Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 579910
Acord del Consell de Govern de 10 d’octubre de 2022 pel qual s'aprova definitivament el Projecte d’ampliació de la línia de metro Palma - UIB fins al Parc Bit, es declara l'ocupació urgent dels terrenys afectats per l'expropiació i s’autoritza la despesa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Serveis Ferroviaris de Mallorca (d'ara endavant, SFM) és una entitat pública empresarial integrant del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adscrita a la Conselleria de Mobilitat i Habitatge. Té com a finalitat institucional, d'acord amb els seus Estatuts, aprovats pel Decret 44/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig), que en regeixen l'actuació, la gestió i l'explotació del transport públic ferroviari prestat a Mallorca dins del marc competencial del Govern.

SFM es regeix, a més de pels seus Estatuts, per les disposicions de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicables a les entitats públiques empresarials, i per la resta de disposicions que li siguin d'aplicació. Se sotmet als principis de legalitat, servei i interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència; i s'ajusta al principi d'instrumentalitat respecte de les finalitats i els objectius que té assignats.

L'objecte d'aquest projecte consisteix en les obres d'ampliació de la línia metropolitana d'SFM, des de la Universitat de les Illes Balears (UIB) fins al Parc Balear d'Innovació Tecnològica (Parc Bit). Tot això, d'acord amb el projecte d'obres redactat a l'efecte i la resta de documentació tècnica i en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (finançat per la Unió Europea – Next Generation EU).

El termini previst per executar el contracte és de quinze mesos, des de l'aixecament de l'acta de replantejament, que té lloc en un termini màxim d'un mes des de la signatura del contracte.

El pressupost base de licitació, que inclou les expropiacions, amb l'IVA inclòs, és de 37.661.922,23 €.

Les anualitats previstes són les següents:

Anualitats

Import (amb l'IVA exclòs)

Import (amb l'IVA inclòs)

2023

25.893.533,70 €

31.331.175,78 €

2024

5.232.021,86 €

6.330.746,45 €

Pel que fa al finançament, és un contracte finançat amb càrrec als fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

En el procés d'elaboració del pressupost de l'exercici de 2023, SFM ha planificat el finançament d'aquesta licitació amb el detall següent:

Finançament

Exercici 2023

Exercici 2024

Total sense IVA

Romanent fons MRR

19.893.533,70 €

0,00 €

19.893.533,70 €

Fons insularitat

6.000.000,00 €

5.232.021,86 €

11.232.021,86 €

Total capítol VII -ingressos

25.893.533,70 €

5.232.021,86 €

31.125.555,56 €

El dia 3 de març de 2020, el director general de Mobilitat i Transport Terrestre va dictar una resolució per la qual es va aprovar inicialment l'Estudi informatiu per ampliar la línia de metro Palma-UIB fins al Parc Bit i es va iniciar el procés d'informació pública i audiència de les administracions en compliment del que estableix l'article 5.5 de la Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari. L'anunci corresponent es va publicar en el BOIB núm. 30, de 10 de març de 2020. La informació pública referida es va fer també a efectes mediambientals.

En la sessió del dia 6 de juliol de 2021, la Comissió Insular de Patrimoni Històric de Mallorca va acordar, entre d'altres, autoritzar el projecte de conformitat amb el que estableixen els articles 26, 37.1, 40 i 41 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, amb concreció de determinades prescripcions.

El 8 de juliol de 2021, es publicà en el BOIB núm. 91 l'Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre l'ampliació de la línia de metro fins al Parc Bit i la declaració d'impacte ambiental (DIA) corresponent.

El 16 de juliol de 2021, el director general de Mobilitat i Transport Terrestre va dictar la Resolució d'aprovació definitiva de l'Estudi informatiu del Projecte d'ampliació de la línia de metro Palma - UIB fins al Parc Bit (BOIB núm. 105, de 7 d'agost de 2021), per la qual autoritzava Serveis Ferroviaris de Mallorca a tramitar el projecte constructiu corresponent (d'acord amb les conclusions de l'estudi informatiu i amb inclusió del conjunt de mesures correctores que siguin necessàries per disminuir els impactes ambientals de conformitat amb l'Acord de 17 de juny de 2021 del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears).

El 7 de setembre de 2021, el conseller de Mobilitat i Habitatge va dictar la Resolució d'aprovació del Projecte constructiu d'ampliació de la línia de metro de Palma - UIB fins al Parc Bit, i autoritzava Serveis Ferroviaris de Mallorca a iniciar la tramitació del projecte per a la contractació i construcció d'aquest, tenint en compte el que s'indica en l'informe de supervisió del dia 13 d'agost de 2021. Igualment, s'autoritza SFM per obrir el període d'informació pública d'acord amb el que estableix l'article 18 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i l'article 17 del seu Reglament, aprovat mitjançant el Decret de 26 d'abril de 1957.

Mitjançant la Resolució del director general de Mobilitat i Transport Terrestre de 13 de setembre de 2021, es va acordar aprovar inicialment el Projecte d'ampliació de la línia de metro Palma - UIB fins al Parc Bit, que es va publicar en el BOIB núm. 128, de 16 de setembre 2021, així com en diversos mitjans de premsa de gran difusió, en compliment del que disposa en aquest sentit la legislació d'expropiació forçosa.

Una vegada finalitzat el termini de la informació pública del projecte, no s'ha presentat cap al·legació.

