Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY

Núm. 191283
Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal reguladora del servei d’estacionament regulat de vehicles de tracció mecànica a la via pública

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, en la sessió ordinària celebrada el 31/03/2022, va acordar aprovar expressament amb caràcter definitiu la redacció final del text de la Aprobación de la Ordenanza municipal reguladora del servicio de estacionamiento regulado de vehículos de tracción mecánica en la vía pública, una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades les modificacions derivades de les reclamacions estimades. La qual cosa es fa pública per a general coneixement, en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

 

Sant Antoni de Portmany, 1 d'abril de 2022

El alcalde

Marcos Serra Colomar

 

PREÀMBUL

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DEL SERVEI D'ESTACIONAMENT REGULAT DE VEHICLES DE TRACCIÓ MECÀNICA A LA VIA PÚBLICA

ÍNDEX

PREÀMBUL

CAPÍTOL I: DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Definició i objecte del servei

Article 2. Excepcions a aquesta ordenança

CAPÍTOL II: NORMES REGULADORES DEL SERVEI

Article 3. Zones

Article 4. Horaris

Article 5. Senyalització de les zones subjectes a la regulació de l'estacionament

Article 6. Forma d'estacionament

Article 7. Tarifes

Article 8. Bonificacions

Article 9. Responsabilitat per danys

Article 10. Règim d'utilització especial

CAPÍTOL III: INFRACCIONS I SANCIONS

Article 11. Principis generals.

Article 12. Denúncia de les infraccions

Article 13. Infraccions administratives

Article 14. Sancions administratives

Article 15. Anul·lació de denúncies

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

DISPOSICIÓ FINAL

ANNEX. Plànol de zonificació

PREÀMBUL

L'actual Ordenança reguladora del servei d'estacionament regulat de vehicles de tracció mecànica a la via pública, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 66 de data 11 de maig de 2004, ha patit diverses modificacions, la més important de les quals és l'operada per l'acord plenari de data 31 d'agost de 2017, pel qual es va prendre la decisió de substituir la zona blava (zona de pagament per a la rotació de vehicles) per una zona de rotació gratuïta. Des de llavors opera aquest sistema en el servei d'estacionament de vehicles a la via pública.

L'aprovació de la nova Ordenança reguladora del servei d'estacionament regulat de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany es planteja com a resposta a les necessitats que a nivell municipal s'ha detectat durant els anys transcorreguts des de la modificació de l'actual Ordenança l'any 2017, i per adaptar-la a la nova realitat de la mobilitat al municipi. Amb això, s'atén el mandat legal previst a l'article 25.2.g) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, que indica: “El Municipi exercirà en tot cas com a competències pròpies, en els termes de la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes, en les matèries següents: trànsit, estacionament de vehicles i mobilitat. transport col·lectiu urbà”.

Per la seua banda, l'article 7 del Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, estableix que: «Correspon als municipis: b) La regulació mitjançant ordenança municipal de circulació, dels usos de les vies urbanes, fent compatible l'equitativa distribució dels aparcaments entre tots els usuaris amb la necessària fluïdesa del trànsit rodat i amb l'ús per a vianants dels carrers, així com l'establiment de mesures d'estacionament limitat, amb la finalitat de garantir la rotació dels aparcaments, prestant especial atenció a les necessitats de les persones amb discapacitat que tenen reduïda la mobilitat i que utilitzen vehicles, amb la finalitat d'afavorir-ne la integració social». D'aquesta manera, la tipificació de les infraccions i les sancions es durà a terme conforme al que disposa el Títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

L'objectiu primordial de la nova Ordenança municipal, a més de donar compliment a la normativa, és procurar un tracte igualitari, garantint la rotació dels aparcaments, fent especial atenció a les persones amb discapacitat que tenen reduïda la mobilitat, així com als residents de l'àmbit on s'aplicarà l'estacionament regulat. Es busca optimitzar l'ús d'un bé escàs com és el sòl públic, i en especial el destinat a aparcament, atenent criteris ambientals i d'optimització de la mobilitat, amb l'objecte de reduir la congestió, mitjançant una rotació més gran en l'estacionament de vehicles a zones d'alta demanda i zones comercials.

