Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 615609
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports de 20 d´octubre de 2022 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per executar projectes de comunicació per a la transformació social per a l’any 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 654585

Fets

1. El Pla Director de la Cooperació al Desenvolupament de les Illes Balears 2020-2023 és l'eina de planificació que assenyala el camí que ha de seguir la política autonòmica de cooperació al desenvolupament i posa l'accent en la millora de la qualitat, la coordinació i la complementarietat entre els diversos actors, l'alineament amb les estratègies locals de desenvolupament, i la informació i la transparència. Juntament amb els drets humans, la participació, l'equitat de gènere i la sostenibilitat ambiental constitueixen el marc transversal que ha de determinar el conjunt de les polítiques i les actuacions de desenvolupament de les Illes Balears.

2. La Conselleria d'Afers Socials i Esports, mitjançant la Direcció General de Cooperació, és la competent en matèria de cooperació social i econòmica de caràcter exterior, polítiques de solidaritat i desenvolupament humà a pobles i països no desenvolupats o en vies de desenvolupament, i educació per al desenvolupament, d'acord amb allò que preveu el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març, i pel Decret 1/2022, de 27 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears.

3. La Direcció General de Cooperació, conscient dels reptes que suposa l'Agenda 2030, adoptada per l'Assemblea General de l'ONU, que estableix els objectius de desenvolupament sostenible per transformar el món, considera que la solidaritat, la interculturalitat i la tolerància són tres dels valors que més s'han de potenciar per aconseguir una societat balear justa, equitativa i cohesionada.

4. L'educació per a la transformació social ha evolucionat significativament en les darreres dècades, cap a una sisena generació, que posa l'accent en la necessitat d'educar des d'un pensament crític, assumir responsabilitats, empoderar-se i actuar a favor de la transformació de la realitat. L'Educació per a la transformació social incorpora els enfocaments local-global i politicopedagògics, la diversitat de subjectes i agents, i el treball articulat i en xarxa, fet que comporta la incorporació de nous actors, formes de treball i metodologies. A més, aposta per l'eliminació de les desigualtats que hi ha en diferents àmbits i nivells, per la solidaritat, la identificació i el reconeixement de les diversitats, i pel foment de la participació activa i democràtica de persones i col·lectius, i es fonamenta en la interdependència i ecodependència entre l'acció local i global.

5. L'estratègia d'Educació per a la transformació social de la Direcció General de Cooperació 2021-2023 estableix com a actuació prioritària impulsar la comunicació per al desenvolupament i per a la transformació social com a qüestió imprescindible per a la sensibilització, la mobilització i la participació social de la ciutadania per mitjà, entre d'altres actuacions, de col·laborar amb mitjans de comunicació per informar i sensibilitzar. De la mateixa manera, es reconeix als mitjans de comunicació el paper d'actor clau de l'Educació per a la transformació social de les Illes Balears, per la seva capacitat de generar canvis socials.

6. En data 23 de desembre de 2021, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 pel qual s'aprova el Pla estratègic de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-23. Aquest Pla preveu que la Direcció General de Cooperació de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, en el marc de l'objectiu estratègic IV.3.1, estableixi subvencions per executar projectes i activitats d'Educació per a la transformació social que es duguin a terme a les Illes Balears per impulsar els valors de la solidaritat, la tolerància, l'equitat i la justícia en l'àmbit de la comunitat balear. Concretament, s'estableix que els objectius i efectes són generar, en el conjunt de la comunitat educativa i en la població en general de les Illes Balears coneixements, valors i actituds per a una cultura de la solidaritat compromesa amb la lluita contra la pobresa i l'exclusió, amb les causes que provoquen aquestes desigualtats entre països així com el desenvolupament humà incloent, equitatiu i sostenible que contribueixi a transformar la societat.

7. A l'efectes de promoure el paper dels mitjans de comunicació com a actors de cooperació a partir de la seva capacitat de generar opinió i afavorir una mirada crítica, aquesta convocatòria estableix subvencions per executar projectes de comunicació per a la transformació social. Aquests projectes consisteixen en el desplaçament de professionals de la comunicació als països que concentren la major densitat de projectes finançats pel Govern de les Illes Balears en els darrers cinc anys, amb l'objectiu de conèixer a través d'entrevistes, als socis locals i a les persones destinatàries, els resultats assolits.

La informació obtinguda servirà per elaborar un reportatge periodístic que es pugui publicar en un mitjà de comunicació de cobertura estatal o autonòmica i que aporti a la ciutadania de les Illes Balears elements de reflexió respecte de la interconnexió global i les causes i el context de la pobresa i la desigualtat.

En tot cas, els reportatges han de complir els principis ètics establerts en el Codi de conducta de la Coordinadora de Organitzacions per al Desenvolupament (CONGDE), tals com el respecte a la dignitat de les persones, evitar la victimització i el sensacionalisme, etc.

8. Les ajudes susceptibles de ser atorgades en aquesta convocatòria no impliquen ajudes d'Estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal conforme al que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atès que els projectes de comunicació que es presentin estan lligats a una activitat no econòmica de les organitzacions no governamentals de desenvolupament sol·licitants.

9. Des del punt de vista normatiu, aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny). Les subvencions s'adrecen a les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears que duen a terme activitats en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat i, concretament, actuacions dirigides a l'Educació per a la transformació social.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; a proposta de la directora general de Cooperació; amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per executar projectes de comunicació per a la transformació social per a l'any 2022, d'acord amb els punts que consten en l'annex 1 i a l'annex 2 d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de trenta mil euros (30.000,00 €).       

