Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 633382
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes de minimis per a fires agràries, concursos morfològics, fires agroalimentàries i esdeveniments singulars de l’any 2022
Les celebracions de fires agràries, o monotemàtiques de caragols, i de concursos morfològics de bestiar boví o equí, com també la fira nacional del formatge de DO d'Espanya i d'altres països, són activitats que tenen com a objectiu principal generar un espai de mostra, promoció i difusió de l'activitat agropecuària dels sectors concurrents; traslladar la realitat productiva del camp a la taula, i potenciar les figures de les confraries, sobretot amb un reconeixement quan compleixen els cent any d'història.
Això ha motivat que la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació vulgui participar en la celebració de concursos morfològics i en els actes de celebració dels centenaris de les confraries pesqueres i també col·laborar en el foment del sector ramader a través de les activitats que organitzen els ajuntaments de les Illes Balears en aquesta matèria. Actualment, les fires d'Inca i Sineu són les fires agràries més arrelades dins el sector ramader.
D'una banda, l'article 1.2.h de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, assenyala que són objecte d'aquesta ajuda les activitats de formació, els premis, els certàmens i les fires (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005).
Les ajudes a les fires monotemàtiques de caragols es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
D'altra banda, l'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
A més, l'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa l'assumpció de l'execució de la política de millora i foment dels sectors agrari i pesquer per part del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA assumeix l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l'1 de gener del 2006.
Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes destinades a la celebració de les fires agràries de Sineu i Inca, monotemàtiques de caragols, els concursos morfològics de bestiar boví i equí, la fira nacional del formatge de DO i la celebració del centenari de les confraries de pescadors celebrats al llarg dels anys 2021 i 2022, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005).
2. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Les ajudes a les fires monotemàtiques de caragols es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de cent deu mil euros (110.000,00 €), a càrrec dels pressupostos de l'any 2022 del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA). Els crèdits que s'hi destinen es podran incrementar amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
2. L'import d'aquesta convocatòria es distribuirà de la manera següent:
Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació de l'actuació, el pressupost restant incrementarà les actuacions deficitàries, començant per la que hagi rebut més sol·licituds.
Tercer Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de l'actuació que assenyala el punt 1.a de l'apartat quart d'aquesta convocatòria els ajuntaments de les Illes Balears que organitzin concursos morfològics de bestiar boví o equí en les condicions que assenyala l'apartat quart d'aquesta resolució.
2. Poden ser beneficiaris de les actuacions que assenyala el punt 1.b de l'apartat quart d'aquesta convocatòria els ajuntaments que organitzin les fires agràries d'Inca i de Sineu en les condicions que assenyala l'apartat quart d'aquesta resolució.
3. Poden ser beneficiaris de les actuacions que assenyala el punt 1.c de l'apartat quart d'aquesta convocatòria les organitzacions o les associacions que organitzin fires monotemàtiques del caragol en les condicions que assenyala l'apartat quart d'aquesta resolució.
4. Poden ser beneficiaris de les actuacions que assenyala el punt 1.d de l'apartat quart d'aquesta convocatòria els ajuntaments de les Illes Balears que organitzin una fira nacional del formatge de DO en les condicions que assenyala l'apartat quart d'aquesta resolució.
5. Poden ser beneficiaris de les actuacions que assenyala el punt 1.e de l'apartat quart d'aquesta convocatòria les confraries de pescadors que celebrin el centenari en les condicions que assenyala l'apartat quart d'aquesta resolució.
6. A més dels requisits que estableix el punt anterior, han de complir tots els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, i els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
7. Els requisits generals que estableixen els punts anterior s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any a partir de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.
8. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les entitats que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s'efectuarà de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 de la Llei de subvencions.
9. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. En relació amb les obligacions tributàries, només es comprovarà aquesta circumstància respecte a les obligacions tributàries autonòmiques.
La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries estatals i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió.
L'acreditació del compliment d'aquest requisit es farà mitjançant la presentació dels certificats que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit i, en aquest cas, no caldrà presentar els certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.
10. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Activitats subvencionables
1. Constitueix una activitat subvencionable l'organització o la preparació de:
Concursos morfològics de bestiar boví o equí celebrats els anys 2021 i/o 2022.
2. Són despeses subvencionables, sempre que estiguin directament relacionades amb l'activitat subvencionable, les següents:
− Publicitat i promoció: inserció de publicitat en premsa i ràdio i pòsters o cartells.
− Adequació del recinte i dels animals: transport i compra de sorra, palla o serradís; lloguer de maquinària i transport d'animals; lloguer o compra de carpes, estands o tanques; contractació d'operaris per muntar i desmuntar i per adequar els animals per a la presentació.
− Contractació de personal: jutges, veterinaris i personal de seguretat.
