Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 183596
Acord del Consell de Govern de 30 de març de 2022 pel qual s’adopten mesures de caràcter extraordinari en matèria de contractació
La crisi econòmica i social generada per la pandèmia de la COVID-19 ha provocat una forta contracció de l'economia global que, evidentment, ha impactat sobre l'economia espanyola i de les Illes Balears. Com a conseqüència d'aquesta contracció, els preus de les matèries primeres i de l'energia han experimentat, ja l'any 2021, un fort increment com a resultat de la reactivació de l'economia després d'un període d'inactivitat durant la pandèmia. Pel que fa al teixit empresarial de les Illes Balears, aquesta situació s'ha vist agreujada pel factor de la insularitat.
En l'àmbit de la contractació pública, els contractistes es veuen forçats a complir unes condicions que suposen assumir pèrdues o abandonar l'execució dels contractes davant la impossibilitat de fer-se càrrec dels increments dels costs.
Vist això, s'ha considerat necessari adoptar, de manera urgent, les mesures imprescindibles per garantir la continuïtat dels contractes afectats per l'increment de preus de l'energia i de les matèries primeres i, per tant, per garantir la prestació normal dels serveis públics afectats i, al mateix temps, evitar el deteriorament del teixit empresarial que fa feina amb les administracions públiques i el seu sector públic instrumental.
L'article 205 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, disposa un règim de modificacions no previstes en el plec de clàusules administratives particulars. Aquest precepte habilita les modificacions, entre altres supòsits, quan la necessitat de modificar un contracte vigent derivi de circumstàncies sobrevingudes i que siguin imprevisibles en el moment en què hagi tingut lloc la licitació del contracte.
En la Sentència de 30 de juny de 2014, el Tribunal Suprem va considerar que la crisi econòmica pot ser un fenomen capaç de generar un greu trastorn o mutació de les circumstàncies i, per tant, alterar les bases sobre les quals s'havien establert la preparació i el desenvolupament del contracte.
L'increment desmesurat dels preus de l'energia i de les matèries primeres ha estat totalment inesperat i, per tant, imprevisible en el moment de la licitació de bona part dels contractes vigents, la qual cosa posa en risc l'execució correcta del contracte. La contractació pública estratègica exigeix que han de quedar degudament conciliats els principis inherents a la contractació pública i els principis relatius a la qualitat de la prestació i els drets dels treballadors que presten els seus serveis a les empreses adjudicatàries dels contractes.
Són molts els interessos que estan en joc, i la decisió que hagi d'adoptar l'òrgan de contractació per resoldre la qüestió hauria d'estar recolzada pel màxim òrgan col·legiat del Govern, que és qui exerceix les funcions executives i dirigeix la política general.
Finalment, aquesta situació generalitzada ha afectat de la mateixa manera els contractes del sector públic de tot el territori de les Illes Balears, motiu pel qual, amb ple respecte al principi d'autonomia local i insular, i en l'exercici de les potestats de coordinació de les entitats locals i del règim de tutela, es preveu que els consells insulars i les entitats locals també puguin aplicar el règim jurídic que es regula, sempre que així ho aprovin amb l'instrument jurídic adient segons la normativa aplicable de cada ens.
D'acord amb els punts 5 i 13 de l'article 31 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència de desenvolupament legislatiu i d'execució en matèria de contractes i concessions administratives en l'àmbit substantiu de competències de la Comunitat Autònoma, i en matèria de règim local.
En virtut del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta del Govern de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la matèria de contractació és competència de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, en la sessió de 30 de març de 2022, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Apreciar la concurrència de circumstàncies sobrevingudes i imprevisibles, a l'efecte d'aplicar l'article 205 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, als contractes administratius i privats de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del seu sector públic instrumental que es trobassin en execució en data 1 de gener de 2021 o bé l'execució dels quals s'hagi iniciat amb posterioritat a l'1 de gener de 2021, sempre que s'hagin licitat abans de l'aprovació d'aquest Acord i hagin experimentat un increment de costs superior al 6 % de l'import de licitació del contracte o, si escau, de la modificació posterior.
Segon. Declarar que el que disposa aquest Acord, sens perjudici de la legislació de caràcter bàsic i de l'autonomia local i insular, és aplicable als contractes dels consells insulars i de les entitats locals i del seu sector públic instrumental, sempre que així ho acordi l'òrgan competent de l'administració pública corresponent.
Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 30 de març de 2022
La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez