per accedir a la classe, la categoria professional o lloc de treball.

Si transcorregut el termini de dos anys, no s'acredita el nivell de coneixements de la llengua catalana que s'exigeix per a l'accés, aquestes persones seran remogudes del lloc de treball per manca d'adequació a les funcions d'aquest, mitjançant un procediment contradictori i oïts els òrgans de representació del personal corresponent. La remoció suposa el cessament en el lloc de treball obtingut en el procés selectiu corresponent i la pèrdua d'aquest lloc.

Aquestes persones estan obligades a participar en totes les convocatòries de proves de llengua catalana que durant aquest període convoquin la Direcció General de Política Lingüística i l'Escola Balear d'Administració Pública per obtenir el certificat de coneixements de llengua catalana corresponent al nivell exigit per accedir a la categoria professional o lloc de feina al qual s'ha accedit.

5. Relacions amb els ciutadans

5.1. D'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, atès que es tracta d'un procediment de concurrència competitiva, els actes administratius que integren aquest procediment i s'hagin de notificar a les persones interessades, així com els de qualsevol procediment que se'n derivi (inclosos els anuncis de la interposició de qualsevol recurs en via administrativa o en via judicial i els tràmits d'audiència), en comptes de notificar-se, s'han de publicar en la web  http://trensfm.convoca.online.

Tot això sens perjudici que es publiquin en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els actes que les bases d'aquesta convocatòria determinin expressament que s'hi hagin de publicar.

5.2. En tot cas, només tenen efectes jurídics les comunicacions trameses pels mitjans de publicació que preveu aquesta convocatòria.

6. Relacions a través de mitjans electrònics

D'acord amb l'article 12 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, els aspirants que participin en aquest procés selectiu queden obligats a relacionar-se amb Serveis Ferroviaris de Mallorca a través de mitjans electrònics en totes les fases del procediment corresponent, des de la presentació de sol·licituds de participació fins a l'adjudicació dels llocs de treball, incloses les reclamacions i els recursos administratius que es puguin interposar.

7. Identificació dels aspirants en les publicacions dels actes administratius

D'acord amb el que estableix la disposició addicional setena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, quan sigui necessària la publicació d'actes en la seu electrònica, la web o en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, els aspirants s'han identificar amb el número complet del DNI, NIE, passaport o document equivalent.

8. Sol·licitud i declaració de responsable

8.1. Procediment

8.1.1. Les persones aspirants han de presentar una sol·licitud per a cada una de les categories i especialitats o llocs de feina convocats en què vulguin participar amb la formalització del tràmit telemàtic corresponent disponible en la web https://trensfm.convoca.online.

En cas de presentar la sol·licitud de manera presencial, Serveis Ferroviaris de Mallorca, conforme a allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els ha de requerir que ho facin en la forma indicada anteriorment.

8.1.2. Per ser admesos a les proves selectives corresponents i prendre-hi part, els aspirants han de presentar la sol·licitud de forma electrònica, que incorpora una declaració responsable en els termes de l'article 69 de la Llei 39/2015, relativa al compliment de tots i cada un dels  requisits de participació exigits en la base 3, referits sempre a la data d'expiració del termini assenyalat per presentar les instàncies. Els requisits de participació no s'han d'acreditar fins el termini regulat a la base 11.2.

El tràmit de presentació de sol·licitud inclou el model d'al·legació de mèrits (autobaremació) que té, igualment, la consideració de declaració responsable en els termes de l'article 69 esmentat.

8.1.3.Serveis Ferroviaris de Mallorca, d'ofici o a proposta del president del Tribunal, pot requerir en qualsevol moment que els aspirants aportin la documentació que acrediti el compliment dels requisits declarats, així com la veracitat de qualsevol dels documents que hagin d'aportar en aquest procés selectiu i la persona interessada ha d'aportar-los. La inexactitud, la falsedat o l'omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpori en la declaració responsable o la no presentació davant l'administració convocant de la documentació que, si escau, s'hagi requerit per acreditar el compliment d'allò declarat determina l'exclusió del procediment selectiu, sens perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives en què s'hagi pogut incórrer.

8.1.4. El procediment per presentar i formalitzar les sol·licituds i les declaracions responsables per via telemàtica es detallen en l'annex 5.

8.1.5. La presentació de la sol·licitud per participar en el procés selectiu suposa el coneixement i l'acceptació inequívocs de la persona aspirant del tractament de les dades de caràcter personal a càrrec de l'òrgan competent i únicament per a les finalitats establertes. El tractament de la informació facilitada en les sol·licituds té en compte les previsions del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, i de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre.

8.1.6. Si alguna persona aspirant és nomenada personal laboral fix de la mateixa categoria i especialitat o lloc de treball a què opti, si escau, durant el transcurs d'aquest procés selectiu, o bé ja té aquesta condició, en serà exclosa, amb la devolució de taxes corresponent.

8.2. Termini

El termini de presentació de sol·licituds és de trenta dies hàbils des de l'endemà de la publicació d'aquest Acord  en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9. Admissió i exclusió d'aspirants

9.1. En el termini màxim de dos mesos des que acabi el termini de presentació de sol·licituds, el director i gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca ha de dictar una resolució mitjançant la qual s'aprova la llista provisional de persones admeses i excloses al procés selectiu, amb expressió de la causa d'exclusió. Aquesta resolució s'ha de publicar segons la base 5.1.

S'ha de publicar una llista per a cada una de les categories i especialitats o llocs de treball convocats. En tot cas, amb la finalitat d'evitar errors i, si se'n produeixen, possibilitar-ne l'esmena dins el termini establert i en la forma indicada en les instruccions per dur a terme els tràmits telemàtics del procediment detallat en el annex 5, les persones interessades han de comprovar no només que no figuren en la relació de persones excloses sinó que, a més, consten en la relació pertinent de persones admeses.

9.2. Les persones aspirants excloses o omeses disposen d'un termini de set dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació de la llista provisional, per esmenar el defecte o adjuntar el document que sigui preceptiu. En la publicació d'aquesta resolució se'ls ha d'advertir que Serveis Ferroviaris de Mallorca considerarà que desisteixen de la sol·licitud si no compleixen el requeriment.

Si les persones excloses o omeses no esmenen el defecte o no presenten els documents preceptius, es consideraran excloses del procediment mitjançant la resolució per la qual s'ha d'aprovar la llista definitiva de persones admeses i excloses a la qual es refereix el paràgraf següent.

9.3. Acabat el termini al qual fa referència la base 9.2 i esmenades les sol·licituds, si escau, el director i gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca ha de dictar una resolució en què ha de declarar aprovada la llista definitiva de persones admeses i excloses. La resolució, amb la llista, s'ha de publicar segons al base 5.1.

9.4. El fet de constar en la llista de persones admeses no implica el reconeixement a les persones interessades que compleixen els requisits per participar en aquesta convocatòria.

10. Autobaremació de mèrits i llista provisional de mèrits al·legats

10.1. Tal com estableix la base 8.1.2, les persones aspirants han d'emplenar, juntament amb la sol·licitud de participació i d'acord amb el tràmit telemàtic, el full d'autobaremació de mèrits, que té la consideració de declaració responsable en els termes que preveu l'article 69 de la Llei 39/2015.

En aquest full d'autobaremació els aspirants han d'al·legar, sota la seva responsabilitat, quins són els mèrits dels quals disposen d'entre els que preveu l'annex 3. Els mèrits s'han d'al·legar i, quan escaigui, acreditar en referència a la data en què finalitzi el termini de presentació d'instàncies. La falsedat en les dades consignades en l'al·legació de mèrits determina l'exclusió del procés i la consideració de no haver-hi participat, a més de les actuacions legals que es derivin per la falsedat en les dades.

