Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, FUNCIÓ PÚBLICA I IGUALTAT

Núm. 412341
Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, a proposta del director general d’Emergències i Interior, per la qual s’aprova el programa de coordinació digital de les policies locals «Policia XPO Illes Balears»

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El director general d'Emergències i Interior ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1. La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, té com a objecte, entre d'altres, establir els criteris bàsics per a la coordinació de l'actuació de les policies locals en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears i la seva integració en un projecte comú de seguretat pública, sense perjudici de la seva dependència de les autoritats municipals, de conformitat amb el que preveuen l'article 30.19 de l'Estatut d'autonomia i l'article 39 de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.

2. L'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears (ISPIB), de conformitat amb el Decret 3/2009, de 16 de gener, pel qual es regula l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears, té com a objectiu l'execució de polítiques de seguretat pública vinculades a l'exercici de les competències de les policies locals. El model de feina de l'ISPIB es fonamenta en la figura dels programes autonòmics de coordinació policial, uns instruments que han demostrat la seva eficàcia per garantir la qualitat en la prestació dels serveis policials.

3. La Direcció General d'Emergències i Interior vol aprovar el programa de coordinació digital de les policies locals «Policia XPO Illes Balears», en consonància amb la visió del Departament d'Interior de fer realitat la digitalització de processos i la transformació digital en l'àmbit de la seguretat pública, i per complir l'obligació que l'article 30 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, atribueix a l'ISPIB d'impulsar un programa destinat a implementar l'administració electrònica en la coordinació de les policies locals de les Illes Balears que tindrà com a eixos bàsics la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals i la modernització del Registre de les Policies Locals de les Illes Balears.

El programa de coordinació digital de les policies locals «Policia XPO Illes Balears» ha de regular les línies i els procediments per al desplegament de la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals en els municipis de les Illes Balears, amb la finalitat d'assolir els objectius següents:

- Facilitar la gestió digital de les plantilles policials i dels expedients que tramiten les policies locals.

- Organitzar un sistema d'intercomunicacions policials que garanteixi la màxima eficàcia en les actuacions de seguretat i prevenció, a la vegada que afavoreixi els canals de comunicació entre totes les forces i cossos de seguretat que actuen a les illes.

- Establir un sistema d'informació recíproca entre els diversos cossos de policia local a través de la creació d'una base de dades comuna per a les policies locals relativa a les seves funcions, a la qual podran tenir accés tots els municipis mitjançant sistemes informàtics.

- Contribuir a la transformació digital de l'ISPIB per facilitar l'accés dels ajuntaments i de les policies locals als seus programes, procediments, protocols i al Registre de Policies Locals de les Illes Balears.

- Permetre la interconnexió amb la plataforma tecnològica única i pròpia del Sistema Integral de Gestió de Emergències 112 de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1. L'article 30.19 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que reserva a la comunitat autònoma la coordinació i altres facultats en relació amb les policies locals, en els termes que estableixi una llei orgànica.

2. La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, que estableix les funcions de coordinació de les actuacions de les policies.

3. El Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del fons de seguretat pública de les Illes Balears, incorpora com a novetat la interoperabilitat en la coordinació de les policies locals, en el marc de l'administració electrònica.

4. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Proposta de resolució

Propòs a la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat que dicti una resolució en els termes següents:

1. Aprovar el programa de coordinació digital de les policies locals «Policia XPO Illes Balears».

2. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comunicar-la als ajuntaments de les Illes Balears perquè en tenguin coneixement.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

 

(Signat electrònicament: 22 de juny de 2022)

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat Mercedes Garrido Rodríguez

(Signat electrònicament: 21 de juny de 2022)

El director general proposant Jaime Barceló Huguet

 

ANNEX Programa de coordinació digital de les policies locals «Policia XPO Illes Balears»

CAPÍTOL I Fonaments

I. Preàmbul

Un dels objectes de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, és establir els criteris bàsics per a la coordinació de l'actuació de les policies locals en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears i la seva integració en un projecte comú de seguretat pública, sens perjudici de la seva dependència de les autoritats municipals, de conformitat amb el que preveuen l'article 30.19 de l'Estatut d'autonomia i l'article 39 de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.

