Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 141024
Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge per la qual s’aprova la convocatòria d'ajudes per transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d’empreses privades prestadores de serveis de transport per carretera, així com d’empreses que realitzin transport privat complementari, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea «Next Generation EU»

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 17 de novembre de 2021 es va publicar en el Butlletí Oficial de l'Estat núm. 275 el Reial decret 983/2021, de 16 de novembre, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajudes per a la transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses privades prestadores de serveis de transport per carretera, així com d'empreses que realitzin transport privat complementari, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprovat pel Consell de Ministres de 27 d'abril de 2021 (d'ara endavant, el Pla o el PRTR).

El marc regulador de les ajudes que estableix el Reial decret 983/2021 és conforme amb la distribució competencial existent en la matèria, concretada en els articles 149.1.13a i 149.1.23a de la Constitució espanyola, que atribueixen a l'Estat la competència exclusiva sobre bases i coordinació de la planificació general de l'activitat econòmica i la legislació bàsica sobre protecció del medi ambient sens perjudici de les facultats de les comunitats autònomes d'establir normes addicionals de protecció, respectivament. Aquest Reial decret estableix un model per a la concessió directa d'ajudes, basat en mecanismes de cooperació i col·laboració substancials a l'estructura de l'Estat de les autonomies. D'aquesta manera, correspon a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla l'aprovació de les convocatòries de subvencions a favor dels destinataris finals de les ajudes, amb compliment estricte de les fites i objectius del PRTR.

El capítol III del Reial decret 983/2021 estableix les bases reguladores de la concessió de les ajudes per les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla als destinataris últims, a les quals s'ha d'ajustar la convocatòria d'ajudes.

Aquestes ajudes estan finançades amb els fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència que estableix el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, en allò que preveu el PRTR.

El component 1 del PRTR s'anomena «Pla de xoc de mobilitat segura, sostenible i connectada en entorns urbans i metropolitans». Aquest component recull una sèrie de línies d'inversió, i en concret la inversió 1 (C1.I1) consisteix a secundar, amb línies diferents de subvencions, administracions i empreses en el disseny i implementació de zones de baixes emissions i mesures de transformació digital i sostenible del transport urbà i metropolità.

La mesura 3 de la inversió C1.I1 preveu transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses privades prestadores de serveis de transport mitjançant línies d'ajuda que ha de convocar cada comunitat autònoma.

Quant al marc regulador d'aquesta convocatòria, resulta d'aplicació la normativa estatal i autonòmica en matèria de subvencions, constituïda per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

Així mateix, l'aprovació del Reial decret 983/2021, de 16 de novembre, i aquesta convocatòria s'emmarquen en l'àmbit d'aplicació del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i estan finançades pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència, que resulta d'aplicació de la normativa europea, estatal i autonòmica aplicable al PRTR i al Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

En concret, en l'àmbit estatal cal tenir en compte l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de les fites i objectius i l'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (ambdues ordres publicades en el Butlletí Oficial de l'Estat núm. 234, de 30 de setembre de 2021).

En l'àmbit autonòmic resulta d'aplicació la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i, en conseqüència, la tramitació urgent, el despatx prioritari i les especialitats en matèria de gestió pressupostària i de les subvencions que s'hi estableixen.

Per tot això, en compliment del Reial decret 983/2021, de 16 de novembre, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajudes per transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses privades prestadores de serveis de transport per carretera, així com d'empreses que realitzin transport privat complementari, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i d'acord amb les competències atribuïdes pel Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25 /2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears, dict la següent:

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'ajudes per transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses privades prestadores de serveis de transport per carretera, així com d'empreses que realitzin transport privat complementari, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançades per la Unió Europea «Next Generation EU», que s'annexa a aquesta Resolució.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 15 de marzo de 2022

El conseller de Mobilitat i Habitatge

Josep Marí i Ribas

 

ANNEX 1

Convocatòria d'ajudes per transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses privades prestadores de serveis de transport per carretera, així com d'empreses que realitzin transport privat complementari, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea «Next Generation EU»

Primer

Objecte

1. Aquesta convocatòria té per objecte regular l'atorgament dels ajuts per transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses privades prestadores de serveis de transport per carretera, així com d'empreses que realitzin transport privat complementari, en el marc del component 1 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, gestionat pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.

2. Aquestes ajudes s'atorguen a l'empara de la subvenció concedida pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

Segon

Bases reguladores

Els ajuts concedits com a conseqüència de l'aprovació d'aquesta convocatòria es regeixen per les bases contingudes en el capítol III del Reial decret 983/2021, de 16 de novembre, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajuts per transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses privades prestadores de serveis de transport per carretera, així com d'empreses que realitzin transport privat complementari, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, modificat per l'Ordre TMA/138/2022, de 28 de febrer, per la qual es modifiquen els annexos I, III, IV i VI del Reial decret 983/2021.

 

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries d'aquestes ajudes les persones físiques o jurídiques que tenguin la residència fiscal en la comunitat autònoma de les Illes Balears i siguin titulars d'alguna de les autoritzacions següents en la data de la sol·licitud de l'ajuda:

a) Una autorització de transport públic de mercaderies habilitant per fer transport amb vehicles o conjunts de vehicles de més de 3,5 tones de massa màxima, identificada amb la clau MDPE.

b) Una autorització de transport públic discrecional de viatgers en autobús, identificada amb la clau VDE.

c) Una autorització de transport privat complementari de mercaderies habilitant per fer transport amb vehicles o conjunts de vehicles de més de 3,5 tones de massa màxima, identificada amb la clau MPCE.

d) Una autorització de transport privat complementari de viatgers en autobús amb la clau VPCE.

e) Una autorització autonòmica de transport públic de mercaderies amb clau MDLE, sempre que tenguin adscrits a aquesta autorització vehicles de més de 3,5 tones de massa màxima a la data d'aprovació del Reial decret 983/2021.

Els beneficiaris poden rebre ajudes únicament amb relació a la categoria i classe de vehicles associada a l'habilitació que els atorgui l'autorització de la qual són titulars.

2. No poden ser beneficiàries d'aquestes ajudes:

a) Les empreses que es troben en situació de crisi, conforme a la definició que a aquests efectes fa el Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

b) Les persones o entitats en les quals concorre alguna de les circumstàncies enumerades en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

c) Les empreses que es troben subjectes a una ordre de recuperació pendent sobre qualsevol ajuda o subvenció que se'ls hagi atorgat amb anterioritat, per haver-se declarat l'ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior, o bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions que hagin estat atribuïdes en la concessió.

d) Les empreses o entitats de titularitat pública que són prestadores del servei de transport públic urbà.

 

Quart

Actuacions subvencionables

1. Són actuacions subvencionables les relacionades a continuació dins de cada activitat:

a) Activitat 1: desballestament.

b) Activitat 2: adquisició de vehicles d'energies alternatives baixes en carboni.

c) Activitat 3: retrofit o modificació de la forma de propulsió dels vehicles.

d) Activitat 4: implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics.

2. Atès el caràcter incentivador dels ajuts, només s'admeten actuacions iniciades per part dels beneficiaris amb posterioritat a la data de registre de la sol·licitud de l'ajut. Això sens perjudici de realitzar les actuacions preparatòries que siguin necessàries per presentar la sol·licitud o dur a terme les inversions corresponents —com poden ser el projecte, les memòries tècniques o els certificats—, que poden considerar-se subvencionables, encara que hagin estat facturades amb anterioritat a la sol·licitud, sempre que, en tot cas, aquestes actuacions preparatòries s'hagin iniciat amb posterioritat a la data de publicació en el Butlletí Oficial de l'Estat del Reial decret 983/2021.

Cinquè

Incompatibilitats de les ajudes

1. Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb altres subvencions o ajudes que puguin concedir-se per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals o d'organismes internacionals.

2. En cap cas poden ser compatibles les ajudes regulades en aquesta convocatòria amb les ajudes dirigides a municipis en el marc del PRTR per implantar zones de baixes emissions i per dur a terme la transformació digital i sostenible del transport urbà ni amb cap altra ajuda europea, en particular provinent de fons CEF i FEDER o d'altres components del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

Sisè

Sotmetiment al límit màxim del ajuts

1. La concessió de les ajudes per a les actuacions subvencionables de l'apartat 1 del punt quart, referides com a activitat 1, se sotmeten als requisits i límits establerts en el Marc nacional temporal aprovat per la Comissió Europea en la Decisió SA.56851(2020/N), de 2 d'abril, i les seves modificacions, sempre que la data de concessió de l'ajuda es comprengui en el període de vigència.

