Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR

Núm. 575801
Acord de la Junta de Govern de dia 5 d’octubre de 2022, per el qual s’acorda el desistiment de la convocatòria i les bases que han de regir les proves selectives per cobrir, mitjançant oposició, amb caràcter de personal funcionari de carrera, una (1) plaça, corresponent a l'escala d'Administració General, subescala Gestió, Classe mitjà del grup A, subgrup A2 inclosa a la oferta pública d'ocupació de l'any 2018 de l'Ajuntament de Llucmajor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedent de fet

Primer.- Per Acord de la Junta de Govern del dia 22 de desembre de 2021 es va aprovar la convocatòria i les bases que han de regir les proves selectives per cobrir, mitjançant oposició, amb caràcter de personal funcionari de carrera, una (1) plaça, corresponent a l'escala d'Administració General, subescala Gestió, Classe mitjà del grup A, subgrup A2 inclosa a la oferta pública d'ocupació de l'any 2018 de l'Ajuntament de Llucmajor. Posteriorment va ser publicat al BOIB núm. 180 de 30 de desembre de 2021.

Fonaments de dret

Primer.- Com a conseqüència de l'aprovació del Reial Decret-Llei 14/2021, de 6 de juliol, així com, especialment de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per la reducció de la temporalitat a l'ocupació pública, s'estableixen una sèrie de mesures amb l'objectiu de reduir la temporalitat dels empleats públics.

Segon.- L'article 93 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estableix la potestat de les administracions públiques de desistir dels procediments iniciats d'ofici, de forma motivada en els supòsits i requisits previstos en la Llei.

Així mateix, l'article 109.1 del mateix text legal estableix que “Las Administraciones Públicas podrán revocar, mientras no haya transcurrido el plazo de prescripción, sus actos de gravamen o desfavorables, siempre que tal revocación no constituya dispensa o exención no permitida por las leyes, ni sea contraria al principio de igualdad, al interés público o al ordenamiento jurídico” .

De conformitat amb el marc normatiu exposat en el que destaca la potestat de l'Administració de revocar els procediments iniciats de ofici i al concórrer motius d'oportunitat, presenta un caràcter desfavorable per l'interès públic i corporatiu, el prosseguir amb el desenvolupament i tramitació del procediment mencionat a l'antecedent en base a les millores que comporten les noves normes anteriorment mencionades. En ares a la consecució d'un tractament igualitari de tots els funcionaris interins que es troben dins l'àmbit d'actuació de la nova normativa, procedeix, per les causes que a continuació es senyalen, desistir de la continuació de la tramitació del procés selectiu en relació a la plaça referenciada a l'antecedent, així com de tots els seus actes administratius de desenvolupament.

Tercer.- Després de la STJUE de 19 de març de 2020, es va establir que l'aplicació de les solucions efectives i dissuasives a la problemàtica de l'alta temporalitat en l'ocupació pública, depenen del dret nacional, instant a les autoritats nacionals a adoptar mesures efectives i adequades per prevenir i, en el seu cas, sancionar un eventual abús de la temporalitat.

En aquest sentit, es va aprovar la recent normativa tal com el Reial Decret-Llei 14/2021,de 6 de juliol, essent convalidat el 21 de juliol de 2021 i, especialment, la Llei 20/2021, de 28 de desembre, aquesta normativa introdueix una sèrie de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, amb l'objectiu de reforçar el caràcter temporal de la figura del personal interí, aclarir els procediments d'accés a la condició de personal interí, objectivar les causes de cessament d'aquest personal e implantar un règim de responsabilitats dissuasives de futurs incompliments, que clarament suposen millores en relació al sistema selectiu que permet regularitzar la situació dels empleats públics temporals de llarga duració.

A la llum de la citada norma del Reial Decret-Llei 14/2021,de 6 de juliol, i, especialment, la Llei 20/2021, de 28 de desembre, es contempla l'autorització d'una taxa addicional per a la estabilització de l'ocupació pública baix uns requisits per a les places que hagin estat ocupades de forma temporal e ininterrompuda almenys en els tres anys anteriors a 31 de desembre de 2020, supòsit en que s'emmarca la plaça exposada a l'antecedent.

Tenint en compte, el greuge comparatiu que suposaria continuar amb la tramitació del procés selectiu exposat a l'antecedent, no només per al personal, sinó també per a la pròpia Corporació, se estima que la millor, més justa e igualitària opció jurídica és desistir del procés selectiu en qüestió i dels seus actes de desenvolupament.

El desistiment només serà adequat si la motivació que inclou realitza una ponderació de la situació jurídica dels interessats en el procediment de que es tracte. La decisió de desistiment ha de basar-se en l'interès general i la seva adopció no pot lesionar de forma desproporcionada els principis de bona fe i la confiança legítima, als que es subjecta l'actuació de les administracions públiques, de conformitat amb l'article 3.1.e) Llei 40/2015, de 1 d'octubre, del Règim Jurídic del Sector Públic.

