Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CAMPANET

Núm. 728297
Aprovació definitiva ordenança taxa recollida residus

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovada provisionalment, per acord plenari adoptat en sessió de data 5 d'octubre de 2022: la nova Ordenança  Fiscal Reguladora de la Taxa per recollida, transport, tractament i eliminació de residus; i sotmesa a exposició pública, per termini de trenta dies, a efectes de reclamacions, conformement l'article 17 del RDLEG 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, sense que s'hagin interposat objeccions a la mateixa, resta elevat a definitiu l'acord fins a les hores provisional, fent-se públic l'articulat de l'ordenança:

Ordenança reguladora de la taxa pel servei de recollida, transport, tractament i eliminació de residus de l'ajuntament de Campanet.

“Article 1. Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, conformement als articles 15 a 19 del RD legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest ajuntament continua exigint la taxa pel servei de recollida, transport, tractament i eliminació de residus, que es regirà per aquesta ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 57 de l'esmentada llei, amb relació a l'article 20.4. s) del mateix cos legal.

Article 2.

Pel caràcter higiènic o sanitari del servei, és obligatòria l'aplicació d'aquesta taxa i cap persona física o jurídica quedarà eximida del pagament de l'exacció.

Article 3. Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria, de recollida de fems i residus sòlids urbans d'habitatges, allotjaments, establiments i locals on s'efectuïn activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis i el seu tractament, transferència, transport i eliminació d'acord amb el Pla de Gestió de Residus Sòlids de l'Illa de Mallorca.

2.  A aquest efecte, es consideren fems domiciliaris i residus sòlids urbans les restes i les deixalles alimentàries o els detritus que procedeixen de la neteja normal de locals o habitatges. S'exclouen d'aquest concepte els residus de tipus industrial, enderrocs d'obres, els detritus humans, els materials contaminats, corrosius, perillosos o els que la seva recollida o abocament requereixin l'adopció de mesures especials higièniques, profilàctiques o de seguretat.

Article 4. Subjectes passius

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques i jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 36 de la Llei general tributària (Llei 58/2003, de 17 de desembre), titulars dels habitatges, locals o edificacions situades en el terme municipal de Campanet, ja sigui a títol de propietari o d'usufructuari, habitant, arrendatari.

2. Té la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges, locals o edificacions, el qual podrà repercutir, si s'escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris efectius del servei o contribuents.

Article 5. Responsables

1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereix l'article 42 de la Llei general tributària.

2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.

Article 6. Quota tributària

1. La quota tributària general consisteix en una quantia fixa, per unitat d'immoble, que s'ha de determinar en funció de la naturalesa i destí de l'immoble, establint-se a l'efecte els següents imports:

Porta a porta habitatges

153,9 €

Bars

563,76 €

Supermercats

563,76 €

Turisme Rural (per habitació)

90 €

Finques rústiques

83,6 €

Benzineres

2.205 €

Restaurants

2.205 €

Habitatges amb altres negocis classificats a inques

243 €

Altres comerços

162 €

Bossa vermella domèstica (10-20 litres)

0.75 €

Bossa vermella grossa (30-50 litres)

3 €

Quota per cases inhabitables

54 €

Quota estades turístiques Urbà

180 €

Quota estades turístiques Rústic

125 €

Recollida a través de contenidors estandarditzats per establiments comercials

Per contenidor de 120 litres amb recollida un cop a la setmana

130 €

Per contenidor de 240 litres amb recollida un cop a la setmana

250 €

Per contenidor de 550 litres amb recollida un cop a la setmana (

550 €

2. Les quotes establertes en l'apartat anterior corresponen a un any natural.

Article 7. Cases inhabitables

Es declararà casa inhabitable, mentre es donin les circumstàncies que la motiven, en els supòsits de locals o habitatges que acreditin que no reuneixen les condicions de tals. Amb la sol·licitud s'adjuntarà un informe tècnic acreditatiu que l'immoble afectat no compleix les condicions exigides en l'article 4 del D. 145/1997, de 21 de novembre que regula l'expedició de les cèdules d'habitabilitat; a més de conformitat amb l'article 7 del referit decret (segons la redacció donada pel Decret 20/2007, de 23 de març, de la Conselleria d'Obres Públiques, Habitatge i Transports de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears) s'acreditarà que no disposa dels serveis d'aigua, clavegueram i electricitat.

Aquesta exempció s'ha de sol·licitar anualment.

Article 8. Bonificació fiscal

1. Es bonificarà el 50% de la taxa per raó de capacitat econòmica. Per gaudir de dita bonificació es requerirà que la renda total percebuda pels membres de la unitat de convivència no superi el salari mínim interprofessional (SMI) segons el següent barem:

  • Unitats de convivència d'1 membre, sense superar 1 vegada el SMI.
  • Unitats de convivència de 2 membres, sense superar 1,25 vegades el SMI.
  • Unitats de convivència de 3 membres, sense superar 1,5 vegades el SMI.
  • Unitats de convivència de 4 membres, sense superar 2 vegades el SMI.
  • Unitats de convivència de 5 membres, sense superar 2,5 vegades el SMI.
  • Unitats de convivència de 6 membres, sense superar 3 vegades el SMI.
  • Per cada membre més s'aplica un índex de + 0,5.

S'entén per unitat de convivència el conjunt de les persones que conviuen en un mateix immoble, estiguin o no incloses en el mateix Llibre de Família, tot amb referència al primer dia natural de cada exercici.

Les referides dades s'acreditaran amb el certificat de convivència municipal. La referida acreditació no produirà efectes si s'observà que en l'històric de persones que conviuen en el domicili d'empadronament objecte de la reducció consta la baixa de qualsevol persona en el quart trimestre de l'exercici anterior i l'alta de la mateixa persona a partir del segon dia natural de l'exercici posterior.

2. Per gaudir de la bonificació, es requerirà que el sol·licitant ho demani abans del 30 d'abril, justificant el seu dret mitjançant els següents documents, relatius a totes i a cada una de les persones que integren la unitat de de convivència.

a. Certificació municipal acreditativa dels qui conviuen, en el seu cas, amb el sol·licitant de la bonificació. Caldrà que coincideixi domicili d'empadronament amb objecte tributari.

b. Autoritzar per tal que l'Ajuntament sol·liciti a l'AEAT amb relació al sol·licitant i, en el seu cas, de cada una de les persones que conviuen amb ell i formin part de la unitat de convivència, certificació dels rendiments que constin en l'AEAT en referència al darrer exercici fiscal disponible.

c. Els membres de la unitat de convivència sols poden ser titulars, a títol de propietat o altre dret real, de l'habitatge objecte de la petició de la bonificació; no podran ésser titulars d'altres habitatges i locals (a excepció de fins a un local amb ús d'aparcament de vehicles i un local amb ús de traster) en tot el territori de l'Estat.

Aquesta reducció també serà aplicable als peticionaris que són arrendataris de l'habitatge objecte de l'expedient de la present tarifa reduïda, i se'ls aplicaran les mateixes limitacions a d'alt descrites.

La declaració de la persona interessada serà comprovada per l'Administració municipal seguint el procediment descrit en els articles 131 i següents de la Llei General Tributària (Llei 58/2003, de 17 de desembre). En cas de falsedat, automàticament es perdrà la reducció obtinguda independentment de l'expedició de defraudació que es pot iniciar.

3. Aquesta bonificació s'ha de sol·licitar anualment.

Article 9. Normes de gestió i cobrament

1. Les taxes corresponents a la prestació del servei de recollida de residus domèstics es meriten i neix l'obligació de contribuir des del moment en què s'iniciï la prestació del servei, entenent-se iniciat, donada la naturalesa de recepció obligatòria del servei, quan estigui establert i en funcionament el servei en els carrers o llocs on s'ubiquin els habitatges, indústries, establiments o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa.

2. Les quotes es meritaran el dia 1 de gener de cada any, respecte als habitatges existents el 31 de desembre de l'any anterior. Per a les noves construccions, i per a les obres de reforma d'habitatges, al qual es refereix el punt següent, la taxa es meritarà a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data d'obtenció del certificat de final d'obres, o, en defecte d'aquell, a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data prevista de finalització de les obres, si efectivament haguessin finalitzades. A aquests efectes, la quota serà prorratejada per trimestre i serà irreductible.

Respecte a les activitats industrials, comerços i professionals, la quota es meritarà el dia 1 de gener de cada any. A l'exercici al qual es doni l'inici de l'activitat, les altes sortiran efecte a partir del trimestre natural següent. A aquests efectes, la quota serà prorratejada per trimestres i serà irreductible.

Les quotes meritades es faran efectives de conformitat amb el sistema de recaptació general establert en aquest municipi i amb els altres preceptes legals i reglamentaris aplicables.

3. Anualment es procedirà a confeccionar el padró fiscal de contribuents, que determinarà imports i obligats al pagament, sense perjudici de la possibilitat d'acollir-se al sistema de pagaments a la carta gestionat per l'ATIB.

4. Finalitzat el termini d'exposició pública, l'Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró, que servirà de base als documents cobradors corresponents.

5. Les altes i baixes que es produeixin durant l'exercici, es liquidaran de forma reglamentària.

6. Les quotes liquidades i no satisfetes durant el termini voluntari de cobrament, es faran efectives pel procediment de constrenyiment, de conformitat amb el que disposa el Reglament General de Recaptació.

7. Quan al mateix local es donin mes d'una activitat, es tributarà per al que sigui més important des del punt de vista de producció de residus.

Article 10. Infraccions i sancions

En tot allò relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries i de les sancions que els corresponguin en cada cas, cal ajustar-se al que disposa l'Ordenança Fiscal General i en els articles 178 i següents de la Llei General Tributària, i la resta de disposicions que la desenvolupin i complementin.

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança fiscal entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació al BOIB i serà d'aplicació a partir de l'1 de gener de 2023, quedat en vigor mentre no se n'acordi la seva modificació o derogació.

 

Campanet, a data de la signatura electrònica (7 de desembre de 2022)

El secretari Carlos Llorente Sánchez