Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT D'INDÚSTRIES CULTURALS DE LES ILLES BALEARS
Núm. 409138
Resolució del president de l’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears de 22 de juliol de 2022 per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per donar suport a les sales d’exhibició cinematogràfica de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (finançat per la Unió Europea - NextGenerationEU)
El preàmbul de la Llei 55/2007, 28 de desembre, del cinema, enuncia que l'activitatcinematogràfica i audiovisual conforma un sector estratègic de la nostra cultura i de la nostra economia. Com a manifestació artística i expressió creativa, és un element bàsic de l'entitat cultural d'un país. La seva contribució a l'avenç tecnològic, al desenvolupament econòmic i a la creació d'ocupació, al costat de l'aportació al manteniment de la diversitat cultural, són elements suficients perquè l'Estat estableixi les mesures necessàries per al fomentar-la i promoure-la i perquè determini els sistemes més convenients per conservar el patrimoni cinematogràfic i difondre'l dins i fora de les nostres fronteres. Tot això, considerant que la cultura audiovisual, de la qual, sens dubte, el cinema constitueix una part fonamental, es troba present en tots els àmbits de la societat actual. Així mateix, assenyala que, al costat de la dimensió cultural, l'activitat cinematogràfica i audiovisual i el conjunt de l'acció dels seus agents de producció, distribució i exhibició tenen un caràcter industrial per al qual també es fa necessari establir polítiques de protecció i foment que possibilitin la millora de competitivitat de les empreses. Aquestes mesures tenen com a finalitat consolidar i enrobustir l'estructura empresarial, el finançament i amortització dels costs de les inversions necessàries per fiançar un nivell continuat de producció d'obres de continguts diversos i amb una qualitat suficient per garantir-ne la rendibilitat i les possibilitats d'accés al públic.
La pandèmia de la COVID-19 ha tingut conseqüències no només per a la salut de les persones, sinó també per al teixit social i econòmic. En l'àmbit de la Unió Europea ha donat lloc a un paquet de mesures per impulsar la convergència, la resiliència i la transformació de la Unió Europea, que s'han traduït, entre d'altres, en l'Acord del Consell Europeu de 21 de juliol de 2020 sobre el Marc financer pluriennal 2021-2027 i l'Instrument europeu de recuperació, també anomenat NextGenerationEU, així com en l'aprovació del Pla de Recuperació per a Europa, i en el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
Les mesures de la Unió Europea s'articulen bàsicament, doncs, en dues vies: el Marc financer pluriennal per als exercicis 2021-2027 i l'Instrument europeu de recuperació (Next Generation EU), amb una dotació de 750 mil milions d'euros. Té la finalitat de reparar els danys econòmics i socials causats per la pandèmia del SARS-CoV-2 i impulsar inversions i reformes en els àmbits d'actuació prioritaris a escala europea, que s'estructuren els sis pilars que estableix l'article 3 del Reglament 2021/241, entre els quals, als efectes d'aquesta Resolució, cal destacar, entre d'altres, la transició verda, el creixement sostenible inclusiu i intel·ligent i la resiliència sanitària, econòmica, institucional i social.
Els recursos del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (d'ara endavant, MRR) es distribueixen a través dels plans de recuperació i resiliència que han d'aprovar els seus estats membres (capítol III del Reglament UE 2021/241).
El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), aprovat pel Govern d'Espanya el 27 d'abril de 2021, preveu quatre eixos transversals a través dels quals es distribueixen els fons europeus a Espanya: transició ecològica, transformació digital, cohesió social i territorial, i igualtat de gènere, els quals es projecten en deu polítiques palanca, per impulsar la recuperació econòmica a curt termini i donar suport a un procés de transformació que augmenti la productivitat i el creixement potencial de l'economia espanyola en el futur. Dins aquestes deu palanques, que recullen trenta components, la IX s'adreça a l'impuls de la indústria de la cultura i l'esport.
La finalitat d'aquestes ajudes s'emmarca dins del component 25: «Spain Audiovisual Hub», integrant de la política palanca IX, de impuls de la indústria cultural i de l'esport del Pla Nacional de Recuperació, Transformació i Resiliència, l'objectiu principal de la qual és millorar la competitivitat, la competència i la resiliència del teixit empresarial i creatiu del sector audiovisual. En particular, és un dels projectes de la inversió 1 d'aquest component, el «Programa de foment, modernització i digitalització del sector audiovisual», un pla d'actuació global que vol transformar l'actual ecosistema audiovisual espanyol en el seu conjunt, considerant el sector en un sentit ampli i orientant-lo a aspectes estratègics de la cadena de valor.
Segons l'estudi del Comitè de Cultura del Parlament Europeu «Cultural and creative sectors in post-COVID-19 Europe», de febrer de 2021, la crisi de la COVID-19 ha desafiat els models de negoci de l'explotació audiovisual. D'una banda, hi ha hagut un increment més que notori del consum audiovisual a través de plataformes digitals i, de l'altra, l'impacte dels tancaments forçosos, les limitacions d'aforament i la postergació d'estrenes importants a les sales cinematogràfiques han afeblit la situació d'aquestes empreses. El subsector de l'exhibició, els ingressos de la qual depenen de la venda d'entrades i la participació de públic, és un dels més perjudicats, però també ho són les empreses de distribució i les productores d'obres cinematogràfiques, perquè els ingressos de taquilla són fonamentals per amortitzar la inversió feta en la producció. Segons els diferents escenaris modelats per la consultora Ampere Analysis, per encàrrec de l'European Film Agencies Research Network a l'octubre de 2020, de moment cap fórmula d'explotació alternativa (com la del llançament exclusiu de la producció en plataformes) millora financerament l'opció de la sortida d'una pel·lícula en sales, fins i tot en un context de depressió del mercat cinematogràfic.
Per les especificitats que s'han remarcat, les sales de cinema exerceixen un paper cultural, social i econòmic crucial, no sols per a tota la indústria cinematogràfica, sinó també per a les ciutats i comunitats en les quals es troben, per a altres serveis vinculats a l'activitat d'oci i, consegüentment, també per als ingressos de l'Estat a través d'impostos directes i indirectes associats.
També és el moment que els sectors culturals incorporin l'Agenda 2030 i els desset objectius de desenvolupament sostenible (ODS) en els seus àmbits d'actuació, perquè ofereixen l'oportunitat d'establir una nova relació amb les audiències, d'identificar nous públics potencials a través d'iniciatives inclusives i transformadores, de generar nous serveis a través de la innovació, i de trobar noves vies de col·laboració, cooperació i de finançament associats als projectes que s'alineïn amb l'aplicació dels ODS.
En el context actual, les sales de cinema necessiten renovar les seves competències i pràctiques, especialment per a animar al públic a tornar a les sales després de mesos de tancament, aforament reduït i escassetat d'estrenes, així com integrar nous enfocaments de l'experiència del consum audiovisual per a fer front a noves realitats entorn de la cultura, el públic, la societat, el desenvolupament sostenible, els desequilibris entre territoris, la tecnologia i la indústria.
