Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 179868
Pla d’actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2022-2025
Mitjançant decret d'Alcaldia núm. 2022/DA/0001008, de data 28 de març de 2022, es va aprovar el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2022-2025, així com la convocatòria de 36 autoritzacions de llicències temporals de taxi d'àmbit municipal, a l'empara del que preveu l'article 53.4 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.
Es publica el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2022-2025, i la convocatòria mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, als efectes de presentació de sol·licituds.
El termini de presentació de sol·licituds és de deu dies naturals, a partir de l'endemà de la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
PLA D'ACTUACIÓ EN MATERIA DE TRANSPORT PÚBLIC DE VIATGERS EN VEHICLE TURISME PER ALS ANYS 2022-2025
El servei del taxi en l'àmbit del transport públic de viatgers té una presència molt destacada per a la mobilitat de les persones en general i, bàsicament, per als turistes que ens visiten durant la temporada estival. La contribució d'aquest sector a l'activitat turística i el component públic, i de vegades assistencial, d'aquest servei fan convenient una proporcionada actuació que s'ajusti a les necessitats especials de la seva demanda, que es produeixen majoritàriament durant l'època assenyalada.
En les temporades estivals dels últims anys s'ha constatat que existeix una gran desproporció entre l'oferta d'aquests serveis i la demanda que es produeix, provocada en gran manera pel marcat component estacional de la temporada turística, que fa que la població augmenti notablement durant els mesos estivals i que, per tant, no es pugui prestar un òptim servei amb el nombre de vehicles autoritzats per prestar el servei de transport públic de viatgers durant tot l'any. Això ha provocat, sobretot en l'última temporada estival, un creixent augment de queixes per serveis no prestats o pel temps excessiu de retard en l'arribada del vehicle sol·licitat, la qual cosa, a més de suposar un perjudici directe al sector del transport de viatgers en taxi, afecta seriosament la imatge turística pròpia de Maó.
De conformitat amb la competència exclusiva en matèria de transports atorgada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Parlament de les Illes Balears, en virtut de l'article 48 de la Llei Orgànica 1/2007 de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, va aprovar la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, que en el seu article 48 atribueix als ajuntaments les competències administratives en relació al servei d'autotaxi, en virtut del qual l'Ajuntament de Maó va aprovar el Pla d'actuació per als anys 2018 a 2021.
La llei estableix les condicions generals de prestació del servei d'autotaxi i preveu la llicència municipal com a títol per prestar el servei, distingint entre llicències ordinàries i llicències de caràcter temporal, indicant que aquestes últimes s'atorgaran preferentment a les persones titulars de llicències de caràcter ordinari, i estableix que, per atorgar les llicències temporals, els ajuntaments, mitjançant un acte administratiu, aprovaran un pla regulador que determini la seva adjudicació, les condicions de prestació del servei, el nombre mínim i màxim, les condicions a les quals hauran de subjectar-se, els drets i les obligacions, els supòsits de revocació, el termini de durada i altres condicions que es considerin adequades o necessàries.
Quant al nombre de llicències atorgables, i sobre la base de les necessitats expressades pel sector, i per l'experiència constatada durant la vigència de l'anterior Pla regulador, es constata la necessitat de disposar de 42 llicències temporals i d'un mínim de 36.
La propera temporada estival quedaran sense vigència les llicències temporals, que van ser aprovades en virtut de l'anterior pla.
A fi d'afavorir una renovació integral progressiva de la flota de taxis de Maó per vehicles més eficients i ecològics, es permet que el turisme que s'ofereixi per a la llicència temporal quedi vinculat, si escau, a la llicència ordinària.
El present Pla regulador persegueix un augment dels nivells de qualitat del servei de transport públic de viatgers en vehicle turisme, que s'aconseguirà amb la coordinació prevista entre els sistemes municipals de transport urbà de viatgers i la resta de mesures d'aplicació per a l'avaluació dels resultats obtinguts, juntament amb la persecució de l'incompliment de la normativa del sector.