Les ajudes a l'activitat 1 que es concedeixin a partir de la data de finalització de la vigència d'aquest Marc nacional temporal han de complir amb el Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, sens perjudici de la resta de disposicions tant del dret nacional com de la Unió Europea que puguin resultar d'aplicació, particularment les que s'aprovin en l'àmbit de l'execució i gestió tant del Mecanisme Europeu de Recuperació i Resiliència com del PRTR.

L'import total de les ajudes de minimis que pot concedir-se a cadascun dels beneficiaris no pot excedir la xifra de 200.000 € durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

Així mateix, l'import total de les ajudes de minimis que pot concedir-se a cadascun dels beneficiaris, en el cas que realitzin per compte d'altri operacions de transport de mercaderies per carretera, no pot excedir la xifra de 100.000 € durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

En el formulari de la sol·licitud d'ajudes s'han de declarar les ajudes rebudes.

2. La concessió de les ajudes dels programes aprovats per aquesta convocatòria per a les actuacions subvencionables de l'apartat 1 del punt quart, referides com a activitats 2, 3 i 4, se sotmet als requisits i límits que estableix el Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, i s'aplica l'exempció corresponent a la categoria d'ajudes per protegir el medi ambient (secció 7), sens perjudici de la resta de disposicions del dret de la Unió Europea que puguin resultar d'aplicació, particularment les que s'aprovin en l'àmbit de l'execució i gestió tant del Mecanisme Europeu de Recuperació com del PRTR.

El pressupost mitjà anual que pot dedicar-se a les ajudes d'aquesta categoria (secció 7) per a cadascuna de les actuacions o programes o règims d'incentius diferenciats, enumerats en l'apartat 1 del punt quart com a activitats 2, 3 i 4, no pot superar la xifra de 150 milions d'euros, i s'estableix un límit d'ajuda per beneficiari que figura en el punt setè d'aquesta convocatòria.

Setè

Quantia dels ajuts i requisits de les actuacions

La quantia dels ajuts així com els requisits de les actuacions subvencionables s'estableixen en l'annex 2 d'aquesta convocatòria.

Vuitè

Import i partida pressupostària

1. Aquesta convocatòria té un import de 3.621.025 €, amb càrrec a la partida pressupostaria 25201 521B01 77000 00 FF MR050.

2. La distribució de l'import anterior s'ha de repartir entre les actuacions subvencionables definides en el punt 4.1 de la manera següent:

a) Activitat 1 (desballestament) fins a un màxim del 45 % de l'import disponible, que representen 1.629.461,25 €.

b) Activitat 2 (adquisició de vehicles d'energies alternatives baixes en carboni) amb un mínim d'un 40 % de l'import disponible, que representen 1.448.410 €.

3. A partir de la data en què faltin tres mesos per finalitzar la vigència d'aquesta convocatòria es podrà modificar la distribució establerta en el punt anterior, sempre que es donin les dues condicions següents:

a) Que en alguna de les activitats s'hagi exhaurit l'import assignat i hi hagi llista d'espera.

b) Que en alguna altra activitat no s'hagi exhaurit l'import destinat a aquesta.

4. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria.

Novè

Sol·licituds i documentació

1. Es poden presentar les sol·licituds d'ajudes des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. La sol·licitud s'ha de presentar en el formulari que es troba disponible a la Seu Electrònica del Govern de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es) i a la pàgina web de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre (transports.caib.es).

Les sol·licituds s'atenen per ordre rigorós de presentació fins que s'exhaureixin els fons.

De totes maneres, sempre que no hagi expirat la vigència dels programes, es poden continuar registrant sol·licituds en la llista de reserva provisional, les quals s'han d'atendre per ordre d'entrada rigorós, supeditades a què es produeixin desestimacions o renúncies de les sol·licituds d'ajudes prèvies que puguin lliurar pressupost o bé s'incorpori nou pressupost a la convocatòria. En cap cas, la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional no genera cap dret per al sol·licitant, fins que no es validi la sol·licitud.

La data límit de presentació de les sol·licituds és el 30 d'abril de 2024, excepte per a l'activitat 4 (implantació d'infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics), que finalitza el dia 31 de desembre de 2023.

2. Les sol·licituds s'han de dirigir a la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, en qualsevol de les formes que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, de conformitat amb el que disposa l'article 14 de la mateixa Llei, i han d'incloure el formulari de sol·licitud emplenat degudament, així com la resta de documentació prevista en el formulari.

En cas que el sol·licitant sigui una persona jurídica o algun dels subjectes que preveu l'article 14.2 de la Llei 39/2015, el formulari de sol·licitud s'ha d'emplenar digitalment, la signatura ha de ser electrònica i s'ha de presentar juntament amb la documentació adjunta exclusivament per via telemàtica.

3. El fet de presentar la sol·licitud faculta l'òrgan competent per fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions necessàries. En cas de denegar-ho mitjançant el formulari de sol·licitud, s'han de presentar els documents acreditatius corresponents quan ho requereixi l'òrgan instructor.

Igualment, la presentació de la sol·licitud suposa prestar el consentiment per tal que l'òrgan competent obtengui l'acreditació de les circumstàncies previstes en els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, mitjançant certificats telemàtics, per la qual cosa el sol·licitant no ha de presentar la certificació corresponent. No obstant això, el sol·licitant pot denegar expressament el consentiment i, en aquest cas, ha d'aportar les certificacions corresponents.

4. La inexactitud, la falsedat o l'omissió de caràcter essencial de qualsevol dada en el formulari de sol·licitud deixen sense efectes aquest tràmit, des del moment en què es conegui i amb l'audiència prèvia a la persona interessada. En conseqüència, comporten la inadmissió de la sol·licitud, sens perjudici que puguin ser causa de revocació o reintegrament, si escau, de la subvenció si es coneixen amb posterioritat a la concessió, i comporten, així mateix, l'exigència de les responsabilitats de qualsevol tipus en què s'hagi pogut incórrer.

5. Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts, l'òrgan competent per instruir l'expedient ha de requerir l'interessat a esmenar-ho en el termini màxim improrrogable de deu dies, amb la indicació que si no ho fa es considera que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu la Llei 39/2015.

Desè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és el director general de Mobilitat i Transport Terrestre. Aquest òrgan pot dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. Ha de dictar la resolució dels expedients el conseller de Mobilitat i Habitatge a proposta del director general de Mobilitat i Transport Terrestre, d'acord amb l'informe previ del Servei d'Ordenació del Transport Terrestre, com a òrgan unipersonal encarregat d'exercir les funcions de la Comissió Avaluadora.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tenguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que han adduït els sol·licitants. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Contra les resolucions que es dictin en l'expedient és d'aplicació el règim de recursos que preveu la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la Llei 39/2015.

D'acord amb el que preveu l'article 62.1 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, i tenint en compte que les ajudes es destinen a finançar actuacions o situacions concretes que no requereixen valoració comparativa amb altres propostes, es poden dictar les resolucions de concessió corresponents per ordre de presentació de sol·licituds, una vegada que s'han fet les comprovacions de concurrència de la situació o actuació subvencionable i el compliment de la resta de requisits exigits, fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari assignat a la convocatòria.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, comptadors a partir de la data de presentació de la sol·licitud. Un cop transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

4. En la resolució que es notifiqui als interessats, s'ha d'esmentar: «Aquesta ajuda s'atorga a l'empara de la subvenció concedida pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència».

5. Les resolucions de concessió de la subvenció s'han de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. Els beneficiaris de les ajudes, en el termini màxim de dotze mesos comptadors des de la data de la notificació de la resolució de concessió, han de justificar la realització de la inversió requerida per dur a terme l'actuació objecte de l'ajuda, excepte en el cas de l'activitat 4 (implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics), que disposa de devuit mesos per justificar la inversió. A aquest efecte, s'ha de presentar a l'òrgan instructor la documentació que preveu l'annex 3. Aquesta documentació ha de ser coherent amb la informació aportada en el formulari de sol·licitud de l'ajuda.

2. L'òrgan instructor disposa d'un termini màxim de sis mesos comptadors des de la presentació de la justificació per part del beneficiari per verificar el compliment de l'execució de l'actuació objecte de subvenció i dur a terme, si escau, la devolució de la garantia corresponent.