L'article 30.26 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té les competències corresponents a cultura, activitats artístiques i culturals, i foment i difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, així com la seva difusió nacional i internacional.
L'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears (ICIB) és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sense perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
L'ICIB està adscrit a la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, en virtut del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Els àmbits inicials d'actuació de l'ICIB, d'acord amb els Estatuts, aprovats pel Decret 50/2018, de 21 de desembre, són l'audiovisual i la cultura digital, les arts escèniques, les arts visuals, el món editorial i la música, sense perjudici que en un futur s'hi puguin incorporar altres sectors, com el patrimoni, l'artesania, el disseny i la publicitat, o altres camps de la cultura.
Quant al marc regulador d'aquesta convocatòria, hi és aplicable la normativa estatal i autonòmica en matèria de subvencions, constituïda per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
Així mateix, aquesta convocatòria s'emmarca en l'àmbit d'aplicació del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i estan finançades pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència. Per això, hi és aplicable la normativa europea, estatal i autonòmica aplicable al PRTR i al Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
En concret, en l'àmbit estatal cal tenir en compte l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (ambdues ordres, publicades en el Butlletí Oficial de l'Estat núm. 234, de 30 de setembre de 2021).
En l'àmbit autonòmic és aplicable la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i, en conseqüència, la tramitació urgent, el despatx prioritari i les especialitats en matèria de gestió pressupostària i de les subvencions que s'hi disposen.
Aquestes ajudes estan sotmeses als requisits i límits que estableix el Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, i els és aplicable l'exempció corresponent a la categoria d'ajudes a la cultura i la conservació del patrimoni (article 53).
Aquesta convocatòria està prevista en el Pla Estratègic Autonòmic aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021, de conformitat amb l'article 5 de la Llei 4/2021 esmentada.
Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 10.1.i) dels Estatuts de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears, aprovats mitjançant el Decret 50/2018, de 21 de desembre, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria pública de subvencions per donar suport a les sales d'exhibició cinematogràfica de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), la qual consta en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 371.381,49 € (tres-cents setanta-un mil tres-cents vuitanta-un euros amb quaranta-nou cèntims d'euro).
3. Autoritzar una despesa de 371.381,49 € amb càrrec al capítol VII del pressupost de l'ICIB del 2022.
4. Ordenar traslladar el contingut d'aquesta Resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions, així com tota la informació requerida en aquesta Base de Dades, d'acord amb l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre; l'article 34 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regula la Base de Dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i la resta d'ajudes públiques.
5. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el president de l'ICIB, en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 22 de juliol de 2022
El president de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears Miquel Company Pons
ANNEX 1 Convocatòria pública de subvencions per donar suport a les sales d'exhibició cinematogràfica de les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR)
1. Objecte i finalitat
2. Despeses subvencionables i no subvencionables
3. Import i imputació pressupostària
4. Beneficiaris i requisits
5. Règim jurídic aplicable
6. Termini i presentació de sol·licituds
7. Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions
8. Documentació de la sol·licitud
9. Criteris per seleccionar els beneficiaris
10. Import de la subvenció
11. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment
12. Composició de la Comissió Avaluadora
13. Instrucció del procediment
14. Modificació del projecte
15. Subcontractació
16. Comprovació del valor de mercat
17. Imports màxims de les ajudes
18. Pagament
19. Justificació
20. Concurrència d'ajudes o subvencions
21. Obligacions dels beneficiaris
22. Revocació
23. Reintegrament
24. Règim d'infraccions i sancions
25. Criteris de valoració
26. Protecció de dades personals
1. Objecte i finalitat
Aquesta convocatòria té per objecte regular la concessió de subvencions a titulars de sales d'exhibició cinematogràfica ubicades dins el territori de les Illes Balears, mitjançant el règim de concurrència competitiva, destinades a sufragar inversions en projectes d'innovació, funcionament digitalitzat i sostenible, creació i fidelització de públics i adaptació als nous hàbits de consum audiovisual, efectuades des de l'1 de gener de 2021 fins al 31 de desembre de 2023.
Les finalitats són les següents:
Les inversions han d'anar destinades a la modernització digital, la transició verda i la transformació de les sales d'exhibició cinematogràfica, en què cal fomentar una gestió intel·ligent i sostenible.
2. Despeses subvencionables i no subvencionables
2.1. Les despeses subvencionables s'han de regir pel que disposa l'article 41 del Decret llei 2/2005, de 28 de desembre, en què s'indica que es consideren despeses subvencionables les que, d'una manera indubtable, responen a la naturalesa de l'activitat subvencionada i resulten estrictament necessàries.
2.2. Són subvencionables les despeses destinades a inversions vinculades als tres eixos d'acció següents:
Almenys un 25 % de l'ajuda rebuda ha d'emprar-se en aquest eix, vinculat a qüestions de connectivitat, capacitació digital i ús d'Internet, i integració de la tecnologia digital en l'activitat de l'empresa. Les despeses subvencionables poden estar relacionats amb els punts següents:
a) Estudis de viabilitat de projectes de transformació digital.
b) Comunicació i màrqueting digital.
c) Actualització de sistemes de gestió d'entrades (ticketing).
d) Modernització de sistemes digitals de projecció, àudio i connectivitat; entre aquestes, els vinculats a l'exhibició dirigida a persones amb discapacitat.
e) Aplicació d'intel·ligència artificial i dades massives (big data).
f) Digitalització d'altres serveis.
- Adopció de mesures de desenvolupament sostenible i impacte mediambiental positiu.
Les despeses subvencionables poden estar relacionades amb els punts següents:
a) Estudis que permetin identificar les possibles millores en diferents àrees relacionades amb la sostenibilitat, l'eficiència energètica de l'empresa o l'economia circular i el desenvolupament de plans d'acció.
b) Capacitació i implantació de models de gestió basats en l'economia circular.
c) Inversions que portin a augmentar l'eficiència energètica; per exemple, renovació de projectors, de sistemes d'il·luminació o altres equipaments.
d) Inversions per a la utilització de fonts renovables i generació d'electricitat per a l'autoconsum.
e) Inversions en sistemes de reducció de residus i millora dels sistemes de reciclatge.
f) Formació del personal en eficiència energètica i gestió de residus.
g) Altres iniciatives de desenvolupament sostenible.
- Fidelització i captació de públics, i innovació en la programació i circulació de produccions europees i en llengües oficials d'Espanya.