10.2. Els aspirants queden vinculats pels mèrits que al·leguen en el tràmit telemàtic; per tant, la puntuació resultant dels mèrits declarats determina la posició màxima en l'ordre de prelació del concurs. D'acord amb aquestes puntuacions, els tribunals han de conformar una llista provisional de mèrits al·legats, que s'ha de publicar segons la base 5.1, juntament amb la llista definitiva de persones admeses i excloses. Si el Tribunal encara no s'hagués constituït, ha de fer la publicació d'aquesta llista el director i gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca.

Les persones aspirants disposen d'un termini de set dies hàbils des de la publicació de la llista provisional de mèrits al·legats per esmenar els errors de fet, materials o aritmètics que hagin pogut cometre en les al·legacions dels mèrits (full autobaremació), com a conseqüència d'haver situat de manera incorrecta un mèrit en l'apartat d'un altre, o d'haver calculat erròniament les unitats dels mèrits al·legats. Durant aquest tràmit no s'admet l'al·legació de nous mèrits no especificats en la declaració inicial.

11. Llista informativa d'ordre d'aspirants i requeriments

11.1. Un cop finalitzat el termini de la base 10.2 i esmenats, si s'escau, els errors manifestats pels aspirants a la llista provisional de mèrits, el Tribunal ha d'elevar aquesta llista al director i gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca perquè dicti una resolució mitjançant la qual s'aprovi la llista informativa de l'ordre dels aspirants d'acord amb la puntuació resultant dels mèrits al·legats en la declaració responsable d'autobaremació, que s'ha de publicar en els llocs que s'estableixen en la base 5.1. Juntament amb aquesta resolució s'ha de fer públic l'oferiment de llocs de feina.

11.2. En la mateixa llista informativa s'ha de requerir les persones aspirants que en el termini de deu dies hàbils acreditin els mèrits i els requisits al·legats en la declaració responsable, a un nombre d'aspirants igual al 120 % del nombre de places convocades seguint l'ordre de prelació de la llista informativa. Així mateix, en aquest termini els aspirants han de presentar un escrit d'elecció de llocs de treball oferts, per ordre de preferència.

Si cal, es pot requerir un nombre addicional d'aspirants per acreditar els mèrits i requisits al·legats en la declaració responsable.

11.3. Els requisits es poden comprovar en qualsevol moment i sempre abans que es publiqui la llista definitiva de mèrits comprovats.

11.4. L'acreditació dels mèrits s'ha de fer segons el que estableixen la base 13 i l'annex 3 de mèrits, així com les instruccions per dur a terme els tràmits telemàtics del procediment, que es troben en l'annex 5.

11.5. L'acreditació de requisits s'ha de fer segons el que estableixen la base 12 i el model de l'annex 6, així com les instruccions per dur a terme els tràmits telemàtics del procediment, que es troben al annex 5.

12. Documentació que han de presentar les persones aspirants per acreditar el compliment dels requisits

12.1. En el termini atorgat segons la base 11.2 anterior les persones aspirants seleccionades han de presentar els documents següents:

a) Còpia autèntica del títol acadèmic exigit en cada convocatòria o certificació acadèmica que acrediti haver superat tots els estudis per obtenir el títol.

b) Certificat acreditatiu dels coneixements de llengua catalana exigits en la base 3.

c) Declaració responsable de no haver estat separades mitjançant un expedient disciplinari del servei de cap administració pública, o dels òrgans constitucionals o estatutaris de les comunitats autònomes, ni trobar-se inhabilitades de forma absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per una resolució judicial per accedir a la categoria de la qual hagin estat separades o inhabilitades, segons el model que ha de facilitar la direcció general competent en matèria de funció pública.

En el cas de ser nacionals d'un altre estat, han d'acreditar no trobar-se inhabilitades o en situació equivalent ni haver estat sotmeses a una sanció disciplinària o equivalent que impedeixi, en el seu estat i en els mateixos termes, accedir a una ocupació pública.

d) Certificat mèdic, en model oficial, acreditatiu de tenir les capacitats i aptituds necessàries per exercir les funcions de la categoria i especialitat o lloc de feina quan es tracti de personal laboral de nou ingrés.

e) Escrit en què s'elegeixin, de major a menor interès, els llocs de treball oferts. La sol·licitud ha d'incloure la totalitat dels llocs.

12.2. Incompliment dels requisits

Si no es presenta la documentació en el termini fixat en la base 11.2, llevat de casos de força major, que han de ser degudament acreditats i, si escau, apreciats per Serveis Ferroviaris de Mallorca mitjançant una resolució motivada o, si en el moment d'examinar la documentació es dedueix que hi manca algun dels requisits exigits, la persona interessada no podrà ser contractada com a personal laboral fix i les seves actuacions quedaran anul·lades, sens perjudici de la responsabilitat en què hagi incorregut per falsedat en la sol·licitud inicial.

13. Acreditació dels mèrits

13.1. Els mèrits dels aspirants s'han d'haver assolit en la data en què acaba el termini per presentar sol·licituds.

13.2. Els mèrits al·legats pel personal laboral de Serveis Ferroviaris de Mallorca que constin en el seu expedient personal s'han d'incorporar d'ofici per Serveis Ferroviaris de Mallorca, sense que sigui necessari acreditar-los.

13.3. A l'efecte de tenir la informació necessària per participar en aquesta convocatòria, el personal laboral que vulgui comprovar les dades que figuren en el seu expedient ho pot sol·licitar a l'ens, així com aportar a l'Àrea de Recursos  Humans, abans que finalitzi el termini per presentar sol·licituds, la documentació que no hi consti i que consideri adient que figuri en el procediment del concurs extraordinari de mèrits mitjançant una còpia autentificada dels certificats o títols corresponents.

13.4. Això no obstant, els candidats han d'acreditar el compliment dels mèrits al·legats que no són susceptibles d'inscripció en l'expedient personal o que no són susceptibles de comprovació per part de Serveis Ferroviaris de Mallorca, amb documents originals o còpies autentificades dels certificats o títols corresponents.

Als efectes anteriors, Serveis Ferroviaris de Mallorca únicament pot comprovar els serveis prestats a l'ens i els serveis previs reconeguts per l'ens pel còmput de triennis.

13.5. Les persones interessades també poden adjuntar la documentació que considerin pertinent per completar o aclarir els certificats o títols que figuren en l'expedient personal o que han acreditat, si escau, i que poden plantejar dubtes als tribunals sobre la procedència de valorar-los.

13.6. En el supòsit que la documentació acreditativa d'un mèrit consti en llengua estrangera, quan el Tribunal ho consideri necessari, pot requerir a la persona interessada que adjunti una traducció jurada. En aquest cas, sense aquesta traducció, el mèrit no es pot considerar acreditat i, per tant, no s'ha de valorar.

13.7. Els interessats són els responsables de la veracitat dels documents presentats electrònicament en les diverses fases dels procediments selectius, d'acord amb el que disposa l'article 28 de la Llei 39/2015, esmentada.

13.8. Excepcionalment, quan la rellevància del document ho exigeixi o hi hagi dubtes que derivin de la qualitat de la còpia, Serveis Ferroviaris de Mallorca pot sol·licitar a la persona interessada que exhibeixi el document o la informació original per fer l'acarament de les còpies que hagi aportat.

14. Comprovació de mèrits

14.1. Els tribunals han de revisar la documentació acreditativa dels mèrits requerits seguint el barem que figura en l'annex 3.

14.2. El Tribunal ha de requerir als aspirants que esmenin els defectes que presenti la documentació acreditativa dels mèrits i ha d'atorgar un termini d'esmena de deu dies hàbils a través dels mitjans que estableix la base 5.1. També pot reclamar formalment a les persones interessades els aclariments o, si escau, la documentació addicional que consideri necessària per disposar dels elements de judici necessaris per valorar els mèrits que han al·legat i acreditat, tal com estableix la convocatòria.