3. De manera excepcional, l'Administració pot ampliar els terminis sempre que totes les actuacions estiguin justificades abans del 30 de novembre de 2025.

4. Verificada l'execució de l'actuació per part dels beneficiaris així com el lliurament de tota la documentació exigida dins del termini establert, el conseller de Mobilitat i Habitatge ha d'ordenar el pagament de la subvenció, amb referència expressa a la procedència dels fons del PRTR, i s'ha d'esmentar el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, així com el Mecanisme Europeu de Recuperació i Resiliència, conforme al que pugui establir-se al respecte.

Dotzè

Pagament anticipat

1. La resolució de concessió pot preveure la realització de pagaments anticipats als beneficiaris que així ho hagin sol·licitat, sempre que es compleixin les condicions següents:

a) Que els pagaments anticipats siguin objecte d'una garantia per l'import total de la bestreta atorgada per un banc o una altra entitat financera que estiguin establerts a Espanya, o bé d'una línia de crèdit que ofereixi com a garantia qualsevol organisme o administració pública espanyola.

b) Que l'import del pagament anticipat no superi el 100 % de l'import total de l'ajuda que s'hagi de concedir al beneficiari.

c) Que l'import del pagament anticipat es destini exclusivament a cobrir despeses de l'actuació objecte de subvenció.

2. D'acord amb el que estableix l'article 61.3 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, els beneficiaris dels pagaments anticipats han d'acreditar que es troben al corrent del pagament de les obligacions de reemborsament de qualssevol altres bestretes concedides anteriorment amb càrrec als crèdits específicament consignats per gestionar fons europeus en els pressuposts generals de l'Estat.

Tretzè

Reintegrament

1. En el cas que el beneficiari no compleixi amb l'obligació de justificar la realització de la inversió requerida per dur a terme l'actuació objecte d'ajuda no es pagarà la subvenció, es declararà la pèrdua del dret al cobrament d'aquesta i s'iniciarà el procediment de reintegrament corresponent, si escau.

2. S'ha de dur a terme el reintegrament, total o parcial, de les quantitats rebudes pel beneficiari, amb l'interès de demora, en els supòsits prevists en l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en l'article 37 de la Llei 38/2001, de 17 de novembre.

Així mateix, escau el reintegrament de les quanties rebudes pels beneficiaris que incompleixin el principi de no causar un perjudici significatiu (DNSH per les sigles en anglès de do not significant harm) i l'etiquetatge climàtic, d'acord amb el que preveu el PRTR i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establert pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i la normativa de desplegament, així com en la Decisió d'execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del PRTR.

3. La instrucció del procediment de reintegrament correspon al director general de Mobilitat i Transport Terrestre, que pot dur a terme totes les actuacions que consideri necessàries per comprovar els requisits i les obligacions dels beneficiaris; el conseller de Mobilitat i Habitatge n'ha de dictar la resolució.

 

Catorzè

Publicitat

1. Tota referència a l'actuació objecte de les ajudes regulades en aquesta convocatòria en publicacions, activitats de difusió, pàgines web i, en general, en qualsevol mitjà de difusió ha de complir els requisits que figurin en el Manual d'imatge del PRTR i, si s'escau, en el manual que aprovi el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. Sens perjudici de l'anterior, ha de figurar en tot cas la referència al finançament de l'actuació mitjançant els fons del PRTR i a la gestió pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en els termes que preveu l'article 18.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

2. Els beneficiaris de les ajudes han d'informar el públic del suport obtingut dels fons europeus i han de fer una descripció breu de l'operació en la pàgina web, en cas que en disposin, de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els objectius i resultats, on ha de destacar el suport financer de la Unió Europea.

3. En tot cas, els beneficiaris han de complir qualsevol instrucció que es pugui impartir respecte a la forma i contingut de la informació que hagi de facilitar.

Quinzè

Informació als sol·licitants

D'acord amb el que preveu l'article 22.2.d) del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (RMRR), i l'article 8 de l'Ordre HFP/1030/2021, s'informa els sol·licitants de l'ajuda del següent:

a) El registre de la subvenció en la Base de dades nacional de subvencions, segons el que es preveu en el Reial decret 130/2019.

b) La possibilitat d'accés de l'Administració i dels òrgans que preveu l'article 22 del RMRR a la informació continguda en el Registre de titularitats reals, creat per l'Ordre JUS/319/2018, o l'accés a altres bases de dades de l'Administració que puguin subministrar aquestes dades sobre els titulars reals.

c) La cessió d'informació entre aquests sistemes i el Sistema de Fons Europeus, segons les previsions contingudes en la normativa europea i nacional aplicable. La lletra e) de l'apartat 2 de l'article 22 del RMRR i l'article 129 del Reglament financer (Reglament [UE, Euratom] 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018) estableix la condició que la percepció de fons del Pla de Recuperació i Resiliència estigui condicionada al fet que els beneficiaris es comprometin per escrit a concedir els drets i els accessos necessaris per garantir que la Comissió, l'OLAF, el Tribunal de Comptes Europeu, la Fiscalia Europea i les autoritats nacionals competents exerceixin les seves competències.

 

ANNEX 2

Quantia dels ajuts, requisits de les actuacions i definicions

 

Primer

Definicions

Al efectes d'aquesta convocatòria i del Reial decret 983/2021, es tenen en compte les definicions següents:

i. Categories: Reglament (UE) 2018/858 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre l'homologació i la vigilància del mercat dels vehicles de motor i els seus remolcs i dels sistemes, els components i les unitats tècniques independents destinats a aquests vehicles, pel qual es modifiquen els Reglaments (CE) 715/2007 i (CE) 595/2009 i pel qual es deroga la Directiva 2007/46/CE.

ii. Classes de vehicles: Reglament 107 de la Comissió Econòmica per a Europa de les Nacions Unides.

iii. Massa màxima: massa màxima en càrrega tècnicament admissible, d'acord amb l'especificat en el Reglament (UE) 2018/858.

iv. Vehicle pesant de baixa emissió: un vehicle pesant que no sigui un vehicle pesant d'emissió zero, amb emissions específiques de CO₂ de menys de la meitat de les emissions de CO₂ de referència de tots els vehicles del subgrup de vehicles al qual pertany el vehicle pesant, determinades en virtut del punt 2.3.3 de l'annex I del Reglament (EU) 2019/1242 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, pel qual s'estableixen normes de comportament en matèria d'emissions de CO2 per a vehicles pesants nous i es modifiquen els Reglaments (CE) 595/2009 i (UE) 2018/956 del Parlament Europeu i del Consell i la Directiva 96/53/CE del Consell.

a) Categoria M, que comprèn els vehicles de motor dissenyats i fabricats principalment per transportar passatgers i el seu equipatge, que inclou:

i) Categoria M2: vehicles de motor que tenguin més de vuit places de seient a més de la del conductor i la massa màxima del qual no és superior a cinc tones, independentment que aquests vehicles de motor tenguin o no espai per a passatgers dempeus.

ii) Categoria M3: vehicles de motor que tenguin més de vuit places de seient a més de la del conductor i la massa màxima dels quals és superior a cinc tones, independentment que aquests vehicles de motor tenguin o no espai per a passatgers dempeus.

En el cas dels vehicles de categoria M amb una capacitat no superior a 22 passatgers a més del conductor, es distingeixen dues classes de vehicles:

— Classe A: vehicles dissenyats per transportar passatgers dempeus; els vehicles pertanyents a aquesta classe estan proveïts de seients i han d'estar condicionats per transportar passatgers dempeus.

— Classe B: vehicles no dissenyats per transportar passatgers dempeus; els vehicles pertanyents a aquesta classe no estan condicionats per transportar passatgers dempeus.

En el cas dels vehicles de categoria M amb una capacitat superior a 22 passatgers a més del conductor, es distingeixen tres classes de vehicles:

— Classe I: vehicles proveïts de zones destinades a passatgers dempeus per permetre el desplaçament freqüent d'aquests.

— Classe II: vehicles destinats principalment al transport de passatgers asseguts, dissenyats per permetre el transport de passatgers dempeus en el passadís o en una zona que no sobrepassi l'espai previst per a dos seients dobles.

— Classe III: vehicles destinats exclusivament al transport de passatgers asseguts.