3. Autoritzar una despesa de trenta mil euros (30.000,00 €) amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022.

4. Designar la directora general de Cooperació òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.       

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 20 d´octubre de 2022

La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX 1 Punts de la convocatòria

1. Objecte i finalitat

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és establir les subvencions per executar projectes de comunicació per a la transformació social.

Els projectes objecte de la subvenció consisteixen en el desplaçament de professionals de la comunicació als països que concentren la major densitat de projectes finançats pel Govern de les Illes Balears, amb l'objectiu de conèixer a través d'entrevistes als socis locals i a les persones destinatàries els resultats assolits.

La informació obtinguda servirà per elaborar un reportatge periodístic que pugui publicar-se un mitjà de comunicació de cobertura estatal o autonòmica, i que aporti a la ciutadania de les Illes Balears elements de reflexió respecte de la interconnexió global i les causes i el context de la pobresa i la desigualtat.

Els reportatges s'ajustaran al compliment del principis ètics establerts en el Codi de conducta de la Coordinadora de organitzacions per al Desenvolupament (CONGDE). En aquest sentit, es visibilitzarà el paper actiu dels actors dels països en desenvolupament, s'incidirà en el respecte a la dignitat de les persones i s'evitarà la victimització i el sensacionalisme.

1.2. Aquestes subvencions tenen la raó de ser en la necessitat de promoure el paper dels mitjans de comunicació com actors de cooperació a partir de la seva capacitat de generar opinió i afavorir una mirada crítica.

1.3. La finalitat és concedir ajuts a les ONGD sol·licitants que, amb la col·laboració de professionals de la comunicació, es desplacin per visitar projectes de cooperació subvencionats pel Govern de les Illes Balears i que, a partir de la informació obtinguda en terreny, elaborin un reportatge periodístic que aporti a la ciutadania de les Illes elements de reflexió respecte de la interconnexió global i les causes i el context de la pobresa i la desigualtat.

1.4. Es poden presentar sol·licituds en relació amb els països següents:

— Senegal

— Guatemala

— Bolívia

— Marroc

— Palestina

1.5. Els projectes han de complir els següents requisits:

a) Els reportatges periodístics tractaran el paper actiu dels socis locals en els projectes de cooperació subvencionats per la CAIB a l'ONGD sol·licitant.       

b) El projecte ha d'incloure periodistes i/o professionals de la comunicació, que seran les persones que es desplaçaran als països per entrevistar, fotografiar, gravar, documentar, visitar i, en definitiva, conèixer els socis locals i les persones destinatàries i quins efectes han tingut els projectes impulsats pel Govern de les Illes Balears. El projecte detallarà el perfil professional i l'experiència de les persones professionals i l'adequació al perfil especialitzat que requereix el projecte i l'acord de col·laboració entre aquestes persones, els mitjans de comunicació i l'entitat sol·licitant.

c) El reportatge situarà com a protagonistes de la comunicació les persones, explicant les causes de la pobresa, dels conflictes i de les desigualtats i oferirà elements d'anàlisi per afavorir una mirada crítica en els mitjans de comunicació.   

1.6. Seran prioritaris els projectes en els quals:

a) Col·laborin periodistes i/o professionals de la comunicació dels països destinataris/objecte de la subvenció.

b) Es presentin preacords de publicació en mitjans de comunicació.

c) Plantegin l'elecció de canals de comunicació d'alt impacte i diversitat d'audiències.

1.7. Aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny).

2. Import i crèdit pressupostari

2.1. L'import màxim que es destina a la convocatòria és de trenta mil euros (30.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022.

2.2. L'import màxim previst es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta ampliació no implica ampliar el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

3. Forma i termini de presentació de les sol·licituds

3.1 Les ONGD interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic disponible al procediment publicat al web de la Direcció General de Cooperació (http://dgcooper.caib.es), juntament amb el formulari del projecte i la resta de documentació.

No es tendran per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic.

3.2. El termini de presentació de les sol·licituds és de 20 dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3.3. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica que s'accepten les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria i en el Decret 15/2018.

3.4. Amb la sol·licitud s'ha de presentar obligatòriament el formulari del projecte i el pressupost, amb els models normalitzats facilitats per la Direcció General de Cooperació per a aquesta convocatòria.

3.5. El formulari del projecte s'ha de presentar amb tots els apartats emplenats, atès que els que es deixin buits o incomplets no obtindran cap puntuació. Només es valorarà la informació que consti en el formulari. La manca de presentació del formulari o d'algun dels apartats no és esmenable.

3.6. La presentació del formulari en un model diferent del que s'estableix per a aquesta convocatòria implica l'exclusió i que no es valori el projecte.

4. Entitats beneficiàries i requisits

4.1. De conformitat amb l'article 4.2.b) del Decret 15/2018, poden ser beneficiàries de les subvencions que estableix aquesta convocatòria les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears que duguin a terme activitats en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat.

S'entén per radicades a les Illes Balears que estiguin inscrites en el Registre d'associacions o en el Registre de fundacions de les Illes Balears o, en el cas que estiguin inscrites en un registre d'àmbit estatal, que disposin d'una seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears. S'entén per disposar d'una delegació permanent i activa tenir una seu social o una delegació amb establiment permanent a les Illes Balears i disposar d'un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o les actuacions per als quals se sol·licita la subvenció, així com estar en condicions de facilitar en qualsevol moment a la Direcció General de Cooperació qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació.

