Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 626442
Resolució la consellera d’Afers Socials i Esports de 22 de desembre de 2021 per la qual es concedeix una subvenció i autoritza i disposa la despesa a favor de les entitats presentades a la convocatòria d’ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes de garantia alimentària amb càrrec a l’assignació tributària del 0,7 % de l’impost sobre la renda de les persones físiques i l’impost sobre societats, corresponent a l’any 2021, per a accions a realitzar durant el 2022
Fets
1. En data 30 d'octubre de 2021 es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 28 d'octubre de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes de garantia alimentària amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent a l'any 2021, per a accions a realitzar durant el 2022.
2. Dins el termini previst en el punt 7.1 de la convocatòria , les entitats que s'indiquen en l'annex d'aquesta proposta de resolució han presentat una sol·licitud de subvenció per finançar projectes i actuacions d'entitats sense ànim de lucre destinats a cobrir les necessitats bàsiques de persones i famílies en situació de precarietat econòmica a fi de reduir les situacions de vulnerabilitat i/o exclusió social.
3. El personal del Servei de Serveis Socials de la Direcció General de Serveis Socials ha revisat la documentació de les sol·licituds presentades i ha comprovat que s'adapten a l'objecte que disposa el punt 1 de la convocatòria i que les entitats compleixen els requisits que estableix el punt 3.
4. En data 26 de novembre de 2021 s'ha aprovat l'informe tècnic que fonamenta la proposta provisional de concessió de subvencions. Aquest informe inclou les sol·licituds aprovades.
5. D'acord amb el punt 2.1 de la convocatòria, l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de sis-cents vuitanta-vuit mil cent vuitanta-un euros amb quaranta-vuit cèntims (688.181,48 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313E01.48000.00 FF 21073 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents a l'exercici 2021.
La distribució del crèdit es farà atenent les modalitats i els criteris següents:
a. Modalitat 1. Projectes de distribució d'aliments entre les entitats dedicades al repartiment d'aliments: 300.000,00 €.
b. Modalitat 2. Projectes de repartiment d'aliments i/o productes de primera necessitat que atenen usuaris d'un o més municipis: 308.181,48 €.
c. Modalitat 3. Projectes de menjadors socials: 80.000,00 €.
6. El punt 6 de la convocatòria estableix la determinació de l'import de la subvenció, fixant les següents fórmules:
a. Modalitat 1
Import concedit = 300.000,00 € (crèdit disponible) / nombre de sol·licituds
L'import màxim subvencionable per a cada entitat és de 150.000,00 €.
b. Modalitat 2
Import concedit = 308.181,48 € (crèdit disponible) / nombre de sol·licituds
L'import màxim subvencionable per a les entitats que atenen usuaris en un sol municipi és de 40.000,00 €.
L'import màxim subvencionable per a les entitats que atenen usuaris en més d'un municipi és de 50.000,00 €.
c. Modalitat 3
Import concedit = 80.000,00 € (crèdit disponible) / nombre de sol·licituds
L'import màxim subvencionable per a cada entitat és de 40.000,00 €.
7. D'acord amb el punt 9.3 de la convocatòria, si la suma dels imports sol·licitats per totes les sol·licituds presentades a la convocatòria que compleixin els requisits establerts en el punt 3 no supera l'import màxim previst en el punt 2, s'ha d'atorgar a les entitats el 100 % de l'import sol·licitat, sempre que sigui inferior al 100 % del cost total del projecte.
8. En data 30 de novembre de 2021 es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'apartat 10.3 de la convocatòria, la proposta de resolució provisional de la directora general de Serveis Socials de concessió de les sol·licituds presentades a la convocatòria d'ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes de garantia alimentària amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent a l'any 2021, per a accions a realitzar durant el 2022 de data 26 de novembre de 2021. Atès que, d'acord amb el punt 9.3 de la convocatòria, no s'ha superat l'import màxim previst en el punt 2, l'import a concedir a les entitats ha de ser del 100 % de l'import sol·licitat; a excepció dels casos que l'import sol·licitat és igual al cost total del projecte en què l'import a concedir ha de ser menor al 100 % de l'import sol·licitat.
