Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BÚGER

Núm. 237663
Aprovació definitiva de l'Ordenança general reguladora de la circulació, vehicles de motor i seguretat vial de Búger

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Búger, va acordar en sessió celebrada en data 24 de febrer de 2022 aprovar provisionalment l'Ordenança general reguladora de la circulació, vehicles de motor i seguretat vial de Búger. Després de la tramitació corresponent i no haver-se presentat al·legacions ni suggeriments es procedeix a la seva publicació d'acord amb el que es disposa en l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i amb el següent tenor literal:

“TEXT REFÓS DE L'ORDENANÇA GENERAL REGULADORA DE LA CIRCULACIÓ, VEHICLES DE MOTOR I SEGURETAT VIAL DE BÚGER

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Els articles 4.1 a), 25.2 b) i 84 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i l'article 7 del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, habiliten als Ajuntaments per desenvolupar a través d'ordenances les seves prescripcions en aspectes de tanta transcendència per a la regulació del trànsit urbà com la circulació de vianants i vehicles, els estacionaments, el tancament de les vies urbanes quan fora necessari, així com per denunciar i sancionar les infraccions comeses en aquesta matèria.

En efecte, l'article 7 del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial atorga la competència als Municipis en l'ordenació y control del trànsit a les vies urbanes de la seva titularitat, així com la vigilància per mitjà d'agents propis, la denúncia de les infraccions que es cometin en aquestes vies i la sanció de les mateixes i la possibilitat de regular mitjançant ordenança municipal els usos de les vies urbanes, fent compatible l'equitativa distribució dels aparcaments entre tots els usuaris amb la necessària fluïdesa del trànsit rodat i amb l'ús de vianants dels carrers. Al seu torn, aquesta norma legal s'ha de desenvolupat pel reglament general de circulació, aprovat pel Reial Decret 1428/2003, de 21 de novembre.

En exercici de les referides competències, s'ha entès necessari redactar la present ordenança per tal d'establir el règim sancionador en matèria de trànsit i seguretat vial de competència municipal, incloent com annex el quadre d'infraccions i sancions, amb remissió als altres aspectes de possible regulació municipal a la normativa estatal.

TÍTOL PRELIMINAR

Article 1. Competència

Aquesta Ordenança es dicta en l'exercici de les competències atribuïdes als municipis en matèria d'ordenació del trànsit de persones i vehicles a les vies urbanes per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local i pel text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 339/90, de 2 de març.

Article 2. Objecte

És objecte de la present Ordenança la regulació dels usos de les vies urbanes i travessies d'acord amb les fórmules de cooperació o delegació amb altres Administracions, fent compatible l'equitativa distribució dels aparcaments entre tots els usuaris amb la necessària fluïdesa del trànsit rodat i amb l'ús de vianants carrers, així com l'establiment de mesures d'establiment limitat, a fi de garantir la rotació dels aparcaments, amb especial atenció a les necessitats de les persones amb discapacitat que tenen reduïda la seva mobilitat i que utilitzen vehicles, tot això a fi d'afavorir la seva integració social.

Article 3. Àmbit d'aplicació

1. Els preceptes d'aquesta Ordenança s'aplicaran a les vies urbanes i espais aptes per a la circulació de vehicles i persones, i és de compliment obligatori per als titulars i usuaris de les mateixes, als d'aquelles vies i espais que, sense tenir tal aptitud siguin utilitzats per una generalitat indeterminada d'usuaris, i de la mateixa manera als espais tancats destinats a l'aparcament de vehicles, quan els mateixos siguin d'ús públic.

2. S'entén per via urbana, tota via pública situada dins el poblat, excepte les travessies.

3. Dins el concepte d'usuaris s'inclouen els que ho siguin en concepte de titulars, propietaris, conductors o ocupants de vehicles o en concepte de vianants, i tant si circulen individualment com en grup.

4. L'Ordenança s'aplica també a totes aquelles persones físiques o jurídiques que, sense estar compreses en l'apartat anterior, resultin afectades pels preceptes d'aquesta Ordenança.

5. Així mateix, s'aplica als animals solts o en ramat i als vehicles de qualsevol classe que, estàtics o en moviment, es trobin incorporats al trànsit a les vies a què es refereix l'Ordenança.

Article 4. Normes supletòries

En aquelles matèries no regulades expressament per la present Ordenança o que sobre la base de la mateixa reguli l'autoritat municipal, s'aplicarà el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, el Reglament general de circulació, aprovat pel Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, i quantes normes, de reforma o desenvolupament, es trobin vigents.

Article 5. Interpretació de conceptes

Als efectes d'aquesta Ordenança i la resta de normes complementàries, per a la definició dels conceptes bàsics sobre vies públiques, vehicles, senyals i usuaris, s'utilitzaran els indicats en l'annex I del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial i en les normes de desenvolupament que estiguin vigents.

Article 6. Distribució de competències

D'acord amb el que estableix el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, el Municipi exercirà les competències següents:

a. L'ordenació i control del trànsit a les vies urbanes, així com la seva vigilància per mitjà d'agents propis, la denúncia de les infraccions que es cometin en aquestes vies i la sanció de les mateixes quan no estigui expressament atribuïda a un altra Administració.

b. La regulació mitjançant Ordenança Municipal de Circulació, dels usos de les vies urbanes.

c. La retirada dels vehicles de les vies urbanes i el posterior dipòsit d'aquells quan obstaculitzin o dificultin la circulació o suposin un perill per a aquesta o es trobin incorrectament aparcats davant guals degudament senyalitzats, generin contaminació acústica i en els altres supòsits previstos per la legislació aplicable i en aquesta ordenança.

d. L'autorització de proves esportives quan discorrin integra i exclusivament pel nucli urbà, exceptuades les travessies.

e. La realització de proves, reglamentàriament establertes, per determinar el grau d'intoxicació alcohòlica, o per estupefaents, psicotròpics o estimulants, dels conductors que circulin per les vies urbanes quan sigui necessari.

f. El tancament de les vies urbanes quan sigui necessari.

g. La regulació del servei de transport urbà col·lectiu, transport escolar, autotaxi i ambulància.

h. La regulació de la càrrega i descàrrega.

Article 7. Vigència i revisió de l'Ordenança

1. Aquesta Ordenança té vigència indefinida i només podrà ser derogada o modificats els seus preceptes, per allò que es disposi en una norma de rang superior o per un altra ordenança.

2. En el cas que es promulgar una norma de superior rang que contradigui la mateixa, s'entendrà derogada l'Ordenança en els aspectes puntuals a què es refereixi la norma superior sempre que no sigui possible l'acomodació automàtica de la pròpia Ordenança a la mateixa, que s'entendrà feta, en virtut de l'índole de la norma superior, entre d'altres, en els supòsits que s'hagin d'ajustar les quanties de les multes o modificar la dicció d'algun article.

CAPÍTOL I.- NORMES DE COMPORTAMENT EN LA CIRCULACIÓ .

 I.- DELS AGENTS I DE LES SENYALS

Article 8.

1. Correspon als Agents de la Policia Local vigilar el compliment de la present Ordenança i regular el trànsit mitjançant les seves indicacions i senyals i formular les denúncies que procedeixin per a les infraccions que es cometin contra el disposat a la present Ordenança, Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial i la resta de disposicions complementàries, d'acord amb la normativa vigent i amb les disposicions que dictin els òrgans i autoritats competents en matèria de trànsit.

2. Així mateix, seran de la seva competència formular les denúncies per les infraccions que es cometin contra el que disposa la present Ordenança, el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, el Reglament general de circulació i la resta de disposicions complementàries o de desenvolupament.

3. La Policia local podrà establir controls i inspeccions a les vies objecte d'aquesta Ordenança per detectar els vehicles que circulen emetent pertorbacions electromagnètiques, sorolls, gasos o altres contaminants, així com controls de documentació i alcoholèmia i excés de velocitat.

Article 9.

L'ordre de prioritat entre els distints tipus de senyals serà el següent:

1. Senyals i ordres dels agents encarregats de la vigilància del trànsit.

2. Senyals que modifiquin el règim d'utilització normal de la via publica.

3. Semàfors, sí n'hi hagués

4. Senyals verticals de circulació

5. Marques vials

En el supòsit que les prescripcions indicades per diferents senyals pareixin estar en contradicció entre si, la prioritària serà segons l'ordre establert en el present article, o la més restrictiva si es tracta de senyals del mateix tipus.

CAPÍTOL II.- DE LES NORMES GENERALS DE CIRCULACIÓ I CONDUCCIÓ

Article 10. Velocitat

Amb caràcter general s'estableix com a límit màxim de velocitat de marxa en totes les vies urbanes de titularitat municipal, 30 quilòmetres per hora, sense perjudici que la Batlia, segons les característiques de la via, pugui establir altres límits, després de senyalitzar-se correctament.

Tot conductor està obligat a respectar les velocitats establertes i a tenir en compte, a més, les pròpies condicions físiques i psíquiques, les característiques i l'estat de la via, així com les del vehicle i les de la seva càrrega, les condicions meteorològiques, ambientals i de circulació, i en general, totes les circumstàncies de cada moment, per tal d'adequar la velocitat del vehicle, de manera que sempre pugui aturar la seva marxa dins dels límits del seu camp de visió i davant de qualsevol obstacle.

Article 11.

