Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MAÓ

Núm. 770618
Convocatòria del procediment d’elecció de la junta de caixers de Maó del bienni 2023-2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

D'acord amb allò que disposen els Protocols de les festes patronals del terme municipal de Maó (BOIB núm. 110 de 30 d'agost de 2016), s'ha convocat el procés d'elecció de la Junta de Caixers de Maó del bienni 2023-2024 i les bases que l'han de regir, las quals s'adjunten a continuació, mitjançant Decret d'Alcaldia núm. 2022/DA/4700, de 19 de desembre.

 

BASES QUE REGIRAN EL PROCEDIMENT D'ELECCIÓ DE LA JUNTA DE CAIXERS DE MAÓ DEL BIENNI 2023-2024

Capítol I Disposicions generals

Article 1. Objecte

Aquestes bases tenen per objecte regular el procés per determinar les persones que han de formar part de la Junta de Caixers del bienni 2023-2024, d'acord amb els Protocols de les festes patronals del terme municipal de Maó (BOIB núm. 110 de 30 d'agost de 2016).

Article 2. Càrrecs de la Junta de Caixers

1. Els càrrecs que formen part de la Junta de Caixers són els relacionats a continuació:

  1. El caixer batle o caixera batlessa, que la presideix
  2. El caixer capellà
  3. El caixer pagès o caixera pagesa
  4. El caixer casat o caixera casada
  5. El caixer fadrí o caixera fadrina
  6. Els dos caixers o caixeres vocals
  7. El caixer o caixera que representa el batle o batlessa a Sant Climent
  8. El caixer o caixera que representa el batle o batlessa a Llucmaçanes
  9. El fabioler o fabiolera
  10. El cap d'unitat del Servei Municipal de Cultura, que exerceix de secretari

2. Al nucli de Sant Climent, la Junta de Caixers és la que es relaciona a l'apartat primer, amb excepció dels càrrecs següents, que canvien segons el procediment d'elecció establert als Protocols:

  1. El caixer batle o caixera batlessa, càrrec que ostenta el caixer/a que representa el batle o batlessa de Maó a Sant Climent
  2. El caixer capellà
  3. El caixer fadrí o caixera fadrina
  4. El fabioler o fabiolera

3. Al nucli de Llucmaçanes, la Junta de Caixers és la que es relaciona a l'apartat anterior, amb excepció dels càrrecs següents, que canvien segons el procediment d'elecció establert als Protocols:

  1. El caixer batle o caixera batlessa, càrrec que ostenta el caixer/a que representa el batle o batlessa de Maó a Llucmaçanes
  2. El caixer capellà
  3. El fabioler o fabiolera

Article 3. Atribucions de la Junta de Caixers

Les atribucions de la Junta de Caixers són les que marquen els articles 16, 17 i 19 dels Protocols i les altres que puguin assenyalar les normes.

 

Capítol II Els càrrecs nats o de designació directa

Article 4. Definició

1. Són càrrecs nats o de designació directa aquells que s'ocupen per ostentar la representació de l'Ajuntament de Maó, una institució o entitat.

2. En cas que la designació sigui per una institució o entitat externa a l'Ajuntament de Maó, aquesta s'ha de produir en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria.

Article 5. El caixer batle o caixera batlessa

1. És el president/a de la Junta de Caixers i de la Colcada de la ciutat de Maó.

2. El caixer batle o caixera batlessa és el batle o batlessa de Maó o bé un regidor o regidora en qui delegui.

Article 6. El caixer capellà

1. El caixer capellà representa l'Església a la Colcada.

2. És designat pel rector de la parròquia de Santa Maria, de Maó, entre els preveres que treballen pastoralment a la ciutat i els qui, tot i ser naturals de Maó, viuen a fora.

3. El rector de la parròquia de Santa Maria, de Maó designarà, en el mateix acte, una persona suplent d'aquest càrrec, que compleixi els mateixos requisits que el titular.

