Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 628624
Decret relatiu a l'aprovació de l'estructura, organització i tasques, sense modificacions retributives, de la Intervenció Municipal de l'Ajuntament de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Amb la finalitat d'assignar i distribuir les tasques que, d'acord amb la Relació de Llocs de Feina de l'Àrea d'Intervenció de l'Ajuntament de Palma, corresponen als llocs de feina de la Intervenció General, la Viceintervenció i les Intervencions delegades, considerant els recursos humans de què disposa la Intervenció per dur a terme l'exercici de les funcions reservades i davant les exigències que preveu la normativa en matèria d'Hisendes Locals a aquest Departament, es fa necessari aprovar l'estructura, organització i tasques, sense modificacions retributives, de la Intervenció municipal de l'Ajuntament de Palma.

Motivació de la necessitat

Funcions de la Intervenció municipal

L'article 121.1 c) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local (en endavant, LRBRL) inclou dins l'àmbit d'aplicació del Títol X relatiu al règim d'organització dels municipis de gran població, als municipis que siguin capitals de província, capitals autonòmiques o seus de les institucions autonòmiques, com és el cas de Palma.

L'article 136 de la LRBRL disposa que la funció pública de control y fiscalització interna de la gestió econòmica financera i pressupostària, en la seva triple accepció de funció interventora, funció de control financer i funció de control d'eficàcia, correspondrà a la Intervenció municipal. Així mateix, l'article 213 del Reial Decret 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals (en endavant, TRLRHL) disposa que en les Entitats Locals s'exerciran les funcions de control intern respecte de la seva gestió econòmica, dels organismes autònoms i de les societats mercantils dependents, en les seves modalitats de funció interventora, funció de control financer, inclosa l'auditoria de comptes de les entitats que es determinen reglamentàriament, i funció de control d'eficàcia.

La funció interventora (tipus de control previ) té per objecte controlar els actes de l'Entitat Local i del seus organismes autònoms, qualsevol sigui la seva qualificació, que donin lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, així com els ingressos i pagaments que d'ells es derivin, i la inversió o aplicació en general dels seus fons públics, amb la finalitat d'assegurar que la seva gestió s'ajusta a les disposicions aplicables en cada cas. Dintre de la funció interventora cal distingir entre:

  • Intervenció formal

Consisteix en la verificació del compliment dels requisits legals necessaris per l'adopció de l'acord examinant tots els documents que preceptivament hagin de ser incorporats a l'expedient. Resulta necessari diferenciar entre:

- Fiscalització prèvia

- Intervenció formal de l'ordenació de pagament

  • Intervenció material

Té per objecte comprovar la real i efectiva aplicació dels fons públics. Resulta necessari diferenciar entre:

- Intervenció prèvia de la liquidació de a despesa o reconeixement d'obligacions

- Intervenció material del pagament

La funció de control financer i d'eficàcia (tipus de control posterior) té per objecte verificar el funcionament dels serveis del sector públic local en l'aspecte econòmic financer per a comprovar el compliment de la normativa i directrius que els regeixen i, en general, que la seva gestió s'ajusta als principis de bona gestió financera, comprovant que la gestió dels recursos públics es troba orientada per l'eficàcia, l'eficiència, l'economia, la qualitat i la transparència, i pels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera en l'ús dels recursos públics locals. Dintre de la funció de control financer cal distingir entre:

  • Control permanent

Té per objecte comprovar, de manera contínua, que el funcionament de l'activitat econòmica financera del sector públic local s'ajusta a l'ordenament jurídic i als principis generals de bona gestió financera, amb la finalitat última de millorar la gestió en el seu aspecte econòmic, financer, patrimonial, pressupostari, comptable, organitzatiu i procedimental

  • Auditoria Pública.