14.3. Una vegada conclòs el procediment de revisió i baremació, el Tribunal ha d'aprovar una llista provisional amb les puntuacions que han obtingut les persones aspirants. Aquesta llista s'ha de publicar segons la base 5.1 per ordre de major a menor puntuació total.

14.4. Les persones aspirants disposen d'un termini de set dies hàbils, a partir de l'endemà de la publicació de la llista provisional de puntuacions, per al·legar les rectificacions que considerin pertinents sobre la valoració provisional de mèrits del concurs. En aquest termini, les persones interessades poden sol·licitar veure l'expedient de valoració. Amb aquesta finalitat, Serveis Ferroviaris de Mallorca ha de comunicar en la pàgina web http://trensfm.convoca.online la data i l'hora en què les persones interessades poden tenir vista de l'expedient.

Les persones aspirants que hagin d'esmenar o aclarir algun mèrit han de presentar la documentació original o una còpia autèntica dels documents corresponents, en el termini establert, per a la qual cosa se'ls comunicarà el procediment telemàtic que han de seguir.

14.5. El Tribunal ha de resoldre i notificar de forma motivada les al·legacions efectuades pels aspirants. Aquesta notificació es pot fer mitjançant les publicacions en els llocs indicats en la base 5.1. Un cop resoltes les al·legacions ha de publicar en els mateixos termes la llista definitiva de valoració de mèrits. El Tribunal sols pot modificar la llista provisional de puntuacions arran de l'estimació d'al·legacions o per rectificar errades materials, de fet o aritmètiques.

15. Superació del concurs i desempats

15.1. La relació d'aspirants que hagin superat el concurs, que no pot contenir un nombre de persones superior al de places convocades, queda determinada per la suma de la puntuació obtinguda en la valoració dels mèrits corresponents.

15.2. En cas que es produeixin empats, s'han de resoldre atenent successivament als criteris següents:

— 1r. La major antiguitat en la mateixa categoria i especialitat o lloc de feina acreditat a Serveis Ferroviaris de Mallorca.

— 2n. La major antiguitat acreditada a Serveis Ferroviaris de Mallorca.

— 3r. La major puntuació obtinguda en el mèrit de cursos de formació.

— 4t. La major puntuació obtinguda en el mèrit de superació d'exercicis en convocatòries anteriors.

— 5è. La major antiguitat acreditada en el conjunt d'entitats del sector públic.

— 6è. Ser dona, en cas d'infrarepresentació del sexe femení en la categoria i l'especialitat o lloc de feina de què es tracti.

— 7è. No tenir la consideració de personal laboral fix de l'ens convocant.

— 8è. Les persones víctimes de violència de gènere.

— 9è. La persona de més edat.

— 10è. Si persisteix finalment l'empat, s'ha de fer un sorteig.

En relació amb el reconeixement de les situacions de violència de gènere, aquestes s'han d'acreditar tal com s'estableix a l'article 23 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.

15.3. Una vegada comprovat el compliment dels requisits per ser contractades com a personal laboral fix, seguint  l'ordre obtingut en les puntuacions de la llista definitiva de valoració de mèrits, i aplicats els desempats quan escaigui, el Tribunal ha d'elevar al director i gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca la proposta de persones aspirants que han superat el procés selectiu del concurs. Aquesta llista ha de contenir, com a màxim, tantes persones aprovades com el nombre de places convocades.

Això no obstant, amb la finalitat d'assegurar que es cobreixin les places convocades, quan hi hagi renúncies d'aspirants seleccionats abans de la formalització del contracte, el Tribunal ha d'elevar a l'òrgan convocant una relació complementària dels aspirants que estiguin situats a continuació de les persones proposades, per ordre de puntuació, per a la possible contractació com a personal laboral fix en substitució de les qui hi renunciïn.

16. Publicació de la llista d'aspirants seleccionats, contractació i incorporació als llocs de treball

16.1. Llista d'aspirants seleccionats

D'acord amb la proposta del Tribunal, el director i gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca ha de dictar una resolució mitjançant la qual s'han d'aprovar les llistes d'aspirants que hagin superat el concurs extraordinari de mèrits per a les diferents categories i especialitats o llocs de feina,  que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la pàgina web https://trensfm.convoca.online. Aquesta resolució ha de contenir l'adjudicació del lloc de feina.

16.2. Contractació

Les persones que hagin superat el procés selectiu han de formalitzar el contracte com a personal laboral fix de la categoria i especialitat o lloc de feina corresponent de Serveis Ferroviaris de Mallorca.

16.3. Incorporació al lloc de feina

La signatura del contracte s'ha d'efectuar en el termini de tres dies hàbils, a partir de l'endemà que es publiquin en el BOIB les resolucions anteriors, sens perjudici de l'aplicació del que disposa el paràgraf segon de l'article 37 del Decret 27/1994, d'11 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'ingrés del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Abans de la signatura del contracte del lloc adjudicat, la persona interessada ha de fer constar que no ocupa cap lloc de treball i que no du a terme cap activitat en el sector públic de les compreses en l'article 1 de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.

Si du a terme alguna activitat privada, incloses les de caràcter professional, ho ha de declarar en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la signatura del contracte, per tal que l'òrgan competent acordi la declaració de compatibilitat o d'incompatibilitat.

Les persones que hagin superat el procés selectiu i optin a algun lloc de treball que està ocupat per una persona en situació de jubilació parcial no podran ocupar aquest lloc fins que la persona jubilada passi a jubilació total i la persona rellevista d'aquesta acabi el contracte. Les persones en aquesta situació es poden assignar temporalment a un altre lloc de la mateixa categoria laboral.

17. Adjudicació dels llocs de treball

L'adjudicació s'ha de fer per ordre de prelació, atenent a les preferències de les persones seleccionades.

Els llocs de treball que tenguin reconegut el dret a la jubilació parcial s'han d'identificar perquè els aspirants els triïn, perquè la contractació definitiva s'ha d'ajornar al moment de la jubilació total de la persona ocupant en jubilació parcial. Aquestes persones es poden adscriure provisionalment a altres places vacants de la mateixa categoria.

18. Efectes de la no superació o no participació en els processos selectius d'estabilització

18.1. Al personal laboral temporal o personal laboral no fix que estigui en actiu com a tal i que vegi finalitzada la relació amb Serveis Ferroviaris de Mallorca en el moment de resoldre aquest procés d'estabilització perquè no l'hagi superat, li correspon una compensació econòmica que consisteix en la diferència entre el màxim de vint dies del salari fix per any de servei, amb un màxim de dotze mensualitats, i la indemnització que li correspon percebre per l'extinció del contracte, i s'han de prorratejar per mesos els períodes de temps inferiors a un any. En cas que la resolució esmentada es reconegui en via judicial, s'han de compensar les quantitats.

18.2. La no participació en el procés selectiu d'estabilització no dona dret a compensació econòmica en cap cas. A aquest efecte, s'entén que no han participat en aquesta convocatòria les persones que no han presentat la sol·licitud, les que no han presentat la declaració responsable, o que no han al·legat la totalitat dels mèrits baremables de què disposen, d'acord amb allò que ja consta en poder de les administracions o entitats. En tot cas, sí dona dret a percebre la indemnització que li correspon percebre per l'extinció del contracte, d'acord amb la normativa laboral. Pel que fa al barem de formació, és suficient que al·leguin un nombre de cursos suficient per arribar a la valoració màxima.

 

​​​​​​​19. Òrgan de selecció

19.1. Composició de l'òrgan de selecció

19.1.1. El Tribunal és l'òrgan de selecció encarregat de dur a terme aquest procés selectiu. S'ha de constituir un tribunal per a cada grup professional.