Les despeses subvencionables poden estar relacionades amb els punts següents:
a) Pràctiques i processos de promoció i fidelització de públics innovadors, per sales o per xarxes de sales. Per exemple, projectes digitals col·lectius d'interacció amb públics, gestió de dades, sistemes de subscripció, nous serveis en línia, col·laboracions amb plataformes o altres actors de la indústria audiovisual.
b) Activitats vinculades a programes escolars, educatius o d'integració social i/o cultural.
c) Campanyes de màrqueting d'assistència al cinema en general o d'uns certs grups de població en particular.
d) Campanyes de promoció de pel·lícules europees, iberoamericanes, en una llengua oficial d'Espanya, realitzades per dones i/o que hagin obtingut el distintiu «especialment recomanada per al foment de la igualtat de gènere», realitzades per directors novells, «especialment recomanada per a públic infantil i juvenil», o considerades «obres audiovisuals difícils» d'acord amb el Reial decret 1084/2015.
e) Projectes de desenvolupament de comunitats de públics centrats en la inclusió i l'accés.
f) Desenvolupament d'habilitats per a captació de públics. Això pot incloure tallers i seminaris de formació, desenvolupament de programari i programes d'educació i aprenentatge.
g) Desenvolupament d'activitats professionals que tenguin com a objectiu crear, fidelitzar o incrementar públics audiovisuals per a les sales.
- Qualsevol altra despesa que, d'una manera indubtable, respongui a la naturalesa de la convocatòria i resulti estrictament necessària i es destini a l'objecte d'aquestes bases.
2.3. No són subvencionables les despeses següents:
3. Import i imputació pressupostària
L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 371.381,49 € (tres-cents setanta-un mil tres-cents vuitanta-un euros amb quaranta-nou cèntims), finançats amb els fons procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al capítol VII del pressupost de l'ICIB per a l'exercici de 2022.
4. Beneficiaris i requisits
4.1. Poden ser beneficiaris de les subvencions les persones físiques o jurídiques titulars de sales d'exhibició cinematogràfica o de complexos cinematogràfics, d'acord amb la definició que estableixen d'aquests conceptes els incisos l) i m) de l'article 4 de la Llei 55/2007, de 28 de desembre, del cinema, respectivament.
4.2. Totes les entitats que sol·licitin aquestes ajudes han de complir els requisits següents:
a) Estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social abans de la proposta de resolució.
b) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució.
c) Estar establertes en un estat membre de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu i, en el moment de sol·licitar l'ajuda, tenir un establiment operatiu permanent a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
d) Tenir una sala o un complex cinematogràfic ubicat a les Illes Balears.
e) Estar d'alta, si escau, en un epígraf de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) vinculat a l'exhibició audiovisual (963.1).
f) Complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
g) Estar inscrites en el Registre Administratiu d'Empreses Cinematogràfiques de l'Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals amb anterioritat a la publicació de la convocatòria d'ajuts.
h) Presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que estableixen els apartats 6 i 7 d'aquesta convocatòria.
i) Quan l'activitat subvencionable l'hagin de desenvolupar de manera conjunta diversos titulars de sales d'exhibició, per obtenir la condició de beneficiaris han de constituir una agrupació de titulars de sales d'exhibició que ha d'actuar a través de qui l'agrupació designi com el seu representant, amb capacitat de representació per actuar en nom i per compte de tots els titulars de sales d'exhibició, a l'efecte de presentar la sol·licitud de l'ajuda i la documentació acreditativa del compliment de les obligacions derivades de l'atorgament de la subvenció i de la seva justificació. No pot dissoldre's l'agrupació fins que hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014 i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005.
Tots els titulars de sales d'exhibició que participin en el projecte han de reunir els requisits necessaris per accedir a la condició de beneficiaris de l'ajut.
Ha de designar-se com a representant de l'agrupació qui assumeixi el compromís major d'execució de despesa. En el cas que diversos titulars de sales d'exhibició assumeixin igualment el compromís d'execució major, s'ha de designar entre aquests.
En la sol·licitud de l'ajuda s'han de fer constar l'import de l'ajuda sol·licitada i els compromisos d'execució de despesa que assumeix cada membre de l'agrupació, que té igualment la condició de beneficiari. Només poden resultar beneficiaris de les ajudes els titulars de sales d'exhibició que executin despesa i, en cada cas, l'ajuda obtinguda, sumada a altres ajudes públiques rebudes, no pot superar el 80 % de la despesa assumida i executada.
Per constituir l'agrupació s'ha d'utilitzar el model d'acord normalitzat, que és disponible a la Seu Electrònica de la CAIB.
4.3. No poden tenir la condició de beneficiaris d'aquesta convocatòria:
- Les persones jurídiques que incorrin en qualsevol de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
- Les persones titulars de sales «X».
- Les que tenen la residència fiscal en països i territoris considerats paradisos fiscals en el Reial decret 1080/1991, de 5 de juliol, pel qual es determinen els països o territoris a què es refereixen els articles 2n, apartat 3, número 4, de la Llei 17/1991, de 27 de maig, de mesures fiscals urgents, i 62 de la Llei 31/1990, de 27 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a 1991.
4.4. Les ajudes regulades en aquesta convocatòria es poden concedir a les empreses que no es trobin en situació d'«empresa en crisi», de conformitat amb l'article 1.4.c) del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (Reglament general d'exempció per categories), i d'acord amb la definició d'«empresa en crisi» que preveu l'article 2.18 d'aquest Reglament.
4.5. Aquests requisits s'han de complir des del moment que es presenta la sol·licitud i s'han de mantenir fins a la finalització i la justificació de l'activitat objecte de subvenció.
5. Règim jurídic aplicable
Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria estan sotmeses al règim jurídic que estableixen les normes següents:
En el que no s'hi preveu, és aplicable supletòriament la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
6. Termini i presentació de sol·licituds
6.1. El termini per presentar les sol·licituds, adreçades a l'ICIB, s'inicia el 15 de setembre de 2002 i s'estén fins al 6 d'octubre, ambdós inclosos.
6.2. Les sol·licituds s'han de formalitzar obligatòriament tal com s'indica en l'apartat 8.
6.3. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica, ha de sol·licitar l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.
6.4. En el cas de persones jurídiques, han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que hi ha disponible a la Seu Electrònica de la CAIB.
En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conformement al que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els ha de requerir que la formalitzin en la forma que s'ha indicat.
En el cas de persones físiques (persones donades d'alta en el règim especial de treballadors autònoms), també és recomanable presentar tota la sol·licitud a través del tràmit telemàtic del procediment disponible a la Seu Electrònica de la CAIB. Això no obstant, les persones físiques també poden presentar la documentació (sol·licitud, annexos i justificació) de manera presencial, a través de les oficines d'assistència de matèria de registres que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les sol·licituds lliurades en paper mitjançant registre s'han de presentar en fulls separats (no enquadernats i sense cap tipus d'unió), tots impresos a una cara o bé tots impresos a dues cares.
En el supòsit de concessió de la subvenció, en qualsevol moment es pot requerir la documentació original per acarar-la.
6.5. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds emplenades degudament d'acord amb els models que facilita l'ICIB, disponibles a la Seu Electrònica de la CAIB, i que figuren com a annex a la convocatòria. S'aconsella emplenar els annexos de la convocatòria amb un processador de textos.