A més, a l'efecte de considerar determinats vehicles com a elegibles, s'han de diferenciar dins de la categoria M aquells considerats de sòl baix, segons el que especifica el punt 3 de la part C de l'annex I del Reglament (UE) 2018/858 que al seu torn fa referència a l'apartat 2.1.4 del Reglament 107 de la Comissió Econòmica de les Nacions Unides per a Europa (CEPE-ONU), sobre disposicions uniformes relatives a l'homologació de vehicles de la categoria M2 o M3, pel que fa a les seves característiques generals de construcció, que defineix com a vehicle de sòl baix aquell vehicle que pertany a la classe I, II o A en el qual almenys el 35 % de la superfície disponible per a passatgers dempeus (o de la secció davantera, en el cas dels vehicles articulats, o el pis inferior, en els vehicles de dos pisos) constitueixi una superfície sense graons, amb accés a una porta de servei com a mínim.

b) Categoria N, que comprèn els vehicles de motor dissenyats i fabricats principalment per transportar mercaderies, que inclou:

i) Categoria N2: vehicles de motor la massa màxima del qual és superior a 3,5 tones, però no supera les 12 tones.

ii) Categoria N3: vehicles de motor la massa màxima del qual és superior a 12 tones.

c) Categoria O4: vehicles de la categoria O (semiremolcs) la massa màxima dels quals és superior a 10 tones.

Segon

Quantia i requisits dels ajuts

S'inclouen a continuació les quanties unitàries de les subvencions corresponents a les actuacions de cada activitat, així com els requisits:

— Activitat 1. Desballestament

S'estableixen les quanties unitàries d'ajuda fixa per desballestament que apareixen en la taula següent, en funció de la categoria del vehicle i de la seva antiguitat, definida en funció del seu estàndard d'emissió Euro:

S'estableix un límit màxim d'ajuda de trenta vehicles per beneficiari i convocatòria, excepte persones físiques, que tenen un límit d'un per beneficiari.

Aquest límit de trenta vehicles està vigent mentre romangui en vigor el Marc nacional temporal, tal com figura en l'article 3.2.a) del Reial decret 983/2021. A partir de la finalització de la vigència d'aquest Marc nacional temporal, aquestes ajudes han de complir amb els límits del Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

Categoria de vehicle

Desballestament Import unitari de la subvenció (€)

Vehicle Euro V o EEV1

Vehicle Euro IV o Euro III

Vehicle Euro II o més antic

M2

20.000

9.000

4.000

M3

25.000

12.000

6.000

N2

12.000

5.000

2.500

N3, amb massa màxima inferior a 16 tones

15.000

7.000

3.000

N3, amb massa màxima superior a 16 tones

20.000

10.000

5.000

1 La legislació aplicable a aquestes categories de vehicles es va introduir originalment per la Directiva 88/77/CE, seguida per un gran nombre de modificacions. L'any 2005 la legislació es va modificar de manera important per la Directiva 2005/55/CE (Euro I i Euro II), la Directiva 91/542/CE (Euro III, Euro IV i Euro V), i la Directiva 1999/96/CE. Nous límits per a Euro IV i Euro V en la Directiva 2005/55/CE i Reglament 595/2009 (Euro VI) i modificacions successives.

La Directiva 1999/96/CE introdueix mesures relatives a la creació d'un nou concepte de vehicles ecològics avançats, denominat EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicles).

És actuació subvencionable, en la quantia que es recull en la taula anterior, el desballestament i la baixa definitiva en circulació de vehicles matriculats a Espanya, sempre que reuneixin els requisits que es detallen.

El beneficiari ha d'acreditar la baixa definitiva en circulació d'un vehicle matriculat a Espanya mitjançant la presentació del certificat acreditatiu de la baixa definitiva del vehicle per desballestar corresponent en el Registre de vehicles de la Direcció General de Trànsit i el certificat de destrucció o tractament mediambiental. El beneficiari de l'ajuda ha d'ostentar, a més, la titularitat del vehicle per desballestar almenys durant els dos anys anteriors a la data de sol·licitud de l'ajuda, així com presentar l'últim rebut de l'impost de vehicles de tracció mecànica, abonat degudament .

El vehicle per desballestar ha de ser de categoria M2, M3, N2 o N3, i estar matriculat a Espanya amb anterioritat a l'1 de gener de 2019. Addicionalment, i independentment de la categoria, el vehicle per desballestar ha d'haver estat adscrit a una autorització de transport de les referides en l'article 14 del Reial decret 983/2021 en els dos anys anteriors a la data de sol·licitud de l'ajuda.

En el cas de ser adquirent de vehicles subvencionables d'acord amb l'activitat 2 (adquisició de vehicles nous amb energies alternatives baixes en carboni), les ajudes per desballestament i adquisició podran ser acumulables.

— Activitat 2. Adquisició de vehicles nous amb energies alternatives baixes en carboni

S'estableixen les quanties individuals d'ajuda fixa que s'inclouen en la taula següent en funció de la categoria del vehicle, la tecnologia de la motorització i el tipus de destinatari. Amb la finalitat de procurar una distribució adequada dels fons disponibles, s'estableix un límit màxim d'ajuda de cinquanta vehicles per beneficiari i convocatòria, excepte persones físiques, que tendrà un límit d'un vehicle per beneficiari.

Es poden elevar aquests límits màxims d'unitats per beneficiari transcorreguts dotze mesos de la publicació d'aquesta convocatòria a la vista de la disponibilitat de fons i el nombre de sol·licituds rebudes per empresa, i s'ha de complir, en tot cas, els requisits i límits establerts en el Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel que fa als llindars de notificació respecte de les ajudes a la inversió per a la protecció del medi ambient.

Categoria i classe de vehicle

Tipus de beneficiari

Adquisició de vehicles Import unitari de la subvenció (€) per tecnologia

Híbrid simple

(HEV)

Híbrid endollable (PHEV) o REEV

Gas: GNC, GNL

Elèctric (BEV)

Hidrogen (FCV, FCHV)

M

Classe A

Autònom i petita empresa

25.0001

30.000

25.0001

65.000

65.000

Mitjana empresa

20.0001

25.000

20.0001

55.000

55.000

Gran empresa

15.0001

20.000

15.0001

45.000

45.000

M

Classe B

Autònom i petita empresa

35.000

45.000

35.000

130.000

130.000

Mitjana empresa

30.000

40.000

30.000

110.000

110.000

Gran empresa

25.000

35.000

25.000

90.000

90.000

M

Classe I (longitud màxima de 15 m)

Autònom i petita empresa

50.0001

60.000

22.0001

170.000

170.000

Mitjana empresa

40.0001

50.000

18.0001

145.000

145.000

Gran empresa

30.000

40.000

14.0001

120.000

120.000

M

Classe I (longitud major de 15 m)

Autònom i petita empresa

60.0001

70.000

25.0001

200.000

200.000

Mediana empresa

50.0001

60.000

20.0001

175.000

175.000

Gran empresa

40.0001

50.000

15.0001

150.000

150.000

M

Classe II

Autònom i petita empresa

60.0001

70.000

50.0001

180.000

180.000

Mitjana empresa

50.0001

60.000

40.0001

155.000

155.000

Gran empresa

40.0001

50.000

30.0001

130.000

130.000

M

Classe III

Autònom i petita empresa

30.000

40.000

30.000

180.000

180.000

Mitjana empresa

25.000

35.000

25.000

155.000

155.000

Gran empresa

20.000

30.000

20.000

130.000

130.000

1 Les ajudes establertes per als vehicles híbrids o de gas de categoria M exclouen aquells vehicles inclosos en la definició de sòl baix, segons l'especificat en el punt 3 de la part C de l'annex I del Reglament (UE) 2018/858.

2 Les ajudes establertes per a vehicles híbrids de categoria N corresponen exclusivament a la compra de vehicles inclosos dins de l'àmbit d'aplicació del Reglament (UE) 2019/1242 i que compleixin amb la definició de vehicle pesant de baixes emissions, segons la definició de l'article 3 (12) del Reglament (UE) 2019/1242.