D'aquesta manera, es pretén, per una banda, maximitzar la rotació de les places existents a l'àrea objecte de regulació i també, des d'una perspectiva social, millorar les possibilitats d'estacionament dels residents i la qualitat de vida del seu entorn. Com a conseqüència d'això cal dur a terme un control correcte dels vehicles que aparquen a les àrees o zones d'estacionament regulat per afavorir la consecució d'un equilibri més gran entre l'oferta i la demanda d'estacionament entre diferents zones de la ciutat. El sistema d'estacionament regulat amb limitació horària per a la permanència en un mateix espai d'aparcament és un instrument adequat per aconseguir aquests objectius.

 

CAPÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

 

Article 1.

Definició i objecte del servei

L'objecte del servei és la regulació de l'estacionament de vehicles de tota mena o categoria tant d'ús particular com de servei públic a les zones de la via pública a les quals es detecta una demanda d'estacionament elevada. Aquestes zones les determina la comissió de govern de la Corporació i se'ls donarà la suficient publicitat.

El Servei de regulació de l'estacionament té com a finalitat la consecució d'un equilibri més gran entre l'oferta i la demanda d'estacionament entre les diferents zones de la ciutat. Per això es desenvolupen actuacions de limitació, control i inversió. Aquestes actuacions les podrà realitzar l'Ajuntament bé directament, bé mitjançant empreses concessionàries o empreses prestadores del servei.

A l'efecte d'aquesta Ordenança, es consideren sinònims els termes estacionament i aparcament.

Article 2.

Excepcions a aquesta Ordenança: No estaran subjectes a aquesta ordenança els vehicles següents:

Els estacionats a zona reservada a la seua categoria o activitat, segons disposa l'article 5.2 de la present ordenança.

Els vehicles autotaxis quan el conductor hi sigui present.

 

CAPÍTOL II

NORMES REGULADORES DEL SERVEI

 

Article 3.

Zones

L'àmbit de l'estacionament regulat es dividirà en 2 zones: Zona 1 (Centre) i Zona 2 (Eixample/Nord).

Cadascuna de les zones està definida de la següent manera:

Zona 1. Centre

Places d'estacionament regulat situades dins del perímetre definit pels eixos dels carrers Cervantes, Antònia Cala, Travessia del Bisbe Torres, Passeig del Mar, Madrid i Av. Isidor Macabich.

Zona 2. Eixample/Nord

Places d'estacionament regulat situades dins del perímetre definit per l'eix dels carrers Cervantes, Av. Isidor Macabich, Alacant, Ramón y Cajal, Benito Pérez Galdós i Camí General.

Article 4.

Horaris

1. A cada zona subjecta a l'estacionament regulat, es diferenciarà entre l'horari regular i l'horari d'hivern.

2. Horari regular: de l'1 d'abril al 31 d'octubre, ambdós inclosos. L'horari serà el següent:

- De dilluns a dissabtes, de 9 a 14 h, i de 16 a 21 h.

- Diumenges i festius, aparcament lliure.

3. Horari d'hivern: de l'1 de novembre al 31 de març, ambdós inclosos. L'horari serà el següent:

- De dilluns a divendres, de 9 a 14 h, i de 16 a 20 h.

- Dissabtes de 9 a 14 h.

- Diumenges i festius, aparcament lliure.

4. El sistema d'horaris establert en aquest article podrà ser modificat per la Comissió de Govern de la Corporació, i entrarà en vigor una vegada publicat al portal electrònic municipal.

Article 5.

Senyalització de les zones subjectes a regulació de l'estacionament

1. Els espais o les vies públiques on s'apliqui la regulació de l'estacionament se senyalitzaran conforme a la normativa vigent i a aquesta Ordenança.

Tots els accessos i sortides de la zona d'estacionament regulat s'han d'assenyalar amb rètols la mida mínima dels quals serà de 700 x 800 mm i de 600 x 900 mm en planxa d'alumini amb tractament superficial d'anoditzat, amb marc doblegat. Ambdós rètols seran sustentats per un suport d'alumini extrusionat i anoditzat col·locat al terra mitjançant base de formigó, a una alçada mínima del terra a la part inferior del senyal, de 2.30 metres.