La policia local, per raons de seguretat o per garantir la fluïdesa de la circulació podrà modificar eventualment l'ordenació existent en aquells llocs on es produeixin concentracions de persones i vehicles en casos d'emergència.

Article 12.

Queda prohibit estacionar vehicles i també ocupar el costat d'aquelles zones destinades a la lliure circulació, aquest últim cas es considera com a estacionament en doble fila.

Article 13.

Es prohibeix la instal·lació de cartells, postes, fanals, marquesines o qualsevol altre element que dificulti la visibilitat de les senyals o pintura en el paviment o que, per les seves característiques, pogués induir a errada a l'usuari de la via.

Article 14.

Els conductors i viatgers de motocicletes, ciclomotors i patins mecànics, hauran d'utilitzar, quan circulin per vies urbanes o interurbanes, els cascos de protecció degudament homologats o certificats conforme a la legislació vigent.

S'entén per patí mecànic l'aparell consistent en una planxa llarga i estreta, muntada damunt dues, tres o quatre rodes a poca altura del sòl, impulsat per un petit motor i previst d'una guia o manillar davanter i amb frens manuals.

Article 15. Prohibicions:

1. Es prohibeix expressament:

2. Tirar a la via pública o les seves immediacions objectes que puguin produir incendis.

3. Transportar un nombre de persones superior a l'autoritzat.

4. Transportar en el seient davanter dret menors de dotze anys.

5. Circular transportant un menor sense utilitzar els sistemes de retenció infantil.

6. Ocupar amb més d'una persona els ciclomotors, motocicletes, bicicletes o patins mecànics quan hagin estat construïts per a una sola persona.

7. Circular amb un vehicle la superfície de cristall del qual no permeti al seu conductor la visibilitat diàfana de la via, qualsevol que sigui la seva causa.

8. Obrir les portes del vehicle amb perill, o entorpint altres usuaris de la via.

9. Els conductors de motocicletes, ciclomotors o patins mecànics arrancar o circular amb el vehicle nomes amb una sola roda damunt la calçada.

10. Es prohibeix als usuaris de bicicletes, motocicletes, ciclomotors, monopatins, patins de rodes, patins mecànics o artefactes similars aguantar-se a vehicles en marxa.

11. Circular per les voravies ì resta de zones vianants, muntants en motocicletes, ciclomotors, bicicletes, patins de rodes, monopatins, patins mecànics o aparells similars.

12. El zigzag entre els vehicles, així com introduir-se entre els que es trobin aturats davant les senyals o agents de la Policia Municipal, per a situar-se davant.

13. Aturar-se a la via pública amb els vehicles de forma que impedeixi circular a la resta.

Article 16.

No podran efectuar-se proves esportives a la via pública sense autorització municipal prèvia que determinarà les condicions de la seva realització en quant a horari, itinerari i mesures de seguretat.

Article 17.

El transport d'escombraries, arena, ciment, materials de construcció, etc., s'ha de dur a terme, en vehicles condicionats de manera que no pugui caure sobre la via part alguna de les matèries transportades; si poguessin produir pols haurà de ser condicionada la càrrega amb dispositius de protecció total que ho evitin i ser conduïts sempre a velocitat reduïda.

Article 18.

El transport de qualsevol matèria inflamable o explosiva s'ajustarà estrictament a les mesures de les més absoluta seguretat i de conformitat amb el disposat a l'art. 64 del Codi de Circulació.

Els vehicles que transportin fems, immundícies i materials nauseabunds o insalubres, hauran d'estar condicionats de forma que es trobin hermèticament tancats. Si s'utilitzessin botes i altres recipients o envasos, hauran de reunir les mateixes condicions.

Tan els vehicles com els recipients i el material utilitzat en aquesta classe de transports, hauran d'estar acuradament nets.

Article 19.

Els vehicles destinats al transport de carns mortes per al consum, hauran d'estar tancats, el seu contingut a la vista del públic i condicionats de tal manera que protegeixin eficaçment les mercaderies contra la pols i les condicions atmosfèriques.

El trespol d'aquests vehicles haurà de ser continu i disposat de tal manera que impedeixi que pugui caure a la calçada cap classe de líquids. Hauran de mantenir-se en perfecte estat de neteja.

Article 20.

Es prohibeix penjar, sortint dels vehicles, utensilis, embalatges o altres objectes; ocupar els costats del seients i condicionar defectuosament la càrrega amb perill de caiguda o produint renous.

També queda prohibit transportar càrrega que surti el cap dels animals de tir en els vehicles de tracció animal, o la part davantera, quan es tracti d'automòbils, excepte postes destinats a obres i explotacions elèctriques, telefòniques o telegràfiques, i altres càrregues per la seva similar naturalesa o destí i per a una millor i més segura col·locació podran sortir de la citada part davantera fins a un màxim de dos metres. La càrrega no s'arrossegarà en cap cas, i només les acabades d'anunciar carregades a vehicles de longitud superior a cinc metres podran sortir per la part posterior fins a tres metres; així i tot, en els vehicles de longitud inferior, aquest tipus de càrrega no podrà sortir més d'un terç dels límits del vehicles. El disposat en aquest paràgraf és sense, perjudici de les autoritzacions especials de circulació temporal que podran atorgar les Prefectures de Transports Terrestres a les empreses de serveis públic d'electricitat i telecomunicació. En cap cas l'altura de la càrrega haurà d'afectar l'estabilitat dels vehicles.

No es permetrà circular els camions i camionetes amb el portelló penjant o caigut.

Article 21. Usuaris

Els usuaris de la via estan obligats a comportar-se de manera que no obstaculitzin indegudament la circulació, ni causin perill, perjudicis o molèsties innecessàries a les persones, o danys als béns.

Article 22. Conductors

1. S'ha de conduir amb la diligència i precaució necessàries per evitar tot dany, propi o aliè, tenint cura de no posar en perill, tant al mateix conductor com als altres ocupants del vehicle i a la resta dels usuaris de la via. Queda totalment prohibit conduir de forma negligent o temerari.

2. Les conductes referides a la conducció negligent tindran la consideració d'infraccions greus i les referides a la conducció temerària tindran la consideració d'infraccions molt greus.

Article 23. Normes generals de conductors

1. Els conductors hauran d'estar en tot moment en condicions de controlar els seus vehicles. En aproximar- se a altres usuaris de la via, han d'adoptar les precaucions necessàries per a la seva seguretat, especialment quan es tracti de nens, ancians, persones cegues o en general persones amb discapacitat i amb problemes de mobilitat.

2. El conductor d'un vehicle està obligat a mantenir la seva pròpia llibertat de moviments, el camp necessari de visió i l'atenció permanent a la conducció, que garanteixin la seva pròpia seguretat, la de la resta d'ocupants del vehicle i la dels altres usuaris de la via. A aquests efectes ha de tenir cura especialment de mantenir la posició adequada i que la mantinguts la resta dels passatgers, i l'adequada col·locació dels objectes o animals transportats perquè no hi hagi interferències entre el conductor i qualsevol d'ells.

3. Queda prohibit conduir utilitzant cascos o auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so. Es prohibeix la utilització durant la conducció de dispositius de telefonia mòbil i qualsevol altre mitjà o sistema de comunicació, excepte quan el desenvolupament de la comunicació tingui lloc sense emprar les mans ni usar cascos, auriculars o instruments similars. Queden exempts d'aquesta prohibició els agents de I ‘autoritat en l'exercici de les funcions que tinguin encomanades.

Article 24. Begudes alcohòliques, substàncies estupefaents i similars

1. No podran circular per les vies objecte d'aquesta ordenança, els conductors de vehicles o bicicletes amb taxes superiors a les que reglamentàriament s'estableixin de begudes alcohòliques, substàncies estupefaents, psicotròpiques, estimulants i altres substàncies anàlogues.

2. Tots els conductors de vehicles i bicicletes queden obligats a sotmetre's a les proves que s'estableixin per a la detecció de les possibles intoxicacions per alcohol. Igualment queden obligats els altres usuaris de la via quan es trobin implicats en algun accident de circulació. Aquestes proves, que seran les previstes en la normativa vigent d'aplicació, consistiran normalment en la verificació d'aire expirat mitjançant alcoholímetres autoritzats i es practicaran pels Agents de la Policia local.

3. Les infraccions a aquest precepte tindran la consideració de molt greus.

Article 25. Visibilitat al vehicle

1. La superfície envidriada del vehicle haurà de permetre, en tot cas, la visibilitat diàfana del conductor sobre la via per la qual circuli, sense interferències de làmines a adhesius.

2. Únicament es permetrà circular amb làmines adhesives o cortinetes contra el sol a les finestretes posteriors quan el vehicle porti dos miralls retrovisors exteriors que compleixin les especificacions tècniques necessàries.

3. La col·locació dels distintius en la legislació de transports, o en altres disposicions, hauran de realitzar-se de manera que no impedeixin la correcta visió del conductor.

4. Queda prohibit, en tot cas, la col·locació de vidres tintats o pintats no homologats.

CAPÍTOL III.- DE LA CIRCULACIÓ DELS VEHICLES

Article 26. Sentit de la circulació

1. Com a norma general i molt especialment en les corbes i canvis de rasant de reduïda visibilitat, els vehicles circularan en totes les vies per la dreta i el més a prop possible del bord de la calçada, mantenint la separació lateral suficient per a realitzar l'encreuament amb seguretat.

2. Els supòsits de circulació en sentit contrari a l'estipulat tindran la consideració d'infraccions molt greus.

Article 27. Utilització dels carrils

El conductor d'un automòbil, que no sigui un cotxe de minusvàlid, o d'un vehicle especial amb el pes màxim autoritzat superior al que es prevegi reglamentàriament, circularà per la calçada i no pel voral, excepte per raons d'emergència i, a més a més, ha de respectar les regles següents:

a. En les calçades amb doble sentit de circulació i dos carrils, separats o no per marques vials, circularà per la seva dreta.

b. Quan es circuli per calçades de poblats amb almenys dos carrils reservats per al mateix sentit, delimitats per marques longitudinals, podrà utilitzar el que millor convingut al seu destí, però no haurà d'abandonar-ho més que per preparar-se a canviar de direcció, aturar o estacionar.

Article 28. Utilització del voral

1. El conductor de qualsevol vehicle de tracció animal, vehicle especial amb massa màxima autoritzada no superior a la que es determini reglamentàriament, cicle, ciclomotor, vehicle per a persones de mobilitat reduïda o vehicle en seguiment de ciclistes, en el cas que no existeixi via o part de la mateixa que els estigui especialment destinada, circularà pel voral de la seva dreta, si fos transitable i suficient, i, si ho fos, utilitzarà la part imprescindible de la calçada. També han de circular pel voral de la seva dreta, o, en les circumstàncies a què es refereix aquest apartat, per la part imprescindible de la calçada, els conductors de motocicletes, de turismes i de camions amb pes màxim autoritzat, que no excedeixi del que es determini reglamentàriament que, per raons d'emergència, ho facin a velocitat anormalment reduïda, pertorbant amb això greument la circulació. No obstant això, els conductors de bicicleta podran superar la velocitat màxima fixada reglamentàriament per a aquests vehicles en aquells trams en què les circumstàncies de la via aconsellin desenvolupar una velocitat superior, i poden ocupar fins i tot la part dreta de la calçada que necessitin, especialment en descensos prolongats amb corbes.

2. Es prohibeix que els vehicles enumerats en l'apartat anterior circulin en posició paral·lela, excepte les bicicletes i ciclomotors de dues rodes, en els casos i forma que permeti la normativa que sigui d'aplicació, atenent a les circumstàncies de la via o la perillositat del trànsit.

Article 29. Supòsits especials del sentit de la circulació

Quan les raons de seguretat o fluïdesa de la circulació ho aconsellin, podrà ordenar-se per l'autoritat competent un altre sentit de circulació, la prohibició total o parcial d'accés a parts de la via, bé amb caràcter general o per a determinats vehicles o usuaris, el tancament de determinades vies, el seguiment obligatori d'itineraris concrets o la utilització de vorals o carrils en sentit oposat al normalment previst.

Per evitar un entrebanc de la circulació i garantir la fluïdesa d'aquesta, es podran imposar restriccions o limitacions a determinats vehicles i per a vies concretes, que seran obligatòries per als usuaris afectats.

Article 30. Refugis, illots o dispositius de guia

Quan a la via existeixin refugis, illots o dispositius de guia, se circularà per la part de la calçada que quedi a la dreta dels mateixos, en el sentit de la marxa, excepte quan estiguin situats en una via de sentit únic o dins la part corresponent a un sol sentit de circulació, en aquest cas podrà fer-se per qualsevol dels dos costats.

CAPÍTOL IV.- DE LA CIRCULACIÓ DE VIANANTS

Article 31.

Els vianants transitaran per les voravies, passos i andanes a ells destinats, sempre de preferència els minusvàlids que es desplacin en cadires de rodes.

Excepcionalment els vianants podran circular per la calçada, sempre que adoptin les degudes precaucions i no produeixin perill o pertorbació greu a la circulació, en els següents supòsits:

1. Quan duguin objectes voluminosos que poguessin constituir, si circulés per la voravia, una molèstia per a la resta de vianants.

 Quan remolquin un vehicle de reduïdes dimensions que no sigui de motor. Els grups de vianants que formin un acompanyament i vagin dirigits per una persona.

2. Els minusvàlids que es desplacin en cadires de rodes.

Quan no existissin zones per a la circulació de vianants, podran transitar per la calçada per el lloc més allunyat del seu centre.

Article 32.

Els vianants no podran detenir-se a les voravies formant grups, quan això obligui a altres usuaris a circular per la calçada.

Quan els vianants duguin objectes que suposin perill o puguin produir brutícia, adoptaran les màximes precaucions possibles per evitar molèsties.

Article 33.

Es prohibeix als vianants:

1. Creuar la calçada per llocs distints dels autoritzats

2. Córrer, botar o circular de manera que molesti a la resta d'usuaris

3. Pujar o baixar dels vehicles en marxa.

Article 34.

El públic que estigui situat a les voravies dels locals d'espectacles públics, oficines, escoles, magatzems i altres establiments similars, esperant l'obertura i accés als mateixos, es col·locaran en fila o filera tan a prop com sigui possible de la línia d'edificis, procurant no dificultar la circulació de vianants per la voravia i en cap cas passar-la envaint la calçada.

Article 35.

Les persones que circulin per les voravies, amb fardells, embalums o altres objectes anàlegs, aniran per la part més propera a la calçada i hauran de prendre les precaucions necessàries per a no lesionar, ferir ni molestar la resta de les persones.

El transport a mà de peces i de tota classe d'objectes llargs s'haurà de dura a terme per dues persones, de manera que cada un dels extrems descansi sobre les espatlles o la mà dels portadors.

Article 36.

En els passos senyalitzats per a vianants (passos de zebra), aquests tindran preferència de pas sobre els vehicles.

Article 37.

La circulació dels vehicles així com els estacionaments pot ser limitada, i fins i tot prohibida, temporalment o permanent, a certes circumstàncies de temps i lloc, quan l'ordre públic, la seguretat de les persones o la fluïdesa del trànsit així ho exigeixin, havent-se en tot cas indicar les limitacions o prohibicions en les senyals previstes en el Codi de la Circulació, o per mitjà d'agents.

Article 38.

No obstant el disposat a l'article anterior, qualsevol conductor de vehicle haurà d'anar a una velocitat que no entorpeixi la circulació.

Article 39.

Haurà de moderar-se la marxa, a més dels casos establerts en el Codi de Circulació, sempre que les circumstàncies de la circulació, la seguretat i la prudència així ho exigeixin, arribant a la detenció si fos necessari, i, en especial en els casos següents:

a. Quan la part lliure de la calçada sigui estreta.

b. Quan una part de la calçada estigui ocupada per obres.

c. Quan les voravies siguin estretes o no existeixin.

d. En arribar a les creus de les calçades.

e. Davant afluències de vianants o vehicles.

f. En arribar a zones de precaució i, en particular, quan entrin o surtin els alumnes dels centres docents.

Sortint o entrant d'un immoble o d'una zona d'estacionament o d'un aparcament d'automòbils ubicats al costat de la via pública, per la qual hi tingui entrada.

g. Quan el paviment estigui banyat o en condicions desfavorables per a poder circular o detenir els vehicles; en aquest cas, a més, els conductors evitaran projectar aigua, fang o qualsevol altra matèria amb el seu vehicle, així com esquitxar o embrutar els vianants.

h. En general, quan ho indiquin els Agents de la Policia Local.

Article 40.

Tots els conductors hauran de facilitar el lliure pas:

1. Als vehicles dels serveis de policia, extinció d'incendis i assistència sanitària, a l'efecte dels quals, quan els conductors d'aquests vehicles facin notar la seva presència mitjansant la utilització de senyals especials reglamentàries, acústiques i lluminoses, els conductors de la resta de vehicles hauran d'apartar-se i, en cas necessari detenir-se.

2. A les formacions de tropes, files escolars, acompanyaments, processons i qualsevol manifestació o aglomeració pública que es trobi a la via pública.

Article 41.

Cap vehicle, encara que sigui de dues rodes, podrà marxar en posició paral·lela amb altres quan circulin dins d'un mateix carril.

Article 42.

Qualsevol que sigui la classe de vehicle, queda prohibit l'ús de rodes amb pestanyes que surtin dels pneumàtics, cadenes, abraçadores o dispositius similars col·locats sobre els pneumàtics. S'exceptua l'ús de cadenes i qualsevol altre dispositiu per evitar llenegades en cas que la superfície de la calçada estigui gelada.

CAPÍTOL V.- DE LA VELOCITAT

Article 43. Límits de velocitat

1. Tot conductor està obligat a respectar els límits de velocitat establerts i a tenir en compte, a més, les seves pròpies condicions físiques i psíquiques, les característiques i l'estat de la via, del vehicle i de la seva càrrega, les condicions meteorològiques, ambientals i de circulació i, en general, totes les circumstàncies que concorrin en cada moment, per tal d'adequar la velocitat del seu vehicle a les mateixes, de manera que sempre pugui detenir-lo dins els límits del seu camp de visió i davant qualsevol obstacle que e pugui presentar.

2. La velocitat màxima que no han de sobrepassar els vehicles en vies urbanes s'estableix, amb caràcter general, en 30 quilòmetres per hora. Aquest límit podrà ser rebaixat a les vies urbanes per decisió de l'òrgan competent de la corporació municipal.