L'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears (ISPIB) ha consolidat una línia de feina orientada a executar polítiques de seguretat pública vinculades a l'exercici de les competències de les policies locals, una missió específica que li atribueix el Decret 3/2009, de 16 de gener, pel qual es regula l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears.

El model de feina de l'ISPIB es fonamenta en la figura dels programes autonòmics de coordinació policial, uns instruments que han demostrat la seva eficàcia per garantir la qualitat en la prestació dels serveis policials.

L'any 2015 es va aprovar el Programa de Policia Tutor de les Illes Balears i, actualment, els agents que treballen com a policies tutors són unes figures de prestigi reconegut a escala nacional en l'àmbit de la coordinació de les policies locals. La figura del policia tutor es configura com un recurs per atendre la problemàtica que envolta els joves, especialment dins l'àmbit escolar, i el programa crea una especialització policial des de la perspectiva de la prevenció, dirigida a la protecció del menor i al respecte dels drets de la infància i l'adolescència.

L'any 2019 es va aprovar el Programa d'Educació Viària de les Illes Balears per coordinar l'exercici de les funcions dels agents d'educació viària i crear aquesta especialització policial inspirada en la preocupació per la vida de les persones. El servei d'educació viària que presten els ajuntaments adherits al programa s'ha consolidat com un servei innovador que contribueix a fomentar la consciència social en l'àmbit de la seguretat per aconseguir una mobilitat segura i reduir la sinistralitat.

Ara, la Direcció General d'Emergències i Interior vol aprovar el programa de coordinació digital de les policies locals «Policia XPO Illes Balears», en consonància amb la visió del Departament d'Interior de fer realitat la digitalització de processos i la transformació digital en l'àmbit de la seguretat pública, i per complir l'obligació que l'article 30 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, atribueix a l'ISPIB d'impulsar un programa destinat a implementar l'administració electrònica en la coordinació de les policies locals de les Illes Balears que tindrà com a eixos bàsics la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals i la modernització del Registre de les Policies Locals de les Illes Balears.

El programa de coordinació digital de les policies locals «Policia XPO Illes Balears» ha de regular les línies i els procediments per al desplegament de la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals en els municipis de les Illes Balears, amb la finalitat d'assolir els objectius següents:

1. Facilitar la gestió digital de les plantilles policials i dels expedients que tramiten les policies locals.

2. Organitzar un sistema d'intercomunicacions policials que garanteixi la màxima eficàcia en les actuacions de seguretat i prevenció, a la vegada que afavoreixi els canals de comunicació entre totes les forces i cossos de seguretat que actuen a les Illes Balears.

3. Establir un sistema d'informació recíproca entre els diversos cossos de policia local a través de la creació d'una base de dades comuna per a les policies locals relativa a les seves funcions, a la qual podran tenir accés tots els municipis mitjançant sistemes informàtics.

4. Contribuir a la transformació digital de l'ISPIB per facilitar l'accés dels ajuntaments i de les policies locals als seus programes, procediments, protocols i al Registre de Policies Locals de les Illes Balears.

5. Permetre la interconnexió amb la plataforma tecnològica única i pròpia del Sistema Integral de Gestió de Emergències 112 de les Illes Balears.

II. Fonaments de dret

La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, estableix les funcions de coordinació de les actuacions de les policies locals en l'article 10, entre les quals destaquen les que preveuen la lletra e), «La regulació dels sistemes d'homogeneïtzació i homologació de la uniformitat, equips i mitjans tècnics d'actuació, defensa, vehicles, comunicacions i altres recursos materials, com també en matèria d'estadística i administració»; la lletra g), «Organitzar un sistema d'intercomunicacions policials que garanteixi la màxima eficàcia en les actuacions de seguretat i prevenció, a la vegada que afavoreixi els canals de comunicació entre totes les forces i cossos de seguretat que actuen a les illes», i la lletra l), «L'establiment d'un sistema d'informació recíproca entre els diversos cossos de policia local a través de la creació d'una base de dades comuna relativa a les seves funcions, a la qual podran tenir accés tots els municipis mitjançant sistemes informàtics».