4.2. Les entitats esmentades en el punt anterior han de complir els requisits següents:

a) Estar inscrites en el Registre d'ONGD de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 43 del Decret 15/2018. Cal que la constitució legal de l'entitat i la seva presència efectiva a les Illes Balears s'hagin produït, com a mínim, dos anys abans de la publicació de la convocatòria. A l'efecte del que s'estableix respecte del requisit de l'antiguitat que han d'acreditar les entitats beneficiàries, en el cas de successió d'entitats s'ha de respectar l'antiguitat originària de l'entitat, sempre que aquesta circumstància s'acrediti en els nous estatuts.

b) Disposar de l'organització i de la capacitat suficients i necessàries a les Illes Balears per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció.

c) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. Els estats, les organitzacions internacionals de dret públic creades per tractat o acord internacional i les persones jurídiques estrangeres, públiques o privades, sense ànim de lucre han de complir aquest requisit quan sigui exigible legalment.

d) Haver justificat les subvencions o ajudes rebudes anteriorment del Govern de les Illes Balears, si n'és el cas.

e) No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.

f) No incórrer en cap de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

 

5. Documentació que s'ha de presentar

5.1. Les ONGD sol·licitants han de presentar la sol·licitud signada per la persona que les representa legalment. A aquesta sol·licitud, s'hi ha d'adjuntar el formulari de projectes, d'acord amb apartat 3.1 de la convocatòria, el model normalitzat del qual està disponible en el web de la Direcció General de Cooperació (http://dgcooper.caib.es). El formulari de projectes és un document indispensable per admetre la sol·licitud, i s'ha de presentar, amb tots els apartats emplenats. A més, s'ha de presentar  la documentació següent:

a) Document d'identitat de la persona que representa legalment l'entitat.

b) Declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries (n'ha de tenir la titularitat l'entitat sol·licitant), d'acord amb el model normalitzat disponible en el web http://dgcooper.caib.es. En el cas que els comptes ja estiguin d'alta a la Comunitat Autònoma, n'hi ha prou d'indicar en quin s'ha de fer el pagament.

c) En el cas de les fundacions, document acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

d) En el cas de no autoritzar la Direcció General de Cooperació, en la sol·licitud, per comprovar que la ONGD es troba al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, els certificats administratius corresponents.

e) Les declaracions responsables següents signades electrònicament, segons els models facilitats en el web http://dgcooper.caib.es:       

  • De compliment de les obligacions de l'entitat d'acord amb el que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, el Decret 15/2018 i aquesta convocatòria.
  • De no incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre la subvenció i de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
  • De totes les ajudes i les subvencions sol·licitades a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, o que s'hagin concedit a l'entitat.
  • De disposar de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció en el moment que es publica la convocatòria.

5.2. No és necessari presentar els documents que estableix el punt 5.1, a excepció dels que s'indiquen en els apartats c), d) i e) —que s'han de presentar necessàriament— si no s'ha produït cap modificació des de la darrera sol·licitud de subvenció presentada en qualsevol convocatòria de subvencions de la Direcció General de Cooperació. En aquest cas, la persona que representa legalment l'entitat ha de fer constar aquesta circumstància en una declaració escrita.

5.3.  S'ha de presentar el certificat que acrediti que les persones que treballen, professionalment o voluntàriament, o que fan activitats en contacte habitual amb menors no consten en el Registre Central de Delinqüents Sexuals, d'acord amb la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, i la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat. Aquest certificat es pot presentar juntament amb la sol·licitud o, com a màxim, quinze dies abans de començar el projecte.

5.4. Amb relació a la documentació que es determina en els apartats anteriors, s'ha de notificar a l'òrgan competent per resoldre el procediment qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es notifiqui el tancament de l'expedient.

5.5. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeixen el Decret 15/2018 i aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en els paràgrafs anteriors, s'ha de requerir l'entitat interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si transcorre el termini de deu dies hàbils i no l'ha esmenat, es considerarà que desisteix de la petició i s'arxivarà l'expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.

5.6. Si el procediment de concessió es paralitza per causa imputable a l'entitat sol·licitant de l'ajut, per no complir algun tràmit preceptiu en el termini atorgat a l'efecte, se'l podrà declarar decaigut en el dret al tràmit corresponent, i la Direcció General de Cooperació proposarà a la consellera d'Afers Socials i Esports la resolució del procediment; això no obstant, sempre que no afecti a tercers, s'admetrà l'actuació de l'interessat i produirà els efectes legals, si es produís abans o dins el dia en què es notifiqui la resolució en què es tengui per transcorregut el termini.

6. Nombre de projectes i durada

6.1.  Cada ONGD sol·licitant pot presentar un projecte en aquesta convocatòria.

6.2. La durada màxima dels projectes és de sis mesos, comptadors des de la data d'inici. En qualsevol cas, els projectes es poden haver iniciat a partir de l'1 de gener de 2022.

6.3. Es considera que els projectes subvencionats han acabat una vegada transcorregut el termini d'execució previst, comptador des de la data d'inici del projecte.