Article 7. Els caixers o caixeres representants del batle o batlessa de Maó a Llucmaçanes i Sant Climent

1. Els caixers o caixeres que representen el batle o batlessa de Maó a Llucmaçanes i Sant Climent presideixen la Colcada als respectius nuclis i representen l'Associació de Veïns i els cavallers i cavalleresses dels nuclis respectius davant la Junta de Caixers. Així mateix, acompanyen a la Junta de Caixers a la resta de colcades i exerceixen aquelles funcions que se'ls atribueixin.

2. El caixer o caixera representant del batle o batlessa a Sant Climent és designat per l'Associació de Veïns de Sant Climent, segons els requisits i criteris marcats per l'entitat.

3. El caixer o caixera representant del batle o batlessa a Llucmaçanes és designat per l'Associació de Veïns de Llucmaçanes, segons els requisits i criteris marcats per l'entitat.

4. En el mateix acte, les associacions de veïns de Sant Climent i Llucmaçanes designaran, cada una, una persona suplent per a aquests càrrecs, segons els requisits i criteris marcats per l'entitat.

 

Capítol III Els càrrecs electes

Article 8. Definició

Són càrrecs electes aquells que s'ocupen per haver superat un procés d'elecció entre els cavallers i les cavalleresses del terme municipal de Maó.

Article 9. El caixer casat o caixera casada

1. El caixer casat o caixera casada és el capdavanter de la Junta de Caixers i, a la Colcada, substitueix el caixer batle o la caixera batlessa en cas de necessitat.

2. Les persones candidates han d'haver sortit un mínim de vuit anys a la Colcada de les festes de la Mare de Déu de Gràcia, no obligatòriament consecutius, i ha de ser casat, casada o parella de fet, amb convivència demostrada.

Article 10. El caixer fadrí o caixera fadrina

1. El caixer fadrí o caixera fadrina és un jove pagès o pagesa, o un menestral/a, que té l'encàrrec de portar la bandera de la festa.

2. Les persones candidates a exercir el càrrec han de ser fadrines, no haver estat anteriorment casades o parelles de fet i, en el cas que siguin persones emancipades, poden conviure en parella. Aquesta condició s'ha de mantenir durant l'exercici del càrrec.

3. La candidatura haurà de comptar amb dues persones candidates, que exerciran el càrrec un any cada una. Durant l'any que no siguin titulars del càrrec exerciran de suplent.

Article 11. El caixer pagès o caixera pagesa

1. El caixer pagès o caixera pagesa representa els treballadors del camp a la Colcada i, en aquesta, ha de substituir el caixer casat en cas de necessitat.

2. Les persones candidates a exercir el càrrec de caixer pagès o caixera pagesa ha de ser pagès o pagesa i menar un lloc del terme municipal de Maó o d'un altre terme municipal, el senyor o senyora del qual sigui maonès/esa. No podran formar part de cap Junta de Caixers d'un altre municipi durant l'exercici del seu càrrec.

Article 12. Els caixers o caixeres vocals i els suplents

1. Els caixers o caixeres vocals exerciran aquelles funcions que se'ls encomanin i contribuiran a mantenir el bon ordre de la Colcada i el compliment dels Protocols.

2. Les persones candidates a ocupar el càrrec de caixer o caixera vocal hauran de complir les condicions generals per formar part del cens.

3. La candidatura haurà de comptar amb dues persones candidates suplents al càrrec de caixer o caixera vocal.

Article 13. El fabioler o fabiolera

1. El fabioler o fabiolera té la responsabilitat d'anunciar el pas de la Colcada a toc de tambor i fabiol.

2. Serà proposat/ada pel caixer casat o caixera casada una vegada proclamats els resultats electorals. Serà resident al terme municipal de Maó.

3. El càrrec es podrà exercir per anualitats.

 

Capítol IV El procés d'elecció

Article 14. Dret de sufragi actiu i cens electoral

1. Tenen dret de sufragi actiu (dret de vot) totes aquelles persones que, en el dia d'inici de les votacions, tinguin 16 anys, figurin empadronades a Maó i hagin participat com a caixer/a o cavaller/essa en les colcades del terme municipal de Maó almanco en un dels últims cinc anys naturals anteriors.