Categoria i classe de vehicle

Tipus de beneficiari

Adquisició de vehicles

Import unitari de la subvenció (€) per tecnologia

 

 

Híbrid simple (HEV)

Híbrid endollable (PHEV) o REEV

Gas: GNC, GNL

Elèctric (BEV)

Hidrogen (FCV, FCHV)

N2, amb massa màxima de més de 3,5 i fins a 5 tones

Autònom i petita empresa

3.5002

15.000

-

25.000

25.000

Mitjana empresa

3.0002

12.500

-

20.000

20.000

Gran empresa

2.5002

10.000

-

15.000

15.000

N2, amb massa màxima de més de 5 i fins a 8 tones

Autònom i petita empresa

7.0002

30.000

-

60.000

60.000

Mitjana empresa

6.0002

25.000

-

50.000

50.000

Gran empresa

5.0002

20.000

-

40.000

40.000

N2, amb massa màxima de més de 8 i fins a 12 tones

Autònom i Petita empresa.

15.0002

90.000

-

130.000

130.000

Mitjana empresa

12.5002

75.000

-

110.000

110.000

Gran empresa

10.0002

60.000

-

90.000

90.000

N3, amb massa màxima inferior a 16 tones

Autònom i petita empresa

25.0002

100.000

-

170.000

170.000

Mitjana empresa

20.0002

85.000

-

145.000

145.000

Gran empresa

15.0002

70.000

-

120.000

120.000

N3, amb massa màxima superior a 16 tones

Autònom i petita empresa

25.0002

100.000

-

190.000

190.000

Mitjana empresa

20.0002

85.000

-

160.000

160.000

Gran empresa

15.0002

70.000

-

130.000

130.000

2 Les ajudes establertes per a vehicles híbrids de categoria N corresponen exclusivament a la compra de vehicles inclosos dins de l'àmbit d'aplicació del Reglament (UE) 2019/1242 i que compleixin amb la definició de vehicle pesant de baixes emissions, segons la definició de l'article 3 (12) del Reglament (UE) 2019/1242.

A l'efecte d'aplicació de les quanties d'ajuda, es consideren PIME aquelles empreses que s'ajustin a la definició recollida en l'annex I del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

Categoria d'empresa

Efectes

Volum de negoci

Balanç general

Mitjana

< 250

≤ 50 milions €

≤ 43 milions €

Petita

< 50

≤ 10 milions €

≤ 10 milions €

És actuació subvencionable l'adquisició directa o per mitjà d'operacions de finançament per lísing financer o arrendament per rènting (també anomenat lísing operatiu) de vehicles nous, matriculats per primera vegada a Espanya a nom del beneficiari, excepte en els casos de rènting en els quals pot estar matriculat a nom de l'empresa de rènting. A més, la data de factura de compravenda i la data de matriculació han de ser posteriors a la data de registre de la sol·licitud de l'ajuda. El pagament del preu del vehicle, inclòs l'abonament de possibles quantitats a compte o per qualsevol altre concepte, s'ha de fer amb posterioritat a la data de registre de sol·licitud de l'ajuda.

També és subvencionable l'adquisició de vehicles elèctrics (BEV), híbrids endollables (PHEV), vehicles elèctrics d'autonomia estesa (REEV) o de cèl·lules de combustible (FCV o FCHV) de categories N2, N3, M2 o M3 i amb fins a quinze mesos d'antiguitat, comptada des de la primera matriculació fins a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda, i la titularitat dels quals l'ha d'ostentar el concessionari, punt de venda o fabricant/importador que dugui a terme la venda del vehicle al beneficiari.

Els vehicles subvencionables han de respectar el principi de no causar un perjudici significatiu de l'article 17 del Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020, relatiu a l'establiment d'un marc per facilitar les inversions sostenibles i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088. Així, tots els vehicles subvencionables han de complir sempre amb la normativa europea d'emissions més recent, actualment Euro VI step E (Reglament [CE)] 595/2009 del Parlament Europeu i del Consell i modificacions posteriors). A més, aquest principi de no causar un perjudici significatiu determina la impossibilitat d'oferir subvencions per adquirir determinats vehicles, segons la tecnologia i característiques funcionals d'aquests.

Amb caràcter general, no s'exigeix per adquirir vehicles que el concessionari, punt de venda o fabricant/importador que faci la venda del vehicle al beneficiari, o l'empresa de rènting o lísing amb la qual es pugui fer l'operació de finançament, estigui domiciliat a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Els vehicles subvencionables han de pertànyer a les categories M2, M3, N2 o N3, han d'incorporar alguna de les diferents tecnologies especificades a continuació i han de complir, a més, els requisits que si s'escau s'estableixin:

i. Vehicles propulsats per motors de combustió interna que puguin utilitzar combustibles fòssils alternatius, homologats com a gas natural comprimit (GNC) o gas natural liquat (GNL), amb les puntualitzacions següents:

i.a) En compliment del principi de no causar un perjudici significatiu i promoure les solucions baixes en carboni, les ajudes que s'estableixin per a vehicles de gas de categoria N i M han d'estar condicionades a l'ús exclusiu per al funcionament amb biometà o un altre gas renovable. El biometà renovable ha de complir els requisits de sostenibilitat i de reducció d'emissions de la Directiva (EU) 2018/2001 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2018, relativa al foment de l'ús d'energia procedent de fonts renovables (RED II). Aquestes ajudes han d'estar condicionades al que s'estableixi en l'ordre ministerial a la qual fa referència la disposició addicional primera del Reial decret 983/2021.

i.b) No obstant això, amb caràcter transitori tal com recull la disposició transitòria única del Reial decret 983/2021, es permetran ajudes a vehicles de categoria M de GNC o GNL, exclosos els vehicles de sòl baix segons l'especificat en el punt 3 de la part C de l'annex I del Reglament (UE) 2018/858, fins al 31 de desembre de 2023 sense necessitat de complir el requisit indicat en el paràgraf anterior.

ii. Vehicles elèctrics purs (BEV), propulsats totalment i exclusivament mitjançant motors elèctrics l'energia dels quals procedeix, parcialment o totalment, de l'electricitat de les bateries, i que utilitzen per a la recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle, per exemple, la xarxa elèctrica.

iii. Vehicles elèctrics d'autonomia estesa (REEV), propulsats totalment i exclusivament mitjançant motors elèctrics l'energia dels quals procedeix, parcialment o totalment, de l'electricitat de les bateries, que utilitzen per a la recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle i que incorporen un motor de combustió interna de gasolina o gasoil per a la recàrrega addicional d'aquestes.

iv. Vehicles híbrids elèctrics (HEV), aquells que, per a la propulsió mecànica, prenen l'energia d'aquestes dues fonts d'energia/potència elèctrica acumulada instal·lades en el vehicle: un combustible consumible (per exemple, gasolina, gasoil o gas) i un sistema d'emmagatzematge d'energia/potència elèctrica, sense recàrrega a través d'una font exterior al vehicle. En tot cas, a l'efecte de considerar-se com a tals en l'aplicació del Reial decret 983/2021, de 16 de novembre, és necessari que el vehicle aparegui definit com a vehicle elèctric híbrid en la documentació tècnica.

iv.a) Els vehicles híbrids de categoria M que s'inclouen en la definició de sòl baix, segons l'especificat en el punt 3 de la part C de l'annex I del Reglament (UE) 2018/858, queden exclosos de les ajudes d'aquest epígraf.

iv.b) D'altra banda, el principi de no causar un perjudici significatiu determina que les ajudes establertes per a vehicles híbrids de categoria N corresponen exclusivament a l'adquisició de vehicles de baixes emissions, segons la definició de l'article 3 (12) del Reglament (EU) 2019/1242. Per tant, els vehicles subvencionables han d'estar inclosos dins de l'àmbit d'aplicació d'aquest Reglament i complir amb la definició de vehicle pesant de baixa emissió.

v. Vehicles híbrids endollables (PHEV), propulsats totalment o parcialment mitjançant motors de combustió interna de gasolina o gasoil i elèctrics l'energia dels quals procedeix, parcialment o totalment, de l'electricitat de les seves bateries i que utilitza per a la recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle, per exemple, la xarxa elèctrica. El motor elèctric ha d'estar alimentat amb bateries carregades des d'una font d'energia externa.

vi. Vehicle elèctric de cèl·lules de combustible (FCV): vehicle elèctric que utilitza exclusivament energia elèctrica procedent d'una pila de combustible d'hidrogen embarcat.

vii. Vehicle elèctric híbrid de cèl·lules de combustible (FCHV): vehicle elèctric de cèl·lules de combustible que equipa, a més, bateries elèctriques recarregables.