El títol V del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, incorpora com a novetat la interoperabilitat en la coordinació de les policies locals, en el marc de l'administració electrònica.

L'article 30 del Decret 40/2019, de 24 de maig, determina que l'ISPIB ha d'impulsar un programa destinat a implementar l'administració electrònica en la coordinació de les policies locals de les Illes Balears que tindrà com a eixos bàsics la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals i la modernització del Registre de les Policies Locals de les Illes Balears.

L'article 31 del Decret 40/2019 defineix l'objecte de la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals i l'article 32 estableix el següent:

1. El programa per a la implementació de l'administració electrònica de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears ha de regular les línies i els procediments per al desplegament de la Plataforma en els municipis de les Illes Balears.

2. La Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques ha de posar a disposició dels ajuntaments el programari i els recursos necessaris per tal que les policies locals de les Illes Balears tenguin accés a la plataforma i també per facilitar la integració en el sistema dels municipis amb programari propi.

3. La Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals ha de permetre la interconnexió amb la plataforma tecnològica única i pròpia del Sistema Integrat de Gestió d'Emergències 112 de les Illes Balears

Finalment, el capítol III del títol V del Decret 40/2019 regula el Registre de les Policies Locals i l'article 35.1 estableix que la seva organització i funcionament s'han de regular per ordre de la persona titular de la conselleria competent en matèria de coordinació de les policies locals.

III. Antecedents i treballs preliminars 

En data 29 de febrer de 2016, el director general d'Emergències i Interior va sol·licitar a l'entitat Silme, SA (Servei d'Informàtica Local de Menorca, SA), del Consell Insular de Menorca, la possibilitat fer ús de l'aplicació informàtica de gestió de policia local XPO.

El dia 26 d'abril de 2017 l'empresa pública Silme va signar un conveni de col·laboració per cedir gratuïtament a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'aplicació informàtica denominada Policia XPO, amb la finalitat que l'Administració autonòmica pogués proporcionar a totes les policies locals de la comunitat autònoma de les Illes Balears aquest programari de gestió policial integral, desenvolupat exclusivament amb mitjans públics i destinat a implementar un sistema efectiu de coordinació de policies locals i, a la vegada, possibilitar la integració de les policies locals de les Illes Balears amb el SEIB 112.

Posteriorment, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va subscriure convenis amb diversos ajuntaments per dur a terme proves pilot i dissenyar el pla operatiu d'implementació de l'aplicació informàtica Policia XPO. Des de llavors, la Direcció General d'Emergències i Interior, amb la col·laboració del Consell Insular de Menorca i dels municipis implicats en el projecte, han treballat de manera constant en l'evolució de l'aplicació. Així mateix, l'efectivitat de les proves pilot ha permès avançar cap a la subscripció de nous convenis per implementar de manera definitiva l'eina informàtica en els municipis de les Illes Balears que ho han sol·licitat.

Per garantir la consolidació d'aquest projecte i complir les obligacions establertes en el capítol V del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, la Direcció General d'Emergències i Interior de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat impulsa l'aprovació d'aquest programa de coordinació digital de les policies locals, que es denomina «Policia XPO Illes Balears» en reconeixement de la iniciativa de les policies locals de Menorca i del Servei d'Informàtica Local de Menorca que crearen el programari de gestió policial XPO basant-se en les sinergies que genera el treball en equip i en el valor que suposa l'adequada gestió del coneixement dels empleats públics com a personal al servei de la ciutadania.

 

CAPÍTOL II Marc contextual

I. Finalitat, eixos bàsics i objectius específics

1. El programa de coordinació digital de les policies locals «Policia XPO Illes Balears» té com a finalitat implementar l'administració electrònica en la coordinació de les policies locals, així com definir les línies i els procediments per al desplegament de la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals en els municipis de les Illes Balears.