6.6. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada a la persona interessada que esmeni les deficiències dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la Llei 39/2015.
6.7. La presentació de sol·licituds per a aquestes ajudes suposa l'acceptació expressa i formal del que s'estableixen les bases i aquesta convocatòria.
7. Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions
7.1. Les persones interessades poden presentar, en aquesta convocatòria, un màxim d'una sol·licitud.
7.2. Els sol·licitants titulars de diverses sales d'exhibició i/o de diversos complexos cinematogràfics i les agrupacions de titulars de sales d'exhibició poden fer una sol·licitud conjunta per a tots els locals situats en el territori. No obstant això, han de desglossar-se les dades i les despeses corresponents a cada sala d'exhibició i/o complex cinematogràfic, així com l'ajuda que se sol·licita per a cadascun d'ells, en funció del nombre de pantalles de què disposin.
7.3. Les factures han de ser emeses i pagades en el període comprès entre l'1 de gener de 2021 i l'1 de juny de 2023.
8. Documentació de la sol·licitud
8.1. El formulari de sol·licitud, emplenat degudament i signat, ha d'anar acompanyat de la documentació següent:
a) Documentació administrativa:
a.1) Persona física:
a.2) Persona jurídica:
a.3) Persones físiques i jurídiques:
- Document acreditatiu, si s'escau, d'estar donada d'alta en l'impost d'activitats econòmiques (IAE) en epígrafs vinculats als sectors culturals de les arts escèniques i la música.
- Acreditació de la inscripció en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o cens autonòmic equivalent, en què consti l'activitat econòmica desenvolupada efectivament en la data de la sol·licitud.
- Certificat del domicili fiscal del sol·licitant.
- Dades identificatives de cada sala d'exhibició, o de cada complex cinematogràfic dels quals s'ostenta la titularitat: denominació, domicili, nombre de pantalles.
- Dades sobre l'ajuda sol·licitada: nombre de sales d'exhibició de les quals s'ostenta la titularitat i l'import d'ajuda sol·licitat.
En el cas que la sol·licitud la presenti una agrupació de titulars de sales d'exhibició, ha de fer-se constar per a cada titular el nombre de sales d'exhibició de les quals ostenta la titularitat, l'import de l'ajuda sol·licitada, i els compromisos d'execució de despesa assumits per cada membre de l'agrupació, que tindrà igualment la condició de persona beneficiària.
- Document acreditatiu de la inscripció en el Registre Administratiu d'Empreses Cinematogràfiques de l'Institut de Cinematografia i de les Arts Audiovisuals amb anterioritat a la publicació d'aquesta convocatòria.
- Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat.
No obstant això, no és necessari aportar aquest certificat en cas que la persona interessada manifesti en la sol·licitud el consentiment exprés perquè l'ICIB faci la consulta sobre aquestes dades tributàries.
- Certificat d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social.
- Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
No obstant això, no és necessari aportar aquest certificat en cas que la persona interessada no s'oposi que l'ICIB faci la consulta d'aquestes dades.
En cas d'oposar-s'hi, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
Això no obstant, en els casos de subvencions de quantia igual o inferior a 10.000 € i de subvencions a favor d'administracions públiques, així com d'organismes, entitats públiques i fundacions del sector públic dependents, l'entitat, la persona o l'empresa interessada pot substituir la presentació d'aquests certificats per la presentació d'una declaració responsable.
Les persones sol·licitants han d'estar al corrent de compliment d'aquestes obligacions durant tot el procediment de tramitació de les ajudes, fins que es paguin.
b) Documentació del projecte:
b.1) Memòria del projecte de l'entitat, en què cal assenyalar de manera clara les actuacions i activitats previstes. Es recomana que la memòria respongui als criteris de valoració assenyalats en l'apartat 25, que no superi les 25 pàgines i que contengui un total de 15.000 paraules, com a màxim.
b.2) Cronograma provisional de desenvolupament del projecte.
b.3) Pressupost detallat del projecte (annex 2), amb ingressos i despeses i amb l'IVA pertinent desglossat.
D'acord amb l'article 40.3. del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que estableix la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors, el beneficiari, quan sigui una persona física o jurídica privada, amb ànim de lucre o sense, ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, anteriors a l'execució del compromís, tret que, per les característiques especials, no hi hagi entitats suficients per poder fer-les, llevat que la despesa s'hagi fet abans de sol·licitar la subvenció. Les ofertes presentades s'han d'elegir de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
c) Declaracions i autoritzacions:
c.1) Declaració responsable de cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) (annex 3).
c.2) Declaració de compromís en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) (annex 4).
c.3) Declaració responsable sobre el compliment del principi de no causar perjudici significatiu a cap dels objectius mediambientals (annex 5).
c.4) Declaració responsable de no tenir la residència fiscal en països i territoris considerats paradisos fiscals.
c.5) Declaració responsable d'estar al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament i de comprometre's a mantenir el compliment durant el període de temps inherent al procediment de concessió de l'ajuda.
c.6) Declaració responsable de trobar-se al corrent de les obligacions de reemborsament de subvencions.
c.7) Declaració responsable de no incórrer en cap dels altres supòsits de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, i ha de romandre en aquesta situació durant tot el procediment de tramitació de les ajudes, fins que es paguin.
c.8) Manifestació expressa que les dades que consten en el Registre Administratiu d'Empreses Cinematogràfiques no han sofert modificació respecte de les ja existents o, en cas contrari, documentació suficient que acrediti les modificacions sobre aquests extrems.
9. Criteris per seleccionar els beneficiaris
Els beneficiaris s'han de seleccionar mitjançant el procediment de concurs, d'acord amb el procediment següent:
a) Un cop finalitzat el període de presentació de sol·licituds, la Comissió Avaluadora ha de valorar els projectes sol·licitats segons els criteris de valoració de l'apartat 25, i s'han d'ordenar per ordre de puntuació. En el cas d'empat, s'ha de seguir el criteri que estableix l'apartat 10.2.
b) A continuació, s'ha de calcular l'import de la subvenció que correspondria a cadascun dels projectes, amb atenció a les quanties màximes establertes en aquesta convocatòria, segons els criteris de l'apartat 17.
c) Finalment, les ajudes s'han de concedir segons l'ordre establert en el punt a) anterior i amb l'import calculat en el punt b), fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari de la convocatòria.
d) Només tenen dret a la subvenció els sol·licitants que hagin obtingut un mínim de 20 punts segons els criteris de valoració.
10. Import de la subvenció
10.1. Els projectes s'han de qualificar en funció de les puntuacions obtingudes segons els criteris de valoració que es detallen en l'apartat 25 i segons el que estableixen els apartats 9.b) i 9.c).
10.2. A l'hora de determinar l'import de les subvencions corresponents a les sol·licituds que han obtingut la mateixa puntuació total, si el crèdit que resta per assignar no és suficient per concedir-les totes, s'ha de seguir l'ordre de prelació en virtut dels criteris següents:
- Les que han obtingut una puntuació més alta en el primer apartat del criteri d'avaluació a). En el cas que n'hi hagi més d'un amb la mateixa puntuació en aquest apartat i el crèdit no sigui suficient per concedir-los els ajuts, aquest empat s'ha de resoldre tenint en compte la puntuació obtinguda en l'apartat b). Si el crèdit no fos encara suficient, per resoldre l'empat s'hauria d'observar la puntuació aconseguida en l'apartat c) i, si continuàs l'empat, caldria tenir en compte la puntuació obtinguda en l'apartat d).
- Amb tot, si com a resultat d'atendre a l'ordre de prelació anterior es manté l'empat, s'ha de resoldre a favor de la sol·licitud amb l'import total de pressupost subvencionable més elevat.
Aquest sistema per resoldre un possible empat entre sol·licituds amb una mateixa puntuació s'ha d'aplicar sempre igual, fins a exhaurir tot el crèdit que s'ha de distribuir.
10.3. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients de la resolució, d'acord amb l'apartat 9.
10.4. En cap dels casos, no s'abonarà un import superior al que es justifiqui mitjançant factures.
10.5. La suma de totes les despeses subvencionables ha de ser igual o superior a 2.000 €, IVA exclòs.
11. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment
En aplicació de l'article 8 de les bases reguladores, correspon a la directora de l'ICIB i al personal que hi està adscrit, ordenar i instruir el procediment. D'acord amb l'article 20.h) dels Estatuts de l'ICIB, l'òrgan competent per resoldre'l és la directora de l'ICIB.
12. Composició de la Comissió Avaluadora
12.1. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
12.2. Pel que fa al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora s'ha de regir pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
12.3. La Comissió Avaluadora d'aquesta convocatòria de subvencions està integrada per cinc membres:
12.4. La Comissió queda constituïda vàlidament amb l'assistència del president, el secretari i tres, almenys, dels membres restants.
Per conformar la Comissió Avaluadora es promou la presència equilibrada de dones i homes, d'acord amb el que s'estableix en l'article 51 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
12.5. La Comissió de Valoració pot recaptar informació complementària dels interessats, així com de professionals o experts de prestigi reconegut, per desenvolupar millor les funcions que té encomanades.
13. Instrucció del procediment
13.1. Les ajudes es concedeixen en règim de concurrència competitiva, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat.
13.2. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora gerent de l'ICIB, que també té la competència per resoldre el procediment i que ha de revisar la documentació aportada pels sol·licitants per comprovar que compleixen els requisits establerts, així com que la quantitat de l'ajuda sol·licitada i el nombre de pantalles la titularitat de les quals s'acredita no excedeix la quantitat màxima establerta.
13.3. El procediment s'ha d'instruir d'acord amb l'article 16 del Decret legislatiu autonòmic 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 8 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.
13.4. La directora gerent de l'ICIB ha de formular, d'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, una proposta de resolució de concessió en què s'efectuarà el repartiment de la dotació pressupostària entre les sol·licituds concurrents i es determinarà la quantia individual de cada ajuda. La proposta s'ha de publicar a la Seu Electrònica de la CAIB a fi que les persones interessades puguin formular-hi al·legacions en un termini de deu dies hàbils.
Com a avís, i sense efectes de notificació, l'ICIB informarà per via telemàtica, a l'adreça electrònica indicada en la sol·licitud, del fet que s'ha publicat la proposta de resolució a la Seu Electrònica de la CAIB i n'indicarà la data de publicació i l'enllaç.
13.5. Una vegada publicada la proposta de resolució de concessió, els beneficiaris han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució en el termini de cinc dies hàbils comptadors des de la publicació de la proposta de resolució a la Seu Electrònica de la CAIB.
En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si no es fa constar el contrari en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat a la Seu Electrònica de la CAIB.
13.5. La directora gerent de l'ICIB ha de resoldre el procediment mitjançant una resolució motivada en què s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció de l'activitat a subvencionar, pressupost total de l'activitat subvencionada, import de la subvenció concedida i recursos administratius pertinents. La resolució s'ha publicar en el BOIB.
13.6. La resolució de la directora gerent de l'ICIB que concedeixi o denegui la subvenció sol·licitada no exhaureix la via administrativa i, en contra, s'hi pot interposar un recurs d'alçada davant el president de l'ICIB en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució de concessió en el BOIB.
13.7. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució és de sis mesos a partir de la publicació de la present convocatòria. El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució legitima l'entitat interessada a entendre desestimada per silenci administratiu la seva sol·licitud de concessió de la subvenció.
14. Modificació del projecte
14.1. L'entitat beneficiària pot sol·licitar per escrit a la directora de l'ICIB la modificació del projecte, quan concorrin circumstàncies justificades degudament i sempre que la modificació no alteri l'objecte i la finalitat de la subvenció.
14.2. No s'autoritzaran modificacions del projecte que afectin el ple compliment del principi «DNSH» (principi de «no causar cap dany significatiu al medi ambient» o «DNSH», sigles en anglès de «Do No Significant Harm»).
14.3. La sol·licitud de modificació ha d'anar acompanyada d'una memòria en què cal exposar els motius del canvi, la justificació de la impossibilitat de complir les condicions de la concessió, i que el projecte continua complint les condicions establertes en aquesta convocatòria.
14.4. La directora de l'ICIB ha d'autoritzar la modificació mitjançant una resolució expressa, que ha de notificar al beneficiari.
15. Subcontractació
La persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins a un 80 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat. En tot cas, s'han de respectar els límits i les condicions que estableixen els apartats del 3 al 7 de l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
D'acord amb l'article 38.7 de la Llei esmentada, en relació amb l'article 29.7.d) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, el beneficiari no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb:
a) Persones o entitats sotmeses a alguna de les prohibicions de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
b) Persones o entitats que hagin percebut altres subvencions per fer l'activitat objecte de contractació.
c) Intermediaris o assessors en els quals els pagaments es defineixin com un percentatge del cost total de l'operació, llevat que el pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat del treball efectuat o dels serveis prestats.
d) Persones o entitats vinculades amb el beneficiari, llevat que la contractació s'efectuï d'acord amb les condicions normals de mercat i s'obtengui l'autorització prèvia expressa de l'òrgan que concedeix la subvenció.
e) Persones o entitats sol·licitants d'ajuda o subvenció en la mateixa convocatòria i en el mateix programa que no hagin obtingut subvenció perquè no compleixin els requisits o no assoleixin la valoració suficient.