3. No es podrà entrebancar la marxa normal d'un altre vehicle circulant a velocitat anormalment reduïda, sense cap justificació. No obstant això, es podrà circular per sota dels límits mínims de velocitat en els casos de vehicles especials i de vehicles en règim de transport especial o quan les circumstàncies del trànsit, del vehicle o de la via impedeixin el manteniment d'una velocitat superior a la mínima sense risc per a la circulació, així com en els supòsits de protecció o acompanyament a altres vehicles en què s'adequarà la velocitat a la del vehicle acompanyat.

Article 44. Distàncies i velocitat exigible

1. Excepte en cas d'imminent perill, tot conductor, per reduir considerablement la velocitat del seu vehicle, s'ha d'assegurar que ho pot fer sense risc per a altres conductors i està obligat a advertir-ho prèviament i a realitzar-ho de manera que no produeixi risc de col·lisió amb els vehicles que circulen darrere el seu.

2. Tot conductor d'un vehicle que circuit darrere un altre ha de deixar entre ambdós un espai lliure que li permeti aturar-se, en cas de frenada brusca, sense col·lisionar amb ell, tenint en compte especialment la velocitat i les condicions d'adherència i frenada. No obstant això, es permetrà als conductors de bicicletes circular en grup, extremant en aquesta ocasió l'atenció per tal d'evitar col·lisions entre ells.

3. Es prohibeix fer competicions de velocitat a les vies públiques o d'ús públic.

CAPÍTOL VI.- DE LA PRIORITAT DE PAS

Article 45. Normes generals de prioritat

1. En les interseccions, la preferència de pas es verificarà sempre d'acord amb la senyalització que la reguli.

2. En defecte de senyal que reguli la preferència de pas, el conductor està obligat a cedir-ho als vehicles que s'aproximin per la seva dreta, excepte en els supòsits següents:

a. Als vianants que circulin per la voravia, quan el vehicle tingui necessitat de creuar-la per un gual o per una zona autoritzada.

b. Als vianants que creuin per passos de zebra.

c. Durant la maniobra de gir, als vianants que hagin començat a creuar la calçada per llocs autoritzats, encara que el pas no estàs senyalitzat.

d. Als viatgers que hagin de pujar o hagin baixat d'un vehicle de transport públic en una aturada senyalitzada i es trobin entre la citada aturada i el vehicle.

e. A files d'escolars quan creuin per llocs autoritzats.

En tot cas, el conductor del vehicle que hagi de deixar pas mostrarà amb suficient antelació, per la seva forma de circular i especialment per la seva velocitat moderada, que no hagi de posar en perill ni dificultar el pas de l'usuari amb preferència, havent-se d'aturar, si això fos necessari.

Article 46. Trams extrets i de tram en pendent

1. Als trams de la via en què per la seva estretor sigui impossible o molt difícil el pas simultani de dos vehicles que circulin en sentit contrari, on no hi hagi senyalització expressa a l'efecte, té dret de preferència de pas el que hagués entrat primer. En cas de dubte sobre aquesta dita circumstància, té la preferència el vehicle amb més dificultats de maniobra.

2. En els trams de gran pendent, en els que es donen les circumstàncies d'estretor assenyalades en el nombre anterior, la preferència de pas la té el vehicle que circuli en sentit ascendent, excepte si aquest pot arribar abans a un apartador establert a aquest efecte.

Article 47. Conductors, vianants i animals

1. Els conductors tenen prioritat de pas per als seus vehicles, respecte dels vianants, excepte en els casos següents:

a. En els passos per a vianants degudament senyalitzats.

b. Quan vagin a girar amb el seu vehicle per entrar en una altra via i hi hagi vianants creuant-la, encara que no existeixi pas per a aquests.

c. Quan el vehicle creui un voral pel qual estiguin circulant vianants que no disposin de zona de vianants.

2. A les zones de vianants, quan els vehicles les creuin pels passos habilitats l'efecte, els conductors tenen l'obligació de deixar passar als vianants que circulin per elles.

 També hauran de cedir el pas:

a. Als vianants que vagin a pujar o hagin baixat d'un vehicle de transport col·lectiu de viatgers, en una aturada senyalitzada com a tal, quan es trobin entre el dit vehicle i la zona de vianants o refugi més pròxim.

b. A les tropes en formació, files escolars o comitives organitzades.

3. Els conductors tenen prioritat de pas per als seus vehicles, respecte dels animals, excepte en els casos següents:

a. En els canals degudament senyalitzades.

b. Quan vagin a girar amb el seu vehicle per entrar en una altra vía i hi hagi animals creuant-la, encara que no existeixi passos per a aquests.

c. Quan el vehicle encreuament un voral pel qual estiguin circulant animals que no disposin de canal.

4. Els conductors de bicicletes tenen prioritat de pas respecte als vehicles de motor:

a. Quan circulin per un carril-bici, pas per a ciclistes o voral degudament autoritzat per a ús exclusiu de conductors de bicicletes.

b. Quan per entrar en una altra via el vehicle de motor giri a dreta o esquerra, en els supòsits permesos, existint un ciclista en les seves proximitats.

c. Quan els conductors de bicicleta circulin en grup, seran considerats com una única unitat mòbil als efectes de prioritat de pas.

Article 48. Cessió de passos en interseccions

1. El conductor d'un vehicle que hagi de cedir el pas a un altre no ha d'iniciar o continuar la seva marxa o la seva maniobra, ni les ha de reprendre, fins que s'hagi assegurat que amb això no força al conductor del vehicle que té la prioritat a modificar bruscament la trajectòria o la velocitat del mateix, i ha de mostrar amb suficient antelació, per la seva forma de circular, i especialment amb la reducció gradual de la velocitat, que efectivament va a cedir el pas.

2. Encara quan tingui la prioritat de pas, cap conductor ha de penetrar amb el seu vehicle en una intersecció en una passa per a vianants si la situació de la circulació és tal que, previsiblement, pugui quedar detingut de manera que impedeixi o obstrueixi la circulació transversal.

3. Tot conductor detingut el seu vehicle en una intersecció regulada per semàfor i la situació del mateix constitueixi obstacle per a la circulació haurà de sortir d'aquella sense esperar que es permeti la circulació en la direcció que es proposa prendre, sempre que en fer-ho no entrebanqui la marxa dels altres usuaris que avancin en el sentit permès.

4. Les infraccions a aquest precepte tindran la consideració de greus.

Article 49.

És competència de la Batlia o per delegació el Servei corresponent tenir cura de la col·locació, conservació, modificació i/o retirada de les senyals de trànsit a les quals es refereix la present Ordenança.

Els danys que voluntàriament es causessin a les instal·lacions i senyals seran indemnitzats fins la seva completa reposició pel seu autor, sense perjudici de la multa corresponent i de la responsabilitat criminal la qual pogués procedir.

Els danys que es produïssin involuntàriament a les instal·lacions i senyal seran indemnitzades pel seu causant en tot cas. Si aquest incomplís l'obligació de comunicar el dany a l'autoritat municipal, serà a més sancionat amb multa.

Article 50. Vehicles en serveis d'urgència

Tindran prioritat de pas sobre els altres vehicles i altres usuaris de la via els vehicles de servei d'urgència públics o privats, quan es trobin en servei de tal caràcter. Podran circular per sobre dels límits de velocitat establerts i estaran exempts de complir altres normes o senyals, en els casos i amb les condicions que es determinin reglamentàriament.

CAPÍTOL VII.- DELS CANVIS DE DIRECCIÓ I SENTIT DE LA MARXA

Article 51.

1. Per entrar a l'interior d'un immoble, els conductors utilitzaran només els guals, excepte si es tracte de vehicles de dues rodes i aquells que els duguin amb el motor aturat.

2. En tot cas, l'entrada haurà de realitzar-se de forma que no obstrueixi la circulació.

3. Abans d'entrar amb un vehicle a l'interior d'un immoble a través d'un gual estan obligats a detenir el vehicle, avisant amb la senyal corresponent.

4. La sortida de l'immoble es durà a terme amb tota classe de precaucions, i si es dur a terme de marxa enrere, la maniobra haurà de ser dirigida per un observador situat a la voravia o calçada.

Article 52.

Queda prohibit realitzar pràctiques de conducció a les vies públiques, les quals hauran de limitar-se als llocs determinats per l'autoritat municipal.

CAPÍTOL VIII.- DE L'ATURADA I L'ESTACIONAMENT

Article 53.

Tindrà la consideració d'aturada tota immobilització d'un vehicle amb l'objecte de prendre o deixar persones o carregar o descarregar coses, la duració de la qual no excedeixi de dos minuts.

No es considerarà aturada la detenció accidental motivada per necessitats de la circulació ni l'ordenança dels Agents de la Policia Local.

Article 54.

L'aturada es realitzarà situant el vehicle el més a prop possible del costat dret de la calçada excepte a les vies de sentit únic, a les quals, si la senyalització no ho impedeix, també podrà realitzar-se situant el vehicle el més a prop possible del costat esquerre, adoptant-se les mesures necessàries per evitar l'entorpiment de la circulació.

Quan per raons de necessitat degudament justificades sigui necessari efectuar la parada en doble fila, haurà de romandre el conductor a l'interior del vehicle, i procedir al seu trasllat sempre que es produeixi pertorbació a la circulació.

Article 55.

Es prohibeixen les aturades en els casos i llocs següents:

1. A tots aquells llocs en què ho prohibeixi la senyalització existent.

2. Quan s'impedeixi incorporar-se a la circulació a un altre vehicle degudament aturat o estacionat.

3. Quan s'obstaculitzi l'accés de persones a immobles o s'impedeixi la utilització d'una sortida de vehicles d'un immoble degudament senyalitzada.

4. Quan s'obstaculitzin els accessos a edificis, locals o recintes destinats a espectacles o actes públics, a les hores de celebració de los dels mateixos, i les sortides d'urgència degudament senyalitzades.

5. Quan s'obstaculitzi la utilització normal dels passos de vianants.

6. A les zones destinades per a l'estacionament i aturada d'ús exclusiu per el transport públic urbà.

7. A les corbes o canvis de rasant quan la visibilitat sigui insuficient perquè la resta de vehicles puguin passar sense perill al qual estigui detingut.

8. Sobre las voravies o a les zones destinades a l'ús exclusiu de vianants.

 Front a les zones destinades a pas de persones minusvàlides o de forma que dificulti el pas de les citades persones.

Article 56.

Una vegada detinguts els vehicles, els seus ocupants hauran de davallar per el costat en el qual es detingut. Si per qualsevol circumstància ho fes pel costat oposat extremaran les precaucions per no ocasionar perill ni molèsties a la resta d'usuaris de la calçada.

Es prohibeix obrir les portes dels vehicles abans de la seva completa detenció.

CAPÍTOL IX.- DE LES FORMES D'ESTACIONAR

Article 57.

Es denomina estacionament en fila o cordó el que els vehicles estan situats un darrera de l'altre i estacionament en bateria quan estiguin situats paral·lelament un al costat de l'altre.

Article 58.

Tindrà la consideració d'estacionament tota immobilització d'un vehicle la duració del qual sigui superior a dos minuts, sempre que no sigui motivada per imperatius de la circulació o hagi estat ordenada pels Agents de la Policia Local.

Article 59.

A les vies de doble sentit de circulació, l'estacionament, quan no estigués prohibit, s'efectuarà en el costat dret del sentit de marxa.

A les vies d'un sol sentit de circulació, i sempre que no hi hagués senyalització en contrari, l'estacionament es durà a terme a ambdós costat de la calçada, sempre que es deixi una amplària per a la circulació no inferior a la d'un carril de tres metres.

Manco senyalització en contra, l'aparcament es durà a terme paral·lel a l'eix de la calçada.

 

Article 60.

L'estacionament haurà de realitzar-se de tal manera que el vehicle no obstaculitzi la circulació ni constitueixi un risc per a la resta dels usuaris de la via, tenint cura especialment de la seva col·locació i que la distància amb la vorera de la calçada sigui la menor possible.

Quan l'espai destinat a estacionament estigui delimitat en el paviment, haurà d'estacionar-se dins l'àrea marcada.

L'estacionament fora de les delimitacions en el paviment sense justificació, podrà ser sancionada per la Policia Local.

L'estacionament es durà a terme de tal manera que permeti l'execució de les maniobres d'entrada i sortida i permeti la millor utilització de l'espai restant per a altres usuaris.

Article 61.

Es prohibeix l'estacionament en els llocs i casos en què estigui prohibida l'aturada i a més en els següents casos i llocs:

1. A tots aquells llocs en els quals ho prohibeixi la senyalització existent.

En un mateix lloc de la via pública durant més de quinze dies consecutius, a l'efecte del qual només es computaran els dies hàbils. En tot cas, el propietari del vehicle tindrà l'obligació de cerciorar-se per sí, o per qualsevol altra persona o mitjà, de què el seu vehicle no es trobi indegudament estacionat com a conseqüència de qualsevol canvi de senyalització o ordenació del trànsit; per fer-ho, disposarà d'un màxim de vint-i-quatre hores consecutives, l'efecte del qual només es computaran els dies hàbils. En el cas que, per alguna causa justificada, un vehicle hagi d'estar estacionat en un mateix lloc durant un termini superior als quinze dies establerts, si el titular del vehicle ho comunica per escrit i amb antelació a la Policia Local, aquest termini s'ampliarà fins als 30 dies

2. En doble fila, en qualsevol supòsit.

3. En els llocs reservats per càrrega i descàrrega els dies i hores en què estigui en vigor la reserva.

4. A les zones reservades per estacionament de vehicles de servei públic, minusvàlids i altres categories d'usuaris.

5. A una distància inferior a dos metres a cada costat de les aturades d'autobusos senyalitzades, manco senyalització contrària.

6. Davant les sortides de vehicles d'emergència.

7. Davant els guals correctament senyalitzats.

8. En els llocs reservats exclusivament per a aturada de vehicles.

9. En bateria, sense plaques que habilitin tal possibilitat.

10. En los llocs que hagin de ser ocupats temporalment per a altres usos o activitats, en tal cas s'hauran de senyalitzar adequadament al manco amb vint-i-quatre hores d'antelació.

12. Aquells altres que no estiguin expressament recollits, quan constitueixin un obstacle greu per a la circulació de vehicles o vianants.

13. A totes les vies públiques urbanes es prohibeix l'estacionament de remolcs o semiremolcs aïllats, contenidors, cotxes remolc de càmping nòmades o de firants i cotxes-llit.

14. En front de tots aquells llocs reservats per a I'accés de minusvàlids, encara que no estiguin senyalitzats.

Article 62.

Quan un vehicle estigui immobilitzat en plena calçada com a conseqüència d'una avaria, o quan la càrrega o part d'ella hagi caigut, el conductor està obligat a retirar-los a la major brevetat possible i a prendre les mesures necessàries per assegurar la fàcil circulació i evitar accidents.

CAPÍTOL X.- DELS GUALS

Article 63.

1. La senyalització de les entrades l sortides de vehicles dels immobles es durà a terme amb una senyal col·locada a la façana de l'edifici, junt a cada porta d'accés al mateix, i en el costat dret de la mateixa vista des de la calçada, del següent format: durà dibuixada la senyal establerta pel Codi de la Circulació, indicativa de prohibit estacionar, en el centre de la qual figurarà la llegenda de “GUAL PERMANENT”. A la part inferior de la citada senyal constarà el nombre del gual i la data i autoritat que la va autoritzar.

2. Els particulars hauran, prèviament i inexcusable, obtenir autorització municipal per a la col·locació de les citades senyals i abonar les taxes corresponents.

3. L'ajuntament podrà realitzar les comprovacions i inspeccions que considerà oportunes a través dels seus agents.

4. Els guals s'autoritzaran sempre de forma discrecional per part de l'ajuntament i sense perjudici de tercers. El permís no crea cap dret subjectiu, i els seu titular podrà ser requerit en tot moment perquè suprimeixi el gual a la seva costa i reposi la vorera al seu anterior estat.

5. Les llicències de gual s'anul·laran:

a. Per no conservar en perfecte estat la vorera, pintura o rebaixa.

b. Per no ús o ús indegut del gual.

c. Per tenir pendent el pagament de la taxa corresponent en procediment executiu, sense perjudici del cobrament en l'esmentada via.

d. Per no destinar-se plenament el local o estacionament a les finalitat indicades en la sol·licitud.

e. Per canviar les circumstàncies en relació a les contingudes a la concessió de la llicència.

f. I, en general, per incompliment de qualsevol de les obligacions imposades en l'ordenança corresponent.

 Article 64.

Reserves d'estacionament. A tot el casc urbà del poble de Búger, qualsevol persona propietària d'un habitatge unifamiliar o d'un local comercial, podrà sol·licitar una reserva d'estacionament exclusiu davant de l'immoble sempre i quan no es disposi d'autorització per a l'entrada i sortida de vehicles a través de la voravia (gual) o, en cas de disposar-ne, presenti renúncia expressa oficial a la mateixa simultàniament a la sol·licitud de reserva d'estacionament exclusiu.

En cas d'edificis plurifamiliars ha de tractar-se d'edificis d'una única titularitat. A cada reserva d'estacionament que s'autoritzi se li assignarà un número (per exemple: RE 0001). Atorgada l'autorització, es lliurarà al titular de dues targetes adhesives cada una d'elles vinculada a una matrícula concreta de cotxe, que s'hauran de col·locar al vidre davanter del costat inferior dret.

La targeta indicarà el número d'autorització i l'adreça del garatge davant del qual s'autoritzi l'estacionament exclusiu, de forma que només tendran dret a estacionar en aquesta reserva els vehicles que portin aquesta targeta i únicament davant l'adreça del garatge indicat a la targeta.

Malgrat la tinença de l'autorització de reserva d'estacionament exclusiu, si el vehicle que porti la targeta s'estaciona a una altra reserva d'estacionament es procedirà a la seva denúncia constituint una infracció lleu sancionada amb 100€.

En el supòsit de què no es disposi d'autorització de reserva d'estacionament exclusiu, l'estacionament en els esmentats espais reservats constituirà infracció sancionada amb 100€.

Un cop denunciat el vehicle que hagi comès la infracció es procedirà a la seva retirada i dipòsit a les dependències municipals amb les oportunes meritacions de les taxes previstes a la normativa fiscal municipal.

Per a l'obtenció d'una reserva d'estacionament, el propietari de l'immoble haurà de presentar una sol·licitud a l'ajuntament de Búger, adjuntant el darrer rebut de l'IBI i, a més, la renúncia expressa oficial a l'autorització per a l'entrada i sortida de vehicles a través de la voravia (gual) en el cas de disposar-ne.

Presentada aquesta sol·licitud, el departament de policia local emetrà informe sobre la procedència o no de la seva concessió i, a la seva vista, es dictarà l'oportuna resolució de batllia o de l'òrgan delegat per aquesta.