6.4. L'annex 2 d'aquesta convocatòria estableix els criteris objectius per concedir les subvencions.

7. Import de la subvenció

7.1. L'import màxim que es pot sol·licitar per a un projecte és de 10.000,00€.

7.2. Es pot sol·licitar una subvenció equivalent al 100 % del pressupost del projecte. 

8. Tipus de despeses subvencionables

8.1. Són despeses susceptibles d'ajut les que es detallen a l'article 24 del Decret 15/2018, amb les precisions que estableix aquesta convocatòria.

8.2. Es consideren despeses directes subvencionables les següents:

a) Viatges, estades i dietes: són les despeses derivades de desplaçament i retorn, allotjament i manutenció de les persones vinculades amb la intervenció.

b) Equips, material fungible i subministraments: s'hi inclouen la compra, el lloguer i el transport de materials i subministraments en diversos suports (bibliogràfic, audiovisual, etc.), i també el material fungible necessari per dur a terme les activitats previstes, com també el lloguer i el transport d'equipaments. En queda exclosa expressament la compra d'equipaments.

c) Contractació externa de serveis professionals: s'hi inclouen les retribucions dels serveis prestats pel/s professional/s de l'àmbit de la comunicació o el mitjà de comunicació necessaris perquè el projecte funcioni.

d) Despeses de vacunes, medicaments i assegurança de malaltia i accidents durant l'estada en el país.

e) Despeses de visat i taxes d'entrada i sortida.       

8.3. Les entitats beneficiàries han de reinvertir en el projecte aprovat tots els interessos, ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi fins al moment en què es faci la despesa.

8.4. En cap cas, són subvencionables les despeses següents:

a) Interessos deutors de comptes bancaris.

b) Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals, ni interessos d'aplicació a la demora dels pagaments, derivats de l'incompliment de les obligacions vigents.

c) Despeses de procediments judicials derivades de l'activitat o el projecte subvencionat, o que hi estiguin relacionades.

d) Imposts indirectes (IVA i imposts equivalents) que siguin susceptibles de recuperació o compensació per a l'entitat sol·licitant o l'entitat local.

e) Despeses i atencions protocol·làries, ni indemnitzacions per acomiadaments.

f) Despeses de promoció genèrica de l'entitat o del soci local, captació de socis o voluntaris, actuacions d'apadrinament i festes d'aniversari de les entitats.

g) Activitats dirigides a difondre o publicar butlletins de l'entitat (excepte els dirigits a fer difusió de les activitats subvencionades pel projecte).

h) En cap cas, s'han de finançar activitats dirigides a organitzar assemblees, trobades o seminaris interns de l'entitat sol·licitant, ni activitats dirigides a captar fons.

9. Òrgans competents per iniciar, instruir i resoldre el procediment

9.1. El procediment de concessió de subvencions s'inicia d'ofici per resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports, cosa que es fa efectiva mitjançant la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9.2. La competència per instruir el procediment correspon a la directora general de Cooperació, que ha de verificar el compliment dels requisits i formular la proposta de resolució, d'acord amb el que estableix el Decret 15/2018.

9.3. La competència per resoldre el procediment correspon a la consellera d'Afers Socials i Esports.

9.4. Les resolucions, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i s'han de dictar en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data final de presentació de sol·licituds. La resolució s'ha de notificar individualment a cada entitat.

9.5. Contra aquestes resolucions —que exhaureixen la via administrativa— es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. També es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació d'aquesta Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant això, no es pot interposar cap recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt expressament el recurs de reposició interposat o se n'hagi produït la desestimació presumpta.

10. Ordenació i instrucció del procediment

10.1. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i estendre una acta de la sessió, que han de signar el president o presidenta i el secretari o secretària, i que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

10.2. El règim de constitució i funcionament de la Comissió Avaluadora s'ha d'ajustar a les normes que conté la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

10.3. La Comissió Avaluadora està formada pels membres següents:

a) President o presidenta: el cap del Servei de Cooperació o la persona en qui delegui.

b) Vocals:

— Dos funcionaris o funcionàries de l'equip tècnic de la Direcció General de     Cooperació.

— Un funcionari o funcionària de la Unitat de Gestió Econòmica, designat     pel secretari general.

— Secretari o secretària: un funcionari o funcionària de la Direcció General de Cooperació, que ha de designar el president o presidenta, amb veu però sense vot.

10.4. Quan el president o presidenta de la Comissió Avaluadora ho estimi necessari, poden incorporar-se a la Comissió, amb veu però sense vot, les persones que es considerin adequades, amb coneixements o experiència en la matèria objecte del projecte, o les que hagin valorat el projecte.

11. Forma d'adjudicació i determinació de l'import de les subvencions

11.1. La subvenció s'ha de concedir pel procediment de concurs. A aquest efecte, s'entén per concurs el procediment per mitjà del qual els ajuts o subvencions es concedeixen a partir de la comparació de les sol·licituds presentades, per establir-hi una prelació amb l'aplicació dels criteris de valoració que fixa l'annex 2 fins a obtenir un nombre de punts comprès entre 0 i 45 punts.

11.2. Els projectes que obtenguin una puntuació igual o superior a 25 punts  poden ser finançats íntegrament, sens perjudici que s'hi apliqui algun factor de correcció, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària. Els ajuts s'han de repartir d'aquesta manera fins a exhaurir la disponibilitat pressupostària.