− Costos generals: aigua, electricitat i neteja.
− Adquisició de material per a la celebració de la fira, concurs o acte.
Únicament seran subvencionables les despeses que hagi efectuat i pagat el beneficiari entre l'1 de gener del 2021 i la data de presentació de la sol·licitud.
3. Els concursos morfològics objecte d'ajuda han d'estar autoritzats per la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o pel consell insular corresponent, segons la normativa vigent, abans de presentar la sol·licitud, la qual cosa es comprova d'ofici, ja que la presentació de la sol·licitud suposa, tret de manifestació en contra, l'autorització per comprovar-ho.
4. Únicament se subvenciona una fira o concurs per beneficiari i any i només se subvenciona un beneficiari per fira o concurs morfològic.
Cinquè Quantia de les ajudes
1. L'import de l'ajuda no pot superar el 90% de les despeses efectuades i degudament justificades.
En tot cas, l'import màxim elegible en concepte de costos generals, que preveu el punt 2 de l'apartat quart, no pot superar el 10% del total del cost elegible.
2. La quantia màxima de la subvenció que es pot rebre per concurs morfològic o fira agroalimentària és de 15.000,00 €. En el cas de fires agrícoles, 10.000,00 €, i per la resta de celebracions, 5.000,00 €.
3. Així mateix, i de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, la quantia total d'ajudes de minimis no pot superar els 20.000,00 € per empresa en un període de tres exercicis fiscals.
4. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 83 del reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Sisè Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds finalitza el 30 de novembre del 2022 i comença a comptar l'endemà que s'hagi publicat l'extracte d'aquesta resolució al BOIB.
2. Les entitats interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, mitjançant el tràmit telemàtic corresponent, disponible a la seu electrónica del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954 d'acord amb el que preveu l'article 66.6 de la llei 39/2015, del procediment administratiu comú.
Les sol·licituds s'han de presentar a través de mitjans electrònics, d'acord amb el que preveuen els articles 14.2 i 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen al formulari, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.
Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:
a) Fotocòpia del NIF de l'entitat sol·licitant o, en cas d'ajuntaments, certificat del secretari de l'entitat amb la indicació del corresponent.
b) Acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud.
c) Memòria de les activitats fetes i dels resultats obtinguts amb indicació, entre d'altres, dels punts següents:
d) Relació de justificants imputats, d'acord amb el model de l'annex 2 que figura a la pàgina web del FOGAIBA. Se n'ha de facilitar una còpia en format digital.
e) Documentació justificativa de les despeses efectuades.
e.1 La justificació de la despesa s'entendrà efectuada mitjançant la presentació de factures pagades que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.
Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:
1r. Extracte bancari en què quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identitat del pagador i del destinatari.
2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o de la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignats a la factura la data de cobrament; la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura, i el segell de l'empresa. Aquest últim és facultatiu si l'emissor és una persona física.
3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
No s'admeten pagaments en efectiu superiors a 1.000,00 €, segons els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.
e.2. En el cas dels costos generals, es poden justificar la despesa i el pagament mitjançant un certificat de l'interventor de l'entitat en el qual s'indiqui l'import per concepte detallat, amb indicació de la data de realització de la despesa i del pagament.
Aquesta documentació queda a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques per dur a terme qualsevol control que es consideri oportú.
Quant a la forma de justificació de la despesa efectuada i dels justificants de la despesa, s'aplica el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. La comprovació del DNI del representant de l'agrupació la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI i els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social i per comprovar l'autorització del certamen, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, ha de presentar una declaració responsable.
4. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients en el FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no cal tornar-lo a aportar, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o la dependència en què es va presentar o emetre i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguin. Tampoc cal aportar-los novament si els documents exigits s'han incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans, dels requisits als quals es refereix el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.
5. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no inclouen tota la documentació assenyalada, o si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà al sol·licitant que esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap més tràmit.
6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i de la resta de la normativa aplicable.
Setè Selecció de beneficiaris
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es fa mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, se seleccionen tots els sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que adjuntin a la sol·licitud la documentació adient.
2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret a ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran els imports de les ajudes en el mateix percentatge unitari resultant de l'ajustament pressupostari.
Vuitè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La unitat competent emetrà un informe en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.
3. El vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA dictarà la resolució dels expedients a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat competent.
4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta resolució s'ha de notificar individualment a les entitats interessades. Si ha transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.
5. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè Justificació i pagament de les ajudes
El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació ha estat feta i acreditada amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.
Onzè Compatibilitats
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però l'import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar en cap cas el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.
Dotzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i els preceptes que siguin aplicables que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa de vigent aplicació.
Tretzè Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 27 d'octubre de 2022
La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño