Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE DEIÀ

Núm. 413012
Acord del Ple ordinari de data 26 de maig de 2022 de l’Ajuntament de Deià pel qual s'aprova definitivament la modificació de l'Ordenança Reguladora de la taxa per al mercat setmanal, així com per a la instal.lació de barraques, casetes de venda, espectacles i atraccions situats en la via pública

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Acord del Ple de data 26 de maig de 2022 de l'Ajuntament de Deià pel qual s'aprova definitivament la modificació de l'Ordenança Reguladora de la taxa per al mercat setmanal, així com per a la instal.lació de barraques, casetes de venda, espectacles i atraccions situats en la via pública.

Havent-se aprovat definitivament l'expedient de modificació de l'Ordenança Reguladora de la per al mercat setmanal, així com per a la instal.lació de barraques, casetes de venda, espectacles i atraccions situats en la via pública en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.

 

ORDENANÇA REGULADORA DE LA TAXA PER AL MERCAT SETMANAL, AIXÍ COM PER A LA INSTAL·LACIÓ DE BARRAQUES, CASETES DE VENDA, ESPECTACLES I ATRACCIONS SITUATS EN LA VIA PÚBLICA

Article 1. Fonament i naturalesa

D'acord amb el previst als articles 20.3 n del Real Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 de dit text legal, aquest Ajuntament estableix la taxa per al mercat setmanal, així com per a la instal·lació de barraques, casetes de venda, espectacles i atraccions situats en la via pública.

Article 2. Fet imposable

Constitueix el fet imposable de la taxa la utilització privativa o l'aprofitament especial que té lloc per l'ocupació de terrenys d'ús públic per al mercat setmanal, així com per a la instal·lació de barraques, casetes de venda, espectacles i atraccions.

Article 3. Subjecte passiu

Són subjectes passius de les taxes, en concepte de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a que es refereix l'article 33 de la Llei General Tributària, a favor de les quals s'atorguin les llicències per gaudir l'aprofitament especial, o les que se'n beneficien de l'aprofitament, si és que es varen procedir sense l'autorització corresponent.

Article 4. Responsables

1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu totes les persones que siguin causants o col·laborin en la realització d'una infracció tributària.

2. Els copartíceps o cotitulars de les Entitats jurídiques o econòmiques a que es refereix l'article 33 de la Llei General Tributària respondran solidàriament en proporció a ses seves respectives participacions de les obligacions tributàries de dites Entitats.

3. Els administradors de persones jurídiques que no haguessin realitzat els actes necessaris de la seva competència per el compliment de les obligacions tributàries d'aquelles respondran subsidiàriament dels següents deutes:

  • Quan s'ha comes una infracció tributària simple, de l'import de la sanció.
  • Quan s'hagi comes una infracció tributària greu, de la totalitat del deute exigible.
  • En supòsits de cessament de les activitats de la societat, de l'import de les obligacions tributàries pendents en la data del cessament.

La responsabilitat s'exigirà en tot cas en els termes i de conformitat al procediment previst en la Llei General Tributària.

Article 5. Quota tributària

- Llicències diàries per venda ambulant: 3,00 € per metre lineal o fracció i dia, amb una ocupació màxima de fondària 2 metres i amb una quota mínima de 10,00€.

- Llicències mensuals per venda ambulant: 25€ per metre lineal o fracció, amb una ocupació màxima de fondària 2 metres i amb una quota mínima de 50,00 €.

- Llicències trimestrals per venda ambulant en el mercadet municipal dels dimecres: 50€ per metre lineal o fracció, amb una ocupació màxima de fondària 2 metres i una quota mínima de 150€.

Els llocs de venda seran disposats per resolució de Batlia i les persones interessades hauran de sol·licitar autorització mitjançant la presentació d'una instancia i una declaració responsable (R.D. 199/2010, de 26 de febrer que regula l'exercici de la venda ambulant) que les serà facilitada a les oficines municipals.

Article 6. Bonificacions

Es podrà aplicar una bonificació del 100% de la taxa en mercadets puntuals de caràcter solidari i/o d'interès municipal que organitzi l'Ajuntament de Deià.

S'aplicarà així mateix una bonificació del 100% de la taxa a associacions sense ànim de lucre, així com als partits polítics sense representació a l'Ajuntament de Deià.

Les llicències trimestrals per venda ambulant en el mercadet municipal dels dimecres es bonificarà un 50% els mesos de gener, febrer i març. En cas que el pagament no coincideixi amb aquests tres mesos, es prorratejarà la bonificació.

Article 7. Obligats al pagament

Estan obligats al pagament de la taxa regulada en aquesta ordenança les persones o entitats a favor de les quals s'atorguin les llicències, o les que se'n beneficien de l'aprofitament, si és que es varen procedir sense l'autorització corresponent.

Article 8. Normes de tramitació

1. Les quantitats exigibles d'acord amb les tarifes es liquiden per cada aprofitament sol·licitat o realitzat i tenen caràcter irreductible per al període autoritzat.

2. De conformitat amb el previst a l'article 26 de del Real Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, i amb el fi de garantir sempre els drets de l'administració, tota sol·licitud de llicència perquè pugui ser admesa a tràmit s'hi haurà d'adjuntar un justificant del dipòsit previ d'aquesta taxa.