Quart.- En aquest sentit, en el cas present, la conveniència per l'interès públic d'aquesta Corporació que suposa el desistiment en la tramitació del procediment selectiu i de tots els actes administratius de desenvolupament es troba justificada, ja que la continuació de la tramitació dels mateixos, revelen –en base a la nova normativa- un significat caràcter desfavorable als interessos generals de la institució al establir la nova normativa un procediment específic a la situació de la plaça mencionada a l'antecedent. Es a dir, en la confrontació d'interessos per una part:

  • De la mera expectativa del aspirants, que no drets consolidats, d'acord amb la Sentència del Tribunal Suprem (Sala de lo Contenciós - Administratiu) de 16 juliol 1982 RJ 1982\5442, que estableix “para que la Administración no pueda volver sobre sus propios actos, es preciso que los mismos hayan originado, no una mera expectativa de derecho, sino un auténtico derecho, puesto que, los derechos adquiridos no nacen hasta que se reúnen todos los hechos jurídicos que son presupuesto o requisito para ello; y ciertamente, la simple presentación de una instancia solicitando tomar parte en el concurso oposición, sobre cuya petición la Administración aún no se ha pronunciado, no origina en el que la presenta más que una mera expectativa de derecho, y no un auténtico derecho que sólo surge a partir del momento en que pronunciándose sobre ella la Corporación Local le hubiere incluido en la lista provisional de aspirantes admitidos
  • Per una altre part, l'interès general que representa cobrir la plaça anunciada a l'antecedent en base a la nova normativa per aquest supòsit concret.

No es pot considerar que realment es lesionin drets o es tracti d'un acta desfavorable, ja que d'acord amb la jurisprudència, per part dels possibles aspirants es tracte d'una expectativa de drets, no drets consolidats. Per tant, es compleix el requisit de no ser desfavorable de l'art. 109 de la Llei 39/2015.

Així mateix cap argumentar que no es tracte d'una actuació capritxosa o arbitrària, sinó que pel contrari està plenament justificada per la Llei 20/2021, de 28 de desembre, en l'oportunitat d'atendre a la finalitat perseguida en la norma. Per tant, l'anul·lació de la convocatòria anunciada a l'antecedent, no té el seu fonament en causa contemporània o consubstancial a l'emissió de la convocatòria, sinó en virtut d'una causa sobrevinguda i objectivament certa, com es la publicació de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, que justifica l'eliminació de la vida jurídica de la convocatòria mencionada a l'antecedent, encara que la convocatòria fos completament vàlida. Tot això amb fonament en l'exigència derivada del principi de legalitat i eficiència que ha de presidir l'actuació de l'administració pública ex art. 103 de la Constitució Espanyola.

Quint.- La plaça inclosa a l'antecedent compleix amb els requisits de l'article 2 de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, ja que es tracte d'aquelles places de naturalesa estructural, dotades pressupostàriament, i ocupades de forma temporal e ininterrompuda al menys en els tres anys anteriors a 31 de desembre de 2020.

Per tant, de conformitat amb el segon paràgraf de l'article 2.4 de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, el sistema de selecció per aquests tipus de places ha de ser el de concurs-oposició. Sense perjudici dels principis de lliure concurrència, igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.

Sisè.- Procedeix a la devolució de les taxes que s'hagin pogut abonar pels aspirants que hagin presentat instància per participar en el procediment per cobrir, mitjançant oposició, amb caràcter de personal funcionari de carrera, una (1) plaça, corresponent a l'escala d'Administració General, subescala Gestió, Classe mitjà del grup A, subgrup A2. Els interessats hauran de presentar sol·licitud de devolució de les taxes satisfetes i es presentarà al Registre General de l'Ajuntament o en qualsevol de les formes previstes a l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Setè.- L'òrgan competent per desistir dels procediments mencionats als antecedents es la Junta de Govern Local per delegació del Batle a favor de la Junta de Govern Local per decret de Batllia núm. 2020005365, de dia 4 de gener de 2021 (BOIB núm. 3 de 7 de gener de 2021).

Proposta resolució

Primer.- Acordar el desistiment de la continuació de la tramitació del procés selectiu i dels seus actes administratius de desenvolupament de la convocatòria i les bases que han de regir les proves selectives per cobrir, mitjançant oposició, amb caràcter de personal funcionari de carrera, una (1) plaça, corresponent a l'escala d'Administració General, subescala Gestió, Classe mitjà del grup A, subgrup A2 inclosa a la oferta pública d'ocupació de l'any 2018 de l'Ajuntament de Llucmajor.

Segon.- Acordar la publicació d'aquesta resolució en el Bolletí Oficial de les Illes Balears, al tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Llucmajor i la seva pàgina web.

Contra aquesta Resolució podran els interessats interposar recurs potestatiu de reposició davant aquest Ajuntament, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També podran interposar alternativament recurs contenciós-adminstratiu davant el Jutjat del Contenciós-Administratiu amb seu a Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos, de conformitat amb el que estableixen els articles 30, 112.3 i 114.1 c) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i 8, 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

En cas d'optar per la interposició del recurs de reposició no es podrà interposar un recurs contenciós-administratiu fins que s'hagi notificat la resolució expressa del recurs de reposició o hagi transcorregut un mes des de la seva interposició sense haver rebut la notificació, data en que es podrà entrendre desestimat per silenci administratiu.

Tot això sense perjudici que puguin interposar qualsevol altre recurs que estimin oportú.

 

Llucmajor, 6 d'octubre de 2022

El batle Eric Jareño Cifuentes