Té per objecte la verificació, realitzada amb posterioritat i efectuada de manera sistemàtica, de l'activitat econòmica financera del sector públic local, mitjançant l'aplicació dels procediments de revisió selectius continguts en les normes d'auditoria i instruccions que dicti la Intervenció General de l'Administració de l'Estat. Així mateix, l'auditoria pública abasta:

- Auditoria de comptes

- Auditoria de compliment i Auditoria operativa

El sector públic local del municipi de Palma està integrat per l'Ajuntament, que compta amb l'Àrea de Batlia, 9 àrees de gestió municipal i 5 àrees delegades, i les següents entitats dependents:

Organismes Autònoms municipals:

  • Institut Municipal d'Esports (IME)
  • Patronat Municipal d'Escoles d'Infants (PMEI)
  • Patronat Municipal de l'Habitatge i Rehabilitació Integral de Barris (PMH-RIBA)
  • Institut Municipal d'Innovació (IMI)
  • Agència de Desenvolupament Local (PalmaActiva)

Fundacions municipals:

  • Fundació Turisme Palma de Mallorca 365
  • Fundació Pilar i Joan Miró

Empreses municipals:

  • Empresa Municipal d'Aigües i Clavegueram, S.A. (EMAYA)
  • Empresa Funerària Municipal, S.A. (EFMSA)
  • Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma, S.A. (EMT)
  • Societat Municipal d'Aparcaments i Projectes, S.A. (SMAP)
  • Mercados Centrales de Abastecimiento de Palma de Mallorca, S.A. (Mercapalma)
  • Palau de Congressos de Palma, S.A.

Condicions i requisits per a l'exercici de les funcions reservades de la Intervenció municipal

La Intervenció municipal de l'Ajuntament de Palma gaudeix d'autonomia funcional en exercici de les funcions reservades que li atribueix la normativa corresponent; concretament, el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, el Reial Decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local, el Reial Decret 128/2018, de 16 de març, sobre el règim jurídic dels Funcionaris de l'Administració Local amb Habilitació de caràcter nacional i les bases d'execució del pressupost general de l'Ajuntament de Palma. Així mateix, li correspon:

  • La direcció i coordinació de la Viceintervenció i les Intervencions delegades, així com dels serveis de control i fiscalització prèvia i d'auditoria i control financer adscrits a aquest departament.
  • La facultat de delegar les tasques que li corresponen a la Intervenció municipal en quan a assistència al Ple, Junta de Govern, meses de contractació, comissions informatives, comprovacions materials d'inversió i, en general, als demés òrgans col·legiats l'assistència als quals resulti preceptiva. 

Les funcions reservades en matèria de control intern de l'activitat econòmica financera i pressupostària de l'Ajuntament de Palma i de les entitats que integren el sector públic municipal són la funció interventora i el control financer. Dites funcions es distribuiran entre els llocs de feina corresponents a la Intervenció General, la Viceintervenció i les Intervencions delegades de la forma que es determina en els següents apartats.

Proposta de modificació de les tasques de la Intervenció municipal

Per tot això, el funcionari que subscriu informa i proposa al Batle que es dicti el següent

 

 

DECRET

Aprovar la següent estructura, organització i les tasques de la Intervenció municipal de l'Ajuntament de Palma:

Primer.- A la Intervenció General li correspondrà:

  • Exercir la direcció i coordinació de la Viceintervenció i les Intervencions delegades, així com dels serveis de control i fiscalització prèvia i d'auditoria i control financer adscrits a aquest departament.

  • Exercir la funció interventora de la gestió econòmica financera i pressupostària de les propostes d'acord, actes i expedients que estimi convenient i que hagin de ser aprovats pels òrgans de funcionament necessari de l'Ajuntament de Palma.

  • Dictar instruccions i circulars per al desenvolupament de les funcions reservades a la Intervenció municipal.

  • Resoldre les discrepàncies plantejades arrel de les objeccions formulades per la Viceintervenció o Intervencions delegades.