I. Objecte del Pla d'actuació
El present Pla d'actuació és un acte que té l'objecte de concretar les condicions a les quals s'han de subjectar les llicències temporals d'àmbit municipal, sense perjudici de l'autorització per a la prestació insular recollida en els articles 53.4 i 69.4 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears per als anys 2022 a 2025.
La persona titular d'una llicència temporal estarà habilitada per realitzar el servei de transport públic de viatgers en vehicles turisme, sempre que aquests serveis tinguin el seu origen en el municipi de Maó. Així, l'objectiu principal del Pla consisteix en l'ampliació, en temporada estival, de la capacitat que el sistema de transport públic de viatgers en vehicle turisme pot prestar a cada moment, a través de l'augment de llicències, en aquest cas temporals, com a títol habilitant previst legalment per a la prestació del servei. De forma paral·lela, s'incidirà en la millor ordenació del sector, bàsicament pel que fa al control de la competència deslleial i l'intrusisme.
II. Característiques de les llicències temporals
Les llicències temporals d'àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicle turisme reuniran les característiques següents:
Estacionals: Determinada per la temporalitat de la seva vigència, que es limitarà als quatre mesos estivals, de l'1 de juny al 30 de setembre. Mitjançant decret, cada any, es podran establir les limitacions en el nombre de dies de la setmana i es determinaran els horaris, en funció de la programació de creuers, les previsions de l'aeroport o la programació d'activitats durant la temporada.
Vigència: Des del moment de l'atorgament i durant el període regulat pel present Pla d'actuació (anys consecutius 2022 a 2025).
Personal: L'autorització tindrà caràcter personal i, per tant, anirà vinculada a l'atorgament a una persona que reuneixi els requisits i a un únic vehicle, que igualment reuneixi les característiques que es demanin. Només podrà obtenir-se una llicència temporal per persona.
Intransmissibles: Aquestes autoritzacions no es podran transmetre en cap cas.
Revocables: Independentment de l'extinció de l'autorització per caducitat, l'Ajuntament de Maó podrà revocar-la per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei.
Àmbit municipal: Aquestes autoritzacions només habilitaran la prestació dels serveis amb origen en l'àmbit territorial del municipi de Maó, sense perjudici de la possible autorització del Consell Insular per prestar el servei fora d'aquest àmbit.
III. Determinació del nombre màxim d'autoritzacions
El present Pla regulador tindrà una vigència de quatre anys consecutius, 2022 a 2025.
Per al primer any de vigència del Pla s'atorgaran un màxim de 36 autoritzacions.
Per al segon any i successius, després de valorar l'efectivitat de les autoritzacions concedides fins l'any anterior, es podran atorgar les que resultin necessàries.
IV. Procediment d'autorització
1. Inici
Una vegada aprovat el present Pla regulador, s'haurà de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i l'endemà de la data de publicació determinarà l'inici del termini de presentació de sol·licituds, durant un termini de deu dies naturals. Així mateix, es publicarà al tauler d'anuncis digital municipal l'obertura d'aquest termini, amb indicació dels requisits exigits per optar a la concessió de les autoritzacions mitjançant tràmit telemàtic.
Els requisits exigits per optar a la concessió de les autoritzacions seran els que es detallen a continuació:
REQUISITS
1.1. Ser persona física o jurídica.
1.2. Complir les obligacions fiscals, socials i laborals establertes a la legislació vigent.
1.3. Disposar del permís de conduir classe B o superior i del permís municipal de conductor/a de l'Ajuntament de Maó, i complir la resta de requisits que assenyali el Reglament municipal del servei de transport urbà de viatgers en automòbils lleugers amb conductor/a de l'Ajuntament de Maó.
1.4. Explotar personalment la llicència temporal; s'entén com explotació personal la conducció de vehicle per part de la persona titular de la llicència o conductor/a que s'hagi contractat amb aquesta finalitat, i no la seva simple gestió.
1.5. Per a qui opti com a titular de llicència municipal, disposar com a màxim d'una llicència municipal de taxi, sense que, amb aquesta finalitat, computin els taxis adaptats.