11.3. Si la disponibilitat pressupostària no és suficient per subvencionar tots els projectes que han obtingut 25 punts o més, s'han de finançar per ordre decreixent de punts. Si hi ha projectes que han obtingut la mateixa puntuació, per determinar quins són els que es proposen per obtenir l'ajut, s'han de comparar successivament cada un dels apartats següents de l'annex 2, en aquest ordre:

a) Bloc 2.2: definició de l'acció

b) Bloc 2.1: contextualització i fonamentació del projecte.

c) Bloc 1: entitat sol·licitant.       

11.4. Si, una vegada distribuït successivament el crèdit entre els projectes, el crèdit pressupostari disponible és insuficient per subvencionar l'import total sol·licitat pel darrer possible beneficiari, s'ha de notificar la proposta de resolució a l'entitat interessada perquè accepti o rebutgi la subvenció proposada, o reformuli el projecte, d'acord amb el punt 12 d'aquesta convocatòria i l'article 19 del Decret 15/2018. En el cas que l'entitat no accepti la subvenció o presenti una reformulació que l'Administració no admeti, s'ha de proposar concedir la subvenció, d'una manera successiva, a tots els beneficiaris que segueixin l'ordre de prelació fixat d'acord amb el punt anterior.

11.5. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a l'ajut, l'òrgan que el concedeix l'ha d'atorgar a l'entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia d'alguna de les entitats beneficiàries, s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds no subvencionades per manca de crèdit pressupostari. L'òrgan que concedeix l'ajut ha de notificar la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l'entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants han acceptat la proposta, s'ha de dictar l'acte de concessió i s'ha de notificar.

12. Reformulació i factors de correcció del projecte

12.1. Segons l'article 9.4 del Decret 15/2018, l'òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost del projecte, amb una motivació prèvia, que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la Resolució.

12.2. Quant a la reformulació, cal atenir-se al que disposa l'article 19 del Decret 15/2018. El termini d'audiència prèvia i reformulació del projecte és de quinze dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'haver rebut la proposta de resolució provisional.

12.3. En la fase d'audiència prèvia, l'entitat responsable del projecte ha de comunicar per escrit a l'òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s'han d'especificar, o bé si presenta una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s'ajusti a la quantia proposada. La reformulació s'ha de presentar, en paper i en suport informàtic, segons el formulari que proporciona la Direcció General de Cooperació, disponible en el web http://dgcooper.caib.es. En el cas que s'apreciïn defectes esmenables en la reformulació presentada, s'ha de concedir a l'entitat interessada un termini de deu dies hàbils per esmenar-los.

12.4. La reformulació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.

12.5. En la proposta de reformulació pressupostària, les aportacions pròpies i de tercers poden ajustar-se proporcionalment a la reducció de la subvenció. En cap cas, aquest ajust pot implicar un increment del percentatge de cofinançament de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte del que apareix en el pressupost del projecte inicial.

13. Acceptació o renúncia de la subvenció

13.1. L'òrgan instructor ha de notificar la proposta de resolució de concessió individualment a cada entitat que ha obtingut la puntuació exigida i li ha de donar un termini de deu dies hàbils comptadors des de la notificació per acceptar la subvenció o renunciar-hi.

13.2. En el cas d'acceptació, dins aquest termini, la persona que representa legalment l'entitat ha de comunicar per escrit a la Direcció General de Cooperació la data definitiva d'inici del projecte, amb indicació del dia, el mes i l'any. Així mateix, la renúncia a la subvenció s'ha de dur a terme d'una manera expressa per qualsevol mitjà que permeti tenir-ne constància.

13.3. S'entén que la data d'inici és la que consta en el projecte. En el cas que l'entitat hagi indicat únicament el mes i l'any d'inici del projecte, es considera que la data d'inici és el primer dia del mes indicat. En tot cas, el projecte s'ha d'iniciar en el termini de trenta dies naturals des que s'hagi fet efectiu el pagament de la subvenció a l'entitat interessada, fet que ha de comunicar per escrit dins aquest mateix termini amb indicació de la data d'inici del projecte (dia, mes i any).

14. Pagament de les subvencions

14.1. Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es pagaran de la següent manera:

a) El primer pagament, una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 75 % de l'import concedit. Atès que les entitats beneficiaries no tenen ànim de lucre i que es financen projectes en matèria de cooperació internacional, no s'han de presentar cap de les garanties a què fa referència l'article 25.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 37.2 del text refós de la Llei de subvencions, i l'article 25.3.b) del Decret 75/2004.

b) El segon pagament, corresponent al 25 % de la subvenció, es farà una vegada l'entitat beneficiària hagi presentat el 100 % de la justificació del projecte aprovat. Si l'entitat beneficiària no justifica el 100 % de l'import del projecte presentat i aprovat, el segon pagament es reduirà de manera proporcional a l'import justificat, si escau.

14.2. Les entitats beneficiàries que hagin iniciat l'execució del projecte aprovat a partir de la publicació de la convocatòria i no el puguin continuar sense l'ajut econòmic sol·licitat ho han de comunicar formalment i d'una manera immediata a la Direcció General de Cooperació, i poden deixar-ne en suspensió l'execució fins que el pagament de la subvenció es faci efectiu, sempre que aquesta suspensió no afecti la viabilitat del projecte. Des del pagament de la subvenció, disposen d'un termini màxim de trenta dies naturals per reprendre el projecte. La suma d'ambdós terminis d'execució no pot ser superior a l'aprovat inicialment i, en cap cas, no s'hi poden imputar despeses corresponents al període en el qual el projecte ha estat en suspensió.