CAPÍTOL XI.- DE LA CÀRREGA I DESCÀRREGA

Article 65.

Les operacions de càrrega i descàrrega de mercaderies es duran a terme seguint estrictament les normes següents:

1. El vehicle s'estacionarà junt a la vorera de la voravia o en llocs on no es produeixi pertorbació a la circulació i, en cap cas, es podrà interrompre.

2. Les mercaderies es carregaran i descarregaran pel costat del vehicle més proper al costat de la voravia.

3. La càrrega i descàrrega es durà a terme procurant evitar renous i qualsevol altre molèstia als veïns, als vianants o a altres usuaris de la via.

4. Les operacions de càrrega i descàrrega es duran a terme amb la major celeritat, tan quan es duguin a terme en un lloc de la via pública especialment reservat per a la càrrega i descàrrega com quan es duguin a terme fora dels llocs destinats a l'estacionament sense limitació de duració ni de tipus de vehicle.

5. Les operacions de càrrega i descàrrega es duran a terme sempre amb el motor aturat, manco quan sigui necessari utilitzar el motor per accionar l'elevador o muntacàrregues del propi vehicle.

6. En cap cas s'emmagatzemaran enterra les mercaderies o objectes que estiguin carregant o descarregant.

Article 66.

Les zones de càrrega i descàrrega se senyalitzaran amb placa rectangular de fons blau i lletres blanques, amb la llegenda “CÀRREGA I DESCÀRREGA” seguida de l'horari i dies en què s'autoritzin les citades operacions.

Aquestes zones seran de caràcter general i podran ser utilitzades per tot classe de vehicles mentre es duguin a terme les operacions de càrrega i descàrrega, prohibint-se terminantment l'espera dels vehicles a les citades zones.

Article 67.

La instal·lació de qualsevol tipus de contenidor, aparell elevador, barrera de protecció i qualsevol altre element o aparell que se situï a la via pública haurà d'estar recolzada obligatòriament per la corresponent llicència o autorització municipal, amb indicació del lloc i temps, de duració, instal·lant-se el recipient sense que surti de la línia exterior formada pels vehicles correctament estacionats. L'Ajuntament es reserva el dret a ordenar la retirada de contenidors fins i tot quan s'hagués autoritzat la seva col·locació si així ho aconsellen les circumstàncies de circulació o medi ambiental de la zona.

Els contenidors instal·lats a la calçada hauran de dur en els seus angles més propers al trànsit elements reflectors amb una longitud mínima de 50 cm i una amplària de 10 cm. I durant la nit hauran d'estar degudament senyalitzats amb llums intermitents.

La persona física o jurídica titular de l'autorització serà la responsable de la correcte col·locació dels contenidors. En tot cas, l'instal·lador del contenidor haurà d'abstenir-se de la seva col·locació sense haver comprovat prèviament que es disposa de la corresponent autorització o llicència municipal.

Si es col·loca algun contenidor a la via pública sense la corresponent autorització o llicència, es considerarà com a infractor i al mateix temps com a responsable dels danys o perjudicis que hi pogués haver, la persona que ha procedit a la seva col· locació i si fos desconegut, ho serà el titular í/o usuari.

Article 68.

La càrrega i descàrrega de materials explosius, inflamables, càustics, corrosius, tòxics, nauseabunds o insalubres es durà a terme exclusivament en els llocs autoritzats. Els vehicles que els transporten només circularan durant les hores convingudes o autoritzades per a tal finalitat, i no podran detenir-se ni estacionar- se més que en els llocs assenyalats per a la seva càrrega i descàrrega.

CAPÍTOL XII.- DELS OBSTACLES A LA CIRCULACIÓ

Article 69.

Els conductors tenen la obligació de retirar de la via pública els elements que haguessin utilitzat per evitar que el vehicle es mogués durant l'aturada, quedant prohibit utilitzar a tal finalitat elements naturals, com pedres o altres, no destinats de manera expressa a la citada funció. Els obstacles que a la via pública dificultin la circulació de vehicles, s'hauran de senyalar convenientment de la manera establerta en el Codi de la Circulació i normes de desenvolupament.

Article 70.

Es prohibeix dur a terme a la via pública operacions de reparació, greixatge, revisió, comprovació i resta d'operacions similars de vehicles, així mateix, que els tallers de reparació estacionin els seus vehicles a la via pública en espera de dur a terme les operacions citades a l'interior dels seus locals.

Es prohibeix dur a terme torn d'espera a la via pública per a accés a aparcaments, gasolineres, tallers, etc.

 

​​​​​​​Article 71.

Queda prohibit col·locar a la via pública taulells, bidons, caixes o altres objectes que impedeixin o restringeixin la circulació o el lliure estacionament de vehicles.

Article 72.

Es prohibeix que a les calçades i voravies s'hi instal·lin quioscs, llocs, barraques, aparells, terrasses d'establiments i construccions provisionals, així com que s'executin obres, sense haver obtingut prèviament llicència o autorització municipal i assegurar convenientment el trànsit per els citats llocs.

Article 73.

Es prohibeix estacionar a la via pública els vehicles de tot tipus objecte de venda, de lloguer amb o sense conductor i exposicions excepte als espais públics prèviament autoritzats.

Article 74.

Transcorregudes vint-i-quatre hores des de la imposició de la primera sanció per incompliment dels article del 57 al 61 i del 70 al 72 d'aquesta ordenança sense que s'hagin retirat els objectes o vehicles, podran ser retirats pels serveis municipals i custodiats en el dipòsit municipal. Per a poder-se recuperar els indicats objectes, l'interessat haurà d'abonar les despeses ocasionades per la retirada, més l'import d'una segona multa, per igual import de la primera.

CAPÍTOL XIV.- DELS RENOUS I FUMS

Article 75.

Amb la finalitat d'evitar les molèsties que ocasiona el renou dels motors tan en els vianants com als veïns i la contaminació acústica i ambiental que provoca en tot l'entorn, els conductors de taxis, autobusos, autocars i camions que s'aturin o estacionin en qualsevol via pública urbana del municipi, tan si és de dia com de nit, hauran d'aturar el motor, durant el temps que durí l'operació de càrrega i descàrrega de passatgers i/o mercaderies, així com mantenir-lo aturat durant tot el temps que el vehicle estigui estacionat.

Article 76.

En tota circumstància i especialment durant la nit, els vehicles han de ser conduïts silenciosament, i els conductors limitaran al mínim els renous produïts per l'acceleració, l'ús de trens i el tancament de portes i carrosseries.

Manco que es tingui autorització especial de la Batlia, queda prohibida la a utilització d'altaveus en finalitats publicitàries en els vehicles.

No obstant l'anterior, la Batlia podrà autoritzar, només durant el dia, l'ús d'aparells acústics situats en els vehicles per dur a terme campanyes de propaganda electoral i per anunciar actes o activitats d'interès general.

Durant la nit no podrà fer-se ús de cap tipus d'aparell acústic.

Article 77.

Dins els límits dels cases urbans, queda prohibit l'ús pels conductors de vehicles de les senyals acústiques (botzines, clàxon, timbres, etc.) manco en els casos de perill imminent d'atropellament o col·lisió. En aquests supòsits la senyal ha de ser breu. Així mateix els propietaris de vehicles hauran de vigilar que les alarmes antirobatori dels citats vehicles, estiguin activats (produint renous), en el seu cas, el menor temps possible per evitar molèsties als veïns.

Article 78.

Només estan autoritzats per a usar aparells acústics especials, i de forma ponderada i només si circulen en prestació d'un servei urgent:

1. Els cotxes del servei d'extinció d'incendis.

2. Els cotxes de la Policia.

3. Els cotxes d'assistència sanitària.

 

​​​​​​​Article 79.

Tots els vehicles (turismes, camions, autobusos, ciclomotors, motocicletes, tractors, patins mecànics i qualsevol altre vehicle a motor que circuit per les vies públiques) hauran d'estar proveïts de silenciadors eficaços degudament autoritzats per la Delegació d'Indústria i que podran ser controlats a les vies d'ús públic pels Agents de la Policia Municipal.

Es prohibeix la circulació de vehicles quan els gasos expulsats pels motors surtin a través d'un silenciador incomplet, inadequat o deteriorat, o bé a través de tubs ressonadors; i els de motor de combustió interna que no es trobin dotats d'un dispositiu que eviti la projecció descendent a l'exterior del combustible no cremat, o llancin fums que puguin dificultar la visibilitat dels conductors d'altres vehicles o resultin molestos o nocius per a la salut.

CAPÍTOL XIII.- DEL ENLLUMENAT I SENYALITZACIÓ ÓPTICA DELS VEHICLES

Article 80.

Serà obligatòria i exigida pels Agents de Circulació Municipal la utilització dels sistemes d'enllumenat i senyalització òptica previstes per a cada tipus de vehicles en el Reglament General de Circulació.

CAPÍTOL XV.- DE LA CIRCULACIÓ D'ANIMALS, CARROS I BICICLETES

Article 81.

Els animals han de circular sempre per la calçada, acostats a la seva dreta, al pas i subjectes o muntats de manera que el conductor pugui sempre dirigir-los i dominar-los.

Article 82.

La circulació d'animals en grup, per les vies urbanes del municipi requerirà la prèvia autorització expressa de la Batlia a la qual s'assenyalarà itinerant, horari i personal, entre el qual hi haurà, al manco, un conductor major de 18 anys, el qual tindrà cura del compliment de les normes pertinents.