2. Els eixos bàsics d'aquest programa són els següents:

- La creació i l'impuls de la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals.

- La implementació del Registre de les Policies Locals.

3. Objectius específics del programa:

a) Implementar la gestió policial digital en els municipis de les Illes Balears.

b) Promoure la interoperabilitat i establir un sistema d'informació recíproca entre els diversos cossos de policia local a través de la creació d'una base de dades comuna relativa a les seves funcions, a la qual podran tenir accés tots els municipis mitjançant sistemes informàtics.

c) Organitzar un sistema d'intercomunicacions policials que garanteixi la màxima eficàcia en les actuacions de seguretat i prevenció, a la vegada que afavoreixi els canals de comunicació entre totes les forces i cossos de seguretat que actuen a les Illes Balears.

d) Digitalitzar els procediments, programes i protocols de l'ISPIB per facilitar els circuits de relació amb aquest òrgan.

e) Implementar un nou Registre de Policies Locals de les Illes Balears que, aprofitant els avantatges de les noves tecnologies, permeti simplificar la inscripció de les dades de les plantilles policials i de les dades dels policies i les policies locals de les Illes Balears.

f) Contribuir a la simplificació administrativa en l'àmbit de la gestió de les policies locals.

g) Impulsar la interconnexió amb la plataforma tecnològica única i pròpia del Sistema Integrat de Gestió d'Emergències 112 de les Illes Balears.

II. L'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears

1. L'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears (ISPIB), adscrit al Departament d'Interior de la Direcció General d'Emergències i Interior, és l'òrgan competent per impulsar i gestionar el programa de coordinació digital de les policies locals «Policia XPO Illes Balears».

2. L'execució del programa de coordinació digital de les policies locals correspon a l'Àrea d'Innovació Tecnològica, d'Informació i de Comunicació de l'ISPIB.

 

CAPÍTOL III La Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals

I. La Plataforma com a sistema global de coordinació policial

La Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals és el sistema global de coordinació de les policies locals que té per objecte garantir la interoperabilitat dels sistemes d'informació i procediments de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears amb els ajuntaments, compartir dades i possibilitar l'intercanvi d'informació i coneixement. La Plataforma ha de permetre que els ajuntaments puguin gestionar electrònicament la plantilla de les policies locals i els expedients

policials; accedir al Registre de Policies Locals; accedir als procediments, programes i protocols de l'ISPIB; compartir bases de dades i procediments necessaris per a la gestió policial, i possibilitar la interconnexió de les policies locals de les Illes Balears amb el SEIB 112.

II. Les aplicacions informàtiques de la Plataforma

1. Les aplicacions informàtiques que integren la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals són l'aplicació informàtica Policia XPO, l'aplicació informàtica del Registre de Policies Locals i les que es desenvolupin per garantir la seva innovació i millora contínua.

2. La Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat ha de posar a disposició dels ajuntaments el programari i els recursos necessaris per tal que les policies locals de les Illes Balears tenguin accés a la Plataforma i també per facilitar la integració en el sistema dels municipis amb programari propi.

3. L'adhesió a l'aplicació informàtica Policia XPO s'ha de fer de la manera que determina el capítol IV d'aquest programa. L'adhesió a la resta d'aplicacions informàtiques que integren la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals s'ha de dur a terme d'acord amb el procediment i les condicions que determinin les disposicions i els protocols o instruccions que dicti la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat.

III. L'aplicació informàtica Policia XPO

1. L'aplicació informàtica Policia XPO és una de les eines de programari que dona suport a la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals i que el Govern de les Illes Balears posa a disposició dels ajuntaments de manera gratuïta perquè hi puguin accedir.

2. L'aplicació informàtica Policia XPO permet gestionar electrònicament la plantilla de les policies locals i els expedients policials, compartir bases de dades i procediments necessaris per a la gestió policial i possibilitar la interconnexió de les policies locals amb el SEIB 112.