Els tribunals s'han d'ajustar, pel que fa a la constitució i la composició, al que estableix l'article 31 del VII Conveni col·lectiu del personal laboral de Serveis Ferroviaris de Mallorca, en tot allò que no contradigui el que estableix la lletra a) de l'article 9 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny.

Supletòriament es poden aplicar les previsions contingudes en el Decret 27/1994, d'11 de març.

19.1.2. Els tribunals han d'estar constituïts, com a mínim, per tres membres titulars, amb el mateix nombre de suplents. S'ha de constituir un tribunal per a cada grup dels que preveu l'article 29 del Conveni col·lectiu de Serveis Ferroviaris de Mallorca.

Tots els membres dels tribunals han de tenir una titulació acadèmica de nivell igual o superior a l'exigit als aspirants per a l'ingrés.

19.1.3. La determinació de la composició dels tribunals s'ha de dur a terme d'acord amb les normes següents:

a) Els òrgans de selecció de cada grup professional han d'estar constituïts per un president o presidenta, dos membres designats pel Consell d'Administració de Serveis Ferroviaris de Mallorca, i per dos treballadors fixos de Serveis Ferroviaris de Mallorca elegits per sorteig de la categoria professional igual o superior a la del lloc de treball de què es tracti. En el cas que no hi hagi treballadors suficients d'SFM d'algun grup professional, els de designar el Consell d'Administració.

b) L'òrgan que convoca el procés selectiu ha de designar lliurement el president.

c) Els vocals han de ser nomenats per sorteig entre el personal laboral que presta serveis a l'ens que pertanyi al grup de què es tracti. El sorteig s'ha de fer amb la participació del Comitè d'Empresa.

d) La secretaria correspon a la persona designada per votació del Tribunal entre les persones designades com a vocals.

La composició dels òrgans de selecció s'ha d'ajustar, llevat de raons fonamentades i objectives, motivades degudament, al criteri de paritat entre homes i dones, amb capacitació, competència i preparació adequades. S'entén per representació equilibrada la presència de dones i homes de manera que cap sexe no superi el 60 % del conjunt de persones a què es refereix ni sigui inferior al 40 %.

19.1.4. No poden formar part dels tribunals:

— Les persones que hagin duit a terme, en els cinc anys anteriors a la publicació de la convocatòria corresponent, les tasques de preparació de persones aspirants a proves selectives per a la categoria de què es tracti.

— Les persones que tenguin la consideració d'alt càrrec de l'Administració del Govern de les Illes Balears o si fa menys de quatre anys del cessament d'aquesta condició. Tampoc no en poden formar part els funcionaris interins ni el personal eventual, ni personal laboral temporal.

— Tampoc no en pot formar el personal laboral que tengui assignat un crèdit horari per dur a terme funcions sindicals o de representació de personal.

19.2. Nomenament dels membres dels tribunals

Els tribunals encarregats de la selecció són nomenats per l'òrgan que convoca el procés selectiu i tenen la consideració d'òrgans dependents de la seva autoritat.

El nomenament dels membres dels Tribunals s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web http://trensfm.convoca.online una vegada finalitzat el període de presentació d'instàncies.

19.3. Funcionament dels tribunals

Els òrgans de selecció actuen amb autonomia funcional i els acords que adoptin vinculen l'òrgan del qual depenen, sens perjudici de les facultats de revisió que s'estableixen legalment.

Les funcions bàsiques dels tribunals d'aquest procés selectiu són les següents:

a) Valorar els mèrits al·legats per les persones aspirants i acreditats en la forma que estableixen les bases de la convocatòria.

b) Revisar la valoració dels mèrits d'acord amb les al·legacions que presentin les persones interessades. El Tribunal ha de fer constar en acta els fets i els resultats dels actes de revisió que hagi dut a terme.

c) Requerir a les persones aspirants que aclareixin o esmenin els defectes de forma en l'acreditació dels mèrits, sempre que s'hagin acreditat dins termini (defectes de compulsa, d'indicació d'hores o de contingut d'una acció formativa, o altres defectes similars).

d) Elaborar i aprovar la llista provisional i definitiva de mèrits comprovats dels aspirants ordenats d'acord amb la puntuació per mèrits que hagin obtingut.

e) Elevar la llista definitiva de persones que han superat el procés selectiu d'acord amb la puntuació que han obtingut al director i gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca, perquè dicti una resolució mitjançant la qual s'aprovin les persones que han superat el procediment de concurs.

f) La resta de funcions determinades en aquestes bases i en la normativa d'aplicació.

Al funcionament del Tribunal li és d'aplicació el règim jurídic que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic; el Decret Llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears, i les bases d'aquesta convocatòria.

Els membres del Tribunal poden fer constar en acta el seu vot contrari a l'acord adoptat, l'abstenció o el sentit del seu vot favorable. L'abstenció únicament es pot exercir i, posteriorment, recollir en l'acta corresponent quan estigui justificada degudament.

Els actes que derivin de les actuacions dels òrgans de selecció poden ser impugnats per la persona interessada en els casos i amb les formes que preveu la Llei 39/2015.

Si en qualsevol moment el Tribunal té coneixement que una persona aspirant no compleix algun dels requisits exigits que impossibilitin l'accés a la categoria i especialitat corresponent en els termes que estableix aquesta convocatòria, una vegada feta l'audiència prèvia a la persona interessada, ha de proposar l'exclusió d'aquesta a l'òrgan que convoca el procés selectiu. En la proposta ha de comunicar les inexactituds o falsedats formulades per la persona aspirant en la sol·licitud.

El Tribunal pot sol·licitar a l'òrgan gestor del procés que nomeni el personal col·laborador o el personal assessor especialista que consideri necessaris per valorar els mèrits. A aquest efecte, són aplicables les mateixes prohibicions de participació i les causes d'abstenció i recusació que tenen els membres dels òrgans de selecció.

Correspon al Tribunal, en el desenvolupament del procés selectiu, aplicar, interpretar i integrar aquestes bases específiques, amb ple respecte al principi d'igualtat. També està habilitat per considerar i apreciar les qüestions d'ordre i les incidències que sorgeixin.

Durant el desenvolupament del procés el Tribunal ha de resoldre tots els dubtes que puguin sorgir en l'aplicació de les bases de la convocatòria i, també, com s'hagi d'actuar en els casos no prevists.

A l'efecte de comunicacions i de la resta d'incidències, el Tribunal té la seu a les oficines centrals de Serveis Ferroviaris de Mallorca, al passatge de Cala Figuera, 8 07009, Son Rutlan, Palma.

19.4. Òrgan de suport

D'acord amb l'article 14 bis del Decret 27/1994, d'11 de març, si l'elevat nombre d'aspirants o la logística del procés selectiu ho faci recomanable, es podrà nomenar un òrgan de suport del Tribunal seleccionador. Els seus membres queden adscrits al Tribunal i han d'exercir les funcions de conformitat amb les seves instruccions.

19.5. Abstenció i recusació

Les persones que són membres dels tribunals, els assessors especialistes i el personal col·laborador s'han d'abstenir d'intervenir en el procés i ho han de notificar a l'autoritat que els va nomenar, quan hi concorrin les circumstàncies que preveu l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre.

Les persones aspirants poden recusar els membres dels tribunals, els assessors especialistes i el personal col·laborador quan, segons el seu criteri, concorri alguna de les circumstàncies assenyalades; en aquest cas, s'ha de seguir el procediment que estableix l'article 24 de la Llei 40/2015.

