Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE MARRATXÍ

Núm. 403198
Aprovació inicial i exposició pública de l'Ordenança reguladora de vehicles de mobilitat personal

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Marratxí, en sessió ordinària de dia 31 de maig de 2022, va aprovar inicialment l'Ordenança reguladora de vehicles de mobilitat personal, article 102.1.a) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, previ Dictamen de la Comissió Informativa.

Una vegada aprovat inicialment l'Ordenança municipal reguladora d'usos de vehicles de mobilitat personal, s'obrirà termini d'informació pública, per un mínim de trenta dies. L'Acord d'aprovació inicial, junt amb el text íntegre es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el taulell d'anuncis de la Corporació.

De no presentar-se al·legacions en l'esmentat termini, l'Ordenança municipal reguladora d'us de vehicles de mobilitat personal, es considerarà aprovada definitivament.

 

Marratxí, 6 de juliol de2022

El batle Miquel Cabot Rodríguez

 

Ordenança reguladora d'usos de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP).

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Els municipis són espais de trobades, convivència, treball, oci, cultura i interrelacions humanes. Els ciutadans i ciutadanes, veïnes i veïnats tenen dret a participar d'aquest espai de convivència en condicions de seguretat, especialment els menors d'edat i ancians.

Gràcies a l'impuls que s'ha donat a l'àmbit municipal a la mobilitat sostenible, s'està observant un ús creixent de la bicicleta com a mètode de transport i una irrupció exponencial a la via pública, dels anomenats vehicles de mobilitat personal, d'ara en endavant VMP, per les seves reduïdes dimensions, plegables i lleugers.

Així doncs, degut a la proliferació dels VMP, als espais públics del nostre municipi, s'ha considerat convenient l'elaboració d'una normativa pròpia del municipi per regular les condicions d'ús i circulació. Així, amb la present regulació es vol garantir el gaudiment de les vies i espais públics, sense que determinats aparells suposin un perjudici a la tranquil·litat i a la seguretat dels ciutadans i veïns del nostre municipi. La finalitat, no és altre, que afavorir la seguretat vial i garantir que la circulació d'aquests vehicles es realitzi d'una manera adaptada i segura, fent-la compatible amb els diferents usos de les vies publiques del municipi de Marratxí.

Tradicionalment el tràfic urbà s'ha disciplinat jurídicament en el nostre país diferenciant vianant i vehicle de motor. Al primer se li assignava com espai natural les voravies i al segon les calçades. Sobre aquesta separació es varen establir les principals normes de trànsit que regeixen a les ciutats, com les relatives a restriccions, senyalització, prioritats de pas, prohibicions, etc.

es noves tecnologies han afavorit l'aparició de solucions de mobilitat urbana que afavoreixen els desplaçaments peatonals mitjançant l'auxili de nous models de vehicles que rompen amb la tradicional divisió de vianant/vehicle de motor. Aquests vehicles en alguns caos ostenten una massa superior a la de les persones i es mouen a major velocitat que els peatons.

En conseqüència amb l'exposat anteriorment i per mancança fins al moment d'un espai propi en les vies, els vehicles de mobilitat personal (VMP) generen situacions de risc a l'hora de compartir l'espai urbà amb la resta d'usuaris. L'incompliment de les normes bàsiques de convivència és font de conflictes i els ciutadans i ciutadanes exigeixen als poders públics, especialment aquells especialment propers, regulacions cada vegada més detallades i, quan sigui pertinent, sancions, per resoldre-les.

Amb l'objectiu de mantenir l'esperit obert i acollidor del municipi de Marratxí, salvaguardar els seus elements integrants pel gaudiment i aprofitament de part de tots, així com garantir la tranquil·litat i la seguretat en la circulació, l'Ajuntament de Marratxí ha elaborat el present text normatiu.

1.- Àmbit d'aplicació.

Les normes d'aquesta Ordenança obliguen als titulars i a les persones usuàries de les vies i espais públics de titularitat municipal, i de les vies privades de servitud o concurrència pública dins el terme de Marratxí.