1.6. A més, qui opti com a titular de llicència municipal haurà d'estar en actiu i presentar acreditació del compliment de la declaració censal d'estar donat d'alta davant l'Administració Tributària i en el règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social, d'acord amb la documentació que es detalla a l'apartat següent.
1.7. Qui opti com a persona assalariada del sector del taxi (d'acord amb el previst en el procediment d'atorgament), a més dels requisits recollits als apartats 1.1 a 1.4, tots dos inclusivament, haurà d'acreditar el fet d'haver estat contractat/ada per la persona titular d'una llicència municipal de taxi, almenys durant vint mesos durant els cinc anys anteriors a l'inici del termini de presentació d'instàncies, així com haver realitzat aquest treball durant almenys dos mesos al llarg de l'any 2021.
2. Sol·licituds i documentació a presentar
2.1. El termini de sol·licituds s'obrirà l'endemà de la publicació en el BOIB del present Pla regulador, en instància dirigida a l'Alcaldia d'aquesta corporació, mitjançant tràmit telemàtic a la pàgina web municipal. Aquest termini finalitzarà deu dies naturals posteriors a la data d'inici (considerats tots dos dies inclosos).
En cas que l'últim dia del còmput del termini sigui dissabte o festiu, el termini es prorrogarà automàticament fins al següent dia hàbil.
La presentació de proposicions pressuposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de les clàusules del present Pla.
2.2. Cada persona sol·licitant presentarà la sol·licitud mitjançant tràmit telemàtic a la pàgina web municipal, comprensiva dels següents extrems:
a. Declaració responsable del compliment dels requisits establerts en el present Pla regulador.
b. Declaració responsable de la persona sol·licitant de no estar incursa en les prohibicions per contractar recollides a la legislació de contractació del sector públic.
c. Declaració responsable de trobar-se al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents.
d. Certificat expedit per la Prefectura Provincial de Trànsit, en el qual s'acrediti que la persona interessada no ha estat sancionada per resolució ferma en els dos últims anys per alguna de les infraccions qualificades com a molt greus de les previstes en el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual es va aprovar el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.
e. Compromís que s'adscriurà a la llicència temporal un vehicle conforme a l'establert en el present Pla regulador, especificant-hi les seves característiques.
f. Compromís d'aportar pòlissa d'assegurança per cobrir de forma il·limitada la seva responsabilitat civil pels danys que es causin en ocasió del transport.
g. En el cas de persones conductores assalariades o persones titulars de llicència que pretenguin que es computi la seva experiència com a persones assalariades, declaració responsable on indiquin l'antiguitat amb què compten, que hauran d'acompanyar amb una relació detallada de les persones titulars i els números de llicència on s'han prestat els serveis de conductor/a, amb indicació de les dates d'inici i finalització dels serveis.
Amb la finalitat d'evitar irregularitats i contradiccions, es determina que la persona sol·licitant que falsegi la documentació, una vegada acreditat tal extrem, quedarà automàticament exclosa del procediment d'atorgament de llicències temporals.
3. Esmena de deficiències
Transcorregut el termini de presentació de sol·licituds, l'Ajuntament obrirà un període de 3 dies hàbils per a l'esmena de deficiències, en relació amb aquelles persones sol·licitants que no hagin acreditat suficientment el compliment dels requisits.
L'endemà de la data de publicació d'aquesta relació al tauler d'anuncis digital municipal determinarà l'inici del còmput dels 3 dies hàbils per a l'esmena.
Transcorregut aquest termini sense esmenar les deficiències que fossin trobades, la persona sol·licitant quedarà exclosa del procés d'adjudicació.
4. Classificació de persones sol·licitants admeses
El procediment per a l'adjudicació de les llicències temporals estableix la següent classificació de persones sol·licitants i distribució d'autoritzacions:
El procediment d'adjudicació es regirà per la preferència dels titulars (categoria A) respecte dels assalariats (categoria B), de conformitat amb el que preveu l'article 52.4 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.
En el cas que es presentessin més sol·licituds que nombre de llicències a atorgar, es constituirà un contingent de reserva, vigent durant la convocatòria corresponent, al qual poder acudir en els supòsits de renúncies o vacants sobrevingudes, format per les sol·licituds que no s'hagin adjudicat, ordenades conforme a la puntuació obtinguda a l'apartat següent.
En tot cas, si en temporades següents (anys 2023, 2024 i 2025) l'Ajuntament de Maó augmenta el número de llicències, s'haurà d'obrir expressament una nova convocatòria d'adjudicació d'aquestes llicències temporals.
5. Adjudicació de les llicències temporals
Les llicències temporals s'atorgaran a aquelles persones sol·licitants que obtinguin una major puntuació, atenent els següents criteris:
Categoria A: Titulars de llicències ordinàries d'autotaxi de Maó
S'atorgarà la puntuació atenent els següents criteris:
Amb aquesta finalitat, també es computa, en aquest apartat, el temps que haguessin prestat servei com a persones assalariades del sector.
Categoria B: Assalariats
S'atorgarà la puntuació atenent els mateixos criteris que per a les persones titulars de llicència, quant a antiguitat i característiques del vehicle, però amb l'excepció que sempre tindran preferència les persones titulars de llicències ordinàries.
6. Aprovació de la llista definitiva ordenada
Transcorregut el termini per a l'esmena de deficiències, la corporació aprovarà, mitjançant resolució d'Alcaldia, la llista definitiva, ordenada per classes, que s'exposarà al tauler d'anuncis digital municipal, amb l'objecte de notificació a les persones adjudicatàries, atorgant-los un termini per complir l'obligació d'aportar la resta de documentació necessària per a la finalització del corresponent expedient d'autorització.
La publicació d'aquesta llista definitiva ordenada equival a la concessió provisional de l'autorització temporal, l'eficàcia de la qual quedarà condicionada a la presentació, per part de la persona interessada, de la documentació que segueix i en les dates que s'assenyalen a continuació.
En cas d'empat, si hi hagués més sol·licitants que llicències temporals per atorgar, s'atorgaran a qui hagués obtingut més punts pel tipus de vehicle; i, en cas de persistir l'empat, pel criteri d'antiguitat, tenint en compte el total de dies en actiu. Si així i tot persistís l'empat, s'efectuaria sorteig públic.
7. Documentació a presentar per a l'adjudicació definitiva i començament de la prestació del servei
L'eficàcia de l'atorgament de la llicència temporal estarà condicionada a la presentació, per part de la persona interessada, de la documentació que segueix, abans de les dates que s'indiquen:
7.1. Acreditació d'haver efectuat un dipòsit (retornable en les condicions que es descriuran a continuació) de cinc-cents euros (500 €) a la Tresoreria de l'Ajuntament de Maó, que respondrà en cas de:
Transcorregut el període de vigència de l'autorització temporal i comprovat per l'Ajuntament el compliment dels requisits anteriors, es procedirà a la devolució del dipòsit.
7.2. Acreditació de disponibilitat d'un vehicle turisme, amb passi a servei públic, inspecció tècnica de vehicles en vigor, en règim de propietat, usdefruit, arrendament financer o lísing, que reuneixi les característiques tècniques a les quals s'hagin compromès.
7.3. Tenir assegurada de forma il·limitada, o pel mínim que estableixi la normativa d'aplicació, i durant el temps de vigència de l'autorització, la responsabilitat civil amb tercers, en ocasió de danys ocasionats per raó d'aquest servei.
7.4. Acreditació de disposar d'un conductor/a assalariat/ada, amb els permisos de conduir exigits per la normativa corresponent i permís municipal de conductor/a.
7.5. Una vegada aportada la documentació requerida, s'haurà de començar a prestar el servei dia 1 de juny de cada temporada, excepte autorització expressa en supòsits de força major. L'incompliment d'aquesta condició donarà lloc a la declaració de la llicència com a vacant.