9. Ha transcorregut el termini de cinc dies hàbils per presentar-hi al·legacions a la proposta provisional sense que cap entitat les hagi presentat.
10. La Intervenció General ha emès informe de fiscalització de conformitat de tots els expedients de concessió de subvenció - en data 15 de desembre de 2021, dels expedients 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08 i 10/2021 GA IRPF i, en data 17 de desembre, de l'expedient 11/2021 GA IRPF-; amb excepció dels expedients 03/2021 i 09/2021 GA IRPF atès que en aquests expedients l'import adjudicat és inferior a 30.000,00 euros.
11. En data 18 de desembre de 2021 es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'apartat 10.4 de la convocatòria, la proposta de resolució definitiva de la directora general de Serveis Socials de concessió de les sol·licituds presentades a la convocatòria d'ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes de garantia alimentària amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent a l'any 2021, per a accions a realitzar durant el 2022 de data 10 de desembre de 2021.
12. Ha transcorregut el termini de dos dies hàbils per comunicar l'acceptació o la renúncia a la proposta definitiva sense que cap entitat ho hagi comunicat; per tant, es considera que les entitats beneficiàries accepten la proposta de resolució .
13. S'ha comprovat, de conformitat amb el que disposa el punt 4.1 de la convocatòria de subvencions, en relació amb l'article 11.f del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que les entitats proposades per la concessió de la subvenció es troben al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
14. L'Acord del Consell de Govern de data 25 d'octubre de 2021 estableix que, d'acord amb el punt 11 de la convocatòria, els pagaments que es deriven d'aquest expedient es faran de manera anticipada i seran del 100% de l'import de la subvenció, d'acord amb l'article 37.2 del TRLS. També eximeix les entitats de presentar aval bancari per la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb el que preveu l'article 25 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Fonaments de dret
1. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú.
2. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
3. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
4. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que en l'article 3 estableix que els objectius de les polítiques socials són, entre d'altres, prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social. Així mateix, l'article 4 disposa, entre els principis rectors, el d'universalitat i igualtat, pel qual els serveis públics han de garantir a tothom el dret d'accés als serveis socials i l'ús efectiu en condicions d'igualtat, equitat i justícia distributiva.
6. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer). Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Serveis Socials i li atribueix les competències, entre d'altres, de gestió dels programes de serveis socials i de foment de programes d'inclusió social.
7. L'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).
8. La Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 28 d'octubre de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes de garantia alimentària amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent a l'any 2021, per a accions a realitzar durant el 2022 (BOIB núm. 149, de 30 d'octubre).
Per tot això, dic la següent
Resolució
1. Concedir subvencions a favor de les entitats i pels imports que consten en l'annex d'aquesta resolució. El període d'execució de les activitats està comprés entre dia 1 de gener i el dia 31 de desembre de 2022.
2. Autoritzar i disposar una despesa a favor de les entitats i pels imports que consten en l'annex, per executar projectes i actuacions destinats a cobrir les necessitats bàsiques de persones i famílies en situació de precarietat econòmica a fi de reduir les situacions de vulnerabilitat i/o exclusió social amb càrrec a la partida 17401.313E01.48000.00 FF 21073 dels pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2021.
3. L'Acord de Consell de Govern de data 25 de d'octubre de 2021 i l'apartat 11 de la convocatòria estableixen que els pagaments que es deriven d'aquest expedient es faran de manera anticipada, eximint les entitats de presentar aval bancari per la quantitat que se li anticipa.
4. Informar les entitats beneficiàries que:
4. Obligacions de les entitats beneficiàries
4.1. Són obligacions de les entitats beneficiàries dels ajuts les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. L'incompliment d'aquests deures pot donar lloc, segons els casos, a la revocació o al reintegrament de la subvenció i a la imposició de sancions, d'acord amb el que preveuen els articles 24, 43, 44, 50 i següents del Text refós esmentat. En particular, i tenint en compte que la subvenció que s'atorga és de quantia fixa, la revocació de la subvenció és procedent, en la part que correspongui, si l'import justificat de l'activitat subvencionada és inferior a la quantia de la subvenció atorgada.