20. Publicació de la composició de les borses preferents de personal laboral temporal

20.1. Les persones que hagin participat en aquest procediment, no hagin superat el procés selectiu i no tenguin la possibilitat de participar en el procés d'estabilització pel sistema de concurs oposició per no haver-hi places de la mateixa categoria i especialitat o lloc de feina convocats per aquest sistema, s'han d'incloure en una borsa de personal laboral temporal de la corresponent categoria i especialitat o lloc de feina en el qual hagin participat. Aquesta borsa ha de tenir de caràcter preferent a qualsevol altra borsa ordinària o extraordinària que estigui vigent en Serveis Ferroviaris de Mallorca.

20.2. Als efectes anteriors, un cop finalitzat el procés selectiu, els tribunals han de requerir a les persones incloses en la llista informativa d'ordre d'aspirants de la base 11 que compleixin els requisits del paràgraf anterior i que hagin declarat disposar d'un mínim de 10 punts, per tal que, en el termini de deu dies hàbils, acreditin els mèrits al·legats en la declaració responsable. Aquest requeriment es pot fer de forma parcial en un percentatge mínim corresponent al 120 % de places convocades i respectant la posició de la llista informativa.

El Tribunal ha de revisar i baremar els mèrits declarats segons el procediment que estableixen les bases 13 i 14, i, una vegada revisats, ha de conformar una llista per ordre de la puntuació obtinguda amb totes les persones que hagin assolit un mínim de 10 punts. 

Si el requeriment és parcial, s'ha de conformar una llista parcial una vegada comprovats els mèrits segons el paràgraf anterior, i aquesta llista es pot emprar per nomenar personal laboral temporal. Amb caràcter previ a l'exhauriment de la llista parcial, i sempre que no s'hagi creat una nova borsa com a resultat d'un nou procés selectiu de la mateixa categoria i especialitat, s'ha de fer un nou requeriment segons el que estableix el paràgraf anterior.

20.3. Una vegada comprovats els mèrits de tots els aspirants que hagin declarat un mínim de 10 punts, s'ha de publicar la constitució de les borses de personal laboral temporal de cada categoria i especialitat o lloc de feina corresponent, derivades d'aquesta convocatòria, segons el major nombre de puntuació obtinguda un cop revisats els mèrits, i sempre que s'hagi obtingut un mínim de 10 punts.

 

ANNEX 3

Barem de mèrits

Els mèrits que s'han de valorar per a places de personal laboral de Serveis Ferroviaris de Mallorca s'han d'ajustar als criteris següents (disposició addicional 7a i 8a del Decret llei 6/2022):

1. Mèrits professionals (màxim 45 punts)

1.1. Els mèrits professionals s'han de baremar d'acord amb els criteris generals següents:

a) A l'efecte de valorar el treball desenvolupat s'ha de computar el temps que els candidats hagin estat en les situacions d'excedències, reduccions de jornada, permisos o altres beneficis relacionats amb la maternitat o paternitat i per raó de guarda legal o cura de familiars.

b) S'han de computar com a situacions assimilades a actiu als efectes del còmput de serveis prestats les següents:

— Les persones que hagin gaudit d'una excedència per cura de familiars (article 89.4 del TREBEP, article 105 de la LFPCAIB i article 46.3 del TRET).

— Les persones que hagin gaudit d'una excedència per raó de violència de gènere (article 89.5 del TREBEP i article 106 de la LFPCAIB).

— Les persones declarades en serveis especials (article 87 TREBEP i article 99 de la LFPCAIB).

— El personal laboral declarat en excedència forçosa (article 46.1 del TRET).

c) Les fraccions inferiors al mes no es valoren.

1.2. Per valorar l'experiència prèvia, amb el màxim de 45 punts, es distingeix:

— Per cada mes treballat al mateix ens en la mateixa categoria professional o especialitat o en llocs de treball amb funcions i requisits anàlegs al qual s'opta: 0,25 punts per mes de serveis prestats. S'ha de puntuar de la mateixa manera en el supòsit que els aspirants hagin desenvolupat treballs de superior categoria. Tot això, només als efectes de la plaça que ocupen objecte del procés d'estabilització.

— Per cada mes treballat al mateix ens en una altra categoria professional, especialitat o lloc de feina al qual opta, o en llocs de treball amb funcions i requisits diferents dels que s'opta: 0,10 punts per mes de serveis prestats.

— Per cada mes treballat en un altre ens del sector públic instrumental autonòmic en una categoria professional o lloc de feina equivalents amb funcions anàlogues al qual s'opta: 0,10 punts per mes de serveis prestats.

1.3. Aquest mèrit s'ha d'acreditar documentalment de la manera següent: sempre que la persona aspirant no s'hi oposi expressament, en el cas de serveis prestats a Serveis Ferroviaris de Mallorca, l'ens ha d'expedir d'ofici el certificat que acrediti els que consten en l'Àrea de Recursos Humans, el qual s'ha d'incorporar d'ofici a l'expedient. Si la persona aspirant s'oposa a la comprovació d'ofici o si, excepcionalment, l'ens no pot comprovar aquests documents, es podrà requerir a la persona interessada que els aporti.

En el cas de serveis prestats en altres ens del sector públic instrumental, s'ha d'aportar el certificat acreditatiu expedit per l'ens en què s'hagin prestat aquests serveis.

 

​​​​​​​2. Altres mèrits (màxim 55 punts)

La suma de tots aquests mèrits no pot superar els 55 punts.

2.1. Per la superació d'exercicis en convocatòries anteriors a Serveis Ferroviaris de Mallorca (màxim 20 punts)

2.1.1. Per la superació d'exercicis en convocatòries anteriors (màxim 20 punts)

Per valorar la superació d'exercicis en convocatòries anteriors d'accés com a personal laboral fix a la mateixa categoria o especialitat o en llocs de treball amb funcions i requisits anàlegs al qual s'opta, del mateix ens, amb un màxim de 20 punts:

— Per haver superat el primer exercici d'un o de diversos processos selectius: 4 punts per cada exercici amb un màxim de 8 punts.

— Per haver superat més d'un exercici dins del mateix procés selectiu: 12 punts.

— Per haver superat més d'un exercici en diversos processos selectius: 15 punts.

— Per haver superat tots els exercicis del procés selectiu: 20 punts.

Només es valorarà una sola vegada la superació dels exàmens en un mateix procés selectiu.

La forma d'acreditar aquest mèrit requereix el certificat de l'entitat corresponent, on ha de constar la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la convocatòria del procés que correspongui, així com les actes, els anuncis i les resolucions que contenguin les qualificacions obtingudes en cada un dels exercicis del procés o qualsevol altre document oficial i públic que acrediti aquests extrems i l'ha d'incorporar a l'expedient.

2.2. Formació acadèmica (màxim 15 punts)

2.2.1 Quant a la formació acadèmica, s'han de valorar les titulacions acadèmiques oficials i reconegudes pel Ministeri d'Educació i Formació Professional, d'acord amb els criteris següents:

— La titulació acadèmica ha de ser distinta a la que s'acredita com a requisit d'accés, i del mateix nivell o d'un superior. A aquests efectes, s'ha de valorar qualsevol titulació que sigui superior a la que s'exigeix com a requisit d'accés, ja sigui una titulació d'un nivell immediatament superior com una titulació superior en dos o tres nivells.

— Les titulacions acadèmiques han d'estar relacionades amb les funcions de la categoria a la qual s'opta. A aquests efectes, es consideren relacionades amb les funcions de la plaça convocada les titulacions de les branques de coneixement de psicologia, ciències econòmiques, administració i direcció d'empreses, relacions laborals i recursos humans, ciències polítiques, sociologia, dret i especialitats jurídiques, informàtica i de sistemes, administració i gestió de la innovació, ciències del treball i relacions laborals.

— Les titulacions d'ESO i batxiller s'entenen relacionades amb les funcions de totes les categories que exigeixen un requisit de titulació de nivell igual o inferior.

— Només es valora la titulació de nivell més alt que s'acredita, la puntuació de la qual no s'ha d'acumular a la d'altres titulacions que es tenguin.