Article 83.

Queda prohibida la circulació, encara que estiguin enganxats a un vehicle, d'animals malalts, ferits, molests, perillosos o sense domar, així com netejar-los o ferrar-los a les vies d'ús públic.

Article 84.

En quan als vehicles de tracció animal, els carros hauran de circular sempre a pas normal, sense córrer, en aquells passatges en els quals la intensitat del trànsit o l'aptitud de la calçada així ho permeti.

Article 85.

Les bicicletes i els vehicles de tracció animal circularan el més acostat possible a la vorera de la calçada prohibint-se, totalment, que ho facin pel centre o costat esquerre, també en els carrers de direcció única, manco per avançar o agafar un carrer de l'esquerre, havent-ho de dur a terme progressivament i anunciar el propòsit amb la senyal corresponent, realitzada amb l'anticipació precisa.

Article 86.

Els vehicles, carrets o qualsevol objecte arrossegat o empès per l'home, hauran de ser conduïts exclusivament per la calçada sense córrer, i en el sentit de la circulació que hi estigui autoritzat.

CAPÍTOL XVI.- DE LA INMOBILITZACIÓ I RETIRADA DE VEHICLES

Article 87.

Retirada del vehicle

1. L'Autoritat encarregada de la gestió del trànsit podrà procedir, si la persona obligada no ho fes, a la retirada del vehicle de la via i el seu dipòsit a un lloc on se li indiqui, en els casos següents:

a. Sempre que constitueixi perill, causi greus pertorbacions a la circulació de vehicles o vianants o deteriori algun servei o patrimoni públic.

b. En cas d'accident que impedeixi continuar la marxa.

c. Quan, procedint legalment la immobilització del vehicle, no hi hagués lloc adequat per a dur-la a terme sense obstaculitzar la circulació de vehicles o persones.

d. Quan el vehicle estigui estacionat a llocs habilitats per l'autoritat municipal com a zones d'aparcament, reservat per a l'ús de persones amb discapacitat sense col·locar el distintiu que ho autoritza.

e. Quan un vehicle estigui estacionat en els carrils o parts de les vies reservats exclusivament per a la circulació o per el servei de determinats usuaris i a les zones reservades a la càrrega i descàrrega.

f. Quan un vehicle estigui estacionat a llocs habilitats per l'autoritat municipal com d'estacionament amb limitació horària sense col·locar el distintiu que ho autoritzi, o quan es superi el triple del temps abonat conforme a l'establert a l'Ordenança Municipal.

g. Es podrà retirar un vehicle de la via pública passades 48 hores d'haver estat denunciat per l'incompliment de l'article 1.2 (haver estat estacionat més de quinze dies consecutius en el mateix lloc.

h. Quan un vehicle dels especificats a l'article 62 0 72 d'aquesta ordenança incorri en incompliment dels supòsits detallats”

2. Manco en casos de sostracció o altres formes d'utilització del vehicle en contra de la voluntat del seu titular, degudament justificades, les despeses que s'originin com a conseqüència de la retirada del vehicle, seran per conta del titular, de l'arrendatari o del conductor habitual, segons el cas, que haurà d'abonar-los com a requisit previ a la devolució del vehicle, sense perjudici del dret de recurs que l'assisteixi i de la possibilitat de repercutir-los sobre el responsable de l'accident, l'abonament del vehicle o de la infracció la qual hagi donat lloc a la retirada.

3. L'Administració haurà de comunicar la retirada i dipòsit del vehicle al titular en el termini de 24 hores.

Article 88. Immobilització del vehicle

1. Els Agents de la Policia Local podran procedir a la immobilització d'un vehicle i el seu posterior trasllat al dipòsit municipal, d'acord amb el disposat a l'article del Text Articulat de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial, en els Següents supòsits:

a. El vehicle no tingui autorització administrativa per a circular, bé per no haver-la obtingut o perquè hagi estat objecte d'anul·lació, declarada la seva pèrdua de vigència.

b. El vehicle presenti deficiències que constitueixin un risc especialment greu per a la seguretat vial.

c. El conductor o el passatges no facin ús del casc de protecció, en els casos en què fos obligatori.

d. Tingui lloc la negativa a efectuar les proves a què es refereix l'article 24 d'aquesta ordre que resultin positives.

e. El vehicle no tingui assegurança obligatòria.

f. S'observi un excés en els temps de conducció o una disminució en els temps de descans que siguin superiors al 50 per cent dels temps establerts reglamentàriament, manco que el conductor sigui substituït per un altre.

g. Es produeixi una ocupació excessiva del vehicle que suposi augmentar en un 50 per cent el nombre de places autoritzades, exclosa la del conductor.

h. El vehicle superi els nivells de gasos, fums i renous permesos reglamentàriament segons el tipus de vehicle.

i. Existeixin indicis nacionals que posin de manifesta la possible manipulació ens els instruments de control.

j. Es detecti que el vehicle estigui dotat de mecanismes o sistemes encaminats a eludir la vigilància dels Agents de Trànsit i dels mitjans de control a través de captació d'imatges.

2. La immobilització es durà a terme en el moment en què cessi la causa per la qual fou motivada.En els supòsits prevists a l'apartat 1, paràgrafs h), i) i j), la immobilització només s'aixecarà en el supòsit de què, traslladat el vehicle a un taller designat per l'Agent de l'Autoritat, se certifiqui la desaparició del sistema o manipulació detectada o ja no se superin els nivells permesos.

3. En el supòsit recollit a l'apartat 1, paràgraf e), s'acollirà al disposat al text refós de la Llei sobre Responsabilitat Civil i Assegurança a la Circulació Vial, aprovat per Reial Decret Legislatiu 8/2004, de 29 d'octubre.

4. La immobilització del vehicle es produirà en el lloc assenyalat pels Agents de l'Autoritat. Així l'Agent podrà indicar al conductor del vehicle que continuï circulant fins el lloc designat.

 Les despeses que s'originin com a conseqüència de la immobilització del vehicle aniran per compte del conductor el qual va cometre la infracció. En el seu defecte, aniran per compte del conductor habitual o arrendatari i, a falta d'ells, del titular. Les despeses hauran de ser abonades com a requisit prèvia a l'aixecament de la mesura d'immobilització, sense perjudici del corresponent dret de defensa i de la possibilitat de repercutir-los sobre la persona responsable la qual hagi donat lloc a què l'Administració adopti l'esmentada mesura.

5. En los supòsits prevists a l'apartat 1, paràgrafs h), i) i j), les despeses de la inspecció aniran a compte del denunciat, si s'acredités la infracció.

6. Si el vehicles immobilitzat fos utilitzat en règim de lloguer, la immobilització del vehicle se substituirà per la prohibició d'ús del vehicle per l'infractor.

Article 89. Tractament residual del vehicle

1. L'Administració competent en matèria de gestió de trànsit podrà ordenar el trasllat del vehicle a un Centre Autoritzat de Tractament de Vehicles per a la seva posterior destrucció i descontaminació:

a. Quan hagin transcorregut més de dos mesos des que el vehicle fos immobilitzat o retirat de la via pública i dipositat per l'Administració i el seu titular no hagués formulat al·legacions.

b. Quan estigui estacionat per un període superior a un mes en el mateix lloc i presenti desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matrícula.

c. Quan recollit un vehicle com a conseqüència d'avaria o accident en un recinte privat el seu titular no l'hagués retirat en el termini de dos mesos.

Amb anterioritat a l'ordre de trasllat del vehicle, l'Administració requerirà al titular advertint-li que, en el cas que no procedeixi a la seva retirada en el termini d'un mes, es procedirà al seu trasllat al Centre Autoritzat de Tractament.

2. En el supòsit previst a l'apartat 1, paràgraf c), el propietari o responsable del lloc o recinte haurà de sol·licitar a la Prefectura Provincial de Trànsit autorització pel tractament residual del vehicle. Als citats efectes haurà d'aportar la documentació que acrediti haver sol licitat al titular del vehicle la retirada del seu recinte.

3. En aquells casos en què s'estimi convenient, la Prefectura Provincial de Trànsit, els òrgans competents de les Comunitats Autònomes amb competència en matèria de trànsit, i el batle o autoritat corresponent per delegació, podran acordar la substitució de la destrucció del vehicle per la seva adjudicació als serveis de vigilància i control del trànsit, respectivament a cada àmbit.

CAPÍTOL XVII.- DE LES PERSONES RESPONSABLES

Article 90.

La responsabilitat per les infraccions pel disposat a la Llei 18/2009 recaurà directament en l'autor del fet en què consisteixi la infracció. Així i tot:

1. El conductor d'una motocicleta, d'un ciclomotor, d'un vehicle de tres o quatre rodes sense carrossa o de qualsevol altre vehicle pel qual s'exigeixi l'ús de casc per conductor i passatger serà responsable per la no utilització del casc de protecció pel passatger, així com per transportar passatgers que no contin en l'edat mínima exigida. Així mateix, el conductor del vehicle serà responsable per la no utilització dels sistemes de retenció infantil, en l'excepció prevista a l'article 15.5 quan es tracti de conductors professionals.

2. Quan l'autoria dels fets comesos correspongui a un menor de divuit anys, respondran solidàriament amb ell els seus pares, tutors, acollidors i guardadors legals o de fet, per aquest ordre, a raó a l'incompliment de l'obligació imposada que comportà un deure de prevenir la infracció administrativa la qual s'imputi als menors. La responsabilitat solidària quedarà referida estrictament a la pecuniària derivada de la multa imposada.