8. Procediment per cobrir renúncies de persones adjudicatàries
Si, una vegada dictada la resolució de la llista definitiva ordenada, les persones adjudicatàries renunciessin a la llicència temporal o, si és el cas, aquesta no arribés a adquirir eficàcia, per falta de presentació de la documentació necessària, la plaça corresponent a aquesta llicència quedarà vacant, i l'Ajuntament acudirà, perquè sigui coberta, a la persona sol·licitant que correspongui segons l'ordre de puntuació resultant.
La renúncia, la falta de presentació de la documentació o el retard injustificat per començar a prestar el servei comportarà la declaració de vacant de la llicència temporal i la pèrdua del dret a la devolució del dipòsit, en cas que aquest ja s'hagués constituït, d'acord amb el procediment administratiu que es dugui a terme amb aquesta finalitat.
9. Emissió targeta de transports
Les persones sol·licitants que finalment compleixin tots els requisits i aconsegueixin l'atorgament d'una llicència temporal rebran, per part de l'Ajuntament de Maó, una targeta de transports acreditativa del títol habilitant obtingut, amb indicació de la persona titular, el termini de vigència i la matrícula del vehicle.
V. Prestació del servei. Drets i obligacions
a. Exercici de l'activitat
1. La prestació d'aquest servei s'efectuarà exclusivament mitjançant la utilització del vehicle ofert per a l'autorització temporal; no obstant això, es podrà vincular aquest vehicle a la llicència ordinària; en aquest cas, la llicència temporal es cobrirà amb el turisme que fins aquest moment apareixia a la llicència ordinària.
També es podran donar supòsits de substitució definitiva o temporal, en els termes que s'indiquen a continuació:
- SUBSTITUCIÓ DEFINITIVA: En cas que, durant la prestació del servei, la persona titular de l'autorització temporal vulgui substituir el vehicle vinculat a l'autorització atorgada, haurà de comunicar-ho a l'Ajuntament, acreditant la disponibilitat de nou vehicle, amb les seves dades, model i matrícula, i acreditació que compleix els mateixos requisits que tenia el vehicle a substituir.
A més, haurà d'acreditar, mitjançant certificat de la ITV, haver retirat tots els distintius externs del vehicle original.
Comprovat l'anterior, l'Ajuntament dictarà resolució autoritzant la substitució i emetent, amb aquesta finalitat, nova targeta de transport.
En cas de no complir-se els requisits anteriors, la substitució serà denegada.
- SUBSTITUCIÓ TEMPORAL: Excepcionalment, es podrà accedir a una substitució temporal en cas d'avaria o accident. En aquests casos, la persona interessada ho haurà de sol·licitar a l'Ajuntament, mitjançant instància, que acompanyarà amb l'acreditació de disposar d'un altre vehicle per a la prestació del servei, amb els requisits de l'apartat 7.2 i certificat de taller mecànic acreditatiu de la incidència i de la durada estimada de la seva resolució.
En aquests casos excepcionals s'admetrà que la titularitat del vehicle no coincideixi amb la de l'autorització.
Igual que en el cas anterior, l'Ajuntament, una vegada comprovat que es compleixen tots els requisits, dictarà resolució autoritzant la substitució temporal i emetrà, amb aquesta finalitat, nova targeta de transport (també de caràcter temporal).
No obstant això, aquest supòsit, per l'excepcionalitat del seu règim i atesa la durada de la vigència de l'autorització temporal, no podrà excedir de 15 dies. En cas que la previsió de substitució temporal excedeixi del termini indicat, la persona interessada haurà d'acudir al procediment de substitució definitiva abans regulat, excepte autorització expressa en supòsits degudament justificats.
Transcorregut el termini de durada màxima de 15 dies d'aquesta substitució temporal, la persona titular de l'autorització haurà d'acreditar davant l'Ajuntament que ha retirat els distintius externs del vehicle autoritzat temporalment.