3. L'aplicació Policia XPO ha de permetre la interconnexió amb les altres aplicacions informàtiques de la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals.

IV. El Registre de les Policies Locals

1. El Registre de les Policies Locals es regula en els articles 33 a 35 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i la seva operativa es durà a terme a través d'una aplicació informàtica que s'integrarà a la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals. Aquesta aplicació té per objecte disposar de la informació necessària per garantir el compliment de les funcions de coordinació de les policies locals en el qual han d'estar inscrits els cossos de policia local i tots els seus membres, així com els policies locals i les policies locals dels ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local.

2. L'organització i el funcionament del Registre de les Policies Locals s'ha de regular mitjançant una ordre de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat que serà vinculant per a les policies locals i els ajuntaments de les Illes Balears, d'acord amb el que preveu l'article 35 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.

V. Interconnexió de les policies locals amb el Sistema de Gestió d'Emergències SEIB-112

1. En l'àmbit de la gestió d'emergències, l'article 5 de la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d'emergències de les Illes Balears, relatiu als principis del Sistema Públic de Protecció Civil i Gestió d'Emergències, disposa que el Govern de les Illes Balears, mitjançant la conselleria competent en matèria d'emergències, ha de garantir la disponibilitat permanent d'un sistema de gestió d'emergències a les Illes Balears integrat per tots els serveis d'urgències i d'emergències, públics i privats, existents a la comunitat autònoma de les Illes Balears, sigui quina sigui l'administració o l'entitat de pertinença, coordinat i dirigit per l'òrgan competent de titularitat pública mitjançant el Sistema de Gestió d'Emergències SEIB-112.

2. La disposició addicional quarta de la Llei 4/2013, modificada per la Llei 11/2017, de 20 de desembre, estableix que els municipis han d'impulsar l'adaptació dels sistemes de gestió de les comunicacions de les policies locals a la plataforma tecnològica única i pròpia del Sistema Integrat de Gestió d'Emergències 112 de les Illes Balears.

3. L'article 32.3 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, estableix que la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals ha de permetre la interconnexió amb la plataforma tecnològica única i pròpia del Sistema Integrat de Gestió d'Emergències 112 de les Illes Balears.

4. Als efectes exposats en els apartats anteriors, l'aplicació informàtica Policia XPO, que dona suport a la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals, ha de permetre la interconnexió de les policies locals amb la plataforma tecnològica única i pròpia del Sistema Integrat de Gestió d'Emergències 112 de les Illes Balears, amb l'objectiu de facilitar l'intercanvi de la informació necessària per a la gestió de les emergències, en temps real, entre les agències d'emergències que s'hi integren.

VI. Formació

1. L'ISPIB ha d'impulsar la formació de les plantilles de policia local en l'ús de les aplicacions informàtiques que integren la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals.

2. L'Escola de Seguretat Publica de les Illes Balears o, si escau, l'Escola Balear d'Administració Pública, ha de garantir que les policies locals de les Illes Balears i, en especial, l'alumnat dels cursos bàsics de policia local, rebi una formació bàsica en l'ús de l'aplicació informàtica Policia XPO, de l'aplicació informàtica del Registre de Policies Locals de les Illes Balears i de les altres aplicacions informàtiques que integren la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals.

 

CAPÍTOL IV Adhesió a l'aplicació informàtica Policia XPO

I. Procediment d'adhesió

1. El procediment s'inicia amb la sol·licitud de l'ajuntament interessat a l'ISPIB per tal d'adherir-se a l'aplicació informàtica Policia XPO de la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals. Després s'ha de tramitar el procediment de signatura del conveni de col·laboració que regula les condicions de la implementació, i la consellera o conseller i la batlessa o batle del municipi que hagi fet la sol·licitud han de signar el conveni.

2. L'equip tècnic de suport al programa de coordinació digital de les policies locals ha d'instal·lar l'aplicació informàtica Policia XPO a l'ajuntament en els termes que s'estableixen en el conveni i d'acord amb el procediment que determini l'ISPIB.

