Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SANTANYÍ

Núm. 176211
Reglament de funcionament de la Mesa General de Negociació conjunta del personal funcionari i laboral de l'Ajuntament de Santanyí

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovat inicialment pel Ple d'aquest Ajuntament del passat 27 de desembre de 2021, reglament de funcionament de la Mesa General de Negociació de l'Ajuntament de Santanyí, exposat al públic mitjançant la publicació de l'anunci corresponent en el BOIB núm. 8, de data 13 de gener de 2022. Aplicades les recomanacions que estableix l'informe d'impacte de gènere de l'Institut Balear de la Dona i, atès que no s'han presentat al·legacions ni reclamacions en contra, es dona definitivament per aprovat.

REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DE LA MESA GENERAL DE NEGOCIACIÓ CONJUNTA DEL PERSONAL FUNCIONARI I LABORAL DE L'AJUNTAMENT DE SANTANYÍ

ÍNDEX

INTRODUCCIÓ

CAPÍTOL I: OBJECTE I ÀMBIT

Article 1. Objecte

Article 2. Definició i àmbit

CAPÍTOL II: ORGANITZACIÓ

Article 3. Representativitat i composició

Article 4. Adopció d'acords

Article 5. Matèries objecte de negociació

Article 6. Permisos de representació sindical

CAPÍTOL III: NORMES GENERALS DE FUNCIONAMENT

Article 7. Reunions i convocatòries

Article 8. Ordre del dia

Article 9. Actes

Article 10. Secretari/a d'actes

CAPÍTOL IV: DELS ACORDS I PACTES

Article 11. Concepte

Article 12. Contingut

Article 13. Vigència

Article 14. Procediment

Article 15. Eficàcia i validesa

Article 16. Mediació

CAPÍTOL V: DE LA REFORMA

Article 17. Reforma del Reglament

DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA

DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA

DISPOSICIÓ FINAL

 

INTRODUCCIÓ

Es constitueix una Mesa General de Negociació Conjunta del personal funcionari i laboral de l'Ajuntament de Santanyí, que serà competent per a la determinació de les condicions de treball del personal funcionari i laboral del seu àmbit, a través de la negociació col·lectiva, amb les organitzacions sindicals designades segons l'art. 36.3 LEBEP i mitjançant els procediments establerts a aquest efecte. Això sense perjudici del principi de llibertat d'elecció de l'àmbit de negociació col·lectiva de l'art. 83.1 ET que regeix per als empleats públics amb contracte laboral i la constitució de la Mesa General de Negociació de funcionaris atenent a allò disposat en l'art. 34.1 LEBEP.

El Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (d'ara endavant TREBEP), en el seu capítol IV, regula la negociació col·lectiva dels empleats o empleades públiques i recalca els principis de legalitat, cobertura pressupostària, obligatorietat de la negociació, bona fe, publicitat i transparència que han de presidir la negociació.

CAPÍTOL I: OBJECTE I ÀMBIT

Article 1. Objecte

1. El present Reglament estableix les normes d'organització i funcionament de la Mesa General de Negociació Conjunta de personal funcionari i laboral de l'Ajuntament Santanyí, constituïda d'acord amb l'art. 36 del TREBEP.

2. Així mateix regula el procediment per a l'adopció d'acords o pactes, així com les restants condicions formals de validesa o eficàcia derivats d'aquests.

3. En el no definit en aquest Reglament, s'estarà al que es disposa en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 2. Definició i àmbit

La Mesa General de Negociació Conjunta és el màxim òrgan de negociació col·lectiva per a la determinació de les condicions de treball del personal funcionari i laboral de l'Ajuntament de Santanyí, i és l'òrgan constituït en aquesta Administració per exercir les funcions i competències que legalment se li atribueixen.

CAPÍTOL II: ORGANITZACIÓ

Article 3. Representativitat i composició de la Mesa

1. La MGN té una composició paritària; en aquest sentit, estaran legitimats per estar presents, d'una banda, els i les representants de l'administració pública corresponent, i per una altra, les organitzacions sindicals més representatives a nivell estatal, les organitzacions sindicals més representatives de la Comunitat Autònoma dels Illes Balears, així com els sindicats que hagin obtingut representació en les eleccions de la Junta de Personal i el Comitè d'Empresa de l'Ajuntament de Santanyí.

D'aquesta manera, estarà composta pels i per les membres següents:

- Presidència: l'ostentarà la batlessa o regidor/a en qui delegui.