Com es desprèn dels antecedents, s'ha tramitat el projecte d'obres i s'ha evacuat el tràmit d'informació pública corresponent als efectes del que disposa la normativa sectorial ferroviària (article 121 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, i la Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 2387/2004, de 30 de desembre, aplicables quant a la tramitació dels projectes per aplicació supletòria de la referida Llei 4/2014, segons recull la disposició final novena), i també d'acord amb el que disposa la legislació d'expropiació forçosa (article 18 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i concordants del seu Reglament, aprovat pel Decret de 26 d'abril de 1957).

L'aprovació definitiva del Projecte, tal com s'estableix per a la Xarxa Ferroviària d'Interès General de les Illes Balears en l'article 121.7 de la Llei 4/2014, comporta la declaració d'utilitat pública o interès social i la urgència de l'ocupació a l'efecte de l'expropiació forçosa dels terrenys afectats, d'acord amb el que preveu la legislació d'expropiació forçosa.

A l'efecte d'expropiació, l'òrgan competent per declarar l'ocupació urgent és, en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Consell de Govern, ja que la competència que atorga l'article 52 de la Llei sobre expropiació forçosa al Consell de Ministres es va transferir mitjançant el Reial decret 2232/1993, de 27 de desembre, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de transports per ferrocarril, i es preveu aquesta competència executiva en l'article 32.1 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears. A aquests efectes, l'article 121.8 de la Llei 4/2014 abans esmentada preveu que, en tot cas, la potestat expropiatòria és exercida per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i és l'empresa ferroviària beneficiària de l'expropiació la que ha d'assumir els drets i les obligacions que la legislació d'expropiacions estableix i la que ha d'abonar el cost d'aquestes.

Quant a l'àmbit pressupostari, l'article 15 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, preveu l'autorització del Consell de Govern per a despeses superiors a 500.000 € a aquelles entitats que no estiguin sotmeses a fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma. Per tant, com el pressupost de l'obra és superior al llindar indicat, requereix l'autorització del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d'adscripció.

Per tot això, el Consell de Govern a proposta del conseller de Mobilitat i Habitatge, en la sessió de dia 10 d'octubre de 2022 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Aprovar definitivament el Projecte d'ampliació de la línia de metro Palma - UIB fins al Parc Bit, redactat per Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM).

Aquesta aprovació comporta, d'acord amb el que disposa l'article 121.7 de la Llei 4/2014 amb relació a la resta de normativa d'aplicació, la declaració d'utilitat pública o interès social i la urgència de l'ocupació, a l'efecte de l'expropiació forçosa dels terrenys afectats per aquest Projecte, així com dels terrenys i béns que puguin ser indispensables per a ampliacions previsibles o modificacions del projecte.

Segon. Declarar, de conformitat amb el que disposa l'article 52 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i l'article 56 del seu Reglament, l'ocupació urgent dels terrenys i béns afectats per l'expropiació a la qual dona lloc aquest Projecte, així com dels terrenys i béns que puguin resultar indispensables per a ampliacions previsibles del Projecte de què es tracta; declaració que, com s'ha indicat en el punt anterior, ve implícita amb l'aprovació, de conformitat amb el que disposa l'article 121.7 de la Llei 4/2014, amb relació a la resta de normativa d'aplicació.

En compliment del que disposa l'article 56.1 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa, aquest procediment excepcional ve motivat, a més de per la previsió legal que estableix la Llei 4/2014 i la Llei 38/2015 i el seu Reglament, per la necessitat de millorar la qualitat del servei per potenciar i fomentar el transport públic ferroviari com a alternativa al cotxe particular i eix vertebrador de la mobilitat sostenible amb tots els avantatges que això comporta, així com garantir-ne l'accessibilitat, reduir la contaminació i minimitzar el consum energètic.

Tercer. Facultar l'entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, beneficiària de l'expropiació, per dur a terme els tràmits pertinents per adquirir els terrenys afectats, així com per contractar l'execució del projecte d'obres aprovat en el punt primer d'aquest Acord.

Quart. Aprovar la relació de propietaris i béns afectats que constitueix l'annex d'aquest Acord.

Cinquè. Atorgar a Serveis Ferroviaris de Mallorca, als efectes indicats en el punt anterior, l'autorització prèvia per iniciar l'expedient de despesa corresponent a la licitació i adjudicació del contracte d'obres per executar el projecte aprovat amb un pressupost, amb l'IVA inclòs, de 37.661.922,23 € (trenta-set milions sis-cents seixanta-un mil nou-cents vint-i-dos euros amb vint-i-tres cèntims), tot això d'acord amb l'article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Sisè. Notificar aquest Acord a tots els propietaris afectats per l'expropiació i enviar una còpia dels informes referents a les al·legacions, si escau.

Setè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb el que disposen els articles 124 i 125 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 10 d'octubre de 2022

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez

 

ANNEX Relació de propietaris i béns afectats

Núm. finca

Municipi

Referència cadastral

Propietari

Expropiació

Ocupació temporal

1

Palma

9582004DD6898A0001 DG

Universitat de les Illes Balears

7.779,94 m²

12.538,61 m²

2

Palma

8380101DD6888A0001YA

Govern de les Illes Balears

2.390,04 m²

4.480,13 m²

3

Palma

8676304DD6887F0001SH

Fundació Bit

244,38 m²

510,83 m²

4

Palma

8676339DD6887F0001HH

Fundació Bit

1.996,91 m²

1.879,82 m²

5

Palma

8770501DD6887B0001QE

Fundació Bit

1.101,15 m²

643,70 m²

6

Palma

Sòl públic

989,27 m²

2.408,68 m²