A tots els accessos a la zona se situarà un senyal vertical reglamentari que indiqui pel costat dret de la marxa que s'accedeix a una zona d'estacionament regulat així com una plaqueta amb l'horari i el calendari d'aquesta zona.

Per col·locar la senyalització s'ha de respectar el Decret 20/2003, de 28 de febrer, que aprova el Reglament de supressió de les barreres arquitectòniques.

2. A cadascuna de les zones on entri en vigor l'estacionament regulat podran aparcar gratuïtament i sempre que acreditin la seua identitat els vehicles següents:

- Ambulàncies i metges en visita d'urgència.

- Vehicles de persones de mobilitat reduïda (PMR), que disposin de la corresponent autorització expedida per l'Ajuntament o per qualsevol Estat membre de la UE.

- Vehicles catalogats per la Direcció General del Trànsit de 0 emissions, acreditant aquesta condició mitjançant l'adhesiu de “0 emissions” proporcionat per la DGT. Podrà utilitzar-se indistintament la targeta o distintiu de la Xarxa MELIB implantat per la CAIB de “0 emissions”.

- Policia Nacional, Guàrdia Civil i Policia Local.

- Bombers.

- Serveis vinculats a l'Ajuntament.

3. L'Ajuntament crearà llocs concrets per a l'estacionament de motocicletes, ciclomotors i bicicletes a llocs propers als d'aparcaments d'automòbils.

Article 6.

Forma d'estacionament

1. A les zones subjectes a l'estacionament regulat, en el moment d'estacionar, el conductor s'ha de proveir, en un expenedor de tiquets proper al lloc, d'un tiquet d'estacionament regulat. S'hi assenyalarà la data i l'hora en què acabarà el permís d'estacionament del vehicle esmentat.

2. El tiquet d'estacionament s'ha de col·locar a la part interior del parabrisa del vehicle, fixant-lo convenientment per evitar-ne la caiguda i de manera que resulti perfectament visible des de l'exterior.

3. El temps d'estacionament permès estarà limitat per l'hora marcada al tiquet d'estacionament. Un cop transcorregut el termini l'estacionament queda prohibit i el conductor del cotxe estacionat estarà subjecte a les sancions establertes en aquesta Ordenança i al Reglament general de circulació per haver estacionat en un lloc prohibit.

4. Alternativament, el conductor podrà fer ús de l'aplicatiu mòbil per al pagament de l'estacionament, i haurà de constar en aquest aplicatiu com a vehicle aparcat a l'hora d'estacionar-hi.

5. El temps màxim de permanència en un aparcament de les zones regulades serà de dues hores, i s'han de senyalitzar degudament els accessos a aquestes. Transcorregut aquest temps, el vehicle ha de ser canviat de lloc. S'exceptua del temps màxim de permanència per als residents.

Article 7.

Tarifes

Les tarifes que cal aplicar, juntament amb les bonificacions corresponents, seran les vigents en cada moment a l'ordenança fiscal corresponent.

Article 8.

Bonificacions

L'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per estacionament de vehicles de tracció mecànica a les vies públiques municipals podrà establir la forma de gestió de bonificacions i beneficis fiscals a residents.

Article 9.

Responsabilitat per danys

La corporació, i si pertoca el gestor del servei, no seran responsables de cap dany sofert pels vehicles estacionats, ja sigui per robatori, incendi, o qualsevol altra circumstància aliena a la finalitat del servei que aquí es regula.

Els danys que es causin als vehicles o a les instal·lacions seran de responsabilitat exclusiva de la persona que els causi, la qual estarà obligada a donar-ne compte immediatament.

Article 10.

Règim d'utilització especial

L'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany podrà establir un règim d'utilització i bonificacions per a residents i/o comerços, complint els punts següents:

Estaran sotmesos a règim especial aquells vehicles que siguin propietat de les persones físiques, excloent-se les jurídiques en tot cas, que tinguin el domicili i/o comerç, conforme al padró municipal, en alguna de les vies o trams de la zona subjecta a estacionament regulat en què s'instauri l'actual ordenança. En tot cas, s'atorgarà una targeta per unitat familiar i/o comerç.