15. Obligacions de les entitats beneficiàries

15.1. Són obligacions generals de les entitats beneficiàries, a més de les que disposa l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les que estableix l'article 21 del Decret 15/2018:

a) Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts i, en especial, per mantenir l'activitat subvencionada.

b) Comunicar, en el termini màxim d'un mes, qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de les ajudes.

c) Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual s'han sol·licitat.

d) Comunicar a l'òrgan que concedeix els ajuts la data d'inici de l'activitat subvencionada i la durada, d'acord amb el que estableix aquesta convocatòria.

e) Sol·licitar a l'òrgan que concedeix els ajuts l'autorització prèvia i expressa per modificar substancialment la intervenció, d'acord amb l'article 25.1 del Decret 15/2018. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament després d'aparèixer les circumstàncies que les justifiquen i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

f) Justificar les despeses efectuades, en el termini de tres mesos des de la data d'acabament de l'execució del projecte, d'acord amb el que estableix aquesta convocatòria.

g) No transferir ni permetre que els fons atorgats en virtut del Decret 15/2018 siguin gestionats per organitzacions intermediàries diferents de les entitats beneficiàries i dels socis designats en el formulari.

h) Reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes, tots els interessos o els ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o en el país d'execució fins al moment en què es faci la despesa.

i) Comunicar en el termini de tres dies hàbils a l'òrgan que concedeix la subvenció la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer, en tot cas, abans de justificar la finalitat que s'ha donat als fons percebuts.

15.2. A més, són obligacions específiques de les entitats beneficiàries, les següents:

a) Assistir a les reunions de seguiment necessàries i participar en les reunions que s'estableixin per coordinar actuacions.

b) Adoptar les mesures de difusió establertes a l'article 11 del Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears.

c) Amb la presentació del reportatge, els/les autors/es autoritzen la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a fer reproducció o difusió dels treballs en el cas que siguin subvencionats, sempre que aquesta difusió no tingui un objectiu comercial.

d) Contractar una assegurança per malaltia i accidents durant l'estada en el país.

16. Modificació del projecte aprovat i ampliació de terminis

16.1. Les entitats que hagin rebut ajuts estan obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

16.2. En el cas de modificacions substancials, és necessària l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan que concedeix l'ajut. Es consideren modificacions substancials:

a) Les que afecten aspectes bàsics del projecte, com ara objectius, resultats, població beneficiària i/o ubicació territorial.

b) Respecte del pressupost, la creació de partides no previstes inicialment en el projecte, i les variacions en les partides que, sense alterar la quantia  de l'ajut i del valor del programa, superin el 10 % respecte del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 10 % respecte del pressupost aprovat però que, sumades, arribin a aquest límit, passen a tenir la consideració de modificació substancial.

c) Les que suposen una ampliació del termini d'execució superior als tres mesos.

A aquest efecte, l'entitat beneficiària, amb posterioritat a la resolució de concessió i abans que acabi el termini màxim d'execució o de justificació de l'activitat, pot sol·licitar modificar-ne el contingut, per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin alterar les condicions d'execució de l'activitat objecte de l'ajut. En aquests casos, l'òrgan que concedeix l'ajut pot autoritzar-ne l'alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de l'ajut concedit inicialment ni cap perjudici a tercers, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas.

16.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament després d'aparèixer les circumstàncies que les justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin. L'entitat beneficiària ha de presentar —per escrit i en suport informàtic— la nova matriu de planificació, a més del pressupost per entitats finançadores i el pressupost detallat modificats.

16.4. Les modificacions que, sense alterar la quantia total de la subvenció i del valor del programa, no superin el percentatge previst estan condicionades a comunicar-ho a l'òrgan que concedeix la subvenció. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de l'acte de concessió de l'ajut.

16.5. El termini màxim per acabar l'activitat es pot ampliar d'acord amb l'article 10.3 del Decret 15/2018, amb les condicions següents:

a) El termini d'execució es pot ampliar fins a un màxim de tres mesos. L'ampliació s'ha de sol·licitar a l'òrgan competent per resoldre el procediment abans que expiri el termini inicial d'execució. Una vegada acabada aquesta ampliació, no és possible una segona ampliació, llevat del supòsit que s'estableix en la lletra b) següent.

b) Es pot sol·licitar una segona ampliació del termini d'execució si es produeixen situacions excepcionals, que afectin directament l'execució del projecte i que s'acreditin fefaentment. La sol·licitud de segona ampliació s'ha de cursar sempre abans que conclogui el termini d'execució, en el qual s'han de considerar inclosos el termini inicial d'execució i la primera ampliació.

16.6. Una vegada acabada l'execució del projecte, l'entitat beneficiària pot sol·licitar-ne, d'una manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació, sempre que no excedeixi la meitat del termini inicial —és a dir, una ampliació d'un mes i mig com a màxim— d'acord amb el que estableixen l'article 10.4 del Decret 15/2018 i l'article 32 de la Llei 39/2015.

17. Justificació del projecte aprovat

17.1. En el termini de tres mesos des de la data en què acabi l'execució del projecte, l'entitat beneficiària ha de presentar la justificació del projecte aprovat, que ha de contenir la documentació tècnica i econòmica en els termes que s'estableixen a aquesta convocatòria.