Per determinar les persones vinculades s'ha d'aplicar, supletòriament, l'article 68.2 del Reglament de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
En cas de subcontractar part de l'activitat objecte d'aquest contracte, s'han de preveure mecanismes per assegurar que els subcontractistes compleixin el principi «DNSH», de no causar cap perjudici significatiu als sis objectius mediambientals de l'article 17 del Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny, relatiu a l'establiment d'un marc per facilitar les inversions sostenibles i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088, així com les obligacions de difusió de l'origen del finançament en totes les actuacions subcontractades, d'acord amb l'article 9 de l'Ordre HFP/1030/2021, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Igualment, en el cas que el beneficiari sigui una persona jurídica pública, s'ha de formalitzar una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI) per part dels intervinents en els procediments de contractació, d'acord amb el model que ha de facilitar l'òrgan gestor de la subvenció, disponible a la Seu Electrònica.
16. Comprovació del valor de mercat
En cap cas, l'import de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat. L'ICIB pot comprovar el valor de mercat de les despeses subvencionades, d'acord amb l'article 41 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
17. Imports màxims de les ajudes
17.1. La quantia màxima de cada subvenció ve donada pel nombre de pantalles de què disposa cada sala d'exhibició cinematogràfica, conformement als criteris següents:
a) 11.200 € per a sales amb una única pantalla.
b) 15.400 € per a complexos cinematogràfics amb dues pantalles.
c) 19.600 € per a complexos cinematogràfics amb tres pantalles.
d) 23.800 € per a complexos cinematogràfics amb quatre pantalles.
e) 28.000 € per a complexos cinematogràfics amb cinc pantalles.
f) 30.800 € per a complexos cinematogràfics amb sis pantalles.
g) 33.600 € per a complexos cinematogràfics amb set pantalles.
h) 36.400 € per a complexos cinematogràfics amb vuit pantalles.
i) 39.200 € per a complexos cinematogràfics amb nou pantalles.
j) 42.000 € per a complexos cinematogràfics amb deu pantalles.
k) 44.800 € per a complexos cinematogràfics amb onze pantalles.
l) 47.600 € per a complexos cinematogràfics amb dotze pantalles.
m) 50.400 € per a complexos cinematogràfics amb tretze pantalles.
n) 53.200 € per a complexos cinematogràfics amb catorze pantalles.
o) 56.000 € per a complexos cinematogràfics amb quinze pantalles.
p) 58.800 € per a complexos cinematogràfics amb setze pantalles.
17.2. L'import màxim de l'ajuda que pot percebre cada projecte beneficiari és del 80 % de la inversió total feta, de conformitat amb el Reglament general d'exempció de categories (Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat).
17.2. L'import màxim de l'ajuda que pot percebre un mateix beneficiari és de 65.000,00 € (seixanta-cinc mil euros).
17.3. Per a màxims acumulats amb altres ajudes, regeix el que preveu l'apartat 20.1.
17.4. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, o en cas que es produeixi una minoració en l'import final justificat, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients seguint el mateix criteri que estableix l'apartat 9.
18. Pagament
18.1. Les ajudes s'abonen, amb caràcter general, en un únic pagament, que s'ha d'efectuar una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit la subvenció i un cop justificada la inversió subvencionada, en els termes d'aquesta convocatòria.
18.2. La subvenció es paga mitjançant una transferència bancària en el número de compte bancari indicat en el formulari de sol·licitud.
19. Justificació
19.1. El termini per justificar les despeses compensables objecte de l'ajuda acaba el 31 de desembre de 2023.
En el cas que no s'hagi presentat, l'òrgan administratiu competent ha de requerir al beneficiari que presenti la justificació en un termini improrrogable de quinze dies hàbils, tal com s'estableix en l'article 20.3.c) de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2019 per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions en matèria d'educació i cultura. El fet de presentar la justificació en el termini addicional que estableix aquest apartat no eximeix el beneficiari de les sancions que corresponguin de conformitat amb la Llei general de subvencions.
19.2. No tenen la consideració de justificants de la inversió subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets amb anterioritat a l'1 de gener de 2021 ni amb posterioritat a l'1 de juny de 2023.
19.3. La inversió subvencionada s'ha de justificar amb la presentació del compte justificatiu a través del model normalitzat (annex 2), amb la documentació següent:
a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades per a la concessió de la subvenció, que ha d'incloure, obligatòriament, tots aquests apartats:
b) Fotografies de tot el material que s'ha adquirit i/o de les inversions fetes. En el cas que en disposin, cal que les plaques amb les característiques de la maquinària siguin visibles.
c) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades:
- Una explicació detallada de les despeses realitzades a cada sala o complex cinematogràfic en relació amb el projecte presentat. Si escau, s'han d'indicar les desviacions que es produeixin en el pressupost inicial. Només s'han de tenir en compte els conceptes imputats al pressupost presentat amb la sol·licitud.
- La indicació, si escau, dels criteris de repartiment dels costs generals i indirectes incorporats a la relació classificada de les despeses.
- Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat la inversió subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència.
- Full de càlcul (annex 7) que inclou una relació classificada de les despeses, emplenat correctament i signat, amb la identificació del creditor, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.
- Els tres pressuposts que, com a mínim i si escau, en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària. S'ha de justificar l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
En els supòsits en què s'hagi d'adjuntar a les sol·licituds una memòria econòmica, els compromisos que s'hi plasmin es poden flexibilitzar en el sentit que es permetin compensacions entre els conceptes pressupostats, sempre que es compleixi la finalitat de la subvenció.
d) Les factures, completes o simplificades, han de complir els requisits que estableix el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre. La descripció de l'operació ha d'aportar prou informació sobre el concepte i el període objecte de facturació perquè es pugui verificar la relació de la despesa amb l'objecte de l'ajut. Si el concepte de la factura no és prou explicatiu, cal adjuntar-hi els albarans de lliurament corresponents o altra documentació justificativa. En tot cas, s'ha de poder verificar el preu unitari de l'operació. En el cas que en algunes de les factures sol·licitades no consti l'IVA, és obligatori fer referència a la disposició normativa en virtut de la qual n'és aplicable l'exempció, d'acord amb l'article 6.1.j) del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
- No s'admeten factures que no desglossin amb detall la inversió feta.
- No s'accepten tiquets com a documents comptables justificatius de despesa.
- No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 € (IVA exclòs).
- No és necessari presentar les factures o els documents equivalents d'un import igual o inferior a 3.000 €, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.
e) Els documents acreditatius del pagament (extracte bancari i/o justificant bancari) han de complir els requisits següents:
- La identificació de la persona beneficiària i l'ordenant del pagament, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament. L'ordenant ha de fer-hi constar el seu NIF i la denominació social.
- El concepte en què s'ordena el pagament i remissió al número o números de factura a què correspon. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre despesa i pagament.
En el cas de pagament mitjançant xec nominatiu, pagaré, lletres de canvi o similars, l'entitat ha d'aportar còpia del document i còpia de l'extracte bancari que acredita el càrrec.
- No s'accepta cap document acreditatiu del pagament que sigui en efectiu.