3. Les persones o entitats interessades en la concessió d'aprofitaments regulats en aquesta ordenança han de sol·licitar-ne prèviament la llicència corresponent, realitzar el dipòsit previ a què es refereix l'article 5.2.a) següent i formular una declaració on consti la superfície de l'aprofitament i els elements que s'hi instal·laran. Els serveis tècnics d'aquest municipi comprovaran i investigaran les declaracions que hagin formulat els interessats, i les autoritzacions es concediran si no es troben deficiències amb les peticions de llicències. Si n'hi ha, aquestes es notificaran als interessats i es giraran, si és el cas, les liquidacions complementàries que escaiguin. Les autoritzacions es concediran quan els interessats hagin arreglat les deficiències i, si escau, quan hagin realitzat els ingressos complementaris corresponents. En el cas que les autoritzacions es deneguin, els interessats poden sol·licitar a aquest Ajuntament la devolució de l'import ingressat.

4. No es considerarà l'ocupació de la via pública fins que no s'hagi abonat i obtingut la llicència corresponent.

5. La presentació de la baixa tendrà efecte a partir del primer dia del període natural de temps següent assenyalat en l'epígraf de la tarifa corresponent. La no presentació de la baixa determina l'obligació de continuar abonant la taxa.

6. Les autoritzacions tenen caràcter personal i no poden cedir-ne o subarrendar-se a terceres persones. L'incompliment d'aquest precepte provocarà l'anul·lació de la llicència, sense perjudici de les quanties que les persones interessades hagin d'abonar.

Article 9. Meritació

1. L'obligació de pagament de la taxa regulada en aquesta ordenança neix:

a) Quan es tracta de concessions de nous aprofitaments de la via pública, en el moment de sol·licitar la llicència corresponent.

b) Quan es tracta de concessions d'aprofitaments que ja estan autoritzades i prorrogades el primer dia de cada un dels períodes naturals de temps assenyalats en les tarifes.

 

2. El pagament de la taxa es realitza:

a) Quan es tracta de concessions de nous aprofitaments per ingrés directe en la dipositaria municipal o allà on establís l'ajuntament, però sempre abans de retirar la llicència corresponent. Aquest ingrés tindrà caràcter de dipòsit previ, d'acord amb el que disposa l'article 26 del Real Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals , i s'elevarà a definitiu quan es concedeixi la llicència corresponent.

b) Quan es tracta de concessions d'aprofitaments que ja estan autoritzats i prorrogats, quan ja estiguin incloses en els padrons o matrícules d'aquesta taxa, per semestres naturals, en les oficines de recaptació municipal.

Article 10. Revocació de llicències

Es podran revocar les llicències en els supòsits que tot seguit s'indiquen, amb pèrdua de l'import ingressat en concepte de taxes i sense dret a indemnització, així com la inhabilitació per obtenir futures llicències d'ocupació de via pública durant el termini establert i amb la prèvia instrucció de l'expedient corresponent:

1. Per falsedat o ocultació maliciosa de les dades facilitades en sol·licitar la llicència.

2. Per extralimitació o incompliment manifest i reiteratiu de les condicions.

3. Per producció de molèsties a tercers acreditades a l'expedient, com a conseqüència de la transmissió de renous superiors als nivells legalment permesos.

4. Per cometre o propiciar la comissió d'activitats il·legals, prohibides o no permeses a la via pública, degudament informades per la Policia Local.

5. Per desacatament als agents de l'autoritat en l'exercici de les seves funcions.

6. Quan es realitzi una activitat diferent a l'autoritzada.

7. En cas de pèrdua de vigència de la llicència de funcionament de l'activitat.

8. Per concórrer qualsevol de les causes de denegació previstes en aquesta ordenança.

9. Per excessiva ocupació de la via pública acreditada en l'expedient.

10. Per l'incompliment de l'horari autoritzat.

Article 10. Denegacions

Les resolucions denegatòries de sol·licituds de llicències es faran de forma raonada i motivada, fonamentada en algun dels motius següents:

1. Quan no es compleixin els requisits i criteris tècnics establerts en la present ordenança.

2. Per no estar al corrent de pagament dels tributs municipals.

3. Per no complir els requisits legals exigits per a l'exercici de l'activitat en qüestió.

4. Quan s'interfereixi o es pugui interferir de forma inassumible el trànsit habitual dels vianants o de vehicles, o en la capacitat d'aparcament del municipi, d'acord amb l'informe previ de Policia.

4. Quan s'interfereixi o es pugui interferir de forma inassumible la vida habitual dels ciutadans del municipi.

5. Quan se sol·liciti una ocupació de la via pública excessiva.

6. Per falta d'espai dins la zona autoritzable.

7. Quan pugui interferir les entrades d'habitatges veïns.

Article 11. Discrecionalitat

En els casos no previstos en la present ordenança, l'adopció de la resolució pertinent s'adoptarà en base a la llibertat de decisió o discrecionalitat, amb l'aplicació dels criteris anàlegs previstos en la present ordenança, en funció d'unes circumstàncies existents col·lectives o particulars, d'acord amb els informes dels tècnics municipals.

Article 12. Infraccions i sancions

Les infraccions i sancions en matèria tributària es regiran per el disposat en la Llei General Tributària.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queda derogada l'Ordenança reguladora de la taxa per al mercat setmanal, així com per a la instal.lació de barraques, casetes de venda, espectacles i atraccions situats en la via pública del municipi de Deià, publicada al BOIB 170 de 19 de desembre de 2019.

 

DISPOSICIÓ FINAL

La present modificació de l'ordenança entrarà en vigor el dia següent de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estant en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.

 

Deià, a la data de la signatura digitial (26 de juliol de 2022)

El batle Lluís Enric Apesteguia Ripoll