17.2. La documentació tècnica que s'ha de presentar és la següent:

• La publicació del reportatge periodístic a mitjans de comunicació de premsa impresa, de cobertura estatal o autonòmica.

• Descripció de les accions realitzades durant el projecte.      

18. Justificació econòmica del projecte aprovat

18.1. A més de la documentació tècnica a què fa referència l'apartat anterior, la justificació econòmica es podrà dur a terme a opció de l'entitat beneficiària o bé mitjançant la modalitat de compte justificatiu o bé mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb informe d'auditoria.

18.2.  La justificació econòmica mitjançant compte justificatiu  ha de comprendre tota la documentació que justifiqui les despeses efectuades amb càrrec a la intervenció objecte de l'ajut, mitjançant un compte justificatiu, amb la relació numerada de les factures o d'altres documents de valor probatori equivalent, amb indicació de la quantia en euros i el concepte corresponent a cada factura, segons el model facilitat per la Direcció General de Cooperació en el web http://dgcooper.caib.es. Així mateix, s'hi han d'adjuntar els documents següents:

• Documents justificatius de les despeses, originals o còpies compulsades, ordenats segons la relació numerada que consta en el compte justificatiu. La documentació original justificativa de la despesa ha d'estar estampillada degudament i ha d'acreditar, almenys, l'origen del finançament.

• Un certificat de la persona responsable legal de l'entitat beneficiària en què es faci constar que les factures justificatives que es presenten corresponen efectivament als pagaments efectuats i derivats de la finalitat per a la qual s'ha concedit la subvenció (vegeu el full «Document de declaracions» en el model de compte justificatiu facilitat per la Direcció General de Cooperació).

18.3. Quan en un projecte o activitat concorrin diverses subvencions i ajuts procedents d'altres administracions, l'entitat beneficiària ha de justificar davant l'òrgan que concedeix l'ajuda l'import total de la despesa subvencionada, a més de les aportacions pròpies i de tercers finançadors que no siguin administració pública. Respecte de les aportacions d'altres administracions públiques, únicament s'ha d'acreditar que s'han aplicat els fons a les activitats previstes, per a la qual cosa és suficient acreditar-ho mitjançant certificats que emetin la resta d'administracions públiques que hagin finançat el programa, projecte o activitat. Les previsions que conté aquest apartat no alteren les funcions que la legislació vigent atorga a la Intervenció General de l'Administració autonòmica.

18.4. Totes les factures o documents originals justificatius de la despesa que s'imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació han de dur un segell d'acord amb el model disponible en el web http://dgcooper.caib.es.

18.5. Les despeses que s'imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació s'han d'haver produït dins el termini d'execució real del projecte. S'hi poden imputar despeses fetes des de l'1 de gener de 2022 fins a la data d'acabament del projecte, sempre que estiguin compreses dins el termini d'execució.

18.6. Si s'esdevé alguna causa justificada que impedeixi raonablement complir l'obligació de presentar la justificació en el termini de tres mesos des de l'acabament del projecte, l'entitat ha de sol·licitar-ne una pròrroga, mitjançant un escrit en el qual s'ha de justificar i motivar suficientment la sol·licitud d'ampliació. La sol·licitud sempre s'ha de presentar abans que venci aquest termini. En cap cas, es pot ampliar un termini vençut. Les particularitats de l'ampliació s'han de dur a terme de conformitat amb el que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015. Si la petició de pròrroga és procedent, la Direcció General de Cooperació ha d'autoritzar expressament l'ampliació del termini de justificació mitjançant una resolució.

18.7. Si de la memòria final es desprèn que el cost definitiu del projecte és inferior a l'import previst inicialment, l'entitat ha de tornar la part de la subvenció no utilitzada, sens perjudici que sigui aplicable l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

18.8. En el cas que l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de l'ajut apreciï defectes en la justificació de l'ajut, ho ha de comunicar prèviament per escrit a l'entitat beneficiària, amb la finalitat que els esmeni. L'entitat disposa d'un termini de quinze dies hàbils per esmenar-los.

19. Compatibilitat

Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajuts i subvencions, independentment de la naturalesa i de l'entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost de l'activitat objecte d'ajut.

20. Responsabilitat i règim sancionador

20.1. L'entitat beneficiària de la subvenció és l'única responsable de dur a terme el projecte que és el fonament de la concessió, en la forma i amb les condicions establertes, a més de justificar les despeses que es deriven d'executar-lo.

20.2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador establerts en la normativa en matèria de subvencions sobre infraccions administratives.

21. Reintegrament, revocació i criteris de gradació

21.1. Com a pressupòsit de l'obligació de l'òrgan competent d'iniciar el procediment de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s'ha de dictar i notificar una liquidació de la subvenció, en el termini de nou mesos comptadors des que es presenti la justificació, d'acord amb el que estableix l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.

21.2. Pertoquen revocar la subvenció i reintegrar les quanties percebudes en els casos que preveu la normativa vigent en matèria de subvencions.

21.3. Pel que fa a la revocació i al reintegrament de la subvenció, cal atenir-se al que disposen els articles 37 i 38 del Decret 15/2018. En aquest sentit, s'estableixen aquests criteris de gradació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció:

a) Incompliment dels objectius o finalitats per als quals s'ha atorgat la subvenció: 100 %.

b) Incompliment de l'obligació de justificació: 100 %.

c) Introducció de modificacions substancials sense l'autorització preceptiva: 100 % de les despeses que superin el percentatge per al qual es necessita l'autorització prèvia.

d) Subvenció no executada per qualsevol causa: 100 %.