- No s'accepta cap justificació de pagament per compensació.
f) Qualsevol altra documentació que li sigui requerida a l'efecte de comprovar la realització del projecte subvencionat i el compliment de les obligacions requerides en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
19.4. En el cas que el compte justificatiu no contengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat l'ajuda, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies hàbils següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena.
19.5. En el cas que no es justifiqui totalment la inversió objecte de l'ajuda, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda, aquesta ajuda s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.
19.6. Qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes concedides per altres administracions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
19.7. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució de concessió de l'ajuda, així com els altres incompliments prevists en la normativa aplicable, poden determinar la revocació de l'ajuda. L'òrgan gestor serà l'encarregat de dirimir-ho.
19.8. En el marc d'un control financer, la Intervenció de la Comunitat Autònoma pot sol·licitar una còpia dels extractes de moviments bancaris, informació als emissors de les factures, fer controls materials de les inversions, i altres comprovacions.
19.9. Per a la justificació de les despeses imputables a subvencions d'un import igual o inferior a 6.000 €, és suficient presentar una declaració responsable de la persona o entitat beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control que, si s'escau, s'estableixin.
20. Concurrència d'ajudes o subvencions
20.1. La subvenció és compatible amb altres ajudes o subvencions públiques o privades, nacionals o internacionals atorgades per al mateix fi, sense que en cap cas la suma de totes les ajudes obtingudes pugui superar el 80 % del cost total de l'activitat realitzada.
20.2. De conformitat amb l'article 11.e) del Decret legislatiu 2/2005, el beneficiari ha de comunicar a l'òrgan que la concedeix, la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de justificar l'aplicació que s'ha donat als fons percebuts.
20.3. L'import de la subvenció en cap cas no pot ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost total de l'activitat subvencionada.
21. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. A més de les obligacions que estableix aquest article, els beneficiaris han de complir les següents:
a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució que l'accepten o que hi renuncien, en els termes establerts en aquesta convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si no es fa constar el contrari en el termini de deu dies hàbils des que es notifica la proposta.
b) Acreditar davant l'òrgan que els ha concedit l'ajuda el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.
c) Sotmetre's a les actuacions de seguiment, comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària; la Sindicatura de Comptes, o altres òrgans de control extern, i també facilitar-los tota la informació que requereixin en relació amb les ajudes concedides. En particular, han de subministrar tota la informació que sigui necessària en els sistemes d'informació i seguiment del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
d) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.
e) Dur a terme l'acció o les accions o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria. Qualsevol canvi en el projecte o en el calendari s'ha de comunicar abans que acabi el termini d'execució a l'òrgan gestor, el qual pot acceptar o no la modificació sol·licitada. Els canvis que no s'hagin comunicat poden donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció.
f) Destinar l'import de la subvenció a finançar l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada.
g) Acreditar davant l'òrgan que els ha concedit la subvenció el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.
h) Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de fins a l'any 2026.
i) Declarar tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió. En tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions concedides per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de la subvenció concedida.
j) Dur a terme actuacions que han de complir el principi de «no causar cap perjudici significatiu» als objectius mediambientals següents, recollits en l'article 17 del Reglament 2020/852 (principi «DNSH» o «Do No Significant Harm»):
k) Garantir el compliment ple del principi de «no causar cap dany significatiu» (principi «DNSH») i l'etiquetatge climàtic i digital, d'acord amb el que preveuen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, que aprovà el Consell de Ministres el 27 d'abril de 2021, i el Reglament (UE) núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, en totes les fases del disseny i l'execució dels projectes i de manera individual per a cada actuació.
l) Respectar la normativa mediambiental aplicable i els procediments d'avaluació ambiental, quan siguin d'aplicació, conformement a la legislació vigent, així com altres avaluacions de repercussions que puguin resultar aplicables en virtut de la legislació mediambiental.
m) Complir el principi «DNSH» i l'etiquetatge climàtic, que s'ha de verificar i/o acreditar en una data intermèdia de l'execució del projecte d'inversió, i, en cas de considerar-se necessari, adoptar les mesures correctores per assegurar-ne la implementació.
n) Difondre d'una manera visible a la pàgina d'Internet de la sala d'exhibició cinematogràfica, així com en els materials que s'editin, dades relatives a campanyes, actuacions o espais subvencionats, mitjançant la inserció de la frase «Finançat per la Unió Europea - NextGenerationEU», juntament amb el logotip del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, disponible en l'enllaç: <https://planderecuperacion.gob.es/identidad-visual>.
A més, també cal incloure el logotip de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears en qualsevol acció de difusió i publicitat que es dugui a terme. El logotip de l'ICIB es pot trobar en el següent enllaç: <http://tn.caib.es/LogotipsICIB>.
o) Complir el que estableix la normativa espanyola i europea en relació amb la prevenció, la detecció i la correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos, i els pronunciaments que, respecte de la protecció dels interessos financers de la Unió Europea, hagin fet o puguin fer les institucions de la Unió Europea, d'acord amb l'article 6 de l'Ordre HFP/1030/2021, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
p) Presentar la documentació següent:
En tot cas, les mesures implementades pels titulars de les sales d'exhibició han d'estar posades en marxa en 2023.
q) Les persones beneficiàries estan obligades a dur a terme l'activitat que fonamenta la concessió de l'ajuda, i no són acceptables canvis que afectin l'essència de l'objecte o la finalitat per a la qual es va concedir. Quan la persona beneficiària posi de manifest en la justificació que s'han produït alteracions de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda, que no n'alterin essencialment la naturalesa o els, l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears pot acceptar la justificació presentada, sempre que tal aquesta acceptació no suposi danyar drets de tercers.
r) Així mateix, han de posar en coneixement de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears , immediatament després de produir-se, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o internacionals per a la mateixa finalitat.
22. Revocació
22.1. D'acord amb l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a una resolució de concessió vàlida i ajustada al dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionat l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.
22.2. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pertoca reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
23. Reintegrament
23.1. Pertoca reintegrar, totalment o parcialment, les quantitats rebudes i exigir l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'aprova el reintegrament en els supòsits que preveu l'article 44.1 del Decret legislatiu 2/2005.
23.2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
23.3. En el cas d'incompliment parcial, la fixació de la quantitat que hagi de ser reintegrada es determinarà en aplicació del principi de proporcionalitat i tenint en compte el fet que el citat incompliment s'aproximi significativament al compliment total i les persones beneficiàries acreditin una actuació inequívocament tendent a satisfer els seus compromisos.
23.4. En el cas que la persona beneficiària vulgui retornar voluntàriament una part o la totalitat de la subvenció percebuda, ho ha de comunicar per escrit a l'ICIB, perquè li faci arribar la documentació necessària per fer efectiu el reintegrament dels romanents no aplicats, així com dels interessos que en deriven.