- Vocals:

a) Vocals polítics, els i les representants polítics que componen el grup de Govern de l'Ajuntament de Santanyí amb un màxim de 4 membres, un dels quals, ostentarà la presidència.

b) Vocals sindicals: no seran en número superior a 4 i la distribució garantirà la presència d'aquells que tenen dret (representativitat) i de manera proporcional. Cada sindicat legitimat té dret, com a mínim, a un lloc, repartint-se la resta en proporció a la seva representativitat, havent de designar un portaveu a l'efecte de fixar la posició de la seva organització sindical i rubricar les actes, sense menyscapte del dret d'ús de paraula de la resta dels membres. La Mesa quedarà vàlidament constituïda amb l'assistència d'almenys 2 membres dels vocals de cadascuna de les parts que la componen, havent de ser present de forma “sine quanon” el vocal-president i el secretari de la Mesa.

Secretaria: la Secretaria de la Mesa, recau en el o la responsable del departament de Recursos Humans, que mantindrà estricta neutralitat d'actuació i disposarà de veu, però no de vot.

Cada sindicat legitimat té dret, com a mínim, a un lloc, repartint-se la resta en proporció a la seva representativitat, havent de designar un portaveu a l'efecte de fixar la posició de la seva organització sindical i rubricar les actes, sense menyscapte del dret d'ús de paraula de la resta dels membres.

2. La representació de la Corporació i la representació de les oganitzacions sindicals podran delegar-se. Els o les representants de les organitzacions sindicals podran delegar l'assistència a la Mesa, en un altre membre de l'organització sindical sempre que hagi estat elegit a través del vot en les eleccions sindicals corresponents.

Les delegacions hauran de notificar-se prèviament a la Mesa.

3. Les parts negociadores podran comptar amb l'assistència d'assessors i assessores en les deliberacions (cadascun dels sindicats), que intervindran amb veu, però sense vot.

Article 4. Adopció d'acords

1. De conformitat amb l'article 38 del TREBEP, els o les representants de l'Administració Pública i de les organitzacions sindicals amb capacitat representativa en la Mesa General, podran concertar acords o pactes per a la determinació de les condicions de treball del personal empleat públic.

2. Per a la validesa dels acords, es requerirà almenys de la majoria absoluta de la part social, a la fi de conformar una unitat de vot per cada part sindical. Per conformar la unitat de vot de la representació sindical se seguirà el sistema de vot ponderat, de manera que es traslladi la mateixa proporcionalitat que l'obtinguda en les eleccions sindicals corresponents.

3. Per a la validesa dels acords es requerirà la majoria de les parts, social i política.

Article 5. Matèries objecte de negociació

1. La MGN conjunta exercirà les seves funcions respecte de les matèries previstes en la legislació aplicable i vigent en cada cas.

Sense ser una enumeració exhaustiva, les següents:

  • L'aplicació de l'increment de les retribucions del personal al servei de les Administracions Públiques que s'estableixi en la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat i de les Comunitats Autònomes.
  • La determinació i aplicació de les retribucions complementàries dels treballadors i treballadores de l'Ajuntament de Santanyí.
  • Les normes que fixin els criteris generals en matèria d'accés, carrera, provisió, sistemes de classificació de llocs de treball i plans i instruments de planificació de recursos humans.
  • Les normes que fixin els criteris i mecanismes generals en matèria d'avaluació de l'exercici.
  • Els Plans de Previsió Social Complementària.
  • Els criteris generals dels plans i fons per a la formació i la promoció interna.
  • Els criteris generals per a la determinació de prestacions socials i pensions de classes passives.
  • Les propostes sobre drets sindicals i de participació.
  • Els criteris generals d'acció social.
  • Els que estableixi la normativa de prevenció de riscos laborals.
  • Els criteris generals sobre ofertes d'ocupació pública.
  • Les referides a calendari laboral, horaris, jornades, vacances, permisos, etc. Així com criteris generals sobre la planificació estratègica dels recursos humans, en aquells aspectes que afectin condicions de treball dels del personal empleat públic.
  • La regulació i determinació concreta, en cada cas, dels sistemes, criteris, òrgans i procediment d'accés a l'ocupació pública i la promoció professional.

Article 6. Permisos de representació sindical

En compliment d'allò previst en l'art. 9.2 de la LOLS, els i les representants sindicals que participin en la MGN, o en comissions negociadores de convenis col·lectius mantenint la seva vinculació com a treballador en actiu en l'empresa tendrà dret a la concessió dels permisos retribuïts, que es consideraran com a treball efectiu, que siguin necessaris per a l'adequat exercici de la seva tasca com a negociadors, sempre que l'Ajuntament estigui afectat per la negociació.

Aquests permisos es concediran sense perjudici del crèdit horari, legalment establert, de què disposen aquests treballadors com a membres, en el seu cas, d'un òrgan de representació.

CAPÍTOL III: NORMES GENERALS DE FUNCIONAMENT

Article 7. Reunions i convocatòries

1. La Mesa General haurà de reunir-se almenys 6 vegades a l'any, el primer dimarts hàbil de cada mes imparell.

2. La MGN es reunirà a les dependències que la Corporació habiliti a aquest efecte, prèvia convocatòria de la Presidència, en qualsevol d'aquests supòsits:

a) Per decisió dels representants o les representants polítics/ques de l'Ajuntament de Santanyí.

b) Per acord entre la representació de l'administració i de les organitzacions sindicals presents, que podrà produir-se en finalitzar cada sessió, amb fixació de la data de convocatòria, o podrà sorgir en el si d'un grup de treball.

c) Per decisió de la majoria absoluta de les organitzacions sindicals presents en la respectiva Mesa, que igualment podrà ser expressada en finalitzar cada sessió.

En aquest últim cas, el procés de negociació s'iniciarà en el termini màxim d'un mes des que s'hagi promogut, tret que existeixin causes legals o pactades que ho impedeixin.

3. Les convocatòries, excepte aquelles que es fixin en acabar cada sessió, es realitzaran amb una antelació mínima de 5 dies hàbils, i hauran de ser formulades per escrit, fent constar igualment la data i hora de la convocatòria. La documentació íntegra dels assumptes inclosos en l'ordre del dia, que hagin de servir de base al debat i, en el seu cas, votació, hauran de figurar a la disposició dels membres integrants de la Mesa, des del mateix dia de la convocatòria.

En els casos de notòria urgència es podran reduir els terminis a dos dies hàbils.

I en casos d'extraordinària urgencia, el temps indispensable i la validesa d'aquesta convocatòria haurà de ser aprovada per majoria absoluta de la part social mitjançant el sistema de vot ponderat.

Article 8. Ordre del dia

1. L'ordre del dia de les reunions serà fixat pels convocants de cada sessió de la Mesa, o bé acordat en acabar la immediata anterior.

2. El primer punt de l'ordre del dia de cada sessió, serà l'aprovació de l'acta de la sessió anterior.

3. Quan l'acumulació d'assumptes sigui considerable i resulti impossible tractar-los tots, la MGN com a punt previ, s'acordarà l'ordre en el qual hauran de ser debatuts, quedant inclosos en l'ordre del dia de la sessió següent aquells temes no tractats.

4. Iniciada una sessió, perquè un assumpte pugui ser inclòs en l'Ordre del dia per la via d'urgència es necessitarà l'acord de l'Administració i, almenys, de la meitat de les organitzacions sindicals legitimades per ser presents en la Mesa General.

Article 9. Actes

1. De cada sessió o reunió que celebri la MGN s'estendrà acta, que contindrà, almenys:

 - Lloc i data de la celebració.

 - Hora de començament i finalització de la reunió.

 - Nom i llinatges dels assistents de cadascuna de les parts.

- Assumptes compresos en l'ordre del dia, així com els acords o pactes que s'adoptin, o si escau, indicació de no haver-se arribat a cap acord o pacte.

 - Propostes presentades a la MGN i votacions que s'efectuïn sobre aquestes, amb indicació dels resultats, i de l'avinença i discrepància respecte a les qüestions plantejades.

 - A petició expressa d'algun representant titular de les organitzacions sindicals o de l'administració, es farà constar en acta el posicionament o opinió del sindicat o administració respecte a algun punt de l'ordre del dia.

2. La còpia de l'acta es remetrà en el termini d'una setmana des de la celebració de la sessió anterior, perquè en prengueu coneixement i, si escau, de la formulació d'observacions que hauran de ser incorporades a l'esborrany de l'acta abans de la següent convocatòria. S'incorporaran aquelles que tenguin per objecte esmenar errors o imprecisions en la transcripció de les intervencions de cada representant

3. Les actes seran confeccionades pel secretari/ària, el qual s'encarregarà de la seva custòdia i distribució entre els membres de la Mesa i hauran d'anar signades pel president/a, secretari/ària, i per tots els membres de la Mesa que hagin estat presents en la Mesa General.

4. Una vegada aprovades les actes se'n donarà difusió a través de la web i taulons d'anuncis de l'Ajuntament.

Article 10. Secretari/ària de les actes

Li correspon la secretaria de la MGN al responsable del departament de Recursos Humans de l'Ajuntament de Santanyí, tal com es determina en l'article 3 d'aquest Reglament.               