 2.- Definició de VMP.

Vehicle d'una o més rodes dotat d'una única plaça i propulsat exclusivament per motors elèctrics que poden proporcionar en aquest una velocitat màxima per disseny compresa entre 6 i 25 km/h. Resta fora d'aquesta definició els vehicles de competició que compleixin aquestes característiques i els vehicles per persones amb mobilitat reduïda.

No es permetrà la circulació d'aquest tipus de vehicles modificats mitjançant accessoris que els converteixen en vehicles de tres rodes o més o permetin la seva conducció asseguts a diferent altura per la que varen ser dissenyats.

Únicament poden ser equipats amb seient quan així ho incorpori el fabricant i sigui dotat d'un sistema d'auto-equilibrat.

3.- Certificat de circulació.

Els vehicles de mobilitat personal requeriran, per poder circular, el certificat de circulació que garanteixi el compliment dels requisits tècnics exigibles per la normativa nacional i internacional recollits en el seu manual de característiques, així com la seva identificació.

L'obligació de disposar de certificat per la circulació i la seva identificació, de conformitat a l'establert en el Manual de característiques dels vehicles de mobilitat personal, publicat al BOE núm. 18/22, de 21 de gener de 2022, serà d'aplicació per tots els vehicles comercialitzats a partir de dia 22 de gener de 2024.

Els comercialitzats amb data anterior, podran circular fins dia 22 de gener de 2027, malgrat no disposin de certificat.

4.- Característiques generales.

4.1. L'edat mínima permesa per circular amb un vehicle de mobilitat personal per les vies i espais públics és de 14 anys. Els menors d'aquesta edat només podran fe ús de vehicles de mobilitat urbana quan aquests resultin adequats a la seva edat, altura i pes, fora de les zones de circulació, en espais tancats al tràfic, i acompanyats i sota la responsabilitat dels seus progenitors o tutors.

4.2. Només es permet l'ús unipersonal dels VMP.

4.3 Es deurà circular amb la diligència i precaució necessàries per evitar danys propis o aliens, evitant així posar en perill a la resta de persones que usin la via, especialment quan travessin una calçada per un pas de vianants, que hauran de fer-ho sortint del vehicle.

4.4. Queda prohibit circular superant les taxes d'alcohol establertes per la normativa general de trànsit o baix la influencia de drogues, estupefaents o substàncies psicotròpiques.

5.- Circulació.

5.1. Es prohibeix la circulació dels VPM per:

- Voravies i demès espais reservats amb caràcter exclusiu pel trànsit, estància i esbarjo dels vianants.

- Vies interurbanes, com poden ser:

-Ma13a (Ctra. Inca), des de la finalització de l'Avinguda Antoni Maura fins la localitat de Santa Maria. 

-Ma3017 (Sa Comuna), des del núm. 39 o creuer amb Travessia Comuna, fins el municipi de Palma.

-Ma3010 (Pòrtol-Sta. Maria), des de la finalització del carrer Major fins el cementiri de Sta. María.

-Ma3016, des de l'església de Sant Marçal, fins la Ma3030 (Ctra. Marratxinet).

-Ma3015 Marratxinet.

-Ma3030 (Ctra. Marratxinet) des de la Ma13a (Ctra. Inca), fins el terme municipal l de Sta. María.

-Ma2040, des de la Ma13a (Ctra. Inca), fins el   terme municipal de Bunyola.

-Ma2031, des de Palma fins Bunyola.

- Autopistes i autovies.

5.2. En els nuclis urbans on hi hagi carril bici, circularan obligatòriament per aquest abans que per la voravia, en les següents condicions:

a) Quan comparteixin l'esmentat carril bici amb vianants, aquests gaudiran de prioritat, adequaran la velocitat al seu pas i no realitzaran cap maniobra que afecti negativament a la seva seguretat. En cap cas es podrà excedir de la velocitat màxima de 10 km/.

b) Quan el carril bici sigui segregat de la voravia o vial per vianants, a una velocitat màxima de 20 km /h.

5.3. Quan només puguin circular per la calçada, ho faran exclusivament en zones declarades com Zona 30 o 20 i en els carrers amb un únic carril d'un sentit de circulació velocitat màxima del qual permesa estigui limitada com a màxim a 30 km/h. En aquests casos la persona que condueixi el VMP ho farà pel centre de la calçada i a una velocitat màxima de 25 km/h.

5.4. Han de respectar en tot moment les normes generals de circulació establertes tant per l' Ordenança reguladora de l'ús, aprofitament i circulació en les vies i espais d'ús comunal, així com per la normativa i la legislació de trànsit, circulació de vehicles i seguretat vial, havent de posar especial atenció a les preferències establertes en els creuers de vies i en especial a les senyals d'advertència situades en els carrils bici que indiquen que deuen cedir el pas a altres usuaris de la mateixa.

La persona conductora ha d'esser en tot moment en condicions de controlar el seu vehicle. A l'hora d'apropar-se   altres persones usuàries de la via, deuen adoptar les precaucions necessàries per garantir la seguretat vial, respectant la preferència de pas de les persones vianants.

6.- Usos i mesures de seguretat.

6.1. Els usuaris de VMP hauran de dur casc homologat i armilla, trinxa o element reflectant i d'alta visibilitat que vagi al voltant del cos en la seva mitat superior i no damunt el vehicle. En el cas de que l'usuari porti amb si mateix una motxilla a l'esquena o qualque altre element anàleg, la peça reflectant deurà, si fos possible, anar al voltant a dit element.

6.2. Aquests vehicles hauran de disposar de timbre, sistema de fre, llums (davantera de color blanc i darrera de color vermell) i elements reflectants degudament homologats i la persona que els utilitzi ha de mantenir-se dret sobre el mateix, a excepció en els casos de vehicles amb seient homologat. 

Amb la intenció de millorar la seva visibilitat per part de la resta d'usuaris de la via pública, hauran de dur enceses sempre les llums, independentment de l'hora del dia i circumstàncies meteorològiques o ambientals.

6.3. No es permet circular utilitzant casc o auriculars connectats a aparells reproductors de so, ni l'ús durant la conducció de dispositiu de telefonia mòbil, així com qualsevol altre mitjà o sistema de comunicació que impliqui l´ús manual.

6.4. No podran dur mercaderies u objectes que impedeixin la pròpia llibertat de moviments ni que comprometin la pròpia estabilitat del vehicle.

6.5. No podran circular amb animals.

7.- Assegurança obligatòria de responsabilitat civil.

Es recomana als usuaris de VMP tenir contractat una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi, como a mínim, un import de 150.000 euros.

8.- Estacionament.

8.1. Només podran estacionar en les zones reservades per a bicicletes i llocs específicament habilitats amb aquesta finalitat, quedant prohibit que es formin als arbres, faroles, bancs, semàfors i altres elements de mobiliari urbà quan es pugui veure afectada la seva funcionalitat, si això provoca deteriorament o menyscabament de dits elements o dificulta el pas dels usuaris de la via.

8.2. Queda prohibit estacionar davant de zones de càrrega i descàrrega, en llocs reservats a altres usuaris, estacionaments habilitats per a persones amb mobilitat reduïda, zones d'estacionament prohibit, sortides d'emergència, aturades de transport públic, pas de vianants, accessos a col·legis i centres mèdics.

8.3. Si l'estacionament dels VMP està ubicat a una voravia o zona reservada pels vianants, es permet la circulació fins arribar a la zona d'estacionament pel camí més curt des de la voravia o via ciclista i hauran de fer-ho sortint del vehicle.

9.- Activitats d'explotació econòmica.

9.1. Per la circulació dels VMP que s'utilitzin per l'exercici d'una activitat econòmica turística, d'oci, ús compartit o pel repartiment de mercaderies, s'haurà d'obtenir prèviament la corresponent autorització municipal, en la qual haurà de figurar el recorregut de les rutes autoritzades, l'horari, i altres condicions i limitacions que es considerin necessàries per garantir la seguretat de les persones usuàries de les vies publiques. 