2. No tenen dret de sufragi actiu les persones que hagin exercit de caixer batle o caixera batlessa, caixer capellà o fabioler/a, excepte aquelles que han exercit com a representants del batle o batlessa a les juntes de caixers de Sant Climent i Llucmaçanes.

3. L'endemà de la publicació de la convocatòria, l'Ajuntament publicarà el cens electoral amb les persones que compleixen els requisits marcats en els apartats anteriors.

4. El cens es podrà consultar a les oficines del Servei Municipal de Cultura (Claustre del Carme, s/n, 1r pis, de dilluns a divendres, de 9.00 a 14.00 h) i a l'Oficina d'Atenció Ciutadana (pl. de  la Constitució, 22; de dilluns de divendres, de 8.00 a 14.00 h, i els dijous, de 16.00 a 19.00 h), durant deu dies hàbils. En aquest document, en compliment de la normativa vigent en matèria de protecció de dades, només constaran les inicials i el número parcial de DNI de les persones interessades. En cap cas es lliurarà còpia d'aquest document, ni se'n permetrà la reproducció, per qualsevol dels mitjans possibles.

5. En el termini de 10 dies hàbils d'ençà de la publicació del cens, es podran presentar les reclamacions que creguin oportunes respecte a la seva elaboració, que es resoldran en el termini de 5 dies hàbils d'ençà de la finalització d'aquest termini; se'n donarà coneixement a la persona interessada.

Article 15. Dret de sufragi passiu

1. Tenen dret de sufragi passiu (dret a ser elegits) totes aquelles persones que:

  1. Tenguin dret de sufragi actiu.
  2. Compleixin els requisits específics per l'exercici de cada càrrec.
  3. No hagin estat sancionats amb la impossibilitat d'exercir un càrrec a la Junta de Caixers, d'acord amb el règim disciplinari previst en els Protocols.
  4. No estiguin inhabilitades, per sentència ferma, per a l'exercici de professió, ofici o comerç que tenguin relació amb els animals i per a la tinença d'animals, d'acord amb l'art. 337 del Codi Penal.

2. Per tal d'exercir correctament la responsabilitat encomanada, es requereix que les persones que formin part de la Junta de Caixers siguin majors d'edat en el moment d'iniciar-se la primera festa. Per la naturalesa dels càrrecs, s'exceptuen els caixers fadrins o caixeres fadrines, que han de tenir, com a mínim, 16 anys.

3. Les circumstàncies i requisits exigits per exercir un càrrec s'hauran de mantenir fins que s'acabi l'exercici d'aquest.

Article 16. Sistema d'elecció

El sistema d'elecció és per votació secreta de candidatures tancades i bloquejades.

Article 17. Requisits de les candidatures

1. Les candidatures hauran de ser completes i comptar amb un caixer casat o caixera casada, un caixer pagès o caixera pagesa, dos caixers fadrins o caixeres fadrines, dos caixers o caixeres vocals i dos caixers o caixeres vocals suplents.

2. Les persones que formin part de la candidatura han de complir els requisits per l'exercici de sufragi actiu i passiu, així com els específics per a cada càrrec.

3. Exercirà com a portaveu de la candidatura la persona que opti al càrrec de caixer casat o caixera casada, que serà la persona representant de la candidatura davant l'Ajuntament.

Article 18. Presentació de candidatures

1. Les persones interessades a formar una candidatura per ser elegides per formar part de la Junta de Caixers tenen 10 dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament, per presentar la seva candidatura.

2. La presentació de les candidatures s'haurà de fer mitjançant el registre d'entrada de l'Ajuntament de Maó o a qualsevol dels punts als quals fa referència l'article 16.4 de la Llei 38/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. L'Ajuntament disposarà d'un model normalitzat de sol·licitud, que haurà de presentar la persona portaveu de la candidatura, juntament amb les signatures de la resta de persones que en formin part.

Article 19. Validació i proclamació de candidatures

1. En el termini de 3 dies hàbils d'ençà de la finalització del termini de presentació de candidatures, l'Ajuntament validarà i resoldrà les sol·licituds, per decret d'Alcaldia. Tot seguit, les proclamarà i les farà públiques al tauler d'edictes municipal.

2. En cas que hi hagués alguna de les sol·licituds que no reunís els requisits exigits, s'admetrà provisionalment i la persona interessada disposarà de 5 dies hàbils per esmenar les deficiències. Una vegada conclòs aquest termini, l'Ajuntament disposarà de 3 dies hàbils per resoldre. En cas que no s'atengui aquest requeriment o que l'esmena resulti incompleta, s'entendrà que la persona interessada desisteix de la sol·licitud. Aquesta circumstància s'indicarà explícitament a la resolució a la qual fa referència l'apartat anterior.

Article 20. Campanya electoral i promoció del vot

1. Les candidatures es podran donar a conèixer i sol·licitar el vot des del dia de la proclamació de les candidatures fins al dia anterior a l'inici de la celebració de les votacions.

2. Les candidatures que duguin a terme accions de captació de vot fora d'aquest termini seran invalidades.

3. Les candidatures podran utilitzar els mitjans que creguin oportuns. Tanmateix, per garantir la igualtat d'oportunitats es prohibeix la compra d'espais publicitaris en mitjans gràfics, escrits, radiofònics, audiovisuals, electrònics o virtuals.

4. L'Ajuntament oferirà un espai al seu lloc web a les candidatures, per poder-se presentar. En aquest espai s'admetrà un escrit de màxim 10 pàgines, tres fotografies, l'enllaç a un vídeo de presentació i l'enllaç a un lloc web o xarxa social.

5. L'Ajuntament podrà oferir un espai municipal per la realització d'un acte de presentació per candidatura.

6. El contingut de la informació difosa per part de les candidatures ha d'integrar la convivència i el respecte entre aquestes i no podran contenir, en cap cas, referències directes a altres candidatures que no es puguin justificar documentalment.

7. L'Ajuntament promourà la participació de tots els electors en aquest procés.

Article 21. Votació

1. La votació es desenvoluparà al Servei Municipal de Cultura (pl. Miranda, s/n, Claustre del Carme, 1r pis).

2. Els dies i hores de votació seran els següents:

  1. Divendres 13 de gener de 2023, de 10.00 a 14.00 h i de 17.00 a 20.30 h
  2. Dissabte 14 de gener de 2023, de 10.00 a 14.00 h
  3. Dilluns 16 de gener de 2023, de 10.00 a 14.00 h

Article 22. Mesa electoral

1. La mesa electoral, que serà única, serà l'encarregada de custodiar les urnes i paperetes, vetlar pel bon desenvolupament de les jornades votacions i dur a terme l'escrutini, del qual n'estendrà l'acta.

2. Estarà formada pel personal del Servei Municipal de Cultura, presidida pel tècnic de Cultura de l'Ajuntament; exercirà la secretaria l'administrativa responsable de l'àrea de Festes.

3. El Servei Municipal de Cultura podrà sol·licitar la col·laboració d'altres departaments de l'Ajuntament per a la cobertura dels horaris de votació.

4. En tot moment hi haurà d'haver, com a mínim, dues persones a la mesa. Una de les quals haurà de ser sempre del Servei Municipal de Cultura i/o treballador públic.

5. Les candidatures podran designar un o diversos apoderats/ades, que podran supervisar el procés electoral. Només hi podrà haver un apoderat/ada per candidatura a la mesa, excepte en el moment de l'escrutini, durant el qual podran ser més. Ho seran, d'ofici, les persones que formin part de la candidatura. Si se'n volguessin designar més, la persona representant de la candidatura ho haurà de fer mitjançant escrit dirigit al Servei Municipal de Cultura, fins a 3 dies hàbils abans de l'inici de les votacions.

6. Al final de la primera i segona jornades electorals, la mesa recomptarà el número de vots emesos i els dipositarà dins una caixa forta, fins al final de la tercera jornada electoral, quan es produeixi l'escrutini.

Article 23. Paperetes i sobres electorals

Les paperetes tindran format A5 i hi constarà el següent:

  1. Escut de l'Ajuntament de Maó
  2. Títol, escrit en Times New Roman, cos 14 i negreta: “ELECCIONS JUNTA DE CAIXERS 2023-2024”
  3. Cos del text, escrit en Times New Roman, cos 12, interlineat 1,5 i rodona, segons el redactat següent:

“Don el meu vot a la candidatura formada per:

  • Caixer casat o caixera casada: [Nom i llinatges de la persona candidata]
  • Caixer fadrí o caixera fadrina 1: [Nom i llinatges de la persona candidata]
  • Caixer fadrí o caixera fadrina 2: [Nom i llinatges de la persona candidata]
  • Caixer pagès o caixera pagesa: [Nom i llinatges de la persona candidata]
  • Caixer o caixera vocal 1: [Nom i llinatges de la persona candidata]
  • Caixer o caixera vocal 2: [Nom i llinatges de la persona candidata]
  • Suplent 1: [Nom i llinatges de la persona candidata]
  • Suplent 2: [Nom i llinatges de la persona candidata]”

Article 24. Escrutini

1. L'escrutini es durà a terme en finalitzar la darrera jornada de votació.

2. L'escrutini serà públic. Les persones assistents no podran intervenir en l'acte.

3. Primer es recomptaran els vots emesos durant els dies de les eleccions i, posteriorment, els vots anticipats.

4. La mesa electoral estendrà una acta de l'escrutini, a la qual han de figurar necessàriament els següents punts:

  1. El nombre de persones amb dret a vot
  2. Els vots emesos i el percentatge sobre el cens
  3. Els vots per a cada una de les candidatures
  4. Els vots en blanc
  5. Els vots nuls
  6. Si escau, la proposta de candidatura guanyadora
  7. Les incidències o reclamacions que vulguin fer constar els membres titulars de la mesa.
  8. Les signatures del president o presidenta i el secretari o secretària de la mesa.

Article 25. Quòrum mínim

S'estableix un quòrum de participació mínima per donar validesa als resultats, del 40 % del cens, comptant els vots a les candidatures i els vots en blanc. En cas que no s'arribi a aquest percentatge, el batle o batlessa té potestat per designar directament els càrrecs.

Article 23. Validesa dels resultats

1. Si no hi ha reclamacions, la validesa dels resultats i la proclamació de la part de Junta de Caixers que es fa per elecció s'efectuarà per resolució d'Alcaldia.

2. Si hi ha reclamacions de les candidatures, incorporades a l'acta, aquestes seran resoltes pel batle o batlessa, assessorat/ada per les persones membres de la mesa electoral i les persones que consideri oportunes, i seran contestades en el termini de dos dies hàbils, prèviament a la proclamació, si escau, de la candidatura guanyadora.

 

Capítol V Els càrrecs propis de les juntes de caixers de Sant Climent i Llucmaçanes

Article 26. Els càrrecs propis de la Junta de Caixers de Sant Climent

1. Quan la Junta de Caixers actuï específicament al poble de Sant Climent, exerciran les funcions els mateixos membres que a la Junta de Caixers de Maó excepte els membres que es detallen a continuació.

2. El càrrec de caixer batle o caixera batlessa serà exercit per la persona que representi el batle o batlessa a Sant Climent, d'acord amb el que estableix l'article 7.2 d'aquestes bases.

3. El caixer fadrí o caixera fadrina serà un jove fadrí o fadrina de Sant Climent designat per l'Associació de Veïns de Sant Climent.

4. El caixer capellà serà el rector de la parròquia de Sant Climent o altre prevere en qui delegui.

5. El fabioler o fabiolera serà designat per l'Associació de Veïns de Sant Climent entre els empadronats/ades o residents al nucli. En cas de no ser possible, el càrrec serà exercit pel fabioler o fabiolera de la Junta de Caixers de Maó.

6. El caixer fadrí o caixera fadrina de la Junta de Caixers de Maó participarà a la Colcada de Sant Climent com un caixer/a vocal més.

Article 27. Els càrrecs propis de la Junta de Caixers de Llucmaçanes

1. Quan la Junta de Caixers actuï específicament al poble de Llucmaçanes, exerciran les funcions els mateixos membres que a la Junta de Caixers de Maó, excepte els membres que es detallen a continuació.