— Per a la valoració concreta, amb un màxim de 15 punts, s'ha d'atorgar la puntuació següent:

  • Títol d'estudis oficials de doctor, reconegut com a nivell MECES 4 (Marc espanyol de qualificacions per a l'educació superior).
  • Títol d'estudis oficials de màster, llicenciatura, grau, enginyeria o arquitectura reconeguts com a nivell MECES 3.
  • Títols d'estudis oficials de diplomatura, grau, enginyeria tècnica o arquitectura tècnica com a nivell MECES 2.
  •  Títol de tècnic/a superior de formació professional reconegut com a nivell MECES 1 o equivalent acadèmic.
  • Títol de batxillerat o de tècnic/a de formació professional o equivalent acadèmic.
  • Títol de graduat/ada en educació secundària obligatòria ESO o equivalent acadèmic.

— Per una titulació del mateix nivell al requerit per al lloc de feina: 10 punts.

— Per una titulació superior al nivell exigit: 15 punts.

2.2.2. La forma d'acreditació d'aquest mèrit és mitjançant la presentació de còpia autentificada del títol acadèmic o certificació acadèmica que acrediti haver superat tots els estudis per obtenir el títol.

2.3. Coneixements de llengua catalana (màxim 15 punts)

2.3.1. Només es valora el certificat de nivell més alt que s'acredita, a més del certificat de llenguatge administratiu, la puntuació del qual s'ha d'acumular a la de l'altre certificat que s'acrediti. En tots els casos només es valoren els certificats de nivell superior a l'exigit com a requisit d'accés i amb un màxim de 15 punts. Es valoren els certificats de coneixement de llengua catalana següents:

  • Nivell C1
  • Nivell C2
  • Llenguatge administratiu

La puntuació que s'ha d'atorgar és la següent:

  • Per un certificat d'un nivell superior al requerit: 12 punts
  • Per un certificat de llenguatge administratiu: 3 punts

La forma d'acreditació d'aquest mèrit és la presentació del títol o certificació expedida per les institucions públiques oficials corresponents.

Si la persona interessada al·lega el mèrit de coneixements de llengua catalana mitjançant títols, diplomes i certificats que requereixin l'homologació de conformitat amb l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 28 de juliol de 2014 (BOIB núm. 115, de 26 d'agost de 2014), el mèrit es pot baremar malgrat l'homologació s'obtengui amb posterioritat a la finalització del període de presentació de sol·licituds, sempre que el mèrit s'hagi al·legat i els coneixements que s'homologuen s'hagin adquirit amb caràcter previ a la finalització d'aquest termini. En qualsevol cas, l'homologació ha d'aportar-se dins el termini d'acreditació de mèrits al·legats.

També s'entén acreditat el requisit o mèrit, segons correspongui, si les persones aspirants consten en la llista provisional d'aprovats de les darreres proves de llengua catalana i al·leguen que consten en aquesta llista, sempre que finalment s'elevi a definitiva encara que sigui amb posterioritat a la finalització del tràmit de presentació de sol·licituds.

2.4. Cursos de formació (màxim 40 punts)

2.4.1. Es valoren els cursos de formació rebuts o impartits, certificats amb aprofitament o assistència, en el marc de l'Acord de formació per a l'ocupació o dels plans per a la formació continua del personal de les administracions públiques.

2.4.2. Es valoren tots els cursos de formació certificats amb aprofitament o assistència, impartits o promoguts per qualsevol administració pública de base territorial, escoles d'administració pública, ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, Fundació Tripartita i universitats.

2.4.3. També es valoren en aquest apartat els cursos de formació homologats per les escoles d'administració pública, els cursos impartits per les organitzacions sindicals en el marc dels acords de formació contínua amb l'Administració.

2.4.4. També es valoren en aquest apartat els cursos de formació impartits per Serveis Ferroviaris de Mallorca fets en el marc de perfeccionament o aprenentatge per utilitzar eines o sistemes de treball a l'ens.

2.4.5 Es valoren els cursos d'experts universitaris i de postgrau certificats per universitats públiques.

2..6. La valoració dels cursos s'ha de fer segons els criteris següents:

Els cursos de formació amb aprofitament o impartits es valoren a raó de 0,4 punts per hora (0,4 x 50 h = 20 punts).

Els cursos de formació amb assistència es valoren a raó de 0,26666 punts per hora (0,26666 x 75 h = 20 punts).

No es valoren en aquest apartat els certificats que no indiquin les hores de durada o crèdits de l'acció formativa, els que corresponguin a una carrera universitària, els de doctorat, la superació d'assignatures d'un estudi acadèmic, ni els derivats de processos selectius.

Si el certificat acreditatiu del curs indica crèdits, es valora a raó de 25 hores per cada crèdit ECTS.

Si no s'indica el tipus de crèdit, s'entén que són crèdits de l'ordenació universitària anterior (CFC o LRU) i, per tant, es valoren a raó de 10 hores per crèdit.

Quan hi hagi discrepància entre les hores i els crèdits en el certificat d'una acció formativa, prevaldran les hores.

En tots els casos, es valoren una sola vegada les accions formatives relatives a una mateixa qüestió o a un mateix programa, encara que se n'hagi repetit la participació.

Només es valora el certificat de nivell superior o el certificat que acrediti un nombre superior d'hores d'entre els referits a una mateixa aplicació d'ofimàtica a nivell d'usuari.

La forma d'acreditació d'aquests mèrits ha d'adequar-se a les indicacions següents: l'acreditació de les formacions no reglades s'ha de fer mitjançant certificacions, diplomes o documents oficials emesos per les administracions o els organismes competents, i han d'incloure les hores de durada o els crèdits dels cursos. Si no consten les hores, no es valorarà. Si no consta si un determinat curs és d'assistència o d'aprofitament, es considerarà com a d'assistència.

El Tribunal pot demanar a les persones interessades els aclariments o, si escau, la documentació addicional que consideri oportuna, amb l'única finalitat de comprovar la veracitat dels mèrits aportats.

La puntuació total d'aquest apartat de formació és de 20 punts. Si bé, per a aquelles categories professionals, especialitats o llocs de treball en què no hi hagi hagut convocatòries anteriors a l'ens, es podran sumar 20 punts addicionals en aquest apartat.

2.5. Triennis reconeguts: fins a un màxim de 15 punts.

Es valora cada trienni reconegut com a personal funcionari o com a personal laboral amb 3 punts per trienni, fins a un màxim de 15 punts.

Acreditació del mèrit: en cas que la persona interessada no s'hi oposi expressament,  Serveis Ferroviaris de Mallorca ha d'incorporar d'ofici en l'expedient del concurs un extracte dels triennis reconeguts al personal de Serveis Ferroviaris de Mallorca.

En el cas de triennis reconeguts per altres administracions públiques o ens del sector públic instrumental autonòmic, s'ha d'aportar el certificat o document acreditatiu expedit per l'Administració o l'ens corresponent.

 

ANNEX 4

Requisits de titulació

Les titulacions exigides per a l'ingrés en les diferents categories i especialitats o en els diferents llocs de feina de personal laboral de les places convocades són les que s'indiquen a continuació:

Adjunt/a al cap dels Serveis Jurídics i Contractació (grup A)

Títol de llicenciat/ada en Dret i lletrat/da en exercici.

Tècnic/a en infraestructures (obres) (grup A )

Títol d'enginyer/a de Camins, Canals i Ports.

Tècnic/a en instal·lacions (grup A)

Títol d'enginyer/a industrial.

Enginyer/a en telecomunicacions (grup A )

Títol de grau d'Enginyeria Telemàtica, Enginyeria d'Informàtica o Enginyeria de Telecomunicacions.

Adjunt/a al cap d'Explotació (grup A)

Títol de llicenciatura.

