Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 625663
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), per la qual es convoquen ajudes per a l’ordenació del sector productor de la patata a conseqüència de l’impacte de la COVID-19, corresponent a l’any 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La situació epidemiològica que ha generat una crisi sanitària a conseqüència de la COVID-19 a Espanya ha obligat a adoptar mesures de salut pública que han alterat la normalitat en el desenvolupament de les relacions socials, econòmiques i productives. A causa de la pandèmia de COVID-19 actual i de les àmplies restriccions a la circulació de persones que s'han imposat als estats membres des del mes de març del 2020 fins al final de les restriccions el setembre del 2021, el sector productor de la patata ha experimentat pertorbacions econòmiques provocades per la saturació, inicialment, dels mercats de destinació de les exportacions i, posteriorment, per la saturació dels mercats minoristes nacionals i, durant tot el període de la crisi sanitària, per la saturació del canal HORECA, cosa que ha provocat dificultats financeres i problemes de liquiditat als agricultors.

El sector productor de la patata a l'illa de Mallorca es concentra als municipis de Sa Pobla i Muro, però a causa de la seva estructura productiva i comercial té una enorme capil·laritat en l'estructura econòmica de tot el sector agrari de les Illes Balears. La superfície cultivada és de 1.613 hectàrees distribuïdes entre 102 explotacions agràries. Amb una producció anual constant de prop de 51.000 tones, de les quals se n'exporta més del 70% i que generen un valor de la producció de 19,2 milions d'euros a l'any, el sector de la patata és un dels motors del sector primari de l'illa. El sector té, a més, un potencial de creació d'ocupació directa estacional important a les dues localitats, que arriba a 180 treballadors assalariats permanents i implica 18.000 jornals més de treball en campanya de sembra i de recollida. L'oportunitat i la competitivitat del sector productiu de la patata de Mallorca està a haver-se especialitzat en la producció de varietats primerenques i ultraprimerenques, cosa que permet als operadors col·locar les primeres patates de la temporada als mercats destinataris del Regne Unit, Noruega, Dinamarca o Polònia.

Alhora, el sector productor de la patata articula la cadena de valor a través d'una estructura empresarial i comercial organitzada a través de magatzems i portals d'exportació que concentren la producció dels agricultors per tractar-la després i canalitzar-la cap als mercats interiors i exteriors. La capacitat d'inversió i innovació del sector de la patata és considerable i té un important impacte en el conjunt dels comptes associats al sector primari i agroalimentari de les Illes Balears.

Tot i això, el conjunt del sector de la patata s'ha vist especialment afectat per la crisi provocada per la COVID-19. Aquesta situació va ser prevista i anticipada per la mateixa Comissió Europea amb la publicació del Reglament 2020/593 de la Comissió, de 30 d'abril de 2020, que autoritza els acords i les decisions relatius a les mesures d'estabilització del mercat al sector de la patata. El mes de maig del 2020 la Comissió Europea reconeixia que el tancament obligatori de restaurants i altres establiments hotelers, com els menjadors escolars i d'empresa, així com la cancel·lació d'esdeveniments esportius i espectacles, com els festivals a l'aire lliure i culturals i els tornejos esportius, tant a la Unió com a tercers països, ha provocat canvis significatius en les pautes de demanda de patata i dels productes a base de patata. D'altra banda, l'increment del consum de determinats productes transformats a base de patata, com les patates xips i els purés liofilitzats, no ha pogut compensar la caiguda de la demanda als sectors de l'hostaleria i la restauració. El resultat de tot això és que el sector de la patata ha viscut una forta relocalització als canals de comercialització nacionals i ha posat en una situació molt compromesa els territoris on la patata d'exportació tenia un fort pes.

A més, les exportacions s'han vist afectades per diversos problemes logístics i de transport des de l'inici de la pandèmia fins avui. Des de la quarta setmana del març del 2020, els productors de patates de tota la Unió Europea han notificat una disminució del nombre d'operacions entre els estats membres d'entre el 25% i el 47% i del nombre d'exportacions a països tercers d'entre el 30% i el 65%. A conseqüència de tot això, en haver-se interromput les operacions i haver-se relocalitzat els canals de comercialització, els preus als mercats han registrat una notable caiguda que, segons la informació disponible l'abril del 2020 per la Comissió, han experimentat un descens de fins al 90 % davant de les cotitzacions de gener de 2020.

