Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 414162
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes de minimis per al finançament de capital circulant en els sectors agrari i pesquer, corresponents a l’exercici 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 24 de febrer del 2022 Rússia va iniciar una agressió militar contra Ucraïna. La Unió Europea (UE) i els socis internacionals van reaccionar immediatament a aquesta violació greu de la integritat territorial, la sobirania i la independència d'Ucraïna mitjançant l'adopció de mesures sancionadores d'índole econòmica. També es van imposar sancions contra Bielorússia, pel seu paper a l'hora de facilitar l'agressió militar de Rússia. Les setmanes següents es van adoptar mesures addicionals, a les quals Rússia reacció amb les seves pròpies contramesures.

L'agressió militar russa contra Ucraïna també ha provocat una pertorbació de les cadenes de subministrament relatives a les importacions a la UE de determinats productes procedents d'Ucraïna, especialment cereals i olis vegetals, així com de les relatives a les exportacions de la UE a Ucraïna. El mercat de l'energia s'ha vist afectat greument per l'augment dels preus de l'electricitat i el gas a la UE. Els elevats preus de l'energia afecten diversos sectors econòmics, inclosos alguns dels afectats especialment per la pandèmia de COVID-19.

La crisi geopolítica provocada per l'agressió russa contra Ucraïna està tenint repercussions especialment greus als sectors de l'agricultura, la indústria alimentària, la pesca i l'aqüicultura. Els alts preus de l'energia es reflecteixen en els preus dels fertilitzants, dels pinsos, dels cereals i d'altres inputs. S'estima que l'impacte combinat d'aquests augments dels costos de l'energia, els fertilitzants, els cereals i els olis serà especialment greu per a la ramaderia. Ucraïna també és un important productor i exportador d'olis vegetals (en particular, de gira-sol), i per això els augments de preus d'aquests productes estan afectant els operadors del sector alimentari i els estan forçant a buscar alternatives.

En aquest sentit, el sector agrari, ramader, pesquer i agroalimentari de les Illes Balears ha patit el fort impacte del conflicte a què ens referim, molt agreujat per les condicions especials de la producció insular, molt dependent en tots els inputs i matèries primeres no energètiques procedents del territori continental que han vist augmentar els costos en un 20% respecte als peninsulars.

El Govern és conscient que s'han d'adoptar mesures eficients per garantir la liquiditat de les empreses agràries i pesqueres, ja que actualment aquesta manca de liquiditat pot afectar la seva supervivència. Per això, cal fer una actuació urgent i decidida per injectar liquiditat al sector mitjançant la creació d'una línia d'ajudes de capital circulant, complementada amb el suport avalat d'aquestes operacions de crèdit i les ajudes a les despeses d'obertura i estudi.

El Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis,  estableix les condicions que han de complir les ajudes per tal de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació establerta en l'article 108, apartat 3, del Tractat; i, quan als productors primaris dels productes agrícoles, el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, estableix les condicions que han de complir les ajudes per tal de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, d'aquest tractat.

En el sector pesquer, el Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en els sectors de la pesca i l'aqüicultura, estableix les condicions que han de complir les ajudes per tal de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, d'aquest tractat.

Al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, es va publicar l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, que inclou entre els seus objectius, a l'article 1.2.m, totes les activitats d'utilitat pública, d'interès social o adreçades a la consecució d'una finalitat pública relacionades amb els sectors agrari i pesquer, que les convocatòries corresponents podran especificar.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears estableix, a l'article 2.a, que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

 

​​​​​​​D'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix, amb caràcter ple, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer des de l'1 de gener del 2006.

Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes de minimis, corresponents a l'exercici 2022, per al finançament de capital circulant en el sectors agrari i pesquer, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Les ajudes que preveu el punt 1.a de l'apartat tercer d'aquesta resolució s'han de concedir d'acord amb el Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en els sectors de la pesca i de l'aqüicultura per als projectes relacionats amb aquests temes.

4. Les ajudes que preveu el punt 1.b de l'apartat tercer s'han de concedir d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

5. Les ajudes que preveuen els punts 1.c i 1.d de l'apartat tercer s'han de concedir d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola per als projectes relacionats amb la producció primària de productes agrícoles.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Es destina a aquesta convocatòria un import total màxim de cinc-cents mil euros (500.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA, amb la possibilitat d'ampliar-ne els crèdits assignats.

2. L'import d'aquesta convocatòria es distribuirà de la manera següent:

A. El 20% (100.000,00 €), per als beneficiaris indicats en el punt 1.a de l'apartat tercer d'aquesta resolució.​​​​​​​

B. El 30 % (150.000,00 €), per als beneficiaris previstos en el punt 1.b de l'apartat tercer, d'aquesta resolució.

C. El 50 % (250.000,00 €), per a la resta de beneficiaris previstos en el punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució.

Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació de l'actuació, el pressupost restant s'haurà de distribuir entre les altres actuacions de manera proporcional d'acord amb el seu percentatge.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta resolució les persones o entitats que duguin a terme les actuacions que preveu l'apartat quart i que siguin:

a. Armadores de vaixells pesquers que, en la data de la publicació de la convocatòria, compleixin els requisits següents:

- Que tinguin el port base a les Illes Balears.

- Que estiguin inscrites i en alta en el cens de la flota pesquera operativa.

b. Cooperatives agràries i societats agràries de transformació (SAT), que operen en el sector de la transformació o comercialització de productes agrícoles, degudament registrades i que compleixin les obligacions formals d'actualització i lliurament de les seves dades d'acord amb la seva normativa d'aplicació.

c. Cooperatives agràries i societats agràries de transformació (SAT), dedicades a la producció primària, degudament registrades i que compleixin les obligacions formals d'actualització i lliurament de les seves dades, d'acord amb la seva normativa d'aplicació respectiva.

d. Persones físiques o jurídiques titulars d'explotacions agràries inscrites amb anterioritat a la data de publicació de la convocatòria en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA), regulat pel Decret 43/2015, de 22 de maig, de principis generals i directrius de coordinació en matèria d'explotacions agràries, agràries prioritàries, de titularitat compartida, preferents i d'oci o autoconsum, i de regulació sobre l'organització i el funcionament del Registre Interinsular Agrari i dels registres insulars agraris de les Illes Balears, com a prioritàries, professionals o preferents.

El FOGAIBA comprovarà d'ofici les inscripcions i les dades del RIA, així com les dades del cens de la flota pesquera operativa, ja que el fet de presentar la sol·licitud d'ajuda suposa l'autorització al FOGAIBA per fer-ne la comprovació, tret de manifestació expressa en contra.

2. A més dels requisits que estableix el punt anterior, han de complir tots els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

4. No poden ser beneficiaries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'efectuarà de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat del text refós de la Llei de subvencions.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment d'aquests requisits la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, atès que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a la seva comprovació, llevat de manifestació expressa en contra. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes, tampoc no podran ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial ferma, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Constitueix activitat subvencionable la formalització dels préstecs que es concertin per al finançament d'operacions de circulant en les condicions que s'estableixen a continuació:

1.1 Tots els préstecs que les entitats de crèdit formalitzin amb els beneficiaris han de disposar necessàriament d'un aval de la Societat de Garantia Recíproca de les Illes Balears (ISBA SGR).

1.2 L'import mínim del préstec serà de 4.000,00 €.

1.3 La quantia màxima del préstec serà:

a. Per als beneficiaris que es detallen a la lletra a del punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució:

- Per a embarcacions de fins a 12 m d'eslora: 8.000,00 €.

- Per a embarcacions de més de 12 m d'eslora: 24.000,00 €.

b. Per als beneficiaris que es detallen a la lletra b del punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució: 100.000,00 € per beneficiari.

c. Per als beneficiaris que es detallen a les lletres c i d del punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució es calcularà tal com s'estableix a continuació:

c.1. Per a cultius: quantia màxima del préstec

Cereals 290,00 €/ha

Cítrics 5.500,00 €/ha

Fruiters de regadiu 5.500 €/ha

Fruits secs 3.000,00 €/ha

Hivernacle 20.000 €/ha

Hortalissa de regadiu, inclosa la patata 9.000 €/ha

Hortalissa de secà 7.000 €/ha

Lleguminoses 325,00 €/ha

Olivar de regadiu 1.600,00 €/ha

Olivar de secà 500,00 €/ha

Vinya 4.500,00 €/ha

c.2. Per ramat: quantia màxima del préstec

Boví 1.000,00 €/reproductor

Porcí 185,00 €/reproductor

Oví 120,00 €/reproductor

Caprí 120,00 €/reproductor

Equí 900 €/animal de més 36 mesos

Aviram 10,00 €/u

Abelles 200,00 €/casera

Caragols 15.000,00 €/(1.000m2)

Per calcular aquesta quantia es tindran en compte les dades que, en la data de publicació d'aquesta convocatòria al BOIB, constin en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA) i en el Registre d'Explotacions Ramaderes (REGA). Aquestes dades les comprovarà d'ofici el FOGAIBA, llevat de manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè obtinguin aquestes dades, s'hauran d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

 

Els límits dels epígrafs c.1 i c.2 seran acumulables i l'import del préstec màxim es calcularà arrodonint a la baixa aquest import als marges: 80.000,00 €, 70.000,00 €, 60.000,00 €, 50.000,00 €, 40.000,00 €, 30.000,00 €, 20.000,00 € o 10.000,00 €; sense que es puguin superar els 40.000,00 € en el cas de beneficiaris que es detallen al punt 1.d de l'apartat tercer d'aquesta resolució.