Segon.- A la Viceintervenció li correspondrà:

  • Col·laborar amb la Intervenció General en l'exercici de la funció interventora de la gestió econòmica financera i pressupostària de les propostes d'acord, actes i expedients que hagin de ser aprovats pels òrgans de funcionament necessari de l'Ajuntament de Palma.

  • La substitució del/la titular del lloc corresponent a la Intervenció General en els casos de vacant, absència, malaltia o concurrència de causa d'abstenció o recusació legal o reglamentària d'aquest/a.

  • Exercir les funcions reservades que, prèvia autorització del batle, li siguin encomanades pel/la titular del lloc de la Intervenció General.

  • Exercir la coordinació de la funció de control intern a través de:

o La planificació i definició dels expedients de despesa sotmesos a exercici de la funció interventora, adaptant l'acord de fiscalització limitada prèvia vigent en funció de les necessitats de l'Ajuntament i entitats dependents sotmesos a l'exercici de funció interventora.

o La redacció d'instruccions, circulars, guies o demés instruments oportuns per al correcte funcionament de l'exercici de les funcions interventora i de control financer per les Intervencions delegades.

o Estudiar i proposar a la Intervenció General la resolució de discrepàncies  plantejades arrel de les objeccions formulades per la pròpia Viceintervenció o les Intervencions delegades.

  • Exercir totes les demés tasques que es puguin atribuir a l'òrgan de control intern per la normativa vigent o que la Intervenció General estimi convenient encarregar-li.

Tercer- A les Intervencions delegades les correspondrà:

  • A la primera expansió d'aquest lloc de feina:

o Exercir la funció interventora de les entitats dependents subjectes a aquesta funció reservada i que integren el sector públic municipal, d'acord amb les instruccions emeses pel/la titular del lloc de la Intervenció General. Aquesta funció té per objecte controlar els actes de l'entitat subjecte, qualsevol que sigui la seva qualificació, que donin lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, així com els ingressos i pagaments que d'ells es derivin, i la inversió o aplicació en general dels seus fons públics, amb la finalitat d'assegurar que la seva gestió s'ajusti a les disposicions aplicables en cada cas.

o La substitució dels/les titulars dels llocs corresponents a la Intervenció General, la Viceintervenció o les demés Intervencions delegades en els casos de vacant, absència, malaltia o concurrència de causa d'abstenció o recusació legal o reglamentària d'aquests/es.

o Exercir les funcions reservades que, prèvia autorització del batle, li siguin encomanades pel/la titular del lloc de la Intervenció General.

o Col·laboració i auxili al personal de la Intervenció municipal adscrit a l'àmbit d'actuació encomanat a aquesta Intervenció delegada, a l'efecte de dirigir i coordinar els recursos humans i materials dels que disposi i sempre sota la supervisió i coordinació de la Intervenció General.

o El titular de la Intervenció delegada gaudirà de plena autonomia respecte de l'òrgan al qual fiscalitzin i dependrà directament de la Intervenció General.

  • A la segona expansió d'aquest lloc de feina:

o Exercir la funció interventora de les entitats dependents subjectes a aquesta funció reservada i que integren el sector públic municipal, d'acord amb les instruccions emeses pel/la titular del lloc de la Intervenció General. Aquesta funció té per objecte controlar els actes de l'entitat subjecte, qualsevol que sigui la seva qualificació, que donin lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, així com els ingressos i pagaments que d'ells es derivin, i la inversió o aplicació en general dels seus fons públics, amb la finalitat d'assegurar que la seva gestió s'ajusti a les disposicions aplicables en cada cas.

o La substitució dels/les titulars dels llocs corresponents a la Intervenció General, la Viceintervenció o les demés Intervencions delegades en els casos de vacant, absència, malaltia o concurrència de causa d'abstenció o recusació legal o reglamentària d'aquests/es.

o Exercir les funcions reservades que, prèvia autorització del batle, li siguin encomanades pel/la titular del lloc de la Intervenció General.

o Col·laboració i auxili al personal de la Intervenció municipal adscrit a l'àmbit d'actuació encomanat a aquesta Intervenció delegada, a l'efecte de dirigir i coordinar els recursos humans i materials dels que disposi i sempre sota la supervisió i coordinació de la Intervenció General.

o El titular de la Intervenció delegada gaudirà de plena autonomia respecte de l'òrgan al qual fiscalitzin i dependrà directament de la Intervenció General.