Tècnic/a en infraestructures (planificació i projectes) (grup A)

Títol d'enginyer/a de Camins, Canals i Ports.

Tècnic/a en gestió econòmica (grup B)

Títol de diplomatura en Ciències Empresarials.

Tècnic/a en relacions laborals (grup B)

Títol de diplomatura en Graduat/ada Social.

Enginyer/a tècnic/a en telemàtica (grup B)

Títol d'enginyeria tècnica en Informàtica de Gestió, Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, especialitat telemàtica; Enginyeria Tècnica en Informàtica de Sistemes.

Tècnic/a en material mòbil (grup B )

Títol d'enginyer/a tècnic/a industrial.

Unitat de Supervisió i Intervenció (grup C)

Títol de batxillerat o de tècnic/a de formació professional o equivalent acadèmic, o estar en condició d'obtenir-lo en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de participació.

Auxiliar d'intervenció (grup C)

Títol de batxillerat o de tècnic de formació professional o equivalent acadèmic, o estar en condició d'obtenir-lo en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de participació.

Gestor/a d'estacions (grup C)

Títol de batxillerat o de tècnic de formació professional o equivalent acadèmic, o estar en condició d'obtenir-lo en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de participació.

Auxiliar d'operacions (grup C)

Títol de batxillerat o de tècnic de formació professional o equivalent acadèmic, o estar en condició d'obtenir-lo en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de participació.

D'acord amb la disposició addicional dotzena del Decret llei 6 /2022, de 13 de juny, per al grup C s'entén que compleixen el requisit de titulació els treballadors que actualment presten serveis al sector públic instrumental i tenguin acreditada, en la data de publicació d'aquesta convocatòria, una experiència laboral de més de tres anys en la categoria professional o lloc de feina concret.

 

ANNEX 5

Instruccions per tramitar les sol·licituds telemàtiques i les declaracions responsables

1. Obligatorietat de presentar la sol·licitud per via telemàtica

Les sol·licituds per participar en aquest procés selectiu s'han de presentar obligatòriament per via telemàtica, a l'empara del que estableix la disposició addicional sisena de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i l'article 12 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears.

Per presentar la sol·licitud de participació, la persona interessada ha de disposar de DNI electrònic o certificat digital vàlid en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

La persona interessada ha de presentar una sol·licitud per a cada una de les categories, especialitats o llocs de feina  convocats en els quals vol participar amb la formalització del tràmit telemàtic corresponent disponible a la web https://trensfm.convoca.online.

2. Formalització de la sol·licitud

Les persones aspirants als processos selectius han de presentar la sol·licitud telemàtica, d'acord amb el que disposa l'apartat anterior, sempre que compleixin els requisits per participar en aquest procés selectiu que estableix la base 3 d'aquesta convocatòria.

Les persones que estiguin exemptes del requisit d'acreditació del coneixement de la llengua catalana, d'acord amb el que estableix la base 4, ho han d'indicar expressament en el model que figura a l'annex 6.

Amb la sol·licitud de participació no s'ha d'aportar cap documentació d'acreditació ni dels requisits, ni dels mèrits. La persona aspirant ha de declarar, sota la seva responsabilitat a la declaració responsable, que disposa dels requisits al·legats i dels mèrits declarats.

En aquest procés extraordinari d'estabilització no hi ha places convocades pel sistema de concurs oposició. Per això s'han de constituir borses de nomenament de personal temporal (borses d'interins) en totes les categories i especialitats o llocs de feina que figuren en aquest procés.

Les persones aspirants queden vinculades a les dades que facin constar en la seva sol·licitud.

Són responsabilitat exclusiva dels candidats tant els errors descriptius com la no comunicació durant el procés de selecció de qualsevol canvi en les dades de la sol·licitud.

2.1. Instruccions per formalitzar la sol·licitud telemàtica

2.1.1. Accedir a la web https://trensfm.convoca.online.

2.1.2. En l'apartat de convocatòries, pitjar damunt «Inscriure's» a la plaça a la qual es vol optar.

2.1.3. Accedir a la plataforma en línia.

2.1.4. Accedir amb el certificat o DNI electrònic amb el perfil d'interessat o representant.

2.1.5. Emplenar els apartats següents:

— Dades personals

A continuació s'han d'emplenar les dades personals i la resta de camps obligatoris (nom, llinatges, data naixement, sexe, adreça, torn lliure, correu electrònic, telèfon de contacte i dades de discapacitat, si escau).

Les dades enregistrades queden guardades de forma automàtica en el moment en què s'accedeix a la sol·licitud. Per això, es pot abandonar la inscripció i tornar-hi en qualsevol moment.

Mèrits

En aquest apartat es mostren els mèrits assenyalats en les bases per a la plaça a la qual s'accedeix. La persona aspirant ha d'emplenar cada subapartat. Una vegada finalitzat la introducció dels mèrits es mostra un quadre resum amb la informació introduïda i una autobaremació. No s'ha d'adjuntar cap document justificatiu del mèrit.

Condicions legals. Acceptar i finalitzar

Per poder finalitzar la inscripció, és necessari marcar la casella «He llegit les condicions» i que manifesta la voluntat de presentar la sol·licitud i pitjar «Finalitzar».

En aquest moment sortirà la finestra «Acceptar i finalitzar: es durà a terme la inscripció i no serà possible realitzar cap canvi en la vostra sol·licitud». Es mostrarà una pantalla per indicar al candidat o candidata que ha fet la inscripció i que rebrà un correu electrònic amb les instruccions per obtenir el justificant del registre.

Si en clicar damunt el botó «Finalitzar», que es troba en «Condicions legals – Acceptar i finalitzar», apareix alguna de la informació introduïda en vermell, això vol dir que no s'ha emplenat bé o que hi ha algun camp obligatori que no s'ha completat.

Fins que no es facin les correccions, no es podrà dur a terme la inscripció.

En el cas que la persona interessada pitgi el botó «Cancel·lar» , es podrà tornar a editar de nou la inscripció feta, revisar-la i, si se surt de la sessió, les dades introduïdes es conservaran per a la propera vegada que s'intenti fer la inscripció.

Les meves inscripcions

La persona candidata pot consultar les inscripcions que ha fet i descarregar el justificant d'inscripció. Aquest apartat es troba a la part superior dreta. Una vegada premut el botó demanarà a la persona aspirant que s'autentifiqui amb el certificat electrònic.

Només es considerarà finalitzat el tràmit i presentada correctament la sol·licitud quan aparegui en la pantalla «Heu tramitat una sol·licitud d'inscripció en el procés selectiu. Una vegada processada la sol·licitud rebreu un correu electrònic amb instruccions per obtenir el vostre justificant».

En cas que no aparegui en pantalla el missatge esmentat, la persona interessada pot iniciar un nou tràmit. En el supòsit que no el pugui fer, haurà d'enviar el mateix dia o, com a màxim, l'endemà de l'intent, un correu electrònic per informar d'aquesta incidència a l'adreça recursoshumanos@trensfm.com. Si no envia aquest avís, la sol·licitud es considerarà com a no presentada en termini, sense possibilitat d'esmena posterior.

Si es presenta correctament la sol·licitud i es finalitza el tràmit d'acord amb el que s'ha indicat, el sistema ha d'enviar un correu electrònic amb les instruccions per obtenir el justificant de registre de la sol·licitud d'admissió al procés.

2.2 Declaració responsable

El model oficial de sol·licitud, concretament en el registre de sol·licitud d'admissió a proves selectives, incorpora la declaració responsable que són certes les dades consignades i que es reuneixen les condicions exigides per a l'ingrés i les especialment assenyalades en la convocatòria.

No és necessari adjuntar amb la sol·licitud cap document addicional per acreditar els aspectes declarats.