1.4 El termini del préstec serà de cinc anys, el primer dels quals serà de carència en l'amortització del principal.

2. Se subvencionaran les despeses següents:

2.1 Les despeses inicials d'obertura de la pòlissa de préstec i les despeses d'estudi per concedir l'aval.

2.2 El cost de l'aval de la Societat de Garantia Recíproca de les Illes Balears (ISBA SGR).

2.3 Els interessos del préstec corresponents a la part del diferencial pactat en la pòlissa.

Cinquè

Tipus i límit de les ajudes

1. La quantia de les ajudes serà:

a. Les despeses inicials d'obertura de la pòlissa de préstec i les despeses d'estudi per concedir l'aval, amb una limitació del 0,75% sobre l'import avalat en tots dos casos.

b. L'aval de la Societat de Garantia Recíproca de les Illes Balears (ISBA SGR), amb una limitació de l'1,25% anual sobre l'import avalat.

c. Els interessos del préstec en la part corresponent a l'import del diferencial, amb un màxim del 2,5% anual.

2. Així mateix, i de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en els sectors de la pesca i l'aqüicultura i en relació amb els beneficiaris que preveu l'apartat tercer 1.a d'aquesta resolució, la quantia total d'ajudes de minimis no podrà excedir els 30.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

3. D'altra banda, d'acord amb el que preveu l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, en relació amb els beneficiaris previstos en l'apartat tercer 1b) d'aquesta Resolució, la quantia total d'ajudes de minimis no podrà excedir els 200.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

4. Per a la resta de beneficiaris, i de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, la quantia total d'ajudes de minimis no podrà excedir els 20.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini per presentar sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i finalitzarà el 2 de novembre del 2022.

2. Només s'admet una sol·licitud per beneficiari. En cas que es presenti més d'una sol·licitud durant el termini establert, només es tindrà en compte la que s'hagi presentat en darrer lloc.

3. Les persones interessades que compleixin els requisits específics que estableix aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'acord amb el formulari que figura al web del FOGAIBA, les quals han d'anar adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), en els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, dels consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera, o en qualsevol dels registres que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en cas de persona jurídica.

b. Document que acrediti la representació en virtut de la qual se signa la sol·licitud, si escau.

4. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI del beneficiari o del representant i els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social i per consultar les dades del Servei d'Ajudes PAC, del RIA, del REGA i/o del cens de la flota pesquera operativa, ha d'aportar els documents acreditatius corresponents. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions a què es refereixen les obligacions tributàries o amb la Seguretat Social anteriors, ha de presentar declaració responsable del seu compliment.

5. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no inclouen tota la documentació indicada, o si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà al sol·licitant que esmeni el defecte o aporti la documentació dins el termini de deu dies, tal com indica l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense que calgui cap més tràmit.

6. En cas que amb motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no serà necessari aportar-lo de nou, sempre que es facin constar la data i l'òrgan en què es va presentar o, si escau, emetre i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguin. Així mateix, no serà necessari aportar-lo novament si els documents exigits s'han incorporat a la base documental del FOGAIBA, prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat i la vigència del document.

7. D'acord amb l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no és necessari presentar la documentació ni les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

8. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que contenen aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa aplicable.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. La selecció de les persones o entitats beneficiàries s'ha de dur a terme per estricte ordre d'entrada, fins que els fons ho permetin. A aquest efecte, es considerarà presentada la sol·licitud quan estigui correctament emplenada i s'hi adjunti tota la documentació requerida.

2. Les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del text refós de la Llei de subvencions.

3. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini de presentació de sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució de la presidenta del FOGAIBA, que s'haurà de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. Una vegada la unitat gestora informi la legalitat de l'ajuda i el seu import, es dictarà proposta de resolució del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca.

3. Un cop hagi rebut la proposta de resolució, la persona beneficiària haurà de formalitzar el préstec com a màxim abans de l'1 de desembre del 2022 i comunicar-ho al FOGAIBA. El termini màxim per notificar i justificar la realització de l'activitat subvencionable és de quinze dies hàbils a comptar de l'endemà de la data de formalització del préstec.