En els supòsits en què no tingui lloc la detenció del vehicle i aquest tingués designat un conductor habitual, la responsabilitat per la infracció recaurà en el citat conductor, en el supòsit de què acredités que era un altre el conductor o la sostracció del vehicle. En els supòsits en què no es detingut el vehicle i no tingués designat un conductor habitual, serà responsable el conductor identificat pel titular o l'arrendatari a llarg termini, d'acord amb les obligacions imposades al corresponent article.

3. A les empreses de lloguer de vehicles a curt termini serà responsable el del vehicle. En cas que aquest manifestés no ser el conductor, o fos persona jurídica, li correspondran les obligacions que pel titular establís la llei. La mateixa responsabilitat inclourà els titulars dels tallers mecànics o establiments de compra-venda de vehicles per les infraccions comeses amb els vehicles mentre es trobin dipositats.

4. El titular, o l'arrendatari a llarg termini, en el supòsit que constés en el Registre de Vehicles, serà en tot cas, responsable de les infraccions relatives a la documentació del vehicle, als reconeixements periòdics i al seu estat de conservació, quan les deficiències afectin a les condicions de seguretat del vehicle.

5. El titular o l'arrendatari, en el supòsit que constés en el Registre de Vehicles, serà responsable de les infraccions per estacionament, manco en els supòsits que el vehicle tingués designat un conductor habitual o s'indiqui un conductor responsable del fet.

CAPÍTOL XVIII.- DEL PROCEDIMENT SANCIONADOR

Article 91.

Serà competència de la Batlia i per delegació del regidor amb qui pogués delegar la imposició de les sancions per infracció als preceptes continguts a la present Ordenança.

Article 92.

Les denúncies dels agents de la Policia Local, quan exerceixin funcions de vigilància i control de la circulació vial i del disposat a la present Ordenança, tindrà valor probatori, sense perjudici del deure d'aportar totes les proves que siguin possibles sobre els drets de la denúncia i sense perjudici, així mateix, de les proves que a la seva defensa puguin aportar o designar els denunciats.

Article 93.

La facultat de sancionat les infraccions o normes de circulació comeses a les vies urbanes, correspon al batle, manco les excepcions previstes en el Reglament de Circulació.

Article 94.

Les infraccions a normes de circulació comeses en el Codi de la Circulació i a la present Ordenança seran denunciades obligatòriament pels Agents de la Policia Municipal i voluntàriament per qualsevol persona que les presenciï.

Article 95.

La responsabilitat per les infraccions al disposat a la present Ordenança recaurà directament sobre l'autor del fet en el qual consisteixi la infracció.

En tot cas, serà responsable el titular del vehicle, de les infraccions referides a la documentació, estat de conservació, condicions de seguretat del vehicle i incompliment de les normes relatives a reconeixements periòdics.

El titular del vehicle, degudament requerit per a tal finalitat, té el deure d'identificar el conductor responsable de la infracció d'aquesta obligació en el tràmit procedimental oportú, sense causa justificada, serà sancionat com a falta greu.

CAPÍTOL XIX.- DE LES SANCIONS

Article 96. Codificació d'infraccions i sancions

1. El quadre general d'infraccions en què es tipifiquen les mateixes, es el que en cada moment estigui en vigor i en us a la Direcció General de Tràfic. La sanció a aquestes infraccions serà la contemplada al punt 3a) d'aquest article.

2. En el cas d'infraccions en què puguin imposar-se la sanció de suspensió del permís o llicència de conducció o aquelles altres que puguin comportar la pèrdua de punts, un cop la sanció de multa adquireixi fermesa administrativa, es traslladarà de les mateixes a la Direcció Provincial de Trànsit.

3. Les infraccions contemplades en aquesta ordenança, i aquelles infraccions que no estiguin explícitament previstes en la present ordenança es trobin tipificades en la legislació de trànsit, circulació i seguretat vial, o en les seves normes de desenvolupament i resultessin de competència municipal pel tipus de via en què es cometen i per la matèria sobre la qual versen, seran sancionades d'acord amb els criteris següents:

a. Les infraccions lleus, seran sancionades amb l'import de 100 euros.

b. Les infraccions qualificades com greus, seran sancionades amb l'import de 200 euros.

c. Les infraccions qualificades com molt greus, seran sancionades amb l'import de 500 euros.

CAPÍTOL XX ORDENACIÓ DE CIRCULACIÓ ESPECIAL DE LES ÀREES DE CIRCULACIÓ RESTRINGIDA (ACIRE)

Article 97.

Per raons d'interès municipal, la Batlia pot declarar un o varis vials, o un sector urbà, com a àrea de circulació restringida (ACIRE).

Les entrades a les citades àrees s'indiquen per mitjà de senyalització vertical o elements físics de control d'accés. La vigència de l'àrea de circulació restringida és permanent, manco que la senyalització indiqui expressament l'horari de vigència.

Les resolucions de la Batlia en matèria d'implantació modificació de les àrees de circulació restringida s'han de publicar en el BOIB.

 

​​​​​​​Article 98.

1. Queda prohibida la circulació de vehicles pels vials que constitueixin les àrees de circulació restringida.

2. S'exceptuen de la prohibició de circulació els següents vehicles:

a) Els vehicles destinats al transport de mercaderies i els de servei de reparacions, que podran aturar a l'interior de l'ACIRE només per efectuar les operacions de càrrega i descàrrega. La Batlia podrà regular l'horari en què queda autoritzada la circulació dels vehicles destinats al transport de mercaderies i a servei de reparacions.

b) Motocicletes i ciclomotors de dues rodes i bicicletes.

c) Vehicles que disposin de targeta d'ACIRE.

d) Els de servei de seguretat, sanitaris, prevenció d'incendis i els prevists de targeta d'aparcament per a persones amb mobilitat reduïda.

e) Els vehicles de servei oficial degudament identificats, propietat d'organismes de l'Estat, Comunitat Autònoma, Consell Insular o del propi municipi, els quals estiguin destinats directament i exclusiva a la prestació dels serveis públics de la seva competència, quan duguin a terme els citat serveis.

f) Els vehicles de companyies de serveis generals o concessionaris / contractistes de serveis públics quan duguin a terme feines o serveis en els indicats vials.

Article 99.

1. Es pot sol·licitar la targeta d'ACIRE que habilita per a la circulació per la zona afectada en els següents casos:

a) Per als vehicles els propietaris dels quals resideixin i estiguin empadronats a l'àrea de circulació restringida de la qual es tracti o a la d'influència definida en el decret d'implantació.

b) Per als vehicles que s'estacionin o aparquin a cotxeries, aparcaments o espais particulars a l'aire lliure, ubicats a l'interior de l'ACIRE.

c) Per als vehicles els propietaris dels quals siguin titulars d'establiments comercials, locals industrials o despatxos professionals, ubicats a l'interior de l'ACIRE. S'han de dur a terme totes les operacions (entrada a la zona, càrrega i descàrrega i sortida de l'àrea) entre les 8 i les 12 hores i entre les 16 i les 20 hores.

d) Les targetes de l'ACIRE hauran d'estar col·locades de forma que siguin totalment visibles des de l'exterior del vehicle.

2. La targeta d'ACIRE faculta als seus titulars per a poder aparcar els vehicles a les zones afectades, només faculta per a la circulació.

Article 100.

1. A la sol·licitud de targeta d'ACIRE s'ha d'acompanyar:

a) En els supòsits de l'apartat a) de l'article anterior, s'haurà d'acompanyar la següent documentació:

(1) Certificat d'empadronament municipal.

(2) Fotocòpia i exhibir el DNI, passaport o permís de residència. (3)Permís de conduir.

(4) Permís de circulació del vehicle.

(5) El domicili de fet ha de constar en el permís de circulació dels vehicles per als quals se sol·licita l'ACIRE.

b) En el supòsit de l'apartat b) de l'article anterior s'haurà d'acreditar el que disposa del corresponent espai i la titularitat del local o aparcament, condició d'arrendament o autorització per al seu ús.

c) En el supòsit de l'apartat c) de l'article anterior, s'haurà d'acreditar que es disposa de llicència d'obertura i funcionament de l'activitat econòmica i disposar de les autoritzacions necessàries per al funcionament de l'establiment, local o despatx.

Així mateix, els supòsits B i C anteriors s'ha d'aportar el permís de circulació que ha de figurar a nom del sol·licitant.

En cap cas es podran expedir targetes d'ACIRE respecte de vehicles subjectes a ordre de precinte í/o que no estiguin al corrent en el pagament de l'impost sobre vehicles de tracció mecànica.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA.-

Queden derogades totes les disposicions anteriors de l'Ajuntament, d'igual o inferior rang, regulin les matèries contingudes en aquesta Ordenança.

DISPOSICIÓ FINAL.-

La present Ordenança, la qual consta de 99 articles, una disposició derogatòria, i la present disposició final, una vegada aprovada definitivament per l'Ajuntament, publicat en el seu text en el BOIB, i transcorregut el termini previst a l'article 65.2 de la Llei 7/1.985, de 2 d'abril, entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i es mantindrà en vigor en tant no s'acordi la seva modificació o derogació.

  

Buger, document signat electrònicament (25 d'abril de 2022)

El batle

Pere Torrens Escalas