No obstant l'anterior, Serveis Ferroviaris de Mallorca, pot requerir a l'aspirant en qualsevol moment del procés selectiu que acrediti que compleix els requisits i les condicions generals de participació.

La inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpori o la no presentació davant l'Administració competent de la documentació que, si escau, es requereixi per acreditar el compliment del que s'ha declarat, determina la impossibilitat de continuar el procediment des del moment en què es tengui constància d'aquests fets, sens perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que pertoquin.

2.3 Consentiment/aportació de documents acreditatius dels requisits i mèrits

Serveis Ferroviaris de Mallorca no pot comprovar d'ofici els documents emesos per administracions públiques que consten en la plataforma d'intermediació de dades o altres sistemes habilitats per aquest fi.

Per tant, la persona aspirant ha d'aportar tant els documents acreditatius dels requisits de participació com els documents acreditatius dels mèrits declarats (excepte els triennis reconeguts al personal de l'ens) i de l'apartat 13 de l'annex 2 quan li siguin requerits d'acord amb el que estableixen aquestes bases, sempre que no constin a l'expedient del Departament de Recursos Humans.

La presentació dels documents s'ha de fer d'acord amb l'annex 6 si bé es comunicarà a l' aspirant el procediment telemàtic que han de seguir.

 

ANNEX 6

Presentació de la documentació acreditativa dels requisits i els mèrits

Dades personals

Primer llinatge

Segon llinatge

Nom

DNI

 

 

 

 

Denominació de la categoria i especialitat o lloc de feina per a torn lliure

 

PRESENT les còpies autèntiques que es consignen a continuació per acreditar el compliment dels requisits que exigeix la convocatòria i els mèrits al·legats en la sol·licitud:

(    )

Titulació acadèmica exigida.

(    ) 

Certificat acreditatiu de coneixements de llengua catalana.

(    ) 

Exempció del requisit d'acreditació de llengua catalana, d'acord amb allò que estableix la base 4.  

(    )

Declaració de no haver estat separat/ada mitjançant un expedient disciplinari de cap administració pública ni d'estar inhabilitat/ada.

(    ) 

Certificat mèdic en model oficial que acredita que tenc les capacitats i les aptituds necessàries per exercir les funcions de la categoria i l'especialitat, en cas de personal de nou ingrés.

(    ) 

Escrit d'elecció de llocs oferts, per ordre de preferència, si escau.

(    ) 

Documentació acreditativa dels mèrits consignats en el full d'autobaremació de la sol·licitud per participar en el procés selectiu.

 

Informació bàsica sobre protecció de dades

Responsable

Serveis Ferroviaris de Mallorca

Finalitat

Gestió del procés selectiu

Legitimació

En compliment de l'interès públic i d'obligacions legals

Destinataris

Se cediran dades personals a tercers (vegeu l'apartat d'informació addicional)

Drets

Drets d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació i d'oposició al tractament tal com s'explica en la informació addicional

Informació addicional

Vegeu l'annex 7«Informació sobre protecció de dades personals»

 

..................................................................., ...... d......................................... de ..............

[rúbrica]

 

ANNEX 7

Informació sobre protecció de dades personals

De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD), i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, s'informa del tractament de dades personals necessàries en aquest procediment.

Responsable del tractament:

Identitat: Serveis Ferroviaris de Mallorca

Adreça postal: Passatge de Cala Figuera, 8 (Son Rutlan), 07009, Palma

Informació addicional i detallada sobre protecció de dades a la pàgina web: www.trensfm.com

Finalitat del tractament: les dades seran tractades amb la finalitat de dur a terme el procés selectiu i la posterior adjudicació de places a les persones seleccionades.

Legitimació: el tractament de les dades personals és necessari per complir una obligació legal i per aconseguir l'interès públic, com és la selecció del personal al servei de les administracions públiques d'acord amb els principis constitucionals d'igualtat, mèrit, capacitat i transparència.

La legislació aplicable és la següent:

— El Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.

— La Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— Les lletres c) i e) de l'article 6.1 del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades.

— La Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Categories de dades personals objecte de tractament:

Dades de caràcter identificatiu

Nom, DNI, domicili, data de naixement, telèfon i adreça de correu electrònic

Dades acadèmiques i professionals

Mèrits, formació i experiència professional

Dades relatives a la salut

Percentatge i tipus de discapacitat

Dades relatives a antecedents penals

Antecedents penals inscrits en el Registre Central de Penats, inclosos, si s'escau, els inscrits en el Registre Central de Delinqüents Sexuals

Consentiment per al tractament de dades: la presentació de la sol·licitud per al procés selectiu suposa el coneixement i l'acceptació inequívocs de la persona aspirant del tractament de les dades de caràcter personal que ha de fer l'òrgan competent i únicament per a les finalitats establertes.

Destinataris de les dades personals. Se cediran les dades als següents organismes o persones, a l'efecte de complir el que preveu la legislació vigent en matèria de selecció de personal:

Tribunal qualificador del procés: per desenvolupar i valorar la prova i els mèrits al·legats i acreditats del procés selectiu previst en la convocatòria.

Conselleria competent en matèria de funció pública: per inscriure el contracte en el Registre del Sector Públic Instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Butlletí Oficial de les Illes Balears: en aplicació de les obligacions que preveu la normativa per seleccionar empleats públics amb les previsions que estableix la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Altres participants en el procediment selectiu: en virtut del principi de transparència que regeix els procediments selectius d'accés a la funció pública, els aspirants poden sol·licitar la consulta dels mèrits al·legats per altres participants per comprovar el funcionament correcte del procés selectiu. En cap cas, poden obtenir les dades de contacte d'altres aspirants, com ara l'adreça postal, el número de telèfon o l'adreça de correu electrònic.

Administració de justícia: en cas que algun jutjat o tribunal requereixi l'expedient del procediment, l'Administració ha de trametre les dades personals que hi constin a l'Administració de justícia.

No se cediran les dades personals a altres organismes o tercers, tret que hi hagi obligació legal o interès legítim, d'acord amb el Reglament general de protecció de dades (RGPD).

Criteris de conservació de les dades personals: els terminis de conservació de les dades són els necessaris per complir la finalitat del procediment i els que preveu la legislació d'arxius per a les administracions públiques, d'acord amb l'article 26 de la Llei orgànica 3/2018.

Existència de decisions automatitzades: no es produiran decisions automatitzades, inclosa l'elaboració de perfils, amb les dades personals dels aspirants.

Transferències de dades a tercers països: les dades no s'han de transferir a tercers països.

Exercici de drets i reclamacions: les persones afectades pel tractament de dades personals tenen dret a sol·licitar a Serveis Ferroviaris de Mallorca la confirmació que les seves dades són objecte de tractament, l'accés a les dades personals, la informació, la rectificació o supressió, la limitació o l'oposició al tractament i la no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si s'escau, en els termes que estableix el RGPD). També tenen dret a la portabilitat de les dades en els termes que l'exercici d'aquest dret pugui afectar al procés selectiu.

L'exercici d'aquests drets es pot sol·licitar davant el responsable del tractament esmentat abans (Serveis Ferroviaris de Mallorca) d'acord amb la informació detallada sobre protecció de dades a la pàgina web www.trensfm.com.

Amb posterioritat a la resposta del responsable o al fet que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) (https://www.aepd.es/).

Conseqüències de no facilitar les dades personals: no presentar les dades necessàries implica que la persona interessada no pot formar part del procediment selectiu.

Dades de contacte de la Delegació de Protecció de Dades: la Delegació de Protecció de Dades de Serveis Ferroviaris de Mallorca és Protocolos de Seguridad Informatica PROTECMIR, SL, B87193207, amb domicili al carrer de Joaquín Turina, 28, baixos, D, 28222, Madrid. Es pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades a la pàgina web www.trensfm.com.