Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 638090
Acord del Consell de Govern de 31 d’octubre de 2022 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació corresponent al "Projecte de renovació de la derivació Guixera 3-Fase II-Son Ferrer"

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 2 de setembre de 2022 va tenir entrada en la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat del Govern de les Illes Balears un ofici del batle de Calvià en el qual sol·licita la declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per executar les obres del "Projecte de renovació de la derivació Guixera 3-Fase II-Son Ferrer". Amb la sol·licitud, es remetien els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que aquesta es declari, si escau, pel Consell de Govern.

La documentació aportada per l'Ajuntament de Calvià és la següent:

  • Informe tècnic de necessitat i urgència de l'execució de l'obra de renovació de la derivació Guixera 3-Son Ferrer-Fase II i informe jurídic relatiu a la determinació de la procedència de la declaració d'urgent ocupació.
  • Certificat de l'aprovació de la proposta d'acord d'aprovació inicial del Projecte renovació de la derivació Guixera 3-Son Ferrer-Fase II, exposició pública de l'expedient i sol·licitud d'urgent ocupació.
  • Relació de béns i drets afectats.
  •  Còpia de la notificació efectuada a tots els interessats amb el justificant d'haver-ho rebut.
  • Còpia dels edictes d'exposició del projecte en el taulell d'anuncis municipal i justificant de la seva exposició.
  • Publicació en el BOIB i publicació de l'anunci al Diario de Mallorca.
  • Document comptable de retenció de crèdit.
  • Aprovació definitiva del "Projecte de renovació de la derivació Guixera 3-Fase II-Son Ferrer", modificació de la relació concreta i individualitzada de bens i drets afectats i sol·licitud de declaració d'urgència de l'ocupació.

1. Cal referir-se a l'informe tècnic de dia 3 de juny de 2022 sobre la justificació de l'ocupació urgent dels béns i drets afectats per l'expropiació "Projecte de renovació de la derivació Guixera 3-Fase II-Son Ferrer":

"La ejecución de la obra de conexión de la entrega Guixera 3 con la red general de alimentación existente és imprescindible y urgente para garantizar el suministro de agua potable a los núcleos de Sol de Mallorca, Cala Vinyes, Son Ferrer, venta en alta a El Toro y aportación extra a la red de Magaluf, siendo éste un servicio esencial para garantizar la salubridad y la habitabilidad de las zonas servidas."

El 24 d'octubre de 2022, una vegada examinat l'expedient de l'Ajuntament de Calvià, la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local va emetre un informe jurídic. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent, són necessaris certs requisits, com, en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.

Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003), entre d'altres.

L'informe jurídic que s'ha esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat l'Ajuntament de Calvià, atès que és imprescindible i urgent per tal de poder garantir el subministrament d'aigua als nuclis de Sol de Mallorca, Cala Vinyes, Son Ferrer i El Toro, així com l'aportació extra a Magaluf, tal i com es descriu en l'informe tècnic, en tant que constitueix un servei essencial per a garantir la salubritat i habitabilitat de les zones esmentades.

Queda acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que fan recomanable recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la garantia de la salubritat i habitabilitat a les zones esmentades. D'acord amb l'informe tècnic, i una vegada constatada la insuficiència hidràulica de la conducció DN200 pel transport i vehiculació del cabdal d'aigua necessari per abastir als nuclis de Sol Mallorca, Cala Vinyes, Son Ferrer i El Toro així com per garantir l'aportació extra a la xarxa de Magaluf:

"Hasta la fecha se ha realizado la dotación de la red de conexión desde el punto de entrega Guixera 3 en todo su trazado por vía pública, quedando pendiente para la puesta en servicio de esta red la ejecución del tramo descrito en el proyecto que discurre por terrenos privados. La no ejecución del tramo pendiente imposibilita la puesta en servicio de todo el tramo ejecutado.

La ejecución de la obra de conexión de la entrega Guixera 3 con la red general de alimentación existente es imprescindible y urgente para garantizar el suministro de agua potable a los núcleos de Sol de Mallorca, Cala Vinyes, Son Ferrer, venta en alta a El Toro y aportación extra a Magaluf, siendo éste un servicio esencial para garantizar la salubridad y la habitabilidad de las zonas servidas."

Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel "Projecte de renovació de la derivació Guixera 3-Fase II-Son Ferrer" té com a finalitat garantir el subministrament d'aigua potable als nuclis de Sol de Mallorca, Cala Vinyes, Son Ferrer, el Toro així com l'aportació extra necessària a Magaluf. Aquest servei és essencial per garantir la salubritat i habilitabilitat en les zones esmentades. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat l'Ajuntament de Calvià.

S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.

Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració Local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears, i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

L'article 2.2.b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix l'exercici de la competència en matèria de relacions de col·laboració, cooperació i coordinació amb els ens territorials a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, mitjançant la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local. En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.

Per tot això, el Consell de Govern a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, en la sessió de dia 31 d'octubre de 2022 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent :

Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l'expropiació relativa al "Projecte de renovació de la derivació Guixera 3- Fase II-Son Ferrer" atesa la sol·licitud de l'Ajuntament de Calvià i a l'efecte del que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb la indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat l'Ajuntament de Calvià i en l'informe jurídic de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local, el qual considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en garantir el servei d'aigua potable, que és essencial per tal de garantir la salubritat i habitabilitat de les zones afectades.

Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què s'ha sotmès la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions que, no obstant això, no fan referència a la urgència.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que consten com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

​​​​​​​També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 31 d'octubre de 2022

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez

 

ANNEX 1

Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació en relació amb el "Projecte de renovació de la derivació Guixera 3- Fase II-Son Ferrer"