  • A la tercera expansió d'aquest lloc de feina:

o Exercir la funció de control financer respecte de l'Ajuntament i de les entitats dependents que integren el sector públic municipal. El control financer té per objecte verificar el funcionament dels serveis del sector públic local en l'aspecte econòmic financer per a comprovar el compliment de la normativa i directrius que els regeixen i, en general, que la seva gestió s'ajusta als principis de bona gestió financera, comprovant que la gestió dels recursos públics es troba orientada per l'eficàcia, l'eficiència, l'economia, la qualitat i la transparència, i pels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera en l'ús dels recursos públics locals.

El control financer així definit comprèn les modalitats de control permanent i l'auditoria pública, incloent-se en ambdues el control d'eficàcia.

o La substitució dels/les titulars dels llocs corresponents a la Intervenció General, la Viceintervenció o les demés Intervencions delegades en els casos de vacant, absència, malaltia o concurrència de causa d'abstenció o recusació legal o reglamentària d'aquests/es.

o Exercir les funcions reservades que, prèvia autorització del batle, li siguin encomanades pel/la titular del lloc de la Intervenció General.

o Col·laboració i auxili al personal de la Intervenció municipal adscrit a l'àmbit d'actuació encomanat a aquesta Intervenció delegada, a l'efecte de dirigir i coordinar els recursos humans i materials dels que disposi i sempre sota la supervisió i coordinació de la Intervenció General.

o El titular de la Intervenció delegada gaudirà de plena autonomia en exercici d'aquesta funció reservada i dependrà directament de la Intervenció General.

Quart.- La substitució dels/les titulars dels llocs corresponents a la Intervenció General, la Viceintervenció o les demés Intervencions delegades en els casos de vacant, absència, malaltia o concurrència de causa d'abstenció o recusació legal o reglamentària d'aquests/es s'efectuarà conforme les regles següents:

  • El/la titular del lloc de la Intervenció General el/la substituirà, seguint l'ordre que es detalla a continuació:

o El/la titular del lloc de la Viceintervenció.

o El/la titular d'alguna de les Intervencions delegades, d'acord amb les instruccions que a aquest efecte s'emetin per la Intervenció General.

El/la titular del lloc de la Viceintervenció el/la substituirà, seguint l'ordre que es detalla a continuació:

o El/la titular d'alguna de les Intervencions delegades, d'acord amb les instruccions que a aquest efecte s'emetin per la Intervenció General.

  • Els/les titulars de les tres expansions del lloc de la Intervenció delegada es substituiran mútuament, d'acord amb les instruccions que a aquest efecte s'emetin per la Intervenció General.

Aquesta resolució s'ha de publicar a la Intranet municipal per al coneixement de tot el personal i també al Butlletí Oficial de les Illes Balears per al coneixement general.

 

Els sotasignants declaren conèixer el contingut dels articles 52, 53 i 54 del Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic i l'article 61 del Reglament Financer (UE 2018/1046, de 18 de juliol 2018) i no tenir conflictes d'interès en aquesta acte que integra l'expedient.

  

Palma, en la data de la signatura electrònica (17 de desembre de 2021)

L' Interventor General

Joan Cañellas Vich

Conforme, la Coordinadora General de Batlia

Patricia López Sánchez 

Conforme es decreti, el Batle

José Francisco Hila Vargas

En prenc nota, el Secretari Adjunt

Miquel Ballester Oliver