La comunicació s'ha de fer d'acord amb el formulari que consta al web del FOGAIBA, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i s'ha de presentar, emplenada degudament, en els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, dels consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera o en qualsevol dels registres que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dins el termini i en les condicions que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució.

Amb aquesta comunicació el beneficiari ha d'incloure una còpia del préstec formalitzat. Si no es fa la comunicació o no s'aporta la documentació esmentada en el termini establert, es denegarà l'ajuda concedida.

4. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria de pesca o agrària del FOGAIBA, segons es tracti del grup de beneficiaris de l'apartat tercer 1.a o de la resta, respectivament. En el cas que les condicions pactades en la pòlissa de préstec subscrita amb l'entitat bancària siguin diferents de les que preveu la proposta de resolució de concessió de l'ajuda i resulti un import inferior al concedit, es modificarà la proposta per adequar-la a les condicions subscrites. La resolució de modificació la dictarà el vicepresident en matèria de pesca o agrària del FOGAIBA, segons correspongui, i implicarà la pèrdua del dret al cobrament parcial de l'ajuda concedida.

5. En el cas de les ajudes als beneficiaris que preveu el punt 1.a de l'apartat tercer d'aquesta resolució, el termini màxim per dictar una resolució expressa i notificar-la individualment a les persones interessades és de sis mesos a comptar de la presentació de la sol·licitud i, tret que es prorrogui el termini de vigència del Reglament (UE) núm. 717/2014, de la Comissió, de 27 de juny, sempre abans del 31 de desembre del 2022. 

Per a la resta de beneficiaris, el termini màxim per dictar una resolució expressa i notificar-la individualment a les persones interessades és de sis mesos a comptar de la presentació de la sol·licitud. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'entén desestimada. En la resolució de concessió de l'ajuda s'ha de fer constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda.

6. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació i Pesca dins el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que es preveu en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, esmentat, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des de la revocació o el reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora, segons pertoqui, fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Justificació i abonament de l'ajuda

1. El FOGAIBA comprovarà d'ofici, mitjançant certificació que ha d'emetre ISBA SGR, la justificació i la realització de l'activitat subvencionable. Per fer-ho, ha de sol·licitar a ISBA SGR un certificat que indiqui que el beneficiari no hagi cancel·lat ni amortitzat anticipadament el préstec, que estigui al corrent del pagament de les quotes dels interessos i de la part del cost de l'aval corresponent, així com que hagi pagat els imports corresponents als interessos i al cost de l'aval del període respectiu.

Aquesta comprovació es fa d'acord amb el calendari següent:

- Gener del 2023: es comprovarà el pagament de les despeses d'obertura del préstec, les despeses d'estudi per a la concessió de l'aval i el cost de l'aval del primer any.

- Gener del 2024: es comprovaran el pagament de la part dels interessos abonats des de la subscripció del préstec fins al 31 de desembre del 2023 i el cost de l'aval del segon any.

- Gener del 2025: es comprovaran el pagament de la part dels interessos abonats des de l'1 de gener del 2024 fins al 31 de desembre del 2024 i el cost de l'aval del tercer any.

- Gener del 2026: es comprovaran el pagament de la part dels interessos abonats des de l'1 de gener del 2025 fins al 31 de desembre del 2025 i el cost de l'aval del quart any.

- Gener del 2027: es comprovaran el pagament de la part dels interessos abonats des de l'1 de gener del 2026 fins al 31 de desembre del 2026 i el cost de l'aval del cinquè any.

- Gener del 2028: es comprovarà el pagament de la part dels interessos abonats des de l'1 de gener del 2027 fins a la cancel·lació del préstec.

La presentació de la sol·licitud de pagament suposa l'autorització al FOGAIBA per comprovar d'ofici aquestes dades davant ISBA SGR. En cas de denegar l'autorització per efectuar les comprovacions davant ISBA SGR, el beneficiari ha de presentar les certificacions acreditatives corresponents.

2. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, una vegada efectuades les verificacions i els controls corresponents, i una vegada justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida.

3. En el cas que s'amortitzi anticipadament el préstec, es pagarà la part proporcional corresponent fins a la data d'amortització. En aquest cas, s'haurà de revocar parcialment la resolució de concessió de l'ajuda i el beneficiari perdrà el dret de cobrar la part dels interessos i del cost de l'aval no meritats.

Onzè

Incompatibilitat de les ajudes

Aquestes ajudes són incompatibles amb altres ajudes que qualsevol administració pública o entitat privada atorgui o hagi atorgat al beneficiari per a la mateixa finalitat.

Dotzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i els preceptes que s'apliquin de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

 

​​​​​​​Tretzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 26 de juliol de 2022

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García Mauriño