En el supòsit d'incomplir les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, la quantia que s'ha de reintegrar s'ha de determinar en aplicació del principi de proporcionalitat. No obstant això, aquest principi es pot modular tenint en compte el fet que el compliment s'aproximi significativament al compliment total i que s'acrediti una actuació inequívoca tendent a complir els compromisos. Entre aquests possibles incompliments, són objecte de reintegrament els següents, tenint en compte el principi de proporcionalitat i els percentatges que s'indiquen:

• Incompliment del termini d'execució de l'activitat sense l'autorització de la pròrroga o ampliació corresponent: fins al 20 % de les despeses executades fora de termini.

• Justificació insuficient o deficient: fins al 10 % de la subvenció, proporcionalment a la documentació obligatòria no presentada o deficient.

• Incompliment del requisit de mesures de difusió: proporcionalment, fins al 10 % de la subvenció.

• Incompliment del requisit de disposar d'un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o actuacions per als quals se sol·licita una subvenció i estar en condicions de facilitar en tot moment al Govern de les Illes Balears qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació: proporcionalment, fins al 20 % de la subvenció.

 

ANNEX 2 Criteris objectius per concedir la subvenció

Bloc 1. Entitat sol·licitant (10 punts)

1. 1. Presència activa a les Illes Balears (fins a 3 punt):

  • Realitza accions i campanyes de sensibilització en el territori (2 punts).
  • Treballa amb altres entitats o xarxes relacionades amb la temàtica del projecte (1 punt).

1. 2. Capacitat i coherència de l'entitat (fins a 7 punts)

  • L'entitat disposa d'una línia estratègica de comunicació per a la transformació social (1 punt).
  • El/s soci/s local/s o contraparts amb vinculació amb l'entitat sol·licitant participen en el projecte (fins a 3 punts).       — El soci local o contrapart inclou un compromís escrit de participació en el projecte, sota la responsabilitat de l'entitat sol·licitant (3 punts).
  • L'entitat disposa d'un pla d'igualtat i/o estratègia de gènere (fins a 3 punts):         — L'entitat té un pla d'igualtat i/o una estratègia de gènere que preveu, almenys, els aspectes següents: paritat dins l'equip, marc teòric i metodològic, objectius i protocols de seguiment i d'avaluació (3 punts).

Bloc 2. Projecte (35 punts)

2.1. Contextualització i fonamentació del projecte (fins a 10 punts)

  • Tractament i qualitat periodístics (fins a 10 punts):

      — Es preveu la participació de diferents actors (líders locals, periodistes, organitzacions, xarxes, etc.) en la producció d'informació (3 punts).

      — S'incorpora una pluralitat i contrast de fonts que ofereixen informació acurada i rigorosa pel que fa a la credibilitat i fiabilitat (2 punts).

      — Es facilita la comprensió dels continguts a través de l'aportació de context i causes de les problemàtiques (2 punts).

      — Es presenta la informació segons l'enfocament global-local (2 punts).

      — S'han identificat els processos transformadors del projecte que porta a terme l'entitat (1 punt).

2. 2. Definició de l'acció (fins a 15 punts)

  • Es descriu la ubicació física de les actuacions (1 punt).
  • Es detalla la cronologia del projecte (1 punt).
  • El perfil professional de les persones que han de dur a terme les activitats està ben detallat i és adequat a les tasques que han de fer (fins a 2 punts).
  • L'entitat descriu les activitats de difusió previstes i la justificació de l'elecció de cada canal escollit  (fins a 2 punts).
  • Abast del projecte (fins a 3 punts):       — Es preveu un impacte alt d'audiència potencial i s'aporten dades de públic esperat (3 punts).
  • L'entitat facilita formació al/s professional/s de la comunicació amb anterioritat al viatge (fins a 6 punts):       — L'entitat dóna una instrucció al/s professional/s de la comunicació sobre l'enfocament de les accions de comunicació per tal que expliquin les causes que generen la pobresa i la desigualtat social (3 punts).       — L'entitat facilita al/s professional/s de la comunicació informació detallada sobre el context social i econòmic del país del Sud que es visitarà (3 punts).

2.3. Enfocaments transversals (fins a 5 punts)

  • Incorporació de l'enfocament de gènere al projecte (fins a 3 punts):       — El projecte té en compte l'impacte diferenciat de les intervencions amb perspectiva de gènere i l'assoliment dels drets de les dones (2 punts).       — El llenguatge és respectuós i no discriminatori envers el gènere, la sexualitat, la cultura i la diversitat de qualsevol tipus (1 punt).
  • El projecte integra l'enfocament basat en els drets humans i està dirigit al reconeixement dels drets humans dels titulars de drets (1 punt).
  • El projecte contribueix a la sostenibilitat ambiental, o almenys hi ha garantia que no tindrà un impacte ambiental negatiu (1 punt).

2.4. Valoració econòmica del projecte (fins a 5 punts)

  •  El pressupost està distribuït clarament per partides i desglossat per conceptes i entitats finançadores (fins a 2 punts).
  •  El pressupost és coherent amb les necessitats del projecte (1 punt).
  •  Els costs no estan sobrevalorats (1 punts).
  • ​​​​​​​ Els recursos humans estan ben identificats (1 punt)