Les adquisicions de vehicles per mitjà d'operacions de finançament per lísing o rènting només poden ser objecte d'ajuda a condició que:

a) El contracte de lísing o rènting corresponent estableixi una durada mínima de dos anys des de la data de l'entrada en vigor i la formalització del qual sigui, en tot cas, posterior a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda.

b) La tramitació de la sol·licitud d'ajuda sigui gestionada pel beneficiari de l'ajuda.

c) El contracte de lísing o rènting ha d'establir expressament que l'arrendatari és el beneficiari de l'ajuda que s'atorgui, i s'hi ha de constatar, també expressament, que una vegada que l'empresa de lísing o de rènting rebi el pagament de l'import d'aquesta en aquesta data ha d'aplicar el total d'aquesta ajuda bé a la reducció de les quotes de pagament o renda de l'arrendament que quedin per satisfer per part de l'arrendatari, o bé a reduir el pendent principal a partir del moment en què es rebi l'ajuda, segons l'opció que hagi triat l'arrendatari.

d) El contracte ha de recollir que, en cas que l'import de la suma de les quotes pendents per abonar sigui inferior a l'import de l'ajuda, l'excedent d'ajuda pendent d'abonar al beneficiari l'ha d'abonar la companyia de lísing o de rènting al beneficiari en finalitzar el contracte d'arrendament.

L'arrendatari, com a beneficiari de l'ajuda, és qui ha de complir els requisits i les incompatibilitats que es preveuen en la convocatòria.

e) En el cas de les operacions de lísing o rènting, el beneficiari de l'ajuda ha de signar un document de cessió del dret de cobrament a favor de la companyia de lísing o rènting que formalitzi l'operació.

— Activitat 3. Retrofit o modificació de la forma de propulsió de vehicles

S'estableix un límit màxim d'ajuda de cinquanta vehicles per beneficiari i convocatòria, excepte persones físiques, que té un límit d'un vehicle per beneficiari.

S'estableixen les quanties unitàries d'ajuda fixa per a retrofit o modificació de la forma de propulsió de vehicles, que s'inclouen en la taula següent.

 

Categoria vehicle

Retrofit Import unitari de la subvenció (€)

Transformació perquè el vehicle sigui propulsat al 100 % amb electricitat o hidrogen com a energia primària (BEV, FCV o FCHV)

Transformació perquè el vehicle funcioni íntegrament com a vehicle de gas (GNC o GNL) sempre que compleixi amb l'estàndard Euro VI-E

M2

18.000

6.000

M3

20.000

7.000

N2

18.000

-

N3

20.000

-

És actuació subvencionable en la quantia que es recull en la taula anterior la modificació de la tecnologia o sistema de propulsió o retrofitting de vehicles matriculats a Espanya, sempre que reuneixin els requisits d'aquesta convocatòria i del Reial decret 983/2021.

S'entén com a retrofit la modificació que es fa sobre la unitat de potència d'un vehicle de les categories N2, N3, M2 o M3 matriculat a Espanya, originalment propulsat al 100 % per combustible dièsel, gasolina o gas (GNC, GNL o GLP), perquè passi a funcionar íntegrament com a vehicle elèctric o d'hidrogen (és a dir, conversió a BEV, FCV o FCHV).

Les ajudes per modificar la forma de propulsió de vehicles de categoria M2 i M3 que estiguin originalment propulsats al 100 % per combustible dièsel o gasolina, perquè passin a funcionar íntegrament com a vehicle de gas (GNC o GNL) s'han de vincular a l'ús de biometà o altres gasos renovables, tal com recull la disposició addicional primera del Reial decret 983/2021. A més, el vehicle transformat ha de complir sempre amb els últims estàndards d'emissions contaminants per a vehicles pesants (Euro VI-E).

Amb caràcter transitori, fins al 31 de desembre de 2023, s'inclouen ajudes per modificar la forma de propulsió de vehicles de categoria M2 i M3, que estiguin propulsats originalment al 100% per combustible dièsel o gasolina, perquè passin a funcionar íntegrament com a vehicle de gas (GNC o GNL) sempre que compleixin amb els últims estàndards d'emissions contaminants per a vehicles pesants (Euro VI-E) sense necessitat de complir el requisit esmentat en el paràgraf anterior. En aquest període transitori queden exclosos els vehicles de categoria M que s'incloguin en la definició de sòl baix segons el que especifica el punt 3 de la part C de l'annex I del Reglament (UE) 2018/858.

El beneficiari ha d'ostentar la titularitat del vehicle per modificar i el vehicle original ha de tenir com a màxim deu anys d'antiguitat, comptats des de la primera matriculació. Tots dos períodes de temps s'han de comptar fins al moment de la data de registre de la sol·licitud en la convocatòria corresponent d'aquest programa.

La modificació sobre la unitat de potència del vehicle s'ha de fer d'acord amb el que estableix el Reial decret 866/2010, de 2 de juliol, pel qual es regula la tramitació de les reformes de vehicles.

El beneficiari ha d'aportar la fotocòpia del permís de circulació del vehicle i la fotocòpia de la targeta d'ITV (anvers i revers) on s'acredita la reforma de transformació del tren de potència.

— Activitat 4. Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics

S'estableixen les quanties unitàries d'ajuda fixa per a sistemes de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics, per cada punt recàrrega completament instal·lat i amb accés per l'ús per vehicle pesant tipus N2, N3, M2 o M3, que s'inclouen en la taula següent en funció de la potència.

Potència de punt de recàrrega

Import unitari de la subvenció (€)

Punt de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics instal·lat i amb accés per a vehicles pesants, amb potència igual o superior a 50 kW i inferior a 100 kW.

10.000

Punt de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics instal·lat i amb accés per a vehicles pesants, amb potència igual o superior a 100 kW i inferior a 150 kW.

25.000

Punt de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics instal·lat i amb accés per a vehicles pesants, amb potència igual o superior a 150 kW i inferior a 350 kW.

40.000

Punt de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics instal·lat i amb accés per a vehicles pesants, amb potència igual o superior a 350 kW.

70.000

És una actuació subvencionable, en la quantia que es recull en la taula anterior, el sistema de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics en la modalitat d'adquisició directa, sempre que reuneixi els requisits d'aquesta convocatòria i del Reial decret 983/2021. En tot cas, en compliment del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, la quantia d'ajuda no pot ser superior al 40 % del total dels costos subvencionables que es justifiquin mitjançant les factures detallades, segons el que s'estableix en l'annex 3. Aquest límit pot incrementar-se en 10 punts percentuals en el cas d'ajudes concedides a mitjanes empreses i en 20 punts percentuals si les ajudes van destinades a petites empreses i autònoms.

És requisit necessari haver presentat simultàniament, o de manera prèvia en la mateixa convocatòria, la sol·licitud d'ajuda per a adquisició directa o per mitjà d'operacions de finançament per lísing financer o arrendament de vehicle elèctric (BEV), híbrid endollable (PHEV) o d'autonomia estesa (REEV), de categoria N2, N3, M2 o M3. També es poden sol·licitar ajudes per implantar infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics en cas d'haver presentat simultàniament, o de manera prèvia en la mateixa convocatòria, la sol·licitud d'ajuda per transformar la forma de propulsió del vehicle perquè passi a funcionar íntegrament com a vehicle elèctric (BEV). No es poden sol·licitar ajudes per a un nombre de punts de connexió superior al d'ajudes per adquirir o transformar vehicles del tipus especificat. A més, la concessió de cada ajuda per implantar infraestructura de recàrrega està supeditada a la concessió d'una o més ajudes per adquirir un vehicle elèctric o per transformar a vehicle elèctric.

Les infraestructures de recàrrega poden ser accessibles al públic. En aquest cas, han de proporcionar accés no discriminatori als usuaris, també amb relació a les tarifes, els mètodes d'autenticació i pagament, i altres condicions d'ús.