24. Règim d'infraccions i sancions
Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions les accions o omissions dels beneficiaris previstes en els articles 51, 52 i 53 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, quan hi intervingui dol, culpa o simple negligència, i és aplicable el títol V d'aquesta norma.
25. Criteris de valoració (màxim de 40 punts)
Els punts s'atorguen en funció de la rellevància en cinc categories:
1. Capacitat transformadora: fins a 8 punts.
Cada sol·licitant ha de demostrar que el seu projecte representa una nova pràctica o un nou procés o que en millora un. La màxima puntuació s'atorgarà als projectes que presentin un enfocament significativament nou per a l'exhibició cinematogràfica, respecte d'un problema compartit i identificat, i que contenguin un pla per innovar i afrontar el futur. S'han d'assignar fins a 8 punts responent a un d'aquests criteris:
- 1.1. El projecte proposa una pràctica o un procés significativament nou per a la sala de cinema o per a membres de la xarxa de sales de cinemes? (8-7 punts)
- 1.2. El projecte representa una millora o evolució significativa d'una pràctica existent en el la sala de cinema o per a membres de la xarxa de sales de cinemes? (6-5 punts)
- 1.3. El projecte actualitza o millora un sistema ja existent al cinema o en la xarxa de cinema, sense suposar un canvi significatiu? (4-3 punts)
- 1.4. El projecte no suposa cap canvi significatiu? (0 punts)
2. Impacte en la digitalització del sector i la sostenibilitat mediambiental: fins a 12 punts.
Cada sol·licitant ha de demostrar que el seu pla respon als objectius de digitalització i/o sostenibilitat de la sales de cinema o dels membres d'una xarxa de sales de cinema. La màxima puntuació s'atorgarà als projectes més ambiciosos, que, a més, permetin analitzar i treure conclusions al final d'un projecte per a beneficiar el conjunt del sector de l'exhibició. S'han d'assignar d'1 a 3 punts en els criteris dels apartats 2.1. i 2.2, i 1 punt per criteri en els apartats del 2.3 al 2.8, fins als 12 punts:
- 2.1. El projecte té l'ambició suficient de canviar el funcionament de la sala de cinema o d'una part important dels membres d'una xarxa de sales de cinema en termes de digitalització? (d'1 a 3 punts)
- 2.2. El projecte té l'ambició suficient de canviar el funcionament de la sala de cinema o d'una part important dels membres d'una xarxa de sales de cinema en termes de sostenibilitat mediambiental? (d'1 a 3 punts)
- 2.3. El projecte ofereix nous models de negoci o enfocaments més eficients a través de la digitalització per a afrontar els problemes comercials existents? (1 punt)
- 2.4. El projecte proposa pràctiques innovadores de sostenibilitat per al sector de l'exhibició? (1 punt)
- 2.5. El projecte té el potencial de crear o millorar les relacions amb altres agents de la cadena de valor del cinema? (1 punt)
- 2.6. El projecte té el potencial de crear o millorar les relacions del sector cinematogràfic amb altres sectors de la indústria cultural o d'altres sectors econòmics? (1 punt)
- 2.7. El projecte proposa una major comunicació y intercanvi d'idees, processos i pràctiques? (1 punt)
- 2.8. El projecte està compromès amb més de tres objectius de desenvolupament sostenible? (1 punt)
3. Impacte en les audiències, en la inclusió social i en el repte demogràfic: fins a 10 punts.
Cada projecte ha de demostrar el seu impacte positiu en la participació i la captació d'audiències i/o els beneficis socials o comunitaris del projecte que ocasionaran una captació o participació més important del públic. La màxima puntuació s'atorgarà a projectes que ofereixin pràctiques i processos demostrables que generin un desenvolupament quantificable de noves audiències o noves formes de captació i participació d'audiències; en especial, de grups subrepresentats o desfavorits, i que arribin a llocs amb escassa presència de sales de cinema o oferta cultural. S'ha d'assignar 1 punt per criteri en els apartats del 3.1 al 3.6, i 4 punts en l'apartat 3.7, fins als 10 punts:
- 3.1. El projecte ofereix noves maneres de captar audiències i comunitats d'audiències diverses? (1 punt)
- 3.2. El projecte ajudarà a augmentar el compromís dels cinemes amb el públic més jove? (1 punt)
- 3.3. El projecte ajudarà a augmentar el compromís dels cinemes amb el públic més gran? (1 punt)
- 3.4. El projecte augmenta l'accés de les persones amb discapacitat als cinemes? (1 punt)
- 3.5. La proposta permet un compromís major dels cinemes amb els grups desfavorits de la societat? (1 punt)
- 3.6. El projecte aportarà beneficis socials i culturals demostrables a la col·lectivitat destinatària? (1 punt)
- 3.7. El projecte es desenvoluparà en un entorn amb escassa presència de sales de cinema o d'oferta cultural? (4 punts)
4. Impacte en la diversitat de l'oferta cinematogràfica: fins a 6 punts.
Cada projecte ha de demostrar que el seu treball pot contribuir a augmentar l'accés i la circulació d'una diversitat de produccions. La màxima puntuació s'atorgarà als projectes que comptin amb evidències clares i mesurables de l'impacte significatiu en termes diversitat. S'assignarà 1 punt per criteri fins a 6 punts:
- 4.1. El projecte contribueix a augmentar l'abast i la circulació de les pel·lícules europees i iberoamericanes?
- 4.2. La proposta inclou el compromís d'oferir un percentatge mínim anual de pel·lícules dirigides per dones?
- 4.3. La proposta inclou el compromís d'oferir un percentatge mínim anual de documentals?
- 4.4. La proposta inclou el compromís d'oferir un percentatge mínim anual de pel·lícules d'animació?
- 4.5. La proposta inclou el compromís d'oferir un percentatge mínim anual de pel·lícules en versió original o en llengües oficials de l'Estat diferents al castellà?
- 4.6. El projecte permet millorar l'experiència cinematogràfica?
5. Estimació pressupostària i viabilitat del projecte: fins a 4 punts.
Els projectes han de demostrar que poden complir els objectius dins del pressupost i els recursos establerts. La màxima puntuació s'atorgarà als projectes que demostrin que poden ser executats en un forma i amb un cronograma realistes, respectant el pressupost i els recursos proposats, i que, a més, compti amb socis que li ofereixin un valor agregat. S'ha d'assignar 1 punt per criteri, fins als 4 punts:
- 5.1. Existeix un pressupost creïble i equilibrat?
- 5.2. El projecte disposa de recursos realistes per aconseguir els seus objectius?
- 5.3. El projecte compta amb socis que li ofereixin un valor agregat, coneixements i experiència clars?
- 5.4. Es planteja un cronograma realista per dur a terme el projecte?
La puntuació mínima per poder obtenir la subvenció és de 15 punts.
26. Protecció de dades personals
Les dades de caràcter personal de les persones físiques es tracten amb subjecció estricta al que disposen el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la resta de la normativa sobre protecció de dades personals.