Aquesta acreditació s'haurà de produir en el termini màxim de 3 dies hàbils des de la finalització del període de 15 dies, sense que, en cap cas, tots dos vehicles puguin simultaniejar la prestació.
2. Les persones titulars de les llicències temporals hauran de prestar el servei personalment i hauran de comptar amb una o més persones conductores assalariades, per garantir la prestació del servei en les condicions indicades en el pla.
3. Totes les persones conductores amb una autorització temporal hauran d'acreditar trobar-se en possessió del permís B o superior i el permís municipal de conductor/a de l'Ajuntament de Maó.
4. Les persones titulars de les llicències temporals (es tracti de titulars de llicència municipal o d'assalariats) hauran de trobar-se de forma ininterrompuda donats d'alta en el règim especial dels treballadors autònoms durant els dies de vigència de la llicència.
5. Les persones titulars hauran d'assegurar la prestació del servei durant tots els dies corresponents al termini de vigència de l'autorització, excepte en el cas que això es contradigui amb l'establert en la normativa laboral d'aplicació pel que fa a la durada de les jornades i la seva distribució setmanal, així com la legislació que resulti d'aplicació en relació als temps màxims de conducció i descans per al conductor/a.
6. Una vegada conclòs el període de vigència de la llicència temporal, les persones adjudicatàries quedaran obligades a eliminar del vehicle tots els signes externs identificatius (llum verda, escuts, etc.) de l'activitat i d'acreditar-ho mitjançant la presentació a l'Ajuntament de Maó d'un certificat emès per la ITV amb aquesta finalitat, en el termini màxim d'un mes després de la finalització del seu torn.
Una vegada acreditat el compliment d'aquesta exigència, i en finalitzar l'última temporada, es procedirà a la devolució del dipòsit que es va efectuar en ocasió de l'adjudicació de l'autorització temporal.
b. Règim tarifari
En qualsevol cas, les tarifes que resultessin d'aplicació seran les mateixes que siguin aplicables per a les llicències de caràcter ordinari.
c. Règim sancionador
L'incompliment, per part de la persona titular d'una autorització temporal, de les condicions de prestació del servei o la pèrdua d'alguna de les condicions exigides per a la seva obtenció determinaria l'obertura del corresponent expedient, de manera que podrà ser sancionada, després de l'oportuna tramitació, d'acord amb el previst a la normativa general de transports i, si és el cas, la normativa local que resulti d'aplicació.
d. Revocació
L'Ajuntament de Maó podrà revocar l'autorització, que no tindrà caràcter de sanció, per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei, fet que suposarà la pèrdua de tots els drets vinculats a l'autorització i la impossibilitat de prestar el servei que aquesta emparava.
Abans de resoldre la revocació de qualsevol autorització, serà preceptiu el tràmit d'audiència a la persona interessada. La revocació, com qualsevol altre acte administratiu, es podrà recórrer en via administrativa.
VI. Pla d'inspeccions
Durant la vigència d'aquestes autoritzacions, es reforçaran les inspeccions realitzades per l'Ajuntament de Maó, en coordinació amb el Consell Insular i amb les forces i els cossos de seguretat, dependents dels diferents municipis i de la Direcció Insular de l'Administració General de l'Estat.
En aquest sentit, es preveu la realització d'inspeccions específiques per controlar la competència deslleial en el sector del taxi, preferentment en hores i ubicacions on s'acumulin els incompliments. Així, d'acord amb la planificació dels serveis propis de les diferents policies locals i dels agents de l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil, en coordinació i amb la supervisió dels serveis d'Inspecció de Transports del Consell Insular, es durà a terme, durant els mesos de vigència del Pla d'actuació, una major vigilància per al control de les pràctiques il·legals en relació amb el transport de viatgers en vehicle turisme.
VII. Publicació
El present Pla regulador i les convocatòries es publicaran en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis digital municipal. El mitjà de notificació de tots els actes del procediment serà el tauler d'anuncis digital municipal.
Maó, en el dia de la signatura electrònica (29 de març de 2022)
L'alcalde
Héctor Pons Riudavets