II. Obligacions de l'Administració autonòmica

1. Una vegada subscrit el conveni d'adhesió corresponent, proporcionar l'aplicació informàtica Policia XPO a l'ajuntament perquè pugui accedir a la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals.

2. Supervisar el procediment d'implantació de l'aplicació informàtica per part de l'ajuntament d'acord amb els criteris tècnics que estableixi l'ISPIB.

3. Donar el suport necessari per al funcionament correcte de l'aplicació informàtica Policia XPO als agents de la policia local, una vegada feta la implantació.

4. Impartir formació als agents de la policia local per ampliar coneixements sobre l'aplicació informàtica Policia XPO.

5. Introduir noves funcionalitats a l'aplicació informàtica Policia XPO que siguin necessàries per a les policies locals, a més de resoldre els problemes que puguin sorgir en el funcionament de l'aplicació.

6. Garantir la interconnexió de la policia local amb el SEIB 112 per facilitar l'intercanvi de la informació necessària per a la gestió de les emergències en temps real entre les agències d'emergències que s'hi integren.

III. Obligacions de l'ajuntament

1. Implantar l'aplicació informàtica Policia XPO d'acord amb els criteris tècnics que estableixi l'ISPIB.

2. Facilitar a l'ISPIB la informació relativa a les dades interoperables perquè pugui dur a terme la implantació de l'aplicació.

3. Utilitzar l'aplicació informàtica una vegada efectuada la implantació i impulsar la formació dels agents de la policia local per garantir-ne l'ús.

4. Comprometre's que els agents de la policia local introdueixin les dades en l'aplicació informàtica Policia XPO.

5. Trametre la informació necessària a l'ISPIB per elaborar estadístiques i memòries que garanteixin la coordinació adequada de les policies locals de les Illes Balears.

6. Facilitar a l'ISPIB tota la informació relativa al resultat de la implantació de l'aplicació informàtica perquè es puguin dur a terme les adaptacions necessàries de la versió actual del programari, si es considera pertinent.

7. Donar suport amb personal tècnic informàtic per garantir l'execució correcta de l'objecte del conveni d'adhesió.

 

CAPÍTOL V Estructura organitzativa

I. Personal adscrit al programa «Policia XPO Illes Balears»

1. El coordinador o coordinadora del programa de coordinació digital de les policies locals «Policia XPO Illes Balears» és el cap o la cap de secció responsable de l'Àrea d'Innovació Tecnològica, d'Informació i de Comunicació de l'ISPIB. Aquesta persona actua sota la supervisió del director de l'ISPIB, i ha de dur a terme les funcions previstes en l'article 12 del Decret 3/2009, de 16 de gener, pel qual es regula l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears i, en concret, les relatives al programa «Policia XPO Illes Balears».

2. La persona coordinadora del programa «Policia XPO Illes Balears» ha de disposar d'un equip tècnic de suport integrat per personal tècnic informàtic capacitat per atendre el procés d'implementació, gestió i supervisió de les aplicacions informàtiques que donen suport a la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals.

II. Relacions amb la Direcció General de Modernització i Administració Digital

La Direcció General d'Emergències i Interior ha d'establir una línia de col·laboració permanent amb la Direcció General de Modernització i Administració Digital per garantir un procés d'evolució i innovació contínua de la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals.

III. Treball en xarxa, col·laboració interadministrativa i interoperabilitat

1. En els termes que estableixi l'ISPIB, el desenvolupament de noves funcionalitats de l'aplicació i les adaptacions necessàries de les versions de l'aplicació informàtica Policia XPO han de tenir la col·laboració de les policies locals i del personal tècnic dels municipis de les Illes Balears que hi estiguin adherits.

2. La col·laboració amb la societat mercantil pública Servei d'Informàtica Local de Menorca, SA (SILME, SA), s'ha de regir pel que disposa el Conveni de col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la societat mercantil pública Servei d'Informàtica Local de Menorca, SA (SILME, SA), en matèria d'administració electrònica per a l'impuls d'una plataforma informàtica de gestió policial.