Els vehicles autoritzats tindran dret a l'obtenció d'una targeta que els acrediti com a tals, expedida per aquest Ajuntament, amb vigència màxima fins al 31 de desembre de cada any, sempre que compleixin els requisits i els tràmits establerts.

El termini de renovació serà durant els mesos de novembre i de desembre. Aquesta targeta dóna dret a l'usuari a estacionar únicament a la zona de residència, que s'especificarà en cada cas.

Documentació a presentar:

a) Sol·licitud.

b) DNI en què consti el domicili al municipi.

c) Permís de circulació en què consti el domicili al municipi.

d) Assegurança en vigor del vehicle.

e) Abonament de la taxa corresponent.

 

CAPÍTOL III

INFRACCIONS I SANCIONS

 

Article 11.

Principis generals

L'exercici de la potestat sancionadora per infraccions produïdes en matèria de contaminació acústica, es regeix pels principis regulats al capítol III del Títol I de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i segueix en els seu tràmit el procediment administratiu regulat per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 12.

Denúncia de les infraccions

Les infraccions de la present ordenança seran denunciades, directament pels vigilants del servei d'estacionament regulat, o per la Policia Local, al lloc on es produeixi la infracció.

Article 13.

Infraccions administratives

A l'efecte de la present Ordenança:

1. Tenen la consideració d'infracció lleu les conductes següents:

a) Aparcar o estacionar a les zones d'estacionament regulat sense estar prèviament en possessió del títol habilitant preceptiu.

b) En el cas d'utilitzar com a títol habilitant el tiquet d'estacionament, aparcar o estacionar a les zones d'estacionament regulat sense col·locar el tiquet de manera visible a l'interior del vehicle de la manera que assenyala aquesta Ordenança.

c) Excedir-se en el temps autoritzat pel títol habilitant d'estacionament.

d) Estacionar indegudament en aquesta zona, de manera que afecti la fluïdesa o seguretat de la circulació.

e) Dipositar caixes, enderrocs o residus que obstaculitzin l'accés a les places assenyalades.

f) Estacionar amb la targeta de resident caducada o amb un vehicle diferent de l'autoritzat.

2. Tenen la consideració d'infracció greus, les següents conductes:

a) Desobeir les ordres i les instruccions dels agents de la policia municipal.

b) Manipular o falsificar el títol habilitant a les zones subjectes a l'estacionament regulat amb limitació horària.

c) Utilitzar el títol habilitant de manera fraudulenta .

 

Article 14.

Sancions administratives.

 

1. Les infraccions tipificades com a lleus a l'article 13 seran sancionades amb una multa de 90 euros.

2. Les infraccions tipificades com a greus a l'article 13 seran sancionades amb una multa de 200 euros.

3. Quan s'estacioni a les zones d'estacionament regulat sense utilitzar el títol habilitant corresponent, o sense col·locar-lo de manera visible a l'interior del vehicle en la forma assenyalada per aquesta Ordenança, així com quan s'excedeixi el doble del temps de l'estacionament abonat, el vehicle podrà ser retirat i traslladat al depòsit municipal. Les despeses de trasllat i permanència al dipòsit seran a càrrec del titular.

 

Article 15.

Anul·lació de les denúncies

Les denúncies realitzades pels fets previstos a l'article 13.1.c) d'aquesta Ordenança, podran anul·lar-se mitjançant el pagament de 3 euros, que es podrà realitzar a la màquina expenedora de tiquets, sempre que no hagi transcorregut més de seixanta minuts des de la pràctica de la denúncia.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queda derogada l'Ordenança reguladora del servei d'estacionament regulat de vehicles de tracció mecànica a la via pública, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 66 de data 11 de maig de 2004.

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança municipal entrarà en vigor quinze dies després d'haver-se publicat íntegrament al Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb els articles 65.2n i 70.2n de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i vigirà fins que es modifiqui o derogui expressament.

Documents adjunts