Així mateix, hauran de ser identificats i inscrits en el registre corresponent, presentant el corresponent document que acrediti la seva homologació i anotació del número de bastidor.

9.2. La persona responsable de l'activitat turística o d'oci, haurà de cerciorar-se de que les persones usuaris dels VMP disposen d'un nivell d'habilitat mínim que garanteixi la seva seguretat i la de la resta de les persones usuàries de la via.

9.3. Les persones físiques o jurídiques titulars dels vehicles de mobilitat personal, ja sigui a títol de propietat o qualsevol altre títol, hauran de contractar una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys a tercers i els danys i perjudicis que es puguin derivar amb caràcter subsidiari per l'ús que en facin els usuaris als qui els cedeixin o lloguin, per una cobertura mínima de 500.00 euros.  

9.4. Si es desenvolupa una activitat turística, quan circulin en grup, no podran superar les sis persones i hauran d'anar acompanyats per un guia. Si coincidissin més d'un grup, mantindran una distancia mínima entre ells de 50 metres.

El vehicle i les persones usuàries podran dur elements que els identifiqui com que pertanyen a la persona física o jurídica titular de l'explotació econòmica, sense perjudici de l'obligatorietat de portar una peça reflectant o bé que aquestes ho siguin.

9.5. Quan es destinin al lloguer individual, només es podran estacionar en els espais i sota les condicions estipulades en les autoritzacions o llicències que s'atorguin per aquesta activitat.

10.- Règim sancionador.

10.1. Les infraccions als preceptes regulats en aquesta Ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus, sent la responsabilitat directa de la persona autora del fet susceptible d'infracció.

En els casos d'infraccions comeses per persones menors de 18 anys, els pares, tutors, acollidors i tutors legals o de fet reposaran solidàriament de la infracció comesa per la persona menor d'edat.

10.2. Infraccions lleus:

a) No respectar els llocs d'estacionament autoritzats pels VMP.

b) Travessar un pas de vianants sense sortir del vehicle.

c) Circular sense respectar la distancia mínima entre grups o en un nombre superior a sis persones per grup, incloent al guia.

d) Incomplir l'obligació d' identificar el vehicle de mobilitat personal o de registrar-ho, quan així sigui disposat en la normativa aplicable.

10.3. Són infraccions greus:

a) Circular incomplint les normes establertes en matèria de limitacions de velocitat, quan no complint les normes establertes en matèria de limitacions de velocitat, quan no sigui molt greu.

b) Circular sent menor de 14 anys.

c) Circular per vies o zones prohibides.

d) Circular usant auriculars, mòbil o qualsevol altre dispositiu electrònic, o sense ser d'aquestes característiques, poden produir distracció en l'ús i maneig dels VMP.

e) Circular sense les mesures de seguretat establertes en aquesta Ordenança (timbre, sistema de fre, casc homologat, llums i elements reflectants).

f) Circular de manera negligent, o amb una sola ma.

g) Circular amb més d'una persona o duent animals.

h) Circular arrossegant o sent arrossegat per un altre vehicle.

i) Portar en el vehicle objectes o mercaderies que puguin posar en perill l'estabilitat del mateix.

10.4. Són infraccions molt greus:

a) Circular incomplint les normes establertes en matèria de limitacions de velocitat excedint en més d'un 50% la velocitat màxima autoritzada.

b) Circular de forma temerària posant en perill la seguretat de peatons i altres usuaris de la via.

c) Circular amb taxes d'alcohol superior a les establertes reglamentàriament, o amb presencia de drogues.

d) Quan es destinin a activitats econòmiques, no contractar l'assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys a tercers, als passatgers dels vehicles i els danys i perjudicis que es puguin derivar amb caràcter subsidiari per l'ús d'aquells vehicles que facin els usuaris.

e) Circular amb VMP que ofereixen prestacions superiors a les establertes per aquests o que s'hagin manipulat per alterar la seva velocitat o les seves característiques tècniques.