3. L'aplicació informàtica Policia XPO ha de permetre la interoperabilitat de les dades i l'accés a bases de dades necessàries per coordinar de manera correcta les policies locals de les Illes Balears. La Direcció General d'Emergències i Interior ha de promoure la col·laboració interadministrativa per garantir un funcionament eficient de l'aplicació i que aquesta interoperabilitat sigui efectiva.

IV. Coordinació territorial

1. Per fer el seguiment del programa «Policia XPO Illes Balears» s'han de nomenar vuit coordinadors o coordinadores territorials que s'encarregaran, sota la supervisió de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears, de coordinar les accions i activitats del programa.

2. Els coordinadors o les coordinadores territorials seran vuit agents amb experiència en l'ús de programes informàtics de gestió policial, un per cada consell de coordinació de les Illes Balears, designats per la Direcció General d'Emergències i Interior amb la consulta prèvia als caps de policia local.

3. Les funcions dels coordinadors o les coordinadores territorials són les següents:

a) Canalitzar les inquietuds i peticions adreçades a l'ISPIB dels ajuntaments de la zona corresponent al seu consell de coordinació.

b) Difondre entre els agents del municipis de la zona la informació, les instruccions, el material, etc. que determini l'ISPIB.

c) Presentar noves propostes a l'ISPIB que puguin contribuir a la millora de les funcionalitats de les aplicacions informàtiques que donen suport a la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals.

d) Recollir les necessitats formatives dels agents en relació amb el programa «Policia XPO Illes Balears» i traslladar-les a l'ISPIB.

e) Dur a terme altres accions que sorgeixin en aplicació del programa.

f) Organitzar reunions de coordinació territorial periòdiques, presencials o per videoconferència, per tal de fer un seguiment de la implantació del programa.

g) Participar en reunions de coordinació d'àmbit autonòmic entre tots els coordinadors territorials i la Direcció General d'Emergències i Interior.

4. Els ajuntaments també poden efectuar propostes i elevar consultes a l'ISPIB per contribuir a la millora de la Plataforma de Gestió i Coordinació de les Policies Locals i de les aplicacions informàtiques que l'integren.

5. L'ISPIB, amb la corresponent valoració tècnica prèvia, determinarà la conveniència d'atendre les peticions i propostes efectuades.

 

CAPÍTOL VI Execució i avaluació

I. Protocols de treball normalitzats

Mitjançant una resolució del director general d'Emergències i Interior es poden aprovar protocols de treball normalitzats per facilitar la implantació del programa de coordinació digital de les policies locals «Policia XPO Illes Balears».

II. Adquisició de material tecnològic

Els ajuntaments poden destinar l'ajut econòmic que percebin amb càrrec al Fons de Seguretat Pública, a l'adquisició, entre d'altres, d'equipament de transmissions i tecnològic que ajudi a complir els objectius de les policies locals, d'acord amb l'article 4.1.d) del Decret 55/2017, de 15 de desembre, pel qual es regula el Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears.

III. Memòria anual d'actuacions

L'ISPIB elaborarà una memòria tècnica anual del programa de coordinació digital de les policies locals «Policia XPO Illes Balears» per fer balanç de les accions, el seguiment de les incidències més rellevants que han tingut lloc i per establir mecanismes homogenis d'actuació.

Per elaborar la memòria anual, els ajuntaments han d'aportar la informació que els requereixi l'ISPIB.

IV. Avaluació del programa

El personal adscrit al programa de coordinació digital de les policies locals «Policia XPO Illes Balears» podrà fer auditories i funcions de vigilància i control dels compromisos i les obligacions derivades de la implementació del programa.

Signat electrònicament en Marratxí, el 21 de maig de 2022

Programa elaborat pel Departament d'Interior

La cap del departament Margarita Ginard Verger

Document revisat pel director de l'ISPIB Vicenç Martorell Palou

Programa aprovat pel director general d'Emergències i Interior Jaime Barceló Huguet