Tot això va portar com a conseqüència directa que a l'estiu del 2021 s'hagin vist emmagatzemades grans quantitats de patates a totes les regions de producció primerenca just quan començava la collita de la producció ordinària. Al mes de juliol s'estimava que en un sector de les dimensions de Mallorca encara hi havia al voltant de 2.000 tones pendents de collir a les finques i que als magatzems hi seguia havent grans quantitats de patata collides al principi de la temporada que, amb poc temps, deixarien de ser aptes per a qualsevol ús per culpa del deteriorament de la seva qualitat. Per tal de poder reordenar la situació arrossegada des de l'abril del 2020, els productors no tindran cap altra opció que incorporar la patata encara no collida a la terra en forma d'adob i destinar la patata emmagatzemada i que no sigui apta per al consum humà per a alimentació del bestiar. Tant per incorporar la patata no collida a la terra com per eliminar o derivar la producció emmagatzemada, els productors hauran d'incórrer en despeses extres sense poder rebre cap contraprestació econòmica per una producció en què ja han invertit la despesa de gairebé tot el cicle productiu. A aquesta circumstància se suma el risc que els productors haguessin optat per abandonar la patata a terra sense fer-ne una destrucció controlada, cosa que comportaria un risc de conseqüències mediambientals i fitosanitàries duradores, ja que aquestes patates germinaran sobre cultius realitzats amb posterioritat i és possible que desenvolupin malalties que causin una contaminació perllongada del sòl i posin en perill persistentment les noves plantacions. A tots aquests fets que s'han produït de manera simultània a tots els territoris de la Unió Europea se sumen les circumstàncies que imposa la insularitat i que bàsicament dificulten molt més la recerca de solucions comercials alternatives ja que comporten sobrecostos del transport que no és possible assumir en aquest context. Totes les circumstàncies exposades han portat a qualificar aquests esdeveniments al sector de la patata de Mallorca com d'un període de greus desequilibris del mercat, cosa que justifica adoptar les mesures i els suports que descriu aquesta resolució.

En darrer cas, i si no s'aconsegueix gestionar adequadament aquests estocs abans de la propera collita, els productors en seran els primers perjudicats.

La situació excepcional de les Illes Balears com a territori excepcional justifica, d'acord amb l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), prendre mesures anticipades que ens permetin actuar amb més celeritat.

En data 20 de març del 2020 es va publicar al DOUE la comunicació de la Comissió que regula el marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19. En aquesta comunicació, la Comissió reconeix que el brot de COVID-19 és una emergència greu de salut pública per a la ciutadania i que suposa una gran pertorbació de les economies mundials de la Unió.

A l'empara d'aquest marc temporal, l'Estat espanyol va notificar a la Comissió Europea el Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19. Aquest marc nacional es va aprovar per Decisió de la Comissió Europea de 2 d'abril de 2020 amb núm. SA.56851 (2020/N) i posteriorment prorrogada la seva vigència, amb núm. SA.58778 (2020/N), SA. 59723 (2021/N), SA.61875 (2021/N) i SA.62828 (2021/N).

En data 18 de novembre de 2021, la Comissió Europea va aprovar la sisena modificació del Marc Temporal, prorrogant la seva vigència fins al dia 30 de juny de 2022, i posteriorment l'Estat espanyol va notificar la pròrroga del Marc nacional temporal, que a data d'avui està pendent d'aprovació per part de la Comissió. 

L'article 1.2.m de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, assenyala que poden ser objecte d'ajuda, entre d'altres, totes les activitats d'utilitat pública o d'interès social o la consecució d'una finalitat pública, relacionades amb els sectors agrari i pesquer i que podran especificar les convocatòries corresponents.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes, per a l'any 2021, al sector de la patata davant la crisi provocada per la COVID-19, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L'objecte d'aquestes ajudes és participar en les despeses de la gestió de l'excés de producció i oferta acumulada de patata i minimitzar-ne l'efecte sobre agricultors i operadors durant el període comprès entre l'1 de juliol i el 30 d'octubre del 2021.

3. Aquestes ajudes s'han de concedir d'acord amb el Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, i d'acord amb el Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, publicat al DOUE el 20 de març del 2020.

4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Finançament de la convocatòria

Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de dos-cents quaranta mil euros (240.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA de l'any 2021, amb possibilitat d'ampliar la dotació de la partida pressupostària.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució:

a) Titulars d'explotacions agràries de les Illes Balears que hagin cultivat i produït patata en la campanya 2021 i que duguin a terme qualsevol de les actuacions que assenyala el punt 1.1 de l'apartat quart.

Es considera que el titular de l'explotació agrària ha cultivat i produït patata en la campanya 2021 si compleix algun dels requisits següents:

- Ha presentat declaració de la PAC per la campanya 2021 de cultiu de patata.

- Té subscrita una assegurança agrària de patata.

Aquests requisits els comprovarà d'ofici el FOGAIBA.

b) Operadors industrials i comercials en el sector de la patata inscrits en el Registre Oficial de Productors, Comerciants i Importadors de Vegetals per patata i que duguin a terme les actuacions que preveu el punt 1.2 de l'apartat quart, i que:

- Han acumulat excedent de patata de la campanya en vigor sense sortida comercial.

- Han destinat l'excedent de patata de la campanya en vigor sense sortida comercial a entitats socials o a alimentació animal, a preu zero.

Aquests requisits els comprovarà d'ofici el FOGAIBA davant l'entitat pública empresarial Serveis de Millora Agrària i Pesquera (SEMILLA), tret de manifestació contrària de la persona interessada, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas que es denegui aquesta autorització, caldrà presentar la documentació corresponent.

2. A més, no poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta resolució les empreses que a 31 de desembre del 2019 ja estaven en crisi, d'acord amb els termes que preveu l'article 2, punt 18, del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (DOUE 187, de 26 de juny de 2014).

3. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, que serà el coordinador del grup, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 57 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. No podran ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones les entitats i les associacions sobre les quals concorrin algunes de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no estar incurs en les prohibicions establertes es farà de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social s'ha d'acreditar abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit es du a terme mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no caldrà presentar els certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Són subvencionables les actuacions, realitzades des de l'1 de juliol del 2021 fins al 30 d'octubre del 2021, corresponents als conceptes següents:

1.1 La destrucció en la pròpia parcel·la de cultiu, de la patata no recollida i la seva incorporació com a adob mitjançant el procediment i tractament adequats per garantir les condicions ambientals i fitosanitàries adequades.

Les ajudes cobriran les operacions mecàniques i químiques necessàries per complir l'objecte de l'actuació, l'increment dels costos laborals en què pugui incórrer el beneficiari, així com la part proporcional del lucre cessant derivat de la pèrdua de producció.

La comprovació de l'existència de la patata i la destrucció posterior i incorporació com a adob s'ha de fer d'ofici mitjançant les actes aixecades per SEMILLA, tret de manifestació contrària de la persona interessada i, en aquest cas, cal presentar la documentació justificativa corresponent.

1.2 L'emmagatzematge i la conservació de la patata emmagatzemada i el lliurament posterior a preu zero, bé sigui a una entitat social en cas que el consum humà sigui apte, o bé destinat a l'alimentació animal en cas que la patata no sigui apta per al consum humà.

La comprovació de l'existència de la patata emmagatzemada es fa d'ofici mitjançant les actes aixecades per SEMILLA, tret de manifestació contrària de la persona interessada i, en aquest cas, cal presentar la documentació justificativa corresponent.

Cinquè

Quantia de les ajudes i import màxim de l'ajuda

1. L'import de l'ajuda serà el següent:

- En el cas de les actuacions subvencionables que preveu el punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta resolució, una ajuda equivalent a 0,08 €/kg de patata no collida i incorporada a la terra d'acord amb el que reflecteixen els mitjans de comprovació oficials tant en el moment del control com en el moment de la destrucció.

- En el cas de les actuacions subvencionables que preveu el punt 1.2 de l'apartat quart, una ajuda equivalent a 0,09 €/kg de patata emmagatzemada que hagi estat lliurada a qualsevol de les dues destinacions, sempre i en tots dos casos, d'acord amb el que reflecteixen els mitjans de comprovació oficials.

2. De conformitat amb el que estableix el punt 22 del Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, en relació amb els beneficiaris de les actuacions que assenyala el punt 1.a de l'apartat tercer d'aquesta resolució, les ajudes no poden superar els 225.000,00 € per empresa beneficiària.

3. De conformitat amb el que estableix el punt 23 del Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, en relació amb els beneficiaris de les actuacions que assenyala el punt 1.b de l'apartat tercer d'aquesta resolució, les ajudes no poden superar 1.800.000,00 € per empresa.

 

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds és a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i fins al 31 de gener del 2022.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de formulari, que figura a la pàgina web del FOGAIBA (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o de qualsevol altre registre que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari esmentat i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. En cas de persones jurídiques, fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.

b. Acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud, si escau.

c. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica s'ha d'aportar:

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, així com el número de DNI i del compte bancari (24 dígits IBAN) de cada un d'ells.

- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

d. En el cas d'operadors, albarans i/o factures per les quantitats lliurades a entitats socials o a ramaders.

3. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que, amb motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou amb esmentar l'expedient en què consta o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

4. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneixen els requisits assenyalats, es requerirà a la persona interessada que esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, indicant que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

5. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa d'aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria s'aplicarà l'ordre de preferència següent:

1r. Sol·licituds presentades pels beneficiaris que es defineixen al punt 1.a de l'apartat tercer.

2n. Mercaderia entregada a entitats socials pels beneficiaris que es defineixen al punt 1.b de l'apartat tercer.

3r. Mercaderia entregada per a alimentació animal pels beneficiaris definits al punt 1.b de l'apartat tercer.

3. En cas d'empat, es prorratejarà l'import restant entre les persones sol·licitants que resultin empatades.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui:

- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

- Vocals:

* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.

* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Un representant del Consell Insular de Mallorca.

* Un representant del Consell Insular de Menorca.

* Un representant del Consell Insular d'Eivissa.

* Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de preferència que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

Això no obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, i també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, d'aquells que els substitueixin i, com a mínim, de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, en el qual s'acredita, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa acaba el 30 de juny del 2022, i la resolució s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

4. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions indicades és el que preveu el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha fet i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

Dotzè

Compatibilitat de les ajudes

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol altra que, per a la mateixa finalitat i el mateix objecte, puguin establir altres administracions públiques o altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, sempre que no se superi el cost de l'activitat subvencionable.

Tretzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació vigent.

Catorzè

Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva per part de la Comissió Europea de la pròrroga de la vigència del Marc nacional temporal presentada per l'Estat espanyol.

Quinzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 23 de desembre de 2021

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García Mauriño