11. Sancions.

Les infraccions qualificades en aquest article com lleus seran sancionades amb multes de 100.-€, les infraccions qualificades de greus es sancionaran amb multes de 200.-€, i les infraccions qualificades com a molt greus es sancionaran amb multes de 500.-€ , a excepció de les infraccions per circulació baix els efectes del alcohol o drogues, que es regirà pel que disposa el Real Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de vehicles a motor i seguretat vial.

12. Immobilització o retirada.

En els casos en els que s'hagi de procedir a la immobilització d'un VMP per una infracció greu o molt greu, i aquesta no es pugui realitzar en el propi domicili de l'usuari o lloc que aquest designi, es comissionarà el servei de grua pel trasllat al dipòsit municipal, generant-se la corresponent taxa.

13.- Curs de reeducació.

 Les persones que hagin comés una infracció qualificada com a lleu o greu, podran sol·licitar la suspensió de l'execució de la sanció, en els termes i condicions previstes en la norma municipal decretada a tal efecte.

14.- Competència.

14.1. L'incompliment de les obligacions establertes en la present Ordenança, així com les conductes contraries al Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, i les seves disposicions reglamentàries, seran constitutives d'infracció. Les infraccions seran sancionades en els casos, formes i mesures que en ella es determinin, a no ser que constitueixin delictes tipificats en les lleis penals. En aquest cas l'Ajuntament de Marratxí, suspendrà la tramitació de l'expedient sancionador i remetrà testimoni del que s'hagi actuat als tribunals de l'ordre jurisdiccional penal. La suspensió de la tramitació interromprà la prescripció de les infraccions.

Una vegada figuri sentencia ferma dictada pels tribunals penals, podrà continuar la tramitació de l'expedient sancionador.

14.2. Serà competència del Batle o de l'òrgan que tingués delegada dita atribució, la imposició de les sancions que procedeixin per les infraccions que es produeixin als preceptes continguts en la present Ordenança.

14.3. Les responsabilitats administratives que es derivin de la comissió d'una infracció seran compatibles amb l'exigència a l'infractor de la reposició de la situació alterada pel mateix al seu estat originari, així com amb la indemnització dels danys i perjudicis causats, que serà indemnitzada i exigida per l'òrgan al que correspongui l'exercici de la potestat sancionadora.

15.- Concurrència de sanciones.

15.1. A qui infringeixi amb dos o més infraccions regulades en aquesta Ordenança, s'imposaran les sancions corresponents a cadascuna de les sancions comeses

15.2. Malgrat això, quan, en aplicació de la present Ordenança, una persona infringeixi amb dos o més sancions entre les quals existeixi una relació causa-efecte, s'imposarà una sola sanció, corresponent a la sanció més elevada.

16.- Règim jurídic.

16.1. En relació amb l'incompliment de les normes reguladores del Trànsit, la circulació de vehicles i la seguretat vial contingudes en la present Ordenança, serà d'aplicació el règim d'infraccions i sancions establert en la vigent legislació estatal sobre Trànsit, circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial.

16.2. Les infraccions per incompliment de deures, prohibicions o limitacions que figuren en aquesta Ordenança, distintes de les anteriors, es regularan i sancionaran de conformitat al disposat en el Títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local.

16.3. Sense perjudici de l'exposat en el present Títol, determinats supòsits podran ser constitutius d'infracció tributària, la qual cosa serà tramitada d'acord amb el disposat en la Llei General Tributària.

Normativa

Llei 7/1985, de 2 de abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.

Real Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei sobre Trànsit, circulació de vehicles a motor i Seguretat Vial i els Reglaments de Desenvolupament.

Real Decret 970/2020, de 10 de novembre, pel que es modifiquen el Reglament General de Circulació, aprovat per Real Decret 1428/2003, de 21 de novembre i el Reglament general de Vehicles, aprovat per Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, en matèria de mesures urbanes de trànsit.

Instruccions Direcció General de Trànsit 16/V-124, de 3 de novembre de 2016 i 2019-S-149 TV-108, de 3 de desembre de 2019

Llei 39/2015, d' 1 de octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.