Els sistemes de recàrrega han de complir els requisits següents:

a) Complir la normativa en matèria de qualitat i seguretat industrial que resulti d'aplicació.

b) En concret, la infraestructura del punt de recàrrega que es trobi connectada a la xarxa de baixa tensió ha de complir el que estableix el Reial decret 1053/2014, de 12 de desembre, pel qual s'aprova una nova Instrucció tècnica complementària (ITC) BT 52 «Instal·lacions amb fins especials. Infraestructura per a la recàrrega de vehicles elèctrics», del Reglament electrotècnic per a baixa tensió, aprovat pel Reial decret 842/2002, de 2 d'agost, i se'n modifiquen altres instruccions tècniques complementàries, sens perjudici del que estableix la disposició final novena del Reial decret 1053/2014, de 12 de desembre

c) Alimentació: monofàsica o trifàsica 230-400 VAC.

d) Proteccions elèctriques d'acord amb la normativa de seguretat.

e) Declaració CE.

f) Les infraestructures de recàrrega o proveïment poden ser accessibles al públic. En aquest cas, han de proporcionar accés no discriminatori als usuaris, també amb relació a les tarifes, els mètodes d'autenticació i pagament i altres condicions d'ús, d'acord amb l'article 36 bis introduït pel Reglament (UE) 2021/1237 de la Comissió, de 23 de juliol de 2021, pel qual es modifica el Reglament (UE) 651/2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

g) Per al cas de recàrrega d'accés públic, ha de disposar, almenys, de connector tipus 2 segons IEC 62.196-2, o connector CCS2-Combo 2, segons IEC 62196, amb compatibilitat amb mode 3 o mode 4 segons instal·lació, amb mesura d'energia integrada. Segons l'article 4 del Reial decret 639/2016, de 9 de desembre, pel qual s'estableix un marc de mesures per implantar una infraestructura per als combustibles alternatius, ha de proporcionar la possibilitat de recàrrega puntual als usuaris de vehicles elèctrics, sense necessitat de contracte amb l'operador del punt de recàrrega de què es tracti, i ha de facilitar el servei de recàrrega a disposició dels usuaris interessats d'una forma oberta, transparent i no discriminatòria. A més, ha de disposar dels requisits de connectivitat següents:

— Acreditar que la instal·lació disposa d'interfície de connexió que li permeti connectivitat plena i de sistema de memòria per a emmagatzematge local de dades d'almenys dos mesos d'operació.

— Compatible amb el protocol OCPP v.1.6 o versió superior, mitjançant l'ús de serveis web (SOA) i actualitzable a versions superiors.

— Identificació local de l'usuari mitjançant targeta de contacte RFID segons I.ªO 14443A o sistema d'identificació equivalent.

— Mesura de la potència i de l'energia transferida.

— Mòdul de comunicació mòbil 3G/GPRS o superior o qualsevol canal de comunicació equivalent.

h) Els sistemes de recàrrega es classifiquen, segons la potència, de la forma següent:

i. Sistema de càrrega ràpida: potència igual o superior a 50 kW i inferior a 100 kW.

ii. Sistema de càrrega ultraràpida: potència igual o superior a 100 kW. En cas d'haver-hi diferents potències en un mateix sistema de recàrrega, aquest s'ha de classificar atenent la potència màxima dels punts de recàrrega de la instal·lació.

i) En mesures com la instal·lació de punts de recàrrega o altres actuacions que comportin una obra d'ocupació sobre el medi, s'ha de complir la Llei 21/2013, de 9 de desembre, quant a l'avaluació d'impacte ambiental, i la Llei 9/2018, de 5 de desembre, per la qual es modifica la Llei 21/2013, i s'han d'aplicar les mesures de mitigació necessàries per assegurar la protecció del medi ambient. En aquests casos, els riscs de degradació mediambiental relacionats amb la preservació de la qualitat de l'aigua i la prevenció de l'estrès hídric s'han d'identificar i abordar de conformitat amb els requisits de la Directiva 2000/60/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2000, per la qual s'estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües (Directiva marc de l'aigua); la Directiva 2008/56/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de juny de 2008, per la qual s'estableix un marc d'acció comunitària per a la política del medi marí (Directiva marc sobre l'estratègia marina), i la Directiva 2006/118/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa a la protecció de les aigües subterrànies contra la contaminació i el deteriorament.

 

ANNEX 3

Documentació requerida per justificar l'actuació realitzada

Per a cada actuació s'ha d'aportar la documentació justificativa següent:

Activitat 1. Desballestament

Amb relació a la documentació del vehicle que es desballesta, s'ha d'aportar:

1. Una còpia del certificat acreditatiu de la baixa definitiva del vehicle i el certificat de destrucció o tractament mediambiental, per part del centre autoritzat de tractament de vehicles (CAT) corresponent, en nom de la Direcció General de Trànsit o, si de cas hi manca, l'informe del Registre general de vehicles de la prefectura provincial de trànsit corresponent, que n'acrediti la baixa definitiva. Aquest certificat ha d'incloure, almenys, la marca, la denominació comercial, el número de bastidor, la matrícula, la categoria i la motorització dels vehicles desballestats.

2. Quan la quantia de l'ajuda superi els 10.000 € per beneficiari s'han d'aportar els certificats acreditatius que el sol·licitant es troba al corrent de les obligacions tributàries (AEAT i ATIB) i davant la seguretat social, emesos prèviament a la concessió de l'ajuda corresponent. (Aquesta documentació només és obligatòria en el cas d'haver exercit el dret d'oposició, previst en el punt 5, del formulari de sol·licitud)

3. El document on es declara el fonament de no estar obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen els articles 18 (compliment d'obligacions tributàries) i 19 (compliment d'obligacions amb la seguretat social) del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, si escau. (Aquesta documentació només és obligatòria en el cas d'operar l'exempció anterior en el moment previ a la concessió de l'ajuda corresponent)

4. El certificat que acrediti les dades bancàries per transferir l'import de l'ajuda. El beneficiari ha de ser titular del número de compte en el qual s'ingressi l'ajuda.

Activitat 2. Adquisició de vehicles

1. La còpia de la fitxa tècnica (targeta ITV) del vehicle adquirit.

2. La còpia del permís de circulació del vehicle adquirit o la fotocòpia del permís de circulació provisional emès per la Direcció General de Trànsit. En els casos en què s'emeti el permís temporal per a vehicles la matrícula dels quals comenci amb la lletra P, s'exigirà l'aportació de la fotocòpia del permís de circulació definitiu en el termini d'esmena que s'estableix. A més, en el cas de vehicles elèctrics (BEV i PHEV) i d'hidrogen (FCV i FCHV) de fins a quinze mesos d'antiguitat, s'ha d'aportar el permís de circulació del vehicle a nom del concessionari, punt de venda o fabricant/importador que faci la venda del vehicle al beneficiari.

3. Quan la quantia de l'ajuda superi els 10.000 € per beneficiari s'han d'aportar els certificats acreditatius que el sol·licitant es troba al corrent de les obligacions tributàries (AEAT i ATIB) i davant la seguretat social, emesos prèviament a la concessió de l'ajuda corresponent. (Aquesta documentació només és obligatòria en el cas d'haver exercit el dret d'oposició, previst en el punt 5 del formulari de sol·licitud)

4. El document on es declara el fonament de no estar obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen els articles 18 (compliment d'obligacions tributàries) i 19 (compliment d'obligacions amb la seguretat social) del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, si s'escau. (Aquesta documentació només és obligatòria en el cas d'operar l'exempció anterior en el moment previ a la concessió de l'ajuda corresponent)

5. En el cas de rènting o lísing, s'ha d'adjuntar addicionalment una còpia del contracte de rènting o lísing que estableixi una durada mínima de dos anys i on ha de figurar com a arrendatari d'aquest el sol·licitant de l'ajuda o el beneficiari potencial. La data d'aquest contracte ha de ser posterior a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda. A més, s'ha d'incloure expressament que l'empresa de rènting o lísing ha de repercutir el total de l'ajuda en les quotes de l'arrendatari que quedin per abonar amb efectes des de la data en què l'empresa de rènting o lísing rebi l'import de l'ajuda o que reduirà el pendent principal a partir del moment en què es rebi l'ajuda. En cas que l'import de la suma de les quotes pendents per abonar sigui inferior a l'import de l'ajuda, el contracte de rènting o lísing ha de recollir també la forma i el termini d'abonament de l'excedent d'ajuda al beneficiari en finalitzar el contracte d'arrendament.

6. El document d'endós o de cessió del dret de cobrament en el qual autoritzi l'empresa de rènting a rebre l'ajuda, en el cas de rènting.