2. El càrrec de caixer batle o caixera batlessa serà exercit per la persona que representi el batle o batlessa de Maó a Llucmaçanes, d'acord amb el que estableix l'article 7.3 d'aquestes bases.

3. El caixer capellà serà el rector de la parròquia de Sant Antoni, de Maó, o altre prevere en qui delegui.

4. El fabioler o fabiolera serà designat per l'Associació de Veïns de Llucmaçanes entre els empadronats o residents al nucli. En cas de no ser possible, el càrrec serà exercit pel fabioler o fabiolera de la Junta de Caixers de Maó

 

Capítol VI Proclamació i constitució de la Junta de Caixers

Article 28. Proclamació de la Junta de Caixers

1. Els resultats de l'elecció seran proclamats provisionalment mitjançant resolució d'Alcaldia, que inclourà la designació dels diferents membres de la Junta de Caixers de Maó i els càrrecs específics de les colcades de Llucmaçanes i Sant Climent.

2. En el termini de 3 dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la proclamació provisional al tauler d'edictes electrònic de l'Ajuntament, les candidatures podran formular les al·legacions i reclamacions que creguin oportunes.

3. Si no es presenten reclamacions, s'elevarà automàticament el resultat proclamat provisionalment a definitiu.

4. En cas que se'n presentin, l'Ajuntament disposarà de 3 dies hàbils per resoldre-les. Una vegada esgotat aquest tràmit, es procedirà a la proclamació definitiva i a la publicació.

5. Abans de la proclamació provisional, el caixer casat o caixera casada comunicarà a l'Ajuntament la proposta d'un fabioler o fabiolera per al període d'un any o de dos anys, el qual també formarà part de la Junta de Caixers. També es podrà designar un fabioler o fabiolera suplent.

Article 29. Constitució de la Junta de Caixers

1. En el termini d'un mes des de la proclamació, es constituirà formalment la Junta de Caixers, que reunirà els membres elegits per votació i els càrrecs de representació directa.

2. La durada dels càrrecs serà de dos anys, fins al dia de Sant Antoni de l'any 2025, excepte en aquells casos en què es prevegi una durada inferior. Si en aquest moment no es pogués formar una nova Junta de Caixers d'acord amb els Protocols, l'actual seguiria en funcions fins que aquesta es constituís.

Article 30. Substitució dels membres de la Junta de Caixers

1. Si al llarg del bienni qualque membre de la Junta de Caixers hagués de renunciar o bé les circumstàncies personals fessin que ja no complís els requisits pels quals ha estat nomenat, serà la persona suplent qui el rellevarà en el càrrec, si n'hi hagués.

2. En el cas de no haver-hi persona suplent, serà el mateix òrgan o entitat que els designats/ades que en proposarà el substitut/a. En el cas dels membres electes de la Junta de Caixers, serà el caixer casat o caixera casada qui tindrà aquesta potestat.

3. Si durant la celebració de la Colcada s'hagués de substituir urgentment qualque càrrec de la Junta de Caixers, serà el caixer batle o caixera batlessa, escoltada la Junta de Caixers a través del caixer casat o caixera casada, qui podrà decidir.

Disposició addicional primera. Publicitat dels actes

Tots els actes que s'hagin de fer públics ho seran a través del tauler d'edictes municipal, d'acord amb l'article 45.1.a de la Llei 39/2015, en tractar-se d'actes que tenen per destinatària una pluralitat indeterminada de persones. En cap cas s'efectuaran notificacions o comunicacions personals.

Disposició addicional segona. Festes de Sant Nicolau

1. Els caixers fadrins o caixeres fadrines de les colcades de Maó i Sant Climent representaran, si escau, les respectives poblacions a la festa de Sant Nicolau, des Mercadal. En ambdós casos la persona que exerceixi de suplent del càrrec també ostentarà la condició de suplent a la Colcada de Sant Nicolau.

2. L'Associació de Veïns de Llucmaçanes designarà un caixer fadrí o caixera fadrina titular i un/a de suplent per representar el poble a les festes de Sant Nicolau.

Maó, en la data de la signatura electrònica  (20 de desembre de 2022)

L'alcalde Héctor Pons Riudavets