4.2. Les entitats beneficiàries han de col·laborar i facilitar tota la informació i la documentació que els requereixi la Intervenció General de la Comunitat Autònoma en l'exercici de les seves funcions, segons el que estableix l'article 49 del Text refós de la Llei de subvencions.
4.3. Així mateix, les entitats han de comunicar a la Conselleria d'Afers Socials i Esports la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
4.4. Adaptar-se, si escau, als criteris de zonificació del repartiment que estableixi la Conselleria d'Afers Socials i Esports durant el desenvolupament.
4.5. Si escau, compartir amb la Conselleria d'Afers Socials i Esports les dades sobre el beneficiaris dels ajuts, amb la signatura prèvia de les clàusules del conveni de cessió de dades de caràcter personal i d'acord amb la normativa en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
4.6. Complir les obligacions en matèria de protecció de dades regulades al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa a el tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
4.7. Les entitats hauran d'incloure la imatge corporativa de la Conselleria d'Afers Socials i Esports en aquells actes, presentacions, actuacions i documentació de qualsevol tipus vinculats al projecte subvencionat. Juntament amb la imatge corporativa de l'entitat, hi han de figurar els logotips de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i el 0,7 %. Així mateix, constitueix una obligació de les entitats remetre a la direcció de correu comunicacio@dgsersoc.caib.es els materials o actuacions de difusió vinculats amb el projecte, per tal que la Conselleria d'Afers Socials i Esports hi doni el vistiplau, sense el qual no se'n podrà dur a terme la difusió.
11. Pagament dels ajuts
El pagament del 100 % de la subvenció es farà anticipadament, en concepte de bestreta, una vegada dictada la resolució de concessió, i s'eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3.b del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i d'acord amb l'autorització prèvia per l'Acord del Consell de Govern de dia 25 d'octubre de 2021.
12. Justificació
12.1. La justificació ha d'abastar, com a mínim, l'import de l'ajut concedit i s'ha d'ajustar al model de compte justificatiu amb l'aportació d'un informe d'auditoria, d'acord amb el que estableix l'article 74 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
12.2. Les subvencions s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb un informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
L'informe d'auditoria s'ha d'acompanyar del compte justificatiu, de conformitat amb el que disposa l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, que contengui la informació següent:
a. Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts. En qualsevol cas, l'entitat haurà de presentar sempre que sigui possible la informació relativa al projecte desagregada per gènere.
b. Una memòria econòmica justificativa de les despeses subvencionables, que ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, agrupades degudament, i, si escau, les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.
c. Un informe de revisió del compte justificatiu, que ha de fer i signar un auditor inscrit com a exercent en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, que ha de garantir, mitjançant un examen independent, que la persona o entitat beneficiària ha dut a terme l'activitat subvencionada i ha complert els requisits perquè es pugui fer el pagament.
Les normes d'actuació dels auditors i l'abast i el contingut de l'informe d'auditoria per a la justificació econòmica s'estableixen en el document disponible en el web http://aferssocialsiesports.caib.es.
L'actuació dels auditors de comptes en els treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions s'ha de fer d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, en relació amb l'article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions.
12.3. Com a màxim el dia 31 de març de 2023, l'entitat ha de presentar la justificació del 100 % dels ajuts atorgats. Es considera despesa efectuada la que ha estat pagada efectivament abans del dia 31 de març de 2023. En qualsevol cas, les justificacions han d'incloure la documentació que s'indica a continuació:
a. La memòria tècnica, que ha d'incloure almanco la informació següent:
Projectes de la modalitat 1
Projectes de la modalitat 2
Projectes de la modalitat 3
b. Un certificat final de la persona representant de l'entitat beneficiària que acrediti la realització efectiva i completa de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada, així com l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció.
c. Una declaració expressa, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol Administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
12.4. La Conselleria d'Afers Socials i Esports comprovarà la justificació adequada de la subvenció, a més de la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat, d'acord amb l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions. Una vegada s'han fet les comprovacions corresponents, es notificarà a l'entitat la liquidació final de la subvenció.