7. El certificat del fabricant del vehicle que acrediti el compliment dels criteris especificats per adquirir els vehicles, en els casos següents:

a) En cas d'adquisició de vehicles de categoria M, tant híbrids (HEV) com de gas (GNC i GNL): es requereix un certificat del fabricant del vehicle que indiqui que aquests vehicles no s'inclouen en la definició de sòl baix, segons l'especificat en el punt 3 de la part C de l'annex I del Reglament (UE) 2018/858.

b) En cas d'adquisició de vehicles híbrids (HEV) de categoria N es requereix un certificat del fabricant del vehicle que indiqui que aquest vehicle s'inclou dins de l'àmbit d'aplicació del Reglament (UE) 2019/1242 i, a més, compleix amb la definició de vehicle pesant de baixa emissió.

8. La còpia de la factura de compravenda del vehicle, que ha de ser amb data posterior a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda. No són admissibles les autofactures. En la factura ha de constar la matrícula o número de bastidor, la marca, la denominació comercial i la versió del vehicle adquirit.

9. Els documents justificatius del pagament de la factura de compravenda del vehicle. Es consideren vàlids aquells justificants de pagament que permetin identificar:

a) El beneficiari. Ha de quedar clar que l'únic pagador és el beneficiari.

b) El tercer (punt de venda, concessionari o fabricador/importador) que percep les quantitats pagades.

c) La data de pagament (data de valor) o sortida efectiva dels fons del beneficiari.

d) El vehicle objecte de la subvenció.

e) En els casos de rènting, l'empresa arrendadora.

10. El certificat que acrediti les dades bancàries per transferir l'import de l'ajuda. El beneficiari ha de ser titular del número de compte en el qual s'ha d'ingressar l'ajuda; en el cas d'operacions de rènting, sempre que s'acrediti el contracte, així com el justificant de pagament del vehicle i el document pel qual se cedeix el dret de cobrament. El compte ha de ser el de l'entitat de rènting.

Activitat 3. Retrofit o modificació de la forma de propulsió de vehicles

1. La còpia de la targeta d'ITV (fitxa tècnica) del vehicle (anvers i revers) en vigor, on s'acredita la legalització de la transformació i el tipus de transformació feta. En cas de transformacions de vehicles de categoria M, perquè el vehicle funcioni íntegrament com a vehicle de gas (GNC o GNL), s'ha d'aportar un certificat de l'empresa transformadora que acrediti que el vehicle no està definit com de sòl baix, segons el que especifica el punt 3 de la part C de l'annex I del Reglament (UE) 2018/858.

2. La còpia del permís de circulació del vehicle.

3. La còpia de la factura de la instal·lació/modificació que es fa sobre la unitat de potència del vehicle original. La data de la factura ha de ser posterior a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda. No són admissibles les autofactures. En la factura ha de constar la matrícula o el número de bastidor.

4. Quan la quantia de l'ajuda superi els 10.000 € per beneficiari s'hauran d'aportar els certificats acreditatius que el sol·licitant es troba al corrent de les obligacions tributàries (AEAT i ATIB) i davant la seguretat social, emesos prèviament a la concessió de l'ajuda corresponent. (Aquesta documentació només és obligatòria en el cas d'haver exercit el dret d'oposició, previst en el punt 5, del formulari de sol·licitud)

5. El document on es declara el fonament de no estar obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen els articles 18 (compliment d'obligacions tributàries) i 19 (compliment d'obligacions amb la seguretat social) del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, si s'escau. (Aquesta documentació només és obligatòria en el cas d'operar l'exempció anterior en el moment previ a la concessió de l'ajuda corresponent)

6. Els documents justificatius del pagament de la factura de compravenda del vehicle. Es consideren vàlids aquells justificants de pagament que permetin identificar:

a) El beneficiari. Ha de quedar clar que l'únic pagador és el beneficiari.

b) El tercer (empresa que ha fet la transformació) que percep les quantitats pagades.

c) La data de pagament (data valor) o sortida efectiva dels fons del beneficiari.

d) El vehicle objecte de la subvenció.

7. El certificat que acrediti les dades bancàries per a transferència de l'import de l'ajuda. El beneficiari ha de ser titular del número de compte en el qual s'ingressi l'ajuda.

Activitat 4. Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics

1. La memòria tècnica o projecte de la instal·lació realitzada segons el Reglament electrotècnic per a baixa tensió, aprovat pel Reial decret 842/2002, de 2 d'agost, o la normativa en matèria de qualitat i seguretat industrial que resulti d'aplicació.

2. La ubicació dels sistemes de recàrrega, referència d'aquests en un pla, que indiqui l'adreça, el número i les coordenades GNSS (GPS, Galileu o altres constel·lacions, compatibles amb el Reial decret 1071/2007, de 27 de juliol) de longitud i latitud. En el cas d'edificis i pàrquing, les coordenades s'han de referir a l'accés principal de vehicles a aquest.

3. Les factures. Les factures detallades dels costs subvencionables en què s'hagi incorregut per instal·lar el punt o els punts de recàrrega, i es poden incloure els corresponents al projecte, l'obra civil, els costs d'enginyeria i la direcció d'obra, el cost de la infraestructura de recàrrega, la instal·lació de components o elements elèctrics, inclòs el transformador, els treballs de connexió a la xarxa de distribució i la connexió a la xarxa de mitjana tensió, necessaris per connectar la infraestructura de recàrrega a la xarxa o a la unitat de producció o emmagatzematge local d'electricitat, l'adequació de terrenys o carreteres, els costs d'instal·lació i els costs per a permisos relacionats i necessaris. No poden ser elegibles els costos corresponents a unitats de producció d'energia, encara que estiguin vinculades parcialment al punt de recàrrega. La data de les factures ha de ser, en tot cas, posterior a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda. S'eximeix de l'obligació de presentar aquelles factures que tenguin un import inferior a 3.000 €, de conformitat amb el que s'estableix per la lletra b de l'article 63 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre. S'ha d'aportar una relació certificada que inclogui totes les factures, i s'han d'indicar almenys per a cadascuna d'elles els aspectes següents: el número de factura, la data de factura, el concepte, la base imposable total i el cost subvencionable repercutit per punt de recàrrega (sense incloure l'IVA).

4. La còpia de contracte de subministrament dels béns o serveis objecte d'ajuda, formalitzat per la persona física o jurídica privada beneficiària corresponent. Les dates de formalització dels contractes han de ser posteriors a la data de registre de la sol·licitud, a l'efecte de complir amb el caràcter incentivador.

5. Els documents justificatius del pagament de les factures de compravenda imputades. Es consideren vàlids aquells justificants de pagament que permetin identificar:

a) El beneficiari. Ha de quedar clar que l'únic pagador és el beneficiari.

b) El tercer que percep les quantitats pagades.

c) La data de pagament (data valor) o sortida efectiva dels fons del beneficiari.

6. D'acord amb el que preveu per la lletra a) de l'article 63 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, per a subvencions concedides per un import inferior a 100.000 € i de manera opcional, pot lliurar-se, per tenir caràcter de document amb validesa jurídica per justificar la subvenció, un compte justificatiu simplificat segons el que preveu l'article 75 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. Una còpia del certificat d'instal·lació elèctrica diligenciat per l'òrgan competent de la comunitat autònoma. Les actuacions han d'aportar la documentació justificativa que acrediti que disposen de les preceptives llicències i autoritzacions administratives en el cas que l'actuació ho requereixi.

8. Una declaració responsable per la qual es garanteix que cap de les mesures i actuacions finançades amb càrrec a aquest programa causa un perjudici significatiu als objectius mediambientals, en el sentit de l'article 17 del Reglament (UE) 2020/852, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020, relatiu a l'establiment d'un marc per facilitar les inversions sostenibles i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088 (principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient o DNSH per les sigles en anglès de do no significant harm), segons el que disposa l'article 5 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència. Per la seva part, la Comissió estableix en la Comunicació 2021/C 58/01 la Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de no causar un perjudici significatiu en virtut del Reglament relatiu al Mecanisme de Recuperació i Resiliència, amb l'objectiu d'aclarir el significat d'aquest principi i la manera en què ha d'aplicar-se en el context del mecanisme de recuperació i resiliència. Això inclou el compliment de les condicions específiques assignades i previstes en el component 1, inversió 1, en la qual s'emmarca aquest programa d'ajudes, i especialment les recollides en els apartats 3 i 8 del document del Component del Pla pel que fa a les activitats incloses en el Reial decret 983/2021.

9. El certificat que acrediti les dades bancàries per a la transferència de l'import de l'ajuda. El beneficiari ha de ser titular del número de compte en el qual s'ingressi l'ajuda.