Limitarà la seva funció a les següents, amb veu però sense vot:

-  Redactar les actes de les sessions

-  Efectuar la convocatòria de les sessions, per ordre de la Presidència, així com les citacions als membres de la Mesa.

-  Assistir jurídicament sobre les matèries que es debatin en la MGN.

-  Custòdia i arxiu de la documentació que, per part dels integrants a la mateixa, es faci arribar a la MGN.

-  Expedir certificats dels acords aprovats.

-  Facilitar la informació i, si escau, còpia de la documentació, a qualsevol de les parts negociadores.

-  Rebre els actes de comunicació dels i de les membres de la MGN i les notificacions, peticions de dades, rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits dels quals hagi de tenir coneixement.

-  Computar el resultat de les negociacions.

CAPÍTOL IV: DELS ACORDS I PACTES

Article 11. Concepte

1. Els pactes se celebraran sobre matèries que es corresponguin estrictament amb l'àmbit competencial de l'òrgan administratiu que el subscrigui, i s'aplicaran directament al personal de l'àmbit corresponent.

2. Els acords versaran sobre matèries competència dels òrgans de govern de l'Ajuntament de Santanyí. Per a la seva validesa i eficàcia serà necessària l'aprovació expressa i formal per part dels òrgans de govern de l'Ajuntament de Santanyí. Quan aquests acords hagin estat ratificats i afectin temes que puguin ser decidits de manera definitiva pels òrgans de govern, el contingut dels mateixos serà directament aplicable al personal inclòs en el seu àmbit d'aplicació sense perjudici que a efectes formals es requereixi la modificació o derogació, en el seu cas, de la normativa reglamentària corresponent.

Article 12. Contingut

1. Els acords o pactes hauran d'expressar, com a mínim, les següents dades:

a) Determinació de les parts que ho concertin.

b) Àmbit personal, funcional i temporal.

c) Forma, termini de preavís i condicions de denúncia d'aquests.

d) Comissió Paritària de Seguiment de l'Acord o pacte d'acord amb l'Art. 38.5 del TREBEP.

Article 13. Vigència

1. Els acords o pactes subscrits conforme al procediment establert en aquest Reglament obliguen a les parts durant tot el temps de vigència.

2. La vigència del contingut dels pactes i acords, una vegada conclosa la seva durada, es produirà en els termes que els mateixos hagin establert.

 3. Si no hi ha acord en contra, els pactes i acords es prorrogaran d'any en any, si no mitjançant denúncia expressa d'una de les parts.

Els pactes i acords que succeeixin a altres anteriors els derogaran en la seva integritat, excepte en els aspectes que expressament s'acordi mantenir.

Article 14. Procediment

1. La representació de l'administració o de les organitzacions sindicals, que promoguin la negociació, ho comunicaran per escrit a la resta de components de la MGN, expressant en la comunicació la proposta en qüestió, i les matèries objecte de negociació.

2. La part receptora de la comunicació, només podrà negar-se a l'inici de negociacions per causa legalment establerta o quan es tracti de revisar un pacte o acord encara en vigor, si el pacte no s'està complint.

3. Quan la negociació sigui promoguda per la majoria de la representació sindical present en la MGN, en el termini màxim de quinze dies naturals, es procedirà a la convocatòria de la MGN, a fi que, per les dues parts, es pugui establir el corresponent pla de negociació.

Article 15. Eficàcia i validesa

1. L'adopció d'acords o pactes requerirà, per a la seva validesa i eficàcia, el vot favorable de la majoria absoluta de cadascuna de les dues representacions: de l'administració i de la part sindical.

Article 16. Mediació

1. En qualsevol moment de la negociació i, per resoldre els conflictes sorgits en la MGN, o els incompliments de pactes i/o acords, les parts podran instar la intervenció d'un mediador o mediadora que serà nomenat/ada de comú acord i podrà formular la proposta corresponent.

2. La negativa de les parts a acceptar les propostes presentades pel mediador/a hauran de ser raonades i per escrit.

3. Les propostes del mediador/a i l'oposició de les parts, en el seu cas, s'hauran de fer públiques de manera immediata.

CAPÍTOL V: DE LA REFORMA

Article 17. Reforma del Reglament

Per a la reforma d'aquest Reglament s'aplicaran les mateixes normes que per a l'adopció d'acords.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA: Els sindicats interessats a participar en la MGN hauran d'acreditar la representativitat necessària per a poder estar presents en aquesta.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA: Aquest Reglament serà publicat al BOIB.

DISPOSICIÓ FINAL: Aquest Reglament entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en BOIB.

 

Santanyí, 28 de març de 2022​​​​​​​​​​​

La batlessa

Maria C. Pons Monserrat