12.5. Si amb la comprovació es constaten l'incompliment de les condicions imposades, la manca de justificació de l'aplicació dels fons rebuts o altres incompliments de les condicions de la subvenció, es tramitarà el procediment de revocació o de reintegrament de la subvenció corresponent, segons el cas, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, s'imposaran sancions, d'acord amb els articles 24, 43, 44 i 50 i següents.
12.6. Les entitats queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació vigent i, en especial, a les que conté l'article 48 del Text refós de la Llei de subvencions.
12.7. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la comunicació prèvia per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.
13. Ampliació del termini d'execució i de justificació de la subvenció
13.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.
13.2. D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar com a màxim el 28 de febrer de 2023.
5. Publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears aquesta resolució.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 22 de desembre de 2021
La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez
ANNEX Projectes aprovats i adjudicació de subvenció
Exp. |
Entitat |
NIF |
Modalitat |
Projecte |
Número de CONCE |
Cost projecte |
Import sol·licitat |
Import total adjudicat |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01/2021 GA IRPF |
Asociación Mallorca Sense Fam |
G57632234 |
2 |
Ajuda amb entrega d'aliments a les famílies necessitades |
2021/22283 |
50.000,00 € |
50.000,00 € |
49.999,99 € |
02/2021 GA IRPF |
Càritas Diocesana de Menorca |
R0700070F |
2 |
Servei d'aliments de Càritas Menorca |
2021/22285 |
53.144,07 € |
50.000,00 € |
50.000,00 € |
03/2021 GA IRPF |
Asociación Zaqueo |
G07929672 |
3 |
Menjador social Zaqueo |
2021/22286 |
30.000,00 € |
30.000,00 € |
29.999,99 € |
04/2021 GA IRPF |
Fundació d'ajuda integral a les persones Monti-sion Solidària |
G57999963 |
2 |
Aliments i solidaritat |
2021/22287 |
55.000,00 € |
50.000,00 € |
50.000,00 € |
05/2021 GA IRPF |
Fundación Banco de Alimentos de Mallorca |
G57152639 |
1 |
Garantía de alimentos para el 2022 |
2021/22288 |
150.000,00 € |
150.000,00 € |
149.999,99 € |
06/2021 GA IRPF |
Creu Roja Espanyola a les Illes Balears |
Q2866001G |
1 |
Ayuda básica de alimentos y productos de higiene |
2021/22290 |
150.000,00 € |
150.000,00 € |
149.999,99 € |
07/2021 GA IRPF |
Cáritas Diocesana de Ibiza |
R0700071D |
2 |
Reparto de alimentos |
2021/22291 |
40.000,00 € |
30.000,00 € |
30.000,00 € |
08/2021 GA IRPF |
Associació Tardor |
G57837981 |
3 |
Comedor Tardor |
2021/22292 |
47.476,00 € |
40.000,00 € |
40.000,00 € |
09/2021 GA IRPF |
AAVV Bons Aires Arxiduc |
G57154965 |
2 |
Ningún hogar sin alimentos |
2021/22293 |
33.000,00 € |
25.000,00 € |
25.000,00 € |
10/2021 GA IRPF |
Càritas Diocesana de Mallorca |
R0700067B |
2 |
Cobertura d'aliments i productes primera necessitat |
2021/22295 |
51.000,00 € |
50.000,00 € |
50.000,00 € |
11/2021 GA IRPF |
SOS Mamas Baleares |
G57819179 |
2 |
Distribución de alimentos |
2021/22296 |
70.000,00 € |
50.000,00 € |
50.000,00 € |